De voorzitter opent de zitting op 23/09/2021 om 19:32.
Onmiddellijk na het openen van de zitting vraagt raadslid B Vermaercke het woord.
Raadslid Bart Vermaercke verwijst naar de brief van 21 september 2021 betreffende het afschaffen van beurtelings parkeren langsheen de Gaversesteenweg gericht aan de bewoners van de Gaversesteenweg. Raadslid Bart Vermaercke leest de brief integraal voor.
Hij uit zijn ongenoegen over het feit dat er reeds op voorhand gecommuniceerd wordt door de stad nog vóór de gemeenteraad zich heeft uitgesproken over dit punt.
Er wordt een gebrek aan respect voor de raadsleden opgeworpen.
Er zijn tussenkomsten van Annick Verstraete, Ortwin Depoortere, Freija Dhondt, Gunnar Claeys (raadsleden) en de burgemeester.
De mondelinge vraag van Freija Dhondt wordt behandeld bij punt 3 van de agenda 'Kennisname kwartaalrapport van de stad Deinze per 30/06/2021.
De raad wordt geschorst van 22.23 uur tot 22.35 uur.
De raad wordt geschorst om 23.18 uur.
De zitting wordt opnieuw geopend om 23.23 uur.
Bart Vermaercke (raadslid), Conny De Spiegelaere (schepen)
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het ontwerp van de notulen van de gemeenteraad van 26 augustus 2021.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de notulen van de gemeenteraad van 26 augustus 2021 goed.
De gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 134 en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De tijdelijke politieverordening van 27 augustus 2021, getroffen bij besluit burgemeester, naar aanleiding van invoer stilstaan- en parkeerverbod in de Gentsesteenweg t.h.v. nr. 148 – 150.
De tijdelijke politieverordening van 1 september 2021, getroffen bij besluit burgemeester, naar aanleiding van Intens coeur de lys op zaterdag 4 september 2021.
De tijdelijke politieverordening van 2 september 2021, getroffen bij besluit burgemeester, naar aanleiding van de beslissing mondmaskerplicht beperkt tot schoolomgevingen - opheffing.
De tijdelijke politieverordening van 6 september 2021, getroffen bij besluit burgemeester, naar aanleiding van het instellen van een tijdelijk zwemverbod ter hoogte van de Oude Leie te Astene (Vosselare Put) wegens de aanwezigheid van blauwalgen.
De tijdelijke politieverordening van 15 september 2021, getroffen bij besluit burgemeester, naar aanleiding van de organisatie van de vergaderingen van de bestuursorganen - opheffing.
De tijdelijke politieverordening van 15 september 2021, getroffen bij besluit burgemeester, naar aanleiding van het opheffen van een tijdelijk zwemverbod ter hoogte van de Oude Leie te Astene (Vosselare Put).
De tijdelijke politieverordening van 17 september 2021, getroffen bij besluit burgemeester, naar aanleiding van het invoeren van een parkeer- en stilstaanverbod in de Donkerstraat, deel Palestraat en deel Zandestraat naar aanleiding van de oerwoudfuif zaterdag 18 september 2021.
De gemeenteraad, de tijdelijke politieverordeningen getroffen bij besluit burgemeester overeenkomstig het decreet lokaal bestuur, te laten bekrachtigen.
Artikel 1
De gemeenteraad bekrachtigt de tijdelijke politieverordeningen, getroffen bij besluit burgemeester.
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Bart Vermaercke (raadslid), Jan Vermeulen (burgemeester), Freija Dhondt (raadslid), Bart Van Thuyne (schepen)
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en in het bijzonder artikel 177.
Het kwartaalrapport van de Stad Deinze per 30/06/2021.
De kastoestand en rekeninguittreksels per 30/06/2021.
De standopgaven (STAD+OCMW) van het exploitatiebudget per 30/06/2021.
De proef-en saldibalans (STAD+OCMW) per 30/06/2021
De geboekte investeringsuitgaven en -ontvangsten per 30/06/2021.
Het overzicht van de openstaande lokale belastingkohieren en hun saldo's en de dashboards van de lokale kohieren op 30/06/2021.
De statuslijsten van de subsidies op 30/06/2021.
De beschrijving van de financiële risico's van de stad en OCMW Deinze.
Artikel 177 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid rapporteert aan de gemeenteraad, aan de raad voor maatschappelijk welzijn, aan het college van burgemeester en schepenen, aan het vast bureau en aan de algemeen directeur over de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole, de evolutie van de budgetten en de financiële risico's.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van het kwartaalrapport van de Stad Deinze per 30/06/2021.
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst op de webtoepassing van de stad (artikel 285 § 2, 1° en § 3 en artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Karlien De Paepe, Dirk Stroobandt, Olaf Evrard (raadsleden), Sofie D'hondt (schepen)
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Uittreksel kad. plan en legger
Uittreksel bestemmingsplan RUP "Oossekouter"
Luchtfoto
Waardebepaling
Bodemattest
Ondertekende verkoopbelofte
Ondertekende akte pachtbeëindiging
VVE Hansbeke beoefent haar voetbalactiviteiten op het voetbalterrein, kad. gekend te Deinze (Landegem), 16e Afd., sectie D, nr. 395k, gelegen langsheen de Grote Heirenthoek.
Bij thuismatchen van de club stelt zich in deze straat een parkeerproblematiek wegens het ontbreken van een parking.
Bij opmaak van het GRUP "Oossekouter", goedgekeurd op 16/12/2004, werd voorzien in de bestemming van het naastgelegen perceel nr. 394a (opp. 2.951 m²) als recreatiezone, meer bepaald parking, teneinde hieraan een oplossing te bieden.
Met de eigenaar van het perceel werden recent, op basis van de waardebepaling opgemaakt door de Afd. Vastgroedtransacties, onderhandelingen gevoerd met het oog op de verwerving van het perceel.
Deze onderhandelingen resulteerden op 2 september 2021 in de ondertekening door de eigenaar van een verkoopbelofte, mits de prijs van 59.020,00 euro.
Daar het perceel momenteel verpacht is, dient met de pachter tevens een overeenkomst te worden afgesloten teneinde het perceel pachtvrij te kunnen aanwenden.
De akte pachtbeëindiging, ondertekend op 1 september 2021 door de pachter, bepaalt dat de pachtbeëindigingsvergoeding 2.500,00 euro bedraagt en dit onder de opschortende voorwaarde van de verwerving van het perceel door de Stad.
Na bespreking.
Deze aankoop (incl. pachtbeëindigingsvergoeding) noodzaakt een krediet van 61.520,00 euro, bovenop de kosten.
Het krediet voor de financiering van deze aankoop is deels voorzien op:
budget |
investering |
jaar |
2021 |
investeringsproject |
007 |
subproject |
20337/01 |
beleidsitem |
074000 |
algemene rekening |
220007 |
actie |
|
krediet |
45.000,00 voorzien - ontoereikend |
Het tekort dient voorzien te worden bij herziening van de meerjarenplanning 2020-2025.
De ondertekende verkoopbelofte stipuleert dat zolang de authentieke akte niet wordt verleden, er geen verkoop bestaat maar enkel een eenzijdige verbintenis tot verkopen uit hoofde van de eigenaar.
Visum wordt gegeven onder voorbehoud goedkeuring aanpassing meerjarenplan, voorlegging aan GR december 2021
Gunstig visum 2021/156 van Sabine Vermeersch van 15 september 2021
Artikel 1
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de op 2 september 2021 door de eigenaar van het kad. perceel te Deinze (Landegem), gelegen langsheen de Grote Heirenthoek, 16e Afd., sectie D, nr. 394a, ondertekende belofte tot verkoop van deze eigendom aan de Stad, mits de som van 59.020,00 euro, bovenop de kosten en aan de door de pachter op 1 september 2021 ondertekende akte pachtbeëindiging onder opschortende voorwaarde van aankoop van het perceel door de Stad, mits de pachtbeëïndigingsvergoeding van 2.500,00 euro.
Artikel 2
Aan het schepencollege wordt machtiging verleend om de stad in rechte te vertegenwoordigen voor de administratieve afhandeling (o.m. ondertekening van de authentieke akte) van de aankoop van dit onroerend goed volgens de modaliteiten bepaald in de hierbij geviseerde eenzijdige verkoopbelofte.
