De voorzitter opent de zitting op 27/01/2022 om 22:57.
Deze raad is doorgegaan als een digitale vergadering via MS Teams en werd live gestreamd voor pers en publiek (cfr besluit burgemeester van 17 januari 2022).
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 77 en 78 over de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
De notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 16 december 2021.
De notulen van de vorige zitting worden goedgekeurd.
Enig artikel
De notulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 16 december 2021 worden goedgekeurd.
De statuten van het Zorgbedrijf Meetjesland vereniging van de O.C.M.W.'s van Evergem, Maldegem en Deinze, zoals opgenomen in de notariële akte ondertekend op 20 oktober 2016, en inzonderheid artikel 14 dat de bevoegdheid tot het vaststellen van het budget van het Zorgbedrijf Meetjesland toewijst aan de Algemene Vergadering en artikel 23.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikels 77, 78 en 490.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
De herziening 3 van het meerjarenplan 2020-2025 van het Zorgbedrijf Meetjesland + powerpoint presentatie.
De beslissing van 22 december 2021 van de Algemene Vergadering van het Zorgbedrijf Meetjesland over de goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 - herziening 3.
De herziening 3 van het meerjarenplan 2020-2025 van het Zorgbedrijf Meetjesland werd goedgekeurd door de Algemene Vergadering op 22 december 2021. De bijdrage van het O.C.M.W. Deinze bedraagt :
Deze bedragen zijn opgenomen in de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (4) van stad en O.C.M.W.
De O.C.M.W.-raad neemt kennis van de herziening 3 van het meerjarenplan 2020-2025 van het Zorgbedrijf Meetjesland en van de werkings- en investeringstoelage voor 2022.
Deze uitgave is onderworpen aan het voorafgaand visum.
De investeringstoelage is in het meerjarenplan 2020-2025 op 2022 voorzien op:
meerjarenplan 2020-2025 |
investering |
jaar |
2022 |
investeringsproject |
IP007 - overig beleid |
beleidsdoelstelling |
D10 - verstrekken toelagen |
actieplan |
AP026 - buitengewone toelagen |
actie |
19034 - buitengewone toelage aan Zorgbedrijf Meetjesland |
subproject |
19034/01 - buitengewone toelage aan Zorgbedrijf Meetjesland |
beleidsitem |
095301 - woon- en zorgcentra |
algemene rekening |
664100 - toegestane investeringssubsidies - O.C.M.W.-verenigingen |
krediet |
85.800,00 en 132.000,00 euro |
De algemene werkingstoelage is in het meerjarenplan 2020-2025 op 2022 voorzien op:
meerjarenplan 2020-2025 |
exploitatie |
jaar |
2022 |
beleidsitem |
094990 - thuiszorgdiensten - zorgbedrijf |
algemene rekening |
649300 - algemene werkingssubsidies Zorgbedrijf Meetjesland |
krediet |
289.727,00 euro en 375.156,00 euro |
Gunstig visum 2022/09 van Sabine Vermeersch van 06 januari 2022
Artikel 1
De O.C.M.W.-raad neemt kennis van de herziening 3 van het meerjarenplan 2020-2025 van het Zorgbedrijf Meetjesland. De bijdrage van het O.C.M.W. Deinze bedraagt :
Artikel 2
Dit besluit wordt ter kennis gebracht aan het Zorgbedrijf Meetjesland.
Artikel 3
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn op de webtoepassing van de stad (artikel 285 § 2, 1° en § 3 en artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Uittreksel Raad van maatschappelijk welzijn van 20 februari 2020;
Uittreksel Raad van maatschappelijk welzijn van 29 januari 2021;
Uittreksel Raad van maatschappelijk welzijn van 27 mei 2021;
Uittreksel van het vast bureau van 16 juni 2020 (Afbraak, ruwbouw en dakwerken);
Uittreksel van het vast bureau van 7 juli 2020 (Liften);
Uittreksel van het vast bureau van 29 januari 2021 (Elektriciteit);
Uittreksel van het vast bureau van 29 januari 2021 (Sanitair);
Uittreksel van het vast bureau van 22 juni 2021 (Buitenschrijnwerk);
Verslag van nazicht van de offertes van deelperceel 2 (Pleisterwerken) van 11 januari 2022;
Verslag van nazicht van de offertes van deelperceel 2 (Vloeren en Faience) van 11 januari 2022.
Verwijzend naar de Raad voor maatschappelijk welzijn van 20 februari 2020 waarin het definitief ontwerp en raming voor de herbestemming oud rusthuis in de Karel Picquélaan werden goedgekeurd voor een totaal bedrag van 4.653.296,30 euro excl. btw of 4.968.928,17 euro incl. btw (6% en 21% btw).
