De voorzitter opent de zitting om 19:30.
Schepen Bart Van Thuyne en raadslid Sabine Vermeulen volgen de raad digitaal omwille van gezondheidsredenen.
Omwille van het uitvallen van de streaming wordt de zitting om 20.42 uur tijdens het punt 'Kennisname opvolgingsrapportering eerste semester 2020' geschorst.
De zitting wordt opnieuw geopend om 20.50 uur.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het ontwerp van de notulen van de gemeenteraad van 27 augustus 2020.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de notulen van de gemeenteraad van 27 augustus 2020 goed.
Dirk Stroobandt (raadslid)
De gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 134 en latere wijzigingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het ministerieel besluit van 23, 24 en 27 maart 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken.
Het ministerieel besluit van 3 april 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken.
Het ministerieel besluit van 17 april 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken (bouwmarkten en tuincentra).
De officieus gecoördineerde versie van 6 april 2020, opgesteld door de VVSG, van het ministerieel besluit houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken.
De FAQ van het crisiscentrum van 6 april 2020.
De tijdelijke politieverordening van 11 september 2020, getroffen bij besluit burgemeester, naar aanleiding van wedstrijden SK Deinze, vaststellen maximum aantal bezoekers na advies minister.
De tijdelijke politieverordening van 15 september 2020, getroffen bij besluit burgemeester, naar aanleiding van de beperking aantal bezoekers tijdens de gemeenteraad en OCMW-raad.
De tijdelijke politieverordening van 15 september 2020, getroffen bij besluit burgemeester, naar aanleiding van extra maatregelen tegen de verspreiding van het COVID-19 virus (coronavirus) - mondmaskerplicht beperkt tot binnenstad.
De gemeenteraad, de tijdelijke politieverordeningen getroffen bij besluit burgemeester overeenkomstig het decreet lokaal bestuur, te laten bekrachtigen.
Artikel 1
De gemeenteraad bekrachtigt de tijdelijke politieverordeningen, getroffen bij besluit burgemeester:
De tijdelijke politieverordening van 15 september 2020, getroffen bij besluit burgemeester, naar aanleiding van de beperking aantal bezoekers tijdens de gemeenteraad en OCMW-raad.
De tijdelijke politieverordening van 15 september 2020, getroffen bij besluit burgemeester, naar aanleiding van extra maatregelen tegen de verspreiding van het COVID-19 virus (coronavirus) - mondmaskerplicht beperkt tot binnenstad.
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De wet van 28 april 2003 betreffende de aanvullende pensioenen en het belastingstelsel van die pensioenen en van sommige aanvullende voordelen inzake sociale zekerheid.
Het sectoraal akkoord 2008-2013 voor het personeel van de lokale en provinciale besturen, afgesloten in het Vlaams Onderhandelingscomité C1 van 19 november 2008.
Het kaderreglement tweede pensioenpijler contractanten dat werd goedgekeurd in het Vlaamse Onderhandelingscomité C1 van 9 december 2009.
Het sectoraal akkoord over het addendum nr. 1 aan het kaderreglement tweede pensioenpijler contractanten van 26 mei 2011, dat werd goedgekeurd in het Vlaams Onderhandelingscomité C1 van 16 oktober 2013.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 10 april 2020 houdende goedkeuring van het sectoraal akkoord 2020 voor de lokale besturen.
De beslissing van de gemeenteraad van 26 september 2019 houdende invoering van een aanvullend pensioenstelsel voor alle contractuele personeelsleden van de fusiestad Deinze vanaf 1 januari 2019.
Het protocol nr. 19 van het bijzonder onderhandelingscomité van 15 juli 2020.
Met de beslissing van 26 september 2019 werd een aanvullend pensioenstelsel ingevoerd voor alle contractuele personeelsleden van de fusiestad Deinze. Het aanvullend pensioenstelsel is een verderzetting van de pensioentoezeggingen die reeds van kracht waren op alle personeelsleden van de gefusioneerde besturen Deinze en Nevele.
De pensioentoelage werd per 1 januari 2019 vastgesteld op 1% van het pensioengevend jaarloon voor de contractuele personeelsleden die niet tewerkgesteld werden in de VIA-diensten; voor de contractuele personeelsleden in de VIA-diensten werd de pensioentoelage vastgesteld op 3%.
Het sectoraal akkoord 2020 voorziet, ter verhoging van de koopkracht van de personeelsleden, dat de toelage voor de tweede pensioenpijler verplicht dient opgetrokken te worden tot 2,5% voor alle contractuele personeelsleden.
Om de ongelijkheid tussen contractuele personeelsleden weg te werken en de kloof tussen een werknemerspensioen en een ambtenarenpensioen te milderen, wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om de bijdrage van de tweede pensioenpijler voor alle contractuele personeelsleden op 3% te brengen.
De financiële impact wordt geraamd op 118.000 euro en zal verwerkt worden in de aanpassing van het meerjarenplan 2020/2.
Artikel 1
De gemeenteraad verhoogt, in toepassing van het sectoraal akkoord 2020, de pensioentoelage tweede pensioenpijler voor alle contractuele personeelsleden van de stad Deinze.
Artikel 2
De pensioentoelage bedraagt, met ingang van 1 januari 2020, 3% van het pensioengevend jaarloon. De financiële impact wordt geraamd op 118.000 euro en zal verwerkt worden in de aanpassing van het meerjarenplan 2020/2.
Artikel 3
Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de RSZ, Victor Hortaplein 11, 1000 Brussel.
Artikel 4
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en in het bijzonder artikel 177.
Het kwartaalrapport van de Stad Deinze per 30 juni 2020.
De kastoestand en rekeninguittreksels per 30 juni 2020.
De standopgaven van het exploitatiebudget per 30 juni 2020.
De geboekte investeringsuitgaven en -ontvangsten per 30 juni 2020.
De beschrijving van de financiële risico's van de stad en OCMW Deinze.
Artikel 177 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid rapporteert aan de gemeenteraad, aan de raad voor maatschappelijk welzijn, aan het college van burgemeester en schepenen, aan het vast bureau en aan de algemeen directeur over de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole, de evolutie van de budgetten en de financiële risico's.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van het kwartaalrapport van de Stad Deinze per 30 juni 2020.
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn op de webtoepassing van de stad (artikel 285 § 2, 1° en § 3 en artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Karlien De Paepe (raadslid), Jan Vermeulen (burgemeester)
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 41, 11° van het decreet lokaal bestuur: daden van beschikking over onroerende goederen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van ex-Nevele van 18 december 2017 over de gunning van de opdracht voor het leveren en plaatsen van ANPR-camera's aan het op- en afrittencomplex van de E40 te Nevele.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van ex-Nevele van 29 januari 2018 over de goedkeuring van de aangepaste offerte van Eandis voor het aansluiten van de ANPR-camera's aan het op- en afrittencomplex van de E40 te Nevele.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van ex-Nevele van 6 augustus 2018 over de goedkeuring van het proces-verbaal van voorlopige oplevering en de vorderingsstaat 1 - eindstaat van de levering en plaatsing van ANPR-camera's aan het op- en afrittencomplex van de E40 te Nevele.
Patrimoniumfiche met actuele waarde ANPR-camera's aan op- en afrittencomplex E40 te Nevele.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 18 augustus 2020 over de overname van de ANPR-camera's aan het op- en afrittencomplex aan de E40 te Nevele door de politiezone Deinze-Zulte-Lievegem - princiepsbeslissing.
Bij de opmaak van het éénjarig meerjarenplan 2019 kwam het dossier ANPR-camera's aan het op- en afrittencomplex van de E40 te Nevele ter sprake. De andere ANPR-camera's van de politiezone Deinze-Zulte-Lievegem zijn eigendom van de politiezone. In 2018 financierde de vroegere gemeente Nevele de ANPR-camera's aan het op- en afrittencomplex van de E40. Deze ANPR-camera's zijn nu dus eigendom van de stad.
Op het niveau van het politiecollege is er een akkoord om de ANPR-camera's aan het op- en afrittencomplex van de E40 te Nevele over te nemen door de politiezone aan de netto-boekwaarde. De politiezone stelt voor om de overname te realiseren op 31 december 2020. De jaarlijkse recurrente kosten voor de ANPR-camera's werden reeds overgenomen door de politiezone Deinze-Zulte-Lievegem.
Het college van burgemeester en schepenen ging in zitting van 18 augustus principieel akkoord om de ANPR-camera's aan het op- en afrittencomplex aan de E40 te Nevele over te laten aan de politiezone Deinze-Zulte-Lievegem tegen de netto-boekwaarde op 31 december 2020, zijnde 169.756,76 euro (aanschaffingswaarde 242.509,65 euro min 3/10 afschrijving).
In uitvoering van artikel 41, 11° van het decreet lokaal bestuur: daden van beschikking over onroerende goederen, keurt de gemeenteraad de overname van de ANPR-camera's aan het op- en afrittencomplex van de E40 te Nevele door de politiezone Deinze-Zulte-Lievegem definitief goed voor een bedrag van 169.756,76 euro.
