Terug
Gepubliceerd op 16/11/2022

Besluit  college van burgemeester en schepenen

di 08/11/2022 - 09:00

Arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel - 5e wijziging

Aanwezig: Jan Vermeulen, burgemeester
Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Trees Van Hove, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, schepenen
Marleen Vanlerberghe, schepen, voorzitter BCSD
Stefanie De Vlieger, algemeen directeur
Regelgeving

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

Het bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 12 maart 2021 houdende maatregelen ten gevolge van de pandemie veroorzaakt door COVID-19 en tot wijziging van de minimale voorwaarden voor de rechtspositieregeling van het personeel van de gemeenten, de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de provincies.

Bijlage

De beslissing van de gemeenteraad van 24 januari 2019 waarbij de gemeenteraad de goedkeuring van de rechtspositieregeling, het organogram, de personeelsformatie en het arbeidsreglement heeft gedelegeerd naar het college van burgemeester en schepenen.

De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 28 januari 2020 en latere wijzigingen waarbij het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel werd goedgekeurd.

Het advies van het managementteam van 29 september 2022 m.b.t. de fietspolicy.

Het advies van het managementteam van 29 september 2022 m.b.t. het maximum aantal over te dragen vakantiedagen.

Het protocol nr. 12 van het Hoog Overlegcomité van 27 oktober 2022.

Motivering

Naar aanleiding van het invoeren van de fietsleasing werd de fietspolicy goedgekeurd en opgenomen in het arbeidsreglement. De uitrol van het project brengt een aantal praktische problemen met zich mee die een aanpassing van de fietspolicy verantwoorden.

Tot op vandaag voorziet het arbeidsreglement dat personeelsleden 5 vakantiedagen kunnen overdragen naar het volgende kalenderjaar. Veel personeelsleden worden bij de uitvoering van hun taken geconfronteerd met een groot werkvolume waardoor het tijdig opnemen van vakantiedagen in het gedrang komt. Om een verdere flexibilisering in de opname van de vakantiedagen mogelijk te maken, wensen wij het aantal over te dragen vakantiedagen uit te breiden tot 7 dagen.

Financiële impact

Deze beslissing valt niet onder de visumplicht en heeft geen financiële gevolgen.

Besluit

Artikel 1

In het arbeidsreglement worden de artikelen 1 t.e.m. 10 en bijhorende bijlages onder punt 15.10/FIETSPOLICY vervangen door volgende tekst:  

Art. 1 - Algemeen

Deze policy is een intern document dat tot doel heeft om op een duidelijke en transparante wijze het beheer en gebruik van de ter beschikking gestelde leasefiets optimaal te laten verlopen. In dit document worden de regels vastgelegd betreffende de leasefiets en het gebruik ervan.

Deze fietspolicy kan indien nodig gewijzigd worden door de werkgever in functie van een aanpassing van het personeelsbeleid, of een wijziging in de fiscale en sociale wetgeving. De medewerkers worden op de hoogte gebracht van deze wijzigingen.

De medewerker neemt er kennis van dat de fietspolicy geen statisch gegeven is maar onderhevig is aan wettelijke veranderingen en wijzigende leasevoorwaarden. De medewerker gaat er uitdrukkelijk mee akkoord dat aan de werkgever opgedrongen nieuwe leasevoorwaarden aan de medewerker kunnen/zullen worden doorgerekend.

Na elke herziening wordt een geactualiseerde versie ter beschikking gesteld aan de medewerker.  De laatste geactualiseerde versie is raadpleegbaar via de gangbare communicatiekanalen in het bestuur en op intranet.

Ingeval een bepaling van deze policy of een gedeelte daarvan nietig zou bevonden worden, worden de overige bepalingen van deze policy daardoor niet automatisch nietig. Deze blijven hun geldigheid behouden.

Art. 2 -  Wie kan een fiets leasen?

Als personeelslid kan je er voor kiezen om een fiets te leasen volgens de modaliteiten beschreven in deze fietspolicy. Elk jaar wordt een periode van 6 weken voorzien waarin de medewerker een bestelling kan plaatsen (normaliter in periode oktober-november).

Personeelsleden die uitgesloten zijn van de mogelijkheid tot fietsleasing zijn:

  • Medewerkers die loonbeslag, loonoverdracht, collectieve schuldenregeling, beslag omwille van achterstallige alimentatie en budgetbeheer hebben;
  • Medewerkers die in hun opzegperiode zitten.

