Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 56 en 57 over de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2018.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens en latere wijzigingen.
Het decreet van 4 april 2014 houdende de uitwisseling van informatie over een inname van het openbaar domein in het Vlaamse Gewest en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie op het wegverkeer en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 28 juni 2019 tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de alle-terreinwedstrijden en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 16 september 2019 tot wijziging van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto’s, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen en het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse regering van 9 december 2016 houdende de uitvoering van het decreet van 4 april 2014 houdende de uitwisseling van informatie over een inname van het openbaar domein in het Vlaamse Gewest.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald en latere wijzigingen.
Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen.
De algemene zonale politieverordening Deinze/Zulte/Lievegem – gemeenteraad Deinze van 20/02/2020.
De e-mail van 21 mei 2025 met bijlagen van ‘Tangent works’ met onderwerp: Re: Parcours triatlon Deinze 2025?
Het advies van 17 juni 2025 uitgaande van het Operationeel team – Directie Operaties van de Politiezone Deinze-Zulte-Lievegem, inzake de Triathlon op zondag 24 augustus 2025 te Deinze.
De vraag uitgaande van ‘Tangent works’ tot het doortrekken van de wedstrijd 1/8 City Triatlon en 86 City triathlon op zondag 24 augustus 2025.
De vraag uitgaande van het college van burgemeester en schepenen tot het opstellen van een tijdelijk verkeersreglement inzake de doortocht 1/8 City Triatlon en 86 City triathlon in Deinze op zondag 24 augustus 2025.
Het noodzakelijk is de nodige veiligheidsmaatregelen te treffen in het belang van de deelnemers, toeschouwers en weggebruikers.
Er tijdelijke politiemaatregelen dienen getroffen te worden om het verkeer in goede banen te leiden.
De nodige veiligheidsmaatregelen te treffen in het belang van de deelnemers, toeschouwers en weggebruikers.
Artikel 1
Op zondag 24 augustus 2025 van omstreeks 09u30 gaat de 86 City triatlon wedstrijd door in Deinze (opening wisselzone omstreeks 7u30). De start is aan de Brielpoortbrug (zwemmen), aankomst is op de Markt.
Parcours fietsen: Sint-Poppoplein/ Markt – Kongoplein – Vaart Rechteroever – Krommebrug – Vaart Linkeroever – Vaart Links –Brouwerijstraat – Grote Heirenthoek – Maalderijstraat – Lambroekstraat – Oever – Hansbekestraat – Diepestraat – Vaart Rechts – Vaart Rechteroever – Kongoplein – Markt
Parcours lopen: Markt – Gentpoortstraat – Kaaistraat – Leiedam – Jaagpad Leieoever – keren – Jaagpad Leieoever – Leiedam – Kaaistraat – Emiel Clausplein – Markt
Artikel 2
Op zondag 24 augustus 2025 van omstreeks 15u30 gaat de 1/8 City Triatlon wedstrijd door in Deinze (opening wisselzone omstreeks 15u). De start is aan de Brielpoortbrug (zwemmen), aankomst is op de Markt.
Parcours fietsen: Sint-Poppoplein/ Markt – Kongoplein – Vaart Rechteroever – Kromme Brug – Vaart Linkeroever – Vaart Links – keren Vaart Links net voor kruispunt Weg naar de Vaart – Vaart Linkeroever – Krommebrug – Vaart Rechteroever – Kongoplein – Markt
Parcours lopen: Markt – Gentpoortstraat – Kaaistraat – Leiedam – Jaagpad Leieoever – keren – Jaagpad Leieoever – Leiedam – Kaaistraat – Emiel Clausplein – Markt
Artikel 3
Er wordt nadarhekken geplaatst ter hoogte van de aankomst, meer bepaald 150 meter waarvan 100 meter voor de eindstreep en 50 meter na de eindstreep.
