De voorzitter opent de zitting op 02/03/2023 om 19:33.
De zitting wordt geschorst na behandeling van agendapunt 'Mondelinge vragen raadsleden - gemeenteraad van 2 maart 2023' om 22.21 uur.
De zitting wordt opnieuw geopend om 23.10 uur.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het ontwerp van de notulen van de gemeenteraad van 26 januari 2023.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de notulen van de gemeenteraad van 26 januari 2023 goed.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst.
De e-mail van 31 december 2022 van mevrouw Annick Verstraete.
De e-mail van 8 februari 2023 van de politiezone.
Mevrouw Annick Verstraete legde op 19 februari 2019 de eed af als lid van de politieraad van de politiezone Deinze-Zulte-Lievegem.
Op 31 december 2022 deed mevrouw Annick Verstraete afstand van haar mandaat.
Mevrouw Freija Dhondt is op de oorspronkelijke voordrachtsakte kandidaat-opvolger en legde op de politieraad van 7 februari 2023 de eed af als opvolgend lid van opvolgend lid Annick Verstraete.
Deze beslissing valt niet onder de visumplicht en heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van mevrouw Annick Verstraete als lid van de politieraad van de politiezone Deinze-Zulte-Lievegem en van de opvolging door mevrouw Freija Dhondt.
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Sofie D'hondt (schepen), Bart Vermaercke (raadslid)
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikels 249, 250, 257, 259 en de artikels 285 § 1, 1° en § 3, 287 en 330.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
De e-mail van 4 februari 2023 van het Agentschap Binnenlands Bestuur waarin wordt meegedeeld dat de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (6) van de stad en het O.C.M.W. Deinze werd goedgekeurd.
De beslissing van de gemeenteraad van 15 december 2022 inzake de vaststelling van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (6) - aanpassing kredieten 2022/2 en vaststelling kredieten 2023 - deel stad Deinze.
De gemeenteraad neemt kennis van de e-mail van 4 februari 2023 van het Agentschap Binnenlands Bestuur waarin wordt meegedeeld dat de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (6) van de stad en het O.C.M.W. Deinze (met hierin opgenomen de kredieten voor 2023) werd goedgekeurd.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van de e-mail van 4 februari 2023 van het Agentschap Binnenlands Bestuur waarin wordt meegedeeld dat de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (6) van de stad en het O.C.M.W. Deinze (met hierin opgenomen de kredieten voor 2023) werd goedgekeurd.
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Jan Pauwels, Olaf Evrard (raadsleden), Bart Van Thuyne (schepen), Freija Dhondt (raadslid)
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
uittreksel van de gemeenteraad van 23 mei 2019: GR_23-05-2019_goedkeuring principe en aanstellen ontwerper
uittreksel van de gemeenteraad van 23 mei 2019: GR_23-05-2019_verkoop onder voorwarden site oude jongensschool
uittreksel van het college van burgemeester en schepenen van 30 november 2021: CBS_30_11_21_Aanstellen ontwerper dorpshuis cultuurhuis
uittreksel van het college van burgemeester en schepenen van 10 mei 2022: CBS_10-05-22_Goedkeuring voorontwerp cultuurhuis Hansbeke
uittreksel van de gemeenteraad van 21 juni 2022: GR_21-06-22_Goedkeuring defintief ontwerp cultuurhuis Hansbeke
uittreksel van de gemeenteraad van 21 juni 2022: GR_21-06-22_Goedkeuring gunningsvoorwaarden
uittreksel van het college van burgemeester en schepenen van 8 november 2022: CBS_08-11-22_goedkeuring uitvoerend ontwerp voor aanbesteding
bundel definitief ontwerp: Dorpshuis Hansbeke_bundel definitief ontwerp
Verwijzend naar de zitting van 23 mei 2019 van de gemeenteraad waarin principieel goedkeuring werd gegeven aan de opdracht "verbouwen en uitbreiden van het cultuurhuis Hansbeke".
In de zitting van 30 november 2021 van het college van burgemeester en schepenen werd Nero, Sint-Markoenstraat 28 te 9032 Wondelgem, aangesteld als ontwerper voor de opdracht "verbouwen en uitbreiden van het cultuurhuis Hansbeke".
Het voorontwerp werd opgemaakt door Nero en werd door het college van burgemeester en schepenen goedgekeurd in de zitting van 10 mei 2022.
De gemeenteraad keurde in de zitting van 21 juni 2022 het definitief ontwerp van ontwerpteam Nero goed (bundel definitief in bijlage).
De totale uitgave voor de bouw van het cultuurhuis werd indicatief geraamd op 1.876.279,83 euro excl. btw of 2.270.298,59 euro incl. 21% btw.
Op basis van het definitief ontwerp werd een omgevingsvergunning aangevraagd. Deze werd verleend op 27 september 2022.
De gemeenteraad keurde in de zitting van 21 juni 2022 het bestek, waarin de administratieve en contractuele bepalingen werden vastgelegd van de overheidsopdracht “Verbouwen en uitbreiden cultuurhuis Hansbeke” goed.
In zitting van 21 juni 2022 van de gemeenteraad werd het college van burgemeester en schepenen gemachtigd om, op basis van artikel 41, 2e lid, 10°, b) van het decreet lokaal bestuur, de technische bepalingen van het bestek goed te keuren conform het goedgekeurd definitief ontwerp van het project.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van openbare procedure, de aankondiging van de opdracht werd ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Het uitvoerend ontwerp, dat het technisch bestek en de uitvoeringsplannen bevat, werd in de zitting van 8 november 2022 goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen.
De openbare procedure werd opgestart. De offertes dienden het bestuur ten laatste op 19 januari 2023 om 11.00 uur te bereiken.
Twee inschrijvers hebben een offerte ingediend.
Rekening houdend met de economisch meest voordelige regelmatige bieder (op basis van prijs) wordt voor de aangepaste raming gerekend met het offertebedrag van de firma VMG-De Cock.
Rekening houdend met bovenstaande, resulteert dit in volgende aangepaste raming: 3.203.765,36 euro excl. btw of 3.876.556,09 euro incl. 21% btw.
Het cultuurhuis maakt deel uit van een beschermd dorpsgezicht. Er kan een erfgoedpremie verkregen worden via de standaardprocedure. De buitenschil van het gebouw komt hiervoor in aanmerking. De renovatie van de buitenschil van het cultuurhuis wordt geraamd op 481.113,35 euro excl. btw.
Het premiepercentage bedraagt 60% met 1 erfgoedpremie per jaar van maximum 250.000 euro en maximaal 500.000 per 5 jaar.
Verwijzend naar de zitting van 23 mei 2019 van de gemeenteraad waarin principieel goedkeuring werd gegeven aan de verkoop onder voorwaarden van de site oude jongensschool in Hansbeke.
Parallel met het verbouwen en uitbreiden van het cultuurhuis Hansbeke zal de verkoop onder voorwaarden van de oude jongensschool gerealiseerd worden. De oude jongensschool zal via een PPS in zijn totaliteit verkocht worden.
De uitgave voor de bouwwerken is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 op budgetcode IP007 18019/01 221007 070500 van Stad Deinze.
Er is nog 2.495.000 euro beschikbaar. Dit budget is ontoereikend.
De uitgave voor het ontwerp is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 op budgetcode IP007 18019/01 214007 070500 van Stad Deinze, maar is ontoereikend.
Bij de wijziging van het meerjarenplan (MJP 2023/1) zal een budgetwijziging gebeuren door interne kredietverschuivingen.
Het tekort wordt verschoven van IP007 20012/01 224007 061000 (250.000 euro), IP007 19124/02 221007 075200 (295.000 euro) en IP007 19081/02 220007 061000 (1.025.000 euro) naar bovenstaande budgetcodes.
