Terug
Gepubliceerd op 26/01/2024

Notulen  OCMW-raad

do 21/12/2023 - 22:00 Raadzaal
Aanwezig: Tess Minnens, voorzitter
Jan Vermeulen, Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Nathalie Lambrecht, leden vast bureau
Marleen Vanlerberghe, lid vast bureau, comitévoorzitter
Annick Verstraete, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Paul Soetaert, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Jan Pauwels, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Eva Martens, Carline De Paepe, Kristof Van den Berghe, Peter De Maertelaere, Peter Parmentier, Els Baart, raadsleden
Stefanie De Vlieger, algemeen directeur
Afwezig: Sabine Vermeulen, Ortwin Depoortere, raadsleden
Sylvie Claeys, waarnemend gemeenteraadslid

De voorzitter opent de zitting op 21/12/2023 om 21:40.

De zitting wordt geopend om 21.40 uur en punt 7 'Vaststellen aanpassing meerjarenplan 2020-2025 (8) - aanpassing kredieten 2023/2 en vaststelling kredieten 2024 - deel O.C.M.W. Deinze' wordt behandeld.

De zitting wordt geschorst om 21.40 uur.

De zitting wordt opnieuw geopend om 23.47 uur.

  • Openbaar

    • Goedkeuren verslag vorige zitting

      • Goedkeuren van de notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 november 2023

        Aanwezig: Tess Minnens, voorzitter
        Jan Vermeulen, Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Nathalie Lambrecht, leden vast bureau
        Marleen Vanlerberghe, lid vast bureau, comitévoorzitter
        Annick Verstraete, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Paul Soetaert, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Jan Pauwels, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Eva Martens, Carline De Paepe, Kristof Van den Berghe, Peter De Maertelaere, Peter Parmentier, Els Baart, raadsleden
        Stefanie De Vlieger, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sabine Vermeulen, Ortwin Depoortere, raadsleden
        Sylvie Claeys, waarnemend gemeenteraadslid
        Regelgeving

        Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 77 en 78 over de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Bijlagen

        De notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 november 2023.

        Motivering

        De notulen van de vorige zitting worden goedgekeurd.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Tess Minnens, Jan Vermeulen, Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Nathalie Lambrecht, Marleen Vanlerberghe, Annick Verstraete, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Paul Soetaert, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Jan Pauwels, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Eva Martens, Carline De Paepe, Kristof Van den Berghe, Peter De Maertelaere, Peter Parmentier, Els Baart, Stefanie De Vlieger
        Voorstanders: Tess Minnens, Jan Vermeulen, Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Nathalie Lambrecht, Marleen Vanlerberghe, Annick Verstraete, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Paul Soetaert, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Jan Pauwels, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Eva Martens, Carline De Paepe, Kristof Van den Berghe, Peter De Maertelaere, Peter Parmentier, Els Baart
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel
        De notulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 november 2023 worden goedgekeurd.

    • Secretariaat

      • Samenstelling BCSD - kennisgeving van het ontslag van een lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst

        Aanwezig: Tess Minnens, voorzitter
        Jan Vermeulen, Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Nathalie Lambrecht, leden vast bureau
        Marleen Vanlerberghe, lid vast bureau, comitévoorzitter
        Annick Verstraete, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Paul Soetaert, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Jan Pauwels, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Eva Martens, Carline De Paepe, Kristof Van den Berghe, Peter De Maertelaere, Peter Parmentier, Els Baart, raadsleden
        Stefanie De Vlieger, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sabine Vermeulen, Ortwin Depoortere, raadsleden
        Sylvie Claeys, waarnemend gemeenteraadslid
        Regelgeving

        Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 103

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Bijlagen

        De brief van de heer Gilbert Hautekeete.

        Motivering

        Er wordt kennis genomen van de brief van de heer Gilbert Hautekeete waarin hij zijn ontslag indient als lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst vanaf 22 december 2023.

        Artikel 103 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat het lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst dat ontslag wil nemen, dat schriftelijk meedeelt aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn.

        Het ontslag is definitief zodra de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn de kennisgeving ontvangt. Het lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst blijft zijn mandaat uitoefenen tot zijn opvolger is geïnstalleerd, behalve als het ontslag het gevolg is van een onverenigbaarheid.

        Besluit

        Artikel 1
        De OCMW-raad neemt kennis van het ontslag van de heer Gilbert Hautekeete als lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst.

        Artikel 2
        Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn op de webtoepassing van de stad (artikel 285 § 2, 1° en § 3 en artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).

      • Samenstelling BCSD - voordracht nieuw lid voor het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst

        Aanwezig: Tess Minnens, voorzitter
        Jan Vermeulen, Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Nathalie Lambrecht, leden vast bureau
        Marleen Vanlerberghe, lid vast bureau, comitévoorzitter
        Annick Verstraete, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Paul Soetaert, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Jan Pauwels, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Eva Martens, Carline De Paepe, Kristof Van den Berghe, Peter De Maertelaere, Peter Parmentier, Els Baart, raadsleden
        Stefanie De Vlieger, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sabine Vermeulen, Ortwin Depoortere, raadsleden
        Sylvie Claeys, waarnemend gemeenteraadslid
        Regelgeving

        Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 10, 92, 95 en 103.

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Bijlagen

        De voordrachtsakte van de fractie Open Deinze ontvangen door de algemeen directeur op 12 februari 2021.

        De geloofsbrieven van mevrouw Lien Lambrecht.

        Motivering

        De OCMW-raad heeft kennis genomen van het ontslag van de heer Gilbert Hautekeete als lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst.

        Het lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst dat ontslag heeft genomen wordt vervangen door zijn opvolger.

        De voordracht, ontvangen door de algemeen directeur op 12 februari 2021 van het kandidaat-lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst vermeldt mevrouw Lien Lambrecht als eerste opvolger van de heer Gilbert Hautekeete.

        Mevrouw Lien Lambrecht voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden en bevindt zich niet in één van de gevallen van onverenigbaarheid.

        De voorzitter van de OCMW-raad stelt vast dat de geloofsbrieven van mevrouw Lien Lambrecht kunnen goedgekeurd worden.

        Het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst bestaat uit personen van verschillend geslacht.

        Uitgezonderd een algehele vernieuwing, gebeurt elke andere eedaflegging alleen ten overstaan van de voorzitter van de de raad voor maatschappelijk welzijn en in aanwezigheid van de algemeen directeur.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Tess Minnens, Jan Vermeulen, Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Nathalie Lambrecht, Marleen Vanlerberghe, Annick Verstraete, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Paul Soetaert, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Jan Pauwels, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Eva Martens, Carline De Paepe, Kristof Van den Berghe, Peter De Maertelaere, Peter Parmentier, Els Baart, Stefanie De Vlieger
        Voorstanders: Tess Minnens, Jan Vermeulen, Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Nathalie Lambrecht, Marleen Vanlerberghe, Annick Verstraete, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Paul Soetaert, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Jan Pauwels, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Eva Martens, Carline De Paepe, Kristof Van den Berghe, Peter De Maertelaere, Peter Parmentier, Els Baart
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1
        De geloofsbrieven van het kandidaat-lid, mevrouw Lien Lambrecht, worden goedgekeurd.

        Artikel 2
        De OCMW-raad neemt kennis dat mevrouw Lien Lambrecht verkozen verklaard wordt als lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst.

        Artikel 3
        Zij zal de eed afleggen ten overstaan van de voorzitter van de OCMW-raad en in aanwezigheid van de algemeen directeur.

        Artikel 4
        Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn op de webtoepassing van de stad (artikel 285 § 2, 1° en § 3 en artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).

    • Financiën

      • Tariefreglement ter invordering van niet-fiscale ontvangsten - aanpassing

        Aanwezig: Tess Minnens, voorzitter
        Jan Vermeulen, Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Nathalie Lambrecht, leden vast bureau
        Marleen Vanlerberghe, lid vast bureau, comitévoorzitter
        Annick Verstraete, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Paul Soetaert, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Jan Pauwels, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Eva Martens, Carline De Paepe, Kristof Van den Berghe, Peter De Maertelaere, Peter Parmentier, Els Baart, raadsleden
        Stefanie De Vlieger, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sabine Vermeulen, Ortwin Depoortere, raadsleden
        Sylvie Claeys, waarnemend gemeenteraadslid
        Regelgeving

        De wet van 4 mei 2023 houdende invoeging van boek XIX "schulden van de consument" in het Wetboek van economisch recht.

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen, de artikelen 77 en 78 over de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn en artikel 177, 2° over het debiteurenbeheer, in het bijzonder de bevoegdheid in volle onafhankelijkheid van de financieel directeur voor de invordering van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten en het verlenen van kwijting.

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Bijlagen

        De beslissing van de O.C.M.W.-raad van 23 april 2020 over het tariefreglement ter invordering van niet-fiscale ontvangsten.

        Motivering

        Het tariefreglement ter invordering van niet-fiscale ontvangsten werd goedgekeurd door de O.C.M.W.-raad op 23 april 2020.