Artikel 3
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Beheersovereenkomst beheer en onderhoud van de ventwegen van de N43 te Deinze
De stad wenst het beheer van de ventwegen van de N43 (Kortrijkstraat) over te nemen van AWV. Mits goedkeuring van AWV kan de stad dan eventuele aanpassingen aan de inrichting van de ventwegen uitvoeren. Hiertoe dient de beheersovereenkomst in bijlage goedgekeurd te worden.
Het dagelijks beheer van de ventwegen kan meegenomen worden in de bestaande werking.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de beheersovereenkomst beheer en onderhoud van de ventwegen van de N43 te Deinze tussen AWV en de stad Deinze goed.
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie op het wegverkeer en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en latere wijzigingen.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald en latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het gemeentedecreet van 15 juli 2005 en latere wijzigingen.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens en latere wijzigingen.
De ministeriële omzendbrief van 24 april 2003 betreffende het voorbehouden van parkeerplaatsen voor personen met een handicap.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van mobiliteit, sociale economie en gelijke kansen.
Het standaardbestek 250 voor de wegenbouw, hoofdstuk X.
Het algemeen politiereglement Deinze-Zulte-Lievegem goedgekeurd 20 februari 2020.
Het signalisatieplan Louis Dhontstraat woonerf, opgemaakt dienst mobiliteit 14 september 2021.
Voor de veiligheid van de weggebruikers, in het bijzonder voetgangers en fietsers, dringen zich bijzondere maatregelen op.
Deze beslissing valt niet onder de visumplicht en heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1
In de Louis Dhontstraat en in de Germaine Declercqstraat (= zijstraat van de Louis Dhontstraat) wordt een woonerf ingericht over de volledige lengte van de straat.
Deze verkeersmaatregel wordt aangeduid door middel van de borden F12a (begin reglementering) en F12b (einde reglementering) op elke toegang en uitgang van het woonerf.
Artikel 2
Naast het overmaken aan de Vlaamse Overheid wordt tevens een afschrift van dit besluit gestuurd naar:
Artikel 3
Dit besluit en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 1 en artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Matthias Neirynck, Freija Dhondt (raadsleden), Jan Vermeulen (burgemeester), Dirk Stroobandt, Annick Verstraete (raadsleden)
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie op het wegverkeer en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en latere wijzigingen.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald en latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het gemeentedecreet van 15 juli 2005 en latere wijzigingen.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens en latere wijzigingen.
De ministeriële omzendbrief van 24 april 2003 betreffende het voorbehouden van parkeerplaatsen voor personen met een handicap.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van mobiliteit, sociale economie en gelijke kansen.
Het standaardbestek 250 voor de wegenbouw, hoofdstuk X.
Het algemeen politiereglement Deinze-Zulte-Lievegem goedgekeurd 20 februari 2020.
Het Aanvullend verkeersreglement, goedgekeurd in gemeenteraadszitting d.d. 25 oktober 2016, inzake de Gaversesteenweg.
Op vraag van de stad is AWV bereid om op de Gaversesteenweg, tussen de Krekelstraat en de Ten Rodelaan een fietspad aan te brengen d.m.v. markering aan de zijde van de even huisnummers (stadinwaarts). Om hier de nodige ruimte voor te voorzien, dient het beurtelings parkeren dat geldig is op dit gedeelte van de Gaversesteenweg opgeheven te worden.
Artikel 1
In de Gaversesteenweg, ter hoogte van de woning met huisnummer 61, wordt er één parkeerplaats voorbehouden voor personen met een handicap ingericht.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door het plaatsen van een verkeersbord E9a met een onderbord G type VIId (met symbool zoals voorzien in het artikel 70.2.1.3°c van het Algemeen reglement op de politie van het wegverkeer), alsook het onderbord GXc ( 6m).
Tevens wordt er wegmarkering aangebracht op de plaats waar de parkeerplaats voor mensen met een handicap is gelegen. Deze wegmarkering bestaat uit het symbool zoals is voorzien bij type VIId.
Artikel 2 WORDT OPGEHEVEN
Langsheen de Gaversesteenweg, vanaf het kruispunt met de Oudenaardsesteenweg tot aan huisnummer 190, wordt beurtelings parkeren ingevoerd.
De verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de verkeersborden E5, langs de kant van de oneven huisnrs; en het bord E7, langs de kant van de even huisnrs. Voormelde signalisatie wordt voorzien van de onderborden GXa, (begin van de zone) en GXb ( einde van de zone)
Artikel 3
Langsheen de Gaversesteenweg, begrepen tussen huisnummer 194 en nummer 208, wordt een deel van de openbare weg ingericht als parkeerruimte uitsluitend voor personenwagens.De verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de verkeersborden E9b
De parkeerplaatsen op deze parkeerruimte worden afgebakend door witte markeringen op de plaatsen waar de voertuigen moeten staan, zoals is voorzien in artikel 77.5 van het Algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.
Artikel 4
Er wordt een zone, waar het parkeren voorbehouden is voor voertuigen met een massa van max 3,5t, ingericht in het oude gedeelte van de Gaversesteenweg, begrepen tussen Krekelstraat en de verbindingsweg parking voetbalstadion Sparta Petegem-Gaversesteenweg.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door het plaatsen van de verkeersborden ZE9a met opschrift ‘3,5 t max’ (begin reglementering) en de verkeersborden ZE9a/ met opschrift ‘3,5 t max’ (einde reglementering) zoals voorzien in artikel 65.5 van het Algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.
Artikel 5
In de Gaversesteenweg, ter hoogte van de ingang van het voetbalstadion Sparta Petegem, worden er drie parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap, ingericht.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door het plaatsen van een verkeersbord E9a met een onderbord G type VIId.
Gezien deze parkeerplaatsen uitgevoerd zijn in dolomietverharding, wordt er een symboolsteen aangebracht op de plaats waar de parkeerplaats voor mensen met een handicap is gelegen. Deze steen is voorzien van het symbool zoals is voorzien bij type VIId.
Artikel 6
Op de Gaversesteenweg, in het oude gedeelte van de Gaversesteenweg, net voorbij de verbindingsweg ‘parking voetbalstadion Sparta Petegem’-Gaversesteenweg (N35),( in het doodlopende deel van de weg), wordt een deel van de openbare weg ingericht als parkeerruimte uitsluitend voor bussen. Er zijn 2 busparkeerplaatsen.
De parkeerplaatsen op deze parkeerruimte worden afgebakend door witte markeringen op de plaatsen waar de voertuigen moeten staan, zoals is voorzien in artikel 77.5 van het Algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.
Artikel 7
In de Gaversesteenweg tussen de Krekelstraat en de Ten Rodelaan wordt aan de zijde van de even huisnummers (stadinwaarts) een verplicht deel van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van fietsers.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door middel van overlangse markeringen die een fietspad aanduiden, dit conform artikel 74 van het Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Artikel 8
In de Gaversesteenweg, tussen de Ten Rodelaan tot en met Gaversesteenweg huisnummer 203, aan de zijde van de oneven huisnummers wordt een parkeerverbod ingevoerd.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door het plaatsen van verkeersborden E1 met opwaartse pijl (begin reglementering) en neerwaartse pijl (einde reglementering).
Artikel 9
Het Aanvullend Verkeersreglement van 25 oktober 2016 inzake de Gaversesteenweg wordt hierbij opgeheven.
Artikel 10
Naast het overmaken aan de Vlaamse Overheid wordt tevens een afschrift van dit besluit gestuurd naar:
• De griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg te Gent.
• De griffie van de Politierechtbank te Gent.
• De lokale politie, directie operaties, afdeling verkeer.
• De stedelijke technische dienst.
• De provincie Oost-Vlaanderen
Artikel 11
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Matthais Neirynck, Dirk Stroobandt, Freija Dhondt, Stephanie Debeurme (raadsleden), Jan Vermeulen (burgemeester), Karlien De paepe, Kristof Van den Berghe (raadsleden)
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Analyseonderzoek fietsstraten
Op vraag van de stad Deinze voerde studiebureau Traject een analyseonderzoek uit naar het potentieel om fietsstraten te voorzien in Deinze. Dit fietsstratenplan duidt voor elke deelgemeente van de stad aan waar de opportuniteiten zich bevinden om fietsstraten in te voeren. Dit plan zal als basis gebruikt worden voor de toekomstige invoer van fietsstraten in Deinze.