Gunstig visum 2023/62 van Sabine Vermeersch van 21 februari 2023
Artikel 1
Goedkeuring wordt verleend aan de aangepaste raming voor de opdracht 'verbouwen en uitbreiden cultuurhuis Hansbeke. De totale uitgaven voor deze opdracht wordt geraamd op 3.203.765,36 euro excl. btw of 3.876.556,09 euro incl. 21% btw.
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Matthias Neirynck, Annick Verstraete, Olaf Evrard, Freija Dhondt (raadsleden), Bart Van Thuyne (schepen), Winoc De Dapper, Paul Soetaert (raadsleden), Jan Vermeulen (burgemeester), Bart Vermaercke, Kristof Van den Berghe, Peter Parmentier (raadsleden)
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Plannenbundel: 230214_Sint-Martinusbrug_OUT_GR_2_3_23
raming: 230214_DEINZE_SINT-MARTINUSBRUG_RAMING_V2
In de zitting van 12 oktober 2021 van het college van burgemeester en schepenen werd Marie-José Van Hee architecten, Lieremanstraat 64 te 9000 Gent aangesteld als ontwerper voor de aanleg van de nieuwe fiets- en voetgangersbrug thv Sint-Martinuspark te Deinze.
De ontwerper heeft voor de opdracht "fiets- en voetgangersbrug Sint-Martinuspark" een definitief ontwerp opgemaakt. Dit ontwerp wordt ter goedkeuring voorgelegd.
De opdracht betreft de algemene aanneming.
De totale uitgave voor de brug wordt indicatief geraamd op 411.473,17 euro excl. btw of 497.882,54 euro incl. 21% btw.
Via het Kopenhagenplan wordt een subsidie toegekend voor de bouw van de brug.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van open procedure.
Na goedkeuring van het definitief ontwerp zal de omgevingsvergunning aangevraagd worden en zal de ontwerper het uitvoerend ontwerp opmaken.
Er wordt gevraagd machtiging te geven aan het college van burgemeester en schepenen om het uitvoerend ontwerp, administratieve bepalingen en bestek goed te keuren.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan 2021-2025 op budgetcode IP007 19103/02 220007 061000 van stad Deinze
Er is nog 466.000 euro beschikbaar. Dit budget is ontoereikend.
Bij de wijziging van het meerjarenplan (MJP 2023/1) zal een budgetwijziging gebeuren door interne kredietverschuivingen.
Het tekort zal genomen worden van budgetcode IP007 20348/01 224007 020000.
Gunstig visum 2023/61 van Sabine Vermeersch van 21 februari 2023
Artikel 1
Goedkeuring wordt verleend aan het definitief ontwerp voor de opdracht “Fiets- en voetgangersbrug Sint-Martinuspark”.
Artikel 2
Goedkeuring wordt verleend aan de raming voor de opdracht “Fiets- en voetgangersbrug Sint-Martinuspark”.
De opdracht betreft de algemene aanneming omvattende architectuur, technieken en meubilair.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt indicatief geraamd op 411.473,17 euro excl. btw of 497.882,54 euro incl. 21 % btw.
Artikel 3
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van open procedure.
Artikel 4
De gemeenteraad geeft machtiging aan het college van burgemeester en schepenen om het uitvoerend ontwerp, administratieve bepalingen en bestek goed te keuren.
Artikel 5
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Jan Pauwels (raadslid), Jan Vermeulen (burgemeester)
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
De stedenbouwkundige vergunning van 14 maart 2019.
Het uittreksel kad. legger.
Het uittreksel uit de notulen van de gemeenteraad van 24 oktober 2019.
Het opmetingsplan van 22 februari 2021.
Het bodemattest van 9 december 2022.
De ontwerpakte.
Op 14 maart 2019 werd door het college van burgemeester en schepenen een vergunning afgeleverd voor het bouwen van assistentiewoningen op een terrein gelegen Dreef 10, destijds kadastraal gekend te 9850 Nevele, 4e Afd., sectie B, percelen nrs. 573b en 576m3.
Aan de bouwheer werd de verplichting opgelegd tot het kosteloos afstaan aan de gemeente van de wegenis, rioolinfrastructuur en openbaar groen, en dit ter inlijving in het openbaar domein.
Overeenkomstig het opmetingsplan van 22 februari 2021 van Paul Caus te Lievegem blijkt dat de over te dragen grond thans kadastraal gekend is te Deinze (Merendree), 15e Afd., sectie B, nr. 1673b en een opgemeten oppervlakte heeft van 1.219,33 m².
Bij gemeenteraadsbesluit van 24 oktober 2019 werd de straatnaam Ter Borg toegekend aan de aangelegde wegenis.
De ontwerpakte met betrekking tot de kosteloze grondafstand werd opgemaakt door het kantoor Bernard Van der Auwermeulen te Lievegem.
Na bespreking.
Deze beslissing valt niet onder de visumplicht en heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1
De ontwerpakte, opgemaakt door kantoor BV "Bernard Van der Auwermeulen" te Lievegem, met betrekking tot de kosteloze overname door de Stad van de wegenis (incl. infrastructuur en groenzone) Ter Borg, thans kad. gekend te Deinze (Merendree), 15e Afd., sectie B, nr. 1673b met een opgemeten oppervlakte van 1.219,33 m², overeenkomstig het opmetingsplan van 22 februari 2021 van landmeter-expert Paul Caus te Lievegem, ter inlijving in het openbaar domein, wordt goedgekeurd.
Artikel 2
De algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie te ontslaan ambtshalve inschrijving te nemen.
Artikel 3
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
De authentieke koopakte tussen de stad Deinze en MAERE Philippe Pierre Christian.
De authentieke koopakte tussen de stad Deinze en VAN VYNCKT Patrick Alois Emiel-BLANCKE Annic Frieda.
De verkoopbeloften zoals aanvaard door de gemeenteraad van 16 december 2021.
Voorgaanden
In zitting van 16 december 2021 heeft uw gemeenteraad twee verkoopbeloften aanvaard met het oog op de realisatie van de ontsluitingsweg tussen Ter Mote en Graaf van Hoornestraat.
Het betreft meer bepaald:
Door de aanvaarding van de verkoopbeloften werd de koop gesloten.
Voorwerp beslissing
Aan het college van burgemeester en schepenen werd in zitting van 16 december 2021 machtiging verleend om de stad in rechte te vertegenwoordigen voor de administratieve afhandeling (o.m. ondertekening van de authentieke akte) van de aankoop van de onroerende goederen volgens de modaliteiten bepaald in de hierbij geviseerde eenzijdige verkoopbeloften.
In uitvoering van deze beslissing heeft het schepencollege, na overleg met notaris Byttebier en de twee verkopende partijen, de ontwerp-koopakten goedgekeurd, meer bepaald in zitting van 20 december 2022 en 14 februari 2023.
Nu de beide akten bijkomende modaliteiten bevatten die een evenwicht nastreven tussen het belang van de stad om zo spoedig mogelijk het vrij genot te kunnen verkrijgen over de aangekochte percelen en het belang van de betrokken landbouwers om hun bedrijfszekerheid te kunnen verzekeren. Om die reden acht het college het noodzakelijk om de beide akten ter goedkeuring aan uw gemeenteraad voor te leggen.
