Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 56 en 57 over de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens en latere wijzigingen.
Het decreet van 4 april 2014 houdende de uitwisseling van informatie over een inname van het openbaar domein in het Vlaamse Gewest en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie op het wegverkeer en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 16 september 2019 tot wijziging van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto’s, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen en het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het koninklijk besluit van 28 juni 2019 tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de alle-terreinwedstrijden en latere wijzigingen.
De omzendbrief OOP 45 van 5 november 2019 ter begeleiding van het koninklijk besluit van 28 juni 2019.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse regering van 9 december 2016 houdende de uitvoering van het decreet van 4 april 2014 houdende de uitwisseling van informatie over een inname van het openbaar domein in het Vlaamse Gewest.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald en latere wijzigingen.
Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen.
Het algemeen politiereglement Deinze-Zulte-Lievegem goedgekeurd 20 februari 2020.
De vergunningsaanvraag uitgaande van ‘vzw Nokere Sport’ tot het starten van de wielerwedstrijd ‘Danilith Nokere Koerse Women elite op woensdag 13 maart 2024 omstreeks 10u30.
Het advies van 20 december 2023 uitgaande van de Vlaamse Overheid, Agentschap Wegen en Verkeer, tot het verkrijgen van de toelating tot ingebruikname van de openbare gewestwegen inzake de doortocht van de wielerwedstrijd Danilith Nokere Koerse Women elite op woensdag 13 maart 2024.
Het advies van 22 januari 2024 uitgaande van het Operationeel team - Directie Operaties van de Politiezone Deinze-Zulte-Lievegem, inzake de wielerwedstrijd Danilith Nokere Koerse Women elite op woensdag 13 maart 2024.
Het verslag van de coördinatievergadering 07 december 2023.
Het advies uitgaande van de Provinciale Commissie voor dringende geneeskundige hulpverlening.
De vraag uitgaande van ‘vzw Nokere Sport’ tot het starten van de wielerwedstrijd Danilith Nokere Koerse Women elite op woensdag 13 maart 2024 omstreeks 10u30.
Het gunstig advies van 20 december 2023 uitgaande van de Vlaamse Overheid, Agentschap Wegen en Verkeer, tot het verkrijgen van de toelating tot ingebruikname van de openbare gewestwegen inzake de doortocht van de wielerwedstrijd Danilith Nokere Koerse Women elite op woensdag 13 maart 2024.
Het gunstig advies van 22 januari 2024 uitgaande van het Operationeel team - Directie Operaties van de Politiezone Deinze-Zulte-Lievegem, inzake de wielerwedstrijd Danilith Nokere Koerse Women elite op woensdag 13 maart 2024.
Het gunstig advies uitgaande van de Provinciale Commissie voor dringende geneeskundige hulpverlening.
De Lokale Politie zone Deinze-Zulte-Lievegem staat zoals bij de vorige editie terug in voor escorte van de ploegbussen (zowel mannen als vrouwen) om Deinze uit te rijden.
Het is noodzakelijk de nodige veiligheidsmaatregelen te treffen in het belang van de deelnemers, toeschouwers en weggebruikers.
Er dienen tijdelijke politiemaatregelen getroffen te worden om het verkeer in goede banen te leiden.
Artikel 1
Op woensdag 13 maart 2024 omstreeks 10u30 start de wielerwedstrijd Danilith Nokere Koerse Women elite in Deinze. De start is op de Markt te Deinze.
De renners volgen het hiernavolgende traject:
Markt - Brielstraat – N35 Tweebruggenlaan – rotonde N35/N43 – N35 Volhardingslaan – N35 Gaversesteenweg (officiële start net voorbij Driespoort) – vervolgens Steenweg Deinze (grondgebied Nazareth).
Op woensdag 13 maart 2024 van 6u00 tot 15u00 wordt de Markt, Emiel Clausplein, Gentpoortstraat (gedeelte tussen Markt en Kaaistraat) en Ramstraat afgesloten voor alle verkeer.
Deze verkeersmaatregelen worden ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van signalisatiehek met bord C3, aangevuld met de nodige nadarhekken.
Verkeer komende van Kalkhofstraat/ Leiedam richting Tolpoortstraat blijft mogelijk, door middel van het voorzien van een corridor in het verlengde Markt – Brielstraat. (Essentieel hierbij is wel dat er voldoende ruimte is voor de wedstrijdkaravaan.)
Artikel 2
Op woensdag 13 maart 2024 van 8u45 tot +/- 13u00 wordt de Brielstraat het deel gelegen tussen de Lucien Matthyslaan en de Tolpoortstraat afgesloten voor alle verkeer. (zodra de wedstrijdkaravaan weg is en alles terug veilig kan verlopen, wordt de rijweg door de Politie terug vrijgegeven.)
Op woensdag 13 maart 2024 van 8u45 wordt de Lucien Matthyslaan afgesloten ten behoeve van de wielerwedstrijd Women elite. De organisatie voorziet ook een steward op thv de Lucien Matthyslaan met de Brielstraat. Zodra alles terug veilig kan verlopen voor alle weggebruikers, wordt de Lucien Matthyslaan door de Politie terug vrijgegeven.
Deze verkeersmaatregelen worden ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van signalisatiehek met bord C3, aangevuld met de nodige nadarhekken.