Het plan zelf geeft een eindbeeld van alle potentiële straten waar potentieel is om een fietsstraat in te voeren. De concrete invoering van de fietsstraten op het terrein zelf zal stap voor stap gebeuren. Er zal ook maximaal ingezet worden op een herkenbare, uniforme inrichting.
Op de gemeenteraadscommissie van 16/06/2021 werd het plan al bezorgd aan de raadsleden en kort toegelicht. Naar aanleiding daarvan zijn er geen bijkomende suggesties binnengekomen.
Het fietsstratenplan wordt ter advisering voorgelegd aan de verkeerscommissie op 21/09/2021.
Deze beslissing valt niet onder de visumplicht en heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het fietsstratenplan zoals voorgesteld goed.
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Bart Vermaercke, Dirk Stroobandt, Freija Dhondt (raadsleden), Jan Vermeulen (burgemeester), Bart Van Thuyne (schepen)
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie op het wegverkeer en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en latere wijzigingen.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald en latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het gemeentedecreet van 15 juli 2005 en latere wijzigingen.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens en latere wijzigingen.
De ministeriële omzendbrief van 24 april 2003 betreffende het voorbehouden van parkeerplaatsen voor personen met een handicap.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van mobiliteit, sociale economie en gelijke kansen.
Het standaardbestek 250 voor de wegenbouw, hoofdstuk X.
Het algemeen politiereglement Deinze-Zulte-Lievegem goedgekeurd 20 februari 2020.
Voor de vlotte doorgang van het verkeer en de veiligheid van in het bijzonder de zwakke weggebruikers dringen zich bijzondere maatregelen op.
Deze beslissing valt niet onder de visumplicht en heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1
Het deel van de Achterstraat gelegen tussen Achterstraat nr. 114 (= thv zijtak Achterstraat) en de Achterstraat nr. 133 (thv zijtak Achterstraat) wordt als een fietsstraat ingericht.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de hiernavolgende verkeerssignalisatie:
Artikel 2
Naast het overmaken aan de Vlaamse Overheid wordt tevens een afschrift van dit besluit gestuurd naar:
Artikel 3
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Bart Vermaercke, Dirk Stroobandt (raadsleden), Jan Vermeulen (burgemeester), Olaf Evrard (raadslid)
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie op het wegverkeer en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en latere wijzigingen.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald en latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het gemeentedecreet van 15 juli 2005 en latere wijzigingen.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens en latere wijzigingen.
De ministeriële omzendbrief van 24 april 2003 betreffende het voorbehouden van parkeerplaatsen voor personen met een handicap.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van mobiliteit, sociale economie en gelijke kansen.
Het standaardbestek 250 voor de wegenbouw, hoofdstuk X.
Het algemeen politiereglement Deinze-Zulte-Lievegem goedgekeurd 20 februari 2020.
Sinds het in werking stellen van de Brielpoortbrug, is het fietsverkeer in de Lucien Matthyslaan duidelijk toegenomen. Om die fietsers de nodige veiligheid en comfort te geven, werd d.m.v. een tijdelijk verkeersreglement hier een fietsstraat ingevoerd. Deze maatregel wordt nu door de gemeenteraad bestendigd.
Artikel 1
De Lucien Matthyslaan het deel gelegen tussen de Brielstraat en Lucien Matthyslaan tot onder de brug van de Tweebruggenlaan (= t.h.v. poort toegang Brielmeersen) wordt als een fietsstraat ingericht.
De verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de hiernavolgende verkeerssignalisatie:
Deze verkeersborden worden in de beide rijrichtingen geplaatst alsook t.h.v. de Lucien Matthyslaan met de Brielpoortbrug.
Artikel 2
Naast het overmaken aan de Vlaamse Overheid wordt tevens een afschrift van dit besluit gestuurd naar:
Artikel 3
Dit besluit en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 1 en artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie op het wegverkeer en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en latere wijzigingen.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald en latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het gemeentedecreet van 15 juli 2005 en latere wijzigingen.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens en latere wijzigingen.
De ministeriële omzendbrief van 24 april 2003 betreffende het voorbehouden van parkeerplaatsen voor personen met een handicap.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van mobiliteit, sociale economie en gelijke kansen.
Het standaardbestek 250 voor de wegenbouw, hoofdstuk X.
Het algemeen politiereglement Deinze-Zulte-Lievegem goedgekeurd 20 februari 2020.
Er wordt een stilstaan- en parkeerverbod ingevoerd om volgende redenen. De veelvuldige op- en afbewegingen ter hoogte van een commerciële as vereisen voldoende verkeerstechnische zichtbaarheid teneinde conflicten tussen weggebruikers en daarmee gepaard gaande ongevallen te vermijden. Door het parkeerverbod wordt deze locatie veel overzichtelijker en leebaarder voor de weggebruikers waardoor het multimodaal gebruik van de openbare weg zoveel mogelijk conflictvrij kan plaatsvinden.
Artikel 1
Er wordt een stilstaan- en parkeerverbod ingevoerd op de N43 Gentsesteenweg t.h.v. huisnummers 148 - 150.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door het plaatsen van verkeersborden E3 en onderbord met opwaartse pijl (= begin reglementering) en onderbord met neerwaartse pijl (= einde reglementering).
Artikel 2
Naast het overmaken aan de Vlaamse Overheid wordt tevens een afschrift van dit besluit gestuurd naar:
Artikel 3
Dit besluit van de gemeenteraad en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 1, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Dirk Stroobandt (raadslid)
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie op het wegverkeer en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en latere wijzigingen.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald en latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het gemeentedecreet van 15 juli 2005 en latere wijzigingen.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens en latere wijzigingen.
De ministeriële omzendbrief van 24 april 2003 betreffende het voorbehouden van parkeerplaatsen voor personen met een handicap.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van mobiliteit, sociale economie en gelijke kansen.
Het standaardbestek 250 voor de wegenbouw, hoofdstuk X.
Het algemeen politiereglement Deinze-Zulte-Lievegem goedgekeurd 20 februari 2020.
Het Aanvullend verkeersreglement, goedgekeurd in gemeenteraadszitting d.d. 28 mei 2020, inzake fietszone centrum te Nevele.
Het signalisatieplan fietszone Nevele - aanpassing, opgemaakt dienst mobiliteit 14 september 2021.
Voor de vlotte doorgang van het verkeer en de veiligheid van in het bijzonder de zwakke weggebruikers dringen zich bijzondere maatregelen op.
Deze beslissing valt niet onder de visumplicht en heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1
In Deinze wordt een fietszone ingevoerd die de volgende straten omvat:
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van zoneborden met daarin de afbeelding van het verkeersbord F111 begin van de fietsstraat en het verkeersbord F113 einde van de fietsstraat.
Artikel 2
Het Aanvullend verkeersreglement, goedgekeurd in gemeenteraadszitting d.d. 28 mei 2020, inzake de fietszone centrum te Nevele wordt hierbij opgeheven.
Artikel 3
Naast het overmaken aan de Vlaamse Overheid wordt tevens een afschrift van dit besluit gestuurd naar:
Artikel 4
Dit besluit van de gemeenteraad en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 1, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Paul Soetaert (raadslid), Filip Vervaeke (schepen)
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen, meer specifiek de artikels 1, 2 en 3.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikels 40 en 41 over de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het besluit van 27 oktober 2020 van het college van burgemeester en schepenen over de vergoeding voor zwerfvuilacties aan dagcentra.
Het ontwerp van subsidiereglement voor vrijwillige zwerfvuilinzameling door (zorg)instellingen en verenigingen, inclusief het ontwerp van aanvraagformulier.
In 2020 sloot de stad een overeenkomst met 2 dagcentra die op vrijwillige basis zwerfvuil inzamelen.
In het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 27 oktober 2020 werd o.a. aan de dienst omgeving gevraagd om een voorstel van reglement uit te werken voor de dagcentra waarbij ze een maximum van 72 euro kunnen krijgen per opruimbeurt, dit kan afhankelijk zijn van verschillende criteria (bvb. het aantal personen die instaan voor de opruimbeurt, ...).