We geven uw raad ter verduidelijking de voornaamste elementen mee met betrekking tot beide koopakten:
Met betrekking tot de akte Maere
Nu de heer en mevrouw VAN VYNCKT-BLANCKE pachter zijn op voormelde eigendom van de heer PHILIPPE MAERE, werd in het kader van de onderhandelingen met betrekking tot de aankoop van deze gronden tussen de stad Deinze enerzijds en de heer en mevrouw VAN VYNCKT-BLANCKE anderzijds overeengekomen dat de gronden van de heer MAERE pachtvrij zouden worden gemaakt. Tevens werd overeengekomen dat de heer en mevrouw VAN VYNCKT-BLANCKE afstand zouden doen van hun pachtverbrekingsvergoeding in ruil voor een nieuwe pacht op de voormelde gronden te BACHTE CAUTER en MERELWEG. Gelet op het feit dat de heer Stijn VAN VYNCKT in het familiebedrijf van zijn ouders, de heer en mevrouw VAN VYNCKT-BLANCKE overneemt, wordt de pacht afgesloten met deze eerste. De afstand van pacht werd opgenomen in de authentieke koopakte.
Met betrekking tot de akte Van Vynckt - Blancke
Er werd een ontbindende voorwaarde toegevoegd ten gunste van de verkopende partij waarbij, in geval van vervulling van de voorwaarde, in een in natura compensatie wordt voorzien wanneer de landbouwpercelen die hij op heden pacht, zouden verloren gaan als gevolg van een (op dit ogenblik beleidsmatig niet voorziene) uitbreiding van het industrieterrein Ter Mote.
Aan uw raad wordt gevraagd om de beide authentieke koopakten goed te keuren.
Het krediet om deze beslissing uit te voeren is voorzien op:
budget investering
jaar 2023
investeringsproject 007
subproject 19079/01
beleidsitem 020000
algemene rekening 220007
actie AP013
krediet 50.562,24 euro
Gunstig visum 2021/206 van Sabine Vermeersch van 6 december 2021.
Artikel 1
De authentieke koopakte met betrekking tot het onroerend goed met een grootte van 828,51 m², 1.796,41 m², 196,16 m² uit de kadastrale percelen te Deinze (Nevele), 12e Afd., sectie F, nrs. 297, 299/2a en 335a, toebehorend aan de heer 2 Maere Philippe en in pacht bij de echtgenoten Patrick Van Vynckt-Blancke, tussenkomende partij, ouders van de heer Van Vynckt Stijn, wordt goedgekeurd.
Artikel 2
De authentieke koopakte met betrekking tot het onroerend met een grootte van -215,49 m² en 253,59 m² uit de kadastrale percelen te Deinze (Nevele), 12e Afd., sectie E, nrs. 838b en 840c, toebehorend aan de echtgenoten Patrick van Vynckt-Blancke, voornoemd, wordt goedgekeurd.
Artikel 3
Het schepencollege wordt gemachtigd om de stad in rechte te vertegenwoordigen voor de administratieve afhandeling (o.m. ondertekening van de authentieke akte).
Artikel 4
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Paul Soetaert (raadslid)
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
De ontwerp-pachtovereenkomst tussen de stad Deinze en de heer Stijn Van Vynckt.
Context
Met het oog op de realisatie van een ontsluitingsweg tussen het industrieterrein Ter Mote en Graaf van Hoornestraat, aanvaardde de gemeenteraad in zitting van 16 december 2021 twee verkoopbeloften met betrekking tot volgende eigendommen:
• 828,51 m², 1.796,41 m², 196,16 m² uit de kadastrale percelen te Deinze (Nevele), 12e Afd., sectie F, nrs. 297, 299/2a en 335a, eigendom van Philippe MAERE.
• 215,49 m² en 253,59 m² uit de kadastrale percelen te Deinze (Nevele), 12e Afd., sectie E, nrs. 838b en 840c, eigendom van Patrick VAN VYNCKT en Annic BLANCKE, ouders van voormelde Stijn VAN VYNCKT.
In zitting van 2 maart 2023 keurde de gemeenteraad de ontwerp-koopakten goed.
Nu de heer en mevrouw VAN VYNCKT-BLANCKE pachter zijn op voormelde eigendom van de heer PHILIPPE MAERE, werd in het kader van de onderhandelingen met betrekking tot de aankoop van deze gronden tussen de stad Deinze enerzijds en de heer en mevrouw VAN VYNCKT-BLANCKE anderzijds overeengekomen dat de gronden van de heer MAERE pachtvrij zouden worden gemaakt. Tevens werd overeengekomen dat de heer en mevrouw VAN VYNCKT-BLANCKE afstand zouden doen van hun pachtverbrekingsvergoeding in ruil voor een nieuwe pacht op de voormelde gronden te BACHTE CAUTER en MERELWEG. Gelet op het feit dat de heer Stijn VAN VYNCKT in 2022 zijn ouders, de heer en mevrouw VAN VYNCKT-BLANCKE opvolgt in het familiebedrijf, wordt de pacht afgesloten met deze eerste.
De voorliggende pachtovereenkomst kadert derhalve in de afstand van pacht en voorkooprecht in de koopakte tussen de stad Deinze en de heer Philippe MAERE.
Bevoegdheid gemeenteraad
Volgens artikel 56 §3, 8° b) Decreet Lokaal Bestuur is het schepencollege bevoegd voor pachtcontracten van meer dan negen jaar, behalve het vaststellen van de contractvoorwaarden waarvoor de gemeenteraad bevoegd blijft.
Voorwaarden pacht
De voornaamste pachtvoorwaarden zijn de volgende:
1) voorwerp van de pacht:
1. Een perceel bouwland, er gelegen ter plaatse “Bachte Cauter”, gekend volgens recent kadastraal uittreksel sectie C, nummer 322B P0000, voor een oppervlakte van één hectare twaalf are achtennegentig centiare (01ha 12a 98ca). Niet geïndexeerd kadastraal inkomen: 66,00 EUR
2. Een perceel bouwland, er gelegen ter plaatse “Bachte Cauter”, gekend volgens recent kadastraal uittreksel sectie C nummer 319A P0000, voor een oppervlakte van negenenveertig are negenenzestig centiare (49a 66ca). Niet geïndexeerd kadastraal inkomen: 27,00 EUR
Het betreft restpercelen die niet nodig zijn voor de bosbegraafplaats.
2) Pachtvergoeding
De pachtprijs wordt bepaald volgens de wettelijke formule (kadastraal inkomen te vermenigvuldigen met de door de wet bepaalde coëfficiënt). De pachtprijs per jaar bedraagt bijgevolg:
- Perceel 322B P0000: KI 66,00 EUR x 6,51 (pachtprijscoëfficiënt zandstreek Oost-Vlaanderen)= 429,66 EUR
- Perceel 319A P0000: KI 27,00 EUR x 6,51 (pachtprijscoëfficiënt zandstreek Oost-Vlaanderen) = 175,77 EUR
Hetzij een TOTAAL bedrag van zeshonderd en vijf euro drieënveertig cent (605,43 EUR)
3) Duur van de pacht
De pachtovereenkomst wordt gesloten voor een duur van 18 jaar en neemt een aanvang op één januari 2023 om te eindigen op 31 december 2040 waarna, bij gebreke aan rechtsgeldige opzeg, een tweede pachtperiode van negen jaar zal starten.
4) Clausule met betrekking tot vervroegde opzegging
Indien deze pachtovereenkomst door toedoen van het stadsbestuur van Deinze in zijn hoedanigheid van verpachter vroegtijdig wordt opgezegd, geheel of gedeeltelijk, bij toepassing van één van de wettelijk voorziene opzegmogelijkheden, is de verpachter gehouden tot een in natura compensatie van het verloren aantal m² grond door gelijkwaardige landbouwgrond van dezelfde oppervlakte op het grondgebied van Deinze voor dezelfde duur in pacht te geven. De verpachter is in dat geval geen eindepachtvergoeding meer verschuldigd aan de pachter. Indien de pachter na opzegging door de verpachter evenwel geen afstand doet van zijn recht op eindepachtvergoeding, zal hij van zijn kant ook geen recht meer hebben op de in deze alinea bedoelde grondcompensatie.
