De voorzitter opent de zitting op 22/04/2021 om 19:30.
Deze raad is doorgegaan als een digitale vergadering via MS Teams en werd live gestreamd voor pers en publiek (cfr besluit burgemeester van 14 oktober 2020).
De voorzitter van de gemeenteraad schorst de zitting om 21.20 uur. De zitting wordt opnieuw geopend om 21.26 uur.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het ontwerp van de notulen van de gemeenteraad van 25 maart 2021.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de notulen van de gemeenteraad van 25 maart 2021 goed.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 56 over de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen en artikel 193 dat bepaalt dat de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn een gezamenlijke deontologische code vaststellen voor het personeel.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het ontwerp van de gedragscode.
Het positief advies van het managementteam in zitting van 19 november 2020.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau van 23 februari 2021 houdende principieel akkoord met het ontwerp van de gedragscode voor personeel van stad/OCMW/AGB Deinze.
De protocols nr. 6 en 7 van het hoog overlegcomité van 26 maart 2021.
In januari 2020 keurde het college van burgemeester en schepenen het arbeidsreglement voor de fusiestad goed. Hoofdstuk 3 'Deontologie' van het arbeidsreglement verwijst naar bijlage 5 waarin de deontologische code (verder de gedragscode) wordt opgenomen. We vragen aan de raad de goedkeuring van de gedragscode.
Traject gedragscode
Alle 660 medewerkers kregen een lijst van waarden waarbij ze volgende vraag moesten beantwoorden: “Wat zijn voor jou de leidende principes die je zeggen hoe je je moet gedragen tegenover elkaar en tegenover onze klanten en werkgever? Je krijgt een lijstje van 30 woorden, jij moet jouw vijf voorkeuren doorgeven.” De helft van het totaal aantal personeelsleden vulde deze bevraging in. De gedragscode werd uitgeschreven op basis van zeven kernwaarden, de waarden die het meest aangeduid werden.
De gedragscode voor gemeente- en OCMW-personeel en voor het personeel van AGB Stad Deinze bevat nu:
Deze beslissing valt niet onder de visumplicht en heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de gedragscode, gevoegd als bijlage bij deze beslissing, goed voor het personeel van stad/OCMW/AGB Deinze.
Artikel 2
Dit besluit en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286§1,1°, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017)
Annick Verstraete (raadslid), Conny De Spiegelaere (schepen)
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikel 404 § 5 over de jaarrekening van de projectverenigingen.
De beslissing van de raad van bestuur van Wijkwerken Leie en Schelde van 10 maart 2021 over de goedkeuring van de jaarrekening 2020.
De balans-resultatenrekening 2020 van Wijkwerken Leie en Schelde.
Het jaarverslag 2020 van Wijkwerken Leie en Schelde.
Het controleverslag van de accountant aan de raad van bestuur over de financiële toestand van de projectvereniging Wijkwerken Leie en Schelde over het boekjaar afgesloten op 31 december 2020.
De raad van bestuur van de Projectvereniging Wijkwerken Leie en Schelde keurde op 10 maart 2021 de jaarrekening 2020 samen met het jaarverslag 2020 en het controleverslag van de accountant goed. Ingevolge artikel 404 van het decreet lokaal bestuur dient de gemeenteraad deze jaarrekening goed te keuren.
Artikel 1
De jaarrekening 2020 van de Projectvereniging Wijkwerken Leie en Schelde wordt samen met het jaarverslag 2020 en het controleverslag van de accountant goedgekeurd.
Artikel 2
Een ondertekend afschrift van deze beslissing zal aan de Projectvereniging Wijkwerken Leie en Schelde worden bezorgd.
Artikel 3
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Bart Vermaercke, Olaf Evrard (raadsleden), Filip Vervaeke (schepen)
De gecoördineerde grondwet van 17 februari 1994, artikel 170,§4 over de invoering van een belasting.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, gewijzigd bij decreten van 28 mei 2010 en 17 februari 2012 en het decreet programmadecreet bij de begroting 2020 van 20 december 2019.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, gewijzigd door het decreet van 8 mei 2018, artikel 40 en 41, 14° over de belastingbevoegdheid van de gemeenteraad.
De gemeenteraadsbeslissing van 28 februari 2019 inzake de goedkeuring van de belasting op de voor het publiek toegankelijke ruimten van commerciële vestigingen in het centrale winkelgebied van de stad Deinze en de grote handelszaken gelegen langs de N43 te Deinze (Promotaks).
De gemeenteraadsbeslissing van 27 augustus 2020 inzake de goedkeuring van de vrijstelling van betaling van diverse belastingen / retributies - maatregelen Corona Covid-19, in het bijzonder artikel 1 vrijstelling betaling promotaks gedurende de periodes tijdens dewelke door de overheid beperkende maatregelen voor de handelszaken zijn opgelegd.
Het adviesverslag van de vergadering van 31 maart 2021 met het Economisch Forum Deinze waarbij gunstig advies wordt gegeven over de aanpassing van de promotaks voor het jaar 2021.
Bij de opmaak van de meerjarenplanwijziging 2020-2025 (2) - kredieten voor 2021 tot en met 2025 - werd voor de ontvangsten van de promotaks rekening gehouden met een halvering van het tarief van de gemeenteraadsbeslissing van 28 februari 2019. De aanpassing van het tarief voor 2021 tot en met 2025 moet nog in een aanpassing van het belastingreglement goedgekeurd worden.
Naast deze aanpassing van belastingreglement blijft wel nog de gemeenteraadsbeslissing van 7 augustus 2020 inzake de goedkeuring van de vrijstelling van betaling van diverse belastingen / retributies - maatregelen Corona Covid-19, van toepassing, in het bijzonder artikel 1 vrijstelling betaling promotaks gedurende de periodes tijdens dewelke door de overheid beperkende maatregelen voor de handelszaken zijn opgelegd. Dit betekent dat op het gehalveerde tarief voor de promotaks van 2021 tot en met 2025, de breukvorm wordt toegepast voor de periode tijdens dewelke door de overheid beperkende corona-maatregelen zijn opgelegd.
De ontvangst van deze beslissing zal geboekt worden op:
meerjarenplan 20-25 | Exploitatie |
jaar | 2021-2025 |
beleidsitem | 002000- Fiscale aangelegenheden |
algemene rekening | 734990 promotaks |
actie | geen |
krediet | Toereikend |
Artikel 1
Voor de aanslagenjaren 2021 tot en met 2025 wordt een aanpassing goedgekeurd van de jaarlijkse belasting op de voor het publiek toegankelijke commerciële oppervlakte van individuele vestigingen in het centrale winkelgebied en de grote handelszaken (> 500 m² winkelvloeroppervlakte =WVO) gelegen langs of met zichtlocatie op de N43 in de stad Deinze, genoemd promotaks. De tarieven zoals opgenomen in het belastingreglement van 28 februari 2019 worden voor de aanslagjaren 2021 tot en met 2025 gehalveerd. Onder het reglement staat de gecoördineerde versie die geldig is vanaf 1 januari 2021.
Artikel 2
Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2021.
Artikel 3
De gemeenteraadsbeslissing van 27 augustus 2020 inzake de goedkeuring van de vrijstelling van betaling van diverse belastingen / retributies - maatregelen Corona Covid-19, artikel 1 inzake de vrijstelling van de betaling van de promotaks gedurende de periodes tijdens dewelke door de overheid beperkende maatregelen voor de handelszaken zijn opgelegd, wordt van toepassing gesteld op het aangepaste belastingreglement over de promotaks.
Artikel 4
Een kopie van dit besluit wordt aan de financieel directeur bezorgd en aan de betrokken dienst belast met de toepassing van dit reglement.
Artikel 5
Dit besluit en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 1, 1° en § 3 en artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 139.000,00 euro niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het bestek ‘Aankoop vrachtwagen met containerhaaksysteem’
De bestaande vrachtwagen van de technische uitvoeringsdienst is aan vervanging toe.
In het kader van de opdracht “Aankoop vrachtwagen met containerhaaksysteem ” werd een bestek met nr. 2021/349 - TUD - vrachtwagen opgesteld door de Aankoopdienst.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 135.000,00 euro excl. btw of 163.350,00 euro incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021 op budgetcode IP007/19010/02/243000/011903/19010/AP027 van Stad Deinze.
Gunstig visum 2021/79 van Sabine Vermeersch van 06 april 2021
Artikel 1
Het bestek met nr. 2021/349 - TUD - vrachtwagen en de raming voor de opdracht “Aankoop vrachtwagen met containerhaaksysteem ”, opgesteld door de Aankoopdienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 135.000,00 euro excl. btw of 163.350,00 euro incl. 21% btw.