Deze dagcentra zijn heden nog steeds vragende partij voor een structurele samenwerking.
Dit subsidiereglement is opgemaakt als 'vangnet' voor vrijwilligers die buiten de scope van ondersteuning door operatie Proper (www.operatieproper.be) vallen. Zodoende vormen zorginstellingen en verenigingen, gevestigd in Deinze het voorwerp van dit reglement.
In het reglement wordt een onderscheid gemaakt tussen éénmalige acties en meervoudige acties.
Eénmalige acties kunnen, net zoals individuele zwerfvuilvrijwilligers, rekenen op logistieke ondersteuning.
Als er sprake is van meervoudige acties is bovenop logistieke ondersteuning tevens een financiële vergoeding voorzien.
In het geval van financiële ondersteuning is, in analogie met de methodiek van Operatie Proper, een evenwicht gezocht tussen resultaat en beloning; met name door een koppeling te voorzien van een actieplan en rapportage van resultaten aan de uitbetaling van een vergoeding.
Het ontwerp aanvraagformulier is eveneens toegevoegd.
Het krediet om deze beslissing uit te voeren is voorzien op:
meerjarenplan 2020-2025 | Exploitatie |
jaar | 2021-2025 |
beleidsitem | 032900 - Overige vermindering van milieuverontreiniging |
algemene rekening | 649150 - Algemene werkingssubsidies aan verenigingen met reglement |
actie | geen |
krediet | momenteel geen krediet een bedrag van € 3.000 op jaarbasis zal worden ingeschreven bij de eerstvolgende wijziging van het meerjarenplan
|
Periode
Artikel 1
Er wordt voor een termijn aanvangend op 1 oktober 2021 en eindigend op 31 december 2025 een subsidiereglement gevestigd voor (zorg)instellingen en verenigingen andere dan jeugdverenigingen, die op regelmatige basis zwerfvuilacties organiseren.
Toepassingsgebied
Artikel 2
Dit reglement is van toepassing voor (zorg)instellingen en verenigingen (andere dan jeugdverenigingen), gevestigd in Deinze, die met hun cliënten/leden op regelmatige basis zwerfvuilacties organiseren.
Eénmalige opruimacties komen niet in aanmerking voor financiële ondersteuning, maar kunnen wel ondersteunend materiaal uitlenen bij de dienst omgeving.
Dit reglement is alleen van toepassing voor de inzameling van zwerfvuil op het grondgebied van de stad Deinze.
Dit reglement is alleen van toepassing op verenigingen en instellingen, gevestigd in Deinze die niet onder het toepassingsgebied van Operatie Proper vallen (www.operatieproper.be).
Opruimacties na privé-manifestaties of op private terreinen komen niet in aanmerking voor subsidiëring. Organisatoren van dergelijke evenementen zijn verplicht om zelf in te staan voor de opruiming van het afval dat er uit voortkomt.
Definities
Artikel 3
Voor de toepassing van dit reglement gelden volgende definities:
Aanvraag van de subsidie
Artikel 4
De subsidieaanvraag gebeurt aan de hand van het daartoe bestemde aanvraagformulier, verkrijgbaar via www.deinze.be of bij de dienst omgeving.
Er wordt uiterlijk 30 dagen voor de geplande datum van de eerste inzamelactie een aanvraag ingediend op volgend adres: Dienstencentrum Leiespiegel – Dienst omgeving – Brielstraat 2 – 9800 Deinze of via mail omgeving@deinze.be.
De dienst omgeving beoordeelt de aanvraag en vraagt bijkomende bewijsstukken op indien nodig.
De dienst omgeving adviseert het college van burgemeester en schepenen.
Het college van burgemeester en schepenen neemt de beslissing tot het al dan niet toekennen van de subsidie op basis van het advies van de dienst omgeving.
Uitbetaling van een subsidie gebeurt op het rekeningnummer opgegeven op het aanvraagformulier. De aanvrager verbindt er zich toe de dienst omgeving schriftelijk op de hoogte te brengen bij wijzigingen, o.a. van het rekeningnummer.
Alle betwistingen over de toepassing van onderhavig reglement worden beslecht door het college van burgemeester en schepenen.
Samenwerkingsovereenkomst
Artikel 5
Na goedkeuring van de aanvraag wordt er een samenwerkingsovereenkomst opgemaakt dewelke tussen beide partijen, stad Deinze en organisator, wordt ondertekend.
Aanpassing van de samenwerkingsovereenkomst
Artikel 6
Indien één van de partijen de overeenkomst wenst aan te passen of een bijkomende bepaling wenst op te nemen, zal er een overleg tussen alle partijen worden georganiseerd. Bij akkoord worden de afspraken opgenomen in een addendum dat wordt toegevoegd aan de samenwerkingsovereenkomst.
Stopzetting van de samenwerkingsovereenkomst
Artikel 7
Beide partijen kunnen éénzijdig de samenwerkingsovereenkomst opzeggen. De opzeg wordt schriftelijk meegedeeld middels een aangetekend schrijven of afgifte tegen ontvangstbewijs. Geen van de partijen zal enige opzegvergoeding of schadevergoeding kunnen vorderen ten aanzien van de opzeggende partij.
Aansprakelijkheid
Artikel 8
De deelnemers aan een zwerfvuilactie handelen niet in opdracht of onder toezicht van het stadsbestuur.
De organisator zorgt zelf voor een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid voor schade aan derden en lichamelijke ongevallen van de deelnemers.
Aard van de subsidie
Artikel 9
Materiaal
Organisatoren van (éénmalige of periodieke) zwerfvuilacties kunnen gratis ondersteunend materiaal ontlenen bij de dienst omgeving.
Het ter beschikking gestelde materiaal omvat handschoenen, grijpstokken, zwerfvuilzakken en fluovestjes.
Bij de uitlening van het materiaal wordt een inventaris opgemaakt, dewelke bij afhaling wordt ondertekend door de stad Deinze en de ontlener. Na een éénmalige actie of na stopzetting van een overeenkomst voor periodieke acties engageert de ontlener zich om het ontleende materiaal in zijn originele staat binnen 14 kalenderdagen terug te bezorgen aan de dienst omgeving.
Vergoeding
Stad Deinze voorziet een financiële ondersteuning voor zwerfvuilacties mits deze acties aantoonbaar worden voorbereid en opgevolgd.
a) Er wordt door de aanvrager van een financiële subsidie bij de aanvraag een actieplan (zie ook artikel 11) toegevoegd.
b) De aanvrager verbindt zich er toe om een registratie bij te houden van de zwerfvuilactie(s).
c) De aanvrager verbindt zich er toe om de registratie voor goedkeuring voor te leggen aan de dienst omgeving.
De subsidie bedraagt op dagbasis:
a) € 3,00 per actieve deelnemer (excl. kinderen onder 12 jaar);
b) bijkomend € 10,00 per ingezamelde afvalzak van 60 l.
De maximale subsidie per zwerfvuilactie bedraagt € 72,00/dag. De maximale subsidie op jaarbasis bedraagt € 720.
Het bewijs van het ingezamelde afval en/of de ingezamelde afvalzak(ken) wordt geleverd aan de hand van een foto met datum- en locatie registratie. Het bewijs van het aantal actieve deelnemers wordt geleverd middels een aanwezigheidslijst die door elke deelnemer wordt ondertekend (voor zorginstellingen volstaat een handtekening van de begeleider of directeur). Deze gegevens wordt per e-mail overgemaakt aan de dienst omgeving (omgeving@deinze.be).
De subsidie wordt uitbetaald na ontvangst en positieve beoordeling van de zwerfvuilregistratie door de dienst omgeving.
Actieplan
Artikel 10
De aanvrager voegt een actieplan toe bij de aanvraag van de subsidie. Dit plan kan opgemaakt worden in vrije opmaak, maar omvat minstens de volgende elementen:
a) frequentie van de actie + datum/data opruimmoment(en)
b) aanduiding zone waarin zwerfvuil wordt geruimd (bv. aan de hand van straatnamen)
c) beoogd aantal deelnemers per opruimmoment
d) beoogd resultaat
e) sensibilisering:
Het actieplan wordt beoordeeld door de dienst omgeving. Na goedkeuring door de dienst omgeving wordt de subsidie aanvraag voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.
