Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 56 en 57 over de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens en latere wijzigingen.
Het decreet van 4 april 2014 houdende de uitwisseling van informatie over een inname van het openbaar domein in het Vlaamse Gewest en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie op het wegverkeer en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse regering van 9 december 2016 houdende de uitvoering van het decreet van 4 april2014 houdende de uitwisseling van informatie over een inname van het openbaar domein in het Vlaamse Gewest.
Het koninklijk besluit van 28 juni 2019 tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de alle-terreinwedstrijden en latere wijzigingen.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald en latere wijzigingen.
Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen.
Het algemeen politiereglement Deinze-Zulte-Lievegem goedgekeurd 20 februari 2020.
De vergunningsaanvraag van 21 februari 2024 van de organisatie sportadviesbureau GLS bvba tot het organiseren van de wielerwedstrijd Baloise Ladies Tour Deinze op zondag 21 juli 2024.
Het advies uitgaande van de Provinciale Commissie voor dringende geneeskundige hulpverlening.
Het advies van 11 juni 2024 uitgaande van de Vlaamse Overheid, Agentschap Wegen en Verkeer, tot het verkrijgen van de toelating tot ingebruikname van de openbare gewestwegen op zondag 21 juli 2024 inzake de wielerwedstrijd Baloise Ladies Tour Deinze.
Het advies van 16 april 2024 uitgaande van het Operationeel team - Directie Operaties van de Politiezone Deinze-Zulte-Lievegem, inzake de wielerwedstrijd Baloise Ladies Tour Deinze op zondag 21 juli 2024.
Het verslag van de coördinatievergadering van 18 juni 2024.
De vraag van 21 februari 2024 van de organisatie sportadviesbureau GLS bvba tot het organiseren van de wielerwedstrijd Baloise Ladies Tour Deinze op zondag 21 juli 2024.
Vraag van de organisatoren om de rijbaankussens op Vaart Links te laten wegnemen i.k.v de wielerwedstrijd. De vertegenwoordiger van de TUD deelt echter mee dat deze kussens zowel gelijmd zijn alsook door middel van boringen vastgemaakt zijn. Hierdoor zijn er “gaten” in de rijbaan onder de kussens.
Het gunstig advies uitgaande van de Provinciale Commissie voor dringende geneeskundige hulpverlening.
Het gunstig advies van 11 juni 2024 uitgaande van de Vlaamse Overheid, Agentschap Wegen en Verkeer, tot het verkrijgen van de toelating tot ingebruikname van de openbare gewestwegen op zondag 21 juli 2024 inzake de wielerwedstrijd Baloise Ladies Tour Deinze.
Het gunstig advies van 16 april 2024 uitgaande van het Operationeel team - Directie Operaties van de Politiezone Deinze-Zulte-Lievegem, inzake de wielerwedstrijd Baloise Ladies Tour Deinze op zondag 21 juli 2024.
Het is noodzakelijk de nodige veiligheidsmaatregelen te treffen in het belang van de deelnemers, toeschouwers en weggebruikers.
Er dienen tijdelijke politiemaatregelen getroffen te worden om het verkeer in goede banen te leiden.
Artikel 1
Op zondag 21 juli 2024 van 14u tot omstreeks 17u15 gaat de wielerwedstrijd Baloise Ladies Tour Deinze door. De start is t.h.v. Brielstraat 2 (Dienstencentrum Leiespiegel) en de aankomst is op de Markt t.h.v. nr. 129.
Er wordt nadarhekken geplaatst ter hoogte van de aankomst, meer bepaald 200 meter waarvan 150 meter voor de eindstreep en 50 meter na de eindstreep.
De totale afstand van de wedstrijd bedraagt 116,9 km. Er worden 7 lokale ronden gereden van 16,7 km.
De renners volgen het hiernavolgende traject (plan parcours als bijlage):
De rijbaankussens op Vaart Links worden niet weggenomen
Artikel 2
Op zondag 21 juli 2024 van 6u tot omstreeks 21u wordt de Markt en de Gentpoortstraat begrepen tussen Kaaistraat en Markt, i.f.v de wielerwedstrijd afgesloten voor alle verkeer.
De kerk blijft toegankelijk voor de dienst van 10u30 tot 11u30.
Deze verkeersmaatregelen worden ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van voldoende signalisatiehekken met bord C3, aangevuld met de nodige nadarhekken over de volledige breedte van de rijbaan.
Bijkomend verkeersborden C31a (verboden links af) en C31b (verboden rechts af) met betrekking tot de Markt komende uit de richting van het Kongoplein.
De signalisatie voor het afsluiten van de marktdag en de verzinkbare palen worden gebruikt.
Artikel 3
Er wordt een stilstaan- en parkeerverbod ingevoerd op zondag 21 juli 2024 vanaf 12u tot 18u op de gehele omloop, aan de beide zijden van de openbare weg.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van voldoende verkeersborden E3 met opwaartse pijl (= begin reglementering) en neerwaartse pijl (= einde reglementering) met blauw onderbord ‘Op 21 juli 2024 van 12u tot 18u’ en herhaald als de reglementaire zone meer dan 100 meter bedraagt.
Uitzondering. Er wordt stilstaan- en parkeerverbod ingevoerd op zondag 21 juli 2024 reeds vanaf 06u tot 21u op de Markt, aan de beide zijden van de openbare weg.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van voldoende verkeersborden E3 met opwaartse pijl (= begin reglementering) en neerwaartse pijl (= einde reglementering) met blauw onderbord ‘Op 21 juli 2024 van 06u tot 21u’ en herhaald als de reglementaire zone meer dan 75 meter bedraagt.