Personeelsleden die binnen een periode van 3 jaar met pensioen gaan engageren zich bij aanvraag van de leasefiets uitdrukkelijk om de fiets op dat moment over te nemen. Personeelsleden met een contract waarvan de duurtijd beperkt is tot 3 jaar of minder engageren zich om de fiets over te nemen op het einde van hun arbeidscontract.

Art. 3 - Partijen

1. Stad/OCMW (= het lokaal bestuur; hierna genoemd de werkgever):

Voor het beheer van het fietspark heeft de werkgever een overeenkomst afgesloten met de leasemaatschappij Cyclis Bike Lease. De werkgever kan afhankelijk van de markt in deze dienstverlening, eenzijdig beslissen om van leasemaatschappij te veranderen.

2. De leasemaatschappij:

Voor het beheer van het fietspark sluit de werkgever een overeenkomst af met een leasemaatschappij, met name Cyclis Bike Lease. De werkgever kiest de leasemaatschappij.

In functie van de marktevoluties in deze sector kan door de werkgever met andere maatschappijen worden samengewerkt.

Cyclis Bike Lease blijft gedurende de volledige leaseperiode eigenaar van de leasefiets en krijgt van de werkgever de opdracht om:

-          de kosten van de fietsen te beheren

-          de nodige administratie met officiële instanties en verzekeringsmaatschappijen te vervullen

-          in te staan voor de opvolging van het gebruik van de fiets door het personeelslid en dit conform de fietspolicy

De leasingmaatschappij stelt op verzoek van de werkgever de fiets ter beschikking aan het personeelslid

3. Het personeelslid:

Onder personeelslid worden verstaan: alle medewerkers die contractueel of statutair aangesteld zijn door de werkgever en die volgens artikel 2 een fiets kunnen leasen.

Het personeelslid gebruikt de fiets volgens de principes vervat in deze policy. Door de bestelling van een fiets verklaart hij zich akkoord met de bepalingen van deze fietspolicy.

Art. 4 - Voorwaarden en modaliteiten van het aanbod

Art. 4.1 - Aangaan van het engagement

Personeelsleden kunnen het plan op vrijwillige basis onderschrijven.

Als personeelslid ga je akkoord dat de fietslease wordt gefinancierd met je eindejaarstoelage. Je aanvaardt dit door middel van het ondertekenen van het akkoord dat opgesteld wordt aan de hand van de simulatie die je maakt in samenwerking met de personeelsdienst en aan de hand van een concreet voorstel. Het personeelslid wordt op de hoogte gebracht van alle mogelijke gevolgen van de instap in het fietsleaseplan. Indien je geen eindejaarstoelage meer ontvangt om welke reden dan ook, zal dit impact hebben op de leasing en eventueel gepaard gaan met eigen te dragen kosten.

De duurtijd van de leaseperiode wordt door de leasemaatschappij bepaald op 36 maanden. Het personeelslid gaat voor de duurtijd van de leaseperiode een bindend engagement aan van zodra hij zijn beslissing om te kiezen voor de fietsmobiliteit bekend maakt. Die bekendmaking gebeurt door de ondertekening van het akkoord. Gedurende de duurtijd van de leaseperiode verbindt de werkgever zich ertoe de fiets aan de medewerker ter beschikking te stellen.

De medewerker die kiest voor de leasing van een fiets overeenkomstig deze policy, dient een bijlage bij de arbeidsovereenkomst te ondertekenen.

De medewerker kan een vrije keuze maken tussen de verschillende merken en modellen die verkrijgbaar zijn bij de plaatselijke fietshandel. De maximale leaseprijs is hierbij onbeperkt.

De leasingperiode begint te lopen op de datum dat de fiets in ontvangst wordt genomen.

Personeelsleden die een fiets leasen, engageren zich om de leasefiets te gebruiken voor woon-werkverkeer of een deel van dit traject. Naast het gebruik van de fiets voor professionele doeleinden, met name woon-werkverkeer, is het toegelaten de fiets aan te wenden voor privé-verplaatsingen.  Wanneer de fiets gebruikt wordt voor woon-werkverkeer, moet de medewerker geen voordeel alle aard betalen. 

Art. 4.2 - Gevolgen van de terbeschikkingstelling van een leasefiets

De keuze voor de terbeschikkingstelling van een leasefiets en de ondertekening van de overeenkomst, betekent dat het personeelslid akkoord gaat dat de eindejaarstoelage wordt omgezet in een theoretisch budget voor de financiering van de leasefiets.