Veiligheid
Artikel 11
Dit reglement is van toepassing op de inzameling van zwerfvuil. Indien er andere afvalstoffen dan zwerfvuil worden aangetroffen (sluikstort, gevaarlijke afvalstoffen zoals gebroken glas, injectienaalden, afvalolie, asbest, e.a.) wordt dit gemeld aan de stad Deinze via het meldpunt (e-formulier), per mail aan de dienst omgeving (omgeving@deinze.be) of per telefoon (T 09 381 95 00).
De organisator neemt alle veiligheidsmaatregelen om (verkeers)ongevallen te vermijden.
Het ingezamelde afval wordt in zwerfvuilzakken op een bepaalde centrale plaats gedeponeerd. Deze locatie wordt (met foto) via e-mail doorgegeven aan de dienst omgeving (omgeving@deinze.be) waarna de stadsdiensten zullen instaan voor de ophaling van het afval.
Deontologische code
Artikel 12
Vrijwilligers die zich inzetten voor stad Deinze houden zich aan een “gedragscode”. Deze gedragscode is gestoeld op 6 gemeenschappelijke waarden:
Betwistingen
Artikel 13
Alle betwistingen over de toepassing van onderhavig reglement worden beslecht door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 1
Er wordt voor een termijn aanvangend op 1 oktober 2021 en eindigend op 31 december 2025 een subsidiereglement gevestigd voor het toekennen van steun aan (zorg)instellingen en verenigingen gevestigd in Deinze die op vrijwillige basis zwerfvuil inzamelen op het grondgebied van de stad Deinze.
Artikel 2
Het aanvraagformulier, zoals in bijlage geviseerd, voor het bekomen van de subsidie opgenomen in artikel 1, wordt goedgekeurd.
Artikel 3
De kredieten voor deze uitgave zullen opgenomen worden in de aanpassing van het meerjarenplan 2021/2.
Artikel 4
Een kopie van dit besluit wordt aan de financieel directeur bezorgd en aan de betrokken dienst belast met de toepassing van dit reglement.
Artikel 5
Dit besluit en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 1 en artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Bart Vermaercke (raadslid)
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, de artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikel 263 over de opvolgingsrapportering.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het opvolgingsrapport van de prioritaire acties over het eerste semester 2021 van de stad en het OCMW Deinze.
Het advies van het MAT van 2 september 2021.
Het decreet lokaal bestuur schrijft voor dat aan de gemeenteraad een opvolgingsrapportering van de prioritaire doelstellingen over het eerste semester van het boekjaar wordt voorgelegd.
Het MAT verleende een gunstig advies over de voorliggende opvolgingsrapportering.
De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering over het eerste semester van 2021 van de stad en het OCMW Deinze.
Deze beslissing valt niet onder de visumplicht en heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van het opvolgingsrapport van de prioritaire doelstellingen over het eerste semester van 2021 van de stad en het OCMW Deinze.
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het verslag van de online Algemene Vergadering van de Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek van 15 juni 2021.
Het verslag 2020 (nazicht der rekeningen) van de IV Burensportdienst Leiestreek.
De powerpoint presentatie van 15 juni 2021.
Op 23 mei 2019 keurde de gemeenteraad de gewijzigde overeenkomst Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek goed.
De stad Deinze treedt op als beherende gemeente van deze Interlokale Vereniging voor de legislatuur 2019 - 2024.
In de online Algemene Vergadering van 15 juni 2021 werd het jaarverslag 2020 en het programma en de begroting van 2021 goedgekeurd. De jaarrekening 2020 werd voorlopig goedgekeurd.
Volgens artikel 13 van de overeenkomst wordt de jaarrekening van de Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek ter goedkeuring voorgelegd aan de verschillende gemeenteraden van de deelnemende gemeenten. De jaarrekening kan pas goedgekeurd worden indien de gewone meerderheid van de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten ze goedkeurt.
Artikel 1
De jaarrekening 2020 en bijhorend jaarverslag van de Interlokale Vereniging Burensportdienst Leiestreek wordt goedgekeurd.
Artikel 2
Dit besluit wordt bekend gemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017)
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het actieplan Regio Leie en Schelde.
De samenwerkingsovereenkomst Leie en Schelde.
In september 2020 ontvingen we een e-mail van mevrouw Ilse Umans, netwerkmanager VDAB over de versterkte samenwerking tussen VDAB en het lokaal bestuur. Deze mail was gericht naar alle lokale besturen uit de regio Leie en Schelde.
VDAB wenst met de besturen een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten om de doelstelling van de Vlaamse Regering te realiseren om extra 120.000 Vlamingen aan een job te helpen. In het Vlaams Regeerakkoord wordt een versterkte samenwerking naar voren geschoven als één van de hefbomen in het bereiken van deze ambitie.
Het uitgangspunt is het realiseren van een duurzame tewerkstelling van zoveel mogelijk burgers, met betrokkenheid van de lokale partners uit allerlei sectoren. Deze samenwerkingsovereenkomst beoogt een gezamenlijke arbeidsmarktstrategie tussen de lokale besturen regio Leie en Schelde, de projectvereniging Leie en Schelde en de VDAB.
Er wordt ingezet op 3 centrale ambities:
We zijn overtuigd dat we via deze versterkte samenwerking ambities kunnen waarmaken die een positief effect hebben op de lokale gemeenschap en het lokale ondernemingsklimaat.
Een doorgedreven samenwerking biedt de mogelijkheid om een actieve arbeidsmarktstrategie door te voeren en een gezamenlijke verantwoordelijkheid op te nemen. Op die manier bereiken we een geïntegreerd beleid op vlak van tewerkstelling over de verschillende beleidsdomeinen heen.
Deze beslissing valt niet onder de visumplicht en heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1
De samenwerkingsovereenkomst 'Samen sterk voor werk' tussen het lokaal bestuur van De Pinte, Deinze, Destelbergen, Gavere, Melle, Merelbeke, Nazareth, Zulte, de projectvereniging Wijkwerkorganisatie Leie en Schelde en de VDAB wordt goedgekeurd.
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Bart Vermaercke, Olaf Evrard, Annick Verstraete (raadsleden), Filip Vervaeke (schepen)
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Korte toelichting
Tijdens de pandemie werd duidelijk dat sommige ondernemingen niet voldoende weerbaar waren. Velen sprongen echter creatief om en bedachten oplossingen om door de crisis heen te komen.
De stad kan ondernemers die in transitie willen gaan ondersteunen bij het volgen van opleidingen.
Verscheidene werkgeversorganisaties of bedrijven bieden zulke begeleiding aan.
De gemeenteraad vraagt de overige middelen uit het besluit GR GR/2020/072, duurzaam in te zetten voor de ondersteuning van handelaars en zelfstandige ondernemers.
Regelgeving
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen, meer specifiek de artikels 1, 2 en 3.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikels 40 en 41 over de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Bijlagen
Brief aan Schepen Lokale Economie, werkgroep relance.
Motivering
De pandemie deed een herwaardering ontstaan van het lokaal winkelen en aankopen. Niettegenstaande deze reflex zijn veel ondernemingen en handelaars nog niet helemaal voorbereid op de digitalisering en het veranderend shoppinggedrag van de consument.
Niettegenstaande de economie weer aantrekt moeten de meest getroffen sectoren nog verder ondersteund worden.
De stad kan middelen ter beschikking stellen om de ondernemers te ondersteunen in transitie en zelf het goede voorbeeld geven bij ondersteuning.
Financiële impact
Voor de ondersteuningsmaatregelen handelszaken en vrije beroepen van medische en paramedische aard naar aanleiding van de corona-crisis was oorspronkelijk was er 400.000 euro voorzien maar dit werd gewijzigd naar 375.000 euro. (GR/2020/072)
Er werd hiervan 75.000 euro krediet verplaatst naar de nieuwe subsidie voor startende ondernemers.
Er werd voor de financiële tussenkomst aan handelaars effectief 131.796 euro betaald.
Bijgevolg is er nog een saldo van 168.204 euro.
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad vraagt het schepencollege een reglement op te stellen voor de ondersteuning van zelfstandige ondernemers die in transitie willen gaan en een extern begeleidingstraject opnemen.