Deze opdracht was opgedeeld in volgende percelen:
* Perceel 1 (Afbraak, ruwbouw en dakwerken), raming: 1.648.296,30 euro excl. btw of 1.755.878,17 euro incl. btw;
* Perceel 2 (Afwerking), raming: 1.660.000,00 euro excl. btw of 1.768.600,00 euro incl. btw:
Er wordt voorgesteld om perceel 2 op te splitsen in volgende deelpercelen:
- Buitenschrijnwerk
- Binnenschrijnwerk
- Pleisterwerken
- Vloeren en faience
- Schilderwerken;
* Perceel 3 (HVAC en sanitair), raming: 450.000,00 euro excl. btw of 480.750,00 euro incl. btw;
* Perceel 4 (Elektriciteit), raming: 380.000,00 euro excl. btw of 410.300,00 euro incl. btw;
* Perceel 5 (Liften), raming: 60.000,00 euro excl. btw of 63.600,00 euro incl. 6% btw;
* Perceel 6 (Meubilair), raming: 315.000,00 euro excl. btw of 341.400,00 euro incl. btw;
* Perceel 7 (Omgevingswerken), raming: 140.000,00 euro excl. btw of 148.400,00 euro incl. 6% btw.
Na aanbesteding van diverse percelen werd de oorspronkelijke raming aangepast in de raad van 29 januari 2021 en 27 mei 2021.
Gezien de uitslagen van de reeds gevoerde aanbestedingen, de ramingen voor de nog aan te besteden percelen en de huidige conjunctuur met de daaraan gekoppelde sterk stijgende index van ongeveer 17% ten opzichte van de opstartfase geeft dit de volgende situatie:
Perceel 1 (Afbraak, ruwbouw en dakwerken) werd reeds gegund in het vast bureau, in de zitting van 16 juni 2020 aan de economisch meest voordelige regelmatige bieder (op basis van de prijs) zijnde de firma B & R - Bouw en Renovatie NV voor een bedrag van 1.875.969,15 euro excl. btw of 1.997.085,67 euro incl. btw (6% en 21%). Rekening houdend met de huidige index resulteert dit in volgend aangepast bedrag naar realisatiekost 2.194.883,91 euro excl. btw of 2.336.590,23 euro incl. btw (6% en 21% btw).
Perceel 2 (Afwerking) opgedeeld in diverse subpercelen voor een totaal geraamd bedrag van 2.630.875,20 euro excl. Btw en 2.808.356,27 euro incl. btw (6% en 21%):
Perceel 2.1 (Buitenschrijnwerk) werd reeds gegund in het vast bureau, in de zitting van 22 juni 2021 aan de economisch meest voordelige regelmatige bieder (op basis van de prijs) zijnde de firma Wycor NV, Biezeweg 6 te 9230 Wetteren, voor een bedrag van 763.557,56 euro excl. btw of 813.624,64 euro incl. btw (6 en 21%). Rekening houdend met de huidige index resulteert dit in volgend aangepast bedrag naar realisatiekost 893.362,35 euro excl. btw of 951.940,83 euro incl. btw (6% en 21%).
Perceel 2.2 (Binnenschrijnwerk) werd nog niet aanbesteed. De aangepaste raming, rekening houdend met de huidige index van 17%, bedraagt 893.362,33 euro excl. btw of 955.897,70 euro incl. btw.
Perceel 2.3 (Pleisterwerken) werd recent aanbesteed en nog niet gegund. Rekening houdend met de laagste en enige regelmatige aanbieder heeft dit een aangepaste raming van 418.875,95 euro excl. btw of 445.837,02 euro incl. btw. Dit perceel zit veel hoger dan de initiële raming, de meerkost zit hem vooral in de slechte staat van de bestaande muren en de hogere kost van de aan te brengen isolatie tegen de bestaande muren van het historisch gedeelte.
Perceel 2.4 (Vloeren en faience) werd recent aanbesteed en nog niet gegund. Rekening houdend met de laagste regelmatige aanbieder heeft dit een aangepaste raming van 361.392,57 euro excl. btw of 386.326,98 euro incl. btw. Dit perceel zit onder de initiële raming.
Perceel 2.5 (Schilderwerken) werd nog niet aanbesteed. De aangepaste raming, rekening houdend met de huidige index van 17%, bedraagt 63.882,00 euro excl. btw of 68.353,74 euro incl. btw.
Perceel 3 (HVAC en sanitair) werd reeds gegund in het vast bureau, in de zitting van 29 januari 2021 aan de economisch meest voordelige bieder (op basis van de prijs) zijnde de firma VAN SEVEREN NV, Urselseweg 111A te 9910 Aalter voor een bedrag van 770.778,31 euro excl. btw of 821.270,43 euro incl. btw (6 en 21 %). Rekening houdend met de huidige index resulteert dit in volgend aangepast bedrag naar realisatiekost 901.810,62 euro excl. btw of 960.886,40 euro incl. btw (6 en 21%).