Deze beslissing valt niet onder de visumplicht. Het bedrag van de overname zal in de investeringsontvangsten worden ingeschreven bij een eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.
Artikel 1
De ANPR-camera's aan het op- en afrittencomplex aan de E40 te Nevele worden overgelaten aan de politiezone Deinze-Zulte-Lievegem, en dit tegen de netto-boekwaarde op 31 december 2020, zijnde 169.756,76 euro.
Artikel 2
Een kopie van deze beslissing zal bezorgd worden aan de politiezone Deinze-Zulte-Lievegem en aan de financieel directeur.
Artikel 3
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van het college op de webtoepassing van de stad (artikel 285 § 1, 3° en § 3 en artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 235 §1 over de bevoegdheden van de raad van bestuur.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
De wet van 14 november 1983 over de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
De wet van 29 mei 2020 over diverse dringende fiscale bepalingen ten gevolge van de COVID-19 pandemie, en meer in het bijzonder artikel 6.
Het ministerieel besluit van 23 maart 2020 over de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken.
De circulaire 2020/C/68 van 15 mei 2020 betreffende de beoordeling van de al dan niet aanwezigheid van een winstoogmerk in hoofde van een autonoom gemeentebedrijf.
De gemeenteraadsbeslissing van 27 januari 2011 waarin de statuten en het AGB Stad Deinze werden goedgekeurd.
De goedkeuring van de gemeenteraadsbeslissing van 27 januari 2011 door de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand op 03 mei 2011 en de publicatie van deze beslissing in het Belgisch Staatsblad van 17 mei 2011.
De huidige statuten van het AGB Stad Deinze.
Berekening van de negatieve resultaatsomzet gedurende de periode 01 maart 2020 - 30 juni 2020 ten gevolge van de COVID-19 pandemie.
Het AGB Stad Deinze heeft in de periode van 01 maart 2020 tot en met 30 juni 2020 aanzienlijke verliezen geleden ten gevolge van de genomen maatregelen ter bestrijding van het coronavirus, met name de verplichte sluiting van de diverse centra bestemd voor culturele, sportieve of toeristische activiteiten of voor ontspanning.
Het economisch verlies van het AGB Stad Deinze in deze periode wordt geraamd op € 664.292,45.
De stad Deinze wenst tussen te komen in de algemene werkingskosten van het AGB Stad Deinze. Gezien de minister in de circulaire 2020/C/68 dd 15 mei 2020 beslist heeft dat de fiscus bij de beoordeling van het winstgevend karakter van een autonoom gemeentebedrijf geen rekening zal gehouden worden met het operationeel resultaat met betrekking tot de periode 01 maart 2020 tot en met 30 juni 2020, kan er een werkingstoelage worden toegekend. Deze werkingstoelage vormt geen directe of indirecte vergoeding in ruil voor het leveren van goederen of het verlenen van diensten. Het wordt verleend om aan de rechtstreekse of onrechtstreekse economische en/of sociale gevolgen van de coronacrisis het hoofd te bieden.
De werkingssubsidie wordt geraamd op € 660.000.
De kredieten voor deze werkingstoelage zullen bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan verschoven worden van 649500/001000 (prijssubsidie) naar 649998/001000 (specifieke werkingstoelage). Er zijn dus voldoende kredieten voorzien.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de toekenning van een algemene werkingssubsidie aan het AGB Stad Deinze goed als tussenkomst in de geleden verliezen van het AGB Stad Deinze ten gevolg van de maatregelen ter bestrijding van het coronavirus voor een bedrag van € 660.000.
Artikel 2
De werkingssubsidie wordt betaald na goedkeuring van dit besluit, en uiterlijk op 31 december 2020.
Artikel 3
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de raad van bestuur AGB stad Deinze op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 2° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 235 §1 over de bevoegdheden van de raad van bestuur.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
De huidige statuten.
De beslissing BTWnr. E.T.129.288 van 19 januari 2016 waarin de fiscus het standpunt inneemt dat vanaf 2016 enkel met prijssubsidies kan worden gewerkt in het kader van het winstoogmerk van het AGB.
De wet van 29 mei 2020 over diverse dringende fiscale bepalingen ten gevolge van de COVID-19 pandemie, en meer in het bijzonder artikel 6.
Het ministerieel besluit van 23 maart 2020 over de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken.
De circulaire 2020/C/68 van 15 mei 2020 betreffende de beoordeling van de al dan niet aanwezigheid van een winstoogmerk in hoofde van een autonoom gemeentebedrijf.
De gemeenteraadsbeslissing van 19/12/2019 waarin het prijssubsidiereglement 2020 van het zwembad Palaestra werd goedgekeurd.
Raming van de werkingsresultaten van 2020 waaruit blijkt dat een aanpassing van het prijssubsidiereglement noodzakelijk is opdat het AGB Stad Deinze economisch rendabel is.
Raming van de werkingstoelage voor de periode 01/03/2020 - 30/06/2020.
Voorstel van aanpassing van het prijssubsidiereglement.
Het Autonoom Gemeentebedrijf Stad Deinze staat in voor de exploitatie van het zwembad Palaestra, gelegen te Kastanjelaan 35, 9800 Deinze.
Gezien de stad Deinze een sociaal maatschappelijke functie heeft, wenst de stad Deinze dat de bezoekers van het zwembad Palaestra kunnen komen zwemmen aan maatschappelijke prijzen. Echter om economisch leefbaar te zijn is het nodig dat het AGB Stad Deinze vanwege de stad prijssubsidies ontvangt als vergoeding voor het recht van toegang tot het zwembad Palaestra.
Op basis van een recente raming van de werkingsresultaten van 2020 blijkt dat het AGB Stad Deinze bovenop de werkingstoelage best ook nog bijkomende prijssubsidies ontvangt. Zeker omdat omwille van de coronacrisis de inkomsten veel lager zijn, dient de factor quasi verdubbelt te worden. Toch betekent dit geen echte meerkost voor de stad t.o.v. het meerjarenplan, wel t.o.v. van wat in normale omstandigheden zonder corona zou bereikt zijn.
Ondanks de werkingstoelage die zal toegekend worden door de stad Deinze en het AGB Stad Deinze en de verhoging van de factor van de prijssubsidie, zal er geen meerkost zijn voor de stad Deinze t.o.v. het meerjarenplan. Er zijn dus voldoende kredieten.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de aanpassing van het prijssubsidiereglement zwembad Palaestra zoals vermeld in artikel 3 van huidige beslissing, ten voordele van het AGB Stad Deinze goed.
Artikel 2
De aanpassing van facto 10 i.p.v. 5.75 gaat in vanaf 01 oktober 2020 en eindigt op 31 december 2020. De factor 5,75 blijft behouden voor de periode 1 januari 2020 tot 30 september 2020.
Artikel 3
PRIJSSUBSIDIEREGLEMENT ZWEMBAD PALAESTRA
Tussen
STADSBESTUUR DEINZE, hier vertegenwoordigd door de voorzitter van de gemeenteraad, zijnde mevrouw Sofie D'hondt, woonplaatskeuze te 9800 Deinze, Brielstraat 2 en de algemeen directeur, zijnde mevrouw Stefanie DE VLIEGER, met woonplaatskeuze te 9800 Deinze, Brielstraat 2, enerzijds;
En
Het AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF STAD DEINZE, hier vertegenwoordigd door de voorzitter van de raad van bestuur, zijnde de heer Jan VERMEULEN , met woonplaatskeuze te 9800 Deinze, Brielstraat 2 anderzijds;
wordt overeengekomen dat de stad Deinze een prijssubsidie zal toekennen aan het Autonoom Gemeentebedrijf Stad Deinze voor het verlenen van recht van toegang tot het zwembad Palaestra. Dit prijssubsidiereglement legt de toekenning van deze prijssubsidie vast en geldt voor de periode vanaf 1 oktober 2020 tot 31 december 2020. Het Autonoom Gemeentebedrijf AGB Stad Deinze heeft haar inkomsten en uitgaven geraamd voor het kalenderjaar 2020 (zie bijlage). Op basis van deze ramingen heeft het Autonoom Gemeentebedrijf AGB Stad Deinze vastgesteld dat voor het kalenderjaar 2020 de inkomsten voor het gehele autonoom gemeentebedrijf, minstens EUR 4.762.722 (exclusief 6% btw) moeten bedragen om economisch rendabel te zijn.
Om economisch rendabel te zijn wenst het Autonoom Gemeentebedrijf Stad Deinze vanaf 01 oktober 2020 de huidige toegangsprijzen (exclusief btw) voor recht op toegang tot het zwembad Palaestra te vermenigvuldigen met een factor 10. De eerder goedgekeurde factor 5,75 blijft van toepassing voor de periode 01 januari tot 30 september 2020.
De stad Deinze erkent dat het Autonoom Gemeentebedrijf AGB Stad Deinze, op basis van deze ramingen, de voorziene toegangsgelden (exclusief btw) voor recht op toegang tot het zwembad Palaestra moet vermenigvuldigen met een factor 5,75 om economisch rendabel te zijn voor de periode van 01 januari 2020 tot en met 30 september 2020 en met een factor 10 voor de periode van 01 oktober 2020 tot en met 31 december 2020.