Dit theoretisch budget is in functie van de leaseprijs van het gekozen fietspakket (BTW inbegrepen). Dit bedrag blijft ongewijzigd gedurende het leasecontract en blijft even hoog ongeacht je werkregime en de eventuele wijzigingen daarvan.

(Zie bijlage: voorbeeldberekening voor de berekening van het theoretisch budget na de omzetting van de eindejaarstoelage)

De leasemaatschappij biedt niet de mogelijkheid om de leaseperiode van 36 maanden in te korten.

Bij langdurige afwezigheden, zoals bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheid, onbetaald verlof of bevallingsverlof waardoor er een belangrijke impact is op het leasebudget en de eindejaarstoelage ontoereikend is, heeft het personeelslid volgende mogelijkheden:

- ofwel het effectieve leasebedrag persoonlijk gefactureerd te krijgen;

- ofwel het contract voortijdig stop te zetten en dan gelden de regels zoals beschreven in artikel 9.2 van de fietspolicy.

Art. 5 - Gebruiksmodaliteiten

Art. 5.1 - Gebruiksvoorwaarden

De medewerker verbindt er zich toe de fiets als een goede huisvader te gebruiken zowel bij professioneel als bij privégebruik.  De medewerker verbindt er zich eveneens toe de regels en procedures van de leasingmaatschappij te volgen.  Deze verplichting houdt o.a., maar niet uitsluitend, het volgende in:

  • De medewerker zal de fiets in goede staat onderhouden, teneinde de fiets in zijn oorspronkelijke toestand te handhaven, met uitzondering van de normale slijtage die het gevolg is van een normaal gebruik conform de bepalingen van deze policy en de voorschriften en aanbevelingen van de constructeur;
  • De medewerker dient de technische instructies van de fabrikant te respecteren;
  • De medewerker zal de richtlijnen i.v.m. herstellingen en onderhoud zoals opgenomen in deze gebruikersovereenkomst respecteren en stipt opvolgen;
  • De medewerker zal, indien nodig, zorgen voor onderhoud, technische herstellingen en vervangen van onderdelen op kosten van de leasingmaatschappij volgens de gekozen onderhoudsoptie.  De kosten die voortvloeien uit het overschrijden van dit onderhoudsbudget zullen ten laste zijn van de medewerker.  Deze onderhoudsbeurten, die optioneel kunnen worden geselecteerd, kan de medewerker laten uitvoeren bij een fietshandelaar waar hij/zij gebruikelijk het onderhoud laat uitvoeren, inden erkend door de leasingmaatschappij.  Bij elk onderhoud dat contractueel voorzien is, zal de medewerker een door de fietshandelaar opgestelde werkopdracht ondertekenen.  De fietshandelaar zal de leasingmaatschappij contacteren om een akkoord te verkrijgen om deze werken uit te voeren.  De contractueel voorziene onderhoudsbeurten moeten steeds uitgevoerd worden door een officiële merkdealer.  Alle reparaties, onderhoudswerken en vervangingen die niet expliciet contractueel voorzien zijn, zijn ten laste van de medewerker.  Indien kosten ontstaan door gebrek aan naleving van deze bepaling, zullen deze kosten aan de medewerker worden doorgerekend tenzij de medewerker aantoont dat de schade een andere oorzaak heeft;
  • De fiets dient steeds door de medewerker afgesloten te worden met het wielslot of met een hangslot of via het cilinderslot (indien beschikbaar);
  • De medewerker heeft de verplichting de bandenspanning, remkabelspanning en ketting regelmatig te controleren, en dit buiten de periodieke controlebeurten, bij de door de werkgever of leasingmaatschappij aangeduide fietsdealer.  De medewerker zal er eveneens over waken dat de bandentekening altijd voldoende is;
  • De medewerker zal geen wijzigingen van blijvende aard aan de mechaniek of het koetswerk (laten) aanbrengen zonder de uitdrukkelijke en voorafgaandelijke toestemming van de leasingmaatschappij;
  • De medewerker verbindt zich ertoe te zorgen voor het behoud van een goede uiterlijke staat van de fiets.  Hij/zij zal daartoe regelmatig instaan voor het reinigen van de fiets;
  • De medewerker zal alle maatregelen treffen om het eigendomsrecht van de leasingmaatschappij te vrijwaren in geval van bewarend of uitvoerend beslag, van overdracht of inpandgeving van de handelszaak of van enige andere gerechtelijke of buitengerechtelijke maatregel waardoor een derde aanspraak maakt of zou kunnen maken op de fiets of de verkoopwaarde ervan.  Hij /zij zal de werkgever binnen de 48 uur bij aangetekend schrijven een kopie van de betreffende akte toesturen;
  • De medewerker zal de leasingmaatschappij binnen de 48 uur informeren over elke situatie die schade heeft berokkend aan de fiets of elke diefstal die zich voordeed.  In geval van schade, verwacht de leasingmaatschappij steeds beeldmateriaal van de schade.  In geval van diefstal of vandalisme dient de medewerker steeds een proces-verbaal op te stellen bij de politie en de leasingmaatschappij deze bezorgen samen met een foto van de twee sleutels met zichtbaar sleutelnummer;
  • Indien de medewerker beslist de fiets en toebehoren (onderdelen en accessoires) aan het einde van de overeenkomst niet over te nemen, is hij/zij verplicht de fiets aan de fietshandelaar terug te bezorgen in dezelfde staat als de fiets werd ontvangen, in acht genomen de normale slijtage ingevolge het overeengekomen gebruik, en voorzien van alle documenten en toebehoren.  Bij inlevering van de fiets bij een door de leasingmaatschappij gekozen fietshandelaar, wordt een “innameverslag” opgesteld waarin de door de medewerker veroorzaakte schade of uitzonderlijke slijtage, andere dan de normale slijtage en waarvoor geen onmiddellijke aangifte van schade werd gedaan, wordt genoteerd.  De kosten van de herstelling en/of waardeverminderingen ten gevolge van een oorzaak anders dan de normale slijtage zullen aan de medewerker worden doorgerekend;
  • Het dragen van goed zichtbare kledij en fietshelm (verplicht voor de speed pedelec) wordt aanbevolen;
  • In het specifieke geval van een ter beschikking gestelde speed bike (<45 km/h) bevestigt de medewerker dat hij/zij over een in België gehomologeerd rijbewijs beschikt en zal een kopie van dit rijbewijs indienen bij Cyclis Bike Lease.  Cyclis Bike Lease zorgt voor de inschrijving van de speed bike en de burgerlijke aansprakelijkheid;
  • De medewerker verbindt er zich toe zich met de fiets op een veilige manier in het verkeer te begeven en de verkeersvoorschriften te respecteren.  Verkeersboetes zullen ten laste zijn van de medewerker en worden zodus onmiddellijk betaald door de medewerker.  Kosten die voortvloeien uit niet tijdige betaling van de boetes zullen eveneens ten laste zijn van de medewerkers.