        Ingevolge een wijziging van het wetboek van economisch recht, meer bepaald de invoeging van het boek XIX "schulden van de consument", is een aanpassing van dit tariefreglement noodzakelijk. De wijziging van het wetboek van economisch recht voorziet in de verplichting om een kosteloze eerste herinnering te sturen en de verplichting om 14 dagen te wachten alvorens eventuele sancties vanwege laattijdige betaling toe te passen. De kostprijs vanaf de tweede herinnering mag maximaal 7,50 euro bedragen, vermeerderd met de op dat ogenblik geldende portkosten (vandaag 8,45 euro - aangetekende zending). De forfaitaire vergoeding voor de invorderingskosten is geplafonneerd, en stijgt gradueel afhankelijk van de hoogte van het verschuldigde bedrag :

        • maximaal 20 euro als het verschuldigde saldo lager of gelijk is aan 150 euro
        • maximaal 30 euro vermeerderd met 10% van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 en 500 euro als het verschuldigde saldo tussen 150,01 en 500 euro is
        • maximaal 65 euro vermeerderd met 5% van het verschuldigde bedrag op de schijf boven 500 euro met een maximum van 2.000 euro als het verschuldigde bedrag hoger is dan 500 euro.

        Er wordt voorgesteld om het tariefreglement als volgt aan te passen :

        • gratis voor het opmaken van de eerste aanmaning (geen wijziging)
        • 15,00 euro administratiekosten voor de opmaak en verzending van de tweede (aangetekende) aanmaning (huidige tarief blijft ongewijzigd en past binnen de nieuwe wetgeving : aangerekende kost 7,50 euro +  portkosten 7,50 euro < dan geldend tarief vandaag)
        • de derde (aangetekende) aanmaning valt weg.

        Na de tweede (aangetekende) aanmaning volgt de gedwongen invordering via gerechtsdeurwaarder.

        De nieuwe wet is enkel van toepassing op consumenten, en niet op ondernemingen. Voor de eenvormigheid zullen de tarieven van het tariefreglement wel op beide categorieën worden toegepast.

        Het aangepaste tariefreglement wordt vastgesteld voor de periode 1 januari 2024 - 31 december 2025.

        Financiële impact

        De ontvangst van deze beslissing zal geboekt worden op:

         meerjarenplan 2020-2025

         Exploitatie

         jaar

         2024-2025

         beleidsitem

         011100 - fiscale en financiële diensten

         algemene rekening

         706000 - andere verkopen en dienstprestaties

         actie

         geen

         krediet

         nog te voorzien in de MJPW 2024/2
        Reglementen

        Periode

        Artikel 1
        Er wordt voor een termijn aanvangend op 1 januari 2024 en eindigend op 31 december 2025 een aangepast tariefreglement geheven ter invordering van niet-fiscale ontvangsten.

        Schuldenaar

        Artikel 2
        Het tarief  is verschuldigd door de ondernemingen en personen aan wie een betalingsherinnering wordt gestuurd.

        Tarieven

        Artikel 3
        Het tarief wordt als volgt vastgesteld:

        • gratis voor het opmaken van de eerste aanmaning (geen wijziging)
        • 15,00 euro administratiekosten voor de opmaak en verzending van de tweede aangetekende aanmaning (inclusief portkosten)

        Maatregelen bij betaling

        Artikel 4
        Bij betaling zullen eerst de volgens onderhavig tariefreglement aangerekende kosten (aangetekende zendingen en administratiekosten) aangezuiverd worden en vervolgens de openstaande niet-fiscale ontvangst (in hoofdsom).

        Maatregelen bij niet-betaling

        Artikel 5
        De invordering van het tarief zal gebeuren - samen met de hoofdsom - bij dwangbevel voor de niet-betwiste niet-fiscale ontvangsten en overeenkomstig de wetsbepalingen betreffende de burgerlijke rechtsprocedure voor betwiste niet-fiscale ontvangsten.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Tess Minnens, Jan Vermeulen, Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Nathalie Lambrecht, Marleen Vanlerberghe, Annick Verstraete, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Paul Soetaert, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Jan Pauwels, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Eva Martens, Carline De Paepe, Kristof Van den Berghe, Peter De Maertelaere, Peter Parmentier, Els Baart, Stefanie De Vlieger
        Voorstanders: Tess Minnens, Jan Vermeulen, Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Nathalie Lambrecht, Marleen Vanlerberghe, Annick Verstraete, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Paul Soetaert, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Jan Pauwels, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Eva Martens, Carline De Paepe, Kristof Van den Berghe, Peter De Maertelaere, Peter Parmentier, Els Baart
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1
        Er wordt voor een termijn aanvangend op 1 januari 2024 en eindigend op 31 december 2025 een aangepast tariefreglement geheven ter invordering van niet-fiscale ontvangsten.

        Artikel 2
        Een kopie van dit besluit wordt aan de financieel directeur bezorgd en aan de betrokken dienst belast met de toepassing van dit reglement.

        Artikel 3
        Dit besluit en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 2, 1°, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen).

      • Kennisname goedkeuring jaarrekening 2022 stad en O.C.M.W. Deinze

        Aanwezig: Tess Minnens, voorzitter
        Jan Vermeulen, Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Nathalie Lambrecht, leden vast bureau
        Marleen Vanlerberghe, lid vast bureau, comitévoorzitter
        Annick Verstraete, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Paul Soetaert, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Jan Pauwels, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Eva Martens, Carline De Paepe, Kristof Van den Berghe, Peter De Maertelaere, Peter Parmentier, Els Baart, raadsleden
        Stefanie De Vlieger, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sabine Vermeulen, Ortwin Depoortere, raadsleden
        Sylvie Claeys, waarnemend gemeenteraadslid
        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikels 249, 250, 260, 261, 262, 285 § 2 1°, 287, 330 en 332 § 1 derde lid.

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.

        Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.

        Bijlagen

        De brief van 22 november 2023 van het Agentschap Binnenlands Bestuur met in bijlage het besluit van de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen over de goedkeuring van de jaarrekening 2022 van de stad en het O.C.M.W. Deinze en in een tweede bijlage de technische bemerkingen en aanbevelingen.

        Motivering

        De O.C.M.W.-raad stelde op 20 juni 2023 de jaarrekening 2023 deel O.C.M.W. Deinze vast. De gemeenteraad keurde in zitting van 20 juni 2023 de jaarrekening 2022 deel O.C.M.W. Deinze goed, waardoor de jaarrekening 2022 in zijn geheel (stad en O.C.M.W.) definitief werd vastgesteld.

        De gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen keurde de jaarrekening 2022 van de stad en het O.C.M.W. Deinze goed. Dit werd meegedeeld per brief van 22 november 2023. De O.C.M.W.-raad neemt hiervan kennis.

        Besluit

        Artikel 1
        De O.C.M.W.-raad neemt kennis van het besluit van de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen, meegedeeld per brief van 22 november 2023, over de goedkeuring van de jaarrekening 2022 van de stad en het O.C.M.W. Deinze.

        Artikel 2
        Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn op de webtoepassing van de stad (artikel 285 § 2, 1° en § 3 en artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).

      • Kennisname addendum nr. 5 bij de service-overeenkomst betreffende het Dienstencentrum Leiespiegel tussen het AGB & het OCMW Deinze

        Aanwezig: Tess Minnens, voorzitter
        Jan Vermeulen, Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Nathalie Lambrecht, leden vast bureau
        Marleen Vanlerberghe, lid vast bureau, comitévoorzitter
        Annick Verstraete, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Paul Soetaert, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Jan Pauwels, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Eva Martens, Carline De Paepe, Kristof Van den Berghe, Peter De Maertelaere, Peter Parmentier, Els Baart, raadsleden
        Stefanie De Vlieger, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sabine Vermeulen, Ortwin Depoortere, raadsleden
        Sylvie Claeys, waarnemend gemeenteraadslid
        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

        De statuten van het autonoom gemeentebedrijf AGB Stad Deinze, goedgekeurd op 20 december 2018 en gewijzigd op 24 september 2020.

        De circulaire nr. AOIF 39/2005 (E.T. 108.816) van 27 september 2005 waarin de definitie van een Dienstencentrum en de bepaling van de minimumvereisten ervan opdat het geheel aan belasting zou onderworpen zijn, bepaald wordt.

        Bijlagen

        De full service-overeenkomst tussen het AGB Stad Deinze en het OCMW Deinze met betrekking tot het Dienstencentrum Leiespiegel, goedgekeurd door de raad van bestuur van 23 februari 2016 en ondertekend door beide partijen op 9 maart 2016.

        Addendum nr. 1 bij de full service-overeenkomst tussen het AGB Stad Deinze en het OCMW Deinze met betrekking tot het Dienstencentrum Leiespiegel.

        Addendum nr. 2 bij de full service-overeenkomst tussen het AGB Stad Deinze en het OCMW Deinze met betrekking tot het Dienstencentrum Leiespiegel.

        Addendum nr. 3 bij de full service-overeenkomst tussen het AGB Stad Deinze en het OCMW Deinze met betrekking tot het Dienstencentrum Leiespiegel.

        Addendum nr. 4 bij de full service-overeenkomst tussen het AGB Stad Deinze en het OCMW Deinze met betrekking tot het Dienstencentrum Leiespiegel.

        Addendum nr. 5 bij de full service-overeenkomst tussen het AGB Stad Deinze en het OCMW Deinze met betrekking tot het Dienstencentrum Leiespiegel.

        Motivering

        Artikel 5 van de full-service overeenkomst bepaalt de forfaitaire basisvergoeding die de gebruikers dienen te betalen voor het gebruik van het geheel van diensten conform de voorwaarden bij aanschrijving nr. AOIF 39/2005 (E.T. 108.816) van 27 september 2005.

        Deze forfaitaire basisvergoeding wordt bepaald op basis van de geraamde inkomsten en uitgaven van het gebouw en dit zowel inzake exploitatie als investering.

        Daar de energieprijzen terug gestabiliseerd zijn, kan de prijs per werkplek terug naar het tarief van 2021 gebracht worden. 

