Terug
Gepubliceerd op 22/12/2023

Besluit  gemeenteraad

do 21/12/2023 - 19:30

Machtiging aan het college van burgemeester en schepenen tot heffen van retributies en de voorwaarden ervan - aanpassing

Aanwezig: Tess Minnens, voorzitter van de gemeenteraad
Jan Vermeulen, burgemeester
Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Nathalie Lambrecht, schepenen
Marleen Vanlerberghe, schepen, voorzitter BCSD
Annick Verstraete, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Paul Soetaert, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Jan Pauwels, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Eva Martens, Carline De Paepe, Kristof Van den Berghe, Peter De Maertelaere, Peter Parmentier, Els Baart, gemeenteraadsleden
Stefanie De Vlieger, algemeen directeur
Verontschuldigd: Sabine Vermeulen, Ortwin Depoortere, gemeenteraadsleden
Sylvie Claeys, waarnemend gemeenteraadslid
Regelgeving

De gecoördineerde grondwet van 17 februari 1994, artikel 173.

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 41, 2de lid, 14°, over de bevoegdheden van de gemeenteraad.

Het bestuursdecreet van 7 december 2018.

Bijlagen

Het gemeenteraadsbesluit van 25 mei 2023 over de vaststelling van de machtiging aan het college van burgemeester en schepenen tot het heffen van retributies en de voorwaarden ervan - aanpassing.

Het ontwerp van de aangepaste machtiging aan het college van burgemeester en schepenen tot het heffen van retributies en de voorwaarden ervan (aanpassingen aangeduid in het geel).

Motivering

De machtiging door de gemeenteraad aan het college van burgemeester en schepenen tot het heffen van retributies en de voorwaarden - eerste aanpassing, werd op 25 mei 2023 door de gemeenteraad goedgekeurd.

Naar aanleiding van de invoering van de UiTPAS zijn een aantal aanpassingen aan deze machtiging noodzakelijk omdat de definiëring van de categorieën die van een korting of vrijstelling kunnen genieten, wijzigt.

Omwille van het gebruiksgemak zal de integrale tekst van de machtiging worden opgenomen.

Financiële impact

De financiële impact wordt opgenomen in de retributiereglementen die het college van burgemeester en schepenen zal goedkeuren op basis van deze machtiging.

Reglementen

Artikel 1
Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd in volgende gevallen de retributies vast te stellen, binnen de voorwaarden zoals bepaald in dit gemeenteraadsbesluit en dit vanaf 1 januari 2024 tot en met 31 december 2025.

A) Bibliotheek

1. Schoollezingen: 0 tot 10 euro.

2. Lezingen andere dan deze opgenomen in 1. (o.a. bibliotheekavond, auteurslezingen): 0 tot 25 euro.

3. Kinder- en jeugdjury: 0 tot 10 euro.

4. Workshop: 0 tot 10 euro.

5. Afgevoerde tijdschriften: 0,10 tot 5 euro.

6. Afgevoerde boeken in de ruimste zin van het woord (o.a. woordenboeken, naslagwerken, encyclopedieën): 1 tot 15 euro.

7. Afgevoerde CD-Rom’s, CD’s en DVD’s: 0,10 tot 5 euro.

Vanaf de tweede dag van de verkoop kan voor de materialen opgenomen in punt 5. tot en met punt 7. een korting van 50 % tot 90 % toegekend worden.

B) Welzijn

1. Optredens en voorstellingen: 0 tot 20 euro.

2. Uitstappen: 5 tot 55 euro.

3. Workshops, cursussen, lezingen en opleidingen: van 0 tot 100 euro.

4. Promo- en preventiemateriaal: 0 tot 30 euro.

5. Inkomprijs/deelnameprijs diverse activiteiten: 0 tot 55 euro.

C) Jeugd

1. Optredens en voorstellingen: 0 tot 20 euro.

2. Workshops, cursussen, lezingen en opleidingen: van 0 tot 100 euro.

3. Huur uitleenmateriaal: 0 tot 50 euro.

4. Inkomprijs/deelnameprijs diverse activiteiten: van 0 tot 55 euro.

D) Academies

1. Voorstellingen, audities, concerten, tentoonstellingen, workshops, éénmalige lessenreeksen: 0 tot 110 euro.

2. Uitstappen, schoolreizen (ook meerdaagse): 0 tot 110 euro.

3. Verkoop CD, DVD en andere opnamen: 0 tot 55 euro.

4. Snaren en klein materiaal: 0 tot 55 euro.

5. Programmaboekjes, brochures: 0 tot 25 euro.

6. Verkoop afgevoerde boeken : 0,50 euro tot 10 euro.

7. Verkoop leerboeken: 0 tot 75 euro.

8. Huur instrumenten: 0 tot 200 euro.

9. Inschrijvingsgeld - toeslag: 0 tot 20 euro.

10. Taallessen Frans:

  • voor inwoners: 100 tot 150 euro;
  • voor niet-inwoners: 160 tot 210 euro.