Motivatie uitzondering op de openbare aanbesteding
Art. 18. van de pachtwet bepaalt: "De Staat, de provincies, de gemeenten en de openbare instellingen verpachten hun landeigendommen bij wijze van inschrijving onder verzegelde en ter post aangetekende omslag. De inschrijvingen worden in openbare zitting geopend en voorgelezen."
De omzendbrief KB/ABB 2019/3 'over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten' bepaalt evenwel (artikel 3.2.): "Alleen om redenen van algemeen belang kan worden aanvaard dat de transactie zonder concurrentie verloopt. Het bestuur moet dat voldoende motiveren."
Hierbij wordt de uitzondering op de openbare aanbesteding als volgt gemotiveerd:
De nieuwe pacht van de gronden te Bache geldt als een in natura compensatie voor de pachtverbreking van de pacht op de grond van de verkopende eigenaar MAERE en geldt als een vervanging van de wettelijk voorziene eindepachtvergoeding, waardoor het als dusdanig deel uitmaakt van een globale vastgoedtransactie ter realisatie van het algemeen belang (aanleg van een ontsluitingsweg).
Men kan deze transactie beschouwen als een pachtruil die kan geschieden zonder mededinging en transparantie wanneer de partij met wie de transactie wordt gesloten, zich in een unieke grondpositie bevindt waarover geen enkele andere potentiële pachter op identieke wijze beschikt (toepassing gelijkheidsbeginsel, RvS 6 december 1988, nr. 31.547, Tilmans), in casu het feit dat de partij pachter is van een een stuk grond te Deinze (Nevele), 12e Afd., sectie F, nrs. 297, 299/2a en 335a en dat stuk grond bij aankoop vrij van pacht moet zijn met het oog op de realisatie van een doelstelling van algemeen belang, zijnde de realisatie van een gemeenteweg (nieuwe ontsluitingsweg tussen Ter Mote en de Graaf Van Hoornestraat). Er is een toereikend verband van proportionaliteit tussen de vastgoedtransactie (zonder mededinging) en het doel dat er mee wordt beoogd, zijnde een doel van algemeen belang, zijnde een verbeterde mobiliteit in de stad.
Voorwerp van beslissing
Aan uw raad wordt gevraagd om de pachtvoorwaarden goed te keuren.
De pachtontvangsten zullen geboekt worden op volgende budgetcode: 701020/005000.
Artikel 1
Goedkeuring wordt verleend aan de pachtvoorwaarden in de pachtovereenkomst, als bijlage bij dit besluit, tussen de stad Deinze en de heer Van Vynckt Stijn voor een duur van 18 jaar tegen een jaarlijkse pachtvergoeding van 605,43 euro voor de percelen:
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Bart Vermaercke, Annick Verstraete, Olaf Evrard, Freija Dhondt (raadsleden), Jan Vermeulen (burgemeester)
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Uittreksel kad. plan en legger
Foto vooraanzicht
Subsidiedossier ' veerkrachtige steden na corona' d.d. 24 juni 2021 - project herinrichting stationsomgeving
De stationsomgeving is één van de belangrijkste toegangspoorten tot de stad en moet een aantrekkelijke en levendige plek zijn, waarbij de nadruk gelegd wordt op duurzame mobiliteit.
Als algemeen strategisch kader verwijzen we naar de visie die neergeschreven is in het subsidiedossier 'veerkrachtige steden na corona' hierin werd reeds gerefereerd naar o.a. de regierol van de stad: " ..Ter ondersteuning van het lokaal ondernemerschap in de kern neemt de stad een actieve rol op op de vastgoedmarkt. De stad Deinze koopt op strategische locaties leegstaande of vrijkomende handelspanden en bedrijfsruimten, om nadien een regierol te kunnen opnemen bij de herontwikkeling en inbreidingen op bouwblokniveau...."
Bij de toekomstige herinrichting van de stationsbuurt zal het Statieplein omgevormd worden tot een echt plein met groen en terrassen. Bredere voetpaden, meer groen en zitbanken zullen zorgen voor aangename ontmoetingsplekken voor de buurtbewoners.
In dit opzicht zou de eventuele verwerving van de hoek Tolpoortstraat/Statieplein een strategische keuze en een meerwaarde kunnen zijn bij deze herinrichting.
Deze locatie is kadastraal gekend te Deinze (Petegem), 3e Afd., sectie A, nr. 481w, met een oppervlakte van 350 m².
Teneinde de aankooponderhandelingen met de eigenaar te kunnen aanvatten, dient een schattingsverslag nopens de waarde van deze eigendom te worden opgemaakt.
Na bespreking.
Deze beslissing valt onder de visumplicht. Het krediet om deze beslissing uit te voeren is voorzien in het budget en dient via interne kredietaanpassing verschoven te worden naar:
meerjarenplan 2020-2025 |
investering |
|
jaar |
2023 |
2023 |
investeringsproject |
007 |
007 |
subproject |
20012/01 |
20396/01 |
beleidsitem |
061000 |
061000 |
algemene rekening |
224007 |
221000 |
actie |
20012 |
20396 |
krediet |
Voorzien en te verschuiven naar→ |
|
Artikel 1
De gemeenteraad hecht principiële goedkeuring aan de minnelijke verwerving van het kadastrale perceel te Deinze (Petegem), 3e Afd., sectie A, nr. 481w (350 m²), zijnde Tolpoortstraat 144/Statieplein 1.
Artikel 2
Een schattingsverslag nopens de waarde van het kadastraal perceel, zoals vermeld onder artikel 1, dient te worden opgemaakt.
Artikel 3
Deze aankoop voor openbaar nut te verklaren, meer bepaald in het kader van de herinrichting van de stationsbuurt.
Artikel 4
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Matthias Neirynck (raadslid), Bart Van Thuyne (schepen)
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie op het wegverkeer en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en latere wijzigingen.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald en latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens en latere wijzigingen.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van mobiliteit, sociale economie en gelijke kansen.
Het standaardbestek 250 voor de wegenbouw, hoofdstuk X.
Het collegebesluit van 31 januari 2023 m.b.t. de voorrangsregeling Dentergemstraat.
Het signalisatieplan Dentergemstraat, opgemaakt door de dienst mobiliteit.
Tijdens de Ronde van de dorpen haalden meerdere bewoners de voorrangssituatie aan in het dorp van Wontergem.
Advies dienst mobiliteit: De Dentergemstraat (hoger gecategoriseerde weg) is reeds steeds in de voorrang uitgezonderd binnen de zone 30 te Wontergem dorp. Verkeerskundig is binnen een zone 30 voorrang aan rechts aanvaardbaar, aangezien de snelheidsremmende werking. Echter de Oude Heirbaan te Grammene en Gottem (= buurdorpen) is de Oude Heirbaan steeds (ook binnen de zone 30) de voorrangsweg. Uniformiteit lijkt in deze aangewezen en is het daarom opportuun om te Wontergem de voorrang aan rechts af te schaffen, aangezien ook reeds meerdere verkeersremmers aanwezig zijn te Wontergem dorp.
Artikel 1
De Dentergemstraat wordt als een voorrangsweg ingericht ten opzichte van de zijwegen Tabakstraat, Stroomkesstraat (2x), Terdonckstraat en Eikhof.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de hierna vermelde verkeerssignalisatie:
Artikel 2
De Tabakstraat, Stroomkesstraat (2x), Terdonckstraat en Eikhof takken aan op de Dentergemstraat dat een voorrangsweg is.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de hierna vermelde verkeerssignalisatie:
Er wordt tevens een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken aangebracht zoals is voorzien in artikel 76.2 van het Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. Deze dwarsstreep duidt de plaats aan waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen ingevolge een verkeersbord B1.
