Terug
Gepubliceerd op 27/06/2023

Besluit  gemeenteraad

di 20/06/2023 - 19:30

Retributiereglement voor het verstrekken van vastgoedinformatie - aanpassing

Aanwezig: Tess Minnens, voorzitter van de gemeenteraad
Jan Vermeulen, burgemeester
Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Trees Van Hove, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, schepenen
Marleen Vanlerberghe, schepen, voorzitter BCSD
Annick Verstraete, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Paul Soetaert, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Jan Pauwels, Nathalie Lambrecht, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Carline De Paepe, Ortwin Depoortere, Kristof Van den Berghe, Peter Parmentier, gemeenteraadsleden
Willy Planckaert, Winoc De Dapper, waarnemend gemeenteraadsleden
Stefanie De Vlieger, algemeen directeur
Verontschuldigd: Johan Cornelis, schepen
Sabine Vermeulen, Nadia Sucaet, Eva Martens, Peter De Maertelaere, gemeenteraadsleden
Regelgeving

De gecoördineerde grondwet van 17 februari 1994, artikel 173.

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2de lid, 14°, over de bevoegdheden van de gemeenteraad.

Het bestuursdecreet van 7 december 2018.

De Vlaamse codex van de ruimtelijke ordening, specifiek artikel 7.6.4 dat stelt dat de bepalingen m.b.t. informatieverplichtingen, zoals voorzien in de artikel 5.2.1, 5.2.5 en 5.2.6 slechts van toepassing zijn ten vroegste 31 dagen nadat in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd is dat de gemeente waar het onroerend goed gelegen is, beschikt over een goedgekeurd plannen- en vergunningenregister.

Bijlagen

De gemeenteraadsbeslissing van 24 januari 2019 over het verstrekken van vastgoedinformatie.

De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 30 mei 2023 over het verstrekken van vastgoedinformatie, aanpassing retributie i.f.v. VIP (Vastgoed Informatie Platform).

Motivering

Het proces om informatie te verzamelen voor de verkoop van vastgoed is vandaag versnipperd en administratief tijdrovend. Iedere gemeente/stad heeft zo zijn eigen werkwijze. Stedenbouwkundige informatie, milieu informatie en andere informatie over het perceel en onroerend goed moeten nu nog vaak semi-manueel worden opgezocht bij de verschillende administraties.
Digitaal Vlaanderen ontwikkelde daarvoor het VIP (Vastgoed Informatie Platform). Dit platform standaardiseert en digitaliseert de aanvraag, verwerking en uitwisseling van deze gegevens. De retributie wordt ook vereenvoudigd en gestandaardiseerd. Er is keuze uit 2 opties.

Onze huidige retributie bedraagt:

  • 1 tem 3 aaneensluitende percelen: 150 €
  • 4 tem 6 aaneensluitende percelen: 300 €
  • 7 tem 9 aaneensluitende percelen: 450 €

Met het Vastgoedinformatieplatform komt er uniformiteit in de berekeningswijzen. Het lokaal bestuur kiest tussen twee opties.

  • Optie 1: Eénmaal de gemeentelijke retributie per perceel (CaPaKey)
  • Optie 2: Eénmaal de gemeentelijke retributie per perceel (CaPaKey) maar een aanvrager dient slechts éénmaal de retributieprijs voor een aanvraag te betalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat:
    • De percelen aangrenzend zijn
    • De percelen binnen éénzelfde gemeentelijke grens liggen
    • Er maximaal op één perceel (een) gebouweenhe(i)d(en) geregistreerd is (zijn)

Stad Deinze schakelt op 26 juni 2023 over op het VIP-systeem.

Het is billijk dat de financiële last die voortvloeit uit het werk voor het behandelen van de vragen niet volledig ten laste wordt gelegd van de gemeenschap, maar mede gedragen wordt door de belanghebbenden. De Lokale besturen bepalen autonoom het bedrag van de gemeentelijke retributie voor de afhandeling van een dossier vastgoedinformatie.

Het college stelt voor om het bedrag van de retributie vast te stellen op 150,00 euro en voor de berekeningswijze te kiezen voor optie 2.