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
De gemeenteraadsbeslissing van 5 juli 2011
De verkavelingsvergunning van 26 september 2011
Uittreksels kadastraal plan en legger
Het opmetingsplan van 19 mei 2015
De bodemattesten van 11 maart 2021
De ontwerpakte
Bij gemeenteraadsbeslissing van 5 juli 2011 werden de voorwaarden vastgesteld en het wegenistracé goedgekeurd met betrekking tot het verkavelen van gronden gelegen ter hoogte van de Prosper Ccquytstraat in de deelgemeente Landegem, destijds kadastraal gekend te Nevele (Landegem), 5e Afd., sectie C, nrs. 317, 318b, 327a, 335d.
Op 26 september 2011 werd door het college van burgemeester en schepenen een verkavelingsvergunning afgeleverd voor de bovenvermelde gronden.
Uit het opmetingsplan van 19 mei 2015 opgemaakt door beëdigd landmeter-expert Johan Koppen te Beveren blijkt dat de totale oppervlakte van de over te nemen percelen 10.184,49 m² bedraagt.
De over te nemen percelen zijn thans kadastraal gekend te Deinze (Landegem), 16e Afd., sectie C, nrs. 335f2P0000 en 335g2P0000.
Op basis van artikel 2 van voormelde gemeenteraadsbeslissing dienen de verkavelaars de kosten voor het verlijden van de notariële akte met betrekking tot de kosteloze grondafstand ten laste te nemen.
Aan de nieuw aangelegde wegenis werd de straatnaam Roelstraat toegekend.
De verkavelaars hebben notaris Elsje Vanderlinden te Gent aangesteld om de notariële akte voor de kosteloze grondafstand aan de Stad, op te maken.
Na bespreking.
Deze beslissing valt niet onder de visumplicht en heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1
De ontwerpakte, opgemaakt door notaris Elsje Vanderlinden te Gent, met betrekking tot de kosteloze overname door de Stad van de wegenis Roelstraat (incl. infrastructuur en groenzone), thans kadastraal gekend te Deinze (Landegem), 16e Afd., sectie C, nrs. 335f2P0000 en 335g2P0000 met een totale oppervlakte van 10.184,49 m², overeenkomstig het opmetingsplan van 19 mei 2015 opgemaakt door beëdigd landmeter-expert Johan Koppen te Beveren, ter inlijving in het openbaar domein, wordt goedgekeurd.
Artikel 2
De algemene administratie van de patrimoniumdocumentatie te ontslaan ambtshalve inschrijving te nemen.
Artikel 3
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie op het wegverkeer en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en latere wijzigingen.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald en latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens en latere wijzigingen.
De ministeriële omzendbrief van 24 april 2003 betreffende het voorbehouden van parkeerplaatsen voor personen met een handicap.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van mobiliteit, sociale economie en gelijke kansen.
Het standaardbestek 250 voor de wegenbouw, hoofdstuk X.
Het algemeen politiereglement Deinze-Zulte-Lievegem goedgekeurd 20 februari 2020.
De e-mail van 21 maart 2021 en bijlage (foto) met onderwerp: Plaatsen nieuwe elektrische laadpaal bezet door auto's die niet opladen.
Het e-mailverkeer van 2 april 2021 met onderwerp: RE: Laadpalen in Deinze.
Het gecoördineerd aanvullend verkeersreglement inzake parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische voertuigen van 28 mei 2020.
Vlaanderen zet samen met de lokale besturen volop in op duurzame mobiliteit. In het kader van de Europese richtlijn 'Clean Power for Transport’ (CPT) werkte de Vlaamse regering in 2015 een concreet actieplan uit. In dit actieplan wordt onder meer sterk ingezet op laadpalen voor elektrische voertuigen.
Artikel 1
Voorzien van twee parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen op onderstaande locaties:
De verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de hierna vermelde verkeerssignalisatie:
Artikel 2
Het gecoördineerd aanvullend verkeersreglement inzake parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische voertuigen van 28 mei 2020 wordt hierbij opgegeven.
Artikel 3
Naast het overmaken aan de Vlaamse Overheid wordt tevens een afschrift van dit besluit gestuurd naar:
Artikel 4
Dit besluit en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 1 en artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Eva Martens (raadslid), Conny De Spiegelaere (schepen)
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie op het wegverkeer en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en latere wijzigingen.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald en latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens en latere wijzigingen.
De ministeriële omzendbrief van 24 april 2003 betreffende het voorbehouden van parkeerplaatsen voor personen met een handicap.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van mobiliteit, sociale economie en gelijke kansen.
Het standaardbestek 250 voor de wegenbouw, hoofdstuk X.
Het algemeen politiereglement Deinze-Zulte-Lievegem goedgekeurd 20 februari 2020.
Punt 11 verslag verkeerscommissie van 8 februari 2021.
De brief van 25 maart 2021 met petitie van de bewoners Donzapark gericht aan het College van burgemeester en schepenen.
Het signalisatieplan Donzapark parkeren zorgverleners, opgemaakt dienst mobiliteit op 17 maart 2021.
Ten behoeve van voertuigen die gebruikt worden door zorgverleners, in kader van het uitoefenen van een medisch of paramedisch beroep, bij het verstrekken van huisbezoeken worden drie voorbehouden parkeerplaatsen voorzien in het woonerf Donzapark.
Artikel 1
Invoer van drie parkeerplaatsen voor zorgverleners (= zorgverstrekkers). Zorgverleners beschikken over een RIZIV-nummer of hebben een erkenning van de Vlaamse gemeenschap.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis gebracht van de weggebruikers door het plaatsen van de verkeersborden E9a en een blauw onderbord met opschrift ‘Zorgverlener’.
Artikel 2
Naast het overmaken aan de Vlaamse Overheid wordt tevens een afschrift van dit besluit gestuurd naar:
Artikel 3
Dit besluit en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 1 en artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Matthias Neirynck, Dirk Stroobandt, Freija Dhondt (raadsleden), Bart Van Thuyne (schepen), Jan Vermeulen (burgemeester)
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Concepstudie wijk Oostkouter
In het mobiliteitsplan van Deinze, de conceptstudie wijk Oostkouter en in de RUP Oostkouter wordt ingezet op een ondertunneling voor fietsers van de Volhardingslaan, t.h.v. de Oostkouterlaan/Velostraat. Dit moet ervoor zorgen dat de bewoners van de Oostkouterwijk een veilige fietsverbinding krijgen met het stadscentrum. Zeker gezien de verkeersintensiteit (zowel van gewoon verkeer als vrachtverkeer) op de N35 is een ongelijkgrondse oversteek de enige mogelijkheid om de fietsers vlot en veilig de N35 te laten oversteken. Om dit planproces op te starten, zal een haalbaarheidsstudie opgemaakt worden.
De haalbaarheidsstudie zal verschillende stappen bevatten.
Stap 1: ontwerpend onderzoek: vorm geven aan het programma van eisen.
- vraag naar ongelijkgrondse kruising
- synthese mobiliteitsverhaal in woord en tekst
- uitwerken van scenario's + conclusies
Stap 2: verder ontwerpend onderzoek: bepalen voorkeursvariant.
Stap 3: Haalbaarheidsonderzoek voorkeursvariant.
AWV zal als partner meegenomen worden bij de opmaak van de studie.
Het nodige budget voor deze studie zal voorzien worden bij meerjarenplanwijziging.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de ondertunneling voor fietsers van de Volhardingslaan principieel goed.
Artikel 2
De gemeenteraad gaat akkoord met het uitvoeren van de haalbaarheidsstudie voor de fietstunnel onder de Volhardingslaan. Het college wordt gemachtigd om de nodige stappen hiervoor te ondernemen.
Artikel 3
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Kristof Van den Berghe (raadslid), Filip Vervaeke (schepen), Bart Vermaercke (raadslid)
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen, meer specifiek de artikels 1, 2 en 3.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikels 40 en 41 over de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het gemeenteraadsbesluit van 17 december 2020 over het subsidiereglement voor het aanbrengen van dakisolatie - verlenging.
De samenwerkingsovereenkomst tussen stad Deinze en Fluvius voor het toekennen van premies voor Rationeel Energiegebruik.
Het aanvraagformulier voor een premie voor het plaatsen van dakisolatie indien dit niet door een geregistreerd aannemer gebeurt.
Voor het toekennen van subsidies voor isolatie volgt de stad de voorwaarden van Fluvius. Aangezien Fluvius vanaf 2021 geen premie meer uitkeert voor dakisolatie indien deze niet door een geregistreerd aannemer geplaatst wordt, wordt beslist om vanuit de stad hiervoor wel nog een premie te voorzien. De aanvraag hiervoor dient dan rechtstreeks te gebeuren bij de stad en niet via Fluvius. Het subsidiereglement wordt hiervoor aangepast. Het voorstel is om in dit geval volgend premiebedrag te hanteren:
2 euro/m² met een maximum van 150 euro (inclusief BTW) per aanvraag
Daarnaast werd beslist om een verhoogde premie toe te kennen aan beschermde personen.