        Teneinde de full-service overeenkomst in overeenstemming te brengen met voormeld principe dient er addendum te worden opgemaakt betreffende de forfaitaire basisprijs. 

        Deze forfaitaire basisprijs is slechts een raming. Er zal per jaareinde een nacalculatie gebeuren van de reële lasten, taksen en belastingen van het Dienstencentrum Leiespiegel zodat de forfaitaire basisprijs jaarlijks kan aangepast worden in het voor- of nadeel van de gebruiker.

        Besluit

        Artikel 1
        De voorzitter van het vast bureau wordt gemachtigd om een addendum aan de full service-overeenkomst van het Dienstencentrum Leiespiegel van 9 maart 2016 tussen het AGB Stad Deinze en het OCMW Deinze te ondertekenen.

        Artikel 2
        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het feit dat volgende wijziging aan §1 van artikel 5 van bijgevoegde full service-overeenkomst van het Dienstencentrum Leiespiegel tussen het AGB Stad Deinze en het OCMW Deinze wordt opgenomen:

        "Artikel 5 Vergoedingen

        §1 Forfaitaire Basisvergoeding

        De forfaitaire Basisvergoeding met betrekking tot het geheel van de in Artikel 1 bedoelde minimale standaarddiensten bedraagt afgerond 29 euro (exclusief BTW) per volledige normale openingsdag en per het aantal toegewezen werkplekken.

        Een volledige normale openingsdag is elke werkdag van de week, behalve op vrijdag. Per 31/12 van ieder jaar zal er een eindafrekening opgemaakt worden op basis van de reële lasten van het Dienstencentrum zodat de forfaitaire basisvergoeding jaarlijks kan worden aangepast door het Dienstencentrum in het voor- of nadeel van de Gebruiker. 

        Deze Basisvergoeding dekt alle lasten en belastingen met betrekking tot het gebouw en de uitrusting van het Dienstencentrum alsook de lasten van water, energieverbruik, verwarming en telecommunicatie vermeld in Artikel 1 hiervoor. Deze forfaitaire Basisvergoeding kan onder geen beding worden verminderd of aangepast ingevolge een verzaking van de Gebruiker aan een of meerdere diensten uit het pakket standaarddiensten van de Basisdienst. De forfaitaire Basisvergoeding is per kwartaal betaalbaar door overschrijving tegen uitreiking van een factuur".

        Artikel 3
        Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn op de webtoepassing van de stad (artikel 285 § 2, 1° en § 3 en artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).

      • Beleidsrapporten

        • Meerjarenplan

          • Vaststellen aanpassing meerjarenplan 2020-2025 (8) - aanpassing kredieten 2023/2 en vaststelling kredieten 2024 - deel O.C.M.W. Deinze

            Aanwezig: Tess Minnens, voorzitter
            Jan Vermeulen, Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Nathalie Lambrecht, leden vast bureau
            Marleen Vanlerberghe, lid vast bureau, comitévoorzitter
            Annick Verstraete, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Paul Soetaert, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Jan Pauwels, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Eva Martens, Carline De Paepe, Kristof Van den Berghe, Peter De Maertelaere, Peter Parmentier, Els Baart, raadsleden
            Stefanie De Vlieger, algemeen directeur
            Verontschuldigd: Sabine Vermeulen, Ortwin Depoortere, raadsleden
            Sylvie Claeys, waarnemend gemeenteraadslid
            Regelgeving

            Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikels 249, 250, 257, 259, 286 § 1 3°, 287 en 330.

            Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.

            Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.

            Bijlagen

            De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (8) van stad en O.C.M.W. Deinze - aanpassing kredieten 2023/2 en vaststelling kredieten 2024.

            Motivering

            De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (8) - aanpassing kredieten 2023/2 en vaststelling kredieten 2024 is opgemaakt volgens de bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen en de regels, schema's en rekeningstelsels volgens het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.

            De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (8) bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting. Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 voorziet in een geïntegreerde planning van het beleid van de gemeente en het O.C.M.W. Dit beleidsrapport omvat dus de beleidsdoelstellingen en ramingen van zowel de stad als het O.C.M.W., maar beide hebben hiervoor wel afzonderlijke kredieten. Gezien beide entiteiten als aparte rechtspersonen blijven bestaan, stemmen de gemeenteraad en de O.C.M.W.-raad in uitvoering van artikel 249 § 3 van het decreet lokaal bestuur elk over hun deel van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (8), waarna de gemeenteraad het deel van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (8), vastgesteld door de O.C.M.W.-raad, goedkeurt. Hierdoor is het geïntegreerde beleidsrapport definitief vastgesteld. De goedkeuring door de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes van de O.C.M.W.-raad.

            De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (8) is financieel in evenwicht (schema M2) gezien het geraamde beschikbaar budgettair resultaat voor 2025 groter is dan 0. Ook de autofinancieringsmarge en gecorrigeerde autofinancieringsmarge voor 2025 zijn positief. Aangezien de stad en het O.C.M.W. een geïntegreerd aangepast meerjarenplan 2020-2025 (8) hebben opgemaakt, is het financiële evenwicht beoordeeld voor de stad en het O.C.M.W. samen. Bij de berekening van het geconsolideerd financieel evenwicht is rekening gehouden met de cijfers van het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 (8) van het AGB stad Deinze.

            De O.C.M.W.-raad stelt het deel van het O.C.M.W. van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (8) vast.

            Publieke stemming
            Aanwezig: Tess Minnens, Jan Vermeulen, Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Nathalie Lambrecht, Marleen Vanlerberghe, Annick Verstraete, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Paul Soetaert, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Jan Pauwels, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Eva Martens, Carline De Paepe, Kristof Van den Berghe, Peter De Maertelaere, Peter Parmentier, Els Baart, Stefanie De Vlieger
            Voorstanders: Tess Minnens, Jan Vermeulen, Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Nathalie Lambrecht, Marleen Vanlerberghe, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Alexander Adams, Peter De Maertelaere, Els Baart
            Onthouders: Annick Verstraete, Freija Dhondt, Paul Soetaert, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Jan Pauwels, Bart Vermaercke, Eva Martens, Carline De Paepe, Kristof Van den Berghe, Peter Parmentier
            Resultaat: Met 22 stemmen voor, 11 onthoudingen
            Besluit

            Artikel 1
            De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (8) - aanpassing kredieten 2023/2 en vaststelling kredieten 2024 - deel O.C.M.W. Deinze, wordt vastgesteld zoals gezien in bijlage.

            Artikel 2
            De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (8) van stad en O.C.M.W. Deinze zal in uitvoering van artikel 250 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in digitale vorm aan de Vlaamse Regering worden bezorgd na goedkeuring van de aanpassing van het  meerjarenplan 2020-2025 (8) deel O.C.M.W. Deinze door de gemeenteraad van de stad Deinze, en deze beslissing zal in uitvoering van artikel 286 § 1 3° van het decreet lokaal bestuur bekend gemaakt worden via de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking in uitvoering van artikel 330 van het decreet lokaal bestuur.

      • Inkomsten

        • Retributies

          • Goedkeuren aanpassing tarievennota periode 2020-2025 met ingang van 1 januari 2024

            Aanwezig: Tess Minnens, voorzitter
            Jan Vermeulen, Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Nathalie Lambrecht, leden vast bureau
            Marleen Vanlerberghe, lid vast bureau, comitévoorzitter
            Annick Verstraete, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Paul Soetaert, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Jan Pauwels, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Eva Martens, Carline De Paepe, Kristof Van den Berghe, Peter De Maertelaere, Peter Parmentier, Els Baart, raadsleden
            Stefanie De Vlieger, algemeen directeur
            Verontschuldigd: Sabine Vermeulen, Ortwin Depoortere, raadsleden
            Sylvie Claeys, waarnemend gemeenteraadslid
            Mondelinge tussenkomsten

            Peter Parmentier (raadslid), Jan Vermeulen (burgemeester)

            Regelgeving

            Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikelen 77 en 78 over de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.

            Het bestuursdecreet van 7 december 2018.

            Het woonzorgdecreet van 15 februari 2019.

            Bijlagen

            De beslissing van de O.C.M.W.-raad van 25 mei 2023 over het gebruiksreglement mindermobielencentrale en rolstoelvervoer - aanpassing.

            De beslissing van de O.C.M.W.-raad van 20 februari 2020 over de omvorming van de poetsdienst naar een dienstencheque-onderneming.

            De beslissing van de O.C.M.W.-raad van 24 november 2022 over het invoeren van een aanvullende vergoeding voor de gebruikers van de dienstencheque-onderneming O.C.M.W. Deinze.

            De beslissing van de O.C.M.W.-raad van 28 april 2022 over de goedkeuring van de aanpassing van de tarievennota O.C.M.W. periode 1 januari 2020 - 31 december 2025 met ingang van 1 mei 2022.

            Het ontwerp van de aangepaste tarievennota O.C.M.W. periode 1 januari 2020 - 31 december 2025 met ingang van 1 januari 2024 (aanpassingen aangeduid in het geel).

            Motivering

            De tarievennota 2020-2025 - aanpassing met ingang van 1 mei 2022, werd op 28 april 2022 door de O.C.M.W.-raad goedgekeurd.

            Naar aanleiding van de invoering van de UiTPAS zijn een aantal aanpassingen aan deze machtiging noodzakelijk omdat de definiëring van de categorieën die van een korting of vrijstelling kunnen genieten, wijzigt. Ook enkele andere kleine aanpassingen die sinds de laatste aanpassing principieel werden goedgekeurd, worden in de tarievennota verwerkt (tarief rouwgroep, tarief gebruik wassalon GAW Het Gast-Huis, ...).