Bvb 70 % ondersteuning en 30 % eigen inbreng, met een maximum bedrag per onderneming.
Artikel 1
De gemeenteraad verwerpt het agendapunt.
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Korte toelichting
Tijdens de pandemie werd toestemming gegeven aan horecazaken om parkeerplaatsen in te nemen voor uitbreiding terrassen en werd uitbreiding van terrassen toegestaan.
Het parkeerreglement voorziet een retrubutie van 50 euro per maand per ingenomen parkeerplaats.
De gemeenteraad beslist de horecazaken vrij te stellen voor 2021 en 2022 van deze retributie.
Het bedrag wordt gefinancierd vanuit de overgebleven middelen van besluit GR GR/2020/072.
Regelgeving
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen, meer specifiek de artikels 1, 2 en 3.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikels 40 en 41 over de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Bijlagen
Brief aan Schepen Lokale Economie, werkgroep relance.
Motivering
De pandemie deed een herwaardering ontstaan van het lokaal winkelen en aankopen.
Online aankopen gebeuren steeds meer voor gewone aankopen, lokaal aankopen moet een meerwaarde geven in ‘beleving’ en ‘fun’. Terassen zijn daar een belangrijke troef die de lokale economie onderscheidt van de interneteconomie.
Niettegenstaande de economie weer aantrekt moeten de meest getroffen sectoren nog verder ondersteund worden.
De stad kan middelen ter beschikking stellen om de ondernemers te ondersteunen in transitie en zelf het goede voorbeeld geven bij ondersteuning.
Financiële impact
Voor de ondersteuningsmaatregelen handelszaken en vrije beroepen van medische en paramedische aard naar aanleiding van de corona-crisis was oorspronkelijk was er 400.000 euro voorzien maar dit werd gewijzigd naar 375.000 euro. (GR/2020/072)
Er werd hiervan 75.000 euro krediet verplaatst naar de nieuwe subsidie voor startende ondernemers.
Er werd voor de financiële tussenkomst aan handelaars effectief 131.796 euro betaald.
Bijgevolg is er nog een saldo van 168.204 euro.
Besluit
Artikel 1
De parkeerretributie bij het innemen van parkeerplaatsen voor uitbreiding terassen wordt geschrapt voor 2021 – 2022.
Artikel 2
De bestaande toegestane uitbreiding terrassen wordt verlengd tot en met 2022.
Artikel 1
De gemeenteraad verwerpt het agendapunt.
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Korte toelichting
Teneinde lokaal aankopen te ondersteunen en het duurzaamheidsprincipe te promoten wordt voorgesteld om de aanbestedingen die onder de wettelijke drempelbedragen vallen van openbare aanbestedingen niet alleen te quoteren op prijs maar ook op parameters van duurzaamheid en lokale aanwezigheid.
Regelgeving
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen, meer specifiek de artikels 1, 2 en 3.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikels 40 en 41 over de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Bijlagen
Brief aan Schepen Lokale Economie, werkgroep relance.
Motivering
De pandemie deed een herwaardering ontstaan van het lokaal winkelen en aankopen. Niettegenstaande deze reflex zijn veel ondernemingen en handelaars nog niet helemaal voorbereid op de digitalisering.
Niettegenstaande de economie weer aantrekt moeten de meest getroffen sectoren nog verder ondersteund worden.
De stad kan middelen ter beschikking stellen om de ondernemers te ondersteunen in transitie en zelf het goede voorbeeld geven bij het uitschrijven van aanbestedingen.
Financiële impact
Voor de ondersteuningsmaatregelen handelszaken en vrije beroepen van medische en paramedische aard naar aanleiding van de corona-crisis was oorspronkelijk was er 400.000 euro voorzien maar dit werd gewijzigd naar 375.000 euro. (GR/2020/072)
Er werd hiervan 75.000 euro krediet verplaatst naar de nieuwe subsidie voor startende ondernemers.
Er werd voor de financiële tussenkomst aan handelaars effectief 131.796 euro betaald.
Bijgevolg is er nog een saldo van 168.204 euro.
Besluit
Artikel 1
Het schepencollege bereidt een reglement voor waarbij de parameters voor het quoteren van prijsbestekken worden uitgebreid met wettelijk toegelaten factoren die de lokale economie ondersteunen of lokale aanwezigheid bevoordeligen. Een voorbeeld hiervan is rekening houden met de CO² impact van leveringen.
Een mogelijkheid is 70 % op prijs, 30 % op CO2 impact levering.
Artikel 1
De gemeenteraad verwerpt het agendapunt.
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Kristof Van den Berghe (raadslid), Jan Vermeulen (burgemeester), Bart Van Thuyne (schepen)
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Korte toelichting
De stad engageert zich om bij een belangrijke (her)inrichting van openbare ruimte een participatiemoment te organiseren.
Regelgeving
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Motivering
Bij de vergunningsaanvraag rond de heraanleg van het dorpsplein in Hansbeke en de nieuwe verkeerssituatie viel het op dat wanneer er niet gecommuniceerd wordt over het hoe en waarom van een nieuwe aanleg en welke doelen het vervult, welke accenten het legt, welke toekomstplannen ermee gerealiseerd worden, er wrevel ontstaat bij sommige inwoners.
‘Waarom wordt een nieuw, participatief bepaald, masterplan niet gevolgd? Zijn zoveel parkeerplaatsen nodig? Waarom is er niet meer groen, ontaarding, etc.? Waarom deze of gene verkeersrichting?’
Zelf heel goed uitgedachte, kwalitatieve en evenwichtige projecten worden als negatief ervaren als ze niet door de inwoners gedragen zijn.
Er zijn tegenwoordig in iedere gemeenten en verschillende wijken actiegroepen van betrokken inwoners die, begaan met hun gemeente, van dichtbij nadenken over de problemen en mogelijke oplossingen in hun gemeenschap.
En ook al ligt de meeste expertise bij administraties en studiebureaus. De input van de uiteindelijke gebruikers is altijd nuttig; zowel bij de probleemstelling als bij de oplossing.
Hiernaast zijn we als politici dagelijks bezig hoe we de band tussen beleid en inwoner kunnen versterken, terwijl de meest evidente zaak over het hoofd wordt gezien; luisteren en praten met elkaar.
Er wordt niet gesteld dat er in Deinze niet geparticipeerd wordt. Integendeel bij de opmaak van verschillende masterplannen zijn mooie, talrijk bijgewoonde avonden georganiseerd. Maar dit kan zeker bij concrete dossiers nog meer en structureler gebeuren. (Bvb. Dorpsplein Hansbeke)
Zal dit raadsbesluit alle vergunningsbetwistingen rond openbare ruimte oplossen? Uiteraard niet. Maar het zullen er minder zijn. Draagvlak en toe-eigening van nieuwe projecten zal groter zijn en hopelijk ook leiden tot nog betere projecten en levendige gemeenschappen.
Voorstel van besluit
Artikel 1
Het College van Burgemeester en Schepenen organiseert bij grote aanpassingen van de openbare ruimte; bijvoorbeeld de aanleg van een dorpsplein, minstens één participatiemoment.
Artikel 2
Alle inwoners van het deelgebied worden uitgenodigd evenals lokale actiegroepen, verenigingen en middenstand.
Artikel 3
Het college van Burgemeester en Schepenen zorgt voor een publieke terugkoppeling na het participatiemoment.
Artikel 1
Het agendapunt is verworpen.
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Kristof Van den Berghe (raadslid), Johan Cornelis (schepen), Bart Vermaercke (raadslid), Jan Vermeulen (burgemeester), Jan Pauwels (raadslid), Karlien De Paepe, Peter De Maertelaere (raadsleden)
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De Borluuttunnel is voor veel inwoners van Hansbeke, tijdens de werken aan de spoorweg, de enige doorgang om van het ene deel naar het andere deel van het dorp te gaan.
Ondanks herhaaldelijke vragen, waarschuwingen, ongevallen, etc. kunnen de aannemer, opdrachtgever en de stad geen veilige doorgang garanderen.
Zowel vertegenwoordigers van de opdrachtgever als aannemer geven herhaaldelijk aan dat ze niets aan deze situatie kunnen veranderen.
