Terug
Gepubliceerd op 02/04/2024

Besluit  gemeenteraad

di 26/03/2024 - 19:30

Goedkeuren gebruiksreglement voor het gebruik van de vergaderzalen en de gespreksruimte in Huis van het Kind

Aanwezig: Tess Minnens, voorzitter van de gemeenteraad
Jan Vermeulen, burgemeester
Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Nathalie Lambrecht, schepenen
Marleen Vanlerberghe, schepen, voorzitter BCSD
Annick Verstraete, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Paul Soetaert, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Jan Pauwels, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Eva Martens, Carline De Paepe, Kristof Van den Berghe, Peter De Maertelaere, Peter Parmentier, Els Baart, gemeenteraadsleden
Sylvie Claeys, waarnemend gemeenteraadslid
Stefanie De Vlieger, algemeen directeur
Verontschuldigd: Sabine Vermeulen, Ortwin Depoortere, gemeenteraadsleden
Regelgeving

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.

Het bestuursdecreet van 7 december 2018.

Bijlagen

Het gebruiksreglement voor het gebruik van lokalen in Huis van het Kind (Brielpunt) en Brieltuin Petegem.

Het ontwerp van nieuw gebruiksreglement voor het gebruik van de vergaderzalen en de gespreksruimte in Huis van het Kind.

Het positief advies van de adviesraad kinderopvang.

Motivering

Momenteel is het retributie- en gebruiksreglement van Huis van het Kind verbonden aan de ruimtes van Leiebos.

De opdracht van Huis van het Kind staat los van het gebruik van Leiebos door derden. Het is nodig om afzonderlijke gebruiksreglementen te hebben voor beide locaties.

Het bestaande gebruiksreglement werd volledig herwerkt.

De mogelijke huurders en de ruimtes werden per reglement gespecificeerd.

De adviesraad gaf een positief advies voor dit reglement.

Mits goedkeuring van de gemeenteraad wordt dit reglement vanaf woensdag 27 maart gehanteerd.

Financiële impact

De inkomsten verbonden aan deze beslissing zullen geboekt worden op: 

meerjarenplan 2020-2025

 Ontvangsten

jaar

 2024

beleidsitem

 094400 -Huis van het Kind

algemene rekening

 701020 - Verhuur onroerend goed

actie

 geen

krediet

 500 euro
Reglementen

Gebruiksreglement vergaderzalen en gespreksruimte in Huis van het Kind

I. Zalen en de activiteiten

Artikel 1
Stad Deinze stelt volgende ruimtes ter beschikking in Huis van het Kind (Mouterijdreef 22, 9800 Deinze) 

  • Ontmoetingsruimte
  • Kleine vergaderzaal
  • Gespreksruimte

Artikel 2
De ruimtes worden ter beschikking gesteld aan:

  • Stad en OCMW Deinze
  • Een partner van Huis van het Kind Deinze die de engagementsverklaring heeft ondertekend
  • Een organisatie, vereniging, vrij beroep waarvan de werking bijdraagt tot gezinsondersteuning


Artikel 3
De vergaderzalen en gespreksruimte kunnen ter beschikking worden gesteld op weekdagen van 9u00 tot 22u00.

Artikel 4
Bij de aanvraag dient de aard van de activiteit precies omschreven te worden. De ruimtes mogen enkel gebruikt worden voor vergaderingen en activiteiten georganiseerd door stads- en OCMW-diensten of in het kader van gezinsondersteuning.

 
II. Aanvragen en  reservatie

Artikel 5
De aanvraag tot gebruik van de zalen gebeurt via een door stad Deinze ter beschikking gesteld formulier op de website www.deinze.be en wordt gericht aan Huis van het Kind ten vroegste 1 jaar vooraf en ten minste 1 week voor de datum van gebruik.

Artikel 6
De aanvraag dient volgende gegevens te vermelden:

  • Naam en adres van de aanvrager en verantwoordelijke met contactgegevens
  • Naam, adres en facturatiegegevens van de organisatie
  • Opgave van de gevraagde ruimtes
  • Datum van de georganiseerde activiteit met vermelding van de gewenste gebruikstijden
  • Omschrijving van de activiteit

Artikel 7
Door het feit van de aanvraag verklaart de huurder zich akkoord met de bepalingen van dit reglement en het bijhorende retributiereglement.

Artikel 8
Wie een aanvraag indient, moet dit doen in de hoedanigheid van organisator. De aanvrager mag de ter beschikking gestelde ruimte niet laten gebruiken door derden.

III. Annulatie en betaling

Artikel 9
De organisator ontvangt een factuur met het verschuldigde bedrag voor de terbeschikkingstelling van de gereserveerde vergaderzalen en/of gespreksruimte in Huis van het Kind. Het verschuldigde bedrag wordt betaald binnen de dertig dagen vanaf verzending van de factuur.

Artikel 10
Als Huis van het Kind door overmacht de gehuurde ruimten niet ter beschikking kan stellen, kan hiervoor geen schadevergoeding gevraagd worden. Enkel de betaalde gebruiksvergoeding zal terugbetaald worden.

Artikel 11
Annulatie van de aanvraag door de organisator dient steeds via mail te gebeuren.  Enkel een annulatie de dag zelf mag telefonisch worden meegedeeld.

IV. Gebruik

Artikel 12
Het maximumaantal toegelaten personen voor de ruimtes in Huis van het Kind wordt als volgt vastgelegd:

  • Ontmoetingsruimte: 30 personen
  • Kleine vergaderzaal: 10 personen
  • Gespreksruimte: 5 personen

Artikel 13
Het overschrijden van het maximumaantal toegelaten personen per ruimte is verboden.

