Terug
Gepubliceerd op 31/10/2023

Besluit  gemeenteraad

do 26/10/2023 - 19:30

Subsidiereglement voor het toekennen van een burgerbudget

Aanwezig: Tess Minnens, voorzitter van de gemeenteraad
Jan Vermeulen, burgemeester
Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Nathalie Lambrecht, schepenen
Marleen Vanlerberghe, schepen, voorzitter BCSD
Annick Verstraete, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Jan Pauwels, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Eva Martens, Carline De Paepe, Kristof Van den Berghe, Peter De Maertelaere, Peter Parmentier, Els Baart, gemeenteraadsleden
Sylvie Claeys, waarnemend gemeenteraadslid
Stefanie De Vlieger, algemeen directeur
Verontschuldigd: Paul Soetaert, Sabine Vermeulen, Ortwin Depoortere, gemeenteraadsleden
Regelgeving

De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen. (bij toelagen + 2.500 euro);

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen, meer specifiek de artikels 1, 2 en 3;

Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikels 40 en 41 over de bevoegdheid van de gemeenteraad;

Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikels 304 § 6 over het toekennen van budgetten aan burgerinitiatieven;

Het bestuursdecreet van 7 december 2018.

Bijlagen

evaluatie burgerbudget 2023

aanvraagformulier burgerbudget 2024

Het subsidiereglement voor het toekennen van een burgerbudget zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van september 2022

Motivering

In de gemeenteraad van september 2022 werd het eerste subsidiereglement voor het toekennen van een burgerbudget goedgekeurd. In 2023 werden in totaal 6 dossiers ingediend voor het bekomen van een burgerbudget. Drie initiatieven gingen na het doorlopen van de volledige selectieprocedure en na de opmaak van een overeenkomst van start in september 2023. De projecten krijgen tot september 2025 de tijd om hun initiatief te realiseren.

Na evaluatie van de selectieprocedure werden enkele aanpassingen gedaan aan het reglement (aangeduid in geel). Een nieuw reglement voor het toekennen van een burgerbudget in 2024, ligt voor aan de gemeenteraad.

Financiële impact

Het krediet om deze beslissing uit te voeren wordt voorzien op:

 meerjarenplan 2020-2025   Exploitatie
 jaar  2024
 beleidsitem  017100 - Wijkoverleg
 algemene rekening  649000 - Algemene werkingssubsidies aan personen 
 actie/kostenplaats  20058/AP058 / BURGER
 krediet  50.000 euro (onder voorbehoud van de goedkeuring van het meerjarenplan) 
Reglementen

Periode

Artikel 1
Er wordt voor een periode van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2024 een subsidiereglement gevestigd voor het toekennen van een burgerbudget.

Doel

Artikel 2
Dit reglement geeft uitvoering aan het “participatiereglement van stad Deinze” zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 28 november 2019 en latere wijzigingen.

Dit reglement bepaalt hoe een burgerbudget kan worden toegekend aan burgers die het initiatief willen nemen om zelf projecten te realiseren met een maatschappelijke meerwaarde. Via een burgerbudget wil het stadsbestuur burgers ondersteunen die zelf het initiatief nemen om projecten te realiseren ten voordele van het samenleven en het versterken van de sociale en fysieke leefbaarheid in de stad.

Begunstigden

Artikel 3
Personen die gedomicilieerd zijn in Deinze kunnen een projectvoorstel indienen. Ook minderjarigen kunnen een voorstel indienen mits akkoord van een wettelijk vertegenwoordiger. Aanvragen gebeuren telkens door minstens 2 personen die ingeschreven zijn op verschillende adressen in het bevolkingsregister van de stad Deinze. Ze mogen geen deel uitmaken van hetzelfde gezin of bloed- of aanverwanten zijn in de eerste graad.

Verenigingen kunnen een projectvoorstel indienen als het grootste deel van hun activiteiten op grondgebied van Deinze plaatsvindt en de indieners van het voorstel in Deinze zijn gedomicilieerd.
Een vereniging wordt beschouwd als één (juridische) persoon. Aanvragers uit éénzelfde vereniging worden beschouwd als één aanvrager.
De aanvrager kiest één verantwoordelijke die instaat voor de communicatie met de stadsadministratie.
Per oproep kan éénzelfde persoon betrokken zijn bij één aanvraag in het kader van dit reglement.