De Stad Deinze wenst de toegangsgelden te beperken opdat het zwembad Palaestra toegankelijk zou zijn voor iedereen. De stad Deinze verbindt er zich toe om voor de periode vanaf 1 januari 2020 tot en met 31 december 2020 deze beperkte toegangsgelden te subsidiëren middels toekenning van prijssubsidies. De waarde van de prijssubsidie toegekend door de stad Deinze bedraagt de prijs (exclusief btw) die de bezoeker voor recht op toegang tot het zwembad Palaestra betaalt vermenigvuldigd met een factor 5,75 voor de periode van 01 januari tot 30 september 2020 en met een factor 10 voor de periode van 01 oktober tot 31 december 2020.
Deze gesubsidieerde inkomgelden kunnen steeds geherevalueerd worden tijdens het kalenderjaar 2020 in het kader van een periodieke evaluatie van de exploitatieresultaten van het Autonoom Gemeentebedrijf AGB Stad Deinze. In de mate er een prijssubsidieaanpassing noodzakelijk is, zal de stad Deinze deze steeds documenteren (aan de hand van een gemeenteraadsbeslissing).
Het Autonoom Gemeentebedrijf AGB Stad Deinze moet op de 15e werkdag volgend op elke maand de stad Deinze een overzicht bezorgen van de bezoekers waaraan recht op toegang tot het zwembad Palaestra is verleend. Dit overzicht dient tevens het bedrag aan te betalen prijssubsidies te bevatten. De afrekening van deze prijssubsidie zal gebeuren middels de uitreiking van een debet nota die het Autonoom Gemeentebedrijf AGB Stad Deinze uitreikt aan de stad Deinze. De stad Deinze dient deze debet nota te betalen aan het Autonoom Gemeentebedrijf AGB Stad Deinze binnen de maand na ontvangst van het vermelde document.
Een nieuw prijssubsidiereglement geldig vanaf 01 januari 2021 zal worden onderhandeld tussen de stad Deinze en het Autonoom Gemeentebedrijf AGB Stad Deinze.
Artikel 4
Dit besluit wordt overeenkomstig artikel 285 $1 van het decreet lokaal bestuur, via de lijst van de besluiten gepubliceerd op de webtoepassing van de stad.
Het Decreet Lokaal Bestuur, artikelen 177, 266 en 267.
Het gemeenteraadsbesluit van 24 januari 2019 met betrekking tot de uitsluiting van de visumplicht van bepaalde uitgaven.
Het visumrapport met de door de financieel directeur verleende visums op datum van 31 december 2019.
De managementrapporten met het overzicht van de uitgaven (al dan niet visumplichtig) die werden geïnitieerd vanuit de aankoopdienst (uitgaven > 2.500 euro) voor zowel exploitatie- als investeringsuitgaven.
Het Decreet Lokaal Bestuur (DLB) schrijft voor dat de financieel directeur, vooraleer uitgaven kunnen worden gedaan, onderzoekt of alles wettig en regelmatig is verlopen. Wanneer dit inderdaad zo is, dan verleent de financieel directeur een visum en kan de verbintenis worden aangegaan.
Op de gemeenteraad van 24 januari 2019 heeft de gemeenteraad bepaalde verbintenissen uitgesloten van de visumplicht; voor deze verbintenissen is er dus geen voorafgaande controle nodig. Eén van de vrijstellingen zijn uitgaven onder het drempelbedrag van 25.000 euro exclusief BTW.
Het DLB schrijft eveneens voor dat de financieel directeur hierover in volle onafhankelijkheid rapporteert aan gemeenteraad. Er wordt voor geopteerd om dit halfjaarlijks te doen.
In bijlage zijn de verleende visums terug te vinden van de financieel directeur per 30 juni 2020 voor de stad en de managementrapporten met het overzicht van de uitgaven (al dan niet visumplichtig) die werden geïnitieerd vanuit de aankoopdienst (uitgaven > 2.500 euro) voor zowel exploitatie- als investeringsuitgaven.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van het visumrapport en de managementrapporten per 30 juni 2020.
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 235 §1 over de bevoegdheden van de raad van bestuur en artikel 233 betreffende de statutenwijziging.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
De gemeenteraadsbeslissing van 27 januari 2011 waarin de oorspronkelijke statuten van het Autonoom gemeentebedrijf Stad Deinze, afgekort AGB Stad Deinze werden goedgekeurd.
De huidige statuten, goedgekeurd in de gemeenteraad van 20 december 2018.
Ontwerp nieuwe gecoördineerde statuten.
De concessionaris van het Leietheater heeft het alleenrecht op het leveren van dranken met en zonder bediening aan de bezoekers van het cultuurcentrum Leietheater binnen de niet-geconcedeerde ruimtes van het gehele cultuurcentrum met uitzondering van de dranken voor de optredende artiesten en het eigen personeel.
Om in regel te zijn met de wettelijke verplichtingen is er door het autonoom gemeentebedrijf AGB Stad Deinze actieve inmenging vereist inzake het aangeboden assortiment en de prijzen. Er werd reeds een basisassortiment goedgekeurd waarbinnen de concessionaris kon handelen, maar in de praktijk wordt er vastgesteld dat er steeds meer pakketprijzen gevraagd worden in het kader van evenementen en/of dranken/eetwaren die niet in het basisassortiment geregeld zijn.
Praktisch is het ook niet werkbaar om steeds de afgesproken prijzen/assortimenten telkenmale te laten goedkeuren door het directiecomité. Het is bovendien wenselijk om de concessionaris een wat bredere beweegruimte te geven bij het bepalen van diens assortiment, prijzen, pakketten en acties en dit om de commerciële leefbaarheid te bevorderen. Opdat dit allemaal zou mogelijk gemaakt worden dienen er een aantal stappen ondernomen te worden. Een eerste stap is een aanpassing van de statuten en meer bepaald artikel 32 van de statuten zodat het directiecomité een personeelslid van het autonoom gemeentebedrijf of van de stad kan aanstellen die bevoegd is voor de vaststelling van de prijzen en van het assortiment. Op deze manier wordt het in de praktijk een stuk eenvoudiger.
Gelet op het voorgaande wordt geadviseerd en voorgesteld om artikel 32 van de statuten van het AGB Stad Deinze dermate te wijzigen dat (i) het nog steeds toekomt aan de raad van bestuur om de tariefstructuren en formules, die gehanteerd worden bij de levering van bepaalde prestaties, vast te leggen, maar (ii) dat de concrete uitvoering ervan -met het oog op de goede werking van het AGB en de continuïteit van haar diensten- in het kader van het dagelijks bestuur gedelegeerd kan worden aan de personeelsleden van het autonoom gemeentebedrijf AGB Stad Deinze en/of van de stad Deinze.
Deze beslissing valt niet onder de visumplicht en heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1
Voorgesteld wordt om artikel 32, laatste lid van de statuten te wijzigen als volgt:
" De raad van bestuur kan het vaststellen van tarieven delegeren aan het directiecomité. Het vaststellen van tariefstructuren en maximumtarieven kan evenwel niet door de raad van bestuur worden gelegeerd aan het directiecomité. De maximumtarieven of de formules voor de berekening ervan die niet in de beheersovereenkomst zijn geregeld, worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het uitvoeren van de vastgestelde tariefstructuren en het bepalen van de detailbedragen kan in toepassing van artikel 236 decreet lokaal bestuur door het directiecomité verder gedelegeerd worden aan personeelsleden van het autonoom gemeentebedrijf AGB Stad Deinze en/of van de stad Deinze".
Artikel 2
De gemeenteraad stelt de gewijzigde gecoördineerde statuten van het autonoom gemeentebedrijf AGB Stad Deinze vast zoals bijgevoegd in bijlage. Tevens keurt de gemeenteraad de gewijzigde gecoördineerde statuten van het autonoom gemeentebedrijf AGB Stad Deinze zoals bijgevoegd in bijlage goed.
Artikel 3
Dit besluit en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 1 en artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 234, §1 en §3 over de vaststelling en wijziging van de beheersovereenkomst en artikel 235 §1 over de bevoegdheden van de raad van bestuur.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
De nieuwe gecoördineerde statuten van het AGB Stad Deinze.
De beslissing van de gemeenteraad van 28 maart 2019 waarbij de nieuwe beheersovereenkomst 2019-2024 tussen de stad Deinze en het AGB stad Deinze werd goedgekeurd.
De beheersovereenkomst tussen de stad Deinze en het AGB Stad Deinze 2019-2024.
Het ontwerp van de nieuwe beheersovereenkomst 2019-2024 tussen de stad Deinze en het AGB Stad Deinze met de aanpassingen aangeduid in het geel.
De concessionaris van het Leietheater heeft het alleenrecht op het leveren van dranken met en zonder bediening aan de bezoekers van het cultuurcentrum Leietheater binnen de niet-geconcedeerde ruimtes van het gehele cultuurcentrum met uitzondering van de dranken voor de optredende artiesten en het eigen personeel.
