Terug
Gepubliceerd op 02/05/2024

Besluit  gemeenteraad

do 25/04/2024 - 19:30

Zwerfvuil en sluikstorten, handhaving: advies, goedkeuring overeenkomst en reglement cameraproject IVM

Aanwezig: Tess Minnens, voorzitter van de gemeenteraad
Jan Vermeulen, burgemeester
Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Nathalie Lambrecht, schepenen
Marleen Vanlerberghe, schepen, voorzitter BCSD
Annick Verstraete, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Jan Pauwels, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Carline De Paepe, Kristof Van den Berghe, Peter Parmentier, Els Baart, Sylvie Claeys, gemeenteraadsleden
Ronny Vermeulen, waarnemend gemeenteraadslid
Stefanie De Vlieger, algemeen directeur
Verontschuldigd: Sabine Vermeulen, Eva Martens, Ortwin Depoortere, Peter De Maertelaere, gemeenteraadsleden
Regelgeving

Het Europees Verdrag ter bescherming van de Rechten van de Mens en fundamentele vrijheden.

De Verordening (EU) nr. 2016/679, 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (hierna “AVG”).

De camerawet van 21 maart 2007 (Wet tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's) (kaderwet), gewijzigd door de wet van 21 maart 2018, art. 5, §2 (vaste bewakingscamera) art. 5, §2/1 (tijdelijke vaste bewakingscamera).

Het KB 8 mei 2018 (Koninklijk besluit betreffende de aangiften van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s en betreffende het register van de beeldverwerkingsactiviteiten) (aanmelding bestaande en nieuwe bewakingscamera’s via www.aangiftecamera.be).

Het KB van 28 mei 2018 tot wijziging van het Koninklijk Besluit van 10 februari 2008 tot vaststelling van de wijze waarop wordt aangegeven dat er camerabewaking plaatsvindt.

De Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens, BS 5 september 2018.

De Ministeriële Omzendbrief van 10 december 2009 betreffende de Wet van 21 maart 2007, gewijzigd door de Ministeriële Omzendbrief van 13 mei 2011.

Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

Het bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen.

Bijlagen

Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 26 april 2022 - voorstel tot deelname IVM cameraproject.

IVM_bijlage 1_stappenplan IVM cameraproject.

IVM_bijlage 2_aanvraagdossier gemeenteraad cameraproject.

IVM_bijlage 3_advies korpschef.

IVM_bijlage 4_overeenkomst camera project.

Motivering

We verwijzen naar de wettelijke bepalingen omtrent camerabewaking zoals beschreven in het aanvraagdossier als bijlage. 

We verwijzen tevens naar het positief advies van 31 maart 2024 van de korpschef van de lokale politiezone Deinze-Zulte-Lievegem.

Verder wijzen we op het voorbereidende dossier van de verwerker van 2 maart 2021, opgesteld conform de bepalingen van de Ministeriële Omzendbrief betreffende de Wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's, art. 2.1 (deze Omzendbrief wordt niet opgeheven na de wetswijzigingen van 2018); bij dit voorbereidend dossier wordt tevens een Gegevensbeschermingseffectbeoordeling gevoegd (in uitvoering van art 35.1 AVG) door het bestuur.

IVM (Intergemeentelijke opdrachthoudende Vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland) stelt voor om ‘tijdelijk’ vaste camera’s te plaatsen op het grondgebied Deinze, teneinde de strijd tegen sluikstorten en zwerfvuil aan te pakken. IVM stelt voor om dit te doen op glasbolsites en hotspots. In Deinze wordt het glas aan huis opgehaald en zodoende zijn er op het grondgebied geen glasbolsites. Zodoende wordt voorgesteld om camera's te plaatsen op ‘hotspots’ waar zwerfvuil en sluikstort frequent worden vastgesteld.