            Omwille van het gebruiksgemak zal de integrale tekst van de tarievennota worden opgenomen.

            Financiële impact

            Deze beslissing valt niet onder de visumplicht.

            De ontvangsten zijn opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025 onder verschillende budgetsleutels.

            Reglementen

            Periode

            Artikel 1
            Er wordt van de periode aanvangend op 1 januari 2020 en eindigend op 31 december 2025 een tarievenlijst vastgesteld voor de diverse ontvangsten van het O.C.M.W., aanpassing met ingang van 1 januari 2024.

            Hieronder volgt de gecoördineerde en aangepaste tarievennota.

            Schuldenaar

            Artikel 2
            De tarieven zijn verschuldigd door de begunstigden van de diverse diensten / verkopen die in de  tarievenlijst zijn opgenomen.

            Tarieven

            Artikel 3
            De tarieven worden als volgt vastgesteld:

            §1 Ter beschikking stelling zalen LDC Zeventiendorpen

            Zaalverhuur gelijkvloers

            lokaal 1 x per week 250 euro / jaar
            lokaal 1 x per maand 125 euro / jaar
            lokaal éénmalig 25 euro / dagdeel (= blok 4 uren)
            petanqueplein en cafetaria 25 euro / dagdeel (= blok 4 uren)
            verwarming petanqueplein 5 euro / dagdeel (= blok 4 uren)
            keuken + lokaal 50 euro / dagdeel (= blok 4 uren)

            § 2 Cursussen LDC Zeventiendorpen

            a. Taalcursussen

            Italiaans (schooljaar september - mei) 6 euro / les
            Spaans (schooljaar september - mei) 6 euro / les
            Engels (schooljaar september - mei) 6 euro / les

            Deze tarieven worden jaarlijks op 1 september met 2 % geïndexeerd.

            b. Bewegingscursussen

            Moderne dans (reeks van 10 lessen) 6 euro / les
            Yoga (schooljaar oktober - mei) 6 euro / les

            Deze tarieven worden jaarlijks op 1 september met 2 % geïndexeerd.

            c. ICT-cursussen

            Lessenreeksen 7 euro / les
            Eénmalige cursus 7 euro / les

            Deze tarieven worden jaarlijks op 1 september met 2 % geïndexeerd.

            d. Naailessen (deze lessen gaan niet meer door)

            Naailesssen 14 euro / les

            Dit tarief evolueert met de vraagprijs van de leerkracht naar een maximaal bedrag van 25 euro. Prijswijzigingen worden ter kennis gebracht van het vast bureau.

            e. Toekomstige cursussen

            Het vast bureau wordt gemachtigd om de tarieven voor cursussen die in de toekomst zouden georganiseerd worden, en niet onder § 2 a tot d zijn opgenomen, vast te stellen tussen minimum 6 euro en maximum 20 euro.

            f. Kopies voor cursussen

            z/w kopie A4
            kleurenkopie A4
            0,10 euro
            0,20 euro

            Voor de lessenreeksen LDC Zeventiendorpen onder a (taalcursussen), b (bewegingscursussen) en c (ICT-cursussen) worden de hierna opgenomen kortingen/vrijstellingen toegepast :

            80 % korting aan de bezitters van een UiTPAS Leie Schelde met kansentarief. Deze doelgroep moet aan volgende voorwaarden voldoen:

            1. Inwoner zijn van één van de deelnemende steden en gemeenten of er zijn / haar / hun gewoonlijke verblijfplaats hebben binnen een zorginstelling;
            2. En behoren tot één van de onderstaande categorieën:
              • recht hebben op de verhoogde tegemoetkoming voor gezondheidszorgen.
              • toegelaten zijn tot collectieve schuldenregeling bij een erkend schuldbemiddelaar. Dit kan zowel gaan om dossiers die via het OCMW als een advocaat verlopen.
                • De UiTPAS Leie Schelde met kansentarief wordt voor het criterium van collectieve schuldenregeling toegekend aan elke rechthebbende met inbegrip van de inwonende gezinsleden die ten laste zijn van de gerechtigde.
              • personen die in het bezit zijn van een EDC (European Disability Card).
              • Pleegkinderen. Hiertoe wordt zowel de gezinsondersteunende, perspectief-zoekende en perspectief-biedende pleegzorg gerekend.
              • doelgroep toegelaten op basis van doorverwijzing op maat.
            Het vast bureau kan deze korting op toekomstige cursussen (zoals bedoeld onder e) toepassen.

            § 3 Maaltijden en restaurants

            a. Seniorenrestaurant LDC Zeventiendorpen

            Maaltijd seniorenrestaurant 8,50 euro (met standaardconsumptie)
              6,50 euro (sociaal tarief *)

            (*) Dit tarief geldt enkel voor wie recht heeft op een verhoogde tegemoetkoming door de ziekteverzekering, wie een vorm van financiële steun krijgt van het O.C.M.W. of in budgetbeheer of - begeleiding is of in collecteieve schuldenregeling zit.

            b. Sociaal restaurant Nevele

            Maaltijd sociaal restaurant Nevele 8,50 euro (met standaardconsumptie)
              6,50 euro (sociaal tarief *)
              halve prijs basis of sociaal tarief (kinderen tot 12 jaar)
              werkgeversbijdrage MTC (momenteel 6,91 euro - evolueert mee met eventuele wijzigingen bedragen MTC) (personeel)
              gratis (vrijwilligers dagen bediening)

            (*) Dit tarief geldt enkel voor wie recht heeft op een verhoogde tegemoetkoming door de ziekteverzekering, wie een vorm van financiële steun krijgt van het O.C.M.W. of in budgetbeheer of - begeleiding is of in collecteieve schuldenregeling zit.

            c. Grand Café WZC Karel Picqué

            Middagmaal Grand Café 8,50 euro (met standaardconsumptie)
              werkgeversbijdrage MTC (momenteel 6,91 euro - evolueert mee met eventuele wijzigingen bedragen MTC) (personeel)
              6,50 euro (sociaal tarief *)
            Ontbijt Grand Café 2,50 euro
            Avondmaal Grand Café 3,60 euro

            (*) Dit tarief geldt enkel voor wie recht heeft op een verhoogde tegemoetkoming door de ziekteverzekering, wie een vorm van financiële steun krijgt van het O.C.M.W. of in budgetbeheer of - begeleiding is of in collecteieve schuldenregeling zit.

            d. Maaltijden aan huis De Lekkerbek

            Maaltijden aan huis De Lekkerbek 7,50 euro
              5,00 euro (socaal tarief (*) en vanaf 2e maaltijd voor inwonende gezinsleden)

            (*) Dit tarief geldt voor wie een inkomen (inclusief huuropbrengsten, tegemoetkomingen en elke andere vorm van inkomsten) heeft dat niet hoger ligt dan het bedrag van het leefloon (categorie waartoe de aanvrager behoort).

            § 4 Dranken

            a. LDC Zeventiendorpen

            BIEREN  
            ALFRED BLOND € 3,00
            BUYSSE LUCIEN BLOND/BRUIN € 3,00
            DUVEL € 3,00
            HOEGAARDEN € 2,00
            KRIEK PREMIUM ST LOUIS € 2,00
            LEFFE BLOND/BRUIN € 3,00
            MAEGHT VAN GOTTEM € 3,00
            PALM € 2,00
            JUPILER € 2,00
            JUPILER 0,0% € 2,00
            POTTELOEREKE € 3,00
            SINT CANARUS € 3,00
            WESTMALLE DOUBLE € 3,00
            ZULTE BRUIN € 3,00
            FRISDRANKEN  
            COCA-COLA € 2,00
            COCA-COLA ZERO  € 2,00
            LIMONADE ORANGE GINSTBERG SLANK € 2,00
            SPA ORANGE € 2,00
            FIREFLY  € 3,00
            ICE TEA  € 2,00
            SCHWEPPES TONIC € 2,00
            FRUITSAPPEN  
            LOOZA DIVERSE SMAKEN € 2,00
            WATERS  
            SPA BRUIS/REINE € 2,00
            APERITIEVEN, EA …  
            BRANDY 22% € 3,00
            ADVOKAAT 14% € 2,00
            FILLIERS APPEL 20% € 3,00
            FILLIERS BESSEN 20% € 3,00
            FILLIERS CITROEN 20% € 3,00
            FILLIERS KOFFIE 17%  € 3,00
            MARTINI ROOD/WIT 15% € 3,00
            PORTO OLD ROOD/WIT 19% € 3,00
            CAVA, WIJNEN EA ....  
            CAVA 20 CL FLES € 6,00
            CAVA GLAS € 4,00
            OXFAM RODE WIJN € 2,50
            OXFAM WITTE WIJN € 2,50
            OXFAM ROSE WIJN € 2,50
            RODE WIJN € 2,50
            RODE WIJN 0% € 2,50
            ROSE WIJN € 2,50
            ROSE WIJN 0% € 2,50
            WITTE WIJN € 2,50
            WITTE WIJN 0% € 2,50
            KOFFIE-THEE  
            THEE € 1,50
            KOFFIE € 1,50
            KOFFIE (KAN) € 21,00
            SNACKS  
            SOEP € 2,00
            CHOCOMELK € 2,00
            CORNET € 1,60
            CHOCOLADE COTE D'OR DIV. SMAKEN € 1,50
            IJSBEKER € 1,60
            MAGNUM € 2,00