Om in regel te zijn met de wettelijke verplichtingen is er door het autonoom gemeentebedrijf AGB Stad Deinze actieve inmenging vereist inzake het aangeboden assortiment en de prijzen. Er werd reeds een basisassortiment goedgekeurd waarbinnen de concessionaris kon handelen, maar in de praktijk wordt er vastgesteld dat er steeds meer pakketprijzen gevraagd worden in het kader van evenementen en/of dranken/eetwaren die niet in het basisassortiment geregeld zijn.
Praktisch is het ook niet werkbaar om steeds de afgesproken prijzen/assortimenten telkenmale te laten goedkeuren door het directiecomité. Het is bovendien wenselijk om de concessionaris een wat bredere beweegruimte te geven bij het bepalen van diens assortiment, prijzen, pakketten en acties en dit om de commerciële leefbaarheid te bevorderen. Docht moet het bestuur er op toe zien dat er steeds marktconforme prijzen gevraagd worden. Opdat dit allemaal zou mogelijk gemaakt worden dienen er een aantal stappen ondernomen te worden. Een eerste stap was al een aanpassing van de statuten waarbij het mogelijk gemaakt werd om prijzen en/of het assortiment te laten goedkeuren door een personeelslid aangesteld door het directiecomité en dit binnen vastgestelde tariefstructuren. Een tweede stap is de aanpassing van de beheersovereenkomst en meer bepaald artikel 6 voor de implementatie van een tariefstructuur specifiek voor de concessie van het Leietheater. Minimum en maximumprijzen moeten geïmplementeerd worden.
Op deze manier wordt het in de praktijk een stuk eenvoudiger en wordt de bewegingsvrijheid van de concessionaris vergroot. Een tweede aanpassing lijkt aangewezen aan artikel 6 m.b.t. de tariefstructuur rond de films en de volumekortingen evenals het verkopen van mondmaskers in diverse gebouwen.
Deze beslissing valt niet onder de visumplicht en heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1
De aangepaste beheersovereenkomst 2019-2024 zoals bijgevoegd in bijlage waarin de wederzijdse verplichtingen van de stad Deinze en het autonoom gemeentebedrijf AGB Stad Deinze geregeld worden, worden goedgekeurd met ingang van 1 oktober 2020.
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de raad van bestuur op de webtoepassing van de stad (artikel 285 §1, 2°, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.Daarenboven wordt de gewijzigde beheersovereenkomst conform artikel 234, §1, tweede lid van het decreet over het lokaal bestuur ook bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 139.000 euro niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Projectdefinitie bouwproject jeugdlokaal Djemba site Gavergans.
Bestek voor de volledige studieopdracht voor het bouwproject jeugdlokaal Djemba.
Modelovereenkomst voor de uitvoering van het project.
De jeugdvereniging Djemba heeft nood aan een nieuw lokaal, op site Gavergans.
Er werd een projectdefinitie opgemaakt die de verwachtingen en doelstellingen formuleert voor het bouwen van het nieuwe jeugdlokaal Djemba op de site Gavergans.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 450.000 euro excl btw of 544.500 incl btw.
Om dit bouwproject te realiseren, dient er een ontwerper aangesteld te worden. Het aanstellen van een ontwerper wordt indicatief geraamd op 45.000 euro excl. btw of 54.450 euro incl. btw.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd principieel akkoord te gaan met de opdracht.
Er wordt gevraagd machtiging te geven aan het college van burgemeester en schepenen om een ontwerper aan te stellen dmv de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De projectdefinitie, de modelovereenkomst, het bestek voor het aanstellen van de ontwerper worden voorgelegd ter goedkeuring.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2020, op budgetcode 221007/075200/19/124/01 van Stad Deinze.
De uitgave voor het aanstellen van de ontwerper is voorzien in het investeringsbudget van 2020 op budgetcode 214007/075200/19124/01 van Stad Deinze.
Artikel 1
De gemeenteraad gaat principieel akkoord met de opdracht “Bouwproject jeugdlokaal Djemba”.
De projectdefinitie, de modelovereenkomst, het bestek voor het aanstellen van een ontwerper worden goedgekeurd.
De uitgave voor deze opdracht wordt indicatief geraamd op 450.000 euro excl. btw of 544.500 euro incl. 21% btw. De kosten voor het aanstellen van een ontwerper worden geraamd op 45.000 euro excl. btw of 54.450 incl.btw.
Artikel 2
De gemeenteraad geeft machtiging aan het college van burgemeester en schepenen om een ontwerper aan te stellen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het aanstellen van een ontwerper wordt indicatief geraamd op 45.000 euro excl. btw of 54.450 incl.btw 21% btw.
Artikel 3
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Eva Martens, Freija Dhondt (raadsleden), Norbert De Mey (schepen)
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Masterplan project Palaestra 31 juli 2020
Stadsvernieuwingsproject wijk Oostkouter - site Politiecommissariaat juni 2017
Projectdefinitie
Uittreksel uit de notulen zitting van 10 oktober 2017
Programma van de eisen
Voor de wijk Oostkouter werd er een conceptstudie opgemaakt die ruimtelijke concepten formuleert voor de wijk Oostkouter en in het bijzonder voor de site van de Palaestra.
Op de site van Palaestra bevinden zich verspreid over de site een aantal sportgebouwen die aan een grondige renovatie of herbouw toe zijn. Vooraleer te investeren in de vernieuwing van het dient een strategie uitgewerkt te worden, rekening houdend met het opgegeven programma van eisen, dat de principes van de conceptstudie volgt.
Om alle ruimtelijke ambities met het programma van eisen in het projectgebied op gebied van sport en recreatie op elkaar af te stemmen en de wijze waarop daarvan gebruik wordt gemaakt , werd projectmatig een masterplan opgemaakt voor de site Palaestra.
Het masterplan bepaalt hoe het programma van eisen ruimtelijk haalbaar en wenselijk is en doet de bestaande en wenselijke functies op de site en deze in de omgeving harmonieus co-existeren.
Het masterplan is maatschappelijk gedragen en garandeert ruimtelijk een duurzame ontwikkeling. Er wordt tegemoet gekomen aan de huidige behoeften zonder deze van de toekomstige generaties in gevaar te brengen. Er is hierbij bijzondere aandacht besteed aan de integratie van en de synergie tussen de sociale, de ecologische en de economische dimensie van het project.
Het masterplan, zoals opgemaakt door UapS, vormt een visie voor de toekomstige site van de Palaestra. Het planproces werd integraal en participatief gevoerd met het nodige overleg met de sportverenigingen, sportdienst en buurt.
Het opgemaakte masterplan wordt heden ter goedkeuring voorgelegd.
Verwijzingsdocumenten en verantwoording
De gemeenteraadsbeslissing dd 27 maart 2014 betreft de opdracht “conceptsudie wijk Oostkoute” site politiecommissariaat
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen dd 10 oktober 2017 betreft de aanstelling van UapS uit Parijs voor de opmaak van het masterplan
Palaestra.
Artikel 1
Het masterplan zoals opgemaakt door UapS, wordt goedgekeurd door de gemeenteraad.
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Bart Vermaercke, Dirk Stroobandt, Freija Dhondt, Tess Minnens (raadsleden), Jan Vermeulen (burgemeester), Bruno Dhaenens (schepen), Ortwin Depoortere (raadslid)
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Brief Infrabel m.b.t. streefbeeld overwegen Nachtegaalstraat, Molenstraat en Beekstraat
Infrabel stuurde de brief in bijlage met hun voorgestelde streefbeeld voor de overwegen in de Nachtegaalstraat, Molenstraat en Beekstraat. Vooraleer deze verder technisch uitgewerkt kunnen worden, vragen zij de principiële goedkeuring van de gemeenteraad.
In de Beekstraat zal een tunnel voorzien worden voor alle verkeer. Deze zal voldoende groot zijn om ook landbouwverkeer door te laten.
Voor de overwegen Nachtegaalstraat/Molenstraat is het nieuwe streefbeeld dat er een tunnel voor alle verkeer voorzien wordt in de Nachtegaalstraat. In de Molenstraat kan dit ruimtelijk niet ingepast worden.
Deze beslissing valt niet onder de visumplicht en heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1
De gemeenteraad geeft haar principiële goedkeuring rond het streefbeeld voor de overwegen Nachtegaalstraat, Molenstraat en Beekstraat.
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Samenwerkingsovereenkomst F7 Beekstraat - Karrestraat
Voor de aanleg van het stuk fietssnelweg tussen de Beekstraat en Karrestraat dient een samenwerkingsovereenkomst afgesloten te worden tussen de provincie Oost-Vlaanderen en de stad Deinze.
Deze beslissing valt niet onder de visumplicht en heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst voor de aanleg van het stuk fietssnelweg tussen Beekstraat en Karrestraat goed.
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Karlien De Paepe, Annick Verstraete, Freija Dhondt (raadsleden), Jan Vermeulen (burgemeester), Filip Vervaeke (schepen), Dirk Stroobandt (raadslid)
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie op het wegverkeer en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en latere wijzigingen.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald en latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens en latere wijzigingen.