Dat de Brielstraat het deel gelegen tussen de Lucien Matthyslaan en de Tolpoortstraat wordt afgesloten voor alle verkeer wordt vooraf aangekondigd aan het kruispunt Tweebruggenlaan – Brielstraat met een C3 met onderbord met afstandsbepaling ‘100m’.
Verkeer komende van Leiedam richting Tolpoortstraat blijft mogelijk, door middel van het voorzien van een corridor in het verlengde Markt – Brielstraat. (Essentieel hierbij is wel dat er voldoende ruimte is voor de wedstrijdkaravaan.)
De schoolstraat in de Tolpoortstraat wordt op woensdag 13 maart 2024 van 11u55 tot 12u25 opgeheven zodat verkeer via de Tolpoortstraat kan wegrijden.
Artikel 3
Er wordt stilstaan- en parkeerverbod ingevoerd op woensdag 13 maart 2024 vanaf 05u tot 15u:
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van voldoende verkeersborden E3 met opwaartse pijl (begin reglementering), dubbele pijl (herhaling reglementering) en neerwaartse pijl (einde reglementering) met onderbord ‘op woensdag 13 maart 2024 vanaf 05u tot 15u’.
Er wordt stilstaan- en parkeerverbod ingevoerd op woensdag 13 maart 2024 vanaf 05u tot 11u:
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van voldoende verkeersborden E3 met opwaartse pijl (begin reglementering), dubbele pijl (herhaling reglementering) en neerwaartse pijl (einde reglementering) met onderbord ‘op woensdag 13 maart 2024 vanaf 05u tot 11u’.
Aansluitend wordt het beperkt parkeren (= de blauwe zone) opgeheven op de centrumparking (= RAC parking) alsook wordt het betalend parkeren op de Markt opgeheven op woensdag 13 maart 2024.
Artikel 4
Er wordt, gelet op het wedstrijdgedeelte, een stilstaan- en parkeerverbod ingevoerd op woensdag 13 maart 2024 vanaf 05u tot 15u:
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van voldoende verkeersborden E3 met opwaartse pijl (begin reglementering), dubbele pijl (herhaling reglementering) en neerwaartse pijl (einde reglementering) met onderbord ‘op woensdag 13 maart 2024 vanaf 05u tot 15u’.
Artikel 5
Ten behoeve van de hulpdiensten (evacuatieweg) wordt de Ramstraat afgesloten voor alle verkeer op woensdag 13 maart 2024 vanaf 05u tot 15u. Hierbij wordt in de Ramstraat, net voorbij de in- uitgang van de ziekenhuisgebouwen, een signalisatiehek met verkeersbord C3 voorzien. Dit hek wordt aangevuld met de nodige nadarhekken over de gehele breedte van de rijbaan.
Artikel 6
Het Emiel Clausplein wordt ingericht als een verkeersvrije zone en kan gebruikt worden voor het opstellen van een commandovoertuig lokale politie en parkeerplaatsen voor voertuigen van hulpdiensten en stadsdiensten.
Hierbij wordt het Emiel Clausplein ter hoogte van de Kaaistraat/achterkant kerk afgesloten door middel van een signalisatiehek met verkeersbord C3 aangevuld met nadarhekken.
Artikel 7
De organisatie van de wielerwedstrijd mag op woensdag 13 maart 2024 ook inname doen van de volgende pleinen ten behoeve van de organisatie:
Bijkomend worden op diverse plaatsen nadarhekken geplaatst om de renners, het publiek, de publiciteitskaravaan, de pers, … te begeleiden. Deze nadarhekken worden geplaatst in samenspraak met de organisatie en lokale politie door de technische uitvoeringsdienst van de stad Deinze.
Op de Markt worden over de volledige lengte van de Markt nadarhekken voorzien.
Artikel 8
De nodige signalisatie zal geplaatst en verwijderd worden door de technische uitvoeringsdienst van de stad Deinze, bijgestaan door de leden van de organisatie. Borden die in tegenstrijd zijn met onderhavig verkeersreglement dienen te worden afgedekt.
Artikel 9
De dienst communicatie staat in voor de bewonersbrieven zodat alle langs het traject omwonenden ten minste één week op voorhand op de hoogte worden gebracht van de geplande manifestatie en van de tijdelijke verkeerssituatie.
Artikel 10
De beheerder van de openbare weg kan niet aansprakelijk worden gesteld voor ongevallen te wijten aan de staat van de wegverharding bij gebruik ervan voor de inrichting van deze manifestatie.
Artikel 11
Indien er schade aan het openbaar domein (weg en aanhorigheden) wordt vastgesteld, rechtstreeks of onrechtstreeks voortkomende uit de hier bovenvermelde manifestatie, moet deze hersteld worden tot voldoening van het gemeentebestuur.
Artikel 12
Deze verordening treedt in werking na de bekendmaking ervan overeenkomstig artikel 286 §1 1° en artikel 287 van het decreet lokaal bestuur via de webtoepassing van de stad.
Artikel 13
Afschrift van dit besluit wordt gestuurd naar: de griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg in Gent, de griffie van de Politierechtbank te Gent, de lokale Politie Deinze-Zulte-Lievegem directie Operaties en dienst Verkeer, de technische uitvoeringsdienst en de inrichters.