De plaatsing van deze tijdelijk vaste (verplaatsbare) camera’s dient volgende doelstellingen:

  • Afschrikken van potentiële daders
  • Voorkomen, vaststellen en bewijzen verzamelen van overlast
  • Verschaffen van informatie die de politie in staat stelt bedoelde overlast en misdrijven op te sporen en te vervolgen
  • Verhogen pakkans van de daders van die misdrijven bij de bestrijding van zwerfvuil en sluikstorten
  • Daders, verstoorders van de openbare orde, getuigen of slachtoffers opsporen en identificeren
  • Optimaliseren van de ingezette preventieve maatregelen

IVM treedt op als verwerker van de beelden en zal instaan voor

  • Het plaatsen van de camera’s
  • Het bekijken en verwerken van de beelden
  • Het opmaken van een GAS-dossier waar mogelijk of overmaken van de beelden aan de lokale politie indien nodig.

De afspraken hieromtrent tussen het lokaal bestuur, de lokale politie en IVM worden verankerd in een overeenkomst.

De gemeente dient een verwerkingsovereenkomst  af te sluiten met de verwerker conform artikel 28.3 AVG.

De gemeenteraad dient een positief advies te formuleren conform artikel 5§2/1 van de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s, zoals gewijzigd bij Wet van 12 november 2009, 3 augustus 2012, 4 april 2014 en 21 maart 2018.

De verwerker zal elektronisch aangifte doen via www.aangiftecamera.be en een register van de beeldverwerkingsactiviteiten bijhouden zoals opgelegd door de AVG. Hij zal dit doen uiterlijk de dag vóór de camera’s in gebruik worden genomen. IVM bezorgt na eerste aangifte en na elke jaarlijkse vernieuwing gedateerd bewijs hiervan aan de verwerkingsverantwoordelijke en zal het register bijhouden en ter beschikking houden van de verwerkingsverantwoordelijke.

Het college van burgemeester en schepenen gaf gunstig advies op 26 april 2022 wat betreft de camerabewaking op hotspots van zwerfvuil en sluikstort.

Financiële impact

De deelname aan het IVM cameraproject is gratis, m.u.z. van onderstaande kosten.

Er is een éénmalige kost om borden te plaatsen met de aankondiging van camera-controle ter hoogte van invalswegen. Dergelijk bord kost € 40,29 (incl. BTW) per stuk. Uitgaande van de plaatsing van 30 borden, incl. andere materialen (paal / snelbeton), wordt deze éénmalige kost geraamd op € 2.000,-. Deze kost zal verrekend worden op de algemene post aankoop verkeersborden.

In het politiereglement is het achterlaten van afval ingedeeld onder de GAS 1- inbreuken. De administratieve geldboete bedraagt minimum 100 euro en maximaal 175 of 350 euro naargelang de overtreder minderjarig of meerderjarig is. De administratieve sanctie is proportioneel in functie van de zwaarte van de feiten die haar verantwoorden en in functie van de eventuele herhaling. Indien er verzachtende omstandigheden zijn, kunnen de administratieve geldboetes worden verminderd, zonder dat zij ooit lager mogen zijn dan 25,00 euro.

Het bepalen van de administratieve boete gebeurt voor de stad Deinze door een provinciale sanctie-ambtenaar. Er wordt hiervoor een dossierkost aangerekend. De provincie deelt mee dat deze kost per 1 april 2022 werd aangepast. Onderstaande tarieven zijn van toepassing voor de behandeling van een dossier GAS niet verkeer:

- € 65,95 voor een dossier dat leidt tot een beslissing ten gronde, zonder verweer;

- € 75,00 voor een dossier dat leidt tot een beslissing ten gronde, met verweer;

- € 11,99 voor een dossier dat leidt tot een beslissing niet ten gronde.

Naast deze ingrepen wordt er een structureel index-mechanisme ingebouwd. Per 1 januari 2023 worden alle tarieven jaarlijks aangepast in verhouding met de gezondheidsindex van de maand december van het voorgaande jaar.