De ministeriële omzendbrief van 24 april 2003 betreffende het voorbehouden van parkeerplaatsen voor personen met een handicap.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van mobiliteit, sociale economie en gelijke kansen.
Het standaardbestek 250 voor de wegenbouw, hoofdstuk X.
Het algemeen politiereglement Deinze-Zulte-Lievegem goedgekeurd 20 februari 2020.
De e-mail van 8 september 2020 met onderwerp: Vosselaredorp -> fietsstraat.
Voor de vlotte doorgang van het verkeer en de veiligheid van in het bijzonder de zwakke weggebruikers dringen zich bijzondere maatregelen op.
Raadslid De Paepe dient namens N-VA volgend amendement in:
'Alvorens of minstens parallel met verschillende maatregelen om de vlotte doorgang en de veiligheid van de zwakke wegggebruiker te garanderen in Vosselaredorp, zal het sluipverkeer in de parallelle weg, namelijk De Hoogstraat, aangepakt worden.'
Na debat trekt N-VA het amendement terug in, er wordt overeengekomen om de invoering van een fietsstraat in de Hoogstraat onmiddellijk op te nemen in voorliggend besluit.
Artikel 1
Vosselaredorp, Hoogstraat en Blasiusdriesstraat wordt als een fietsstraat ingericht.
De verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de hiernavolgende verkeerssignalisatie:
Deze verkeersborden worden in de beide rijrichtingen geplaatst.
Artikel 2
In Vosselaredorp geldt een zonaal snelheidsregime van 30 km/u.
Artikel 3
Naast het overmaken aan de Vlaamse Overheid wordt tevens een afschrift van dit besluit gestuurd naar:
Artikel 4
Dit besluit en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 1 en artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie op het wegverkeer en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en latere wijzigingen.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald en latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens en latere wijzigingen.
De ministeriële omzendbrief van 24 april 2003 betreffende het voorbehouden van parkeerplaatsen voor personen met een handicap.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van mobiliteit, sociale economie en gelijke kansen.
Het standaardbestek 250 voor de wegenbouw, hoofdstuk X.
Het algemeen politiereglement Deinze-Zulte-Lievegem goedgekeurd 20 februari 2020.
Voor de vlotte doorgang van het verkeer en de veiligheid van in het bijzonder de zwakke weggebruikers dringen zich bijzondere maatregelen op.
Artikel 1
Het deel van de Leernsesteenweg gelegen tussen de Bagattestraat en de Ooidonkdreef wordt als een fietsstraat ingericht.
De verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de hiernavolgende verkeerssignalisatie:
Deze verkeersborden worden in de beide rijrichtingen geplaatst.
Artikel 2
Naast het overmaken aan de Vlaamse Overheid wordt tevens een afschrift van dit besluit gestuurd naar:
Artikel 3
Dit besluit en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 1 en artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Dirk Stroobandt (raadslid)
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Recent werd het mogelijk om ook op de gewestwegen gebruik te maken van de verkeersborden B22/B23 om rechtsaf/rechtdoor vrij voor fietsers in te voeren op verkeerslichtengeregelde kruispunten. Resultaten uit o.a. Brussel en Gent toonden reeds aan dat dit geen negatieve impact heeft op de verkeersveiligheid en het daarentegen het gemak en comfort voor fietsers verhoogt.
Concreet dienen steden en gemeenten aan AWV te vragen om deze regeling op een kruispunt met een gewestweg in te voeren. Per kruispunt zal het advies van de lokale politiezone ingewonnen worden. Het is AWV dat hierna zal instaan voor de plaatsing van de borden op de betreffende kruispunten.
Deze beslissing valt niet onder de visumplicht en heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het principe van rechtsaf vrij voor fietsers principieel goed en wenst deze op alle kruispunten in te voeren waar de veiligheid dit toelaat.
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Matthias Neirynck (raadslid), Jan Vermeulen (burgemeester)
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, de artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikel 263 over de opvolgingsrapportering.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het opvolgingsrapport van de prioritaire acties over het eerste semester 2020 van de stad en het OCMW Deinze.
Het advies van het MAT van 3 september 2020.
Het decreet lokaal bestuur schrijft voor dat aan de gemeenteraad een opvolgingsrapportering van de prioritaire doelstellingen over het eerste semester van het boekjaar wordt voorgelegd.
Het MAT verleende een gunstig advies over de voorliggende opvolgingsrapportering.
De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering over het eerste semester van 2020 van de stad en het OCMW Deinze.
Deze beslissing valt niet onder de visumplicht en heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van het opvolgingsrapport van de prioritaire doelstellingen over het eerste semester van 2020 van de stad en het OCMW Deinze.
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Freija Dhondt (raadslid), Rutger De Reu (schepen)
Het besluit van de Vlaamse Regering van 2 juni 2020 betreffende het Noodfonds Cultuur.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikels 40 en 41 over de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen dd. 23 juni 2020 houdende de goedkeuring van de nota dd. 22 juni 2020 van een interne werkgroep corona-noodfonds.
Een nota van onze diensten van 19 augustus 2020 met toelichting van de uitgangspunten voor de verdeling van het noodfonds, de trekkingsrechten per sector en het verdeelmechanisme per sector.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen dd. 25 augustus 2020 houdende goedkeuring van de nota dd. 19 augustus 2020 met de opdracht dat document voor te leggen aan de 4 betrokken adviesraden en nadien voor eindbeslissing aan de gemeenteraad van september.
Noodfonds sector senioren met procentuele en nominatieve trekkingsrechten.
Noodfonds sector cultuur met procentuele en nominatieve trekkingsrechten.
Noodfonds sector jeugd met procentuele en nominatieve trekkingsrechten.
Noodfonds sector sport met procentuele en nominatieve trekkingsrechten.
Het advies van 10 september 2020 van de jeugdraad.
Het advies van 9 september 2020 van de cultuurraad.
Het advies van 19 augustus 2020 van de de raad van bestuur stedelijke sportraad.
het advies van 10 september 2020 van de SAR (seniorenadviesraad).
Op 2 juni 2020 maakte de Vlaamse regering het bedrag en de verdeling van het corona-noodfonds Cultuur bekend.
Deinze heeft een trekkingsrecht van € 525.553,63. Dit bedrag zal integraal worden uitbetaald aan de Deinse clubs en de verenigingen uit de sectoren jeugd, cultuur, sport en senioren, op basis van de specifieke subsidiereglementen. Er is één voorafname van € 14.878,99 voor de kosten kampbubbels jeugdverenigingen die door de stad betaald werden. Een bedrag van € 510.674,64 wordt verdeeld over erkende clubs en verenigingen.
Voor de verdeling van dit corona-noodfonds werd een interne werkgroep opgericht die een eerste advies gaf, advies dat de goedkeuring kreeg van het college in zitting van 22 juni 2020. In een aanvullende nota van 19 augustus 2020 werd de werkwijze verder uitgewerkt in overleg tussen de drie betrokken sectorschepenen. De nota van 19 augustus 2020 werd door het CBS van 25 augustus goedgekeurd en voor advies overgemaakt aan de 4 betrokken adviesraden.
Het behoort tot de bevoegdheid van de gemeenteraad om de eindbeslissing te nemen.
Deze beslissing valt onder de visumplicht.
Het trekkingsrecht van € 525.553,63 zal als ontvangst worden geboekt .Aan de uitgavenzijde is er een bedrag van € 14.878,99 dat vooraf wordt ingehouden voor de reeds gemaakte uitgaven voor de veiligheid van jeugdkampen (kampbubbels) in deze vakantieperiode. Het restant van € 510.674,64 wordt uitbetaald aan 219 gerechtigde verenigingen en clubs uit de sectoren sport, cultuur, jeugd en senioren. Bijgevolg is het een budgetneutrale beslissing die enerzijds in ontvangsten en anderzijds in uitgaven zal worden geboekt.
Het bedrag zal in ontvangsten worden geboekt onder:
AR 740101/BI 001000 /covid.
Het bedrag zal in uitgaven worden geboekt onder:
AR 649150/BI 074000/covid;
AR 649150/BI 075000/covid;
AR 649150/BI 070900/covid;
AR 649150/BI 095900/covid.
Artikel 1
Het trekkingsrecht uit het corona-noodfonds, toegekend door de Vlaamse Regering aan de stad Deinze, ten bedrage van 525.553,63 euro, wordt integraal verdeeld onder de erkende Deinse sportclubs, cultuur- jeugd- en seniorenverenigingen.
Artikel 2
Er is slechts één voorafname van € 14.878,99 voor de kosten die de stad droeg voor de coronaveiligheid op de jeugdkampen van de jeugdbewegingen (aankoop hygiënepakketten, jeugdkampbubbels). Het saldo van € 510.674,64 wordt uitbetaald aan erkende clubs en verenigingen uit de sectoren cultuur, sport, jeugd en seniorenverenigingen.