Het voorstel is om in dit geval de premiebedragen te verhogen tot €10/m² met een maximum van € 750 per aanvraag in het geval van plaatsing door een geregistreerd aannemer en €5/m² met een maximum van € 375 per aanvraag indien de plaatsing niet gebeurt door een geregistreerd aannemer.
Het krediet om deze beslissing uit te voeren is voorzien op:
meerjarenplan 2020-2025 | Exploitatie |
jaar | 2021-2025 |
beleidsitem | 035000 - Klimaat en energie |
algemene rekening | 649000 - Algemene werkingssubsidies aan personen |
kostenplaats | DAK |
krediet | toereikend |
Artikel 1
Artikel 2 van het gemeenteraadsbesluit van 17 december 2020 over de verlenging van het subsidiereglement voor het toekennen van een subsidie voor het aanbrengen van dakisolatie wordt vanaf 1 mei 2021 opgeheven en als volgt aangepast:
Artikel 2
De stad Deinze verleent de subsidie onder de volgende voorwaarde:
In het geval de plaatsing niet gebeurt door een geregistreerd aannemer en de aanvraag dus niet via Fluvius verloopt, gelden volgende voorwaarden:
De premie wordt toegekend voor nieuwe isolatiematerialen die effectief geplaatst worden. De isolatie moet aangebracht blijven op het adres dat bij de aanvraag wordt vermeld.
De premie wordt toegekend voor bestaande woningen, wooneenheden (bv. appartementen) of appartementsgebouwen in het Vlaamse Gewest, die aangesloten zijn op het elektriciteitsdistributienet van Fluvius vóór 1 januari 2006, of waarvoor een aanvraag van een stedenbouwkundige vergunning is ingediend vóór 1 januari 2006.
De aanvraag moet ingediend worden uiterlijk binnen het jaar na datum van de laatste factuur (= eindfactuur).
Alle facturen moeten toegevoegd worden. Let op, enkel de voorschot- en tussentijdse facturen met factuurdatum binnen de periode van één jaar voorafgaand aan de aanvraagdatum van de premie, komen in aanmerking voor de berekening van het premiebedrag.
Offertes, leveringsbonnen, pro forma facturen, bijlagen bij de factuur, vordering of kastickets gelden niet als facturen.
De volgende gegevens moeten vermeld zijn op de facturen:
Als het gaat om een woongebouw met gedwongen mede-eigendom (bv. appartement, cohousing, ...), wordt de premie voor de dakisolatie verleend aan:
Er kan een premie aangevraagd worden voor de isolatie van een ruimte die verwarmd kan worden of van een ruimte die hieraan grenst (het beschermd volume).
Als het de isolatie van een hellend dak betreft, wordt een dampscherm aan de binnenkant van de woning aangebracht.
Het isolatiemateriaal mag in verschillende lagen worden geplaatst, maar de totale Rd-waarde moet groter zijn dan of gelijk zijn aan 4,5 m² K/W. De Rd-waarde van een eventuele bestaande isolatielaag mag niet worden meegerekend om de minimumwaarde van 4,5 m² K/W te behalen. Hoe de Rd-waarde en de lambdawaarde kunnen bepaald worden, is te vinden op www.fluvius.be/premies.
De stad Deinze kan zowel voor als na de toekenning van de premie ter plaatse een controle komen uitvoeren. Als dat nodig is, kan de stad Deinze contact opnemen met de firma of aannemer die de isolatie levert of plaatst, of die advies verstrekt. Als de isolatie niet overeenstemt met de beschrijving in de aanvraag, heeft de stad Deinze het recht om de premie te weigeren of om de uitbetaalde premie terug te vorderen. Bij een overtreding kan de aanvrager strafrechtelijk worden vervolgd.
De aanvrager blijft zelf verantwoordelijk voor de materialen en resultaten, ook al wordt de premie toegekend.
De subsidie (premie) is strikt gebonden aan het installatieadres en wordt uitbetaald door overschrijving op de bankrekening van de aanvrager.
Artikel 2
Artikel 3 van het gemeenteraadsbesluit van 17 december 2020 over de verlenging van het subsidiereglement voor het toekennen van een subsidie voor het aanbrengen van dakisolatie wordt vanaf 1 mei 2021 opgeheven en als volgt aangepast:
Artikel 3
De aanvrager is eigenaar van een gebouw of is gebruiker/huurder van een gebouw gelegen op het grondgebied van de stad Deinze.
Via volgende website kan de aanvrager nagaan of hij/zij een beschermd afnemer is:
https://www.energiesparen.be/sociaal/tarief/recht
Artikel 3
Artikel 4 van het gemeenteraadsbesluit van 17 december 2020 over de verlenging van het subsidiereglement voor het toekennen van een subsidie voor het aanbrengen van dakisolatie wordt vanaf 1 mei 2021 opgeheven en als volgt aangepast:
Artikel 4
Artikel 4
Artikel 6 van het gemeenteraadsbesluit van 17 december 2020 over de verlenging van het subsidiereglement voor het toekennen van een subsidie voor het aanbrengen van dakisolatie wordt vanaf 1 mei 2021 opgeheven en als volgt aangepast:
Artikel 6
De aanvraag van de subsidie voor dakisolatie aangebracht door een geregistreerd aannemer bij Fluvius geldt automatisch als aanvraag van de subsidie van de stad Deinze.
Fluvius stuurt de gegevens van de aanvrager door naar de stad Deinze.
De subsidie wordt toegekend na aanvraag bij en goedkeuring door Fluvius.
De aanvraag van de subsidie voor dakisolatie niet aangebracht door een geregistreerd aannemer moet ingediend worden bij de stad Deinze via het daartoe bestemde formulier. Bij de premieaanvraag moeten volgende documenten gevoegd worden:
Artikel 5
Een kopie van dit besluit wordt aan de financieel directeur bezorgd en aan de betrokken dienst belast met de toepassing van dit reglement.
Artikel 6
Dit besluit en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 1 en artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen, meer specifiek de artikels 1, 2 en 3.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikels 40 en 41 over de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het gemeenteraadsbesluit van 17 december 2020 over het subsidiereglement voor het toekennen van een subsidie voor het plaatsen van hoogrendementsglas - verlenging.
De samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Deinze en Fluvius voor het toekennen van premies voor Rationeel Energiegebruik.
Er werd beslist om een verhoogde premie te geven aan beschermde afnemers.
Het voorstel is om in dit geval de premie te verhogen tot 18 euro/m² met een maximum van 360 euro (inclusief BTW) per aanvraag indien de hoogrendementsbeglazing wordt aangebracht door een geregistreerd aannemer.
Het krediet om deze beslissing uit te voeren is voorzien op:
meerjarenplan 2020-2025 | Exploitatie |
jaar | 2021 en volgende |
beleidsitem | 035000 - Klimaat en energie |
algemene rekening | 649000 - Algemene werkingssubsidies aan personen |
kostenplaats | GLAS |
krediet | toereikend |
Artikel 1
Artikel 3 van het gemeenteraadsbesluit van 17 december 2020 over de verlenging van het subsidiereglement voor het toekennen van een subsidie voor het aanbrengen van hoogrendementsglas wordt vanaf 1 mei 2021 opgeheven en als volgt aangepast:
Artikel 3
De aanvrager is eigenaar van een gebouw of is gebruiker/huurder van een gebouw gelegen op het grondgebied van de stad Deinze.
Via volgende website kan de aanvrager nagaan of hij/zij een beschermd afnemer is:
https://www.energiesparen.be/sociaal/tarief/recht
Artikel 2
Artikel 4 van het gemeenteraadsbesluit van 17 december 2020 over de verlenging van het subsidiereglement voor het toekennen van een subsidie voor het aanbrengen van hoogrendementsglas wordt vanaf 1 mei 2021 opgeheven en als volgt aangepast:
Artikel 4
Artikel 3
Een kopie van dit besluit wordt aan de financieel directeur bezorgd en aan de betrokken dienst belast met de toepassing van dit reglement.
Artikel 4
Dit besluit en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 1 en artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen, meer specifiek de artikels 1, 2 en 3.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikels 40 en 41 over de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het gemeenteraadsbesluit van 17 december 2020 over het subsidiereglement voor het plaatsen van buitenmuurisolatie - verlenging.
De samenwerkingsovereenkomst tussen stad Deinze en Fluvius voor het toekennen van premies voor Rationeel Energiegebruik.
Er werd beslist om een verhoogde premie toe te kennen aan beschermde personen.
Het voorstel is om in dit geval het premiebedrag te verhogen tot 8 euro/m² met een maximum van 600 euro per aanvraag.