            b. WZC Karel Picqué

            BIEREN  
            ALFRED BLOND € 3,00
            BUYSSE LUCIEN BLOND/BRUIN € 3,00
            DUVEL € 3,00
            KRIEK PREMIUM ST LOUIS € 2,00
            LEFFE BLOND/BRUIN € 3,00
            MAEGHT VAN GOTTEM € 3,00
            JUPILER € 2,00
            JUPILER 0,0% € 2,00
            POTTELOEREKE € 3,00
            SINT CANARUS € 3,00
            VEDETT € 2,50
            WESTMALLE DOUBLE € 3,00
            WESTMALLE TRIPLE  € 3,50
            ZULTE BLOND/BRUIN € 3,00
            FRISDRANKEN  
            COCA-COLA € 2,00
            COCA-COLA LIGHT € 2,00
            COCA-COLA ZERO  € 2,00
            FANTA ORANGE € 2,00
            ICE TEA  € 2,00
            SCHWEPPES AGRUM  € 2,00
            SCHWEPPES TONIC € 2,00
            SPRITE € 2,00
            FRUITSAPPEN  
            LOOZA DIVERSE SMAKEN € 2,00
            JUSTO FRUITSAP DIV SMAKEN FAIRTRADE € 2,00
            WATERS  
            SPA BRUIS/REINE € 2,00
            APERITIEVEN, EA …  
            FILLIERS VERSCHILLENDE SMAKEN € 3,00
            FILLIERS GRAANJENEVER 30% € 3,00
            MARTINI ROOD/WIT 15% € 3,00
            APERITIEF PICQUETJE € 4,00
            PORTO OLD ROOD 19% € 3,00
            CAVA, WIJNEN EA ....  
            CAVA 20 CL FLES € 6,00
            CAVA GLAS € 4,00
            OXFAM RODE WIJN € 2,50
            OXFAM WITTE WIJN € 2,50
            OXFAM ROSE WIJN € 2,50
            RODE WIJN € 2,50
            RODE WIJN 0% € 2,50
            ROSE WIJN € 2,50
            ROSE WIJN 0% € 2,50
            WITTE WIJN € 2,50
            WITTE WIJN 0% € 2,50
            KOFFIE - THEE  
            CAPPUCCINO € 2,50
            THEE (VERSCHILLENDE SMAKEN) € 1,50
            KOFFIE € 1,50
            KOFFIE EXPRESSO € 1,50
            KOFFIE GROOT € 2,50
            KOFFIE LATTE MACHIATO € 2,50
            SNACKS  
            SOEP € 2,00
            CHOCOLADEMELK € 2,00
            COTE D'OR MELKCHOCOLADE € 1,50
            CHIPS DIVERSE SMAKEN € 1,50
            SUIKERWAFEL € 1,50
            PANNENKOEK + KOFFIE € 3,50
            TAART + KOFFIE € 3,50
            CHOCOLADEMOUSSE € 2,00
            AARDBEIBAVAROIS MET SLAGROOM € 2,50
            MANGOBAVAROIS MET SLAGROOM € 2,50
            FRUITSLA € 2,00
            STUK FRUIT (APPEL-PEER-SINAAS) € 0,70
            CORNETTO € 2,00
            MAGNUM CLASSIC/WHITE/ALMOND € 2,50
            DAME BLANCHE € 2,00
            COUPE LIMONCELLO € 3,50
            VANILLEIJS € 2,00
            PIPO KINDERIJSJE € 1,50
            SUIKERVRIJ IJS CHOCOLADE € 2,00
            SUIKERVRIJ IJS AARDBEI € 2,00
            SUIKERVRIJ IJS VANILLE € 2,00

            § 5 Poetsdienst

            Tarief is één dienstencheque per uur (O.C.M.W.-raadsbeslissing van 20 februari 2020).

            Vanaf 1 maart 2023 wordt een aanvullende vergoeding van forfaitair 7,50 euro per maand aangerekend, bedrag onderhevig aan een jaarlijkse indexering, telkens in december (eerste maal in december 2024) (O.C.M.W.-raadsbeslissing van 24 november 2022).

            § 6 Diverse activiteiten

            a. Eéndaagse activiteiten

            Pateetjesnamiddag (10 x per jaar) 4 euro / persoon
            Voordrachten (10 x per jaar) 7 euro / persoon
            Seizoensontbijt (4 x per jaar) 7 euro / persoon
            Kerstfeest 10 euro / persoon
            Eisstockschiessen 7 euro / persoon
            Kidspetanquetornooi 4 euro / persoon
            Herfst- en lentewandeling 2 euro / persoon
            Zomerdrink 10 euro / persoon
            Fietstochten (ca. 12 per jaar) prijs wordt rechtstreeks aan de horecazaak van de stopplaats betaald

            b. Toekomstige ééndaagse activiteiten

            Het vast bureau wordt gemachtigd om de tarieven voor ééndaagse activiteiten die in de toekomst zouden georganiseerd worden, en niet onder § 6 a zijn opgenomen, vast te stellen tussen minimum 2 euro en maximum 15 euro.

            c. Toekomstige meerdaagse activiteiten

            Het vast bureau wordt gemachtigd om de tarieven voor meerdaagse activiteiten die in de toekomst zouden georganiseerd worden vast te stellen tussen minimum 75 euro en maximum 200 euro.

            § 7 Mindermobielencentrale

            Tarieven zijn vastgesteld via de O.C.M.W.-raadsbeslissing van 25 mei 2023.

            § 8 Diverse andere dienstverlening

             

            Pedicure (tweewekelijks) 25 euro / sessie
            Sneeuwtelefoon 2 euro / kwartier
            Interventie technische ploeg in GAW en Rekkelinge Hof 15 euro / begonnen half uur (dag = 06.00 tot 22.00 uur)
              25 euro / begonnen half uur (nacht = 22.00 tot 06.00 uur)
            Interventie technische ploeg voor huurders en verhuurders van sociale huisvesting en ouderenwoningen 15 euro / begonnen uur (overgenomen uit besluit Vast Bureau van 18 juli 2022)
            Tussenkomst in de algemene kosten gemene delen Residentie Elfdorpen 13 euro / maand
            Begeleiding naar Grand Café 2 euro  
            Badge WZC en GAW 10 euro
            Gebruik wassalon GAW Het Gast-Huis 5,00 euro per wasbeurt (all-in tarief)
            2,50 euro per droogbeurt
            FFP2-mondmasker voor de bezoekers van het WZC Karel Picqué 0,50 euro
            Deelname aan rouwgroep gratis

            Het vast bureau wordt gemachtigd om de tarieven voor andere diverse dienstverlening die in de toekomst zouden aangeboden worden, en niet onder § 8 zijn opgenomen, vast te stellen tussen minimum 10 euro en maximum 50 euro.

            § 9 Tarieven huur fietsen WZC

            Huur fiets

            15,00 euro per dagdeel (3 uur)

            administratieve kost bij het te laat binnenbrengen

            50,00 euro

            Wijze van betaling

            Artikel 4
            De verschuldigde tarieven moeten contant betaald worden bij ontvangst van de diverse diensten / verkopen die in de  tarievenlijst zijn opgenomen. Een kwitantie wordt afgeleverd. Indien niet gevraagd wordt om de verschuldigde tarieven contant te betalen, wordt aan de schuldenaar een factuur met het te betalen bedrag toegezonden. Het verschuldigde bedrag moet worden betaald binnen dertig dagen vanaf de verzending van de factuur.

            Maatregelen bij weigering van betaling

            Artikel 5
            Bij weigering of nalatigheid om de verschuldigde tarieven te betalen, geschiedt de invordering volgens de regels van de burgerlijke rechtspleging voor het betwiste gedeelte.

            Voor het niet-betwiste gedeelte van de niet fiscale-vorderingen geschiedt de invordering overeenkomstig artikel 177 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

            Publieke stemming
            Aanwezig: Tess Minnens, Jan Vermeulen, Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Nathalie Lambrecht, Marleen Vanlerberghe, Annick Verstraete, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Paul Soetaert, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Jan Pauwels, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Eva Martens, Carline De Paepe, Kristof Van den Berghe, Peter De Maertelaere, Peter Parmentier, Els Baart, Stefanie De Vlieger
            Voorstanders: Tess Minnens, Jan Vermeulen, Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Nathalie Lambrecht, Marleen Vanlerberghe, Annick Verstraete, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Paul Soetaert, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Jan Pauwels, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Eva Martens, Carline De Paepe, Kristof Van den Berghe, Peter De Maertelaere, Peter Parmentier, Els Baart
            Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
            Besluit

            Artikel 1
            De aanpassing van de tarievennota O.C.M.W. 2020-2025 wordt goedgekeurd met ingang van 1 januari 2024 en eindigend op 31 december 2025.

            Artikel 2
            Een kopie van dit besluit wordt aan de financieel directeur bezorgd en aan de dienst belast met de toepassing van dit reglement.

            Artikel 3
            Dit besluit en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 2, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).

    • Patrimonium

      • Generatietuin WZC Ter Leenen - goedkeuring definitief ontwerp, lastvoorwaarden en gunningswijze

        Aanwezig: Tess Minnens, voorzitter
        Jan Vermeulen, Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Nathalie Lambrecht, leden vast bureau
        Marleen Vanlerberghe, lid vast bureau, comitévoorzitter
        Annick Verstraete, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Paul Soetaert, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Jan Pauwels, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Eva Martens, Carline De Paepe, Kristof Van den Berghe, Peter De Maertelaere, Peter Parmentier, Els Baart, raadsleden
        Stefanie De Vlieger, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sabine Vermeulen, Ortwin Depoortere, raadsleden
        Sylvie Claeys, waarnemend gemeenteraadslid
        Mondelinge tussenkomsten

        Jan Pauwels (raadslid), Jan Vermeulen (burgemeester)

        Regelgeving

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41.