Artikel 3
Er wordt gewerkt in 2 verdeelrondes. Eerst wordt het trekkingsrecht van elke sector vastgelegd. Elke erkende club of vereniging is goed voor één eenheid in de eerste verdeelronde. Er zijn in totaal 209 gerechtigde clubs en verenigingen. Opgesplitst per sector geeft dit het volgende resultaat:
Corona-noodfonds | |||
Trekkingsrechten voor 2 jaar | |||
Nominatief bedrag € 510.674,64 | |||
Procentueel aandeel: | |||
Sector cultuur | 100/209sten | € 244.341,93 | 47,85% |
Sector sport | 78/209sten | € 190.586,70 | 37,32% |
Sector jeugd | 12/209sten | € 29.321,04 | 5,74% |
Sector senioren | 19/209sten | € 46.424,97 | 9,09% |
Artikel 4
Het corona-noodfonds wordt in 2 schijven van telkens 50% uitbetaald. De betaling wordt gespreid over 2 budgettaire jaren (2020 en 2021).
Artikel 5
Voor het budgettair jaar 2020 worden de volgende bedragen betaalbaar gesteld:
Sector cultuur: € 122.170,97
Sector sport: € 95.293,35
Sector jeugd: € 14.660,52
Sector senioren: € 23.212,49
Artikel 6
Het trekkingsrecht per sector voor de 2de schijf (2021) zal gebeuren op basis van het aantal erkende verenigingen en clubs op 31 december 2020. In het bijzonder zal dan het nieuwe aantal erkende verenigingen en clubs in overweging worden genomen. Hierdoor kunnen de teller en noemer van de breuk wijzigen. Indien er bij de uitbetaling van de eerste schijf anomalieën zouden worden vastgesteld kunnen deze in de tweede verdeelronde worden gecompenseerd.
Artikel 7
Vervolgens wordt het bedrag van de sector verder verdeeld onder de erkende clubs en verenigingen uit deze sector. Elke sector heeft zijn specifieke subsidiereglement. Deze reglementen zijn door de gemeenteraad goedgekeurd en garanderen een evenwichtige, afgewogen verdeling van Deinse subsidies voor cultuur, jeugd, sport en senioren. Het percentage dat een club of vereniging behaalt in de verdeling van de Deinse subsidiepotten zal ook het percentage zijn dat wordt gehanteerd voor de verdeling van het noodfonds.
Artikel 8
Voor alle sectoren geldt een maximum trekkingsrecht. Een club of vereniging kan per jaar maximaal € 5.000 ontvangen.
Artikel 9
Voor de sector cultuur gelden specifieke bepalingen omdat er hier gewerkt wordt met een dubbel mechanisme, met name het subsidiereglement voor het gros van de socioculturele verenigingen die zijn aangesloten bij de cultuurraad (allen komen in aanmerking) én een selectief aantal verenigingen die een afzonderlijke nominatieve subsidie genieten. De volgende verenigingen met een nominatieve subsidie kunnen ook aanspraak maken op een trekkingsrecht in het corona-noodfonds: Harmonieorkest Deinze, vzw Jongeren en Muziek (Radio Tequila), Muziekvereniging Nevele, Muziekmaatschappij Eendracht en Verbroedering Vinkt, Dunsa,Heemkundige Kring Nevele, vzw Vinkt mei 1940, Comité H. Bloedprocessie Meigem.
Artikel 10
Wat de sector cultuur betreft worden de uitbaters van 9 private culturele zalen in aanmerking genomen. In de berekening wordt echter geen rekening gehouden met hun werkelijke, integrale nominatieve toelage maar met een gelijkgeschakelde, geplafonneerde nominatieve toelage van € 375 per uitbater. Het afgetopte bedrag van de cultuurverenigingen die het maximum van € 5.000 per jaar bereiken wordt exclusief en evenredig (elk 1/9de van het afgeroomde bedrag) toegewezen aan de 9 private culturele zalen omdat ze in de deelgemeenten een belangrijke rol spelen in de handhaving van het sociocultureel netwerk
Artikel 11
Voor de sector sport wordt het reglement beleidssubsidies toegepast om het procentueel trekkingsrecht van elke club te bepalen. Aangezien de gegadigden en de bedragen voor het jaar 2020 (nieuw reglement fusiestad) pas op het einde van het jaar zullen gekend zijn, worden de lijsten van uitbetaalde beleidssubsidies 2019 voor ex-Nevele en ex-Deinze gehanteerd. Voor de verdeling 2021 worden de erkende clubs op datum van 31 december 2020 in aanmerking genomen.
Artikel 12
Voor de sector jeugd wordt het subsidiereglement voor jeugdverenigingen toegepast om het procentueel trekkingsrecht van elke verenigingen te bepalen. Aangezien de dossiers voor het werkjaar 2019-2020 nog niet verwerkt zijn, worden de dossiers voor het werkjaar 2018-2019 gehanteerd.
Artikel 13
Een kopie van dit besluit wordt aan de financieel directeur bezorgd en aan de betrokken diensten belast met de uitvoering.
Artikel 14
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Eva Martens (raadslid), Trees Van Hove (schepen), Jan Vermeulen (burgemeester)
De gecoördineerde grondwet van 17 februari 1994, artikel 170 § 4.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2e lid, 14° over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het retributiereglement op het gebruik van de binnenschoolse kinderopvang de Duizendpoot van 24 oktober 2019.
Het positief advies van de adviesraad kinderopvang van dinsdag 15 september 2020.
Op 1 september 2020 deed Brieltuin Petegem de deuren dicht omdat de nieuwbouw op de huidige locatie van de containers zal gerealiseerd worden.
Dit betreft een tijdelijke sluiting. Er wordt gemikt op 1 juli 2022 om de deuren te openen van de nieuwe opvanglocatie.Tot die tijd kunnen de kinderen opgevangen worden in Erasmus, Sint-Hendrik-Petegem of Brieltuin Centrum.
Afhankelijk van de duur van de opvang valt de vergoeding op woensdagnamiddag voor sommige gebruikers van de binnenschoolse opvang echter duurder uit dan de opvang in een buitenschoolse locatie.
Bovendien wordt in de binnenschoolse opvang geen korting gegeven voor gelijktijdige aanwezigheid van broers en zussen.
Door het sluiten van Brieltuin Petegem wordt de keuzevrijheid voor de ouders van de kinderen die gebruik maakten van Brieltuin Petegem beperkt. Het lijkt dan ook logisch dat de retributies van de binnenschoolse opvang gelijkgeschakeld worden aan deze van de buitenschoolse opvang. Uiteraard moeten deze nieuwe tarieven op grond van het gelijkheidsbeginsel gehanteerd worden in alle scholen.
Hieronder een overzicht van de huidige retributies en een voorstel van de tarieven voor de binnenschoolse opvang vanaf 1 oktober 2020:
Huidig tarief buitenschoolse opvang |
Huidig tarief binnenschoolse opvang |
Voorstel tarief binnenschoolse opvang vanaf 1 oktober 2020 |
Opmerkingen |
|
Voorschools |
€1.10 per begonnen half uur |
€0.55 per begonnen kwartier |
€0.55 per begonnen kwartier |
Naschools wordt er in de buitenschoolse opvang per begonnen half uur aangerekend. Dit komt duurder uit dan het aanrekenen per begonnen kwartier zoals dit in de binnenschoolse opvang het geval is. In de buitenschoolse opvang zit echter een vieruurtje begrepen wat de balans dan weer in evenwicht brengt. |
Naschools |
€1.10 per begonnen half uur |
€0.55 per begonnen kwartier |
€0.55 per begonnen kwartier |
|
Woensdag |
Het voordeligste tarief voor de ouders: |
€0.55 per begonnen kwartier |
Het voordeligste tarief voor de ouders: |
|
Korting gelijk- |
25% |
Geen korting |
25% |
|
Sociaal tarief |
50% |
50% |
50% |
|
Boete te laat |
€10 per begonnen kwartier |
€10 per begonnen kwartier |
€10 per begonnen kwartier |
|
Belangrijke randopmerking: De tarieven van de buitenschoolse opvang worden regelgevend bepaald door Kind & Gezin (https://www.kindengezin.be/kinderopvang/ouder/prijs/schoolkinderen)
De ontvangsten van de Duizendpoot liggen op jaarbasis een stuk lager:
De minderontvangsten ten gevolge van deze beslissing worden verrekend op:
meerjarenplan 20-25 |
Exploitatie |
jaar |
2020 |
beleidsitem |
094504 - de Duizendpoot |
algemene rekening |
703000 - vergoeding voor geleverde diensten en prestaties |
actie |
geen |
krediet |
toereikend |
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de aanpassing met ingang van 1 oktober 2020 van artikel 3 van het retributiereglement van 24 oktober 2019 voor gebruik van de binnenschoolse opvang goed:
*Voorschools: €0.55 per begonnen kwartier
*Naschools: €0.55 per begonnen kwartier
*Woensdagnamiddag:
Het voordeligste tarief voor de ouders:
€0.55 per begonnen kwartier of het vakantietarief afhankelijk van de aanwezigheidsduur:
0u tot 3u: €4.60
3u tot 6u: €6.90
Vanaf 6u:€13.80
*Sociaal tarief: Korting van 50% op de dagprijs voor ouders met een inkomen te vergelijken met het OMNIO-statuut, voor ouders in budgetbeheer en voor ouders bij wie een collectieve schuldenregeling loopt.