Het krediet om deze beslissing uit te voeren is voorzien op:
meerjarenplan 2020-2025 | Exploitatie |
jaar | 2021 en volgende |
beleidsitem | 035000 - Klimaat en energie |
algemene rekening | 649000 - Algemene werkingssubsidies aan personen |
kostenplaats | MUUR |
krediet | toereikend |
Artikel 1
Artikel 3 van het gemeenteraadsbesluit van 17 december 2020 over de verlenging van het subsidiereglement voor het toekennen van een subsidie voor het aanbrengen van buitenmuurisolatie wordt vanaf 1 mei 2021 opgeheven en als volgt aangepast:
Artikel 3
De aanvrager is eigenaar van een gebouw of is gebruiker/huurder van een gebouw gelegen op het grondgebied van de stad Deinze
Via volgende website kan de aanvrager nagaan of hij/zij een beschermd afnemer is:
https://www.energiesparen.be/sociaal/tarief/recht
Artikel 2
Artikel 4 van het gemeenteraadsbesluit van 17 december 2020 over de verlenging van het subsidiereglement voor het toekennen van een subsidie voor het aanbrengen van buitenmuurisolatie wordt vanaf 1 mei 2021 opgeheven en als volgt aangepast:
Artikel 4
Artikel 3
Een kopie van dit besluit wordt aan de financieel directeur bezorgd en aan de betrokken dienst belast met de toepassing van dit reglement.
Artikel 4
Dit besluit en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 1 en artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
De procedureregels vervat in het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van openbare wegen en pleinen, gewijzigd bij decreten van 1 juli 1987, 4 februari 1997 en 29 november 2002
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 56 en 57 over de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
De voorstellen van de erfgoedraad van 27 juli 2020.
De notulen van het schepencollege van 25 november 2020 en 15 december 2020.
Het openbaar onderzoek van 1 maart 2021 tot en met 31 maart 2021, 9:00u.
Het advies van de stedelijke cultuurraad van 10 maart 2021.
Het proces-verbaal van 31 maart 2021, 9:00u.
De situatiekaart.
Op de site van de voormalige stadsgasfabriek in de Louis Dhontstraat in Deinze werd een nieuwe verkaveling goedgekeurd waarin twee nieuwe straten komen:
straat 1: Louis Dhontstraat
Het nieuwe straatgedeelte ligt in het verlengde van de huidige Louis Dhontstraat.
straat 2: Germaine Declercqstraat
Germaine Declercq (°11 juli 1908 ꝉ 21 februari 2006) was de dochter van Leon Declercq, gewezen schepen van Deinze en eigenaar van de weverij De Clercq Deinze;
Germaine was gehuwd met Lucien Matthys, gewezen voorzitter van o.a. de commissie van het Museum van Deinze en de Leiestreek en oprichter van het museum;
Het koppel Lucien Matthys-Germaine Declercq deed belangrijke legaten en schenkingen ten voordele van de stad Deinze;
Gemaine Declercq bleef na de dood van haar man Lucien Matthys in 1977 onverminderd strijden voor de effectieve bouw van het huidige museum.
Sofie Lemaire (Radio 1, Culture Club, ...) deed begin 2020 een warme oproep voor "Meer Vrouw Op Straat. Steden en gemeenten worden aangemoedigd vrouwen vaker een plek in de publieke ruimte te geven. De stad Deinze kan hierbij haar steentje bijdragen.
De nieuwe straat ligt aan de andere kant van de Leie, ongeveer evenwijdig met de Lucien Matthyslaanlaan. Door de Brielpoortbrug worden Lucien Matthys en Germaine Declercq in het straatbeeld terug met elkaar verbonden.
Het openbaar onderzoek voor de 2 nieuwe straten werd tussen 1 maart 2021, 9u en 31 maart 2021, 9u georganiseerd.
De stedelijke cultuurraad adviseert positief.
Het proces-verbaal vermeldt geen bezwaren.
Deze beslissing valt niet onder de visumplicht en heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1
De nieuwe straat die in het verlengde ligt van de Louis Dhontstraat in Deinze krijgt de naam Louis Dhontstraat.
Artikel 2
De nieuwe zijstraat van de Louis Dhontstraat in Deinze krijgt de naam Germaine Declercqstraat.
Artikel 3
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Dirk Stroobandt (raadslid)
De procedureregels vervat in het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van openbare wegen en pleinen, gewijzigd bij decreten van 1 juli 1987, 4 februari 1997 en 29 november 2002.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 56 en 57 over de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
De voorstellen van de erfgoedraad van 9 oktober 2021.
De notulen van het schepencollege van 17 november 2020, 9 februari 2021 en 9 maart 2021.
Het openbaar onderzoek van 1 maart 2021 tot en met 31 maart 2021.
Het advies van de stedelijke cultuurraad van 10 maart 2021.
Het proces-verbaal van 31 maart 2021, 9:00 u.
De situatiekaart.
Binnen het stadsontwikkelingsproject 'Stedelijk wonen aan de Leie II-De Molens van Deinze' wordt een nieuwe straat aangelegd tussen de Tolpoortstraat en de Leie.
Het schepencollege heeft in zijn zitting van 9 maart 2021 voorgesteld de nieuwe straat de naam Markizaatpark te geven: het witte torentje in de Tolpoortstraat is het laatste zichtbare restant van het Deinse markizaat, een residentie van de markies. De tuin van het markizaat omsluit het gebied dat als woonuitbreidingsgebied wordt uitgewerkt.
Het openbaar onderzoek werd tussen 1 maart 2021, 9:00u en 31 maart 2021, 9:00u georganiseerd.
De stedelijke cultuurraad adviseert positief.
Het proces-verbaal vermeldt geen bezwaren.
Deze beslissing valt niet onder de visumplicht en heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1
De nieuwe zijstraat van de Tolpoortstraat in Deinze krijgt de naam Markizaatpark.
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
De procedureregels vervat in het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van openbare wegen en pleinen, gewijzigd bij decreten van 1 juli 1987, 4 februari 1997 en 29 november 2002
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 56 en 57 over de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
De notulen van het schepencollege van 9 februari 2021.
Het openbaar onderzoek van 1 maart 2021, 9:00 u tot en met 31 maart 2021, 9:00 u.
Het advies van de stedelijke cultuurraad van 10 maart 2021.
Het proces-verbaal van 31 maart 2021, 9:00 u.
De situatiekaart.
In de Grijsbulckstraat in Grammene komt een nieuwe verkaveling waarin een nieuwe straat wordt aangelegd.
Aan de erfgoedraad is geen voorstel opgevraagd aangezien er 2 spontane straatnaamvoorstellen werd ingediend door Kris Heyerick (inwoner van Grammene) en door Willy Vyncke (zoon van Michel Vyncke).
Het schepencollege heeft in zijn zitting van 9 februari 2021 voorgesteld de nieuwe straat de naam Vynckehove te geven: Michel Vyncke (°1903 ꝉ1980) was burgemeester van Grammene van 1955 tot 1970.
Het openbaar onderzoek werd van 1 maart 2021, 9:00 u tot en met 31 maart 2021, 9:00 u georganiseerd.
De stedelijke cultuurraad adviseert positief.
Het proces-verbaal vermeldt geen bezwaren.
Deze beslissing valt niet onder de visumplicht en heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1
De nieuwe zijstraat van Grijsbulckstraat in Grammene krijgt de naam Vynckehove.
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
De procedureregels vervat in het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van openbare wegen en pleinen, gewijzigd bij decreten van 1 juli 1987, 4 februari 1997 en 29 november 2002.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 56 en 57 over de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
De voorstellen van de erfgoedraad van 27 juli 2020 en 18 januari 2021.
De notulen van het schepencollege van 17 november 2020, 26 januari 2021 en 9 februari 2021.
Het openbaar onderzoek van 1 maart 2021, 9:00 u tot en met 31 maart 2021, 9:00 u.
Het advies van de stedelijke cultuurraad van 3 december 2020 en 10 maart 2021.
Het proces-verbaal van 31 maart 2021, 9:00 u.
De situatiekaart.
In Astene loopt een trage weg door Tandemlos, Bruggenhoofdstraat, Henriette Chaumatstraat, Den Bunker, Herenigingstraat, Ridderstraat en Marie-Laurentiastraat.
Het schepencollege deed in zijn zitting van 17 november 2020 het voorstel de nieuwe straat de naam Lipskiwegel te geven: Lipski is de achternaam van de onderdoken 4-jarige joodse jongen (Raphaël Lipski) die bij Henriette Chaumat verbleef in Astene ten tijde van de Tweede Wereldoorlog.
Het schepencollege besliste in zijn zitting van 26 januari 2021 de naam Lipskiwegel niet te volgen: de heer Raphaël Lipski is nog in leven (°17 mei 1939) en volgens de wetgeving is het een vereiste dat de naam van een nog levende persoon niet mag worden gebruikt.
