De voorzitter opent de zitting op 24/02/2022 om 19:32.
Deze raad is doorgegaan als een digitale vergadering via MS Teams en werd live gestreamd voor pers
en publiek (cfr besluit burgemeester van 17 januari 2022).
De voorzitter van de gemeenteraad vraagt bij de start van de vergadering een kort moment van stilte uit mededogen voor de door oorlog getroffen burgers in Oekraïne.
Bart Vermaercke (raadslid), Bart Van Thuyne (schepen)
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het ontwerp van de notulen van de gemeenteraad van 27 januari 2022.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de notulen van de gemeenteraad van 27 januari 2022 goed.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikels 249, 250, 257, 259 en de artikels 285 § 1, 1° en § 3, 287 en 330.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
De e-mail van 30 januari 2022 van het Agentschap Binnenlands Bestuur waarin wordt meegedeeld dat de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (4) van de stad en het O.C.M.W. Deinze werd goedgekeurd.
De beslissing van de gemeenteraad van 16 december 2021 inzake de vaststelling van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (4) waarin de kredieten 2022 worden vastgesteld - deel stad Deinze.
De gemeenteraad neemt kennis van de e-mail van 30 januari 2022 van het Agentschap Binnenlands Bestuur waarin wordt meegedeeld dat de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (4) van de stad en het O.C.M.W. Deinze (met hierin opgenomen de kredieten voor 2022) werd goedgekeurd.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van de e-mail van 30 januari 2022 van het Agentschap Binnenlands Bestuur waarin wordt meegedeeld dat de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (4) van de stad en het O.C.M.W. Deinze (met hierin opgenomen de kredieten voor 2022) werd goedgekeurd.
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de Raad van Bestuur op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Het Decreet Lokaal Bestuur, artikelen 177, 266 en 267.
Het gemeenteraadsbesluit van 24 januari 2019 met betrekking tot de uitsluiting van de visumplicht van bepaalde uitgaven.
Het visumrapport met de door de financieel directeur verleende visums op datum van het tweede semester van 2021.
De managementrapporten met het overzicht van de uitgaven (al dan niet visumplichtig) die werden geïnitieerd vanuit de aankoopdienst (uitgaven >= 2.500 euro) tijdens het eerste semester van 2021 voor zowel exploitatie- als investeringsuitgaven.
Het Decreet Lokaal Bestuur (DLB) schrijft voor dat de financieel directeur, vooraleer uitgaven kunnen worden gedaan, onderzoekt of alles wettig en regelmatig is verlopen. Wanneer dit inderdaad zo is, dan verleent de financieel directeur een visum en kan de verbintenis worden aangegaan.
Op de gemeenteraad van 24 januari 2019 heeft de gemeenteraad bepaalde verbintenissen uitgesloten van de visumplicht; voor deze verbintenissen is er dus geen voorafgaande controle nodig. Eén van de vrijstellingen zijn uitgaven onder het drempelbedrag van 25.000 euro exclusief BTW.
Het DLB schrijft eveneens voor dat de financieel directeur hierover in volle onafhankelijkheid rapporteert aan gemeenteraad. Er wordt voor geopteerd om dit halfjaarlijks te doen.
In bijlage zijn de tijdens het tweede semester van 2021 verleende visums terug te vinden van de financieel directeur voor de stad en de managementrapporten met het overzicht van de uitgaven (al dan niet visumplichtig) die werden geïnitieerd vanuit de aankoopdienst (uitgaven >= 2.500 euro) tijdens het eerste semester van 2021 voor zowel exploitatie- als investeringsuitgaven.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van het visumrapport en de managementrapporten van het tweede semester van 2021.
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het uittreksel kad. plan en legger.
Het gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2016.
De verkavelingsvergunning afgeleverd door het college van burgemeester en schepenen op 3 mei 2016.
Het opmetingsplan.
Het bodemattest afgeleverd door de OVAM.
De ontwerpakte.
Bij gemeenteraadsbesluit van 25 februari 2016 werd gunstig advies verleend nopens een verkavelingsaanvraag voor de gronden destijds gekend te Deinze (Bachte-Maria-Leerne), 10e Afd., sectie B, nrs. 356f, 357s, 357v en 357w, gelegen aan de Leernsesteenweg 197-199 waarbij het tracé van het openbaar domein werd goedgekeurd tot het aanleggen en openen van een nieuwe straat.
Op 3 mei 2016 werd door het college van burgemeester en schepenen een verkavelingsvergunning afgeleverd voor voormelde verkavelen.
Overeenkomstig artikel 6 van voormeld gemeenteraadsbesluit dient de verkavelaar de volledige oppervlakte van de grond, die de bedding van de wegenis uitmaakt alsook de infrastructuurwerken, kosteloos af te staan aan de Stad.
Deze wegenis is thans kadastraal gekend te Deinze (Bachte-Maria-Leerne), 10e Afd., sectie B, nr. 746r (opp. 937 m²) en volgens opmetingsplan van 14 september 2021.
De verkavelaar heeft notaris Floris Ghys te Kluisbergen aangesteld om de notariële akte hiervoor op te maken.
De ontwerpakte ligt thans ter goedkeuring voor.
Na bespreking.
Deze beslissing valt niet onder de visumplicht en heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1
De ontwerpakte, opgemaakt door notaris Floris Ghys te Kluisbergen, met betrekking tot de kosteloze overname door de Stad van de wegenis en infrastructuur van de verkaveling gelegen ter hoogte van Leernsesteenweg 197-199, thans kadastraal gekend te Deinze (Bachte-Maria-Leerne), 10e Afd., sectie B, nr. 746r met een kastrale oppervlakte van 937 m² ter inlijving in het openbaar domein, wordt goedgekeurd.
Artikel 2
De algemene administratie van de patrimoniumdocumentatie te ontslaan ambtshalve inschrijving te nemen.
Artikel 3
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Matthias Neirynck, Eva Martens, Freija Dhondt, Sören Van de Moortele, Ortwin Depoortere (raadsleden), Bart Van Thuyne (schepen), Jan Vermeulen (burgemeester)
De gecoördineerde grondwet van 17 februari 1994, artikel 173.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 41, 2de lid, 14°, over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
De wet van 22 februari 1965 waarbij aan de gemeenten wordt toegestaan parkeergeld op motorvoertuigen in te voeren.
De wet van 22 december 2008 waarbij aan het enig artikel van de wet van 22 februari 1965 een artikel toegevoegd wordt met betrekking tot de tenlastelegging van de belasting of retributie aan de houder van de nummerplaat.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het koninklijk besluit van 9 januari 2007 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
De Ministerieel Besluit van 7 mei 1999 betreffende de parkeerkaart voor personen met een handicap, gewijzigd bij ministerieel besluit van 3 maart 2003, 26 september 2005 en 24 augustus 2006.
Het Ministerieel Besluit van 9 januari 2007 betreffende de gemeentelijke parkeerkaart.
Het gemeenteraadsbesluit van 16 december 2021 betreffende het retributiereglement op het betalend parkeren (A) en het parkeren in de blauwe zone (B) (periode 1 januari 2022 - 30 juni 2022).
De bijlage aan het retributiereglement van 24 februari 2022 op het betalend parkeren (A) en het parkeren in de blauwe zone (B)
In de bijlage van het retributiereglement betalend parkeren (A) en het parkeren in de blauwe zone (B) wordt een aanpassing doorgevoerd:
Deze beslissing valt niet onder de visumplicht. De ontvangsten van deze beslissing zullen geboekt worden op:
meerjarenplan 20-25 | Exploitatie |
jaar | 2022-2025 |
beleidsitem | 022000 - Parkeren |
algemene rekening | 701025 - Parkeren |
actie | geen |
krediet | toereikend |
A. Betalend parkeren
Periode
Artikel 1
De volgende bepalingen zijn van kracht van 1 juli 2022 tot en met 31 december 2025.
Definities
Artikel 2
Schuldenaar
Artikel 3
De retributie onder tarief 1 of 2 is verschuldigd door de titularis van de nummerplaat die in de betalende zone parkeert, zoals gedefinieerd in het aanvullend verkeersreglement van 24 februari 2022 inzake de beperkte parkeertijd op gemeentewegen of het gecoördineerd aanvullend verkeersreglement van 16 december 2021 inzake de beperkte parkeertijd op gewestwegen.
De titularis van de nummerplaat, de houder van de proefritten- of handelaarsplaat, is samen met de bestuurder van het voertuig solidair gehouden tot de betaling van de bedoelde retributie.
De retributie onder tarief 3 is verschuldigd door de natuurlijke persoon of rechtspersoon die de parkeerplaats tijdelijk inneemt voor een terras of een uitstalling van waar.
Tarieven
De retributie wordt als volgt vastgesteld:
Artikel 4
Tarief 1
De bestuurder die zonder andere tijdsbeperking verkiest te parkeren, kan, hetzij in de voormiddag (van 08.30 uur tot 12.30 uur), hetzij in de namiddag (van 14.00 uur tot 18.00 uur) gedurende maximum vier uren parkeren, tegen betaling van een retributie van 25,00 EUR.
Deze retributie wordt op de automaten of bij het app- en sms-parkeren aangeduid als “tarief 1”.
De bestuurder die parkeert in de zones voor betalend parkeren zonder geldig bewijs van betaling van tarief 2 of zonder geldige gemeentelijke parkeerkaart of een speciale parkeerkaart voor mindervaliden, wordt geacht te opteren voor tarief 1. In voormeld geval zal door de concessiehouder voor het parkeerbeheer een retributiebon nageïnd worden.
