De gecoördineerde grondwet van 17 februari 1994, artikel 173 over de invoering van een belasting.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, gewijzigd bij decreten van 28 mei 2010 en 17 februari 2012 en het decreet programmadecreet bij de begroting 2020 van 20 december 2019.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, gewijzigd door het decreet van 8 mei 2018, artikel 40 en 41, 14° over de belastingbevoegdheid van de gemeenteraadc
Elektronische identiteitskaart, elektronische identiteitskaart voor Belgische kinderen onder de 12 jaar (Kids-ID), elektronische vreemdelingenkaart
Het ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, de elektronische kaarten en elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, en de biometrische kaarten en biometrische verblijfstitels, afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen, laatst gewijzigd bij ministerieel besluit van 11 september 2017.
De omzendbrief van 12 september 2017 (III/3177590) van de FOD Binnenlandse Zaken betreffende ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, de elektronische kaarten en elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, en de biometrische kaarten en biometrische verblijfstitels, afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen.
De omzendbrief van 22 februari 2021 van de FOD Binnenlandse Zaken - Algemene Directie Instellingen en Bevolking - betreffende de nieuwe versie Belpic en contactchip.
De omzendbrief van 26 april 2021 van de FOD Binnenlandse Zaken - Algemene Directie Instellingen en Bevolking - over identiteitskaarten met een geldigheidsduur beperkt tot 1 jaar - tijdelijke onmogelijkheid om vingerafdrukken te geven.
De omzendbrief van 4 mei 2021 van de FOD Binnenlandse Zaken - Directoraat-generaal Vreemdelingendienst - over de modernisering van de elektronische kaarten die worden afgegeven aan vreemdelingen die legaal in het Rijk verblijven.
De omzendbrief van 7 mei 2021 van de FOD Binnenlandse Zaken - Algemene Directie Instellingen en Bevolking - over de veralgemening vernieuwde Kids-ID.
De omzendbrief van 23 augustus 2021 van de FOD Binnenlandse Zaken - Algemene Directie Vreemdelingenzaken - over de modernisering van de elektronische kaarten afgegeven aan de vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven.
De omzendbrief van 29 oktober 2021 van de FOD Binnenlandse Zaken - Algemene Directie Instellingen en Bevolking - over het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten en -documenten vanaf 1 januari 2022.
De omzendbrief van 6 december 2021 van de FOD Binnenlandse Zaken - Algemene Directie Instellingen en Bevolking - over het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten en -documenten vanaf 1 januari 2022 - overzicht van de verschillende kaarttypes.
De omzendbrief van 7 januari 2022 van de FOD Binnenlandse Zaken - Algemene Directie Identiteit en Burgerzaken - over het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten en -documenten vanaf 1 januari 2022 - Tabel met de verschillende kaarttypes en overeenkomstige tarieven.
De omzendbrief van 26 november 2013 van de FOD Mobiliteit en Vervoer waarbij wordt meegedeeld dat de federale retributie voor het afleveren van een internationaal rijbewijs wordt vastgesteld op 16 euro en de gemeenten de mogelijkheid wordt geboden bovenop dit bedrag een gemeentetaks te heffen.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 november 2019 over de belasting op afgifte van administratieve documenten, afgeleverd door de dienst burgerzaken.
Tabel tarieven van toepassing vanaf 01 februari 2022.
Vergelijkende tabel kostprijs documenten.
De opeenvolgende moderniseringsprojecten in verband met de identiteitskaarten en verblijfsdocumenten voor vreemdelingen maken het noodzakelijk om het actuele belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken, waarvan de heffingstermijn eindigt in 2025 te actualiseren.
De diversiteit aan identiteits- en verblijfskaarten maakt de loketwerking voor de medewerkers burgerzaken uiterst complex. Door de belastingtarieven af te stemmen op de kostprijs die wordt aangerekend door de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken, worden de kosten die worden aangerekend aan de burger meer geüniformiseerd.