Het schepencollege stelde in zijn zitting van 9 februari 2021 voor de naam Heldenwegel te geven aan deze trage weg: Henriette Chaumat en Raphaël Lipski zijn helden die de gruwel van de oorlog overleefd hebben.
Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 1 maart 2021, 9:00 u tot en met 31 maart 2021, 9:00 u.
De stedelijke cultuurraad adviseert positief.
Het proces-verbaal vermeldt geen bezwaren.
Deze beslissing valt niet onder de visumplicht en heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1
De nieuwe trage weg die loopt door Tandemlos, Bruggenhoofdstraat, Henriette Chaumatstraat, Den Bunker, Herenigingstraat, Ridderstraat en Marie-Laurentiastraat in Astene krijgt de naam Heldenwegel.
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
De procedureregels vervat in het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van openbare wegen en pleinen, gewijzigd bij decreten van 1 juli 1987, 4 februari 1997 en 29 november 2002.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 56 en 57 over de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het advies van de erfgoedcommissie van 25 januari 2021.
De notulen van het schepencollege van 9 februari 2021.
Het openbaar onderzoek van 1 maart 2021, 9:00 u tot en met 31 maart 2021, 9:00 u.
Het advies van de stedelijke cultuurraad van 10 maart 2021.
Het proces-verbaal van 31 maart 2021, 9:00 u.
De situatiekaart.
In Meigem loopt een trage weg tussen de Lange Akkerstraat en de Pastoriestraat die een naam moet krijgen.
Op de atlas der buurtwegen wordt de naam Kerkweg gebruikt. Deze naam kan niet worden gebruikt aangezien de straatnaam bestaat in Grammene.
Het schepencollege heeft in zijn zitting van 9 februari 2021 beslist de trage weg de naam Eeuwaertwegel te geven:
Marie-Thérèse Eeuwaert (°25 juli 1813 ꝉ 20 juli 1888), zus van de toenmalige pastoor, was de oprichtster van de meisjesschool en het kloosterhuis in 1879 in Meigem. De meisjesschool en het kloosterhuis werden gebouwd op door haar geschonken grond aan het klooster in de periode van de eerste schoolstrijd. De wegel liep tot dan dwars over het latere schoolperceel, richting huis van pastoor Van Landeghem. Men heeft die met de bouw van de school en het klooster omgeleid op de rand van het perceel waardoor die op zijn huidig tracé terecht kwam.
Sofie Lemaire (Radio 1, Culture Club, ...) deed begin 2020 een warme oproep voor "Meer Vrouw Op Straat". Steden en gemeenten worden aangemoedigd vrouwen vaker een plek in de publieke ruimte te geven. De stad Deinze kan hierbij haar steentje bijdragen.
Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 1 maart 2021, 9:00 u tot en met 31 maart 2021, 9:00 u.
De stedelijke cultuurraad adviseert, de 'Meer Vrouw Op Straat-oproep' in gedachten, om toch de volledige benaming, zijnde Marie-Thérèse Eeuwaertwegel, te gebruiken.
Het proces-verbaal bevat, naast de opmerking van de stedelijke cultuurraad, geen bezwaren.
Het schepencollege beslist in zijn zitting van 8 april 2021 het advies van de cultuurraad te volgen.
Deze beslissing valt niet onder de visumplicht en heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1
De trage weg tussen de Lange Akkerstraat en de Pastoriestraat in Meigem krijgt de naam Marie-Thérèse Eeuwaertwegel.
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Blanco_Fiscaalattestinhetkadervankinderopvang
Op vandaag bestaat er geen reglement tot erkenning van Deinse opvanginitiatieven. Dit zorgt ervoor dat verschillende diensten vragen van Deinse organisaties die kampen/activiteiten voor kinderen in Deinze organiseren en willen erkend worden als Deins opvanginitiatief zodat ze een fiscaal attest kunnen uitreiken, op een andere manier afhandelen.
Op vraag van de jeugddienst werd een overleg ingepland om samen met de dienst cultuur, dienst kinderopvang, de sportdienst en alle bevoegde schepenen te bekijken of en hoe we een centraal aanvraagsysteem voor verenigingen en organisaties die een attest in het kader van kinderopvang willen uitreiken en in die zin erkend willen worden door stad Deinze als opvanginitiatief kunnen vormgeven en welke voorwaarden in het reglement om hiervoor in aanmerking te kunnen komen dienen opgenomen te worden.
1) Schets van huidige situatie:
2) Opmaak van een reglement tot erkenning van Deinse opvanginitiatieven:
Komen niet in aanmerking:
3) Procedure aanvraag tot erkenning als Deins opvanginitiatief:
4) Bekendmaking:
Deze beslissing valt niet onder de visumplicht en heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1
Er wordt voor een termijn aanvangend op 22 april 2021 en eindigend op 31 december 2025 een reglement gevestigd tot erkenning van Deinse opvanginitiatieven.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt het reglement tot erkenning van Deinse opvanginitiatieven goed.
Artikel 3
Het aanvraagformulier voor het indienen van een aanvraag tot erkenning als Deins opvanginitiatief op de website van stad Deinze wordt goedgekeurd.
Artikel 4
Dit besluit van de gemeenteraad en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 1, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Karlien De Paepe (raadslid), Sofie D’hondt (schepen)
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 mei 2020 over het reglement tot gemeentelijke erkenning van sportverenigingen.
De collegebeslissing van 20 oktober 2020 met de erkenning voor sportverenigingen voor het jaar 2020.
De collegebeslissing van 17 november 2020 met de bijkomende erkenning voor sportverenigingen voor het jaar 2020.
Het advies van de sportraad van 8 maart 2021.
Het aangepaste aanvraagformulier.
De stad Deinze wenst sportverenigingen van Deinze te erkennen om:
Een erkende sportvereniging zal kunnen genieten van een aantal voordelen:
Het huidige reglement loopt af op 31 mei 2021.
De sportdienst stelt een kleine aanpassing voor, zodat verenigingen die werkingssubsidies ontvangen van de Stad Deinze via andere reglementen (jeugd, cultuur, senioren,...), erkend kunnen worden in categorie C.
Gezien het reglement verder niet gewijzigd wordt, stelt de sportdienst voor om de goedgekeurde erkenning van de sportverenigingen voor 2020 automatisch te verlengen tot 31 december 2025. De verenigingen zijn verplicht wijzigingen in hun organisatie of structuur door te geven aan de sportdienst.
De Raad Van Bestuur van de Sportraad geeft positief advies.
Het erkenningsbesluit op zich heeft geen financiële impact.
Er is geen visum vereist.
Artikel 1
Voor de termijn aanvangend op 1 juni 2021 en eindigend op 31 december 2025 wordt een reglement gevestigd voor het erkennen van sportverenigingen.
Artikel 2
Het gemeenteraadsbesluit van Deinze van 28 mei 2020 houdende goedkeuren reglement tot gemeentelijke erkenning van sportverenigingen wordt opgeheven.
Artikel 3
De sportverenigingen die erkend werden voor het jaar 2020, krijgen automatisch een verlenging van hun erkenning tot het einde van deze legislatuur.
Artikel 4
Dit besluit van de gemeenteraad en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 1, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen, meer specifiek de artikels 1, 2 en 3.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikels 40 en 41 over de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 mei 2020 over het subsidiereglement voor het toekennen van beleidssubsidies aan sportverenigingen.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 mei 2020 over het reglement om sportverenigingen te erkennen.
Het advies van 8 maart 2021 van de sportraad.
Het aangepaste aanvraagformulier voor het bekomen van een beleidssubsidie (= 1 formulier voor het aanvragen van een beleids- en/of impulssubsidie).
De Deinse sportverenigingen kunnen beleidssubsidies aanvragen voor het voorbije sportjaar. Deze worden toegekend op basis van een reglement.
Het doel van deze jaarlijks toegekende beleidssubsidies aan erkende sportverenigingen is de sportverenigingen die zich inzetten op kwaliteit in organisatie en opleiding te ondersteunen. Ook de medewerking aan het sportbeleid van de stad Deinze wordt aangemoedigd. Daarnaast kunnen de verenigingen door punten te scoren op kwantitatieve criteria subsidies bekomen binnen dit reglement.
Het huidige subsidiereglement loopt af op 31 mei 2021.
De sportdienst stelt een kleine aanpassing voor, zodanig dat verenigingen die werkingssubsidies ontvangen van andere gemeenten (fusieclubs, onderafdelingen,...), enkel subsidies kunnen aanvragen voor hun werking op het grondgebied van Deinze.
De Raad Van Bestuur van de sportraad geeft een positief advies.