Artikel 3
Naast het overmaken aan de Vlaamse Overheid wordt tevens een afschrift van dit besluit gestuurd naar:
Artikel 4
Dit besluit en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 1 en artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Bart Vermaercke (raadslid), Sofie D'hondt (schepen)
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Overeenkomst_terbeschikkingstelling_sportlokalen_Martinus_site_tot_2025
De huidige overeenkomst voor de terbeschikkingstelling van de sportlokalen gelegen aan de Martinus site liep tot en met 31 december 2022.
Er zijn geen wijzigingen in het gebruik door of de samenwerking tussen de betrokken clubs.
De huidige overeenkomst kan worden verlengd met ingang van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025. In het kader van stadsontwikkeling behoort een herziening van de inplanting van de faciliteiten in het Martinus Park tot de mogelijkheden. Dit wordt opgenomen in de overeenkomst.
Deze beslissing valt niet onder de visumplicht en heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1
Bijgaande overeenkomst, houdende terbeschikkingstelling van de sportlokalen op de Martinus site, wordt met ingang van 1 januari 2023 verlengd tot en met 31 december 2025.
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Willy Planckaert, Karlien De Paepe, Olaf Evrard (raadsleden), Sofie D'hondt (schepen), Karlien De Paepe, Winoc De Dapper (raadsleden)
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 56 en 57 over de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het gemeenteraadsbesluit van 20 december 2018 over de start van wielerwedstrijd Nokere Koerse en het goedkeuren van de samenwerkingsovereenkomst 2019 tot 2024 (met mogelijkheid tot stilzwijgende verlenging voor 2 jaar).
De samenwerkingsovereenkomst afgesloten met de vzw Nokere Sport voor de wielerwedstrijd Nokere Koerse, edities 2019 tot 2024 (met mogelijkheid tot stilzwijgende verlenging voor 2 jaar).
De ontwerp tekst van de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad en vzw Nokere Sport voor de wielerwedstrijd Nokere Koerse, voor de edities 2023 tot en met 2026 (met mogelijkheid tot stilzwijgende verlenging voor 2 jaar).
Door de gemeenteraad werd, in zitting van 20 december 2018, de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad en de vzw Nokere Sport goedgekeurd voor de wielerwedstrijd Nokere Koerse, voor de edities 2019 tot 2024 (met mogelijkheid tot stilzwijgende verlenging voor 2 jaar).
In deze, nog lopende, samenwerkingsovereenkomst werd de inbreng van de stad vastgelegd op een jaarlijks te indexeren toelage ten bedrage van 15 000 euro.
In de huidige omstandigheden is voornoemd subsidiebedrag ontoereikend en werd er, door de organisatie, aan ons bestuur een voorstel van nieuwe samenwerkingsovereenkomst overgemaakt, waarbij de inbreng van de stad werd verhoogd als volgt:
Deze beslissing valt onder de visumplicht.
Er werd voor deze uitgave een krediet voorzien op:
meerjarenplan 2020-2025 | exploitatie |
jaar | 2023 |
beleidsitem | 649200 - Samenwerkingsovereenkomsten |
algemene rekening | 074000 - Sportsector- en verenigingsondersteuning |
actie | geen |
krediet | 16.236 euro |
Het tekort van 6 264 euro zal meegenomen worden in de aanpassing van het meerjarenplan 2023/1.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de beëindiging van de nog lopende samenwerkingsovereenkomst afgesloten met de vzw Nokere Sport (voor 5 jaar) voor de wielerwedstrijd Nokere Koerse - edities 2019 tot en met 2023 (met mogelijkheid tot stilzwijgende verlenging voor 2 jaar, m.a.w. voor de edities 2024 en 2025), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 20 december 2018) goed.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de nieuwe samenwerkingsovereenkomst met voornoemde vzw (voor 4 jaar) voor de wielerwedstrijd Nokere Koerse - voor de edities 2023 tot en met 2026, (met mogelijkheid tot stilzwijgende verlenging voor 2 jaar, m.a.w. voor de edities 2026 en 2027) goed.
Artikel 3
De bijkomende kredieten voor 2023, ten bedrage van 6 264 euro, zullen meegenomen worden in de aanpassing van het meerjarenplan 2023/1, onder AR 649200/BI 074000.
Artikel 4
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Matthias Neirynck (raadslid), Tess Minnens (voorzitter gemeenteraad), Trees Van Hove (schepen), Peter Parmentier (raadslid)
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikelen 388 tot en met 395 met betrekking tot intergemeentelijke samenwerkingsverbanden zonder rechtspersoonlijkheid.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
De statuten van de Interlokale Vereniging Lokaal Mondiaal Beleid LoWaZoNe, artikel 23.
De statuten van de Interlokale Vereniging Stedenband Lievegem Deinze/ KeMoPoDi.
Het verslag van het overleg beheerscomité Interlokale Vereniging Stedenband Lievegem Deinze/ KeMoPoDi.
De jaarrekening 2021 Interlokale Vereniging Stedenband Lievegem Deinze/ KeMoPoDi.
Het jaaractiviteitenverslag 2021 Interlokale Vereniging Stedenband Lievegem Deinze/ KeMoPoDi.
Volgens artikel 23 van de statuten van de Interlokale Vereniging Stedenband Lievegem Deinze/ KeMoPoDi moet het beheerscomité de gemeenteraden van de leden van de IV jaarlijks op de hoogte brengen van haar werking van het voorbije werkingsjaar aan de hand van een jaarverslag en een financiële nota.
Door de financiële dienst van de Stad Deinze, die beherende gemeente is voor de IV, werd de financiële nota over werkingsjaar 2021 opgesteld en voorgesteld aan het beheerscomité van de IV op 08/06/2022. Het boekjaar van de IV loopt van 1 januari tot 31 december 2021, de financiële nota werd vastgesteld en goedgekeurd door het beheerscomité, nu wordt deze ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraden van Lievegem en Deinze, zijnde de gemeente Lievegem en de stad Deinze. Wegens ziekte is dit punt niet eerder geagendeerd.
Toelichting Jaarrekening 2021:
De ontvangsten 2021 bedroegen 49.607,53 euro, zijnde intergemeentelijke bijdragen van Lievegem en Deinze (zoals beschreven in de statuten), 10% loonkost Brigitte Noordwerking Lievegem, bijdrage maaltijdcheques en een subsidie van 7000 euro van de provincie Oost-Vlaanderen voor het scholenproject in Thor.
2. Uitgaven 2021 = 69.481,20 euro
De uitgaven aan werkingsmiddelen waren 13.237,00 euro. Deze werden voor het grootste besteed aan de uitbouw van het stedenbandhuisje. We ontvingen voor de uitbouw wel 5000 euro subsidie, dus de werkelijke gemeentelijke inbreng aan werkingsmiddelen 2021 van de IV Stedenband bedroeg 8.237 euro.
De toelagen aan partners bedroegen in totaal 13.873,00 euro:
- 500 euro ondersteuning van de IV voor het scholenproject 2021 voor de basisschool Thor (extra klaslokaal en schoolmateriaal)
- 686 euro toelage aan de Vrienden van KeMoPoDi voor de opvolgingscoördinator Sérigne Tall voor de gezondheidsprojecten in KeMoPoDi (sinds 2021)
- toelagen aan GRAIM: 2.314 euro (werkingsmiddelen) + 10.237 euro verhoogde toelage voor salaris programma coördinator (eenmalig 2021)
Omwille van de eenmalige verhoogde toelage voor het loon van Jean Pierre Faye en de uitbouw van het stedenbandhuisje is de uitgave aan werkingsmiddelen een stuk hoger dan andere jaren, en hoger dan de ontvangsten 2021.
Dat betekent dat er voor 2021 een tekort van -19.873,67 euro was.
In 2020 werd een overschot van 39 317,15 euro overgedragen. (dit overschot werd overgedragen van de voormalige intergemeentelijke projectvereniging en wordt gebruikt om tekorten aan te vullen)
Hierdoor kon er een gecumuleerd overschot van de IV Stedenband 2021 van 19.369,90 euro overgedragen worden naar budget IV 2022.