Reglementen

ART. 1 DOEL VAN DE VERWERKING VAN DE BEELDEN
Voorkomen, vaststellen en bewijzen verzamelen omtrent sluikstort en zwerfvuil bij hotspots. De hotspots worden bepaald door de gemeente, eventueel in overleg met de lokale politie. Dit zijn plaatsen waar er hinder is van sluikstort en/of zwerfvuil. Aan de hand van de beelden informatie verschaffen aan de politie of sanctionerend ambtenaar zodat de daders kunnen opgespoord en geïdentificeerd worden.

ART. 2 WELKE BEELDEN WORDEN OPGENOMEN
De verwerking van de beelden bevat uitsluitend gegevens over bezoekers van de onmiddellijke omgeving van de camera’s.
De ‘tijdelijke’ vaste bewakingscamera’s worden geplaatst op locaties waar er overlast is van zwerfvuil en/of sluikstort.
Bewakingscamera’s mogen in geen geval beelden opleveren die de intimiteit van een persoon schenden of gericht zijn op het inwinnen van informatie over de filosofische, religieuze, politieke, syndicale gezindheid, etnische of sociale origine, het seksuele leven of de gezondheidstoestand.

ART. 3 WIJZE VAN VERKRIJGEN
De beelden dienen van zodanige kwaliteit te zijn dat personen en voertuigen dag en nacht kunnen geïdentificeerd worden.
De gegevens verkregen van de bewakingscamera’s zullen niet in real-time bekeken worden maar na het verkrijgen van de opnames. De opnames zullen slechts bekeken worden na het vaststellen van een sluikstort of de aanwezigheid van zwerfvuil.

ART 4 INFORMATIEPLICHT
Elk heimelijk gebruik van vaste bewakingscamera’s is verboden.
Een plaats betreden waar een pictogram aangeeft dat er vaste camerabewaking plaatsvindt, geldt als voorafgaandelijke toestemming. De zone onder cameratoezicht wordt gesignaleerd met aangepaste signalisatie (pictogrammen) ter hoogte van de invalswegen van de stad Deinze. De pictogrammen bevatten alle wettelijk verplichte mededelingen.

ART. 5 INZAGERECHT
Iedere gefilmde persoon heeft het recht op toegang tot de beelden (Art. 12 van de Camerawet en art. 15 van de AVG). Dit recht kan natuurlijk slechts uitgeoefend worden indien de beelden werden opgeslagen en bewaard. Wie toegang wenst tot zijn gegevens richt hiertoe een verzoek aan de verantwoordelijke voor de verwerking. De aanvraag moet vergezeld zijn van voldoende gedetailleerde vermeldingen teneinde de juiste plaats van de gegevens in de opname te kunnen lokaliseren (datum, uur, juiste plaats). De privacy van derden die zichtbaar zijn op de film dient beschermd te worden en de belangen van de veiligheid dienen afgewogen te worden.

ART. 6 VERWIJDERING EN VERNIETIGING GEGEVENS
De beelden worden niet langer bijgehouden dan strikt noodzakelijk, dit met een maximum van 1 maand. (Art. 5 §4, 4e lid van de Camerawet)

Alleen in het geval de gegevens noodzakelijk zijn voor een onderzoek van de politie of sanctionerend ambtenaar en moeten dienen als bewijsmateriaal tijdens een rechtszitting, indien beelden een bijdrage kunnen leveren tot het bewijzen van een misdrijf, van schade, van overlast of het identificeren van een dader, een verstoorder van de openbare orde, een getuige of slachtoffer, kunnen gegevens langer bewaard worden. In dat geval geldt dat de exports / screenshots van de betreffende beelden en de ermee verband houdende vaststelling ten behoeve van de verwerkingsverantwoordelijke voor een maximumtermijn van één (1) jaar worden bewaard, tenzij de verwerkingsverantwoordelijke schriftelijk andere instructies zou geven.

Na de gestelde bewaarduur worden de beelden vernietigd.