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

        Bijlagen

        Het definitief ontwerp generatietuin Ter Leenen voor uitbreiding WZC.

        Het definitief ontwerp generatietuin Ter Leenen na uitbreiding WZC.

        De kostenraming.

        Adviezen
        Motivering

        Tijdens het participatietraject voor de conceptstudie van Nevele in 2019 kwam naar voor dat er in het dorp kwalitatieve buitenruimte ontbreekt. De inwoners van Nevele benadrukken dat er meer aandacht nodig is voor groene inkleding van publieke ruimte.

        Om de noodzakelijke uitbreidingen voor het WZC Ter Leenen te realiseren werd daarom bewust gekozen om geen vervangingsbouw te realiseren op de locatie waar eerder een oude vleugel werd gesloopt, maar een ruimer woonprogramma te realiseren binnen de resterende footprint van het huidige gebouw. Zo werd op de locatie waar de oude vleugel gesloopt werd, ruimte gemaakt voor groen. De site werd na sloop tijdelijk in gras aangelegd en omvat momenteel geen verblijfskwaliteit. Na overleg met het WZC en een participtatietraject met de bewoners en bezoekers werd door de stad, een kwalitatief ontwerp opgemaakt voor de aanleg van een generatietuin van 2071m².

        Door de aanleg van de generatietuin ontstaan er nieuwe mogelijkheden om de bewoners en bezoekers van het woonzorgcentrum en omwonenden op een kwalitatieve plek samen te brengen.

        In de zitting van 13/06/2023 nam het vast bureau kennis van de ontwerpaanvraag tot projectsubsidie voor het project Generatietuin WZC Ter Leenen in het kader van de oproep Herstelfonds 2023 van de provincie Oost-Vlaanderen en ging akkoord met de indiening van het project.
        Als voorwaarde voor het indienen van de projectsubsidie diende de omgevingsvergunning ingediend te worden. De vergunning is afgeleverd.

        De projectsubsidie is momenteel nog in aanvraag. Op 25 januari 2024 dient het project "Generatietuin WZC Ter Leenen" door de stad voorgesteld te worden aan de kwaliteitskamer. Het gaat om een projectsubsidie waarbij projecten tot 60% gesubsidieerd, met een maximum van 50.000 euro.
        Door bijkomende financiering uit het Herstelfonds willen we echter een stap verder gaan en mensen stimuleren tot het gebruik van deze omgeving. We willen dit doen door te investeren in verschillende belevingselementen die het gebruik van de generatietuin verhogen en die het welbevinden van de bewoners en de buurt ten goede komt.

        Het definitief ontwerp is opgemaakt en wordt ter goedkeuring voorgelegd. Bij de opmaak van het definitief ontwerp is rekening gehouden met de randvoorwaarden die komen uit de voorontwerpschetsen van de  toekomstige uitbreiding van het WZC Ter Leenen (zie bijlage). In afwachting van de uitbreiding wordt het bestaande terras dat aansluit bij de cafetaria behouden en na realisatie van de uitbreidingswerking zal een nieuw terras aangelegd worden dat aansluit bij de generatietuin. Deze werken zijn geen onderdeel van het huidige project.


        Aangezien ifv het subsidieproject 30% van de kosten moeten gedeclareerd worden voor 15 juli 2024, wordt de uitvoering van de generatietuin voorzien in het voorjaar 2024.

        De opdracht is opgedeeld in volgende percelen:

        • perceel 1: infrastructuurwerken generatietuin, indicatieve raming 136.480,72 euro excl. btw of 165.141,67 euro incl. btw
        • perceel 2: aankoop vijverelementen bestaande uit:
          • 2.1 aankoop zitboord in architectonisch beton: indicatieve raming 20.000 euro excl. btw of 24.200 euro incl. btw
          • 2.2 vijver technieken: indicatieve raming 31.364,00 euro excl. btw of 37.950,44 incl. btw
        • perceel 3: aankoop straatmeubilair, indicatieve raming 6.000,00 euro excl. btw of 7.260,00 euro incl. btw
        • perceel 4: aankoop kleiklinkers, indicatieve raming 11.677,40 euro excl. btw of 14.129,65 euro incl. btw
        • perceel 5: leveren en plaatsen speeltoestellen, indicatieve raming 25.000,00 euro excl. btw of 30.250,00 euro incl. btw
        • perceel 6: aankoop beplanting + plantmateriaal, indicatieve raming 20.000,00 euro excl. btw of 24.200,00 euro incl. btw.

        De totale uitgave voor de generatietuin wordt indicatief geraamd op 250.522,12 euro excl. btw of 303.131,77 euro incl. btw.

        Een deel van de parking van het WZC Ter Leenen is nog niet definitief aangelegd en sluit aan op de generatieruin en het deel van de parking van WZC Ter Leenen dat wel is aangelegd. Op vraag van WZC Ter Leenen wordt de uitbreiding van de parking en dus de definitieve aanleg hiervan gelijktijdig meegenomen bij de aanleg van de generatietuin. De uitbreiding van de parking vormt geen onderdeel van het subsidiedossier en wordt niet gesubsidieerd.

        De bouwkosten infrastructuur uitbreiding parking worden indicatief geraamd op 38.734,08 euro excl. btw of 46.868,24 euro incl. btw.

        De totale uitgave voor de generatietuin inclusief de uitbreiding van de parking wordt indicatief geraamd op 289.256,20 euro excl. btw of 350.000,00 euro incl. btw.

        Er wordt voorgesteld de verschillende deelopdrachten te gunnen bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Na goedkeuring van het definitief ontwerp zal het uitvoerend ontwerp opgemaakt worden.

        Er wordt gevraagd machtiging te geven aan het vast bureau om het uitvoerend ontwerp, administratieve bepalingen en bestek goed te keuren.

        Financiële impact

        De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget 2024 op budgetcode IP007 220000 005000 20376/01 van het ocmw.

        Adviezen
        • Gunstig visum 2023/242 van Sabine Vermeersch van 13 december 2023

        Publieke stemming
        Aanwezig: Tess Minnens, Jan Vermeulen, Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Nathalie Lambrecht, Marleen Vanlerberghe, Annick Verstraete, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Paul Soetaert, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Jan Pauwels, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Eva Martens, Carline De Paepe, Kristof Van den Berghe, Peter De Maertelaere, Peter Parmentier, Els Baart, Stefanie De Vlieger
        Voorstanders: Tess Minnens, Jan Vermeulen, Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Nathalie Lambrecht, Marleen Vanlerberghe, Annick Verstraete, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Paul Soetaert, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Jan Pauwels, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Eva Martens, Carline De Paepe, Kristof Van den Berghe, Peter De Maertelaere, Peter Parmentier, Els Baart
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1
        Goedkeuring wordt verleend aan het definitief ontwerp voor de opdracht “generatietuin WZC Ter Leenen”.

        Artikel 2
        Goedkeuring wordt verleend aan de indicatieve raming voor de opdracht “generatietuin WZC Ter Leenen”.

        De totale uitgave voor de generatietuin inclusief de uitbreiding van de parking wordt indicatief geraamd op 289.256,20 euro excl. btw of 350.000,00 euro incl. btw.

        Artikel 3
        Bovengenoemde deelopdrachten worden gegund bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Artikel 4
        De OCMW raad geeft machtiging aan het vast bureau om het uitvoerend ontwerp, administratieve bepalingen en bestek goed te keuren.

        Artikel 5
        Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn op de webtoepassing van de stad (artikel 285 § 2, 1° en § 3 en artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).

    • Sociaal huis

      • Reglement van tussenkomst met REMI-subsidies

        Aanwezig: Tess Minnens, voorzitter
        Jan Vermeulen, Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Nathalie Lambrecht, leden vast bureau
        Marleen Vanlerberghe, lid vast bureau, comitévoorzitter
        Annick Verstraete, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Paul Soetaert, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Jan Pauwels, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Eva Martens, Carline De Paepe, Kristof Van den Berghe, Peter De Maertelaere, Peter Parmentier, Els Baart, raadsleden
        Stefanie De Vlieger, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sabine Vermeulen, Ortwin Depoortere, raadsleden
        Sylvie Claeys, waarnemend gemeenteraadslid
        Regelgeving

        De gecoördineerde grondwet van 17 februari 1994, artikels 41 en 162.

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Het koninklijk besluit van 22 januari 2023 houdende een toelage voor het gebruik van de REMI-tool om aanvullende financiële steun te verlenen aan OCMW-begunstigden.

        De omzendbrief van 10 maart 2023 betreffende het koninklijk besluit van 22 januari 2023 houdende een toelage voor het gebruik van de REMI-tool om aanvullende financiële steun te verlenen aan OCMW-begunstigden.

        Het ministerieel besluit van 18 april 2023 ter uitvoering van artikel 2 van het koninklijk besluit van 22 januari 2023 houdende een toelage voor het gebruik van de REMI-tool om aanvullende financiële steun te verlenen aan OCMW-begunstigden.

        Bijlagen

        Bijlage bij het ministerieel besluit van 18 april 2023 ter uitvoering van artikel 2 van het koninklijk besluit van 22 januari 2023 houdende een toelage voor het gebruik van de REMI-tool om aanvullende financiële steun te verlenen aan OCMW-begunstigden.