Artikel 4
Er wordt stilstaan- en parkeerverbod ingevoerd op zondag 24 augustus 2025 vanaf 06u00 tot 19u00 op de gehele omloop, aan de beide zijden van de openbare weg.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van voldoende verkeersborden E3 met opwaartse pijl (begin reglementering) en neerwaartse pijl (einde reglementering) met onderbord “Op zondag 24 augustus 2025 van 06u tot 19u” en herhaald als de reglementaire zone meer dan 200 meter bedraagt (= bord dubbele pijl).
Bijkomend wordt een stilstaan- en parkeerverbod ingevoerd op zaterdag 23 augustus 2025 vanaf 18u00 tot en met zondag 24 augustus 2025 om 19u00 op het deel van de Markt met eenrichtingsverkeer, aan de rechterzijde van de openbare weg t.h.v. Emiel Clausplein voor 5 parkeerplaatsen.
De verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van voldoende verkeersborden E3 met opwaartse pijl (begin reglementering) en neerwaartse pijl (einde reglementering) met onderbord “Op zaterdag 23 augustus 2025 vanaf 18u tem zondag 24 augustus 2025 om 19u”.
Artikel 5
Op zondag 24 augustus 2025 vanaf 09u30 tot 19u00 is de gehele omloop afgesloten voor alle verkeer.
Uitzondering 1 is het deeltje Brouwerijstraat t.h.v. de brug komende van Vaart Links waar verkeer in de beide richtingen dient mogelijk te blijven zodat verkeer kan rijden in de beide richtingen tussen Brouwerijstraat (verderop van en naar Kleine Heirenthoek) en Landegemdorp. Op deze locatie zal politie aanwezig zijn om de verkeerssituatie te handhaven. De rijbaan wordt gescheiden door middel van nadarhekken en/ of rood- wit bakens en/ of oranje kegels.
Uitzondering 2 is het deel Hansbekestraat op de brug waar de fietsers van de triathlon rijden op de parkeerstrook en het fietspad en niet op de rijbaan. Op deze locatie zal politie aanwezig zijn om de verkeerssituatie te handhaven. De parkeerstrook wordt met de rijbaan gescheiden door middel van nadarhekken en/ of rood- wit bakens en/ of oranje kegels.
Artikel 6
De verkeersmaatregel uit artikel 5 wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van een signalisatiehek met verkeersbord C3 waar nodig aangevuld met nadarhekken over de gehele breedte van de weg.
Op de volgende kruispunten langsheen het traject wordt een signalisatiehek met verkeersbord C3 geplaatst:
Artikel 7
Om het verkeer naar het parcours toe te beperken wordt op de volgende kruispunten - buiten het traject – een signalisatiehek met verkeersbord C3 en onderbord ‘Uitgezonderd plaatselijk verkeer’ + F45 (doodlopende weg) geplaatst:
Het éénrichtingsverkeer in de Slachthuisstraat wordt opgeheven, de verkeersborden F19 en C1 worden afgedekt. De Slachthuisstraat wordt verkeersvrij uitgezonderd plaatselijk verkeer door middel van een verkeersbord C3 en onderbord ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’+ F45 (doodlopende weg) t.h.v. kruispunt Slachthuisstraat – Peter Benoitlaan.
Het éénrichtingsverkeer in de Kalkhofstraat tussen Leiedam en Ghesquièrestraat wordt opgeheven, de verkeersborden F19 en C1 worden afgedekt. De Kalkhofstraat tussen Leiedam en Ghesquièrestraat wordt verkeersvrij uitgezonderd voor plaatselijk verkeer door middel van een verkeersbord C3 en onderbord ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’+ F45 (doodlopende weg) t.h.v. kruispunt Kalkhofstraat – Ghesquièrestraat.