Artikel 5
Tarief 2
Voor de bestuurder die opteert voor een beperkte parkeerduur geldt een retributie zoals vermeld in onderstaande oplijsting (= tarief 2):
* vanaf 0’ tot 30’ Gratis
* vanaf 31’ tot 60’ 1,00 EUR (1.00 uur)
* vanaf 61’ tot 120’ 2,50 EUR (2.00 uur)
* vanaf 121’ tot 180’ 4,00 EUR (3.00 uur)
Deze retributie wordt op de automaten of bij het app-en sms-parkeren aangeduid als “tarief 2”.
De retributie onder tarief 2 is verschuldigd van 08.30 uur tot 12.30 uur en van 14.00 uur tot 18.00 uur
Parkeerduurbeperking
Artikel 6
Ongeacht artikel vier en vijf dient de gebruiker rekening te houden met regimes van parkeerduurbeperking in de betalende zone.
Artikel 7
De maximum toegelaten parkeertijd is 3 uur in de zone, bestaande uit de hiernavolgende straten en pleinen:
- Kaaistraat ter hoogte van nummer 1 en 3
- Emiel Clausplein
- Gentpoortstraat: vanaf de Kaaistraat tot aan kruising met de Guido Gezellelaan
- Leiedam
- Kalkhofstraat
- Ghesquièrestraat
- Ramstraat
- Schutterijstraat
- Tolpoortstraat (van de Tolpoortbrug tot aan het Kruispunt Knok)
- Georges Martensstraat
- Guido Gezellelaan (m.u.v. de blauwe zones waarbij er maximum 30 minuten mag geparkeerd worden)
Artikel 8
In de centrumstraten, bestaande uit de hiernavolgende straten en pleinen wordt de parkeertijd beperkt tot maximum twee uur:
- Markt
- Gentpoortstraat: het stuk vanaf de Markt tot aan de kruising met de Kaaistraat
- Tolpoortstraat
- Gentstraat (tussen kruispunt met Georges Martensstraat en kruispunt met de Tolpoortstraat)
- Kortrijkstraat
- Bisschopstraat
Handhaving
Artikel 9
De controle door de concessiehouder voor parkeerbeheer gebeurt via nummerplaatherkenning.
Uitzondering op de betalende zone
Artikel 10
Op zondag en wettelijke feestdagen alsook op 11 juli is geen retributie verschuldigd.
Vrijstellingen van tarief 1 en 2
Artikel 11
Zijn vrijgesteld van de betaling van een tarief 1 of tarief 2 in de betalende zone de houders van een geldige gemeentelijke parkeerkaart en de mindervaliden, houders van een speciale kaart, uitgereikt door een officiële instelling, overeenkomstig het ministerieel besluit van 26 september 2005. De houders van voormelde parkeerkaarten kunnen bij gebruik ervan onbeperkt in tijd en zonder betaling van tarief 1 of tarief 2 parkeren in deze betalende zones. Wat de bewonerskaarten betreft, geldt de vrijstelling uitsluitend wanneer de parkeerplaatsen waarop de betalende zone van toepassing is in de bijlage bij dit besluit aangewezen zijn als voor de hun straat voorziene parkeeralternatieven met een bewonerskaart.
Om te kunnen genieten van de vrijstelling, dienen de houders te beschikken over een geldige parkeerkaart. De geldigheid wordt gecontroleerd op basis van nummerplaatherkenning. Deze kaart dient derhalve niet zichtbaar te worden aangebracht op de binnenkant van de vooruit van het voertuig, of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig, tenzij in het geval van een speciale kaart voor mindervaliden.
De mindervaliden, houders van een speciale kaart, uitgereikt door een officiële instelling, overeenkomstig het ministerieel besluit van 26 september 2005, worden vrijgesteld van de betaling van het voorgeschreven retributie, indien deze kaart zichtbaar is aangebracht op de binnenkant van de voorruit van het voertuig of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig.
Tarief 3: forfaitair tarief voor inname parkeerplaatsen voor terrassen en uitstallingen winkelwaar
Artikel 12
Voor terrassen en uitstallingen van winkelwaar bedraagt de retributie 50,00 EUR per begonnen maand en met een maximum van 150,00 EUR per kalenderjaar en per ingenomen parkeerplaats in de zone voor betalend parkeren. Een parkeerplaats wordt gerekend aan zes strekkende meter per plaats.
Artikel 13
De retributieplichtige is ertoe gehouden veertien dagen voor het plaatsen, hiervan aangifte te doen bij het schepencollege en alle voor de retributie noodzakelijke gegevens te verstrekken.
Vrijstelling van tarief 3
Artikel 14
Terrassen die worden opgesteld ter gelegenheid van kermissen, braderieën en andere festiviteiten zijn niet onderworpen aan deze retributie.
Wijze van Betaling
Artikel 15
Voor de bestuurder die opteert voor een beperkte parkeerduur onder tarief 2 geldt een retributie die kan betaald worden:
Voor de bestuurder die opteert voor of valt onder tarief 1, wordt door de concessiehouder voor het parkeerbeheer een na-inning verstuurd. Het verschuldigd bedrag wordt door de schuldenaar overgeschreven op het rekeningnummer van de concessiehouder.
De controle zal gebeuren op basis van nummerplaatherkenning.
Artikel 16
In geval van een defect aan een parkeerautomaat is de bestuurder van een motorvoertuig die wenst te parkeren in de betalende zone gehouden een ticket te nemen aan een andere, wel werkende parkeerautomaat of over te schakelen op sms- of app-parkeren.
Artikel 17
De gebruiker van een parkeerautomaat zal geen bezwaar kunnen indienen wanneer hij, niettegenstaande het betalen van de retributie, niet kan parkeren om een reden vreemd aan de wil van het bestuur, of ingeval van verplichte evacuatie van de voertuigen op bevel van de politie.
Aansprakelijkheid
Artikel 18
Het parkeren van een motorvoertuig op een parkeerplaats in de betalende zone gebeurt steeds op risico van de gebruiker of van degene die burgerlijk verantwoordelijk is. De retributie geeft enkel recht op parkeren maar geeft de gebruiker geen enkel recht op bewaking van het geparkeerde voertuig. Het stadsbestuur is geen bewaarder van de zaak (geparkeerde voertuig) in de zin van artikel 1384, eerste lid, Burgerlijk Wetboek. Het stadsbestuur kan niet aansprakelijk worden gesteld voor om het even welk feit dat beschadiging of verlies van het geparkeerde voertuig zou voor gevolg hebben.
Maatregelen bij weigering van betaling
Artikel 19
Bij weigering of nalatigheid om de retributie te betalen, geschiedt de invordering volgens de regels van de burgerlijke rechtspleging voor het betwiste gedeelte.
Voor het niet-betwiste gedeelte van de niet-fiscale vorderingen geschiedt de invordering overeenkomstig artikel 177 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur:
Bij gebrek aan betaling van de retributiebon binnen de voorgeschreven termijn, wordt een gratis herinnering verzonden door de beheerder van de gegunde parkingsplaatsen. Bij uitblijven van een gevolg zal een aanmaningsbrief opgestuurd worden en zullen dossierkosten ten bedrage van 15,00 euro gevorderd worden ten laste van de persoon die de vergoeding verschuldigd is. Vervolgens en steeds in het geval van niet-betaling, zal het dossier voor invordering overgemaakt worden aan de gerechtsdeurwaarder.
In geval van niet-betaling na de door de gerechtsdeurwaarder ondernomen pogingen in der minne, zal deze laatste de invordering verder zetten via gerechtelijke weg.
De gedane onkosten, rechten en uitgaven in alle fasen van de invordering van de verschuldigde bedragen zijn ten laste van de schuldenaar van de retributiebon en worden toegevoegd aan de initiële tarieven (bedrag van de retributiebon en dossierkosten) te betalen door de schuldenaar.
B. Parkeren in blauwe zone
Periode
Artikel 20
De volgende bepalingen zijn van kracht van 1 juli 2022 tot en met 31 december 2025.
Definities
Artikel 21
Schuldenaar
Artikel 22
De titularis van de nummerplaat wanneer deze gebruik maakt van een plaats waar parkeren toegelaten is in de blauwe zone of waar een blauwe zone-reglementering van toepassing is, zoals gedefinieerd in het aanvullend verkeersreglement van 24 februari 2022 inzake de beperkte parkeertijd op gemeentewegen of het gecoördineerd aanvullend verkeersreglement van 16 december 2021 inzake de beperkte parkeertijd op gewestwegen.
Onder openbare weg verstaat men de wegen en hun trottoirs of nabijgelegen bermen die eigendom zijn van de gemeentelijke, provinciale of gewestelijke overheden.
Onder met een openbare weg gelijkgestelde plaatsen verstaat men de parkeerplaatsen gelegen op de openbare weg, zoals vermeld in artikel 4, § 2, van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten.
Tarieven
Artikel 23
De retributie wordt als volgt vastgesteld:
De door de gebruiker gewenste parkeerduur wordt vastgesteld door het zichtbaar aanbrengen achter de voorruit van het voertuig van de parkeerschijf, of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig, overeenkomstig artikel 27.1.1 van het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 gewijzigd op 9 januari 2007.
Als de parkeerschijf niet zichtbaar achter de voorruit van zijn voertuig is geplaatst, of als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig of in geval de gebruiker de pijl niet op het streepje plaatst dat volgt op het tijdstip van aankomst of indien de gebruiker de aanduidingen wijzigt zonder dat het voertuig de parkeerplaats heeft verlaten, wordt de gebruiker steeds geacht te kiezen voor de betaling van het tarief 1.
Behalve wanneer bijzondere voorwaarden zijn aangebracht op de signalisatie en opgenomen in het aanvullend verkeersreglement van 24 februari 2022 inzake de beperkte parkeertijd op gemeentewegen of het gecoördineerd aanvullend verkeersreglement van 16 december 2021 inzake de beperkte parkeertijd op gewestwegen, is het gebruik van de schijf voorgeschreven van 9 uur tot 18 uur op werkdagen en voor een maximale duur van 2 uur, waardoor elke overschrijding van deze of andersluidende maximale duur aanleiding geeft tot het heffen van het tarief 1.