*Gelijktijdige aanwezigheid van kinderen uit hetzelfde gezin: korting van 25% op de dagprijs
*Boete voor afhalen na sluitingsuur : €10.00 per begonnen kwartier
Artikel 2
Dit retributiereglement loopt tot 31 december 2025.
Artikel 3
Een kopie van dit besluit wordt aan de financieel directeur bezorgd en aan de betrokken dienst belast met de toepassing van dit reglement.
Artikel 4
Dit besluit en de inhoud wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 1 en artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Dirk Stroobandt (raadslid), Filip Vervaeke (schepen)
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De statuten van Bosgroep Midden Oost-Vlaanderen vzw.
De statuten van Bosgroep Oost-Vlaanderen Noord vzw.
De beslissing van de gemeenteraad van 24 mei 2007 van Deinze waarbij werd beslist om toe te treden als stichtend en werkend lid van de Bosgroep Midden Oost-Vlaanderen vzw.
De beslissing van de gemeenteraad van 18 maart 2013 van Nevele waarbij werd beslist om niet toe te treden tot de Bosgroep Oost-Vlaanderen Noord vzw en dus geen vertegenwoordiger aan te duiden.
De brief van 20 mei 2020 van Bosgroep Midden Oost-Vlaanderen.
De e-mailberichten van 16 juni 2020 en 7 september 2020 van Bosgroep Midden Oost-Vlaanderen.
De e-mail van 8 september 2020 van Bosgroep Oost-Vlaanderen Noord vzw.
In het verleden is Deinze stichtend en werkend lid geworden van de Bosgroep Midden Oost-Vlaanderen vzw.
De gemeente Nevele heeft destijds beslist om geen lid te worden van de bosgroep Oost-Vlaanderen Noord vzw.
Nu is er in tussentijd wel een fusie geweest van Nevele en Deinze en elk van die gemeenten ligt in een ander werkingsgebied van een bosgroep (er zijn er drie in Oost-Vlaanderen): Nevele hoorde bij het gebied van Bosgroep Oost-Vlaanderen Noord en Deinze bij Midden Oost-Vlaanderen. Voor opvolging van boseigenaars uit die regio is de oorspronkelijke verdeling behouden.
Indien de stad het lidmaatschap bij Midden Oost-Vlaanderen wenst te behouden en nieuwe vertegenwoordigers afvaardigt, is het mogelijk evident om ook bij Oost-Vlaanderen Noord lid te worden en daar eveneens vertegenwoordiging te voorzien. Dat kunnen dezelfde personen zijn of anderen. Het is ook zeker geen probleem om bij beide bosgroepen aangesloten te zijn.
Om lid te worden volstaat een beslissing van de gemeenteraad waarin de vraag tot lidmaatschap wordt gesteld + waarin een vertegenwoordiger wordt aangeduid.
Bij het begin van de legislatuur heeft de gemeenteraad geen vertegenwoordiger aangeduid voor de algemene vergaderingen van de Bosgroep Midden Oost-Vlaanderen vzw.
Het is aangewezen om ook toe te treden tot de bosgroep Oost-Vlaanderen Noord vzw.
In de statuten van Bosgroep Midden Oost-Vlaanderen vzw is opgenomen dat het jaarlijks lidgeld niet hoger mag zijn dan 100 euro per werkend of toegetreden lid. Bij Bosgroep Oost-Vlaanderen Noord vzw mag het jaarlijks lidgeld niet hoger zijn dan 250 euro per lid. Tot op heden is er echter geen financiële bijdrage verschuldigd.
Deze beslissing valt niet onder de visumplicht en heeft geen financiële gevolgen.
De leden van de gemeenteraad gaan unaniem akkoord om niet geheim te stemmen omwille van de COVID-19 maatregelen.
Artikel 1
Schepen Filip Vervaeke wordt vanaf heden vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Bosgroep Midden Oost-Vlaanderen vzw.
Artikel 2
Stad Deinze wenst ook lid te worden van Bosgroep Oost-Vlaanderen vzw en zal hiervoor een officieel schrijven richten aan Bosgroep Oost-Vlaanderen vzw.
Artikel 3
Schepen Filip Vervaeke wordt vanaf heden vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Bosgroep Oost-Vlaanderen Noord vzw.
Artikel 4
Deze aanduidingen gelden, behoudens ontslag, tot het einde van de legislatuur van de huidige gemeenteraad.
Artikel 5
Bosgroep Midden Oost-Vlaanderen Vzw en Bosgroep Oost-Vlaanderen Noord vzw worden in kennis gesteld van deze beslissing.
Artikel 6
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Annick Verstraete, Bart Vermaercke (raadsleden), Jan Vermeulen (burgemeester), Filip Vervaeke (schepen), Ortwin Depoortere (raadslid)
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 28 maart 2019, artikel 3.
Het e-mailbericht van 12 september 2020 met als bijlage het bijkomend agendapunt van raadslid Annick Verstraete over plaatsen duurzame verkeersborden.
Onze wegen tellen talrijke verkeersborden. Werken aan verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid doen we oa door het invoeren van fietsstraten, zone 30, dewelke duurzame initiatieven zijn. Deze zorgen tegelijk voor een verdere toename van het aantal verkeersborden. We kunnen de verkeersborden niet wegdenken, maar kunnen wel werken aan meer duurzaamheid.
We stellen daarom voor om stelstelmatig over te schakelen naar verkeersborden vervaardigd uit bamboe. Verschillende steden in Nederland hebben dit uitgetest en er aangetoond dat deze borden van hoge kwaliteit zijn. De kostprijs ligt ongeveer 30% hoger, maar de impact op onze leefomgeving is groot.
Bovendien bieden dergelijke verkeersborden bijkomend de mogelijkheid om een plek te geven aan vogelhuisjes en/of insectenhotels.
Wij vragen dan ook om systematisch de overstap te maken naar innovatieve, meer duurzame verkeersborden, die milieu- en diervriendelijk zijn. Hiervoor zijn verschillende opties mogelijk: verkeersborden in bamboe, werken via 3D printer, ….
Zeker op bijzondere plaatsen zoals parken, fietsstraten, lanen horen bijzondere borden. Borden, inclusief de paal, die gemaakt zijn van duurzame bamboe passen veel beter in zo een omgeving.
Bamboe gaat lang mee, de productie ervan is C02-neutraal en het materiaal heeft een natuurlijke uitstraling. Daarnaast wordt de biodiversiteit vergroot.
Besluit:
Art 1: De gemeenteraad keurt het principe goed om systematisch te kiezen voor innovatieve en duurzame verkeersborden.
Art.2 : Dit besluit wordt verder uitgewerkt door het College van Burgemeester en Schepenen.
Artikel 1
De gemeenteraad beslist om de mogelijkheden te onderzoeken voor het plaatsen van duurzame verkeersborden rekening houdend met de opmerkingen gegeven door de verschillende partijen:
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Bart Vermaercke (raadslid), Jan Vermeulen (burgemeester), Jan Pauwels, Paul Soetaert (raadsleden), Filip Vervaeke (schepen), Eva Martens, Matthias Neirynck, Karlien De Paepe, Eva Martens, Kristof Van den Berghe (raadsleden)
Raadslid Bart Vermaercke
Tolpoortstraat en Stadsontwikkelingsproject De Molens
De week na de gemeenteraad van augustus verdwenen 4 parkeerplaatsen (+1 voor MV) geruisloos in de Tolpoortstraat.
Navraag leerde dat dit werd teruggekoppeld met de betrokken handelaar.
Vragen:
1. Voetbalveld Landegem.
Sedert de aanleg van het kunstgrasveld voor LS Merendree in Merendree, is het voetbalveld van Landegem dat eigendom is van de stad, ongebruikt als voetbalveld. Het wordt keurig onderhouden door de stad en beschikt ook over de typische voetbalaccomodatie: kleedkamers en een ruime kantine.
In een vroegere gemeenteraad stelde ik reeds de vraag wat de plannen waren van het stadsbestuur met dit voetbalveld, annex accommodatie. Ik kreeg toen een vaag antwoord dat het zou voorbehouden worden voor “de jeugd”. Aangezien er sedert de vraagstelling niets is gebeurd, herhaal ik mijn vraag:
· Welke zijn de concrete plannen van de stad met deze infrastructuur?
· Heeft de stad reeds initiatieven ondernomen om deze site en de accommodatie ter beschikking te stellen van de jeugd? Zo ja welke jeugd(bewegingen) werden gecontacteerd?
· Heeft de stad er over nagedacht om deze site ter beschikking te stellen voor de socio-culturele verenigingen of voor privépersonen?
· Denkt de stad er in de nabije toekomst aan om de kantine op te nemen in de lijst van gemeenschapszalen?
· Heeft de stad zicht op de kostprijs van het jaarlijks onderhoud van deze site?