Voorwaarden

Artikel 4
Om in aanmerking te komen voor een burgerbudget dient een projectaanvraag te voldoen aan volgende voorwaarden:

  • Het project valt onder de bevoegdheid van het stadsbestuur
  • Het project wordt gerealiseerd door de aanvrager
  • Het project is gericht op inwoners van stad Deinze
  • Het project wordt gerealiseerd op het grondgebied van stad Deinze
  • Het project dient het algemeen belang, het creëert een maatschappelijke meerwaarde voor de stad, een wijk, een buurt of één of meerdere specifiek omschreven doelgroepen
  • Het project beoogt een structurele impact
  • Het project is zowel tijdens de organisatie als bij de realisatie laagdrempelig en sluit geen personen uit
  • Het project kadert binnen de Sustainable Development Goals (SDG’s) zoals opgesteld door de Verenigde Naties (voor meer informatie: www.deinze.be/sdg of www.sdgs.be)
  • Het project wordt gerealiseerd binnen een termijn van maximaal 2 jaar na het sluiten van de overeenkomst (zie verder)

Een projectaanvraag bestaat uit een projectidee en een aanvraagdossier.

  • In een projectidee worden minstens volgende elementen opgenomen:
    • Een gepaste naam voor het project
    • Een beknopte maar volledige projectbeschrijving en de beoogde resultaten
    • Een beknopte motivatie waarom het project door de projectgroep wordt ingediend
    • Een beknopte motivatie die de meerwaarde van dit project voor de stad Deinze en/of de beoogde buurt of doelgroep aantoont
    • De locatie en/of de doelgroep waarop het project betrekking heeft
    • De methode van uitvoeren en de mogelijke uitvoerder(s)
    • Een lijst van personen die het projectvoorstel indienen
  • Het volledig aanvraagdossier omvat:
    • Het projectidee
    • Een gedetailleerd actieplan met doorlooptijd en einddatum (realisatiedatum) van het project
    • Een gedetailleerde raming van de kosten in functie van de beoogde resultaten
    • Eén contactpersoon die instaat voor de communicatie met de administratie

De projectaanvraag moet voldoen aan alle vormelijke en inhoudelijke voorwaarden zoals hierboven beschreven. Het ontbreken van een van bovenstaande elementen maakt de aanvraag ongeldig.

Volgende initiatieven zijn uitgesloten:

  • Acties die kaderen in de reguliere werking van bestaande verenigingen
  • Privé-initiatieven die niet openstaan voor alle geïnteresseerde bewoners
  • Commerciële acties
  • Projecten die via andere lokale of bovenlokale subsidies gefinancierd (kunnen) worden
  • Projecten met een uitgesproken politiek, religieus of ideologisch karakter
  • Projecten die in conflict zijn met bestaande beleidsbeslissingen van het stadsbestuur

Bedrag van een burgerbudget

Artikel 5
Er wordt in totaal 50 000 euro voorbehouden voor de uitvoering van dit reglement. Er kan maximaal een burgerbudget van 10 000 euro per project worden toegekend. Per oproep worden maximaal 6 projecten gesubsidieerd.

Het is de discretionaire bevoegdheid van de subsidiërende overheid om kosten in aanmerking te nemen voor subsidiering.

Volgende kosten kunnen in aanmerking komen voor een burgerbudget (niet-limitatieve lijst):

  • Werkingskosten en investeringskosten die noodzakelijk zijn om het project uit te voeren
  • Administratieve kosten zoals retributies, verzekeringen,…
  • Aankopen van materiaal op voorwaarde dat deze geen persoonlijke eigendom worden of doorverkocht worden
  • Kosten ter verfraaiing of verbetering van publieke ruimtes
  • Kosten voor het voeren van promotie

Volgende kosten komen niet in aanmerking voor een burgerbudget (niet-limitatieve lijst):

  • Personeelskosten en vrijwilligersvergoedingen
  • Persoonlijke onkosten zoals verplaatsingskosten, telecommunicatiekosten
  • Geschenken
  • Overbodige of buitenissige onkosten voor eenvoudige diensten van commerciële organisaties die de bewonersgroep redelijkerwijze zelf of via andere vrijwilligers kunnen uitvoeren
  • Kosten voor consumpties, tenzij een beperkt budget voor een kleine receptie bij het voorstellen van het project
  • Kosten voor straat- of wijkfeesten
  • Projecten met een winstoogmerk. Uit de projectaanvraag en de financiële rapportering moet duidelijk blijken dat eventuele inkomsten enkel tot doel hebben het project te kunnen continueren.