Vrijstellingen
Artikel 24
Het in artikel 24 voorziene tarief 1 in geval van overschrijding van de maximale parkeerduur is niet van toepassing op de houders van een gemeentelijke parkeerkaart of een speciale kaart voor mindervaliden, uitgereikt door een officiële instelling, overeenkomstig het ministerieel besluit van 26 september 2005. De houders van voormelde parkeerkaarten kunnen bij gebruik ervan onbeperkt in tijd parkeren in deze blauwe zones of plaatsen waarop de blauwe zonereglementering van toepassing is. Wat de bewonerskaarten betreft, geldt de vrijstelling uitsluitend wanneer de parkeerplaatsen waarop de blauwe zone of blauwe zone-reglementering van toepassing is in de bijlage bij dit besluit aangewezen zijn als voor de hun straat voorziene parkeeralternatieven met een bewonerskaart.
Om te kunnen genieten van de vrijstelling, dienen de houders te beschikken over een geldige parkeerkaart. De geldigheid wordt gecontroleerd op basis van nummerplaatherkenning. Deze kaart dient derhalve niet zichtbaar te worden aangebracht op de binnenkant van de vooruit van het voertuig, of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig, tenzij in het geval van een speciale kaart voor minder-validen.
De mindervaliden, houders van een speciale kaart, uitgereikt door een officiële instelling, overeenkomstig het ministerieel besluit van 26 september 2005, worden vrijgesteld van de betaling van de voorgeschreven retributie, indien deze kaart zichtbaar is aangebracht op de binnenkant van de voorruit van het voertuig of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig.
Artikel 25
In afwijking op het onbeperkt parkeren in artikel 24 blijft de parkeerduur beperkt tot maximum 30 minuten in geval van de als Shop & Go aangewezen parkeerplaatsen in het aanvullend verkeersreglement van 24 februari 2022 inzake de beperkte parkeertijd op gemeentewegen of het gecoördineerd aanvullend verkeersreglement van 16 december 2021 inzake de beperkte parkeertijd op gewestwegen.
Wijze van betaling
Artikel 26
De retributie is verschuldigd door de titularis van de nummerplaat, zodra het voertuig langer geparkeerd is dan de tijd die toegelaten is door de verkeersborden of wanneer geen geldige parkeerschijf werd voorgelegd.
In dat geval wordt door de concessiehouder voor het parkeerbeheer een na-inning verstuurd. Het verschuldigd bedrag wordt door de schuldenaar overgeschreven op het rekeningnummer van de concessiehouder.
De controle zal gebeuren op basis van de voorgelegde parkeerschijf.
Maatregelen bij weigering van betaling
Artikel 27
Bij weigering of nalatigheid om de retributie te betalen, geschiedt de invordering volgens de regels van de burgerlijke rechtspleging voor het betwiste gedeelte.
Voor het niet-betwiste gedeelte van de niet-fiscale vorderingen geschiedt de invordering overeenkomstig artikel 177 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur:
Bij gebrek aan betaling van de retributiebon binnen de voorgeschreven termijn, wordt een gratis herinnering verzonden door de beheerder van de gegunde parkingsplaatsen. Bij uitblijven van een gevolg zal een aanmaningsbrief opgestuurd worden en zullen dossierkosten ten bedrage van 15,00 euro gevorderd worden ten laste van de persoon die de vergoeding verschuldigd is. Vervolgens en steeds in het geval van niet-betaling, zal het dossier voor invordering overgemaakt worden aan de gerechtsdeurwaarder.
In geval van niet-betaling na de door de gerechtsdeurwaarder ondernomen pogingen in der minne, zal deze laatste de invordering verder zetten via gerechtelijke weg.
De gedane onkosten, rechten en uitgaven in alle fasen van de invordering van de verschuldigde bedragen zijn ten laste van de schuldenaar van de retributiebon en worden toegevoegd aan de initiële tarieven (bedrag van de retributiebon en dossierkosten) te betalen door de schuldenaar.
Aansprakelijkheid
Artikel 28
Het parkeren op een parkeerplaats in de blauwe zone, gebeurt steeds op risico van de gebruiker of van degene die burgerlijk verantwoordelijk is. Het gemeentebestuur kan niet aansprakelijk worden gesteld voor om het even welk feit dat beschadiging of verlies van het geparkeerde voertuig zou voor gevolg hebben. De parkeerschijf, of bij overschrijding van de maximale parkeerduur/niet-voorleggen van de parkeerschijf, de retributie, geven enkel recht op parkeren maar geven de gebruiker geen enkel recht op bewaking van het geparkeerde voertuig. Het stadsbestuur is geen bewaarder van de zaak (geparkeerde voertuig) in de zin van artikel 1384, eerste lid, Burgerlijk Wetboek. Het stadsbestuur kan niet aansprakelijk worden gesteld voor om het even welk feit dat beschadiging of verlies van het geparkeerde voertuig zou voor gevolg hebben.
C Gemeentelijke parkeerkaarten
Periode
Artikel 29
De volgende bepalingen zijn van kracht van 1 juli 2022 tot en met 31 december 2025
Definities
Artikel 30
Schuldenaar
Artikel 31
De retributie is verschuldigd door de houder van een gemeentelijke parkeerkaart in de vorm van een (tijdelijke) bewonerskaart of een gemeentelijke parkeerkaart voor de doelgroep zorgverstrekker, chauffeurs van minder mobiele personen of deelwagens.
Voorwaarden
Artikel 32
De voorwaarden voor een bewonerskaart zijn de volgende:
Artikel 33
De voorwaarden voor een tijdelijke bewonerskaart zijn de volgende:
Artikel 34
De voorwaarden voor een gemeentelijke parkeerkaart voor de doelgroep “zorgverstrekker" zijn de volgende:
Artikel 35
De voorwaarden voor een gemeentelijke parkeerkaart voor chauffeurs die instaan voor het vervoer van minder mobiele personen zijn de volgende:
Artikel 36
De voorwaarden voor een gemeentelijke parkeerkaart voor deelwagens zijn de volgende:
Tarieven
Artikel 37
• De bewonerskaart wordt vergoed volgens tarief vier: 30 EUR voor 6 maanden of 60 euro per jaar.
• De tijdelijke bewonerskaart wordt vergoed volgens tarief vijf: 15 EUR voor drie maanden.
• De gemeentelijke parkeerkaart voor de doelgroep “zorgverstrekkers” wordt vergoed volgens tarief zes: 30 euro per zes maanden of 60 euro per jaar.
• De gemeentelijke parkeerkaart voor chauffeurs minder mobiele personen wordt vergoed volgens tarief zeven: 50 euro per jaar.
• De gemeentelijke parkeerkaart voor deelwagens wordt vergoed volgens tarief 8: 0 euro.
Indien de concessiehouder voor parkeerbeheer door controle via nummerplaatherkenning vaststelt dat een wagen niet beschikt over een nog geldige gemeentelijke parkeerkaart, dan wordt het tarief 1 (25 euro) aangerekend.
Vrijstellingen
Artikel 38
Er zijn geen vrijstellingen voor de categorie van gemeentelijke parkeerkaarten voorzien.
Wijze van betaling
Artikel 39
De retributie voor tarief vier tot en met zeven is verschuldigd door de titularis van de nummerplaat en wordt betaald door overschrijving op het rekeningnummer van de concessiehouder voor het parkeerbeheer.
In geval de retributieplichtige parkeert zonder te beschikken over nog een geldige gemeentelijke parkeerkaart, zal door de concessiehouder voor het parkeerbeheer een na-inning verstuurd worden. Het verschuldigd bedrag van tarief 1 wordt door de schuldenaar overgeschreven op het rekeningnummer van de concessiehouder.
Maatregelen bij weigering van betaling
Artikel 40
Bij weigering of nalatigheid om de retributie te betalen, geschiedt de invordering volgens de regels van de burgerlijke rechtspleging voor het betwiste gedeelte.
Voor het niet-betwiste gedeelte van de niet-fiscale vorderingen geschiedt de invordering overeenkomstig artikel 177 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur:
Bij gebrek aan betaling van de retributiebon binnen de voorgeschreven termijn, wordt een gratis herinnering verzonden door de beheerder van de gegunde parkingsplaatsen. Bij uitblijven van een gevolg zal een aanmaningsbrief opgestuurd worden en zullen dossierkosten ten bedrage van 15,00 euro gevorderd worden ten
laste van de persoon die de vergoeding verschuldigd is. Vervolgens en steeds in het geval van niet-betaling, zal het dossier voor invordering overgemaakt worden aan de gerechtsdeurwaarder.
In geval van niet-betaling na de door de gerechtsdeurwaarder ondernomen pogingen in der minne, zal deze laatste de invordering verder zetten via gerechtelijke weg.
De gedane onkosten, rechten en uitgaven in alle fasen van de invordering van de verschuldigde bedragen zijn ten laste van de schuldenaar van de retributiebon en worden toegevoegd aan de initiële tarieven (bedrag van de retributiebon en dossierkosten) te betalen door de schuldenaar.
Aansprakelijkheid
Artikel 41
Het parkeren met gemeentelijke parkeerplaats op een publieke parkeerplaats gebeurt steeds op risico van de gebruiker of van degene die burgerlijk verantwoordelijk is. Het gemeentebestuur kan niet aansprakelijk worden gesteld voor om het even welk feit dat beschadiging of verlies van het geparkeerde voertuig zou voor gevolg hebben. De gemeentelijke parkeerkaart geeft enkel recht op parkeren maar geven de gebruiker geen enkel recht op bewaking van het geparkeerde voertuig. Het stadsbestuur is geen bewaarder van de zaak (geparkeerde voertuig) in de zin van artikel 1384, eerste lid, Burgerlijk Wetboek. Het stadsbestuur kan niet aansprakelijk worden gesteld voor om het even welk feit dat beschadiging of verlies van het geparkeerde voertuig zou voor gevolg hebben.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het retributiereglement betalend parkeren (A) en het parkeren in de blauwe zone (B) - aanpassing, periode 1 juli 2022 tot en met 31 december 2025, goed.