Het krediet om deze beslissing uit te voeren is voorzien op:
meerjarenplan 2020-2025 | Exploitatie |
jaar | 2021-2025 |
beleidsitem | 074000 - Sportsector en -verenigingsondersteuning |
algemene rekening | 649150 - Algemene werkingssubsidies aan verenigingen met reglement |
actie | geen |
krediet | 43.000 euro |
Artikel 1
Er wordt voor een termijn aanvangend op 1 juni 2021 en eindigend op 31 december 2025 een subsidiereglement gevestigd voor het toekennen van beleidssubsidies aan sportverenigingen.
Artikel 2
Een kopie van dit besluit wordt aan de financieel directeur bezorgd en aan de betrokken dienst belast met de toepassing van dit reglement.
Artikel 3
Dit besluit en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 1 en artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen, meer specifiek de artikels 1, 2 en 3.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikels 40 en 41 over de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 mei 2020 over het subsidiereglement voor het toekennen van impulssubsidies aan sportverenigingen.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 mei 2020 over het reglement om sportverenigingen te erkennen.
Het advies van de sportraad van 8 maart 2021.
Het aangepaste aanvraagformulier voor het bekomen van een impulssubsidie (1 formulier voor het aanvragen van een beleids- en/of impulssubsidie).
De Deinse sportverenigingen kunnen impulssubsidies aanvragen voor het voorbije sportjaar. Deze worden toegekend op basis van een reglement.
Het doel om deze impulssubsidies jaarlijks toe te kennen is om de kwaliteit van de jeugdsportbegeleider in de sportvereniging aangesloten bij een erkende sportfederatie te verhogen. De impulssubsidies worden uitsluitend op basis van kwaliteitscriteria verdeeld.
Het huidige subsidiereglement loopt af op 31 mei 2021.
De sportdienst stelt een kleine aanpassing voor, zodanig dat verenigingen die werkingssubsidies ontvangen van andere gemeenten (fusieclubs, onderafdelingen,...), enkel subsidies kunnen aanvragen voor hun werking op het grondgebied van Deinze.
De Raad Van Bestuur van de Sportraad geeft positief advies.
Het krediet om deze beslissing uit te voeren is voorzien op:
meerjarenplan 2020- 2025 |
Exploitatie |
jaar |
2021-2025 |
beleidsitem |
074000 - Sportsector en -verenigingsondersteuning |
algemene rekening |
649150 - Algemene werkingssubsidies aan verenigingen met reglement |
actie |
geen |
krediet |
38.100 euro |
Artikel 1
Er wordt voor een termijn aanvangend op 1 juni 2020 en eindigend op 31 december 2025 een subsidiereglement gevestigd voor de toekenning van impulssubsidies aan sportverenigingen met jeugdwerking.
Artikel 2
Een kopie van dit besluit wordt aan de financieel directeur bezorgd en aan de betrokken dienst belast met de toepassing van dit reglement.
Artikel 3
Dit besluit en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudene overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 1 en artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
De brief van 8 april 2021 van IGS Westlede waarin de agenda wordt meegedeeld.
De beslissing van de gemeenteraad van 24 januari 2019 waarbij mevrouw Stephanie Debeurme, gemeenteraadslid, werd aangeduid als vertegenwoordiger en mevrouw Conny De Spiegelaere, schepen, als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van IGS Westlede voor de huidige legislatuur.
De stad Deinze is aangesloten bij IGS Westlede in de provincie Oost-Vlaanderen.
De gemeente wordt per aangetekend schrijven van 8 april 2021 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering op 1 juni 2021 die plaatsvindt in het hoofdgebouw van crematorium Westlede in Lochristi om 19.00 uur met als agenda:
Artikel 1
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering van dinsdag 1 juni 2021 van de IGS Westlede welke plaatsvindt om 19.00 uur in het hoofdgebouw van crematorium Westlede in Lochristi:
Artikel 2
Aan de vertegenwoordiger van de stad, mevrouw Stephanie Debeurme, en de plaatsvervangend vertegenwoordiger, mevrouw Conny De Spiegelaere, wordt het mandaat gegeven tot goedkeuring van de agendapunten van de Algemene Vergadering van de IGS Westlede van 1 juni 2021.
Artikel 3
Een kopie van dit besluit zal in 2 exemplaren worden overgemaakt aan IGS Westlede, Smalle Heerweg 60, 9080 Lochristi.
Artikel 4
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Matthias Neirynck, Freija Dhondt, Annick Verstraete (raadsleden), Jan Vermeulen (burgemeester), Bart Vermaercke (raadslid), Bart Van Thuyne (schepen), Dirk Stroobandt (raadslid)
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
E-mailbericht van raadslid Bart Vermaercke d.d. 14 april 2021
Gezien de schepen voor mobiliteit op de gemeenteraad van 25 maart 2021 een samenwerkingsverband tussen AWV en de Stad Deinze aankondigde met als doel een studie op te stellen betreffende de geplande ringweg en de impact van deze ringweg op de verkeersstromen op de N43 en de Gaversesteenweg dan duidelijker zal worden, stellen wij voor om het (gedeeltelijk) eenrichtingsverkeer in de Poelstraat nu nog niet in te voeren.
Door het nu reeds invoeren van deze maatregel wordt immers een veel grotere druk gelegd op de gewestwegen, maar ook op de aanpalende straten en wijken van de Poelstraat.
Artikel 1
“Het oorspronkelijke artikel De principebeslissingen van het college van burgemeester en schepenen:
1. De Poelstraat wordt enkelrichting tussen de Gaversesteenweg en de Kouterlosstraat/Ten Rodelaan. De toegelaten rijrichting wordt richting Kouterlosstraat: je zal kunnen inslaan vanaf de Gaversesteenweg, maar de Gaversesteenweg inrijden vanuit de Poelstraat zal niet meer mogelijk zijn. Deze maatregel wordt genomen omdat uit onderzoek is gebleken dat er een grote sluipverkeersstroom in dit deel van de Poelstraat zit, die een kortere weg zoekt tussen de Gentsesteenweg en de Gaversesteenweg. Bovendien is het wegprofiel in dit deel van de Poelstraat te smal om zowel wagens (in twee richtingen), fietsers en voetgangers veilig een plaats in het verkeer te geven.
2. Om te vermijden dat deze sluipverkeersstroom zich verlegt naar de omgeving rond basisschool Driessprong, zal er ook enkelrichting worden ingevoerd in de Ten Rodelaan. Er zal nog mogen ingereden worden vanuit de Gaversesteenweg.
3. Aangezien de Poelstraat een belangrijke fietsas is, onder andere voor schoolgaande kinderen en jongeren, zal de Poelstraat (vanaf het kruispunt met de Gaversesteenweg tot de Krekelstraat) een fietsstraat worden.”
Wordt:
1. De omgeving rond basisschool Driessprong, zal enkelrichting worden ingevoerd in de Ten Rodelaan. Er zal nog mogen ingereden worden vanuit de Gaversesteenweg.
2. Aangezien de Poelstraat een belangrijke fietsas is, onder andere voor schoolgaande kinderen en jongeren, zal de Poelstraat (vanaf het kruispunt met de Gaversesteenweg tot de Krekelstraat) een fietsstraat worden.
3. De verkeersrichtingen in de Poelstraat en Kouterlosstraat blijven behouden tot er volledige duidelijkheid is omtrent de geplande ringweg.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het voorstel niet goed.
Artikel 2
Dit besluit en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudene overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 1 en artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Karlien De Paepe (raadslid), Conny De Spiegelaere (schepen), Eva Martens (raadslid)
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
E-mailbericht van raadslid Karlien De Paepe d.d. 15 april 2021
Foto beweegbank
Krantenartikel Gazet van Antwerpen
Sporten en bewegen dragen in belangrijke mate bij tot onze gezondheid.
De lockdown heeft ons naar buiten gelokt om in eigen buurt te vertoeven. We besteden terecht terug aandacht aan toegankelijke sport- en beweegactiviteiten.
Verschillenden steden en gemeenten investeerden recent al in zogenaamde beweegbanken (o.a. Leuven, Mechelen, Knokke-Heist, Duffel, Gent).
Beweegbanken zijn een concept ontwikkeld door de vzw IPitup. De beweegbanken zijn niet exclusief gericht op ouderen, maar hebben de bedoeling iedereen – jong en oud, bij voorkeur samen – aan te zetten om meer te bewegen.
De beweegbank is zoals de naam het zegt een combinatie van enerzijds een klassieke (buiten)zitbank waarop je kan uitrusten en anderzijds een bewegingstoestel. De beweegbank laat toe om tot 250 gevarieerde bewegingsoefeningen uit te voeren. De unieke combinatie zorgt voor een heel laagdrempelige uitnodiging tot (samen) bewegen.
Mits een goede locatiekeuze kan zo’n beweegbank ook voor onze Deinze ouderen – en ook andere burgers – een echte meerwaarde betekenen om actief te blijven. Mogelijkheden voor plaatsing kunnen bijvoorbeeld zijn aan de OCMW-woonzorgcentra of aan de OCMW-dienstencentra., maar niettemin in de deelgemeenten, op een grasveldje, …
De Vaart rechts zou ook een mooie locatie kunnen zijn om zo een bank te installeren. Naast vele sportbeoefenaars zoals de fietsers, lopers en wandelaars, kan deze beweegbank rust bieden en ook een trigger zijn voor de jongeren om te bewegen.