Het gemeentebestuur moet ook uittreksels uit het plannen- en vergunningendossier afleveren. Ook de afgifte van deze uittreksels brengt een werklast met zich mee waardoor het billijk is hiervoor een retributie te vragen. Het tarief voor deze prestaties wordt niet aangepast.

Financiële impact

De ontvangsten van deze beslissing zullen geboekt worden op:

 meerjarenplan 2020-2025

 Exploitatie

 jaar

 2023-2025

 beleidsitem

 011900 - overige algemene diensten

 algemene rekening

 700010 - opbrengsten aflevering administratieve documenten

 actie

 geen

 krediet

 toereikend

Reglementen

Periode

Artikel 1
Er wordt voor een termijn aanvangend op 26 juni 2023 en eindigend op 31 december 2025 een retributiereglement geheven op het verstrekken van vastgoedinformatie.

Schuldenaar

Artikel 2
De retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon die de vastgoedinformatie of stedenbouwkundig uittreksel aanvraagt.

Tarieven

Artikel 3
De retributie wordt als volgt vastgesteld:

a. vastgoedinlichtingen inclusief uittreksel uit het plannen- en vergunningenregister : 150 euro per aanvraag per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat:

  • De percelen aangrenzend zijn
  • De percelen binnen éénzelfde gemeentelijke grens liggen
  • Er maximaal op één perceel (een) gebouweenhe(i)d(en) geregistreerd is (zijn).

b. uittreksel uit het plannen- en vergunningenregister : 75 euro per aanvraag.

Wijze van betaling

Artikel 4
Aan de retributieplichtige wordt een factuur met het verschuldigde bedrag toegezonden. Het verschuldigde bedrag wordt betaald binnen dertig dagen vanaf de verzending van de factuur.

Vanaf 1 januari 2024 moet de betaling vooraf gebeuren aan het VIP (Vastgoed Informatie Platform), waarna dienst omgeving bericht ontvangt dat de gevraagde vastgoedinformatie mag verstrekt worden. VIP zal de ontvangsten doorstorten aan het stadsbestuur.

Maatregelen bij weigering van betaling

Artikel 7 (tot en met facturen uitgereikt op 31 december 2023)
Bij weigering of nalatigheid om de retributie te betalen, geschiedt de invordering volgens de regels van de burgerlijke rechtspleging voor het betwiste gedeelte.

Voor het niet-betwiste gedeelte van de niet-fiscale vorderingen geschiedt de invordering overeenkomstig artikel 177 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

Publieke stemming
Aanwezig: Tess Minnens, Jan Vermeulen, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Trees Van Hove, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Marleen Vanlerberghe, Annick Verstraete, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Paul Soetaert, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Jan Pauwels, Nathalie Lambrecht, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Carline De Paepe, Ortwin Depoortere, Kristof Van den Berghe, Peter Parmentier, Willy Planckaert, Winoc De Dapper, Stefanie De Vlieger
Voorstanders: Tess Minnens, Jan Vermeulen, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Trees Van Hove, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Marleen Vanlerberghe, Annick Verstraete, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Paul Soetaert, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Jan Pauwels, Nathalie Lambrecht, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Carline De Paepe, Ortwin Depoortere, Kristof Van den Berghe, Peter Parmentier, Willy Planckaert, Winoc De Dapper
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1
Er wordt voor een termijn aanvangend op 26 juni 2023 en eindigend op 31 december 2025 een retributiereglement geheven op het verstrekken van vastgoedinformatie.

Artikel 2
Het gemeenteraadsbesluit van 24 januari 2019 over het retributiereglement voor het verstrekken van vastgoedinformatie wordt opgeheven vanaf 26 juni 2023 en vervangen door dit besluit, maar blijft van toepassing voor de aangevraagde vastgoedinformatie vóór 1 juli 2023.

Artikel 3
Een kopie van dit besluit wordt aan de financieel directeur bezorgd en aan de betrokken dienst belast met de toepassing van dit reglement.

Artikel 4
Dit besluit en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 1 en artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).