Artikel 2
Een kopie van dit besluit wordt aan de financieel directeur bezorgd en aan de betrokken dienst belast met de toepassing van dit reglement.
Artikel 3
Dit besluit en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 1 en artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie op het wegverkeer en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en latere wijzigingen.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald en latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens en latere wijzigingen.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van mobiliteit, sociale economie en gelijke kansen.
Het standaardbestek 250 voor de wegenbouw, hoofdstuk X.
Het Aanvullend verkeersreglement van 16 december 2021 inzake de beperkte parkeertijd op gemeentewegen.
De bijlage aan het retributiereglement van 24 februari 2022 op het betalend parkeren (A) en het parkeren in de blauwe zone (B).
Vanaf 1 maart 2022 heeft de stad de parking aan de Gaversesteenweg in concessie. Er dient dan ook een keuze gemaakt te worden over het parkeerregime dat op deze parking ingevoerd dient te worden. Aangezien één van de voorwaarden van de concessie is dat de parking, wanneer deze in concessie genomen wordt door de stad, geen concurrentie mag aangaan met de stationsparking die nog in beheer is van de NMBS, is het onbeperkt gratis maken van deze parking geen optie. Er wordt dan ook geopteerd om, net zoals het merendeel van de randparkings in Deinze, een parkerregime van beperkte parkeertijd (blauwe zone) in te voeren, waarbij de toegelaten parkeertijd beperkt is tot 3 uur, met uitzondering van de bewoners in het bezit van een bewonerskaart. Tegelijkertijd wordt het parkeerregime op Nevelemarkt en kerkplein Landegemdorp ook veranderd naar een toegelaten parkeertijd is beperkt tot 3 uur, met uitzondering van de bewoners in het bezit van een bewonerskaart, om deze op dezelfde manier te behandelen als de andere parkings in Deinze.
A) Blauwe zone
Artikel 1
Blauwe zone, waar de standaard parkeerduurbeperking van 2 uur geldt, is van toepassing in:
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de zonale verkeersborden “begin en einde van de zone met beperkte parkeertijd ZE9a-VIIb (begin zone) en ZE9a-VIIb/ (einde zone)” met opschrift ‘uitgezonderd bewoners’.
Deze blauwe zone is niet van toepassing op de bewoners in het bezit van een bewonerskaart die conform de bijlage aan het retributiereglement van 24 februari 2022 op het betalend parkeren (A) en het parkeren in de blauwe zone (B) met hun bewonerskaart mogen parkeren in deze straat.
Artikel 2
Blauwe zone, waarbij de toegelaten parkeertijd wordt beperkt tot 3 uur, is van toepassing in de zone begrensd door:
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de zonale verkeersborden “begin en einde van de zone met beperkte parkeertijd ZE9a-VIIb (begin zone) en ZE9a-VIIb/ (einde zone)” met opschrift ‘3 uur en opschrift ‘uitgezonderd bewoners’.
Deze blauwe zone is niet van toepassing op de bewoners in het bezit van een bewonerskaart die conform de bijlage aan het retributiereglement van 24 februari 2022 op het betalend parkeren (A) en het parkeren in de blauwe zone (B) met hun bewonerskaart mogen parkeren in deze straten.
Artikel 3
Blauwe zone, waarbij de toegelaten parkeertijd wordt beperkt tot 3 uur, is van toepassing in de zone Mouterijdreef ( tot net voor de gebouwcluster Brielpunt – Brieljant) , Parking RAC en de Brielstraat; de zone wordt begrensd door:
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de zonale verkeersborden “begin en einde van de zone met beperkte parkeertijd ZE9a-VIIb (begin zone) en ZE9a-VIIb/ (einde zone)” met opschrift ‘3 uur en opschrift ‘uitgezonderd bewoners’.
Deze blauwe zone is niet van toepassing op de bewoners in het bezit van een bewonerskaart die conform de bijlage aan het retributiereglement van 24 februari 2022 op het betalend parkeren (A) en het parkeren in de blauwe zone (B) met hun bewonerskaart mogen parkeren in deze straten
Artikel 4
Blauwe zone, waarbij de toegelaten parkeertijd wordt beperkt tot 3 uur, is van toepassing in de Achiel Van Eechautestraat (éénrichtingsverkeer), begrepen tussen de Georges Martensstraat en de Tolpoortstraat.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van het verkeersbord E9a met een onderbord voorzien van het pictogram ‘type VIIb- parkeerschijfafbeelding met opschrift “3 uur” en onderbord ‘uitgezonderd bewoners’, met opwaartse pijl (type GXa - begin reglementering).
Deze blauwe zone is niet van toepassing op de bewoners in het bezit van een bewonerskaart die conform de bijlage aan het retributiereglement van 24 februari 2022 op het betalend parkeren (A) en het parkeren in de blauwe zone (B) met hun bewonerskaart mogen parkeren in deze straat.
Artikel 5
Blauwe zone, waar de standaard parkeerduurbeperking van 2 uur geldt is van toepassing in de zone Kattestraat en Meulenstraat.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de zonale verkeersborden “begin en einde van de zone met beperkte parkeertijd ZE9a-VIIb (begin zone) en ZE9a-VIIb/ (einde zone)” met opschrift ‘uitgezonderd bewoners’.
Deze blauwe zone is niet van toepassing op de bewoners in het bezit van een bewonerskaart die conform de bijlage aan het retributiereglement van 24 februari 2022 op het betalend parkeren (A) en het parkeren in de blauwe zone (B) met hun bewonerskaart mogen parkeren in deze straten.
Artikel 6
Blauwe zone, waar de standaard parkeerduurbeperking van 2 uur geldt, is van toepassing in de Slachthuisstraat (éénrichtingsverkeer), begrepen tussen de Peter Benoitlaan en de toegang tot de parking Slachthuisstraat.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van het verkeersbord E9a met een onderbord voorzien van het pictogram ‘type VIIb- parkeerschijfafbeelding en onderbord ‘uitgezonderd bewoners’, met opwaartse pijl (type GXa - begin reglementering) en neerwaartse pijl (type GXb - einde reglementering).
Deze blauwe zone is niet van toepassing op de bewoners in het bezit van een bewonerskaart die conform de bijlage aan het retributiereglement van 24 februari 2022 op het betalend parkeren (A) en het parkeren in de blauwe zone (B) met hun bewonerskaart mogen parkeren in deze straat.
Artikel 7
Blauwe zone, waarbij de toegelaten parkeertijd wordt beperkt tot 3 uur, is op de dagen vanaf maandag t.e.m. vrijdag is van toepassing:
In de zone begrensd door:
Deze verkeersmaatregel wordt er kennis gebracht van de weggebruiker door het plaatsen van de zonale verkeersborden “begin en einde van de zone met beperkte parkeertijd ZE9a – VIIb (beginzone) en ZE9a – VIIb/ (einde zone)” met opschrift “uitgezonderd bewoners” en “3 uur” en met onderbord type VII met opschrift “van maandag tot vrijdag”.
De zonale borden worden geplaatst op alle locaties waar men de zone binnenrijdt:
Een herhalingsbord ZE9a VIIb met ondertiteling wordt geplaatst bij het binnenrijden van :
Deze blauwe zone is niet van toepassing op de bewoners in het bezit van een bewonerskaart die conform de bijlage aan het retributiereglement van 24 februari 2022 op het betalend parkeren (A) en het parkeren in de blauwe zone (B) met hun bewonerskaart mogen parkeren in deze straten.
Artikel 8
Blauwe zone, waarbij de toegelaten parkeertijd wordt beperkt tot 3 uur, is van toepassing op alle parkeerplaatsen onder het spoorwegviaduct in Petegem aan de Leie, met uitzondering van de cambio parkeerplaats.
De 4 Mindervalide parkeerplaatsen, gelegen aan de achteruitgang van het station te Petegem aan de Leie worden uitgesloten uit het regime ‘ beperkte parkeertijd’.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van het verkeersbord E9a met een onderbord voorzien van het pictogram ‘type VIIb- parkeerschijfafbeelding met opschrift “3 uur”, met opwaartse pijl (type GXa - begin reglementering) en met neerwaartse pijl (type GXb – einde reglementering).
Deze blauwe zone is niet van toepassing voor de bewoners in het bezit van een bewonerskaart die conform de bijlage aan het retributiereglement van 24 februari 2022 op het betalend parkeren (A) en het parkeren in de blauwe zone (B) met hun bewonerskaart mogen parkeren in deze straat.
Artikel 9
Blauwe zone, waarbij de toegelaten parkeertijd wordt beperkt tot 3 uur, is van toepassing op de parking gelegen in de Berten De Kimpestraat.
Deze verkeersmaatregel wordt er kennis gebracht van de weggebruiker door het plaatsen van de zonale verkeersborden “begin en einde van de zone met beperkte parkeertijd ZE9a – voorzien van het pictogram ‘type VIIb- parkeerschijfafbeelding (beginzone) en ZE9a – voorzien van het pictogram ‘type VIIb/- parkeerschijfafbeelding (einde zone)” met opschrift “uitgezonderd bewoners” en “3 uur”.
Deze blauwe zone is niet van toepassing op de bewoners in het bezit van een bewonerskaart die conform de bijlage aan het retributiereglement van 24 februari 2022 op het betalend parkeren (A) en het parkeren in de blauwe zone (B) met hun bewonerskaart mogen parkeren op deze parking.