Aanvraag en toekenning van een burgerbudget

Artikel 6
Een aanvraag kan enkel geldig ingediend worden na een oproep. Een oproep tot indienen van een project gebeurt op initiatief van het college van burgemeester en schepenen. Het is eveneens het college van burgemeester en schepenen dat de samenstelling van de jury vaststelt.

Oproepen worden bekend gemaakt via de communicatiekanalen van het stadsbestuur. Iedere oproep beschrijft de vooropgestelde doorlooptijd van de aanvraagprocedure waartoe opgeroepen wordt.

Iedere aanvraagprocedure doorloopt volgende fases:

Fase 1: Indienen projectidee

Een aanvrager kan in deze fase een projectidee indienen. Na afloop van deze fase worden geen nieuwe projectideeën meer aanvaard binnen de lopende oproep.
Een projectidee wordt ingediend op basis van een aanvraagformulier dat digitaal ter beschikking worden gesteld. Alle projectvoorstellen worden gepubliceerd op het digitaal participatieplatform “Goedgezegd!” (goedgezegd.deinze.be).
Indien nodig neemt de administratie tijdens deze periode contact op met de indiener om meer informatie op te vragen.

Fase 2: Selectie van projectideeën

Een jury controleert of het projectidee voldoet aan de vooropgestelde voorwaarden en beoordeelt haalbaarheid van het voorstel. Het expertenteam kan in deze fase feedback geven aan de aanvrager zodat een ontvankelijk projectvoorstel kan ingediend worden in fase 3. Een aanvrager kan uitgenodigd worden tot overleg met het expertenteam. In de oproep wordt verder bepaald hoe dit overleg georganiseerd wordt. Tijdens deze fase kunnen aanvragers ook steeds verdere informatie opvragen voor het vervolledigen van hun projectvoorstel.
Het expertenteam bestaat uit experten vanuit de administratie van stad Deinze.

Fase 3: Indienen aanvraagdossier

Na de selectie krijgt de aanvrager de tijd om het projectidee verder uit te werken en een aanvraagdossier in te dienen. De definitieve indiendatum wordt in de oproep bepaald. Na de definitieve indiendatum worden geen aanvraagdossiers meer aanvaard.
Alle definitieve projectvoorstellen worden gepubliceerd op het digitaal participatieplatform “Goedgezegd!” (goedgezegd.deinze.be).

Fase 4: Definitieve selectie en goedkeuring

In deze fase beoordeelt een jury de aanvraagdossiers. Een ontvankelijk projectvoorstel beantwoordt aan de voorwaarden zoals opgenomen in artikel 4 van dit reglement.
De Jury beoordeelt de aanvraagdossiers en geeft een score op 40 punten.

In het geval dat het aantal weerhouden projecten de omvang van het beschikbare budget (50 000 euro) overschrijdt, of wanneer meer dan 6 projecten worden weerhouden, wordt ook een stemming georganiseerd via het participatieplatform “Goedgezegd!” (goedgezegd.deinze.be). Inwoners van Deinze kunnen dan per projectoproep gedurende één maand stemmen op de projecten van hun voorkeur. Het project met het hoogste aantal stemmen krijgt een score van 60 punten. Alle andere projecten krijgen een relatieve score op 60 punten ((aantal stemmen project/hoogste aantal stemmen)*60).
De score van de jury (op 40 punten) en de score van de burger (op 60 punten) worden samengeteld (op 100 punten). Het college van burgemeester en schepenen keurt nadien de projectvoorstellen met de hoogste score goed zolang het budget toereikend is tot het maximum aantal van 6 projecten bereikt is.