ART. 7 VEILIGHEID VAN DE VERWERKING
De verantwoordelijke voor de verwerking en de door hem ingeschakelde verwerker(s) alsook de personen die onder zijn gezag vallen, moeten alle nodige voorzorgsmaatregelen nemen om te vermijden dat onbevoegden toegang krijgen tot de beelden. Zij zijn gebonden door de discretieplicht.
De verantwoordelijke voor de verwerking en de door hem ingeschakelde verwerker(s) moeten gepaste algemene veiligheidsmaatregelen nemen ten opzichte van bestaande risico’s. De juistheid van de verwerkte gegevens dient geverifieerd te worden (o.a. door middel van codering van de gegevens, toegang te koppelen aan een paswoord en dergelijke). Ook elk ander risico voor de gegevens dient voorkomen te worden (diefstal, uitwissing, risico op gebruik voor andere doeleinden).
Er worden enkel gegevens verstrekt aan de politie en de gerechtelijke overheden. In het kader van de opmaak van een bestuurlijk verslag kunnen de gegevens ook verstrekt worden aan de sanctionerend ambtenaar. IVM, handelend als verwerker, werkt daarbij zoveel als mogelijk op beveiligde digitale wijze; daarvoor werd eveneens een gegevensbeschermingseffectbeoordeling opgesteld.

Teneinde te waarborgen dat de verwerker(s) afdoende garanties biedt(/en) met betrekking tot het toepassen van passende technische en organisatorische maatregelen opdat de verwerking aan de vereisten van de AVG voldoet en de bescherming van de rechten van de betrokkene is gewaarborgd, sluit de verantwoordelijke voor de verwerking met de verwerker(s) (een) verwerkingscontract(en) conform artikel 28 van de AVG .

ART. 8 VERANTWOORDELIJKE VOOR DE VERWERKING
De verantwoordelijke voor de verwerking is diegene die de doeleinden en de middelen bepaalt. Dit kan een natuurlijke persoon, een rechtspersoon, een feitelijke vereniging of een openbaar bestuur zijn. De identificatie van de verantwoordelijke voor de verwerking is belangrijk aangezien hij moet waken over de naleving van de wet en moet fungeren als contactpersoon voor controleoverheden en personen die hun recht op toegang wensen uit te oefenen. De verwerkingsverantwoordelijke die de beslissing neemt om één of meerdere tijdelijke vaste bewakingscamera's te plaatsen in een niet-besloten plaats kan alleen maar een openbare overheid zijn .

De verantwoordelijke voor de verwerking hoeft de verwerking niet zelf te verrichten, hij kan daarvoor beroep doen op een verwerker. Dit is iemand anders die de concrete verwerking in opdracht van de verantwoordelijke verricht.

De verantwoordelijke voor de verwerking voor een niet-besloten plaats moet, voorafgaand aan de plaatsing van de bewakingscamera’s, een positief en gemotiveerd advies krijgen van de gemeenteraad van de gemeente waar de plaats zich bevindt nadat deze eerst de korpschef geraadpleegd heeft.

Verantwoordelijke voor de verwerking : stad Deinze, Brielstraat 2, stadsbestuur@deinze.be, Telefoon: 09 381 95 00.

ART. 9 VERWERKING & TOEGANG TOT DE BEELDEN
Rechtstreekse toegang tot de beelden hebben uitsluitend en slechts binnen het kader van de hun opgedragen werkzaamheden:
De vaststellers GAS-overtreding in dienst van het intergemeentelijk samenwerkingsverband           IVM – Sint-Laureinsesteenweg 29 – 9900 Eeklo – handhaving@ivmmilieubeheer.be
De databank en de verwerking situeren zich op het adres: Sint-Laureinsesteenweg 29 te 9900 Eeklo
Deze personen hebben een discretieplicht (Art. 9 camerawet) omtrent de persoonsgegevens die de beelden opleveren. Er wordt over gewaakt dat onbevoegde personen geen toegang hebben tot het systeem.
De beelden moeten een waarmerk bevatten om de echtheid ervan te garanderen. De gegevens mogen op geen enkele wijze bewerkt worden.