Artikel 10
Blauwe zone, waar de standaard parkeerduurbeperking van 2 uur geldt, is van toepassing in:
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de zonale verkeersborden “begin en einde van de zone met beperkte parkeertijd ZE9a-VIIb (begin zone) en ZE9a-VIIb/ (einde zone)” met opschrift ‘uitgezonderd bewoners’.
Deze blauwe zone is niet van toepassing op de bewoners in het bezit van een bewonerskaart die conform de bijlage aan het retributiereglement van 24 februari 2022 op het betalend parkeren (A) en het parkeren in de blauwe zone (B) met hun bewonerskaart mogen parkeren in deze straten.
Artikel 12
Blauwe zone, waar de standaard parkeerduurbeperking van 2 uur geldt, is van toepassing in:
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de zonale verkeersborden “begin en einde van de zone met beperkte parkeertijd ZE9a-VIIb (begin zone) en ZE9a-VIIb/ (einde zone)” met opschrift ‘uitgezonderd bewoners’.
Deze blauwe zone is niet van toepassing op de bewoners in het bezit van een bewonerskaart die conform de bijlage aan het retributiereglement van 24 februari 2022 op het betalend parkeren (A) en het parkeren in de blauwe zone (B) met hun bewonerskaart mogen parkeren in deze straat.
B) Parkeerduurbeperking binnen de betalende zone, anders dan de shop & go-plaatsen
Artikel 13
Betalende zone, waarbij de toegelaten parkeertijd wordt beperkt tot 2 uur, is van toepassing op de:
Deze verkeersmaatregel wordt er kennis gebracht van de weggebruiker door het plaatsen van de zonale verkeersborden “begin en einde van de betalende zone ZE9bT – met logo wagen (beginzone) , met onderbord type G V ‘Max 2 uur’ en ZE9bT / (einde zone)”.
De zonale borden worden geplaatst op alle locaties waar men de zone binnenrijdt:
Binnen de zone kunnen herhalingsborden geplaatst.
Deze betalende zone is niet van toepassing op de bewoners in het bezit van een bewonerskaart die conform de bijlage aan het retributiereglement van 24 februari 2022 op het betalend parkeren (A) en het parkeren in de blauwe zone (B) met hun bewonerskaart mogen parkeren in deze straten.
Artikel 14
Betalende zone, waarbij de toegelaten parkeertijd wordt beperkt tot 3 uur, met uitzondering van bewoners, in het bezit van een bewonerskaart; is van toepassing op de:
Deze verkeersmaatregel wordt er kennis gebracht van de weggebruiker door het plaatsen van de zonale verkeersborden “begin en einde van de betalende zone ZE9bT – met logo wagen (beginzone) met onderbord type G V ‘Max 3 uur’ en ZE9bT / (einde zone)” , met opschrift “uitgezonderd bewoners”.
De zonale borden worden geplaatst op alle locaties waar men de zone binnenrijdt:
Binnen de zone kunnen herhalingsborden geplaatst worden.
Deze betalende zone is niet van toepassing op de bewoners in het bezit van een bewonerskaart die conform de bijlage aan het retributiereglement van 24 februari 2022 op het betalend parkeren (A) en het parkeren in de blauwe zone (B) met hun bewonerskaart mogen parkeren in deze straten.
C) Shop & Go
Artikel 15
Op deze parkeerplaatsen waarvan de parkeerduur beperkt is tot maximum 30 minuten (=Shop & Go parkeerplaatsen) is het parkeren gratis. De beperkte parkeerduur van 30 minuten geldt ook in het geval men beschikt over een gemeentelijke parkeerkaart – zoals de bewonerskaart, de parkeerkaart voor de doelgroep “zorgverstrekker, parkeerkaart chauffeurs van organisaties voor georganiseerd vervoer van minder mobiele personen, Parkeer Plus Zorg kaarten, een gemeentelijke parkeerkaart voor deelwagens – of een parkeerkaart voor personen met een handicap.
Artikel 16
Blauwe zone is van toepassing in de Guido Gezellelaan, op de parkeerstrook aan de zijde van de Kalkhofstraat over een afstand van 18m (= drie parkeerplaatsen) vóór en na het kruispunt met de Kalkhofstraat, waarbij er maximum 30 minuten mag geparkeerd worden.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van het verkeersbord:
Artikel 17
Blauwe zone is van toepassing in de Guido Gezellelaan, op de parkeerstrook aan de zijde van het D-Shoppingcenter over een afstand van 18m (= drie parkeerplaatsen), begrepen tussen de semi-publieke toegangsweg van het shoppingcenter en de eerste oversteekplaats voor voetgangers, waarbij er maximum 30 minuten mag geparkeerd worden.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van het verkeersbord:
Artikel 18
Blauwe zone is van toepassing aan de Sint-Martinuskerk, Petegem kant huis Kortrijkstraat nr 63, waarbij er maximum 30 minuten mag geparkeerd worden.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van het verkeersbord E9a met een onderbord voorzien van het pictogram ‘type VIIb- parkeerschijfafbeelding en het opschrift ‘30 minuten’, met opwaartse pijl (type GXa - begin reglementering).
Artikel 19
Blauwe zone is van toepassing op de parking Brielpunt (= langsheen dienstweg naar RAC), waarbij er maximum 30 minuten mag geparkeerd worden.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van het verkeersbord E9a, voorzien van het pictogram ‘type VIIb- parkeerschijfafbeelding en het opschrift ‘30 min en de onderborden GXa (zwarte pijl – begin reglementering) en de onderborden GXb (zwarte pijl – einde reglementering).
Artikel 20
Blauwe zone is van toepassing in de Nieuwstraat, ter hoogte van de zijgevel van de krantenwinkel vóór de aansluiting met de N43, op 3 parkeerplaatsen, waarbij er maximum 30 minuten mag geparkeerd worden.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van het verkeersbord E9a met een onderbord voorzien van het pictogram ‘type VIIb- parkeerschijfafbeelding en met het opschrift ’30 minuten en onderborden opwaartse pijl (type GXa - begin reglementering) en neerwaartse pijl (type GXb - einde reglementering).
Artikel 21
Blauwe zone is van toepassing op het Hubert Malfaitplein, op de volledige rij parkeerplaatsen gelegen aan de zijde verbindingsweg Achterstraat, tussen de N43 en Krommestraat, waarbij er tussen 08.00u en 18.00u maximum 30 minuten mag geparkeerd worden.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door het plaatsen van het verkeersbord E9a met een onderbord voorzien van het pictogram ‘type VIIb- parkeerschijfafbeelding en met het opschrift ’max. 30 minuten – van 08.00u tot 18.00u’; en onderbord opwaartse pijl GXa ter hoogte van het begin van de reglementering en neerwaartse pijl GXb ter hoogte van het einde van de reglementering
Artikel 22
Blauwe zone is van toepassing op het Martelarenplein, ter hoogte van de handelszaak met huisnummer 1, op 1 parkeerplaats, waarbij er maximum 30 minuten mag geparkeerd worden.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van het verkeersbord E9a met een onderbord voorzien van het pictogram ‘type VIIb- parkeerschijfafbeelding en met het opschrift ’30 minuten’.
Artikel 23
Blauwe zone is van toepassing in de Tussenweg, op de parking (4 parkeerplaatsen) ter hoogte van de Oudenaardsesteenweg, waarbij er tussen 08.00u en 18.00u maximum 30 minuten mag geparkeerd worden.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van het verkeersbord E9a met een onderbord voorzien van het pictogram ‘type VIIb- parkeerschijfafbeelding en met het opschrift ’max. 30 minuten – van 08.00u tot 18.00u’.
Artikel 24
Blauwe zone is van toepassing in de Oudenaardsesteenweg, op de parking (3 parkeerplaatsen) ter hoogte van de fietsenwinkel, waarbij er tussen 08.00u en 18.00u maximum 30 minuten mag geparkeerd worden.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van het verkeersbord E9a met een onderbord voorzien van het pictogram ‘type VIIb- parkeerschijfafbeelding en met het opschrift ’max. 30 minuten – van 08.00u tot 18.00u’.
Artikel 25
Blauwe zone is van toepassing in de Driesstraat, op de parking (2 parkeerplaatsen) ter hoogte van de aansluiting met de Gaversesteenweg, waarbij er tussen 08.00u en 18.00u maximum 30 minuten mag geparkeerd worden.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van het verkeersbord E9a met een onderbord voorzien van het pictogram ‘type VIIb- parkeerschijfafbeelding en met het opschrift ’max. 30 minuten – van 08.00u tot 18.00u’.
Artikel 26
Blauwe zone is van toepassing in de Gentpoortstraat, op één parkeerplaats gelegen nabij de aansluiting met de Markt, waarbij er maximum 30 minuten mag geparkeerd worden.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van het verkeersbord E9a met een onderbord voorzien van het pictogram ‘type VIIb- parkeerschijfafbeelding en het opschrift ‘30 minuten’, met opwaartse pijl (type GXa - begin reglementering).
Artikel 27
Blauwe zone waarbij er maximum 30 minuten mag geparkeerd worden is van toepassing op:
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van het verkeersborden E9a met een onderbord voorzien van het pictogram ‘type VIIb –parkeerschijf-afbeelding en het opschrift ‘30 minuten’, met opwaartse pijl (type GXa - begin reglementering) en met neerwaartse pijl (type GXb – einde reglementering)
Artikel 28
Blauwe zone waarbij er maximum 30 minuten mag geparkeerd worden is van toepassing op:
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van het verkeersborden E9a voorzien van het pictogram ‘type VIIb –parkeerschijfafbeelding en een blauw onderbord met opschrift ‘max. 30 minuten’.
D) Kiss & Ride
Artikel 29
Op het Statieplein, op de parkeerstrook, in de zone vanaf de aansluiting met de Gaversesteenweg tot aan de hoofdingang van het station, langs de zijde van het spoorwegviaduct geldt een zone van kort parkeren, type Kiss en Ride.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van het verkeersbord E1 met een onderbord type GV met opschrift ‘K + R', aangevuld met een onderbord met opwaartse pijl (type GXa - begin reglementering) en de onderborden GXb (zwarte pijl – einde reglementering).
