De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen, meer specifiek de artikels 1, 2 en 3.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikels 40 en 41 over de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het gemeenteraadsbesluit van 17 december 2020 over het subsidiereglement voor het nemen van handelskernversterkende maatregelen (periode 2021).
Het gemeenteraadsbesluit van 17 december 2020 over het subsidiereglement inzake renovatie en verfraaiing van handelspanden in het centraal winkelgebied (periode 2021-2025).
Het subsidiereglement voor renovatie en verfraaiing van handelspanden in het centraal winkelgebied.
Het aanvraagformulier voor het bekomen van de subsidie voor renovatie en verfraaiing van handelspanden in het centraal winkelgebied.
Plan centraal winkelgebied en kernwinkelgebied.
Het decreet integraal handelsvestigingenbeleid verwacht van de steden en de gemeenten dat zij inspanningen leveren voor het voeren van een kernversterkend winkelbeleid. In het strategisch commercieel plan van 2014, goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 februari 2015, werd het kernwinkelgebied en het centraal winkelgebied afgebakend.
De stad Deinze wil zich verder profileren als winkelstad waarbij de handel geconcentreerd wordt in de stadskern en nam hiervoor al een aantal handelskernversterkende maatregelen om bestaande handelspanden te ondersteunen in hun commerciële aantrekkingskracht en om hun handelspositie in het centraal winkelgebied en het kernwinkelgebied te versterken.
Er was een subsidiereglement voor het toekennen van een subsidie voor het nemen van handelskernversterkende maatregelen, in samenwerking met VLAIO, voor het kernwinkelgebied.
Er werd aanvullend een afzonderlijk subsidiereglement opgemaakt voor de renovatie en verfraaiing van handelspanden in het centraal winkelgebied, om zo commerciële aantrekkingskracht buiten het kernwinkelgebied te bevorderen.
Het bestaande subsidiereglement voor het toekennen van een subsidie voor het nemen van handelskernversterkende maatregelen, in samenwerking met VLAIO, loopt op 31 december 2021 af. Hierdoor zal het kernwinkelgebied geen aanspraak meer kunnen maken op deze handelskernversterkende maatregelen.
Het is wenselijk dat deze handelskernversterkende maatregelen beschikbaar blijven, ook voor het kernwinkelgebied. Vandaar dat het subsidiereglement voor de renovatie en verfraaiing van handelspanden in het centraal winkelgebied wordt uitgebreid met het kernwinkelgebied.
Het krediet om deze beslissing uit te voeren is voorzien op:
meerjarenplan 2020-2025 |
Exploitatie |
jaar |
2022 |
beleidsitem |
050000 - Handel en middenstand |
algemene rekening |
649000 - algemene werkingssubsidies aan personen |
kostenplaats |
RENOVHP |
krediet |
100.000 euro |
Begrippenkader
Artikel 1 - Definities
Voor de toepassing van dit reglement verstaan we onder:
Handelszaak:
elke commerciële onderneming waarvoor een inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) is vereist en die de uitoefening van een kleinhandel tot hoofddoel heeft.
Handelspand:
het onroerend goed, waarin de handelszaak wordt uitgebaat, met uitsluiting van alle delen die niet uitsluitend worden gebruikt ten behoeve van de uitbating van de handelszaak.
Handelaar:
de uitbater, natuurlijke of rechtspersoon, van de handelszaak.
Eigenaar:
hij die kan aantonen door aflevering van een kopie van de notariële akte of onderhandse koopovereenkomst dat hij eigenaar is of vruchtgebruiker van het bewust pand.
Commerciële ruimte (of netto handelsoppervlakte):
de oppervlakte bestemd voor de verkoop en toegankelijk voor het publiek, met inbegrip van de niet overdekte oppervlakten.
Centraal winkelgebied en kernwinkelgebied:
afgebakend volgens het strategisch commercieel plan, zie bijlage bijgevoegd bij het reglement.