        Motivering

        Het koninklijk besluit van 22 januari 2023 voorziet een toelage aan OCMW's voor het gebruik van de REMI-tool om aanvullende financiële steun te verlenen aan OCMW-begunstigden.

        De federale regering heeft beslist om de OCMW's te ondersteunen in de toekenning van een aanvullende financiële steun wanneer beroep wordt gedaan op het instrument dat toelaat om de behoeftenanalyse van het gezin te objectiveren. Het instrument, met name de REMI-tool, beoogt om de specifieke behoeften van een begunstigde zo goed mogelijk in kaart te brengen zodat het bedrag van de aanvullende financiële steun kan vastgesteld worden waarover betrokkene zou moeten beschikken om te kunnen leven op een manier die een volwaardige deelname aan de samenleving mogelijk maakt. Met het gebruik van de REMI-tool kan het beschikbaar budget van een hulpvrager objectief beoordeeld worden door de maatschappelijk werkers op basis van gezins- en territoriale parameters (bv. huurprijs, vervoerskosten, schoolkosten). Een voorwaarde voor deze aanvullende steun is dat de aanvrager een activeringstraject moet volgen behalve wanneer het om gezondheids- of billijkheidsredenen niet kan of als de hulpvrager al in een activeringstraject zit of als betrokkene al aan het werk is.

        De federale regering stelt financiële middelen ter beschikking om enerzijds de REMI-tool (ontworpen door CEBUD) gedurende twee jaar gratis ter beschikking te stellen van de OCMW's om hen aan te moedigen om deze tool te gebruiken en anderzijds om een tussenkomst in de aanvullende financiële steun te verlenen aan begunstigden aan de hand van het gebruik van de REMI-tool.

        In de bijlage van het ministerieel besluit van 18 april 2023 werd medegedeeld hoeveel elk OCMW zou ontvangen. Voor OCMW Deinze gaat het om een totaal bedrag van 53.295,87 EUR. De kostprijs van de huur van de REMI-tool komt op 1.667,38 EUR waardoor er een bedrag van 51.628,49 EUR beschikbaar blijft voor steunverlening.

        Vanuit het sociaal huis willen we ons richten tot de doelgroep van de alleenstaanden van wie de inkomsten niet meer bedragen dan de inkomensgrenzen voor sociale huisvesting en die geen spaarreserve hebben die hoger is dan 6 x het leefloon als alleenstaande. Binnen deze doelgroep vallen uiteraard alle alleenstaande (equivalent) leefloners maar ook personen die in budgetbegeleiding, budgetbeheer of collectieve schuldenregeling zijn.

        • Als alleenstaanden worden beschouwd: alle personen die effectief alleen wonen en als enige persoon gedomicilieerd staan op een adres. Deze personen staan met één inkomen volledig zelf in voor alle vaste kosten. Zeker personen die een woning op de private huurmarkt huren hebben het moeilijk om de eindjes aan elkaar te knopen.
        • De inkomsten mogen niet hoger zijn dan de inkomensgrenzen voor sociale huisvesting. Dit komt op een belastbaar inkomen van 28.105 euro, of 30.460 euro ingeval van een persoon met een beperking. Dit is de lagere inkomensklasse.
        • De spaarreserve mag niet hoger zijn dan 6 x het leefloon als alleenstaande: dit is 7.579,02 euro. Dit wordt algemeen aanvaard als een minimumbuffer voor een gezonde financiële situatie.

        Uit een eerste inschatting van het sociaal huis op datum van 28 november 2023 blijkt dat het over maximaal 175 personen zou kunnen gaan die in aanmerking zouden kunnen komen voor de premie. Dit zijn 46 personen met recht op leefloon, 15 personen met recht op equivalent leefloon en 114 personen in budgetbegeleiding, budgetbeheer of collectieve schuldenregeling. Het gaat om een maximaal aantal personen omdat de REMI-tool nog moet toegepast worden op hun dossier. Uit het onderzoek via de REMI-tool zal voor sommige personen immers blijken dat zij geen tekort hebben om een menswaardig leven te leiden. Dit kan bijvoorbeeld als zij in een sociale woning wonen waarvan de huurprijs automatisch is aangepast aan het inkomen. Dit kan ook omdat de werkelijke inkomsten hoger zijn dan het belastbaar inkomen, bv. zorgbudget voor ouders, integratietegemoetkoming, mantelzorgpremie. Door deze extra tegemoetkomingen kunnen personen hun budget beter in evenwicht houden.

        Voor de personen die over een werkelijk tekort beschikken na toepassing REMI-tool, zal dan een aanvraag voor aanvullende steunverlening worden ingediend. Deze aanvraag zal dan op maat van de cliënt geformuleerd worden. Hierbij kan het bedrag van aanvullende steun verschillend zijn van dossier tot dossier, al naargelang het maandelijks tekort van de cliënt. Ook de duur van de toegekende steun kan variëren, afhankelijk van een tijdelijk of structureel tekort. Er zal daarnaast een traject voor sociale of professionele activering gekoppeld worden aan de steunverlening: voor personen met een (equivalent) leefloon zal dit via het geïndividualiseerd project voor maatschappelijke integratie zijn, voor personen in budgetbegeleiding/beheer en collectieve schuldenregeling zal er een begeleidingsplan afgesproken worden met het oog op het beperken van de vaste kosten. Er kan een uitzondering gemaakt worden ingeval van gezondheids- of billijkheidsredenen, indien de persoon al in een activeringstraject zit of reeds werkt.

        De toekenning van de aanvullende steun zou voorlopig geen budgettaire implicaties hebben voor het bestuur aangezien hiervoor de middelen van de federale toelage zouden worden gebruikt.

        De leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst hebben in de zitting van 7 december 2023 een positief advies uitgebracht over het voorstel van besteding van de toelage.

        Financiële impact

        Deze beslissing valt niet onder de visumplicht en heeft geen financiële gevolgen. Het krediet om deze beslissing uit te voeren zal voorzien worden op: 

        budget

        exploitatie

        jaar

        2024

        beleidsitem

        090000

        algemene rekening

        648129

        actie

        Steun in in het kader van het REMI project

        krediet

        €51.628,49 voor boekjaar 2024; te besteden voor 29/02/2024

        Idem voor boekjaar 2025; te besteden voor 28/02/2025

         

        budget

        exploitatie

        jaar

        2024

        beleidsitem

        090000 - sociale bijstand

        algemene rekening

        748029 - subsidies REMI-project

        actie

        Steun in in het kader van het REMI project

        krediet

        €51.628,49 voor boekjaar 2024; te besteden voor 29/02/2024

        Idem voor boekjaar 2025; te besteden voor 28/02/2025

        Publieke stemming
        Aanwezig: Tess Minnens, Jan Vermeulen, Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Nathalie Lambrecht, Marleen Vanlerberghe, Annick Verstraete, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Paul Soetaert, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Jan Pauwels, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Eva Martens, Carline De Paepe, Kristof Van den Berghe, Peter De Maertelaere, Peter Parmentier, Els Baart, Stefanie De Vlieger
        Voorstanders: Tess Minnens, Jan Vermeulen, Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Nathalie Lambrecht, Marleen Vanlerberghe, Annick Verstraete, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Paul Soetaert, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Jan Pauwels, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Eva Martens, Carline De Paepe, Kristof Van den Berghe, Peter De Maertelaere, Peter Parmentier, Els Baart
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1
        Er kan indien voldaan is aan de voorwaarden van artikel 2 een maandelijkse aanvullende steun worden toegekend aan volgende categorieën van personen:
        - alleenstaande leefloners
        - alleenstaande equivalent leefloners
        - alleenstaande personen in budgetbegeleiding, budgetbeheer of collectieve schuldenregeling.

        Artikel 2
        De maandelijkse aanvullende steun kan enkel worden toegekend indien aan volgende voorwaarden cumulatief is voldaan:

        • het inkomen is niet hoger dan de inkomensgrenzen voor sociale huisvesting
        • er is geen spaarreserve die hoger is dan 6 x het leefloon als alleenstaande.
        • uit de REMI-tool blijkt dat er een maandelijks tekort is.

        Het bedrag en de duur van de aanvullende steun worden bepaald op maat van de cliënt.

        Artikel 3
        De toekenning van een maandelijkse aanvullende steun zal worden gekoppeld aan een traject voor sociale of professionele activering, tenzij er gezondheids- of billijkheidsredenen zijn, of er al een activeringstraject lopende is of de cliënt al werkt.

        Artikel 4
        De aanvullende steun kan worden verstrekt tot zolang de toelage van de federale overheid loopt.

        Artikel 5
        Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn op de webtoepassing van de stad (artikel 285 § 2, 1° en § 3 en artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).

      • UiTPAS - goedkeuren overeenkomst en bijlagen

        Aanwezig: Tess Minnens, voorzitter
        Jan Vermeulen, Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Nathalie Lambrecht, leden vast bureau
        Marleen Vanlerberghe, lid vast bureau, comitévoorzitter
        Annick Verstraete, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Paul Soetaert, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Jan Pauwels, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Eva Martens, Carline De Paepe, Kristof Van den Berghe, Peter De Maertelaere, Peter Parmentier, Els Baart, raadsleden
        Stefanie De Vlieger, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sabine Vermeulen, Ortwin Depoortere, raadsleden
        Sylvie Claeys, waarnemend gemeenteraadslid
        Regelgeving

        Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 77 en 78 over de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.