Artikel 30
In de Kalkhofstraat geldt ter hoogte van KADE Podiumkunsten, Kalkhofstraat 25 over een lengte van 18m een zone voor kort parkeren, type Kiss en Ride.
De verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van het verkeersbord E1 met een onderbord type GV met opschrift ‘K + R', aangevuld met een onderbord met opwaartse pijl (type GXa - begin reglementering) en de onderborden GXb (zwarte pijl – einde reglementering).
Artikel 1
Het Aanvullend verkeersreglement inzake de beperkte parkeertijd op gemeentewegen wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 2
De gemeenteraad keurt het gecoördineerd Aanvullend verkeersreglement inzake de beperkte parkeertijd op gemeentewegen. goed.
Artikel 3
Naast het overmaken aan de Vlaamse Overheid wordt tevens een afschrift van dit besluit gestuurd naar:
Artikel 4
Dit besluit van de gemeenteraad en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 1, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie op het wegverkeer en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en latere wijzigingen.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald en latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens en latere wijzigingen.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van mobiliteit, sociale economie en gelijke kansen.
Het standaardbestek 250 voor de wegenbouw, hoofdstuk X.
Het algemeen politiereglement Deinze-Zulte-Lievegem goedgekeurd 20 februari 2020.
De e-mail van 19 januari 2022 en bijlage met onderwerp: in verband met fietspad Gentsesteenweg 9 - 9800 Deinze.
Het collegebesluit van 25 januari 2022 houdende de e-mail m.b.t. gevaarlijke situatie fietspad t.h.v. Gentsesteenweg 9.
Voor de veiligheid van de weggebruikers en in het bijzonder van de fietsers dringen zich bijzondere verkeersmaatregelen op.
Artikel 1
Een parkeerverbod wordt ingericht nabij de inrit Delhaize t.h.v. de Gentsesteenweg (= N43) nr. 9, over een lengte van 20m, door middel van het markeren van een verdrijvingsvlak op de parkeerstrook.
Zoals voorzien in het artikel 77.4 van het Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Artikel 2
Naast het overmaken aan de Vlaamse Overheid wordt tevens een afschrift van dit besluit gestuurd naar:
Artikel 3
Dit besluit en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 1 en artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Paul Soetaert, Olaf Evrard, Dirk Stroobandt (raadsleden), Bart Van Thuyne (schepen)
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie op het wegverkeer en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en latere wijzigingen.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald en latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens en latere wijzigingen.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van mobiliteit, sociale economie en gelijke kansen.
Het standaardbestek 250 voor de wegenbouw, hoofdstuk X.
Het algemeen politiereglement Deinze-Zulte-Lievegem goedgekeurd 20 februari 2020.
Het Aanvullend verkeersreglement van 27 januari 2022 betreffende het kruispunt Prinses Elisabethfietslaan – Gampelaeredreef.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 8 februari 2022 - problematiek goedgekeurd amendement bij aanvullend verkeersreglement inzake de Gampelaeredreef.
Het Aanvullend verkeersreglement van 27 januari 2022 betreffende het kruispunt Prinses Elisabethfietslaan – Gampelaeredreef wordt aangepast; nl. plaatsen herinneringsbord max. 30km/uur op de Prinses Elisabethfietslaan in de beide richtingen vóór de aansluiting met de Gampelaeredreef wordt opgeheven, aangezien op de fietssnelweg geen snelheidsbeperking van kracht is.
Gebruikers van de fietssnelweg dienen hun snelheid te allen tijde aan te passen aan de situatie. Een formele snelheidsbeperking zou een rem kunnen zetten op de aantrekkelijkheid van de fiets als alternatief voor het woon-werkverkeer.
In het college van burgemeester en schepenen van 8 februari 2022 werd de problematiek aangekaart en nam het college een standpunt in over het vervolg.
Raadslid Paul Soetaert dient voor de fractie N_VA volgend amendement in:
Aangenomen dat er op de fietssnelweg F7 geen snelheidsbeperking voorzien is, kan het thv. de kruising met de Gampelaeredreef op vrijdagavond en op zaterdag (Colruytklanten) zeer druk zijn. Belangrijk is ook dat autoverkeer dat vanuit de richting van de Gentsesteenweg, via de Gampelaredreef, vanonder de spoorwegbrug komt (op slechts 10 m. van de fietssnelweg), voor een verrassingseffect zorgt bij de kruisende fietsers omdat deze op die plaats het aankomend autoverkeer pas laattijdig opmerken.
Om die reden en voor de veiligheid van onze fietsers, stelt onze fractie voor Art. 2 anders te formuleren, en wel als volgt:
Art. 2 : "Op de Prinses Elisabethlaan vóór de aansluiting met de Gampelaeredreef, wordt in beide richtingen en op afstand van het kruispunt een waarschuwingsbord geplaatst met de vermelding "gevaarlijk kruispunt".
De stemming over het amendement heeft volgend resultaat:
Met 6 stemmen voor (Paul Soetaert, Matthias Neirynck, Jan Pauwels, Bart Vermaercke, Carline De Paepe, Willy Planckaert), 25 stemmen tegen (Tess Minnens, Jan Vermeulen, Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Trees Van Hove, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Marleen Vanlerberghe, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Nathalie Lambrecht, Alexander Adams, Ortwin Depoortere, Peter De Maertelaere), 4 onthoudingen (Annick Verstraete, Dirk Stroobandt, Eva Martens, Kristof Van den Berghe)
Het amendement is verworpen.
Artikel 1
Op het kruispunt Prinses Elisabethfietslaan - Gampelaeredreef wordt de Prinses Elisabethfietslaan (= onderdeel fietssnelweg F7) als voorrangsweg ingericht ten opzichte van de Gampelaeredreef.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door:
Bijkomend wordt de verlichting op dit kruispunt geoptimaliseerd en fluorescerende wegmarkering wordt voorzien.
Artikel 2
Het Aanvullend verkeersreglement van 27 januari 2022 betreffende het kruispunt Prinses Elisabethfietslaan – Gampelaeredreef, wordt hierbij opgegeven.
Artikel 3
Naast het overmaken aan de Vlaamse Overheid wordt tevens een afschrift van dit besluit gestuurd naar:
Artikel 4
Dit besluit en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 1 en artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Rapport thema-audit fusiebesturen - lokaal bestuur Deinze - opgemaakt door Audit Vlaanderen (3/02/2022).
Op voorstel van de voorzitter van de gemeenteraad wordt het rapport ter kennisgeving geagendeerd op de gemeenteraad.
In de periode oktober-december 2021 voerde Audit Vlaanderen de thema-audit fusiebesturen uit. Het lokaal bestuur van Deinze werd geselecteerd voor de aanpak volgens ‘spoor 2’ waarbij Audit Vlaanderen een documentanalyse deed en workshops met begeleide zelfevaluatie organiseerde. Tijdens deze audit werden volgende thema’s geëvalueerd:
Audit Vlaanderen oordeelde dat het lokaal bestuur Deinze voor de onderzochte thema’s de nodige beheersmaatregelen uitgebouwd heeft om de onderzochte risico’s in te perken. Er is sprake van een gedefinieerde aanpak voor alle onderdelen onderzocht in kader van het fusietraject.
Er werden geen aanbevelingen geformuleerd.
De bevindingen van Audit Vlaanderen werden gebundeld in een rapport waaruit blijkt dat het lokaal bestuur van Deinze knap werk geleverd heeft (en nog altijd levert) om de fusie te bewerkstelligen. Midden maart wordt het globaal rapport verwacht van Audit Vlaanderen over deze thema-audit waar enkele 'goede praktijken' van Deinze zullen in opgenomen worden.
Artikel 1
De raad neemt kennis van het auditrapport van Audit Vlaanderen n.a.v. de uitgevoerde thema-audit 'fusiebesturen'.
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen.
De statuten van IVM, inzonderheid artikel 28.
De agenda voor de algemene vergadering van IVM van 9 maart 2022, vastgesteld door de raad van bestuur in zijn zitting van 1 februari 2022.
Het aangetekend schrijven van IVM van 3 februari 2022 inzake de uitnodiging tot de algemene vergadering van 9 maart 2022 met de agenda en de informatie per agendapunt.
Het aangetekend schrijven van IVM van 11 februari 2022 inzake de uitnodiging tot de algemene vergadering van 9 maart 2022 - toevoeging agendapunt en de informatie betreffende het op verzoek van de gemeente Nazareth toegevoegd agendapunt m.b.t. de voordracht van een vertegenwoordiger van de raad van bestuur om het mandaat van bestuurder van IVM te volbrengen.
De beslissing van de gemeenteraad van 28 februari 2019 waarbij mevrouw Sofie D’hondt als eerste bestuurder bij IVM werd voorgedragen.
De beslissing van de algemene vergadering van IVM van 20 maart 2019 houdende de benoeming van mevrouw Sofie D’hondt als bestuurder.
Het ontslag van mevrouw Sofie D’hondt als effectief vertegenwoordiger van de raad van bestuur van IVM.
De beslissing van de algemene vergadering van IVM van 20 maart 2019 houdende de benoeming van mevrouw Tess Minnens als plaatsvervangend bestuurder.
Mevrouw Tess Minnens zal het mandaat van mevrouw Sofie D’hondt als bestuurder van IVM voltooien gedurende deze legislatuur.