Met iedere medewerker wordt een gebruiksovereenkomst of bijlage aan de arbeidsovereenkomst voor de aan hem/haar beschikbaar gestelde fiets afgesloten (zie bijlage 3). Deze overeenkomst geldt vanaf het bestellen van een lease-fiets.

Deze fietspolicy vormt een onverbrekelijk geheel met de gebruiksovereenkomst. De overeenkomst eindigt slechts indien de ter beschikking gestelde fiets werd ingeleverd én de medewerker aan al zijn hieruit voortvloeiende verplichtingen heeft voldaan.

Art. 5.2 -  Verzekering

De fiets is gedurende de leasingperiode verzekerd tegen diefstal en stoffelijke schade overeenkomstig het document in bijlage 1.  De medewerker neemt desgevallend steeds contact op met de leasingmaatschappij.

Vrijstellingen die gelden per schadegeval als volgt:

-          Bij totaal verlies of diefstal

De medewerker kan opnieuw een fiets bestellen voor een waarde gelijk of lager dan de MRSP (aanbevolen winkelprijs) en er start een nieuw contract van 36 maanden. De franchise bedraagt 25 euro.

-          Bij schade/breuk: 25 euro

Art. 5.3 – Vervangfiets

De fietser heeft recht op een vervangfiets indien de herstelling of de levering van een nieuwe fiets na schade of diefstal langer duurt dan 8 werkdagen en maximaal gedurende 38 dagen (een maand en een week) op voorwaarde dat er een vervangfiets beschikbaar is bij de betrokken handelaar.