Aangezien het niet om een eenmalig voorval gaat, zowel de aannemer en opdrachtgever aangeven de situatie niet te kunnen oplossen, er op dit moment géén veilige werf is noch een veilige doorgang voor trage weggebruikers dient de stad in te grijpen.
Los van dit punt is er zeker nood aan globale en structurele oplossingen voor toekomstige werven. Maar het gaat hier om het oplossen van een probleem dat zich nu manifesteert.
Artikel 1
Het College van Burgemeester en Schepenen laat morgen nagaan of de werfomleiding en doorgang door de Borluuttunnel veilig en comfortabel is. (correcte en voldoende signalisatie, verlichting, juiste breedtes, afscherming, verharding, etc.)
Artikel 2
Indien dit niet het geval is zorgt de Stad zelf voor de nodige aanpassingen of laat deze uitvoeren door een andere partij.
Artikel 3
De Stad zorgt te alle tijde voor een veilige doorgang voor trage weggebruikers.
Artikel 4
De Stad voert bestendig controle uit opdat bovenstaande gerespecteerd wordt.
De gemeenteraad stemt niet over de hoogdringendheid van het agendapunt.
Artikel 1
De burgemeester zal de nodige maatregelen treffen zodat er geen werfverkeer is vóór en na school.
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Jan Pauwels (raadslid), Bruno Dhaenens, Johan Cornelis, Bart Van Thuyne (schepenen), Freija Dhondt (raadslid), Rutger De Reu (schepen), Olaf Evrard, Freija Dhondt, Bart Vermaercke, Eva Martens, Karlien De Paepe (raadsleden), Filip Vervaeke (schepen)
Raadslid Jan Pauwels
Het is gemeenzaam gekend dat er zwaar geïnvesteerd wordt in het kerngebied dat twee Deinse deelgemeenten omvat: Deinze en Petegem. Deze investeringen zijn meestal terecht, zeker als het gaat om de dynamiek van het kerngebied, alle kansen te bieden. Handel en horeca, mobiliteit zijn hierbij absolute prioriteiten.
De vraag is echter of er proportioneel evenveel wordt geïnvesteerd in de buitengebieden. De leefbaarheid en dynamiek van de dorpskernen zou toch evenzeer een bekommernis moeten zijn van het beleid. De sociale cohesie, de kleine middenstand in elk dorp, het zachte toerisme (wandelaars en fietsers) de mobiliteit staan onder sterke druk. Bovendien heeft corona er sterk op ingehakt. Weliswaar konden de socio-culturele en sportverenigingen een beroep doen op compenserende subsidies, dit alles volstaat lang niet om een voldragen visie en strategie te ontwikkelen om de (kleine) dorpskernen leefbaar te houden. De teloorgang van de kermissen, niet enkel te wijten aan corona, met als trieste voorbeelden Hansbeke en Merendree, (in Hansbeke geen enkel initiatief en geen enkele kermisattractie, in Merendree enkel één sobere kermisattractie) zijn hierbij illustratief.
Om te vermijden dat deze kleine dorpskernen verworden tot slaapgemeenten zijn heel wat initiatieven mogelijk, gaande van ondersteuning en subsidiëring van de lokale economie, faciliteren van initiatieven, stimuleren en ontwikkelen van lokale initiatieven voor zacht toerisme (wandelen en fietsen).
Vandaar enkele concrete vragen:
1. Waarom werd het bestaande masterplan van Hansbeke naar de prullenmand verwezen?3.
2. Waarom wordt, tot ergernis van veel inwoners, de blauwe zone gehandhaafd in buitengebieden, waar er geen echte parkeerdruk is (behalve bij grote begrafenissen).
3. Zijn er plannen om de indeling in blauwe zones te herzien?
4. Waarom vinden kermisattracties niet langer de weg naar de lokale kermissen? Worden er stimuli voorzien om de kermisattracties terug naar de kleine lokale kernen te oriënteren?
5. Wanneer wordt werk gemaakt van het netwerk wandelknooppunten binnen het grote Deinse grondgebied?
6. Wie is verantwoordelijk voor de slibway in Landegem? Waarom werd de toegang afgesloten?
7. Zijn er peters/meters die toezien op de toegankelijkheid, bewegwijzering van de bestaande wandelroutes.
Raadslid Freija Dhondt
Buurtfietsenstallingen: princiepsbeslissing maart 2021
In maart van dit jaar nam de gemeenteraad unaniem de beslissing tot de uitrol van buurtfietsenstallingen over het volledige grondgebied van Deinze. Deze stallingen zouden bijvoorbeeld een oplossing kunnen beiden voor bewoners uit het centrum van onze stad die niet langer een bewonerskaart kunnen krijgen voor hun straat. Maar ook elders in onze stad en haar deelgemeenten is dit een goedkope manier om fietsen veilig en gemakkelijk te stallen.
Welke initiatieven zijn er intussen ondernomen om deze uitrol voor te bereiden?
Deinze en het Bindend Sociaal Objectief
Onlangs werd de laatste meting van het Bindend Sociaal Objectief (BSO) op de website van Wonen Vlaanderen geplaatst. Het BSO is een doelstelling qua realisatie sociale huurwoningen dat de gemeente tussen 2009 en 2025 moet behalen. Er is tweejaarlijks een voortgangstoets die aangeeft hoe ver een gemeente verwijderd is van zijn doelstelling.
Door de inspanningen die al geleverd zijn zit Deinze op een percentage van 88,68%, en moeten we nog minstens 36 nieuwe sociale huurwoningen voorzien de komende 4 jaar. Uiteraard is het BSO maar een objectief en is 'meer' nog altijd beter om tegemoet te komen aan de lokale armoede en -huisvestingsproblemen.
Zal het stadsbestuur tegen 2025 het BSO halen? Welke inspanningen staan er nog gepland om de sociale woonnood te verlichten?
Uit cijfers die in juni werden gepubliceerd blijkt dat er bijna 170.000 mensen wachten op een sociale woning. Is het stadsbestuur op de hoogte van het aantal kandidaat-huurders er momenteel in Deinze wachten op een sociale woning?
Raadslid Olaf Evrard
Parkeerproblematiek in “Ter Borg” (Merendree)
Een aantal jaren geleden (ik dacht in de periode 2018-2019) kreeg de “Dreef” in Merendree een nieuwe zijstraat, genoemd “Ter Borg”. De “Dreef” zelf vormde vroeger een verbinding tussen het “Goed Ter Borg” (nu kasteel Ter Wallen) en de kerk. In deze straat werd een appartementsblok met 10 appartementen gebouwd, deels koop- en deels huurwoningen. Zo worden o.a. via Domus Donza een aantal wooneenheden verhuurd.
Aan de overzijde van het appartementsgebouw, dus aan de andere kant van de straat, liggen 10 parkeerplaatsen welke initieel bestemd waren voor de bewoners. Bij het verlenen van de bouwvergunning door het toenmalig schepencollege van Nevele werd bedongen dat de straat “Ten Borg” en de 10 parkeerplaatsen die door de bouwheer werden aangelegd, overgedragen werden aan de gemeente Nevele. Het laat zich raden dat deze parkeerplaatsen vaak ingenomen worden door autobestuurders die op geen enkele manier een band hebben met de bewoners van de appartementen. Zij parkeren daar vaak langtijdig, niet gehinderd door de beperkingen die de blauwe zone in het centrum van Merendree hen oplegt. Soms moeten de bewoners dan zelf op zoek gaan naar een andere parkeerplaats, wat geen evidentie is in deze dorpskern. Bovendien wonen er in het appartementsblok ook mensen met een ernstige beperking die de afstand tussen hun appartement en de verder gelegen parkeerplaats moeilijk of niet te voet kunnen overbruggen.
De parkeerplaatsen zijn dus eigendom van de gemeente, waardoor ze de facto een openbaar karakter hebben. De mensen die daar parkeren kan je stricto sensu niet verbaliseren of verbieden om daar te parkeren. Deze problematiek sleept al jaren aan en tot op heden kwam er nog geen oplossing uit de bus. Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn dat de bewoners een parkeerkaart van de stad Deinze ontvangen, mogelijk tegen betaling.