Gevelrenovatie:
de werkzaamheden verricht door ambachtslui en/of erkende aannemers, die tot doel hebben de voor- en/of zijgevel (uitgezonderd wachtgevel) van een bestaand handelspand binnen het doelgebied te renoveren.
Renovatie:
de werkzaamheden verricht door ambachtslui en/of erkende aannemers, die tot doel hebben een bestaand handelspand binnen het doelgebied (beter) geschikt te maken voor de uitbating van een handelszaak.
Toegankelijkheid verhogen:
het uitvoeren van structurele, duurzame aanpassingswerken of het aanbrengen van middelen die de toegankelijkheid van het publieksgedeelte van het pand mogelijk maken of vergemakkelijken voor personen met een beperking.
Toepassingsgebied
Artikel 2 - Begunstigden
Eigenaars en uitbaters van bestaande handelspanden in het centraal winkelgebied en het kernwinkelgebied (uit strategisch commercieel plan, zie bijlage bijgevoegd bij het reglement).
Artikel 3 - Algemene voorwaarden
§1. De subsidie betreft enkel handelspanden:
§2. Het handelspand moet ten minste 3 jaar na uitkering van de subsidie zonder onderbreking een handelszaak herbergen en het daarbij horend handelspand of een handelsfonds mag niet verkocht worden zoniet moet de subsidie worden teruggestort.
§3. Werken komen enkel in aanmerking voor subsidiëring voor zover
Artikel 4 - Uitgesloten van de subsidie
Komen niet in aanmerking voor de subsidie:
HOOFDSTUK 1.1: SUBSIDIE VOOR GEVELRENOVATIE OF RENOVATIE EN INRICHTING VAN BESTAANDE HANDELSPANDEN
Artikel 5 - Doel
Deze toelage heeft als doel de stedelijke aantrekkingskracht verder te verhogen en zo de uitstraling, kwaliteit, veiligheid en toegankelijkheid van handelspanden en het openbaar domein te verbeteren. De toelage wordt uitsluitend uitbetaald indien het een duurzame handelszaak betreft die de uitstraling en de kwaliteit van het straatbeeld opwaardeert en de ruimtelijke kwaliteit van het handelsapparaat verhoogt.
Artikel 6 - Bedrag van de toelage
§1. De stad Deinze verleent een éénmalige toelage van max. 80% van de aantoonbare kosten met een max. van € 8.000 excl. btw voor gevelrenovatie of renovatie en inrichting van een bestaande handelszaak en dit voor zover voldaan wordt aan de voorwaarden die in dit reglement zijn opgenomen.
Artikel 7 - Subsidieerbare werken gevelrenovatie
§1. Volgende werken die de renovatie en/of verfraaiing van de gevel van een handelspand tot gevolg hebben, komen in aanmerking voor de subsidie:
§2. Volgende werken worden uitdrukkelijk uitgesloten van subsidiëring:
§3. Andere werken die betrekking hebben op de renovatie van de voorgevel kunnen enkel mits toestemming van het college van burgemeester en schepenen in aanmerking komen voor de subsidie.
Artikel 8 - Bijkomende voorwaarden
§1. De gevel moet steeds in zijn totaliteit gerenoveerd worden.
§2. De aanvrager is verplicht alle niet-relevante uithangborden, onvergunde reclamepanelen en andere onvergunde gevelconstructies te verwijderen.
Artikel 9 - Subsidieerbare werken voor renovatie en inrichting
§1. Volgende werken die de renovatie en/of inrichting van een bestaand handelspand tot gevolg hebben, komen in aanmerking voor de subsidie:
&2. Volgende werken worden uitdrukkelijk uitgesloten van subsidiëring;
HOOFDSTUK 1.2: SUBSIDIE VOOR HET AANPASSEN OF VERBOUWEN VAN HANDELS-ZAKEN IN FUNCTIE VAN HET VERHOGEN VAN DE TOEGANKELIJKHEID VOOR PERSONEN MET EEN BEPERKING
Artikel 10 - Doel
Deze toelage heeft als doel de handelszaken zowel vanop het openbaar domein als binnenin toegankelijk te maken voor mensen met een beperking.