Door de indexering van het loon van de halftijdse stedenbandcoördinator en de gelijkblijvende gemeentelijke ontvangsten zal dit overschot de komende jaren moeten aangesproken om de tekorten aan te vullen.
In de budgetopmaak 2023 -2026 is een minimaal budget van 2000 euro voorzien als werkingsmiddelen IV. We zullen dus heel zuinig moeten omspringen met de middelen en moeten op zoek gaan naar andere middelen. In 2025 zal het overschot volledig opgebruikt zijn en kan de werking zoals die nu gebeurt zich niet verder zetten. Er moet een nieuw voorstel uitgewerkt worden rond de stedenbandwerking.
Voornaamste realisaties 2021 (zie jaarverslag)
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van de jaarrekening en jaarverslag 2021 van de Interlokale Vereniging Stedenband Lievegem Deinze/ KeMoPoDi en keurt deze goed.
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Annick Verstraete (raadslid), Trees Van Hove (schepen), Matthias Neirynck (raadslid)
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 november 2019 over het subsidiereglement voor het toekennen van subsidies voor noodhulp.
Sinds de zware aardbevingen die maandag 6 februari het grensgebied tussen Syrië en Turkije troffen, is het dodental blijven stijgen tot het meest recente, hallucinante cijfer van 33.000 doden en is de behoefte aan hulp voor vele duizenden overlevenden toegenomen.
Geconfronteerd met deze noodsituatie doet het 12-12 Consortium een oproep tot solidariteit om financiële steun in te zamelen voor de financiering van de activiteiten van de 7 lidorganisaties die noodhulp voor de slachtoffers organiseren in de getroffen gebieden.
De 7 leden van het Consortium 12-12 (Caritas International, Dokters van de Wereld, Handicap International, Oxfam België, Rode Kruis, Plan International België en UNICEF België) slaan de handen in elkaar.
De lokaal mondiale raad is via e-mail bevraagd en geeft positief advies aan de toekenning van de noodhulp.
In het budget 2023 is € 2.000 voorzien voor noodhulp (AR649150/016000). Volgens de bepalingen opgenomen in het subsidiereglement voor noodhulp kan slechts een subsidie van € 500 per aanvrager worden toegekend.
Gezien de zeer grote omvang van de ramp en het aantal slachtoffers stelt het schepencollege voor om € 5.000 te schenken.
Omdat het budget voor noodhulp ontoereikend is en er volgens de bepalingen in het voornoemd subsidiereglement maximaal € 500 kan toegekend worden per aanvrager, stellen we een éénmalige nominatieve subsidie voor van € 5.000 voor het Consortium 12-12 (naar analogie met de eerder toegekende éénmalige nominatieve subsidies aan Wallonië - in 2021 en aan Oekraïne in 2022).
Deze beslissing valt niet onder de visumplicht.
Er is voor de uitgave om deze beslissing uit te voeren geen krediet opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025 in 2023. Het krediet zal opgenomen worden in de aanpassing van het meerjarenplan 2023/1.
meerjarenplan 2020-2025 | Exploitatie |
jaar | 2023 |
beleidsitem | 016000 - Hulp aan het buitenland |
algemene rekening | 649100 - Algemene werkingssubsidies aan verenigingen nominatief |
actie | geen |
bedrag | € 5.000 (via aanpassing MJP 2023/1) |
Artikel 1
De gemeenteraad gaat akkoord met de toekenning van een éénmalige subsidie noodhulp van € 5.000 aan Consortium 12-12 "Aardbeving Syrië-Turkije".
Artikel 2
De nodige kredieten voor de financiële tussenkomst, waarvan sprake in artikel 1, zullen opgenomen worden in de aanpassing van het meerjarenplan 2023/1 onder (BI 016000/AR 649100).
Artikel 3
Kopie van dit besluit wordt overgemaakt aan de dienst financiën.
Artikel 4
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Olaf Evrard (raadslid), Johan Cornelis (schepen)
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De e-mail van 21 februari 2023 van raadslid Olaf Evrard.
Motivering
In de gemeenteraad van 24 december 2022 stelde ik al eerder een vraag over de Rostraat. Deze straat eindigt op een splitsing en het linkse doodlopende deel, bleek afgespannen met een koord. Schepen Cornelis antwoordde dat hij de zaak nader zou onderzoeken maar ik heb daar niets meer over vernomen. Ik ben dan maar zelf eventjes op onderzoek gegaan. Wat bleek? Dit doodlopend stuk werd door buurtbewoners afgespannen om verschillende redenen:
1. In de zomer gebruiken bijvoorbeeld passanten die de autosnelweg verlaten, deze rustige plek om te picknicken of even uit te rusten. Helaas laten ze daar vaak ook hun afval achter.
2. Deze plek wordt gebruikt om sluikstorters die daar van alles dumpen. Buurtbewoners verwittigen dan de bevoegde diensten van de stad Deinze die deze sluikstorten effectief verwijderen.
3. Sommige mensen gebruiken deze rustige plek om te daten.
En dan zijn er nog de, wat ik noem, rechtmatige gebruikers. Dat zijn twee landbouwers die niet anders kunnen dan dit stuk straat te gebruiken om met hun landbouwmachines hun velden te bereiken.
Voorstel van raadsbesluit
Gelet op het Gemeentedecreet;
Op voorstel van de Vlaams Belang-gemeenteraadsfractie,
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad beslist om het doodlopend stuk van de Rostraat af te sluiten door middel van een slagboom met een slot zodat niet-bevoegde voertuigen daar niet langer kunnen rijden en/of parkeren.
Artikel 2
De gemeenteraad beslist om de twee landbouwers die dit stuk straat gebruiken als doorgangsweg naar hun gronden, elk een sleutel te geven om de slagboom indien nodig te openen.
Artikel 1
Dit agendapunt is zonder voorwerp. Dit stuk straat kan, omwille van het openbaar karakter ervan, niet afgesloten worden.
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Karlien De Paepe (raadslid), Conny De Spiegelaere (schepen), Bart Vermaercke (raadslid)
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
We laten langdurig werkzoekenden niet aan hun lot over, maar schakelen hen actief in voor maatschappelijk relevante taken voor de lokale gemeenschap, bij lokale besturen, vzw’s en scholen. Met REACT EU-middelen van het Europees Sociaal Fonds (ESF) wil de Vlaamse overheid lokale besturen ondersteunen in het opzetten van leerwerkplekken gemeenschapsdienst, in hun bijdrage aan de integratie van de meest kwetsbare doelgroepen op de arbeidsmarkt.
Er wordt voorzien in een opstartfinanciering om deze leerwerkplekken te faciliteren en te coördineren met de door de VDAB geselecteerde GLOW-partners. (Groeien en Leren op de Werkvloer) De gemeenschapsdienst kan onder meer administratief werk zijn, ondersteuning bij evenementen, groendienst, personenvervoer of toezicht. Er worden geen taken uitgevoerd bij particulieren.
Motivering
De doelgroep waarvoor deze opstart van gemeenschapsdienst bedoeld is, is deze van werkzoekenden met een grote afstand tot de arbeidsmarkt waarvoor een intensief traject aangewezen is. De doelgroep bestaat uit uitkeringsgerechtigde werkzoekenden die minstens 2 jaar als werkzoekend zijn ingeschreven bij VDAB en die nood hebben aan een intensieve begeleiding en bemiddeling via inzet van werkplekleren, om zo de brug naar duurzame tewerkstelling te maken. Deze nood vloeit voort uit onvoldoende arbeidsmatige zelfredzaamheid. Deze werkzoekenden binnen gemeenschapsdienst hebben daarenboven nood aan een laag intensieve opstap via een competentieversterkende actie (werkervaringstage min 32u per maand; max 64u per maand) binnen dit traject van werkplekleren.