Art. 5.4 – Pechbijstand

Deze optie is enkel van toepassing indien deze op voorhand werd geselecteerd en dus opgenomen werd in het leasecontract.  De huidige partner van de leasingmaatschappij is VAB en gebeurt volgens de algemene voorwaarden van VAB (zie bijlage 2).  VAB is 24/7 bereikbaar op het algemene nummer 03/253 61 38.

Art. 5.5 – Onderhoud

De medewerker heeft de optie om een onderhoudscontract toe te voegen aan de overeenkomst.

Het standaard onderhoudsbudget bedraag 300 euro voor 3 jaar.  Dit budget kan opgetrokken worden per 50 euro met een maximum tot 1200 euro.  Het onderhoudsbudget mag niet meer dan 1/3e van de initiële aankoopwaarde (catalogusprijs) bevatten.  Dit budget dient om onderhoud te laten uitvoeren bij de lokale fietshandelaar of er kunnen ook accessoires mee aangekocht worden tijdens de leaseperiode.

Art. 6 – Aansprakelijkheid medewerker

Vanaf datum van ontvangst draagt de medewerker alle risico’s met betrekking tot het bezit, het gebruik en de bewaring van de fiets en zulks tot op het ogenblik van de teruggave van de fiets.

Elke boete of overtreding voortvloeiend uit het gebruik van de fiets door de medewerker is ten laste van de medewerker.  Hij/zij moet zelf instaan voor de betaling ervan binnen de vereiste tijd.

De medewerker is zowel burgerlijk als strafrechtelijk volledig aansprakelijk voor alle verkeersovertredingen en/of voor alle verkeersongevallen.  De leasingmaatschappij komt niet tussen bij menselijke schade of derden, enkel de leasefiets is verzekerd.

Art. 7 - Inontvangstneming van de fiets

Het personeelslid zal de fiets bij de fietshandelaar in ontvangst nemen, in naam en voor rekening van de fietsleasemaatschappij.

Het personeelslid tekent het leveringsattest bij ontvangst en aanvaardt daarmee onvoorwaardelijk de fiets. Bovendien bevestig je daarmee dat de fiets:

  • overeenstemt met de offerte;
  • in goede staat is.

Art. 8 – Onderbrekingen van de loopbaan

Vakantie

Tijdens vakantieperiodes en wettelijke feestdagen kan het personeelslid vrij beschikken over de fiets.

Voltijdse schorsing

Tijdens een volledige onderbreking van de arbeidsprestaties (bijvoorbeeld door thematische loopbaanonderbreking, zorgkrediet, arbeidsongeschiktheid, onbetaald verlof, bevallingsverlof, arbeidsongeval,…) behoudt het personeelslid het recht om de fiets te behouden.

In het geval de arbeidsprestaties volledig onderbroken worden blijft de aanrekening op de eindejaarstoelage ongewijzigd.

Het personeelslid kan ook beslissen het contract voortijdig stop te zetten en dan gelden de regels zoals in het artikel 9.2 beschreven.

Deeltijdse tewerkstelling of deeltijdse schorsing

In geval van deeltijds werken of een deeltijdse onderbreking van de arbeidsprestaties mag het personeelslid blijven beschikken over de fiets. De aanrekening op de eindejaarstoelage blijft ongewijzigd.

Beroepsziekte en arbeidsongeval

Ingeval van beroepsziekte en arbeidsongeval blijft het leasecontract doorlopen.

Art. 9 – Stopzetting van het contract

Art. 9.1 - Annulatie bestelling voor datum ontvangst fiets

Indien de medewerker de overeenkomst wenst te verbreken in de periode tussen bestelling en ontvangst van de fiets, heeft de werkgever de keuze om ofwel de uitvoering van de gebruikersovereenkomst te vorderen ofwel de ontbinding ten laste van de medewerker, met betaling van een schadevergoeding door de medewerker.

Eén van de elementen van de door de werkgever geleden schade is de schadevergoeding die zij eventueel moet betalen aan de leasingmaatschappij waar de werkgever de fiets bij heeft besteld.  Indien de leasingmaatschappij kiest voor de ontbinding met schadevergoeding zal de werkgever dit ook doen en de volledige annulatiekost die door de leasingmaatschappij wordt aangerekend aan de werkgever, zal aan de medewerker worden doorgerekend.