Perceel 4 (Elektriciteit) werd reeds gegund in het vast bureau, in de zitting van 29 januari 2021 aan de economisch meest voordelige bieder (op basis van de prijs) zijnde de firma ALGEMENE ELEKTRICITEIT DE MULDER BVBA, Leenstraat 61 te 9890 Gavere voor een bedrag van 434.248,58 euro excl. btw of 464.311,58 euro incl. btw (6 en 21%). Rekening houdend met de huidige index resulteert dit in volgend aangepast bedrag naar realisatiekost 508.070,84 euro excl. btw of 543.244,55 euro incl. btw (6 en 21%).
Perceel 5 (Liften) werd reeds gegund in het vast bureau in de zitting van 7 juli 2020 aan de economisch meest voordelige bieder (op basis van de beste prijs-kwaliteitsverhouding), zijnde de firma Coopman Orona, voor een bedrag van 55.120,00 euro excl. btw of 58.427,20 euro incl. 6% btw. Rekening houdend met de huidige index resulteert dit in volgend aangepast bedrag naar realisatiekost 64.490,40 euro excl. btw of 68.359,82 euro incl. 6% btw.
Perceel 6 (Meubilair) werd nog niet gegund. De aangepaste raming, rekening houdend met de huidige index van 17%, bedraagt 368.550,00 euro excl. btw of 399.438,00 euro incl. btw.
Perceel 7 (Omgevingswerken) werd nog niet gegund. De aangepaste raming, rekening houdend met de huidige index van 17% , bedraagt 163.800,00 euro excl. btw of 173.628,00 euro incl. btw.
Rekening houdend met het voorgaande, resulteert dit in volgende aangepaste raming:
* Perceel 1 (Afbraak, ruwbouw en dakwerken), raming: 2.194.883,91 euro of 2.336.590,23 euro incl. btw (6% en 21%);
* Perceel 2 (Afwerking), raming: 2.630.875,20 euro excl. btw of 2.808.356,27 euro incl. btw (6% en 21%);
Er wordt voorgesteld om perceel 2 op te splitsen in volgende deelpercelen:
- Buitenschrijnwerk
- Binnenschrijnwerk
- Pleisterwerken
- Vloeren en faience
- Schilderwerken;
* Perceel 3 (HVAC en sanitair), raming: 901.810,62 euro excl. btw of 960.886,40 euro incl. btw (6% en 21%);
* Perceel 4 (Elektriciteit), raming: 508.070,84 euro excl. btw of 543.244,55 euro incl. btw (6% en 21%);
* Perceel 5 (Liften), raming: 64.490,40 euro excl. btw of 68.359,82 euro incl. 6% btw;
* Perceel 6 (Meubilair), raming: 368.550,00 euro excl. btw of 399.438,00 euro incl. btw;
* Perceel 7 (Omgevingswerken), raming: 163.800,00 euro excl. btw of 173.628,00 euro incl. 6% btw.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 6.832.480,97 euro excl. btw of 7.290.503,28 euro incl. btw (6% en 21% btw).
Er wordt voorgesteld de diverse percelen, die nog niet werden gegund, afzonderlijk te gunnen bij wijze van open procedure en onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking.
In het kader van de opdracht zal door de ontwerpers DD& Architecten uit Gent meerdere bestekken opgemaakt worden.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022 op budgetcode IP007/19062/02/221007/095200/19062/AP035 van OCMW Deinze.
Artikel 1
Goedkeuring wordt verleend aan de aangepaste raming voor de opdracht ‘Herbestemming oud rusthuis’. De opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
* Perceel 1 (Afbraak, ruwbouw en dakwerken), raming: 2.194.883,91 euro of 2.336.590,23 euro incl. btw (6% en 21%);
* Perceel 2 (Afwerking), raming: 2.630.875,20 euro excl. btw of 2.808.356,27 euro incl. btw (6% en 21%);
Er wordt voorgesteld om perceel 2 op te splitsen in volgende deelpercelen:
- Buitenschrijnwerk
- Binnenschrijnwerk
- Pleisterwerken
- Vloeren en faience
- Schilderwerken;
* Perceel 3 (HVAC en sanitair), raming: 901.810,62 euro excl. btw of 960.886,40 euro incl. btw (6% en 21%);
* Perceel 4 (Elektriciteit), raming: 508.070,84 euro excl. btw of 543.244,55 euro incl. btw (6% en 21%);
* Perceel 5 (Liften), raming: 64.490,40 euro excl. btw of 68.359,82 euro incl. 6% btw;
* Perceel 6 (Meubilair), raming: 368.550,00 euro excl. btw of 399.438,00 euro incl. btw;
* Perceel 7 (Omgevingswerken), raming: 163.800,00 euro excl. btw of 173.628,00 euro incl. 6% btw.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 6.832.480,97 euro excl. btw of 7.290.503,28 euro incl. btw (6% en 21% btw).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt per perceel of deelperceel afzonderlijk gegund bij wijze van de open procedure of onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking.