Fase 5: Overeenkomst sluiten en uitvoeren

Per geselecteerd project wordt een overeenkomst opgemaakt. In de overeenkomst kan het college van burgemeester en schepenen bijkomende voorwaarden of projectafhankelijke afspraken. Pas na het sluiten van de overeenkomst kan de aanvrager een burgerbudget ontvangen.

Uitbetaling van een burgerbudget

Artikel 7
Een burgerbudget wordt als volgt uitbetaald:

  • Een toegekend budget tot 2500 euro wordt onmiddellijk uitbetaald na afsluiten van de overeenkomst.
  • Een toegekend budget tussen 2501 euro en 5000 euro wordt voor 2500 euro uitbetaald na afsluiten van de overeenkomst. Het resterende bedrag wordt uitbetaald na controle en aanvaarding van de aanwending van het eerste deel.
  • Een toegekende budget tussen 5001 euro en 10 000 euro wordt voor de helft uitbetaald na afsluiten van de overeenkomst. Het tweede deel wordt uitbetaald na controle en aanvaarding van de aanwending van het eerste deel.

Van deze regeling kan enkel afgeweken worden als dit expliciet vermeld wordt in de overeenkomst die afgesloten wordt bij de goedkeuring van het project.

Een burgerbudget wordt enkel uitbetaald op een rekening die uitsluitend bestemd is voor het realiseren van het project. De aanvrager verstrekt de nodige gegevens om de betaling uit te voeren via een daartoe voorzien formulier. De aanvrager brengt de stad schriftelijk op de hoogte van iedere wijziging van het bankrekeningnummer. De aanvrager is verantwoordelijk voor het goede beheer van het budget. Toegekende middelen kunnen enkel gebruikt worden voor de uitvoering van het project. Bij het niet nakomen van het opgegeven engagement met de bijhorende verplichtingen, kan de stad Deinze het budget gedeeltelijk of volledig terugvorderen.

De aanvrager brengt de administratie op regelmatige basis op de hoogte over de voortgang van het project. Indien er zich wijzigingen voordoen ten opzichte van de overeenkomst, of er is sprake van overmacht waardoor de vooropgestelde einddatum niet meer gerespecteerd kan worden, dan is de aanvrager verplicht om dit onmiddellijk schriftelijk te melden aan het college van burgemeester en schepenen. Het college van burgemeester en schepenen zal een beslissing nemen over het toegekende burgerbudget en het verdere verloop van het project.

De aanvrager dient ten laatste 2 maanden na de realisatie van het project een inhoudelijke en financiële verantwoording in. Alle gemaakte kosten worden aangetoond door verantwoordingsstukken waaronder foto's, verslagen, rekeningen, facturen,…
Het college van burgemeester en schepenen kan subsidies proportioneel terugvorderen wanneer uit de evaluatie blijkt dat het project niet werd uitgevoerd zoals bepaald in de overeenkomst.

Betwistingen

Artikel 8
Alle betwistingen over de toepassing van onderhavig reglement worden beslecht door het college van burgemeester en schepenen.

Publieke stemming
Aanwezig: Tess Minnens, Jan Vermeulen, Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Nathalie Lambrecht, Marleen Vanlerberghe, Annick Verstraete, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Jan Pauwels, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Eva Martens, Carline De Paepe, Kristof Van den Berghe, Peter De Maertelaere, Peter Parmentier, Els Baart, Sylvie Claeys, Stefanie De Vlieger
Voorstanders: Tess Minnens, Jan Vermeulen, Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Nathalie Lambrecht, Marleen Vanlerberghe, Annick Verstraete, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Jan Pauwels, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Eva Martens, Carline De Paepe, Kristof Van den Berghe, Peter De Maertelaere, Peter Parmentier, Els Baart, Sylvie Claeys
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1
Er wordt voor een periode van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2024 een subsidiereglement gevestigd voor het toekennen van een burgerbudget.

Artikel 2
Het aanvraagformulier, zoals in bijlage geviseerd, voor het bekomen van de subsidie opgenomen in artikel 1, wordt goedgekeurd.

Artikel 3
Een kopie van dit besluit wordt aan de financieel directeur bezorgd en aan de betrokken dienst belast met de toepassing van dit reglement.

Artikel 4
Dit besluit van de gemeenteraad en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 1, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).