Art. 9.2 - Einde van het leasingcontract

De leasingovereenkomst neemt een einde in volgende gevallen:

-       Einde van de leaseovereenkomst:

De leaseovereenkomst wordt beëindigd 36 maanden na aflevering van de fiets (= startdatum contract). De medewerker mag op het einde van de leaseperiode kiezen om de fiets over te kopen aan de restwaarde van 16% van de aankoopwaarde, of de fiets mag kosteloos ingeleverd worden bij de gekozen fietshandelaar. In beide gevallen kan het personeelslid beslissen om opnieuw in te stappen in een nieuw fietsleasecontract.

-          Einde van de arbeidsovereenkomst/statutaire betrekking:

Bij het beëindigen van de arbeidsovereenkomst/statutaire betrekking zal de medewerker de fiets en toebehoren (onderdelen en accessoires) ofwel overnemen tegen een restwaarde/het bedrag van de nog openstaande schuld, ofwel terug inleveren.

 

In geval van overname dient de medewerker de fiets en toebehoren over te nemen aan openstaande schuld. Deze kost is afhankelijk van het aantal maanden dat het contract reeds heeft doorlopen:

[(Aankoopprijs fiets * 84% * nog te factureren maanden / looptijd contract) + aankoopprijs fiets* 16%] + [(aankoopprijs accessoires * nog te factureren maanden) / looptijd contract] + (administratiekost 100€ voor speedbike, 50€ voor alle andere type fietsen).

De overname wordt rechtstreeks gefactureerd aan de werknemer. 

 

Rekenvoorbeeld stopzetting contract – overname fiets

Individueel leasecontract wordt stopgezet na 18 maanden.

Cataloguswaarde fiets: € 3000

Overname fiets: [(3000 * 84% * 18 / 36) + 3000 * 16%] + (50€)= €1740

 

Bij inlevering dient de medewerker de fiets terug te brengen naar de leasingmaatschappij, met inachtname van de betaling van een verbrekingsvergoeding. De vergoeding is afhankelijk van het aantal maanden dat het contract reeds loopt:

  • Maand 1-6: [(maandfee * looptijd in maanden)+(restwaarde)] * 30% + 100 €  administratiekost
  • Maand 7-12: [(maandfee * looptijd in maanden)+(restwaarde)] * 25% + 100 € administratiekost
  • Maand 13-18: [(maandfee * looptijd in maanden)+(restwaarde)] * 20% + 100 € administratiekost
  • Maand 19-24:  [(maandfee * looptijd in maanden)+(restwaarde)] * 15% + 100 € administratiekost
  • Vanaf maand 25: [(maandfee * looptijd in maanden)+(restwaarde)] * 10% + 100 € administratiekost

 

                Rekenvoorbeeld stopzetting contract – inlevering fiets

Individueel leasecontract wordt stopgezet in maand 20 van de leasing.

Cataloguswaarde fiets: € 3000

Maandelijkse leaseprijs fiets: € 112,43

Verbrekingsvergoeding: [( € 112,43 * 36 ) + ( € 600 )] * 15% + € 100 = € 797,12

 

-          Bij diefstal:

 

Indien de fiets binnen 30 dagen na de aangifte niet wordt teruggevonden op het Belgisch grondgebied, op voorwaarde dat de diefstal bij de leasingmaatschappij werd gemeld met een foto van de twee sleutels van het slot en op voorwaarde dat een proces-verbaal door de politie werd opgesteld.

 

-          Bij totaal verlies:

 

Op het ogenblik van het ongeval, op voorwaarde dat het totaal verlies bij de leasingmaatschappij werd gemeld binnen de 3 werkdagen en op voorwaarde dat het totaal verlies wordt bevestigd door een door de leasingmaatschappij aangestelde fietsdeskundige/fietshandelaar, waarvan de medewerker door de ondertekening van deze overeenkomst de tegensprekelijkheid aanvaardt.


Art. 10 – Contactgegevens

Leasingmaatschappij

Cyclis Bike Lease NV, Hendrik Van Veldekesingel 39A bus 1.02, 3500 Hasselt
tel +32 11 730115 of +11 800 11 183
www.cyclis.be mail: info@cyclis.be of offerte@cyclis.be

Openingsuren: elke werkdag van 8.30 uur tot 17.00 uur

Pechbijstand

VAB - tel +32 3 253 61 38
Openingsuren: 24u/24, 7d/7d

Verzekeringsmaatschappij

Belfius Insurance, Karel Rogierplein 11, 1210 Brussel

 

 

 

Bijlage: Voorbeeldberekening voor de berekening van het theoretisch budget na de omzetting van de eindejaarstoelage.