Een individueel lokaal bestuur kan een projectvoorstel indienen via de online ESF-applicatie https://esf.vlaanderen.be/.
Lokale besturen kunnen een projectvoorstel binnen deze oproep indienen vanaf 1 januari 2023 tot en met vrijdag 31 maart 2023. Begin februari, maart en april 2023 worden de ingediende projectvoorstellen telkens in behandeling genomen. De beslissing wordt bekendgemaakt op het einde van die respectievelijke kalendermaanden. Het goedgekeurde project in deze oproep kent een uitvoeringstermijn tot uiterlijk 31 december 2023. Verlenging van de uitvoeringsperiode en/of uitstel van het opleveren van de vereiste output is niet mogelijk.
Volgende vereiste output worden binnen deze opstartperiode gerealiseerd:
Financiële informatie
Voor de oproep ‘Opstart Gemeenschapsdienst lokale besturen’ is een budget beschikbaar van 5 miljoen euro Europese REACT EU-middelen. Deze behoeven geen cofinanciering. Dit dossier wordt gefinancierd door 100% REACT EU-middelen.
Besluit
Gelet op de artikelen 21 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het Huishoudelijk Reglement van de Gemeenteraad;
Gelet op artikel 3 van het besluit van de Vlaamse Regering van 29 april 2022 tot bepaling van de lokale regierol van de gemeenten op het vlak van sociale economie en werk;
Gelet op conceptnota gemeenschapsdienst voor langdurig werkzoekenden van 10 december 2021;
Gelet op de brief Vlaamse Regering betreffende de gemeenschapsdienst en toekomst wijk- werken van 27 oktober 2022;
Overwegende dat ongeveer 63.000 Vlamingen (cijfers december 2022) langer dan 2 jaar werkloos zijn;
Overwegende dat gemeenschapsdienst bedoeld is als positieve maatregel voor langdurig werkzoekenden;
Overwegende dat werkzoekenden door gemeenschapsdienst kunnen werken aan zijn of haar competenties en terug algemene vaardigheden onder de knie kunnen krijgen;
Overwegende dat dit een laagdrempelige opstart naar werk is en dat ze op deze manier terug kunnen kennismaken met de arbeidsmarkt;
Overwegende dat deze maatregel een positief effect heeft op de sociale en economische situatie van de werkzoekenden;
Overwegende dat werkzoekenden op deze manier een maatschappelijke bijdrage ten overstaan van de samenleving leveren;
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de indiening van een subsidiedossier “Opstart Gemeenschapsdienst voor langdurig werkzoekenden bij Lokale Besturen" binnen het ESF-programma goed.
Dit houdt volgende in:
Artikel 2
De gemeenteraad verzoekt het college om de uitvoering van deze beslissing te verzekeren.
Artikel 1
Dit agendapunt is zonder voorwerp en wordt ingetrokken en dit gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 14 februari 2023 omtrent de opstart van de lokale gemeenschapsdienst.
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Matthias Neirynck (raadslid), Trees Van Hove, Rutger De Reu, Bart Van Thuyne (schepenen), Jan Pauwels (raadslid), Bruno Dhaenens (schepen), Paul Soetaert (raadslid), Jan Vermeulen (burgemeester), Peter Parmentier, Bart Vermaercke (raadsleden), Trees Van Hove (schepen), Winoc De Dapper (raadslid), Filip Vervaeke (schepen)
Raadslid Matthias Neirynck
Het aankleden van nutskasten (1)
Het is intussen al een aantal jaar dat we vanuit N-VA vragende partij zijn om de vele nutskasten in onze stad aan te kleden met historische foto's en dergelijke. Deze kleurloze objecten kunnen op een veel mooiere manier het beeld in onze stad kleuren. Er was al een samenwerking met de kunstacademie en kunstenaar Stief Desmet om een aantal nutskasten te schilderen.
Nu zijn mijn vragen de volgende:
Het opsmukken van gevels in bezit van de 'Street Art City' Deinze (2)
In navolging van mijn vorige vraag wou ook nagaan in hoeverre er plannen zijn om Street Art projecten uit te voeren op gevels die in het bezit zijn van de stad. Er zijn in het verleden al een aantal geslaagde voorbeelden daarvan terug te vinden (achterkant Palace, zaal Ten Hove in Astene, Skatepark... en ik vroeg me dan ook af of er nog dergelijke projecten in het verschiet zijn? Bestaat er ook de mogelijkheid om volgende suggesties te onderzoeken: zaal Ter Wilgen, RAC gebouw, De stadspomp en nog andere?
De aanleg van het fietspad in de Brugstraat (3)
Ik blijf met grote interesse het dossier betreffende de aanleg van het fietspad in de Burgstraat opvolgen. Kan u de raad dan ook een update geven in de stand van zaken? Bovendien stelde ik vast dat er bomen werden aangeplant langs de straat, dit is op zich een zeer goede zaak maar ik vroeg me af of hierbij ook werd rekening gehouden met de eventuele impact van de aanleg van de fietspaden hierbij. Is er met andere woorden voldoende ruimte gelaten tussen de rijweg en de bomen en bestaat er geen kans dat er schade wordt berokkend aan de bomen bij eventuele aanleg van het desbetreffende fietspad?
Raadslid Jan Pauwels
Toerisme (4)
De stad Deinze heeft een eigen toeristische dienst Langs de Leie, waarin ook Zulte en Sint-Martens Latem participeren. Verder is er nog toerisme Leiestreek, met zetel in Kortrijk, die het toerisme in de hele Leiestreek promoot. Op de vorige gemeenteraad werd ons de schitterende brochure Groepsuitstappen 2023 bezorgd, uitgegeven door VVV Leiestreek, Langs de Leie. Aanvullend ontwikkelt de toeristische dienst tal van andere initiatieven die ervoor zorgen dat Deinze en de omliggende omgeving ruime bekendheid krijgen.
In de voormalige gemeente Nevele was er een samenwerkingsverband met “Toerisme Meetjesland”, Het is onmiskenbaar dat een groot deel van de vroegere gemeente deel uitmaakt van het Meetjesland. Ook deze dienst ontwikkelde tal van initiatieven om het Meetjesland te promoten. Toerisme in Deinze-Het Land van Nevele kan dus op toeristisch vlak van twee walletjes eten, wat het aanzien van de stad en de dorpskernen kan versterken.
Vragen:
Wordt de samenwerking met “Toerisme Meetjesland” bestendigd?
Zo ja, wat houdt die samenwerking dan in?
Raadslid Paul Soetaert
EU-Voorzitterschap van 1 januari tot en met juni 2024 (5)
België wordt voorzitter van de EU van januari tot juni 2024.
Zo’n voorzitterschap is een uitgelezen kans om aan Europa te tonen wat Vlaanderen en Deinze te bieden hebben. Indien er in die maanden een initiatief of evenement voor het grote publiek wordt georganiseerd in onze streek is er de kans om het voorzitterschapslabel te krijgen, een Europees kwaliteitslabel dat Vlaanderen zal uitreiken aan een select aantal activiteiten.
De streek van Deinze komt in aanmerking als er een publieksevenement georganiseerd wordt rond de Vlaamse culturele, historische, erfgoed- en/of sportieve tradities. Ook als we de Vlaamse troeven rond innovatie, technologie en wetenschap in de verf zet, komen we in aanmerking. Een link met de thema’s van het Belgisch voorzitterschap is ook nodig – die thema’s vinden we in het projectplan. Tot slot dienen we ook een internationaal publiek te kunnen aanspreken. Maar voor de rest kan blijkbaar heel veel: van festivals tot optochten, voorstellingen, lezingen, beurzen, tentoonstellingen, …
Indien de streek van Deinze geïnteresseerd zou zijn dan dient er een kandidatuur met motivatie ingediend te worden bij het Vlaams Departement Cultuur, Jeugd, Sport en Media op Event gepland in 2024? Haal het EU-voorzitterschapslabel binnen! | Departement Cultuur, Jeugd & Media (vlaanderen.be). Op deze website vindt we ook alle informatie over het verdere vervolg. De deadline voor indiening is 30 april 2023.