Mocht er nog Coronabudget over zijn, dan is dit een uitstekende investering voor onze bevolking.
Daarom, op voorstel van de N-VA-fractie,
achtergrondinfo
https://www.ipitup.be/nl/beweegtoestellen
Artikel 1
De gemeenteraad draagt het college van burgemeester en schepenen op om een beweegbank-proefproject op te starten.
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
De Nieuwe Gemeentewet, artikel 134 en 135.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De tijdelijke politieverordening van 14 april 2021, getroffen bij besluit burgemeester, naar aanleiding van het tijdelijk verkeersreglement naar aanleiding van de tractorenestafette voor toekomst van jonge boeren vrijdag 16 april 2021.
De gemeenteraad, de tijdelijke politieverordeningen getroffen bij besluit burgemeester overeenkomstig het decreet lokaal bestuur, te laten bekrachtigen.
Artikel 1
De gemeenteraad bekrachtigt de tijdelijke politieverordeningen, getroffen bij besluit burgemeester:
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Olaf Evrard (raadslid), Jan Vermeulen (burgmeester), Bart Vermaercke (raadslid), Sofie D’hondt (schepen), Ortwin Depoortere, Freija Dhondt (raadsleden), Bart Van Thuyne (schepen), Johan Cornelis (schepen), Matthias Neirynck (raadslid), Filip Vervaeke (schepen), Kristof Van den Berghe (raadslid)
Raadslid Olaf Evrard
Vechtpartij station Deinze
Op donderdagmiddag 2 april 2021 kreeg een 16-jarige jongen klappen van een bende die bestond uit een achttal jongeren. Blijkbaar kenden zij elkaar op de een of andere manier. Hij werd o.a. bewerkt met een fietsketting en werd opgenomen in het ziekenhuis. Zo zag zijn gezicht bont en blauw en hij had onder meer een barst in zijn oogkas. Toch opvallend was dat geen enkele passsant hem te hulp kwam. Uiteraard werd er klacht ingediend bij de politie en ik begrijp uiteraard dat u geen details kan geven over een lopend onderzoek.
Vragen:
(Ontbrekende) vergunning en te vroeg gestarte werken
Op 12 maart 2021 liet het Agentschap Natuur en Bos met onmiddellijke ingang het rooien van bomen ter hoogte van de atletiekpiste in het domein “Brielmeersen” stilleggen. De omgevingsvergunning voor de aanleg van nieuwe kunstgrasvelden op het betreffende perceel was immers nog niet afgeleverd. Burgemeester Vermeulen verklaarde dat de vergunning tijdig was aangevraagd maar stelde verder niet op de hoogte te zijn van de aanvang van de werken. Uiteindelijk erkende de Stad Deinze de fout en op 23 maart werd de omgevingsvergunning afgeleverd en bekendgemaakt. Het openbaar onderzoek loopt dus nog tot 25 april. Tot dan kunnen de werken niet opnieuw aanvatten, zo stelde schepen van Sport Sofhie D’hont.
Maar op woensdag 31 maart 2021 legde het Departement Omgeving de werken opnieuw stil door middel van een stakingsbevel. Logisch want het openbaar onderzoek liep immers nog tot 25 april en de werken waren bijgevolg nog niet uitvoerbaar. Het stadsbestuur moest dus wel degelijk weten dat de werken niet verdergezet mochten worden. Maar burgemeester Vermeulen liet op vrijdagavond 2 april weten dat de stad niets verkeerd deed. Hij stelde dat er een vergunning was en dat er niet verder gewerkt werd. Het stakingsbevel zou nog een gevolg zijn van de eerdere tussenkomst op 12 maart. Dit werd tegengesproken door de woordvoerder van het Departement Omgeving. De werken waren op 31 maart effectief bezig en het stakingsbevel ging wel degelijk over de werken aan de kunstgrasvelden, niet over de kapwerken van 12 maart. De werken kunnen dus pas na een beroepstermijn van 30 dagen opnieuw gestart worden. Burgemeester Vermeulen reageerde opnieuw en stelde dat niemand opdracht had gegeven om de werken opnieuw te starten en dat men op zoek ging naar de verantwoordelijke.
Vragen
Ontharding voortuinen
De verharding van de oppervlakte in Vlaanderen is zeer problematisch. In Vlaanderen groeit de verharding elke dag met twee of meer voetbalvelden, dubbel zoveel als het Europese gemiddelde. Vlamingen blijken kampioenen in het verharden van hun tuinen en voortuinen te zijn. Door de toenemende verharding verhoogt de kans op wateroverlast, kunnen we onze grondwaterreserves niet aanvullen en is er veel meer hittestress op warme dagen in de stads- en dorpscentra.
Momenteel zouden er in Vlaanderen nog geen duidelijke regels bestaan voor het verharden van voortuintjes. Minister Demir wil het verharden van voortuinen verbieden in het kader van de zogenaamde “Blue Deal”. Maar ik meen begrepen te hebben dat voor het verharden van een voortuintje nu ook al een goedgekeurde omgevingsvergunning vereist is. Naar verluidt zouden steden en gemeenten zelfs strenger kunnen reglementeren dan Vlaanderen.
Anderzijds voeren heel wat steden en gemeenten tot op heden een gedoogbeleid. Het is bijvoorbeeld niet altijd makkelijk om parkeerruimte in de onmiddellijke buurt op de openbare weg te vinden. Bovendien hadden vroeger heel wat huizen gewoonweg geen garage. Sommige mensen kochten immers hun huis zo aan en de notaris maakte bij de aankoop geen gewag van een eventuele bouwovertreding. Het zal dan ook niet eenvoudig zijn om in bepaalde gevallen begripvol op te treden.
Ik refereer hierbij naar Lier waar een dertigtal voortuinen die nu ingericht zijn als parkeerplaatsen opnieuw opengebroken en onthard moeten worden. Heel wat mensen reageerden dan ook verbolgen op deze beslissing.
Vragen
Op het kerkhof van Petegem werd vorige week op een grafzerk de bloemen gestolen. Dit was reeds voor de tweede maal het geval. Los van het feit dat dit een emotionele impact heeft op de nabestaanden, en dat grafschennis een misdrijf is, dient er toch meer te gebeuren dan de oproep tot waakzaamheid.
Vragen
- Is dit een alleenstaand geval of komen dergelijke feiten nog voor op de begraafplaatsen in Deinze?
- Is het onderzoek naar deze laatste grafschennis nog lopende en kunnen hier conclusies worden aan verbonden?
- Is cameratoezicht (bvb. aan de ingang van de begraafplaatsen) een optie?
- Worden er meer politiecontroles uitgevoerd? Zo ja, hoe regelmatig gebeuren die controles en voor hoelang?
Raadslid Freija Dhondt
Verkeerssituatie Vosselaredorp
In november kaartten wij, bij de invoering van de fietsstraat, met een brief aan het college al de overdreven snelheid in de straat aan. De aanduiding van de fietsstraat werd kort nadien aangepast, maar dit veranderde verder niet veel.
De laatste maanden werden er wel heel wat verschillende snelheidsmetingen uitgevoerd in Vosselaredorp. Er werd gemeten met een anoniem toestel, met de LIDAR, met een smiley-toestel en eerder deze maand stond er gedurende enkele dagen de aanhangwagen met de snelheidsaanduiding. Metingen die we konden inzien staven het probleem uitvoerig. De bewoners konden het resultaat van de Lidar in de krant lezen: “Slechts één procent rijdt te snel voorbij superflitspaal” schrijft de ene, de andere: “Weinig snelheidsovertreders”. Dit was eerder een kaakslag voor de bewoners: waar maken zij zich toch druk over? Op de verkeerscommissie enkele dagen geleden brachten we dit ter sprake en kregen als antwoord dat het probleem zichzelf zou oplossen na de werken…?
De omleiding van de werken op de Leernsesteenweg zijn echter louter de druppel voor de bewoners van Vosselaredorp. Nóg meer extra (zwaar) verkeer zorgt ervoor dat de roep om structurele maatregelen om de (verkeers)leefbaarheid in het dorp te verhogen. Binnenkort staat de heraanleg van de voetpaden op de agenda, maar er moeten op zeer korte termijn ook en vooral maatregelen genomen worden om de snelheid en de hoeveelheid zwaar vervoer structureel naar beneden te halen.
Welke strategie zit achter de verschillende metingen die recent werden uitgevoerd?
Is er een concreet plan om de verkeersveiligheid/leefbaarheid in Vosselaredorp, en bij uitbreiding de omliggende straten, structureel aan te pakken? Wat is hiervoor de timing?