Artikel 11 - Voorwaarden
Voldaan werd aan de volgende criteria voor toilet:
Voldaan wordt aan het volgende criteria voor inkom:
Voldaan wordt aan de volgende criteria voor dorpel:
Artikel 12 - Bedrag van de toelage
§1. De stad Deinze verleent een éénmalige toelage van max. 80% van de aantoonbare kosten met een max. van € 4.000 excl. btw voor het aanpassen of verbouwen van een bestaande handelszaak in functie van de toegankelijkheid voor personen met een beperking en dit voor zover voldaan wordt aan de voorwaarden die in dit reglement zijn opgenomen.
Artikel 13 - Subsidieerbare werken
§1. Volgende werken komen in aanmerking voor de subsidie:
HOOFDSTUK 2: AANVRAAGPROCEDURE VOOR ALLE SUBSIDIES UIT DIT REGLEMENT
Artikel 14 - Aanvraagdossier
§ 1. De subsidie kan enkel aangevraagd worden via het daartoe voorziene aanvraagformulier.
Dit formulier kan verkregen worden op de dienst Omgeving - afdeling lokale economie (Dienstencentrum Leiespiegel – Brielstraat 2 – 9800 Deinze) of online via de website van de stad Deinze.
§2. Het aanvraagformulier dient volgende documenten en gegevens te bevatten:
1. kopieën van de gedetailleerde rechtsgeldige facturen (op naam van de aanvrager) die betrekking hebben op de werken die uitgevoerd zijn door een aannemer of op de aankoop van materialen die door de aanvrager zelf zijn verwerkt of geplaatst. De facturen worden aanvaard indien de werken en/of materialen en de daarbij behorende afzonderlijke bedragen in detail worden weergegeven;
2. betalingsbewijzen: enkel bankafschriften naar het rekeningnummer van de aannemer die factureert of een bankafschrift in geval van betaling met bancontact (bv. Betaling bij een doe-het-zelfzaak) worden aanvaard;
3. gedetailleerde oplijsting en prijsaanduiding van de verschillende werken en/of materialen;
4. genummerde kleurenfoto’s van het pand vóór en na de werken;
5. ondernemingsnummer van de operationele handelszaak met inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen met een vestiging op het adres van het gerenoveerde pand;
6. kopie van de handelshuurovereenkomst, indien van toepassing;
7. indien de aanvrager de huurder-handelaar is:
Artikel 15 - Ontvankelijkheid
Het aanvraagdossier is ontvankelijk als het volledig ingevuld en ondertekend is en alle gevraagde documenten en gegevens werden bijgevoegd. De ontvankelijkheidsverklaring wordt binnen de 20 werkdagen na indiening van het dossier aan de aanvrager bezorgd.
HOOFDSTUK 3: BEOORDELING VAN DE AANVRAAG
Artikel 16 - Beslissing
§1. Het college van burgemeester en schepenen beslist op advies van de bevoegde stedelijke dienst Omgeving de aanvraag principieel goed te keuren of te weigeren, en deelt binnen 2 maanden na indiening van de ontvankelijke aanvraag zijn beslissing schriftelijk mee aan de aanvrager.
§2. Het college van burgemeester en schepenen behoudt zich het recht voor om alle onderzoeken uit te voeren die vereist zijn voor de behandeling van de aanvraag. Indien de aanvrager hierbij zijn medewerking weigert, vervalt het recht op de subsidie.
HOOFDSTUK 4: AANVRAAGTERMIJN SUBSIDIE
Artikel 17 - Aanvraag
Voor de aanvraag van de subsidie: max. 9 maand na het beëindigen van de werken.