        Het bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Bijlagen

        De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 7 februari 2023.

        Regionaal kader UiTPAS Leie Schelde.

        De basisovereenkomst PQ - KSB.

        Annex 1 basisovereenkmost - algemene voorwaarden PQ - KBS

        Annex 2 basisovereenkmost - algemene verwerkingsvoorwaarden UiTPAS

        De algemene gebruiksvoorwaarden UiTPAS voor de gebruikers.

        De lokale gebruiksvoorwaarden UiTPAS voor de gebruikers.

        De privacyverklaring UiTPAS voor de gebruiker

        .

        Motivering

        Deinze start in 2024, samen met Zulte, Nazareth, De Pinte, Sint-Martens-Latem, Gavere en Kruisem (onder voorbehoud van goedkeuring van de vraag tot afwijking van de regiovorming) met een UiTPAS voor deze regio, binnen een regionaal project onder de aansturing van Cultuurregio Leie-Schelde.

        De UiTPAS met kansentarief wordt uniform toegepast door alle stadsdiensten en vervangt de bestaande kortingsstructuren die verschillen per dienst.

        Naam UiTPASregio
        De UiTPAS krijgt de naam Leie Schelde en heeft een eigen huisstijl.  

        Kansendoelgroep UiTPASregio
        Een UiTPAS is er voor iedere burger. Ook inwoners van buiten de regio kunnen een UiTPAS aankopen en genieten van ons vrijetijdsaanbod en hierbij punten sparen om later om te zetten in omruilvoordelen.

        Een UiTPAS met kansentarief die toegang geeft tot korting op ons vrijetijdsaanbod is enkel voor inwoners van onze UiTPASregio. Deze kansendoelgroep wordt bepaald door de regio en werd vastgelegd in een regionaal kader. (in bijlage)

        Om recht te hebben op een UiTPAS Leie Schelde met kansentarief moet men aan volgende voorwaarden voldoen:

        • inwoner zijn van één van de deelnemende steden en gemeenten of er zijn/haar/hun gewoonlijke verblijfplaats hebben binnen een zorginstelling;
        • én behoren tot één van de onderstaande categorieën:
          • recht hebben op de verhoogde tegemoetkoming voor gezondheidszorgen
          • toegelaten zijn tot collectieve schuldenregeling bij een erkend schuldbemiddelaar. Dit kan zowel gaan om dossiers die via het OCMW als via een advocaat verlopen.
            De UiTPAS Leie Schelde met kansentarief wordt voor het criterium van collectieve schuldenregeling toegekend aan elke rechthebbende met inbegrip van de inwonende gezinsleden die ten laste zijn van de gerechtigde.
          • in het bezit zijn van een EDC (European Disability Card)
          • pleegkinderen. Hiertoe wordt zowel gezinsondersteunende, perspectief-zoekende en perspectief-biedende pleegzorg gerekend.

        Indien de aanvrager niet behoort tot één van bovenstaande categorieën maar in een sociaal en/of financieel precaire situatie verkeert, kan deze persoon via doorverwijzing op maat een UiTPAS met kansentarief aanvragen in het Sociaal Huis/OCMW van zijn/haar/hun gemeente. Een maatschappelijk werker van het Sociaal Huis/OCMW voert hiervoor een beperkt sociaal onderzoek.

        Kinderen die in een situatie van co-ouderschap of onder bezoekrecht leven, kunnen wanneer één ouder onder verhoogde tegemoetkoming of collectieve schuldenregeling valt en inwoner is van één van de deelnemende steden en gemeenten ook een UiTPAS met kansenstatuut ontvangen.

        UiTPASbalies in Deinze
        Voor de uitrol in Deinze zijn volgende diensten betrokken partner: sportdienst, museum, cultuurdienst, jeugddienst, 17dorpen, de bibliotheken en KADE. Voor de kansendoelgroep is het Sociaal Huis partner. Voor de verkoop van passen zijn de beide onthaaldiensten partner.

        Aan een balie kan je een UiTPAS kopen, een ticket voor deelname aan ons vrijetijdsaanbod kopen en gespaarde punten omruilen. 

        Punten sparen - welkomst- en omruilvoordelen
        Koop je een UiTPAS (met of zonder kansentarief), dan krijg je meteen 3 spaarpunten cadeau en kan je meerdere welkomstvoordelen ophalen. 

        Pashouders (met en zonder kansentarief) kunnen bij aanwezigheid op een door de diensten geregistreerde vrijetijdsactiviteit 1 punt per keer sparen. Voor de bibliotheken, Brieljant en LDC 17dorpen wordt er gewerkt met 1 punt per week. Gespaarde punten kunnen omgezet worden in een omruilvoordeel.  

        Verenigingen en derden aanbieders van vrijetijdsaanbod
        Op termijn zullen ook verenigingen kunnen aansluiten op de UiTPAS. Dergelijk systeem moet binnen de 2 jaar na opstart zijn gerealiseerd. 

        Financiële impact

        Deze beslissing valt niet onder de visumplicht. De budgettaire verwerking die voortvloeit uit deze beslissing wordt geboekt op de kredieten van de stad, namelijk:

        meerjarenplan 2020-2025

         exploitatie

        jaar

         2024

        beleidsitem

        0739 - Overig kunst- en cultuurbeleid

        algemene rekening

        604000 - Aankoop van goederen bestemd voor verkoop
        613900 - Andere erelonen en vergoedingen voor prestaties van derden- omschrijving

        actie

         … / geen

        krediet

         7200 euro voor aankoop passen
         5076 euro voor compensatie 40% domiciliegemeente

        De financiële impact van de wijzigingen in kortingsstructuren voor de eigen inwoners is moeilijk te ramen gezien de vele parameters die wijzigen. Voor de niet-inwoners van Deinze is de wijziging in korting minimaal.

        De financiële impact van de welkomst- en omruilvoordelen is afhankelijk van het aantal passen dat verkocht wordt en het aantal pashouders dat effectief punten omruilt.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Tess Minnens, Jan Vermeulen, Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Nathalie Lambrecht, Marleen Vanlerberghe, Annick Verstraete, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Paul Soetaert, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Jan Pauwels, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Eva Martens, Carline De Paepe, Kristof Van den Berghe, Peter De Maertelaere, Peter Parmentier, Els Baart, Stefanie De Vlieger
        Voorstanders: Tess Minnens, Jan Vermeulen, Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Nathalie Lambrecht, Marleen Vanlerberghe, Annick Verstraete, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Paul Soetaert, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Jan Pauwels, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Eva Martens, Carline De Paepe, Kristof Van den Berghe, Peter De Maertelaere, Peter Parmentier, Els Baart
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1
        De OCMW-raad keurt het regionaal kader UiTPAS Leie Schelde en de bijhorende standaardovereenkomsten (Basisovereenkomst tussen publiq en Cultuurregio Leie Schelde en de deelnemende gemeenten, samen met de Algemene Voorwaarden en Algemene Verwerkingsvoorwaarden; De gebruikersvoorwaarden en privacyverklaring voor de pashouder) goed.

        Artikel 2
        Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn op de webtoepassing van de stad (artikel 285 § 2, 1° en § 3 en artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).

    • Varia/mondelinge vragen/schriftelijke vragen

      • Mondelinge vragen raadsleden - raad voor maatschappelijk welzijn van 21 december 2023

        Aanwezig: Tess Minnens, voorzitter
        Jan Vermeulen, Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Nathalie Lambrecht, leden vast bureau
        Marleen Vanlerberghe, lid vast bureau, comitévoorzitter
        Annick Verstraete, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Paul Soetaert, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Jan Pauwels, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Eva Martens, Carline De Paepe, Kristof Van den Berghe, Peter De Maertelaere, Peter Parmentier, Els Baart, raadsleden
        Stefanie De Vlieger, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sabine Vermeulen, Ortwin Depoortere, raadsleden
        Sylvie Claeys, waarnemend gemeenteraadslid
        Mondelinge tussenkomsten

        Olaf Evrard (raadslid), Marleen Vanlerberghe (schepen)

        Motivering

        Centraal inschrijvingsregister sociale woningen
        Vanaf begin volgend jaar zullen huurders en kandidaat-huurders van sociale woningen zich moeten aanmelden in een centraal inschrijvingsregister. Dat is een nieuw, eengemaakt digitaal systeem waarmee de Vlaamse regering een beter zicht wil krijgen op de wachtlijsten.

        Tot nog toe vond er om de twee jaar een actualisatie van de kandidaat-huurders plaats. Wie niet reageerde, bleef gewoon op de wachtlijst staan. Deze situatie verandert fundamenteel vanaf 2024. Iedere huurder en kandidaat-huurder zal een brief krijgen en 30 dagen de tijd hebben om zich te registreren in het centraal register. Wie niet antwoordt na die 30 dagen, krijgt een tweede brief en heeft dan nog 15 dagen de tijd om zich alsnog te registreren. Wie na die 45 dagen niet reageert, wordt geschrapt van de wachtlijst.

        Vraag
        • Zal het bestuur stappen ondernemen, eventueel in samenwerking met de sociale woonmaatschappij Dimensa, om de betrokken inwoners te informeren?
        • Zo ja, welke stappen?
        • Zo nee, waarom niet?

        Besluit

        Enig artikel
        De mondelinge vragen worden beantwoord.

De voorzitter sluit de zitting op 21/12/2023 om 23:57.

Namens OCMW-raad,

Stefanie De Vlieger
algemeen directeur

Tess Minnens
voorzitter