Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie op het wegverkeer en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en latere wijzigingen.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald en latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens en latere wijzigingen.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van mobiliteit, sociale economie en gelijke kansen.
Het standaardbestek 250 voor de wegenbouw, hoofdstuk X.
Het algemeen politiereglement Deinze-Zulte-Lievegem goedgekeurd 20 februari 2020.
Het Aanvullend verkeersreglement van 27 januari 2022 betreffende het kruispunt Prinses Elisabethfietslaan – Gampelaeredreef.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 8 februari 2022 - problematiek goedgekeurd amendement bij aanvullend verkeersreglement inzake de Gampelaeredreef.
Het Aanvullend verkeersreglement van 27 januari 2022 betreffende het kruispunt Prinses Elisabethfietslaan – Gampelaeredreef wordt aangepast; nl. plaatsen herinneringsbord max. 30km/uur op de Prinses Elisabethfietslaan in de beide richtingen vóór de aansluiting met de Gampelaeredreef wordt opgeheven, aangezien op de fietssnelweg geen snelheidsbeperking van kracht is.
Gebruikers van de fietssnelweg dienen hun snelheid te allen tijde aan te passen aan de situatie. Een formele snelheidsbeperking zou een rem kunnen zetten op de aantrekkelijkheid van de fiets als alternatief voor het woon-werkverkeer.
In het college van burgemeester en schepenen van 8 februari 2022 werd de problematiek aangekaart en nam het college een standpunt in over het vervolg.
Raadslid Paul Soetaert dient voor de fractie N_VA volgend amendement in:
Aangenomen dat er op de fietssnelweg F7 geen snelheidsbeperking voorzien is, kan het thv. de kruising met de Gampelaeredreef op vrijdagavond en op zaterdag (Colruytklanten) zeer druk zijn. Belangrijk is ook dat autoverkeer dat vanuit de richting van de Gentsesteenweg, via de Gampelaredreef, vanonder de spoorwegbrug komt (op slechts 10 m. van de fietssnelweg), voor een verrassingseffect zorgt bij de kruisende fietsers omdat deze op die plaats het aankomend autoverkeer pas laattijdig opmerken.
Om die reden en voor de veiligheid van onze fietsers, stelt onze fractie voor Art. 2 anders te formuleren, en wel als volgt:
Art. 2 : "Op de Prinses Elisabethlaan vóór de aansluiting met de Gampelaeredreef, wordt in beide richtingen en op afstand van het kruispunt een waarschuwingsbord geplaatst met de vermelding "gevaarlijk kruispunt".
De stemming over het amendement heeft volgend resultaat:
Met 6 stemmen voor (Paul Soetaert, Matthias Neirynck, Jan Pauwels, Bart Vermaercke, Carline De Paepe, Willy Planckaert), 25 stemmen tegen (Tess Minnens, Jan Vermeulen, Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Trees Van Hove, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Marleen Vanlerberghe, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Nathalie Lambrecht, Alexander Adams, Ortwin Depoortere, Peter De Maertelaere), 4 onthoudingen (Annick Verstraete, Dirk Stroobandt, Eva Martens, Kristof Van den Berghe)
Het amendement is verworpen.
Artikel 1
Op het kruispunt Prinses Elisabethfietslaan - Gampelaeredreef wordt de Prinses Elisabethfietslaan (= onderdeel fietssnelweg F7) als voorrangsweg ingericht ten opzichte van de Gampelaeredreef.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door:
Bijkomend wordt de verlichting op dit kruispunt geoptimaliseerd en fluorescerende wegmarkering wordt voorzien.
Artikel 2
Het Aanvullend verkeersreglement van 27 januari 2022 betreffende het kruispunt Prinses Elisabethfietslaan – Gampelaeredreef, wordt hierbij opgegeven.
Artikel 3
Naast het overmaken aan de Vlaamse Overheid wordt tevens een afschrift van dit besluit gestuurd naar:
Artikel 4
Dit besluit en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 1 en artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).