E) Scholen (kleuter- en basisonderwijs)

a) Kleuteronderwijs

1. Schoolreis: 0 tot 25 euro;

2. Zwemmen: 0 tot 2 euro;

3. Sportdag: 0 tot 25 euro;

4. Culturele activiteiten: 0 tot 15 euro;

5. Bosuitstappen: 0 tot 15 euro;

6. Kinderboerderij: 0 tot 10 euro;

7. Warme maaltijden: 0 tot 5 euro;

8. Soep: 0 tot 1 euro;

9. Middagopvang: 0 tot 1 euro;

10. Abonnementen tijdschriften: 0 tot 30 euro;

11. Schoolfoto's: 0 tot 20 euro.

b) Lager onderwijs

1. Schoolreis: 0 tot 35 euro;

2. Meerdaagse uitstappen: 0 tot 250 euro;

3. Zwemmen: 0 tot 2 euro;

4. Sportdag: 0 tot 25 euro;

5. Culturele activiteiten: 0 tot 25 euro;

6. Sportactiviteiten: 0 tot 15 euro;

7. Uitstappen tijdens project: 0 tot 20 euro;

8. Bosuitstappen: 0 tot 20 euro;

9. Kinderboerderij: 0 tot 15 euro;

10. Warme maaltijden: 0 tot 6 euro;

11. Soep: 0 tot 1 euro;

12. Chocomelk/melk: 0 tot 1 euro;

13. Middagopvang: 0 tot 1 euro;

14. Abonnementen tijdschriften: 0 tot 30 euro;

15. Schoolfoto's: 0 tot 20 euro;

16. Nieuwjaarsbrieven: 0 tot 2 euro;

17. Turn T-shirt: 0 tot 15 euro;

18. Turnbroek: 0 tot 10 euro;

19. Turnzak: 0 tot 10 euro;

20. Fluojasje: 0 tot 5 euro.

F) Burgerzaken

1. Kostprijs kiezerslijst:

  • digitaal exemplaar: 20 tot 30 euro;
  • papieren exemplaar: 40 tot 60 euro.

2. Kostprijs van een huisnummer: 5 tot 7 euro.  

3. Afgifte van personenlijsten, statistieken:

  • adressen van personen ingeschreven in de bevolkingsregisters/vreemdelingen- of wachtregister onder de vorm van papieren lijsten, etiketten of een digitaal bestand: van 50 tot 65 euro;
  • statistieken op basis van de gegevens opgenomen in het bevolkings-, vreemdelingen- of wachtregister: van 50 tot 65 euro;
  • statistieken op basis van de gegevens opgenomen in de bevolkings-, vreemdelingen- of wachtregister en aangevraagd door studenten in het kader van hun studies: van 5 tot 6,50 euro;
  • adressenlijsten of statistieken die in uitvoering van een wet, decreet of ordonnantie aan de administratieve of gerechtelijke overheid of openbare instelling worden afgeleverd: gratis.

G) Diversen

1. a) Kopies/kopiekaarten/uitprints allerhande (*)/gedigitaliseerde informatie

  • zwart/wit – A4: 0,10 tot 0,30 euro;
  • zwart/wit – A3: 0,20 tot 0,60 euro;
  • kleur – A4: 0,30 tot 0,90 euro;
  • kleur – A3: 0,60 – 1,80 euro.

Kopiekaarten: zelfde tariefvork als kopies (zie hierboven) wordt vermenigvuldigd met het aantal kopies waarvoor de kopiekaart wordt aangemaakt.

(*) o.a. omgevingsvergunningen, uittreksels uit de registers van de burgerlijke stand/bevolking-, vreemdelingen- en wachtregister.

    b) Afgifte van afdrukken of uittreksels van plannen groter dan A3 per 10 cm lengte
        (waarbij de lengte wordt afgerond naar boven): 0,40 tot 1,20 euro per 10 cm.

    c) Inscannen van b): 40% tot 60% van de prijs opgenomen in b).

2. Geschenkverpakkingen cadeaucheques: 0 tot 5 euro.

3. Dozen archief: 1 tot 5 euro.

4. Promotiemateriaal: 0 tot 100 euro.

5. Advertenties in uitgaven van publicaties van het stedelijk infoblad (en andere publicaties): 10 tot 2.000 euro.

6. Evenementen en activiteiten in de ruimste zin van het woord, andere dan onder andere a t/m d:

  • bv. VIP-arrangementen : 0 tot 250 euro.

7. Huurprijs Kerstkraampjes:
      a) stand waar versnaperingen en/of drank aangeboden worden : 250 tot 350 euro voor 2 dagen
      b) stand waar kerstartikelen aanboden worden : 100 tot 250 euro voor 2 dagen
      c) stand waar artikelen, andere dan deze opgenomen in a) en in b) te koop worden aangeboden :
          180 tot 250 euro voor 2 dagen
.  