Vragen:
Is men op de hoogte van deze subsidiemogelijkheid?
Is dit gecommuniceerd naar de verenigingen?
Zijn er reeds concrete projecten ingediend?
Raadslid Peter Parmentier
Zwarte baan (6)
De aanzet tot het doortrekken van de Zwarte Baan bracht nogal wat beroering in de buurt. De mensen die daar dichtbij wonen zijn bang van de overlast en de mensen van de Oude Brugsepoort vragen zich af of dit wel een oplossing zal zijn voor hun problemen. Beide zijn er niet gerust in. Heel wat mensen uit de buurt zijn vooral onzeker omdat er geen echte studies zijn geweest. Mensen willen soms wel hun private voordelen laten varen voor het algemeen belang… maar dan willen ze toch een zekerheid dat hun opoffering het algemeen belang echt vooruit kan helpen. Niemand snapt dat deze beslissing genomen wordt op basis van 1 onderzoek van jaren geleden. Een onderzoek dat dan nog de snelheid van de wagens vastlegde en niet hun bestemming.
Vraag: Zijn er nog plannen om verkeersstudies de doen in de buurt vooraleer men dit project verder uitwerkt? Indien niet; waarom niet?
Speelplaats academie (7)
In mei stelden we voor om de speelplaats van de academie open te zetten voor de buurt. Deze speelplaats is nu altijd afgesloten door een hoog hek maar zou een mooie openbare ruimte kunnen zijn in een druk bewoonde buurt. De betrokken schepen zei toen dat men dat zou onderzoeken. Is dit ondertussen al onderzocht? Komt er verandering in de zaak?
Indien ja, is er een timing?
Indien nee, waarom niet?
Raadslid Winoc De Dapper
Opkuisen stam jonge- en oude bomen (8)
Onlangs kreeg ik de opmerking van een oudere natuurliefhebber (80jaar)met een enorme kennis. Hij liet me weten dat sedert de opkuis van grassen en jonge twijgjes(die zich dicht bij de stam bevinden) met de bosmaaier gebeurd, dat dit zeer ten nadele van de boom is. De bosmaaier beschadigd de schors van de boom, die barst open,en maakt zo een onderbreking in de sapstroom waardoor de boom een zeer grote vertraging in het groeiproces kent of ten dode is opgeschreven.
Kan er vanuit de milieudienst, aan de dienst die hier voor instaat, richtlijnen rond worden bezorgd?
Kan het een vast gegeven worden dat bij aanplant van nieuwe bomen er een beschermband rond de stam geplaatst wordt zoals in de Processiestraat?
Spots parking Palaestra (9)
Na meer dan een maand de vraag gesteld te hebben omtrent de spots op de parking van Palaestra stel ik vast dat daar nog steeds geen verandering is ingekomen.
Kan men dat als gemeentebestuur blijven verantwoorden, in tijden van energieprijzen die nog steeds zeer hoog zijn, dat men met het geld van de burger deze nodeloze rekeningen moet blijven betalen? Dit getuigt niet van te huishouden zoals een goede huisvader, wat toch verwacht wordt.
Is er niemand die voldoende kennis heeft om het systeem aan te passen of druk kan leggen bij mensen die daar de nodige kennis voor hebben?
En wanneer gaan daar stappen in ondernomen worden?
Fietspad F7 (10)
Ervaren fietsers en gebruikers van het fietspad getuigen dat de stippellijnen, getrokken op fietspad F7, een positief effect hebben op het rijgedrag van e-bikers en zeker van speed-bikers. Blijkbaar heeft dit een inpakt op hun gedrag bij het inhalen op snelheid en zouden ze meer de neiging hebben om af te remmen en hun deel van de weg te houden.
Is het mogelijk om de volledige F7 op het grondgebied van Deinze te voorzien van dergelijke markering of is het mogelijk om bij de instanties die daar voor instaan te vragen om dit te doen?
Is er dan ook de mogelijkheid om de bestaande stippellijnen met een regelmaat te voorzien van een nieuw laagje verf?
Kan er ook voor gezorgd worden dat de haaietanden aan de Gampelaeredreef verwijderd worden? Die staan er nog steeds ondanks dat de F7 daar voorzien is van voorrangsborden op de auto’s uit de Gampelaeredreef?
Raadslid Bart Vermaercke
Trage wegen (11)
In het mobiliteitsplan van Deinze wordt een trage weg overwogen vanaf het Rode pad (Astene Sas) naar de Rekkelinge (punt 6.2.1.3 , vanaf pg. 79, en vooral fig. 32, aangeduid met een rode pijl).
“Op die manier ontstaat een rechtstreekse trage verbinding vanuit Astene naar de bedrijvigheid aan Vaart Rechteroever”
Wat is er tot op heden hier mee gedaan en wat zijn de concrete plannen?
De Zwarte Baan (12)
Vorige gemeenteraad werd het rooilijnplan Zwarte Baan voorlopig vastgesteld.
Onze fractie diende een amendement in om met de buurt in overleg te gaan.
De meerderheid stemde dit weg en vond dit helemaal niet nodig.
Enkele dagen later is er groot protest van de buurt.
In een reactie daarop lees ik: Burgemeester Jan Vermeulen (CD&V) heeft begrip voor de bezorgdheden van de buurt. “Deze plannen zijn inderdaad al zeer oud en er is in het verleden nooit veel commotie rond geweest. Tot mijn grote verwondering is dit nu wel het geval. Daarom hebben we met het stadsbestuur beslist om eerst met de buurt in overleg te gaan, vooraleer we verdergaan met de plannen.”
Vragen:
1. Wat houdt dit aangekondigde overleg precies in?
2. Welke methode zal hierbij gehanteerd worden?
3. Kan de gemeenteraad op de hoogte gehouden worden van de precieze initiatieven hieromtrent?
Stadsboulevard (13)
In 2022 was in de Vlaamse regering 200.000 euro opgenomen voor de studie rond de Stadsboulevard door Deinze.
In de gemeenteraad vroeg ik herhaaldelijk de resultaten van de studie op.
Vanuit het schepencollege kwam het antwoord dat deze studie lopende was en eind 2022 zou afgewerkt zijn.
Uit een bevraging bij de bevoegde minister blijkt dat deze studie, ondanks andere verklaringen van het schepencollege, helemaal niet aanbesteed werd in 2022.
Dit omdat er nog onduidelijkheden waren over de te volgen procedures voor de aanleg. Pas dit jaar zal de studieopdracht in functie van de opmaak van een Milieueffectenrapport (MER) en een Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) herschreven worden.
In de opdracht zullen minstens actuele gegevens en tellingen opgevraagd worden en zullen mogelijke scenario’s moeten uitgewerkt worden voor de nieuwe oostelijke verbinding.
In een reactie in de pers zegt het College bij monde van de bevoegde schepen dat zo een haalbaarheidsstudie helemaal niet nodig was.
Vraag:
1. Waarom werd de waarheid niet verteld op de gemeenteraad?
2. Wist het college dat de studie niet aanbesteed was?
Bijlage: vraag en antwoord minister.
Enig artikel
De mondelinge vragen worden beantwoord.
De voorzitter sluit de zitting op 02/03/2023 om 23:14.
Namens gemeenteraad,
Stefanie De Vlieger
algemeen directeur
Tess Minnens
voorzitter van de gemeenteraad