De financiële toestand van de stad Deinze rechtvaardigt de invoering van alle rendabele belastingen.
De ontvangst van deze beslissing zal geboekt worden op:
meerjarenplan 2020-2025 |
Exploitatie |
jaar |
2022 |
beleidsitem |
002000 – Fiscale aangelegenheden |
algemene rekening |
731510 - Belasting op de afgifte van identiteitskaarten 731520 - Belasting op afgifte van reispassen 731530 - Belasting op afgifte rijbewijzen |
actie |
geen |
krediet |
toereikend |
Periode
Artikel 1
Voor de aanslagjaren 2022 tot en met 2025 wordt een contantbelasting geheven op de afgifte van administratieve documenten, afgeleverd door de dienst burgerzaken.
Belastingschuldige - belastingplichtige
Artikel 2
De belasting is ten laste van de personen of instellingen die het administratieve document aanvragen.
Tarieven
Artikel 3
De belasting wordt vastgesteld op:
1. Elektronische kaarten en verblijfsdocumenten voor vreemdelingen zoals:
1.1. Gewone procedure
1.1.1. EU-/EU+/F-/F+-/M-Brexit verblijf-/M-Brexit duurzaam verblijf-/N-kaarten
5.1. Gewone procedure
Vrijstellingen
Artikel 4
Zijn van de belasting vrijgesteld: de administratieve stukken die krachtens een wet, een decreet, een koninklijk besluit of een andere overheidsbeslissing kosteloos door het gemeentebestuur worden afgegeven.
Wijze van invordering
Artikel 5
De belasting moet bij de aanvraag van het document contant of elektronisch betaald worden, tegen afgifte van een betalingsbewijs.
Bij gebreke aan betaling, wordt de belasting een kohierbelasting.
Geschillen en bezwaren
Artikel 6
De belastingplichtige of zijn vertegenwoordiger kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen.
Dit moet gebeuren binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de datum van de contante inning.
Het bezwaarschrift moet schriftelijk ingediend worden en ondertekend zijn door de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger en gemotiveerd zijn. Het moet de naam, de hoedanigheid en het adres of de zetel van de belastingplichtige vermelden. Het moet ook het voorwerp van het bezwaarschrift en een opgave van de feiten en de middelen vermelden.
Bezwaarschriften kunnen ook via e-mail, of online via www.deinze.be, voor zover in deze mogelijkheid wordt voorzien, en binnen de termijnen en onder de voorwaarden vermeld in het voorgaand lid. De contactgegevens voor het indienen van een bezwaar via e-mail zijn: gemeentebelastingen@deinze.be
Verwijzingsregel
Artikel 7
Zonder afbreuk te doen aan de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008, zijn de bepalingen van titel VII, hoofdstukken 1, 3, 4, 6 tot en met 9bis van het Wetboek van de inkomstenbelastingen en de artikelen 126 tot 175 van het uitvoeringsbesluit van dat wetboek van toepassing, voor zover ze niet de belastingen op de inkomsten betreffen.
Artikel 1
Voor de aanslagjaren 2022 tot en met 2025 wordt een contantbelasting geheven op de afgifte van administratieve documenten afgeleverd door de dienst burgerzaken. Deze belasting komt bovenop de kostprijs en, in voorkomend geval, de consulaire taks zoals vastgesteld door de bevoegde overheid.
Artikel 2
Deze belasting treedt in werking op 1 februari 2022.
Artikel 4
Het gemeenteraadsbesluit van 28 november 2019 over het belastingreglement op afgifte van administratieve documenten, afgeleverd door de dienst burgerzaken wordt opgeheven vanaf 1 februari 2022 en vervangen door dit besluit.
Artikel 5
Een kopie van dit besluit wordt aan de financieel directeur bezorgd en aan de betrokken dienst belast met de toepassing van dit reglement.
Artikel 6
Dit besluit en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 1 en artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).