Vragen
Dit jaar kon de Oerwoudfuif opnieuw plaatsvinden. Vele jongeren keken er reikhalzend naar uit. Het werd opnieuw een, letterlijk daverend, succes met naar verluidt 4.200 aanwezigen (onder wie een aantal mensen uit deze raad, wat heel fijn was, waaronder mijzelf). De organisatie moest voor de 1ste keer uitwijken naar een andere locatie als gevolg van de vele en grote infrastructuurwerken in Hansbeke. Bovendien was het niet langer opportuun om dit gebeuren in de dorpskern te organiseren en ik steun deze beslissing voor de volle 100%.
Ik moet niet alleen de organiserende vereniging, maar ook het stadsbestuur en de verschillende diensten waarmee werd samengewerkt, feliciteren en bedanken voor hun vele werk voor een evenement dat in feite toch maar een paar uren heeft geduurd.
Oerwoudfuif
Ik ga ervan uit dat er een grondige evaluatie zal volgen vooraleer beslist wordt waar het evenement volgend jaar mogelijk zal doorgaan. Misschien toch een paar randbemerkingen in het kader van de veiligheid. Ik weet dat het achteraf makkelijk praten is, maar ik geef hier een aantal bedenkingen met de beste bedoelingen mee.
Toekomst negenstratenwijk
Iedereen herinnert zich het schrijven van het CBS en de reactie van de buurtbewoners van de negenstratenwijk over de toekomstige circulatie in de buurt daar.
De open brief werd toen ondertekend door 918 bezorgde buurtbewoners. De invoering van de maatregelen werd, door het verzet van bewoners en diverse oppositiepartijen, uitgesteld en het CBS beloofde een nieuw onderzoek en tellingen in te plannen bij de afwerking van de werken in de Krekelstraat. Deze resultaten zouden dan teruggekoppeld worden naar de buurt.
Welke initiatieven staan de komende periode concreet ingepland om tegemoet te komen aan de vele vragen van de buurt?
Wat is hierbij de timing?
Raadslid Bart Vermaercke
Deinze zet ten volle in op de bescherming van de zachte weggebruiker.
Getuige daarvan de vele ingrepen ten behoeve van de fietsers en voetgangers.
Naar aanleiding van het recentelijk ongeval in Antwerpen waarbij twee zusjes om het leven kwamen op een voorheen conflictvrij kruispunt heb ik een aantal bezorgdheden.
Het kruispunt aan Driespoort blijft een bijzonder gevaarlijk punt voor de fietsers.
In augustus 2019 werd een proefopstelling na enkele dagen op aandringen van de stad afgevoerd.
De stad reageert bij dit “probleem” dikwijls dat het om een gewestelijke bevoegdheid.
Gebruikt het schepencollege haar volle politieke gewicht om een oplossing ten gronde te forceren? In andere gevallen lukte het de stad wel (lichten Total Astene, fietslogo’s op fietspaden grondgebied Deinze,…).
Zo ja, uit wat moet dit bliijken?
Worden er nog (andere) proefopstellingen overwogen eventueel in samenwerking met de fietsersbond.
Gaat de stad wachten op de haalbaarheidsstudie van de stadsboulevard (in 2022?) om een degelijke oplossing voor dit kruispunt uit te werken?
Raadslid Eva Martens
Openbare verlichting
De dagen worden nu snel korter.
Verplaatsingen gebeuren in de wintermaanden vaak in het donker.
Ook fietsende scholieren vertrekken binnenkort in de duisternis of komen terug van hobby’s na valavond.
Thv de werken aan de fietsbrug op de F7 is de openbare verlichting (tijdelijk) uitgeschakeld.
Zowel thv de Sint-Hubertstraat als tussen de stationsparking en de Velostraat moeten fietsers en voetgangers momenteel op de tast het fietspad zoeken.
Ook de werken aan de Torck-site zorgen voor een donkere doorgang naar de Ommegangstraat.
Kan er gezorgd worden voor bijkomende verlichting op drukke verbindingsstukken van de F7?
Conflictvrije kruispunten
Eind augustus gebeurde een tragisch dodelijk ongeval met 2 jonge meisjes in Antwerpen.
In diezelfde week reed een Gentse fietser reglementair rechtdoor en sloeg een vrachtwagenchauffeur reglementair rechtsaf.
Resultaat: de fietser ligt nog steeds met zware verwondingen in het ziekenhuis.
Al vele jaren vragen vele partijen - De Fietsersbond, ouders van fietsende kinderen, verkeersdeskundigen, … - om écht werk te maken van conflictvrije verkeerslichten.
Waar blijft de verandering?
Het is hoog tijd om geen gedoe meer te maken over de doorstroming van gemotoriseerd vervoer.
We moeten als beleidsmakers zorgen dat fietsers die rechtdoor rijden niet in conflict komen met rechtsafdraaiende wagens en vrachtwagens.
Ook in Deinze zijn de kruispunten op heden niet conflictvrij.
Met als uitschieter het kruispunt ‘Driespoort’ waar het gemotoriseerde vervoer eerder groen krijgt dan de fietsers en voetgangers.
Dit zorgt dagelijks voor levensgevaarlijke situaties.
Vandaag is het uitgangspunt helaas dat een locatie ‘veilig’ is zolang er geen ernstig ongeval plaatsgevonden heeft.
Moeten wij echt wachten op een dode in Deinze?
Ook de lokale besturen hebben een belangrijke verantwoordelijkheid op hun grondgebied, zelfs al is de weginfrastructuur niet altijd van hen.
Het is aan de gemeente om te adviseren hoe prioritair de doorstroming is ten opzichte van de veiligheid voor de fietsers en de voetgangers.
Fietsberaad, een straf kenniscentrum voor fietsbeleid, pleit al jaren voor prioritaire fietsveiligheid aan kruispunten.
Naar aanleiding van het ongeval in Antwerpen heeft bv. de stad Vilvoorde al actief gevraagd aan het AWV om 3 kruispunten zo snel mogelijk conflictvrij te maken.
Vandaar mijn concrete vragen:
- Hoe gaat het stadsbestuur van onze fietsstad de situatie op zijn grondgebied aanpakken? Heeft Deinze de wil om van conflictvrije kruispunten de regel te maken?
- Kan er een actieplan opgemaakt worden dat op korte termijn de belangrijkste probleempunten aankaart bij de hogere overheden en pleit voor een dringende aanpak?
- Wat is de concrete planning voor fundamentele aanpassingen op het kruispunt Driespoort? Uitstel tot de aanleg van de eventuele Stadsboulevard is voor ons geen aanvaardbaar voorstel!
Raadslid Karlien De Paepe
Folyfoot en toekomstig asiel
Folyfoot verdwijnt eind dit jaar, en een mogelijke overnemer zal onder dezelfde naam de zaak verder zetten in Deinze. Ook de samenwerking met de vrijwilligers van de vzw Be Happy Dog, is een mogelijkheid.
Dit lezen we toch allemaal in de krant.
Mijn vragen zijn:
Welke gesprekken zijn lopende met de mogelijke kandidaat-overnemers? Gezien de overnemers nog veel moeten in orde stellen, zal dit asiel nog niet direct kunnen open gaan. De werken gaan veel geld kosten en de overnemer is al aan het schooien. Zijn ze ook al komen aankloppen bij de stad Deinze naar financiële steun?
Wat met de huidige periode? Waar kunnen dieren momenteel terecht? Krijgen lokale opvanginitiatieven die depanneren een deel van de subsidie? Folyfoot liet al weten dat ze geen katten opnemen wegens de verbouwingswerken. Hoe wordt dit dringend opgelost?
Heeft de Stad Deinze nog een contract lopen bij Folyfoot Waregem? Ontvangen we een deel van de subsidies terug?
Is de mogelijkheid al onderzocht om een intercommunaal dierenasiel op te richten? Vele lokale gemeentebesturen zijn op zoek naar een duurzame oplossing. Een intercommunaal dierenasiel zou kunnen samen werken met de vele kleine bestaande opvanginitiatieven die als opvangantennes dienen. Voor de stad Deinze zou dit een mooie opportuniteit zijn om zo een initiatief op te starten.
Enig artikel
De mondelinge vragen worden beantwoord.
De voorzitter sluit de zitting op 23/09/2021 om 23:38.
Namens gemeenteraad,
Stefanie De Vlieger
algemeen directeur
Tess Minnens
voorzitter van de gemeenteraad