Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 56 en 57 over de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens en latere wijzigingen.
Het decreet van 4 april 2014 houdende de uitwisseling van informatie over een inname van het openbaar domein in het Vlaamse Gewest en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie op het wegverkeer en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse regering van 9 december 2016 houdende de uitvoering van het decreet van 4 april 2014 houdende de uitwisseling van informatie over een inname van het openbaar domein in het Vlaamse Gewest.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald en latere wijzigingen.
Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen.
Het standaardbestek 250 voor de wegenbouw, hoofdstuk X.
Het algemeen politiereglement Deinze-Zulte-Lievegem goedgekeurd 20 februari 2020.
Het collegebesluit van 23 juni 2020 houdende het Tijdelijk verkeersreglement naar aanleiding van keren rijrichting Kalkhofstraat en deel Leiedam.
Om zicht te krijgen om de impact van de omkering van de rijrichting van de Kalkhofstraat en een deel van de Leiedam, werden er zowel voor als na de omkeringen verkeersmetingen uitgevoerd (zie bijlage).
Het GDV (gemiddeld dagelijks verkeer) bedroeg voor de omkering, in december 2019,1206. Bij de eerste nameting, begin maart 2020 was dit 1278, bij de tweede nameting, begin september 2020 2158. De V85 (de snelheid waaraan 85% van de bestuurders zich houdt) blijft stabiel, van 28km/u bij de voormeting tot 30/31 km/u bij de nametingen. Het aantal getelde tweewielers is zowel tijdens de voor- en laatste nameting gelijk.
Onveilige situaties zijn er door de omkering van de rijrichting in de Kalkhofstraat en een deel van de Leiedam niet vastgesteld. Ook de V85 duidt niet op een toegenomen verkeersveiligheidsproblematiek. Het lijkt wel belangrijk om, bij de bestendiging van de omkering, het verbod om de Brielstraat in te slaan te behouden om te vermijden dat het GDV nog meer zou stijgen met wagens die de doorsteek Guido Gezellelaan - Tweebruggenlaan zouden maken.
Artikel 1
In de Kalkhofstraat en het deel van de Leiedam gelegen tussen Kalkhofstraat en Markt wordt het beperkt eenrichtingsverkeer omgedraaid van rijrichting. De toegelaten rijrichting is deze van de Guido Gezellelaan naar de Markt toe.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de volgende verkeerssignalisatie:
Artikel 2
Het verkeer uitgezonderd fietsers, bromfietsen klasse A en speed pedelecs komende uit de Kaaistraat zal, gelet op de gewijzigde rijrichting, verplicht rechtsaf de Leiedam richting Markt moeten nemen. Hiertoe wordt het bord D1f (verplicht rechtsaf) geplaatst met onderbord M12.
Artikel 3
Het verkeer uitgezonderd fietsers, bromfietsen klasse A en speed pedelecs komende uit de Leiedam zal ter hoogte van de Brielstraat verplicht rechtdoor naar de Tolpoortstraat dienen te rijden. Hiertoe wordt het bord D1a (verplicht rechtdoor) geplaatst met onderbord M12.
Artikel 4
De Kalkhofstraat en de Leiedam (begrepen tussen de Kalkhofstraat en Markt) worden als fietsstraat ingericht.
De verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de hiernavolgende verkeerssignalisatie:
Deze verkeersborden worden in de beide rijrichtingen geplaatst.
Artikel 5
De Leiedam sluit aan op de Markt dat een voorrangsweg is.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de hierna vermelde verkeerssignalisatie:
Er wordt tevens een stopstreep aangebracht zoals is voorzien in artikel 76.1 van het Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, aangebracht haaks op de rand van de rijbaan waar de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen ingevolge het verkeersbord B5.
Artikel 6
Naast het overmaken aan de Vlaamse Overheid wordt tevens een afschrift van dit besluit gestuurd naar:
Artikel 7
Dit besluit en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 1 en artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).