2. Parkeerproblemen op Merendreedorp
Als inwoner van Merendreedorp word ik dagelijks geconfronteerd met de parkeerproblematiek op Merendreedorp. Ik verklaar me nader. Vooreerst is er de blauwe zone. De parking voor de kerk wordt vaak gebruikt door mensen die komen wandelen, fietsen in en rond Merendree. De mooie Kalevallei is hieraan niet vreemd. Omdat Merendreedorp als blauwe zone is afgebakend, maar zeer onduidelijk is gesignaleerd als blauwe zone, krijgen vele mensen na hun wandeling of fietstocht een cadeautje onder de ruitenwisser, onder de vorm van een parkeerbon. Als ontmoediging van het zachte toerisme, één van de troeven die ons dorp heeft, kan dat tellen. Bovendien stel ik vast dat het aantal parkeerplaatsen ruim voldoende is, en dat zelden alle parkeerplaatsen volzet zijn, behalve bij begin en einde van de school en bij de zeldzame begrafenissen in de kerk. Hier kan de vraag gesteld worden over het nut van blauwe zone. Vandaar de vraag:
· Is de stad van plan om de blauwe zone te behouden? Zo ja, wat is de motivatie?
· Als de blauwe zone wordt behouden, welke initiatieven zal de stad nemen om deze duidelijk aan te kondigen?
· Als de stad van plan is om de blauwe zone af te bouwen, is daarvoor een timing voorzien?
Recent plaatste de stad “biggenruggen”, dat zijn afgeronde betonnen blokken. Deze worden vooral gebruikt om het doorrijden van auto’s te verhinderen. Hier is dit wellicht ook het geval. Als er in de langsrichting van Merendreedorp geen auto’s geparkeerd staan, gebeurde het vaak dat geparkeerde auto’s deze langsparking kruisten om op de rijweg te komen. Het plaatsen van deze “biggenruggen” moet dit wellicht verhinderen. Ik stel vast dat deze maatregel reeds ettelijke automobilisten in de problemen bracht. Eénmaal geparkeerd is men bij terugkeer vergeten dat zo een “biggenrug” voor de auto ligt. Parkeersensoren ontdekken deze “biggenruggen” niet. Bijgevolg worden vele
automobilisten verrast bij het voorruit rijden en stelt men helaas tot veel scha en schande vast, dat er een hindernis voor de auto ligt. Interventies van takeldiensten zijn hier vaak aan de orde en de schade aan de bodemplaat van vele auto’s die onverhoeds rechtdoor reden is reëel. Voor de autoherstellers en de depannagediensten een goede zaak. Ik kan begrijpen dat men dergelijke “biggenruggen” plaatst aan de oevers van de Leie, om verstrooide automobilisten te behoeden de Leie in te rijden. Hier is het echter een totaal andere situatie. Het kan toch niet de bedoeling zijn van de stad om mensen op nodeloze kosten te jagen, ergo om hen schade te berokkenen aan voertuigen. Vandaar de vragen:
· Met elk doel plaatste de stad deze biggenruggen?
· Waarom koos men voor deze “biggenruggen” en niet voor duidelijk zichtbare paaltjes, zodat de automobilist bij instappen duidelijk ziet?
· Heeft de vorige situatie, zonder de “biggenruggen” ongevallen veroorzaakt? Zo ja hoeveel?
Raadslid Paul Soetaert
VRAGEN IN VERBAND MET HET BEHEER VAN DE AED’s DOOR HET STADSBESTUUR:
In het stedelijk infomagazine D17 nummer 6 -2020 staat te lezen dat Deinze “meters” en “peters” zoekt voor AED-toestellen. Het betreft dus Automatische Externe Defibrillatoren. Onze stad beheert zo een 23 toestellen en deed een oproep tot vrijwilligers om zich vóór 14.09.2020 te melden als meter of peter van één van veertien van deze 23 toestellen en om als vrijwillig(st)er een toestel op maandelijkse basis te controleren.
Onze N-VA fractie had graag een antwoord op een aantal vragen:
Bunkers
De stad Deinze keurde onlangs het slopen van een bunker goed niettegenstaande het negatief advies van de erfgoedraad. Ook werd het advies van de erfgoedraad werd niet gevolgd bij het bouwproject in de Tolpoortstraat.
Graag had ik de algemene beleidsvisie van het stadsbestuur omtrent het beschermen van erfgoed vernomen en in bijzonder in deze twee dossiers.
Raadslid Karlien De Paepe
Covid-19
Niettegenstaande het snelle optreden van het College bij het uitbreken van de pandemie blijft ook Deinze niet gespaard.
Diverse maatregelen werden afgekondigd. Regels opleggen is één zaak, ze handhaven is een andere.
Raadslid Eva Martens
Wat is de stavaza met het aangekochte pand in de Tolpoortstraat ‘HUP/HUB’?
Ondertussen is de aankoop al een hele tijd geleden en is het gebouw nog steeds niet operationeel.
Hoe ziet de planning er nu verder uit?
Ik lees bovendien in de notulen van het college dat er al wordt gezocht naar bijkomende kantoor- en opslagruimte voor de bibliotheek.
Kan daar toelichting bij gegeven worden?
Raadslid Kristof Van den Berghe
Verkeersveiligheid Scholen
Vorig jaar spraken we af om overleg te plegen met iedere school zodat op maat de verkeersveiligheid aangepakt kon worden. Dit is dan ook opgenomen in het meerjarenplan; “20090 screening van alle schoolomgevingen samen met de schooldirecties en ouderraden”. Dit zou tegen de zomer uitgevoerd worden. Is dit gelukt? Wat zijn de conclusies en geplande verbeteringen? Zijn hier verslagen van en is dit teruggekoppeld naar de verschillende ouderraden/directies?
Verkeersveiligheid sportsite Merendree
Vorig jaar is ook de vraag gesteld om een oversteekplaats voor fietsers en voetgangers aan te leggen aan het voetbalterrein van Merendree. Nu dienen alle fietsers en voetgangers onbeschermd een gewestweg over te steken, vaak tussen geparkeerde wagens op een brug. De meerderheid van de ouders/supporters/etc. Komen hierdoor met de wagen; wat uiteraard niet de bedoeling kan zijn. De schepen zou de vraag doorgeven aan het AWV aangezien dit een gewestweg is. Wat was het antwoord? Worden er andere initiatieven genomen of is hier overleg over zodat jongeren veilig, te voet en met de fiets, kunnen sporten?
Eerlijk informeren
Het heeft 4 gemeenteraden vragen en overleg geduurd tot er duidelijkheid was dat Hansbeke Dorp slechts gedeeltelijk opnieuw aangelegd zal worden. Het grootste deel van Hansbekedorp, waar de meeste terrassen, middenstanders en opportuniteiten liggen wordt niet vernieuwd.
Vorige week merkte ik dat, op het overigens duidelijke en goed gebrachte, infomoment en in de persartikelen, als hoofdbeeld een nieuw aangelegd stuk Dorpstraat voor de school getoond wordt. (Zie bijlage) Zelf de journalisten wisten niet dat dit deel niet aangelegd zal worden.
Ik werd vorige week aangesproken door een inwoner die het artikel zag en me zei dat het er toch mooi zal uitzien en veilig zal zijn met de nieuwe aanleg voor de school. Over een beeld dat er niet komt.
Hoe kunnen we ervoor zorgen dat er duidelijker, eerlijker en transparanter gecommuniceerd wordt?
Herinrichting Dorpstraat/kerkplein
Met welke reden wordt het integrale kerkplein prioritair heringericht en niet het integraal heraanleggen van de Dorpstraat (conform het masterplan)?
Participatie Cultuurhuis / plein
Meer dan een jaar geleden was er een participatievergadering rond het nieuwe cultuurhuis. Één van de grote punten die alle vergaderingen meegaven was het gebrek aan participatie rond het vorige ontwerp en de vraag om effectief samen of via afvaardiging meermaals overleg te plegen en te kijken naar de noden van het dorp. Ook nu op de infovergadering vroegen verschillende verenigingen wanneer dit overleg zou plaatsvinden en wat er gebeurd is met de feedback van de vorige vergadering? Er is voor zover ze weten geen verslag geplaatst noch zijn de verenigingen gecontacteerd. In plaats van te wachten tot wanneer er een ontwerp is vragen we om vanaf het begin van het ontwerp de verschillende verenigingen in contact te brengen met de ontwerper en voldoende vrijheid te laten in de ontwerpdefinitie zodat hier echt een gedragen ontwerp op maat komt.
Voor het Plein voor het cultuurhuis ligt zelf reeds een ontwerp klaar. Het ondanks/dankzij corona een van de gezelligste terrassen van het dorp wordt vervangen door parkeerplaatsen. Nochtans kan door een doordachte inrichting de combinatie terras/cultuurhuis één van de troeven worden van het dorp en een deel van de middenstand.
Uit navraag blijkt dat de caféhouder noch verenigingen bevraagd zijn over dit plein. Mijn vraag is; hoe kan dit? En zal er een overleg komen zodat er een gedragen ontwerp op maat komt?
Enig artikel
De mondelinge vragen worden beantwoord.
De voorzitter sluit de zitting om 22:14.
Namens gemeenteraad,
Stefanie De Vlieger
algemeen directeur
Sofie D'hondt
voorzitter