Terug
Gepubliceerd op 30/05/2024

Besluit  college van burgemeester en schepenen

di 21/05/2024 - 09:00

Tijdelijk verkeersreglement naar aanleiding van de LWU (Landelijke Wieler Unie) wedstrijd te Nevele op zaterdag 29 juni 2024

Aanwezig: Jan Vermeulen, burgemeester
Johan Cornelis, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Nathalie Lambrecht, schepenen
Marleen Vanlerberghe, schepen, voorzitter BCSD
Stefanie De Vlieger, algemeen directeur
Afwezig: Rutger De Reu, schepen
Regelgeving

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 56 en 57 over de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.

Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens en latere wijzigingen.

Het decreet van 4 april 2014 houdende de uitwisseling van informatie over een inname van het openbaar domein in het Vlaamse Gewest en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie op het wegverkeer en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 16 september 2019 tot wijziging van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement  op de technische eisen waaraan de auto’s, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen en het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

Het koninklijk besluit van 28 juni 2019 tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de alle-terreinwedstrijden en latere wijzigingen.

De omzendbrief OOP 45 van 5 november 2019 ter begeleiding van het koninklijk besluit van 28 juni 2019.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Het besluit van de Vlaamse regering van 9 december 2016 houdende de uitvoering van het decreet van 4 april 2014 houdende de uitwisseling van informatie over een inname van het openbaar domein in het Vlaamse Gewest.

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald en latere wijzigingen.

Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.

De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen.

Het algemeen politiereglement Deinze-Zulte-Lievegem goedgekeurd 20 februari 2020.

Bijlage

De vier aanvragen van 17 maart 2024 met bijlagen tot het organiseren van de LWU-wedstrijd te Nevele (= 4 wielerwedstrijden) op zaterdag 29 juni 2024 omstreeks 12u15 tot +/- 18u.

Het e-mailverkeer tussen de dienst mobiliteit, de Lokale Politie en de organisatie i.k.v voorstel dienst mobiliteit om de rijrichting om te draaien.

Het advies van 29 april 2024 uitgaande van het Operationeel team - Directie Operaties van de Politiezone Deinze-Zulte-Lievegem, inzake LWU-wedstrijd te Nevele (= 4 wielerwedstrijden) op zaterdag 29 juni 2024.

Het advies uitgaande van de Provinciale Commissie voor dringende geneeskundige hulpverlening.

Motivering

Het gunstig advies van 29 april 2024 uitgaande van het Operationeel team - Directie Operaties van de Politiezone Deinze-Zulte-Lievegem, inzake LWU-wedstrijd te Nevele (= 4 wielerwedstrijden) op zaterdag 29 juni 2024.

Het gunstig advies uitgaande van de Provinciale Commissie voor dringende geneeskundige hulpverlening.

Het is noodzakelijk de nodige veiligheidsmaatregelen te treffen in het belang van de deelnemers, toeschouwers en weggebruikers.

Er dienen tijdelijke politiemaatregelen getroffen te worden om het verkeer in goede banen te leiden.

Besluit

Artikel 1
Op zaterdag 29 juni 2024 omstreeks 12u15 tot +/- 18u gaan er vier wielerwedstrijden van de LWU (Landelijke Wielerunie) door in Nevele. De start en aankomst zijn thv Camille van der Cruyssenstraat 1.

De eerste wedstrijd met de reeks Dames  starten om 12:15 en rijden 6 ronden, wat neerkomt op +/- 40 km, deze rit zou moeten eindigen in +/- 1 uur d.w.z. 13:20 u .

De tweede wedstrijd zou dan starten om 13:30 u , met de reeksen D, E, F & G dit over een afstand van +/- 40 km of 6 ronden. Einde van deze wedstrijd wordt verwacht rond 14:30 u.

De derde wedstrijd zal dan van start gaan om 14:45 u voor de B en C reeksen en gaat over 9 ronden over een afstand van +/- 59 km en het einde van deze rit is verwacht omstreeks 16:05u.

De vierde wedstrijd gaat dan van start rond 16:20 voor de Reeks A over 10 ronden of +/- 66 km einde van deze wedstrijd is voorzien voor 18:00  
Rond 18u00 zal er op de omloop geen hinder n.a.v. de wielerwedstrijd meer mogen zijn voor het verkeer.

De renners volgen het hiernavolgende traject (plan parcours als bijlage):

  • Camille Van der Cruyssenstraat, Gezusters Lovelingstraat, Ijsbeerlaan, Graaf Van Hoornestraat, Bredeweg, Beentjesstraat, Oude Kerkstraat, Nieuwe Kerkstraat, Kerrebroek, Cyriel Buyssestraat, Camille Van der Cruyssenstraat (ronde = +/- 6,6 km).

Artikel 2
Er wordt nadarhekken geplaatst ter hoogte van de aankomst, meer bepaald +/- 150 meter waarvan 100 meter voor de eindstreep en 50 meter na de eindstreep.

Artikel 3
Er wordt een stilstaan- en parkeerverbod ingevoerd op zaterdag 29 juni 2024 vanaf 11u tot 18u op de gehele omloop, aan de beide zijden van de openbare weg.

Artikel 4
De verkeersmaatregel uit artikel 3 wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van voldoende verkeersborden E3 met opwaartse pijl (begin reglementering) en neerwaartse pijl (einde reglementering) met onderbord “op zaterdag 29 juni 2024 vanaf 11u tot 18u” en herhaald als de reglementaire zone meer dan 75 meter bedraagt binnen de bebouwde kom en 125 meter bedraagt buiten de bebouwde kom.

Artikel 5
Er wordt éénrichtingsverkeer ingevoerd op de gehele omloop. De toegelaten rijrichting is deze met de renners mee.

Artikel 6
De verkeersmaatregel uit artikel 5 wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de verkeersborden C1 en F19.

Deze verkeersborden worden, naargelang de plaatsgesteldheid, geplaatst op signalisatiehek of op paal. Deze verkeersborden dienen herhaald te worden na iedere aansluiting.

Artikel 7
De nodige signalisatie zal geplaatst en verwijderd worden door de technische uitvoeringsdienst van de stad Deinze, bijgestaan door de leden van de organisatie. Borden die in tegenstrijd zijn met onderhavig verkeersreglement dienen te worden afgedekt.

Artikel 8
De inrichters dienen alle langs het traject omwonenden ten minste één week op voorhand op de hoogte te brengen van de geplande manifestatie en van de tijdelijke verkeerssituatie.

Artikel 9
De beheerder van de openbare weg kan niet aansprakelijk worden gesteld voor ongevallen te wijten aan de staat van de wegverharding bij gebruik ervan voor de inrichting van deze manifestatie.

Artikel 10
Indien er schade aan het openbaar domein (weg en aanhorigheden) wordt vastgesteld, rechtstreeks of onrechtstreeks voortkomende uit de hier bovenvermelde manifestatie, moet deze hersteld worden tot voldoening van het gemeentebestuur.

Artikel 11
Deze verordening treedt in werking na de bekendmaking ervan overeenkomstig artikel 286 §1 1° en artikel 287 van het decreet lokaal bestuur via de webtoepassing van de stad.

Artikel 12
Afschrift van dit besluit wordt gestuurd naar: de griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg in Gent, de griffie van de Politierechtbank te Gent, de lokale Politie Deinze-Zulte-Lievegem directie Operaties en dienst Verkeer, de technische uitvoeringsdienst en de inrichters.