Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 56 en 57 over de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2018.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens en latere wijzigingen.
Het decreet van 4 april 2014 houdende de uitwisseling van informatie over een inname van het openbaar domein in het Vlaamse Gewest en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie op het wegverkeer en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 16 september 2019 tot wijziging van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto’s, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen en het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het koninklijk besluit van 28 juni 2019 tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de alle-terreinwedstrijden en latere wijzigingen.
De omzendbrief OOP 45 van 5 november 2019 ter begeleiding van het koninklijk besluit van 28 juni 2019.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse regering van 9 december 2016 houdende de uitvoering van het decreet van 4 april 2014 houdende de uitwisseling van informatie over een inname van het openbaar domein in het Vlaamse Gewest.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald en latere wijzigingen.
Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen.
Het algemeen politiereglement Deinze-Zulte-Lievegem goedgekeurd 20 februari 2020.
Het advies uitgaande van de Provinciale Commissie voor dringende geneeskundige hulpverlening.
Het advies van 13 december 2023 uitgaande van de Vlaamse Overheid, Agentschap Wegen en Verkeer, tot het verkrijgen van de toelating tot ingebruikname van de openbare gewestwegen op 20 mei 2024 inzake de doortocht van de wielerwedstrijd voor junioren te Nevele.
De e-mail van 22 januari 2024 van het Operationeel team - Directie Operaties van de Politiezone Deinze-Zulte-Lievegem met onderwerp: Wielerwedstrijd Nevele sinksenkermis juniores 2024.
Plan parcours wielerwedstrijd Nevele op maandag 20 mei 2024.
Het gunstig advies uitgaande van de Provinciale Commissie voor dringende geneeskundige hulpverlening.
Het gunstig advies van 13 december 2023 uitgaande van de Vlaamse Overheid, Agentschap Wegen en Verkeer, tot het verkrijgen van de toelating tot ingebruikname van de openbare gewestwegen op 20 mei 2024inzake de doortocht van de wielerwedstrijd voor junioren te Nevele.
Het gunstig advies van 22 januari 2024 uitgaande van het Operationeel team - Directie Operaties van de Politiezone Deinze-Zulte-Lievegem, inzake de wielerwedstrijd voor junioren te Nevele op maandag 20 mei 2024.
De vraag uitgaande van het College van burgemeester en schepenen tot het opstellen van een tijdelijk verkeersreglement inzake de wielerwedstrijd voor junioren te Nevele op maandag 20 mei 2024.
Het is noodzakelijk de nodige veiligheidsmaatregelen te treffen in het belang van de deelnemers, toeschouwers en weggebruikers.
Er dienen tijdelijke politiemaatregelen getroffen te worden om het verkeer in goede banen te leiden.
Artikel 1
Op maandag 20 mei 2024 van 15u00 tot 17u30 gaat er een wielerwedstrijd door in Nevele. De start en aankomst is ter hoogte van Cyriel Buyssestraat nr. 30.
Er worden 16 ronden van +/- 5 km afgelegd (= 80 km). De renners volgen het hiernavolgende traject:
Artikel 2
Er wordt nadarhekken geplaatst ter hoogte van de aankomst, meer bepaald 150 meter waarvan 100 meter voor de eindstreep en 50 meter na de eindstreep. De organisatie staat in voor het plaatsen van de nadarhekken.
Artikel 3
Er wordt een stilstaan- en parkeerverbod ingevoerd op maandag 20 mei 2024 vanaf 13u00 tot 18u00 op de gehele omloop, aan de beide zijden van de openbare weg.
Artikel 4
De verkeersmaatregel uit artikel 3 wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van voldoende verkeersborden E3 met opwaartse pijl (= begin reglementering) en neerwaartse pijl (= einde reglementering) met blauw onderbord ‘Op maandag 20 mei 2024 vanaf 13u00 tot 18u00’ en herhaald als de reglementaire zone meer dan 100 meter bedraagt.
Artikel 5
Er wordt éénrichtingsverkeer ingevoerd op de gehele omloop. De toegelaten rijrichting is deze met de renners mee. Uitgezonderd op het klein deeltje op de Biebuyckstraat (N437) gelegen tussen de IJsbeerlaan en de Steenputstraat. De Lokale politie zal instaan voor de verkeersregeling op bovenstaand beschreven kruispunt.
Artikel 6
De verkeersmaatregel uit artikel 5 wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de verkeersborden C1 en F19.
Deze verkeersborden worden, naargelang de plaatsgesteldheid, geplaatst op signalisatiehek of op paal. Deze verkeersborden dienen herhaald te worden na iedere aansluiting.
Artikel 7
De kruispunten zullen bezet worden door signaalgevers of politieagenten, die de nodige richtlijnen aan de weggebruikers zullen geven. De weggebruikers dienen de richting van de wielrenners te volgen en mogen niet in tegengestelde richting de rijbaan volgen.
Artikel 8
De nodige signalisatie zal geplaatst en verwijderd worden door de technische uitvoeringsdienst van de stad Deinze, bijgestaan door de leden van de organisatie.
Borden die in tegenstrijd zijn met onderhavig verkeersreglement dienen te worden afgedekt door de technische dienst van Deinze.
Artikel 9
De inrichters dienen alle langs het traject omwonenden ten minste één week op voorhand op de hoogte te brengen van de geplande manifestatie en van de tijdelijke verkeerssituatie.
Artikel 10
De beheerder van de openbare weg kan niet aansprakelijk worden gesteld voor ongevallen te wijten aan de staat van de wegverharding bij gebruik ervan voor de inrichting van deze manifestatie.
Artikel 11
Indien er schade aan het openbaar domein (weg en aanhorigheden) wordt vastgesteld, rechtstreeks of onrechtstreeks voortkomende uit de hier bovenvermelde manifestatie, moet deze hersteld worden tot voldoening van het gemeentebestuur.
Artikel 12
Deze verordening treedt in werking na de bekendmaking ervan overeenkomstig artikel 286 §1 1° en artikel 287 van het decreet lokaal bestuur via de webtoepassing van de stad.
Artikel 13
Afschrift van dit besluit wordt gestuurd naar: de griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg in Gent, de griffie van de Politierechtbank te Gent, de lokale politie zone Deinze-Zulte-Lievegem directie Operaties en de dienst Verkeer, de technische uitvoeringsdienst en de inrichters.