Zal de Stad de nodige maatregelen nemen om het probleem aan te pakken tijdens de periode van werken in de Leernsesteenweg?
Zo niet, zal de stad de tijd tot het einde van de werken in de Leernsesteenweg gebruiken om met de bewoners van Vosselaredorp en omliggende straten in dialoog te gaan om te luisteren naar de wensen en verwachtingen van hen?
Verkeerssituatie Landegemstraat
De Landegemsstraat is al jaren een gevaarlijke weg waar hoge snelheden worden gehaald en waar het wegdek stilaan aan vervanging toe is. De straat is ook erg gevaarlijk voor fietsers. Doorheen de jaren werden daar een aantal kleine ingrepen aangebracht zoals de plastic paaltjes om het fietspad van de weg te scheiden. Er sneuvelen echter dagelijks paaltjes, waardoor het verkeersveiligheidsgevoel voor de fietser ook danig afneemt.
Zijn er binnenkort ingrepen gepland in deze straat? Kunnen er frequent snelheidscontroles uitgevoerd worden om een zicht te krijgen op de problematiek?
Raadslid Bart Vermaercke
Aanleg Kunstgrasvelden
Op 12 maart werden de werken voor de aanleg van de kunstgrasvelden stilgelegd wegens een ongeldige vergunning.
In de pers vernemen we dat de burgemeester niet eens wist dat de werken begonnen waren. Allicht is het de fout van een ambtenaar.
In het opgestelde pv, dat openbaar op het omgevingsloket te vinden is, lezen we over de ambtenaar:
Hij erkent de feiten: het project kent een grote tijdsdruk om, na de coronaperiode, tegen het speelseizoen de werken beëindigd te hebben.
Vragen:
1. Wie oefende druk uit om de werken te beginnen voor toekenning van de vergunning?
2. Hoe komt het dat de burgemeester van niets wist aangezien dit uitgebreid in de pers en op AVS werd aangekondigd met de schepen van Sport en de leidinggevende ambtenaar. Dit is weinig geloofwaardig daar datzelfde weekend en ook een persmoment was op de Brielmeersen waar duidelijk de werken te zien waren bij het de opening van het Fermbeeld aldaar.
Niettegenstaande het bevel om de werken stil te leggen werd rustig voortgewerkt. Dit wordt ook bevestigd in de pers door de Schepen van Sport dat zogezegde niet-vergunningsplichtige werken gewoon doorgaan.
Zie HLN van 30 maart: Schepen Dhont: “Er worden wel werkzaamheden uitgevoerd, waar geen vergunning voor nodig is.”
Nochtans wordt bij hoog en laag beweerd dat alle werken stilgelegd waren en valt men compleet uit de lucht als de inspectie van de afdeling Handhaving van het Departement Omgeving een stakingsbevel oplegt op 31 maart.
Zie HLN van 5 april waarin de Burgemeester zegt: “Ik heb geen opdracht gegeven om verder te werken. Dit kan niet en dit zal onderzocht worden”
Vragen:
1. Wie heeft opdracht gegeven om toch verder te werken?
2. Wat heeft het onderzoek dat de burgemeester aankondigde opgeleverd en wat zijn de gevolgen?
3. Wie moet in de stad toezien op de handhaving bij vergunningen?
Het college heeft op 1 april de leidinggevende ambtenaar ter verantwooding geroepen.
In de door mij opgevraagde documenten staat in het verslag over de externe communicatie van de ambtenaar:
Extern: meerdere vergaderingen en mailverkeer vanaf 26.01.2021 met KMSK, schepen Sofie Dhont , “naam ambtenaar” en mijzelf, waarbij reeds op de eerste vergadering ons meegedeeld werd dat de vooropgestelde fasering ( aanleg veld per veld) niet realistisch was ifv de voetbalkalender.
Vragen:
Links:
Omgevingsvergunning Dakota Vastgoed
De stad Deinze verleende op 26 januari 2021 een omgevingsvergunning voor dit project, maar er werd een verkeerde procedure gevolgd voor het milieukundige luik. Er werd een vereenvoudigde procedure gevolg in plaats van de standaardprocedure.
Dit werd ontdekt nadat beroep werd aangetekend bij de deputatie tegen deze omgevingsvergunning.
Die maakte de Stad attent op het feit dat de verkeerde procedure werd gevolgd.
In de pers wordt dit gekoppeld aan het feit dat de stad geen risico wil lopen en omdat er ook een beroep zou zijn ingediend omtrent het PRUP bij de Raad van State.
De burgemeester reageert om samen met KMSK Deinze zo snel mogelijk een correcte vergunning te maken.
Vragen:
Raadslid Olaf Evrard
Spoorwegstraat (Landegem)
De Spoorwegstraat wordt steeds vaker gebruikt als sluipweg naar het containerpark te Landegem. De betreffende autobestuurders negeren flagrant het verbodsteken aan het einde van de Spoorwegstraat en rijden vervolgens langs Vaart Rechts, tegen de richting in, naar het containerpark. Ook sommige recreanten durven dit te doen om vervolgens te gaan picknicken in de Kalevallei.
Daarnaast is er dit gebied ook overlast van zowel crossmotoren als quads die de paadjes in de Kalevallei kapotrijden. Ook sommige autobestuurders die daar komen waterskiën, negeren vaak de vigerende verkeersregels.
Vooral de fietsers en de wandelaars zijn hiervan de dupe.
Vragen:
Welke maatregelen zullen het stadsbestuur en de politie nemen om de verkeersveiligheid van alle weggebruikers (voetgangers, fietsers, automobilisten) te garanderen
Raadslid Matthias Neirynck
Ondergrondse afvalcontainers op de markt
Ondertussen werden de ondergrondse afvalcontainers op de Markt geplaatst. Hieromtrent heb ik een aantal vragen:
- Waarom kan men centraal op de Markt enkel maar restafval en PMD deponeren? Waarom kan er hier ook geen glas en papier en karton gedeponeerd worden?
- Wat met inwoners van het centrale deel van de Markt die niet mobiel zijn om een lange afstand af te leggen om glas of papier en karton te deponeren?
- Hoe zit het met de handelaars die centraal op de Markt gelegen zijn en met grote hoeveelheden papier en karton zitten?
- Werd de SAR ondertussen geïnformeerd over het gebruik van deze containers? Wat waren de bevindingen van de SAR? Hoe kan de ingebruikname van de containers ondanks corona toch bespoedigd worden voor de inwoners van de Markt? Krijgen zij een grondige uitleg en initiatie en wordt er rekening gehouden met de moeilijkheden waarmee zij geconfronteerd worden?
- Hoe zit het met de coating die voorzien ging worden rondom elke container om het uitzicht ervan te bevorderen?
Raadslid Kristof Van den Berghe
Hup/Hub
We investeerden als stad om een plek voor jonge starters in Deinze op te starten. Ik quote; “een verzamelplaats voor starters. De ruimte zal gebruikt worden voor kunst, eten, drinken, workshops, netwerkevents, burelen, muziek en andere creatieve doeleinden”.
Gecombineerd met sociale initiatieven/ondernemingen vonden we dit een goed idee. Het was bijzonder om in de krant te zien dat het bestuur op zoek is naar een retailer voor het pand. Een beetje later komt een nieuw bericht waarbij alsnog gezocht wordt naar jonge starters...voor een periode van drie maand...om daarna een retailer te vestigen. Wat is het nut voor jonge starters om een pand slechts 3 maanden te kunnen huren. Worden deze mensen begeleid gedurende hun traject? Door wie, naar waar en met welke budget? Waarom moet perse een retailer het pand invullen en kan het initiële idee niet grondig uitgewerkt worden?
Kerrebroek
Zoals we allen konden zien en horen via de berichten van de bewoners gaat er nog steeds veel zwaar verkeer langs Kerrebroek in Nevele. Zowel zone 30, heraanleg straat als de nieuwe ringweg (ondanks dat het allemaal goede maatregelen zijn) zullen dit niet verhelpen. Is er zicht van waar al dit zwaar verkeer komt? Welke stappen onderneemt het college om dit op te lossen?
Energetische renovaties
Sinds 2019 kunnen huurders en verhuurders via de vlaamse overheid extra tegemoetkomingen + praktische ondersteuning bij energetische renovaties krijgen. Hoeveel particulieren tekenden hierop in Deinze de afgelopen jaren?
Wordt deze actie actief gestimuleerd door de stad via bvb. Sociaal huis?
Kan de stad hier nog meer in betekenen?
Enig artikel
De mondelinge vragen worden beantwoord.
De voorzitter sluit de zitting op 22/04/2021 om 22:36.
Namens gemeenteraad,
Stefanie De Vlieger
algemeen directeur
Tess Minnens
voorzitter van de gemeenteraad