De beslissing van de gemeenteraad van 28 februari 2019 waarbij de heer Filip Vervaeke, de heer André Claeys, de heer Marc De Schrijver, de heer Alexander Adams en de heer Hans Martens als vertegenwoordigers en de heer Bart Vandekerckhove, mevrouw Annie Mervillie, mevrouw Nadia Sucaet, mevrouw Stephanie Debeurme en de heer Gunnar Claeys als plaatsvervangend vertegenwoordigers werden aangeduid om deel te nemen aan de algemene vergaderingen van IVM voor de duurtijd van de huidige legislatuur.
De beslissing van de gemeenteraad van 25 februari 2021 waarbij de heer Peter De Maertelaere als vertegenwoordiger werd aangeduid om deel te nemen aan de algemene vergaderingen van IVM voor de duurtijd van de huidige legislatuur ter vervanging van ontslagnemend vertegenwoordiger André Claeys.
De beslissing van de gemeenteraad van 27 mei 2021 waarbij de heer Sören Van de Moortele als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van IVM werd aangeduid ter vervanging van de heer Bart Vandekerckhove voor de duurtijd van de huidige legislatuur.
De stad is aangesloten bij IVM.
De stad werd per aangetekend schrijven van 3 februari 2022 en 9 februari 2022 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van IVM die doorgaat op 9 maart 2022.
IVM maakte een dossier met documentatiestukken over aan de stad.
Artikel 1
Goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering van IVM van 9 maart 2022 en aan de afzonderlijke agendapunten die dit vereisen:
Artikel 2
De vertegenwoordigers of plaatsvervangende vertegenwoordigers van de gemeente te mandateren om op de buitengewone algemene vergadering van IVM van 9 maart 2022 hun stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
Artikel 3
In toepassing van artikel 28 van de statuten van IVM, worden de stemmen van de gemeente (43.264 stemmen) waarover iedere vertegenwoordiger voor dit mandaat beschikt, evenredig verdeeld onder de verschillende vertegenwoordigers die aan de algemene vergadering van IVM van 9 maart 2022 deelnemen.
Artikel 4
Dit besluit wordt in uitvoering van artikel 285§1 van het decreet lokaal bestuur bekend gemaakt via de lijst van de besluiten van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad.
Olaf Evrard (raadslid), Bruno Dhaenens (schepen)
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Toelichting
De coronacrisis heeft een enorme maatschappelijke impact. Op vlak van werken heeft deze crisis gezorgd voor een evolutie: thuiswerk werd plots verplicht. Bovendien lijkt het thuiswerk een blijver te worden: een regime van deeltijds thuiswerk gekoppeld aan aanwezigheid op de werkvloer zal ook in de toekomst blijven bestaan. Werknemers maken uiteraard extra kosten bij thuiswerk: denken we maar aan de verwarming, alsook kosten voor telefonie en internet.
Gelet op:
De toepassing van telewerk binnen de lokale administratie,
de kosten gemaakt door personeelsleden in het kader van telewerk.
Het Decreet over het Lokaal Bestuur,
vraagt de Vlaams Belangfractie dat de gemeenteraad van de Stad Deinze zich uitspreekt over het toekennen van een premie voor telewerk aan de personeelsleden van de stedelijke administratie en legt onderstaand voorstel van raadsbesluit ter stemming voor:
Voorstel van raadsbesluit
Wanneer een lokaal bestuur beslist een vergoeding voor telewerk in te voeren, moet dit gebeuren binnen volgende regels van de R.S.Z.:
Artikel 1
De gemeenteraad is niet akkoord om een premie toe te kennen aan de personeelsleden van de stedelijke administratie voor telewerk.
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Paul Soetaert (raadslid), Jan Vermeulen (burgemeester)
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
UNIFORMISERING HUISNUMMERS IN ONZE POLITIEZONE
Inleiding
Het nut van goed zichtbare en leesbare huisnummers bij dringende hulp mag voor iedereen duidelijk zijn. Reeds in het verleden heb ik als raadslid een voorstel ingediend met betrekking tot het aanbrengen van een goed leesbaar huisnummer op de rooilijn van elke woning in Deinze.
Hoewel het voorstel, ondanks de steun van de toenmalige leiding van Brandweer Deinze en ook van de postmeester, niet werd goedgekeurd, vinden wij het opportuun om het mits aanpassing opnieuw op de agenda te plaatsen van deze gemeenteraad.
Motivering
Een goed leesbaar huisnummer – zowel overdag als bij nacht - is voor hulpdiensten nuttig en kan tijdswinst opleveren. Vele woningen in onze stad hebben ergens een verscholen huisnummer hangen of hebben er zelfs geen meer.
Meerdere gemeenten namen het initiatief tot het invoeren van een uniform en goed leesbaar huis-nummer. Deze week werd in onze buurgemeente Zulte de bedeling aangekondigd van een uniform en reflecterend huisnummer voor elke woning.
Het is ook belangrijk dat het nummer aangebracht wordt op een goed zichtbare plaats, bv. aan de rooilijn, en ook bij nacht duidelijk leesbaar is.
Aangezien onze politiezone en ook de brandweer de zone Deinze-Zulte-Lievegem bedienen, denken we dat een uniformisering van de huisnummers in de zone aan te bevelen is. Daarom volgend voor-stel:
Voorstel tot raadsbesluit
Art. 1
Ten behoeve van een snellere dringende hulpverlening, zowel bij dag als bij nacht, is het nodig om de zichtbaarheid en de leesbaarheid van de huisnummers in onze stad eenvormig te maken, zowel wat betreft de uitvoering en de vorm als wat betreft de plaats van aanbrengen aan de woning.
Art. 2
Het is aangewezen de huisnummerplaten reflecterend uit te voeren om de zichtbaarheid vanop de openbare weg, zowel bij nacht als bij slecht weer, te garanderen.
Art. 3
De huisnummers worden door de stad aan de inwoners bedeeld en zijn gratis.
Art. 4
Het is verplicht het huisnummer aan te brengen ter hoogte van de rooilijn. Een reeds bestaand huisnummer moet niet vervangen worden.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het voorstel niet goed.
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Annick Verstraete (raadslid), Filip Vervaeke (schepen), Olaf Evrard (raadslid)
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Aanleg van hondenspeeltuinen.
Motivatie
Deinze telt 8942 honden op datum van 31 december 2021. Momenteel zijn er al een aantal hondenuitloopweides in Deinze ( Kaandelpark, Astene, Petegem). Hier kunnen honden zonder leiband lopen en spelen. Dit is een goede oplossing voor honden die niet over een tuin beschikken en/of wiens baasje minder mobiel is. Op een strakke grasmat is een hond al snel uitgekeken, en zeker honden die door hun context minder beweging hebben, kunnen extra uitdagingen gebruiken.
Een hondenspeeltuin biedt hiervoor een oplossing. Zo een hondenspeeltuin ziet er een beetje uit als een kinderspeeltuin met hordes, een klauterbrug, …. De hondenspeeltuinen zijn bij onze noorderburen al goed ingeburgerd. Soms maken ze onderdeel uit van een hondenloopzone. Betalende hondenspeeltuinen maken een opmars in Nederland en Duitsland. In België, zijn er nog maar weinig steden en gemeenten die over een hondenspeeltuin beschikken. In Antwerpen is dat bijvoorbeeld wel het geval, waar hondenspeeltuigen zijn geplaatst in een tiental hondenloopzones.
Hondenspeeltuinen hebben een positieve impact op het welbevinden van de honden, maar bieden tegelijk een kans tot ontmoeting tussen de eigenaars van de honden. De speeltuinen kunnen ook zo ontworpen worden dat honden en hun baasjes zich in de speeltuinen samen kunnen uitleven op speeltuigen zoals een brug, een tunnel, een klimpiramide, hordes en slalompaaltjes.
Besluit
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het principe goed om de hondenuitloopweides te voorzien van hondenspeeltuigen om zo extra beweging voor de honden te stimuleren en de attractiviteit voor honden en hun baasjes te vergroten.
Artikel 2
De gemeenteraad vraagt de raad voor dierenwelzijn om dit voorstel verder concreet vorm te geven en te onderzoeken welke uitloopweides hiervoor best geplaatst zijn.
Artikel 3
De voorwaarden die van toepassing zijn op de hondenuitloopweides blijven van toepassing.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het principe niet goed om de hondenuitloopweides te voorzien van hondenspeeltuigen om zo extra beweging voor de honden te stimuleren en de attractiviteit voor honden en hun baasjes te vergroten.
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Olaf Evrard (raadslid), Filip Vervaeke (schepen), Karlien De Paepe (raadslid), Bruno Dhaenens (schepen), Bart Van Thuyne (schepen), Bart Vermaercke (raadslid), Jan Vermeulen (burgemeester), Eva Martens, Annick Verstraete, Freija Dhondt, Mathias Neirynck (raadsleden), Johan Cornelis (schepen)
Raadslid Olaf Evrard
1) PFAS-vervuiling rond brandweerkazerne en loods van de technische dienst, Oossekouter (Nevele)
Op het terrein van de brandweerkazerne en de loods van de technische dienst, Oossekouter (Nevele) is er een minimale grondwaterverontreiniging vastgesteld met PFAS. Vermoedelijk is dit een gevolg van de blusoefeningen van de brandweer in het verleden waarbij gebruik gemaakt werd van producten en middelen die PFAS (poly- en perfluoralkylstoffen) bevatten. Volgens de bevoegde schepen van Milieu Filip Vervaecke zou er geen acuut gezondheidsgevaar zijn. Men zal nu door bijkomende boringen en het gebruik van peilbuizen trachten de omvang van de verontreiniging vast te stellen.
Vragen:
Op basis van welke gegevens werd de vaststelling gemaakt dat er geen acuut gezondheidsgevaar zou zijn?
Welke gradaties van verontreiniging zijn er mogelijk en welke scenario’s gaan daarmee samen?
Welke gevolgen op korte en op lange termijn heeft deze verontreiniging voor het grondwater en voor de omgeving?