  1. 1.       VOORBEELD BEREKENING THEORETISCH BUDGET EINDEJAARSTOELAGE

Noot vooraf: bij de berekeningen wordt geen rekening gehouden met het feit dat het verminderen of wegvallen van de eindejaarstoelage tot een lagere socialezekerheidsuitkering (bijv. een lager pensioen) van het contractueel aangesteld personeel kan leiden

Hypothesen:

  • Gemiddeld bruto loon van 38.500 euro per jaar
  • Variabel bedrag van 3,6% (cf. sectoraal akkoord 9 juni 2021)
  • Berekening met toepassing van het forfaitaire bedrag van de eindejaarstoelage 2020. (we kennen nog niet alle variabelen voor dat bedrag bij de berekening van de eindejaarstoelage  2021)

Eindejaarstoelage 2020 op brutoloon van 38.500 euro bedraagt 1.288,43 euro vast bedrag + 3,6% variabel bedrag (1.386 euro) = 2.674,43 euro.

Werkgeversbijdragen op de eindejaarstoelage van een personeelslid van een lokaal bestuur:

a)      Voor de vastbenoemde personeelsleden is een bijdrage van de sector geneeskundige verzorging voor de vastbenoemde personeelsleden ten belope van 3,8% verschuldigd op het bedrag van het vast gedeelte van de eindejaarstoelage dat hoger is dan het bedrag toegekend in 1990. Anno 2020 komt dat geïndexeerd neer op 357,5176 euro. (Dat bedrag is terug te vinden in de Omz. nr. 688 van 06.11.2020, BS 17.11.2020. Inforum nr. 340132).

Het bedrag waarop socialezekerheidsbijdragen worden berekend, wordt als volgt bepaald: [forfaitair gedeelte 2020 – vrijgesteld bedrag 2020]. Dus 1.288,43 euro – 357,5176 euro = 930,91 euro. Dit is het bedrag waarop de socialezekerheidsbijdrage van 3,8% verschuldigd is (sector gezondheidszorgen, geneeskundige verzorging – zie artikel 9 §1 tweede lid KB 28.11.1969).

930,91 euro x 3,8% = 35,37 euro.

b)      Voor de contractuele personeelsleden is de eindejaarstoelage integraal onderworpen aan socialezekerheidsbijdragen. Die bedraagt 28,86% resp. 29,26% naargelang de vakantieregeling publieke of private sector gevolgd. Opgelet, het precieze bijdragepercentage kan nog lichtjes wijzigen (zoals voor het Asbestfonds).

 

2.674,43 euro x 28,86% = 771,84 euro (vakantieselsel

2.674,43 euro x 29,26% = 782,54 euro.

 

samenvattend overzicht:

 

2020

Geïndexeerd bruto jaarsalaris

Vast bedrag ET

Variabel bedrag ET

Vast + variabel bedrag ET

Werk-gevers-bijdrage

Beschikbaar budget ET

Statutair personeelslid

38.500

1.288,43

1.386

2.674,43

35,37

2.709,80

Contractant – vakantieregeling publieke sector

38.500

1.288,43

1.386

2.674,43

771,84

3.446,27

Contractant – vakantieregeling private sector

38.500

1.288,43

1.386

2.674,43

782,54

3.456,97

 

 

 

Bijlage 1: Verzekeringsvoorwaarden Cyclis – Belfius – zie afzonderlijk toegevoegd bestand

Bijlage 2: algemene voorwaarden VAB – zie afzonderlijk toegevoegd bestand

Bijlage 3: bijlage bij de arbeidsovereenkomst – zie afzonderlijk toegevoegd bestand

 

Artikel 2
In het arbeidsreglement wordt artikel 20 – 2e alinea - als volgt aangepast:

“Het vakantiejaar loopt van 1 januari tot en met 31 december. Werknemers kunnen maximum 7 dagen vakantie (aan prestatieverhouding) overdragen naar het volgende jaar, uiterlijk op te nemen tegen 30 april.”

 

Artikel 3
Een afschrift van het arbeidsreglement wordt binnen de 8 dagen bezorgd aan het regionaal bureau van de Inspectie van de sociale wetten.

Artikel 4
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van het college op de webtoepassing van de stad (artikel 285 § 1, 3° en § 3 en artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).