Artikel 4
Er wordt een stilstaan- en parkeerverbod ingevoerd op zondag 21 juli 2024:
• Op de helft van de Brielpoortparking (voor ploegen), rest parking toegankelijk.
• Op de parking van de MUDEL (voor Organisatie en Pers)
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van voldoende verkeersborden E3 met opwaartse pijl (begin reglementering), dubbele pijl (herhaling reglementering) en neerwaartse pijl (einde reglementering) met onderbord ‘Op zondag 21 juli 2024’.
Artikel 5
Er wordt éénrichtingsverkeer ingevoerd op de gehele omloop. De toegelaten rijrichting is deze met de renners mee. Uitzondering: Markt en de Gentpoortstraat begrepen tussen Kaaistraat en Markt is verkeersvrij.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de verkeersborden C1 en F19. Deze verkeersborden worden, naargelang de plaatsgesteldheid, geplaatst op signalisatiehek of op paal. Deze verkeersborden dienen herhaald te worden na iedere aansluiting.
Artikel 6
Op zondag 21 juli 2024 wordt de Brielstraat vanaf de Lucien Matthyslaan tot de Tolpoortstraat afgesloten voor alle verkeer gedurende 1u30 (omstreeks 13u tot omstreeks 14u30.) De politie geeft het sein tot het afsluiten en vrijgeven van de Brielstraat.
Deze verkeersmaatregelen worden ter kennis van de weggebruikers gebracht door signalisatiehek met bord C3, aangevuld met de nodige nadarhekken t.h.v. de Brielstraat met de Lucien Matthyslaan.
De Mouterijdreef is bereikbaar via de centrumparking (= RAC-parking).
Dat de Brielstraat het deel gelegen tussen de Lucien Matthyslaan en de Tolpoortstraat wordt afgesloten voor alle verkeer wordt vooraf aangekondigd aan het kruispunt Tweebruggenlaan – Brielstraat door middel van signalisatiehek met verbodsbord C3 met onderbord met afstandsbepaling ‘100m’ en bord F45b.
Artikel 7
Wanneer in de Brielstraat terug verkeer wordt toegestaan is vervolgens enkel verkeer mogelijk rijdend richting de Tolpoortstraat. Komende van de Brielstraat richting de Markt wordt het kruispunt richting Markt afgesloten door middel van signalisatiehek met bord C3.
Deze verkeersmaatregel wordt bijkomend gesignaleerd door het bord D1 (witte pijl rechts = richting Tolpoortstraat) en het bord C31a (zwarte pijl verbod naar links) in de Brielstraat zoals tijdens de wekelijkse markt op woensdag.
Artikel 8
Om het verkeer te beperken in de Guido Gezellelaan wordt er aan de verkeerslichten Guido Gezellelaan – Gentstraat een verkeersbord C3 met onderbord “uitgezonderd plaatselijk verkeer” geplaatst op een signalisatiehek. Tevens wordt er een verboden linksaf (C31a) en verboden rechtsaf (C31b) met onderborden “uitgezonderd plaatselijk verkeer” geplaatst op de Gentstraat met betrekking tot de Guido Gezellelaan.
Op het hier bovenvermelde kruispunt wordt er tevens een verkeersbord voorzien “Wielerwedstrijd : geen doorgaand verkeer”.
Om het verkeer te beperken in de Damstraat wordt er aan de rotonde Damstraat – Leernsesteenweg een verkeersbord C3 met onderbord “uitgezonderd plaatselijk verkeer” geplaatst op een signalisatiehek. Tevens wordt er een verboden rechtsaf (C31b) met onderborden “uitgezonderd plaatselijk verkeer” geplaatst op de Leernsesteenweg met betrekking tot de Damstraat.
Op het hier bovenvermelde kruispunt wordt er tevens een verkeersbord voorzien “Wielerwedstrijd : geen doorgaand verkeer”.
Artikel 9
De kruispunten zullen bezet worden door signaalgevers of politieagenten, die de nodige richtlijnen aan de weggebruikers zullen geven. De weggebruikers dienen de richting van de wielrenners te volgen en mogen niet in tegengestelde richting de rijbaan volgen.
Artikel 10
De nodige signalisatie zal geplaatst en verwijderd worden door de technische uitvoeringsdienst van de stad Deinze, bijgestaan door de leden van de organisatie.
Borden die in tegenstrijd zijn met onderhavig verkeersreglement dienen te worden afgedekt.
Artikel 11
De inrichters dienen alle langs het traject omwonenden + bewoners Tolpoortstraat ten minste één week op voorhand op de hoogte te brengen van de geplande manifestatie en van de tijdelijke verkeerssituatie.
Artikel 12
De beheerder van de openbare weg kan niet aansprakelijk worden gesteld voor ongevallen te wijten aan de staat van de wegverharding bij gebruik ervan voor de inrichting van deze manifestatie.
Artikel 13
Indien er schade aan het openbaar domein (weg en aanhorigheden) wordt vastgesteld, rechtstreeks of onrechtstreeks voortkomende uit de hier bovenvermelde manifestatie, moet deze hersteld worden tot voldoening van het gemeentebestuur.
Artikel 14
Deze verordening treedt in werking na de bekendmaking ervan overeenkomstig artikel 286 §1 1° en artikel 287 van het decreet lokaal bestuur via de webtoepassing van de stad.
Artikel 15
Afschrift van dit besluit wordt gestuurd naar: de griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg in Gent, de griffie van de Politierechtbank te Gent, de lokale Politie Deinze-Zulte-Lievegem directie Operaties en dienst Verkeer, de technische uitvoeringsdienst en de inrichters.