Raadslid Karlien De Paepe
2) Vernieuwing brochure en promotie Soete Beese pad
De Soete Beese feesten van 1962 tot 2002 waren alom bekend en trokken honderden fans elke jaar in juni naar Landegem. Naast de titel van de grootste en mooiste aardbei in een passend decor geëtaleerd, passeerden jaarlijks menig Vlaamse zangers en zangeressen de revue! Ook de Soete Beese wandeltochten trokken jaarlijks meer dan duizend wandelaars naar onze gemeente.
Helaas is dit voorbij! Besparingen in subsidies en tekort aan vrijwilligers zijn de oorzaak van het uitdoven van de feesten.
Het enige zichtbare dat we nu nog overhouden, naast het bronzen aardbeibeeld, is “Het Soete Beese pad“.
Het is een mooie herinnering aan Landegem als aardbeidorp.
Men kan deze wandeling via Komoot en de bewegwijzering volgen. Maar de brochure die erbij hoort is gedateerd. De startplaats is niet meer dezelfde als vroeger en de brochure heeft dringend een update nodig.
Daarbij vraag ik om de brochure dringend te vernieuwen en de wandeling te promoten.
3) Benedenzaal Landegem
We dragen de vele vrijwilligersorganisaties een warm hart toe. Vele jonge senioren zetten hun beste beentje voor en zorgen voor ontmoetingen met leeftijdsgenoten. Zo starten de verenigingen terug op na een moeilijke periode en worden de pannenkoeken gebakken en de kaarten bovengehaald.
De leden van de Okra, Neos en ook de bewoners van de Vierklaver en Angele Verburght zijn vragende partij van een betere toegankelijkheid van de zaal.
Keer op keer word ik bevraagd wanneer die automatische deuren nu geplaatst worden. Ik weet het ook niet meer.
Nochtans is die investering al van in 2020 gebudgetteerd maar nog niet uitgevoerd.
Dus geef ik de vraag door aan de bevoegde schepen hoelang zij nog moeten wachten op deze kleine investering?
Raadslid Bart Vermaercke
6) coachingstraject zwerfvuil
Op de gemeenteraad van 26 augustus 2021 (punt 35) keurde de gemeenteraad met 31 stemmen voor en 1 stem tegen het voorstel goed waarbij de Stad Deinze zich kandidaat zou stellen voor een coachingstraject zwerfvuil. (Zie notulen in bijlage)
Uit documenten die ik kon inzien blijkt dat de Stad Deinze tot op heden geen enkele actie ondernomen heeft omtrent handhaving zwervuil. (10 februari 2022). (Schermafbeelding in bijlage)
Is het coachingstraject daadwerkelijk ingediend en wanneer? Wat is het antwoord?
Graag een stand van zaken.
7) Werken Tolpoortstraat
Sedert vorige week zijn werken aan de gang in de Tolpoortstraat (verbreding voetpaden en wegnemen parkeerplaatsen).
Aangezien Deinze participatie hoog in het vaandel draagt volgende vragen:
Werden de handelaars in de Tolpoorstraat op voorhand verwittigd van deze werken?
Zo ja: Hoe en wanneer?
Zo neen: waarom niet?
Was deze ingreep doorgesproken met vzw Winkelstad of een delegatie van de plaatselijke handelaars?
Is er een algemeen plan van werken in de Tolpoortstraat ivm het wegnemen van parkeerplaatsen?
8) Fietstandaard
De voorbije weken werd ik tweemaal gecontacteerd door burgers die vroegen voor het plaatsen van een fietstoolbox / luchtstation.
Toeristisch fietsen zit in de lift en Deinze heeft heel wat mooie plaatsen die kunnen verkend worden.
Jammer genoeg begint niet iedereen goed voorbereid aan zo een fietstocht of slaat ook wel eens pech toe. Wie heeft het nog niet meegemaakt een pomp vergeten te zijn of het zadel van zoon of dochter die te hoog of te laag staat?
In heel wat gemeenten in binnen- en buitenland staan op diverse plaatsen een soort boxen opgesteld waar de meest voor de hand liggende sleutels en gereedschap voor handen zijn. Een soort Eerste Hulp bij Fietsmankementen.
Vandaar mijn vraag:
Naar aanleiding van Velodromen zou het een mooi gebaar zijn dergelijke fietsstandaard te plaatsen aan één van de meest toeristische plaatsen van de Stad, namelijk aan Astene Sas.
Kan de Stad zorgen voor dergelijke aankoop en plaatsing?
In bijlage: mail uitbater Oud Sashuis met voorstel fiche.
Foto’s van Glenn Vanderauwera in Oostenrijk.
Raadslid Annick Verstraete
9) Een aantal inwoners kregen een brief met de vraag om wijkambassadeur te worden. Hiervoor kan men zich kandidaat stellen via de website van de stad Deinze en zal er een selectie gemaakt worden.
Vragen:
Raadslid Matthias Neirynck
11) In april 2018 stelde ik volgende vraag: De kruising van de Goedstraat en de Kwakkelstraat in Grammene is al jaren een gevaarlijk verkeerspunt. De zichtbaarheid komende vanuit beide straten tot aan de kruising is vrij beperkt. Is het daarom mogelijk om daar verkeersveilige ingrepen te laten komen? Bijvoorbeeld een spiegel zou de zichtbaarheid daar alvast vergroten. Of denkt het stadsbestuur aan andere alternatieven om de zichtbaarheid en dus ook de verkeersveiligheid daar te vergroten? Deze vraag werd toen niet opgenomen door het stadsbestuur. Intussen was ik afgelopen weekend getuige van een ernstig ongeval op dat punt. Kan er nu, in samenspraak met de verkeerscommissie actie ondernomen worden om dit punt veiliger te maken?
In bijlage kan u een aantal foto's ter illustratie terugvinden. Deze moeten niet opgenomen worden in e-notulen maar dienen ter illustratie.
Raadslid Freija Dhondt
12) Voor het project over de leefbaarheid van de Negenstratenwijk in Petegem wordt gewerkt met wijkambassadeurs.
Mensen uit de buurt van de wijk mogen zich, via een motivatiebrief, kandidaat stellen waarna ze op basis van verschillende parameters worden geselecteerd.
Van waar komt het idee om te werken met een beperkte selectie aan wijkambassadeurs? Waarom wordt er niet gewerkt met participatiesessies waarbij iedereen uit de buurt aanwezig kan zijn? Of waarom kan niet iedereen die bereid is mee te denken over het project ook effectief betrokken worden?
Welke objectieve parameters worden er gebruikt om mensen te selecteren? Wie voert de selectie uit? Is het werken met een motivatiebrief geen bijzonder grote drempel, terwijl het de bedoeling is om in een participatietraject net een hele brede groep van omwonenden te bereiken? Op welke manier zal er met de totale wijk nog gecommuniceerd worden?
Is dit een participatiemodel dat voor verschillende projecten zal uitgerold worden?
Raadslid Eva Martens
13) Door de aanleg van de fietsbrug over de Volhardingslaan op de F7, zijn de bestaande fietstunnels onder de spoorweg thv de St Huberstraat en thv de Velostraat niet meer doorgankelijk.
In de pers las ik dat deze situatie aanhoudt tot half mei.
Dagelijks moeten de vele fietsers die vanuit Machelen en Petegem naar Deinze fietsen omrijden.
Dat zorgt vooral in de ochtendspits voor gevaarlijke situaties thv de kruising Centrumlaan/Oostkouterlaan/Kastanjelaan.
Druk autoverkeer en heel veel fietsers moeten daar de beperkte ruimte delen.
Kunnen er extra maatregelen genomen worden om de situatie voor de zwakke weggebruikers veiliger te maken?
Kan het fietspad er (tijdelijk) verbreed worden? Kan de wachtruimte voor de fietsers thv de verkeerslichten aan de Volhardingslaan vergroot worden?
In de fietstunnels wordt niet altijd gewerkt. Kan er gezorgd worden dat ze tijdens het weekend en op momenten dat er geen werken gaande zijn wel doorgankelijk zijn?
14) In het verslag van het CBS van 8 februari las ik dat de Stad in 2022 een schaalsprong wil maken wat betreft het voorzien van deelwagens.
Ik juich dat als jarenlange Cambiogebruiker uiteraard toe en probeer continu vrienden en kennissen te overtuigen om een auto te verkopen en de stap naar autodelen te zetten.
Vanuit de Stad wordt een hele lijst aan nieuwe locaties voorgesteld om een Cambio-wagen te stationeren.
Op basis van welke criteria worden deze locaties gekozen?
Kunnen bewoners zelf ook een locatie voorstellen?
Het is positief dat er ook bestelwagens komen in de toekomst; komen er ook elektrische voertuigen op korte termijn?
Hoe wil de stad het gebruik van de deelwagens verder promoten?
Is er naast verdere samenwerking met Cambio ook ambitie om andere deelsystemen (zoals Dégage) mee te ondersteunen en te promoten?
Zijn er cijfers over het huidige gebruik van de deelwagens in Deinze? Zo ja, is er een positieve evolutie de laatste jaren?
Hoeveel inwoners ruilden de voorbije jaren een nummerplaat in voor een fietssubsidie?
15) Momenteel wordt in een deel van de Tolpoortstraat het voetpad verbreed.
Ik las pas na de start van de werken deze beslissing in het verslag van het CBS.
Het is ook niet de eerste keer dat een deeltje van de straat wordt aangepakt.
Is er een totaalplan over hoe de straat verder zal afgewerkt worden?
Is er een visie over het eindproduct / eindresultaat?
Is er gedacht aan duurzame vergroening en aan ontharding, nu er toch gewerkt wordt?
Enig artikel
De mondelinge vragen worden beantwoord.
De voorzitter sluit de zitting op 24/02/2022 om 21:29.
Namens gemeenteraad,
Stefanie De Vlieger
algemeen directeur
Tess Minnens
voorzitter van de gemeenteraad