ART. 10 AANGIFTE VAN DE BEWAKINGSCAMERA
De Intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging verklaart hierbij de aangifte te zullen doen van de bewakingscamera’s via het elektronisch loket www.aangiftecamera.be (FOD Beleid en Ondersteuning) en dit jaarlijks te zullen hernieuwen.
IVM bezorgt een gedateerd bewijs hiervan aan de verwerkingsverantwoordelijke. Het bewijs neemt de vorm aan van de elektronische bevestiging van de aangifte zoals door het aangiftesysteem gegenereerd, bij gebreke waarvan (bv. bij technische malfunctie) een screenshot van de aangifte zal worden genomen.

ART. 11 REGISTER VAN DE BEELDVERWERKINGSACTIVITEITEN
De Intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging zal als verwerker instaan voor het bijhouden en actualiseren van het register van de beeldverwerkingsactiviteiten. Teneinde de verwerkingsverantwoordelijke toe te laten haar wettelijke verplichtingen na te komen, zal IVM dit register te allen tijde ter beschikking houden van de verwerkingsverantwoordelijke en kan de verwerkingsverantwoordelijke te allen tijde een geactualiseerd afschrift van het register opvragen bij IVM.
Het register zal een elektronisch formaat aannemen. Dit zal ter beschikking gesteld worden wanneer de gegevensbeschermingsautoriteit hierom vraagt. De politiediensten kunnen eveneens vragen om toegang te hebben tot dit register.

Publieke stemming
Aanwezig: Tess Minnens, Jan Vermeulen, Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Nathalie Lambrecht, Marleen Vanlerberghe, Annick Verstraete, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Jan Pauwels, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Carline De Paepe, Kristof Van den Berghe, Peter Parmentier, Els Baart, Sylvie Claeys, Ronny Vermeulen, Stefanie De Vlieger
Voorstanders: Tess Minnens, Jan Vermeulen, Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Nathalie Lambrecht, Marleen Vanlerberghe, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Jan Pauwels, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Carline De Paepe, Els Baart, Sylvie Claeys, Ronny Vermeulen
Tegenstanders: Annick Verstraete, Freija Dhondt, Kristof Van den Berghe, Peter Parmentier
Resultaat: Met 28 stemmen voor, 4 stemmen tegen
Besluit

Artikel 1
De gemeenteraad verleent een gunstig advies voor de plaatsing van ‘tijdelijk’ vaste camera’s op niet-besloten plaatsen door de intergemeentelijk opdrachthoudende vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland voor een geldigheidsduur tot en met 31/12/2025.

Artikel 2
De gemeenteraad keurt het reglement over het gebruik van de ‘tijdelijke’ vaste camera’s op een niet-besloten plaats, goed.

Artikel 3
De gemeenteraad keurt de overeenkomst met de intergemeentelijk opdrachthoudende vereniging voor huisvuilverwerking Meetjesland en de lokale politie inzake het plaatsen van tijdelijk vaste camera’s in bijlage(4) goed. Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd om alle uitvoeringshandelingen met betrekking tot deze overeenkomst te stellen. 

Artikel 4
De gemeenteraad stelt Mevr. Annelies Neyt, en Mevr. Kimberly Huygebaert, beide in dienst bij de Intergemeentelijke opdrachthoudende Vereniging voor Huisvuilverwerking Meetjesland (IVM), aan tot GAS-vaststeller voor de stad Deinze om vaststellingen te doen welke uitsluitend kunnen bestraft worden met een gemeentelijke administratieve sanctie en die vallen onder de bevoegdheden inzake zwerfvuil en sluikstort zoals omschreven in de huidige artikelen 34 t/m 48 van de zonale politieverordening Deinze/Zulte/Lievegem van 25/01/2024 (hetzij, in geval van wijziging, enige latere rechtsgrond waarin diezelfde bepaling is opgenomen)..

Artikel 5
De stad Deinze sluit met elke verwerker een verwerkingscontract af overeenkomstig de wettelijke bepalingen, voordat de verwerking aanvangt.

Artikel 6
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).