Artikel 14
De gebruiker heeft slechts toegang tot de ruimtes tijdens de vastgelegde gebruiksperiode.

Artikel 15
De organisator maakt vooraf een afspraak met de verantwoordelijke van Huis van het Kind om de ingebruikname en de beëindiging van de gebruiksperiode te bespreken.

Artikel 16
Indien schade vastgesteld is en/of als de ruimte niet in orde wordt achtergelaten, dan zullen de kosten worden aangerekend aan de organisator. Bij het betreden van de gereserveerde ruimte zal de organisator zich vergewissen van de toestand van de zaal. Indien op dat ogenblik een beschadiging wordt vastgesteld, zal de organisator dit melden aan de verantwoordelijke van Huis van het Kind.

Artikel 17
Iedere gebruiker is aansprakelijk voor alle aangebrachte schade aan de infrastructuur, uitrusting en de ter beschikking gestelde apparaten, ongeacht of deze schade veroorzaakt wordt door hemzelf, door zijn aangestelde of door de deelnemers aan de door hem georganiseerde activiteit. Elke eventuele schade moet onmiddellijk gemeld worden aan stad Deinze zodat het college een schadevergoeding kan vaststellen.

Artikel 18
Elke gebruiker is verplicht steeds vrije toegang te verschaffen aan het personeel van stad Deinze in dienstopdracht.

V. Verplichtingen en verantwoordelijkheden tijdens en na de vergunningsperiode

Artikel 19
Naargelang de aard van de activiteit verbindt de organisator zich ertoe aan de bestaande wetgeving te voldoen, waaronder:

  • De verkoop van alcoholische dranken en de voorschriften inzake accijnzen en de wetten op de handelspraktijken
  • De voorschriften inzake auteursrechten (de Sabam-vergoedingen)
  • De geldende politiereglementen

Artikel 20
De organisator neemt de nodige schikkingen om de zalen in orde te houden en te verlaten.
De organisator staat in voor:

  • Het doven van de lichten
  • Sluiten van de kranen
  • Opruimen en sorteren van vuilnis volgens de algemeen geldende richtlijnen
  • Ordelijk achterlaten van alle in de ruimte aanwezige materialen
  • Correct afsluiten van alle buitendeuren
  • Het instellen van het alarm

Artikel 21
De organisator dient er actief op toe te zien dat het geldende algemeen rookverbod gerespecteerd wordt. Alle boetes, opgelegd na controle, als gevolg van het niet naleven van dit rookverbod, vallen integraal ten laste van de organisator.

Artikel 22
Dieren zijn niet toegelaten, behalve deze die een persoon met een beperking bijstaan. Het is niet toegelaten met fietsen, bromfietsen of enig ander voertuig het gebouw te betreden, behalve de rolwagens die een persoon met een beperking vervoeren.

VI. Dranken en voeding

Artikel 23
Koffie, thee en water worden gratis ter beschikking gesteld aan de gebruiker.

Artikel 24
Indien er andere dranken of voeding die eigendom zijn van Huis van het Kind worden genuttigd tijdens de huurperiode zullen deze worden aangerekend aan de organisator. Hiervoor worden de tarieven van jeugdcentrum Brieljant gehanteerd.

VII. Veiligheid

Artikel 25
Stad Deinze kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor ongevallen noch aansprakelijk gesteld worden voor schade aan derden (bezoekers).

Artikel 26
Stad Deinze kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor diefstal van of schade aan achtergelaten apparaten, goederen of uitrusting van de gebruikers. De organisator draagt de verantwoordelijkheid om na iedere activiteit de materialen, goederen en uitrusting, die geen eigendom zijn van stad Deinze te verwijderen.

Artikel 27
De organisator is verantwoordelijk voor het al of niet afsluiten van verzekeringen aangaande diverse risico's. Vermits de stad als eigenaar van het gebouw in haar brandverzekeringspolis een clausule heeft opgenomen ‘afstand van verhaal’ is de gebruiker enkel verantwoordelijk voor de verzekering van de eigen inboedel.

Artikel 28
De voorschriften in verband met brandveiligheid moeten door de aanvrager strikt nageleefd worden. De instellingen van de brandalarminstallaties mogen op geen enkele wijze worden aangepast. Alle in- en uitgangen dienen binnen en buiten vrijgehouden te worden opdat een vlotte evacuatie van de zaal zou kunnen plaatsgrijpen. De nooduitgangen moeten steeds open zijn. Het zicht op de noodverlichting en de aanwezige blusmiddelen mag nooit belemmerd worden. De blusmiddelen moeten in alle gevallen gemakkelijk bereikbaar zijn.

Artikel 29
De organisator mag de activiteiten in andere delen van het gebouw in geen geval storen.

Publieke stemming
Aanwezig: Tess Minnens, Jan Vermeulen, Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Nathalie Lambrecht, Marleen Vanlerberghe, Annick Verstraete, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Paul Soetaert, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Jan Pauwels, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Eva Martens, Carline De Paepe, Kristof Van den Berghe, Peter De Maertelaere, Peter Parmentier, Els Baart, Sylvie Claeys, Stefanie De Vlieger
Voorstanders: Tess Minnens, Jan Vermeulen, Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Nathalie Lambrecht, Marleen Vanlerberghe, Annick Verstraete, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Paul Soetaert, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Jan Pauwels, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Eva Martens, Carline De Paepe, Kristof Van den Berghe, Peter De Maertelaere, Peter Parmentier, Els Baart, Sylvie Claeys
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1
De gemeenteraad keurt het gebruiksreglement voor het gebruik van de vergaderzalen en de gespreksruimte in Huis van het Kind goed.

Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).