Laatste artikel
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn op de webtoepassing van de stad (artikel 285 § 2, 1° en § 3 en artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 77 en 78 over de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Uittreksel kad. plan + legger
Luchtfoto
Waardebepaling
Ontwerpakte
Plan erfdienstbaarheid
Bodemattest
In zitting van 4 april 2006 besliste de Raad voor Maatschappelijk Welzijn over te gaan tot de verkoop van gronden destijds kad. gekend te Deinze, 1e afd., sectie A, nrs. 317c en 317c2, gelegen ter hoogte van de Aaltersesteenweg en dit aan de aangelanden van de voorliggende woningen (in de volksmond "zonhuizen" genaamd).
In het kader van dit verkoopdossier werden destijds de nodige opmetingen verricht door landmeter Jan Van de Ven te Dentergem.
Uit het opmetingsplan van 16 februari 1999 van voormelde landmeter blijkt dat de gronden werden opgesplitst in 21 loten waarbij tevens een erfdienstbaarheid van overgang van 3,5m over deze loten voorzien is..
In 2007 werd het merendeel van de loten aan de aangelanden verkocht.
Het lot 20 bleef tot op heden eigendom van het OCMW en werd jarenlang in gebruik gegeven aan de eigenaar-bewoner van de voorliggende woning Aaltersesteenweg 36.
Recent informeerde de eigenaar van Aaltersesteenweg 36 tot aankoop van het achterliggende perceel, zijnde het lot 20 zoals aangeduid op bovenvermeld opmetingsplan.
Dit achterliggend perceel is thans kad. gekend te Deinze, 1e Afd., sectie A, nr. 317n3 (opp. 145m²).
De afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid heeft voor de verkoop een waardebepaling opgemaakt ten bedrage van 7.250,00 euro.
De kandidaat-koper verklaarde zich schriftelijk akkoord met deze aankoopprijs.
De afdeling Vastgoedtransacties bereidde de ontwerpakte voor welke thans ter goedkeuring voorligt.
Na bespreking.
Deze beslissing valt niet onder de visumplicht en heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1
De Raad hecht goedkeuring aan de ontwerpakte, opgemaakt door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid, tot verkoop van het perceel kad. gekend te Deinze 1e Afd., sectie A, nr. 317n3 (opp. 145 m²), gelegen ter hoogte van de Aaltersesteenweg, aan de aangelande eigenaar van Aaltersesteenweg 36, mits de som van 7.250,00 euro.
Artikel 2
De authentieke akte zal verleden worden voor Dhr. Joris Platteau, Vlaams commissaris bij de afdeling Vastgoedtransacties waarbij de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie ontslagen wordt ambtshalve inschrijving te nemen.
Artikel 3
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn op de webtoepassing van de stad (artikel 285 § 2, 1° en § 3 en artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 77 en 78 over de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
De gecoördineerde statuten van Huurpunt vzw.
De gecoördineerde statuten van Huurpunt vzw.
Conform art. 12 wordt elk lid vertegenwoordigd door een mandataris die wordt aangeduid door het bestuur van het SVK.
Het vast bureau draagt schepen Marleen Vanlerberghe voor als vertegenwoordiger en mevrouw Petra Himpe als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Huurpunt vzw.
Deze beslissing valt niet onder de visumplicht.
28 ja stemmen en 3 onthoudingen. 1 stem is niet uitgebracht.
27 ja stemme, 1 neen stem en 3 onthoudingen. 1 stem werd niet uitgebracht.
Artikel 1
De gecoördineerde statuten van vzw Huurpunt worden goedgekeurd.
Artikel 2
Mevrouw Marleen Vanlerberghe, schepen, wordt vanaf heden vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Huurpunt vzw.
Artikel 3
Mevrouw Petra Himpe, coördinator huisvesting, wordt vanaf heden plaatsvervanger in de algemene vergadering van Huurpunt vzw.
Artikel 4
Deze aanduidingen gelden, behoudens ontslag, tot en met 31 december 2022.
Artikel 5
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn op de webtoepassing van de stad (artikel 285 § 2, 1° en § 3 en artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Artikel 6
Dit besluit wordt ter kennis gebracht van Huurpunt vzw, Bisschoffsheimlaan1-8, 1000 Brussel.
Enig artikel
Er werden geen mondelinge vragen ingediend.
De voorzitter sluit de zitting op 27/01/2022 om 23:03.
Namens OCMW-raad,
Stefanie De Vlieger
algemeen directeur
Tess Minnens
voorzitter