HOOFDSTUK 5: BEREKENING SUBSIDIE
Artikel 18 - Subsidiebedrag
§1. Het feitelijke subsidiebedrag wordt berekend op basis van de voorgelegde en aanvaarde facturen, exclusief btw.
§2. Sommige facturen kunnen (gedeeltelijk) geweigerd worden omdat de werkzaamheden waarop ze betrekking hebben niet in aanmerking komen. Daarom is het belangrijk dat de aanvrager op de facturen aanduidt welke werken in aanmerking komen. Facturen die onduidelijk zijn of waarvan niet af te leiden valt over welke werken het precies gaat worden niet aanvaard.
§3. Kastickets, bewijzen van cashbetalingen, bestelbons e.d. worden niet aanvaard.
§4. De facturen mogen niet ouder zijn dan 1 jaar (te rekenen vanaf de datum van indiening).
HOOFDSTUK 6: UITBETALING
Artikel 19 - Uitbetaling
§1. De subsidie kan pas uitbetaald worden als aan elk van volgende voorwaarden is voldaan:
§2. Na een positieve beslissing wordt de subsidie, binnen de 2 maanden uitbetaald door overschrijving op het rekeningnummer van de gerechtigde(n).
HOOFDSTUK 7: VERVAL VAN RECHT OP SUBSIDIE
Artikel 20 - Vervalbepalingen
Het recht op de subsidie en bij uitbreiding alle door de stad aangegane verbintenissen, vervallen van rechtswege wanneer tussen de aanvraag en de uitbetaling van de subsidie één van volgende feiten plaatsvindt:
HOOFDSTUK 8: VERBINTENISSEN EN TERUGBETALING
Artikel 21 - Verbintenissen en terugbetaling
§1. Controle gegevens
De aanvrager geeft toestemming aan het Stadsbestuur om alle onderzoeken te laten verrichten vóór, tijdens en na de procedure van de subsidieaanvraag. Weigering van medewerking aan het onderzoek brengt verval van het recht op subsidie met zich mee.
Het niet verstrekken van de nodige gegevens voor controle of het opgeven van onjuiste gegevens, kan leiden tot het verval van het recht op subsidie, tot een beperking van het subsidiebedrag, of tot een terugvordering van de subsidie.
§2. Terugvorderen subsidie
De aanvrager verbindt er zich toe het bedrag van de subsidie terug te betalen indien er binnen de 3 jaar na goedkeuring van de subsidie door het college van burgemeester en schepenen in het handelspand geen handelszaak meer aanwezig is.
§3. Verrekening subsidie
Indien de begunstigde van de subsidie nog openstaande schulden heeft aan het Stadsbestuur, behoudt deze laatste het recht de subsidie te verrekenen met de openstaande schuld.
HOOFDSTUK 9: CUMULEERBAARHEID
Artikel 22 - Cumuleerbaarheid
Volgende subsidies van het huidig reglement zijn cumuleerbaar:
HOOFDSTUK 10: GELDIGHEIDSDUUR
Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2022 en is geldig tot en met 31 december 2025.
Artikel 1
Voor een termijn aanvangend op 1 januari 2022 en eindigend op 31 december 2025 wordt een aanpassing in het subsidiereglement doorgevoerd voor het toekennen van een subsidie voor de renovatie en verfraaiing van handelspanden.
Artikel 2
Het aanvraagformulier, zoals in bijlage geviseerd, voor het bekomen van de subsidie opgenomen in artikel 1, wordt goedgekeurd.
Artikel 3
Het gemeenteraadsbesluit van 17 december 2020 over het subsidiereglement inzake renovatie en verfraaiing van handelspanden in het centraal wordt opgeheven vanaf 1 januari 2022 en vervangen door dit besluit.
Artikel 4
Een kopie van dit besluit wordt aan de financieel directeur bezorgd en aan de betrokken dienst belast met de toepassing van dit reglement.
Artikel 5
Dit besluit en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 1 en artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).