De gecoördineerde grondwet van 17 februari 1994, artikel 173.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2de lid, 14°, over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
De Vlaamse codex van de ruimtelijke ordening, specifiek artikel 7.6.4 dat stelt dat de bepalingen m.b.t. informatieverplichtingen, zoals voorzien in de artikel 5.2.1, 5.2.5 en 5.2.6 slechts van toepassing zijn ten vroegste 31 dagen nadat in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd is dat de gemeente waar het onroerend goed gelegen is, beschikt over een goedgekeurd plannen- en vergunningenregister.
De gemeenteraadsbeslissing van 24 januari 2019 over het verstrekken van vastgoedinformatie.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 30 mei 2023 over het verstrekken van vastgoedinformatie, aanpassing retributie i.f.v. VIP (Vastgoed Informatie Platform).
Het proces om informatie te verzamelen voor de verkoop van vastgoed is vandaag versnipperd en administratief tijdrovend. Iedere gemeente/stad heeft zo zijn eigen werkwijze. Stedenbouwkundige informatie, milieu informatie en andere informatie over het perceel en onroerend goed moeten nu nog vaak semi-manueel worden opgezocht bij de verschillende administraties.
Digitaal Vlaanderen ontwikkelde daarvoor het VIP (Vastgoed Informatie Platform). Dit platform standaardiseert en digitaliseert de aanvraag, verwerking en uitwisseling van deze gegevens. De retributie wordt ook vereenvoudigd en gestandaardiseerd. Er is keuze uit 2 opties.
Onze huidige retributie bedraagt:
Met het Vastgoedinformatieplatform komt er uniformiteit in de berekeningswijzen. Het lokaal bestuur kiest tussen twee opties.
Stad Deinze schakelt op 26 juni 2023 over op het VIP-systeem.
Het is billijk dat de financiële last die voortvloeit uit het werk voor het behandelen van de vragen niet volledig ten laste wordt gelegd van de gemeenschap, maar mede gedragen wordt door de belanghebbenden. De Lokale besturen bepalen autonoom het bedrag van de gemeentelijke retributie voor de afhandeling van een dossier vastgoedinformatie.
Het college stelt voor om het bedrag van de retributie vast te stellen op 150,00 euro en voor de berekeningswijze te kiezen voor optie 2.
Het gemeentebestuur moet ook uittreksels uit het plannen- en vergunningendossier afleveren. Ook de afgifte van deze uittreksels brengt een werklast met zich mee waardoor het billijk is hiervoor een retributie te vragen. Het tarief voor deze prestaties wordt niet aangepast.
De ontvangsten van deze beslissing zullen geboekt worden op:
meerjarenplan 2020-2025 |
Exploitatie |
jaar |
2023-2025 |
beleidsitem |
011900 - overige algemene diensten |
algemene rekening |
700010 - opbrengsten aflevering administratieve documenten |
actie |
geen |
krediet |
toereikend |
Periode
Artikel 1
Er wordt voor een termijn aanvangend op 26 juni 2023 en eindigend op 31 december 2025 een retributiereglement geheven op het verstrekken van vastgoedinformatie.
Schuldenaar
Artikel 2
De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon die de vastgoedinformatie of stedenbouwkundig uittreksel aanvraagt.
Tarieven
Artikel 3
De retributie wordt als volgt vastgesteld:
a. vastgoedinlichtingen inclusief uittreksel uit het plannen- en vergunningenregister : 150 euro per aanvraag per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat:
b. uittreksel uit het plannen- en vergunningenregister : 75 euro per aanvraag.
Wijze van betaling
Artikel 4
Aan de retributieplichtige wordt een factuur met het verschuldigde bedrag toegezonden. Het verschuldigde bedrag wordt betaald binnen dertig dagen vanaf de verzending van de factuur.
Vanaf 1 januari 2024 moet de betaling vooraf gebeuren aan het VIP (Vastgoed Informatie Platform), waarna dienst omgeving bericht ontvangt dat de gevraagde vastgoedinformatie mag verstrekt worden. VIP zal de ontvangsten doorstorten aan het stadsbestuur.
Maatregelen bij weigering van betaling
Artikel 7 (tot en met facturen uitgereikt op 31 december 2023)
Bij weigering of nalatigheid om de retributie te betalen, geschiedt de invordering volgens de regels van de burgerlijke rechtspleging voor het betwiste gedeelte.
Voor het niet-betwiste gedeelte van de niet-fiscale vorderingen geschiedt de invordering overeenkomstig artikel 177 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Artikel 1
Er wordt voor een termijn aanvangend op 26 juni 2023 en eindigend op 31 december 2025 een retributiereglement geheven op het verstrekken van vastgoedinformatie.
Artikel 2
Het gemeenteraadsbesluit van 24 januari 2019 over het retributiereglement voor het verstrekken van vastgoedinformatie wordt opgeheven vanaf 26 juni 2023 en vervangen door dit besluit, maar blijft van toepassing voor de aangevraagde vastgoedinformatie vóór 1 juli 2023.
Artikel 3
Een kopie van dit besluit wordt aan de financieel directeur bezorgd en aan de betrokken dienst belast met de toepassing van dit reglement.
Artikel 4
Dit besluit en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 1 en artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).