Artikel 8
Op zondag 24 augustus 2025 vanaf reeds 06u00 tot 19u00 wordt de Markt volledig afgesloten voor alle verkeer.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van een signalisatiehek met verkeersbord C3 en waar nodig aangevuld met nadarhekken over de gehele breedte van de weg t.h.v. de volgende kruispunten:
Artikel 9
Op zondag 24 augustus 2025 vanaf 09u30 tot omstreeks 18u00 worden de Stadionlaan en de Peter Benoitlaan beiden een doodlopende weg, voor het verkeer rijdend richting Kongoplein.
Hierbij wordt volgende verkeerssignalisatie geplaatst:
Signalisatiehek met verkeersbord C3, aangevuld met nadarhekken ter hoogte van het Kongoplein, aan de aansluiting kant Stadionlaan en aan de kant Peter Benoitlaan.
Signalisatiehek met verkeersbord C3 en onderbord ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’ en bord F45 (doodlopende weg) op de kruispunten:
Ter hoogte van de kruispunten Tweebruggenlaan - Stadionlaan en Gentpoortstraat - Peter Benoitlaan - Karel Picquélaan worden tevens de verkeersborden C31a (verboden links af) en C31b (verboden rechts af) met onderbord ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’ voorzien.
Artikel 10
Op zondag 24 augustus 2025 vanaf 09u00 tot 20u worden de volgende omleidingsborden voorzien:
Omleiding Deinze naar Nevele: in Deinze vanaf Tweebruggenlaan met de Stadionlaan omleiding (WO) via Kouter (N35) – Kauwestraat – N409 Lotenhulle – Nevelestraat – Bredeweg – Graaf van Hoornestraat – Kerrebroek.
Er worden hierbij omleidingsborden type F41 ‘Nevele’ voorzien op volgend kruispunt:
Omleiding Deinze naar Nevele: in Deinze vanaf Guido Gezellelaan met de Karel Piquélaan omleiding via Karel Piquélaan (N466) – Damstraat (N437).
Er worden hierbij omleidingsborden type F41 ‘Nevele’ voorzien op volgend kruispunt:
Omleiding uit Nevele naar Vinkt/ Deinze: vanaf Graaf van Hoornestraat naar Lotenhulle en vervolgens de N409 richting Vinkt.
Er worden hierbij omleidingsborden type F41 ‘Vinkt/ Deinze’ voorzien op volgend kruispunt:
Artikel 11
Op diverse plaatsen worden er nadarhekken geplaatst om de deelnemers en het publiek te begeleiden. Deze nadarhekken worden geplaatst in samenspraak met de organisatie en lokale politie door de Technische Uitvoeringsdienst van Deinze.
Artikel 12
De nodige signalisatie zal geplaatst en verwijderd worden door de technische uitvoeringsdienst van stad Deinze. Borden die in tegenstrijd zijn met onderhavig verkeersreglement dienen te worden afgedekt.
Artikel 13
De dienst communicatie stadsbestuur Deinze dient alle langs het traject omwonenden ten minste één week op voorhand op de hoogte te brengen van de geplande manifestatie en van de tijdelijke verkeerssituatie.
Artikel 14
De beheerder van de openbare weg kan niet aansprakelijk worden gesteld voor ongevallen te wijten aan de staat van de wegverharding bij gebruik ervan voor de inrichting van deze manifestatie.
Artikel 15
Indien er schade aan het openbaar domein (weg en aanhorigheden) wordt vastgesteld, rechtstreeks of onrechtstreeks voortkomende uit de hierboven vermelde manifestatie, moet deze hersteld worden tot voldoening van het gemeentebestuur.
Artikel 16
Deze verordening treedt in werking na de bekendmaking ervan overeenkomstig artikel 286 §1 1° en artikel 287 van het decreet lokaal bestuur via de webtoepassing van de stad.
Artikel 17
Afschrift van dit besluit wordt gestuurd naar: de griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg in Gent, de griffie van de Politierechtbank te Gent, de lokale politie directie Operaties en dienst Verkeer, de technische uitvoeringsdienst en de inrichters.