8. Wandel- en fietsroutes: 0 tot 25 euro.

9. Verkoop brandhout voor personeelsleden: 0 tot 25 euro/m³;
    Transportkosten (binnen en buiten Deinze): 25 tot 50 euro.

10. Verkoop van vruchtensap (afkomstig uit de gemeentelijke boomgaard): 0 tot 3 euro per liter.

11. Visverloven:
      a) Jaarverlof voor de Martinusvijver: 15 tot 16,50 euro (enkel voor Deinzenaren);
      b) Jaarverlof voor de Ijsput: 15 tot 16,50 euro (enkel voor Deinzenaren);
      c) Dagverlof voor de Martinusvijver: 5 tot 5,75 (voor Deinzenaren en niet-Deinzenaren);
      d) Dagverlof voor de Ijsput: 5 tot 5,75 euro (voor Deinzenaren en niet-Deinzenaren).

  • Niet-Deinzenaren kunnen enkel aanspraak maken op een jaarverlof indien zij lid zijn van een Deinse hengelclub
  • Niet-Deinse hengelclubs kunnen niet vissen op de Martinusvijver en de Ijsput.

12. Koffie voor bezoekers stadsarchief: 0,50 tot 1,50 euro.

13. Buurtfietsenstalling: gebruik 0 tot 50 euro per jaar.

14. Boomsteunpalen : 3 tot 7 euro.

H) Kortingen/Vrijstellingen

Artikel 2
1.
Voor de rubrieken A) Bibliotheek voor de activiteiten opgenomen onder 2 tot en met 4, B) Welzijn voor de categorieën opgenomen onder 1, 2, 3 en 5, C) Jeugd voor de categorieën opgenomen onder 1, 2 en 4 en D) Academies voor de activiteiten opgenomen onder 1 en 2 kunnen de hierna opgenomen kortingen/vrijstellingen toegepast worden:

80 % korting aan de bezitters van een UiTPAS Leie Schelde met kansentarief. Deze doelgroep moet aan volgende voorwaarden voldoen:

  1. Inwoner zijn van één van de deelnemende steden en gemeenten of er zijn / haar / hun gewoonlijke verblijfplaats hebben binnen een zorginstelling;
  2. En behoren tot één van de onderstaande categorieën:
    • recht hebben op de verhoogde tegemoetkoming voor gezondheidszorgen.
    • toegelaten zijn tot collectieve schuldenregeling bij een erkend schuldbemiddelaar. Dit kan zowel gaan om dossiers die via het OCMW als een advocaat verlopen.
      • De UiTPAS Leie Schelde met kansentarief wordt voor het criterium van collectieve schuldenregeling toegekend aan elke rechthebbende met inbegrip van de inwonende gezinsleden die ten laste zijn van de gerechtigde.
    • personen die in het bezit zijn van een EDC (European Disability Card).
    • Pleegkinderen. Hiertoe wordt zowel de gezinsondersteunende, perspectief-zoekende en perspectief-biedende pleegzorg gerekend.
    • doelgroep toegelaten op basis van doorverwijzing op maat.

Bij activiteiten die worden georganiseerd in samenwerking met verenigingen kunnen leden van deze vereniging van een korting genieten van 5 tot 50%.

Aan begeleiders van personen met een beperking kan een korting toegestaan worden van 0 tot 100%.

2. Voor de rubriek D) Academies voor deel 8: verhuur instrumenten kan een korting van 0 tot 10 euro per instrument / per schooljaar toegestaan worden voor leerlingen die tijdens de inschrijvingen in aanmerking komen voor het verminderd inschrijvingsgeld (zoals vastgelegd in de omzendbrief “Inschrijvingen en toelatingsvoorwaarden in het deeltijds kunstonderwijs”).

3. Voor de rubriek G6) evenementen: voor verkoop van drank bij eigen evenementen van de stad zonder winstgevende bedoeling (genre feest voor personen met een beperking) kan een korting van 0 tot 1 euro op de drankprijzen zoals vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 24 maart 2022 (en mogelijke latere wijzigingen) toegestaan worden.

4. Voor de rubriek G7) verhuur kerstkraampjes: stand voor 2 x 2 dagen : korting op de prijzen in a), b) en c) : van 0 tot 50 %.

I) Maatregelen bij weigering van betaling

Artikel 3
Bij weigering of nalatigheid om de retributie te betalen, geschiedt de invordering volgens de regels van de burgerlijke rechtspleging voor het betwiste gedeelte.

Voor het niet-betwiste gedeelte van de niet-fiscale vorderingen geschiedt de invordering overeenkomstig artikel 177 van het decreet van 22 december 2017 en latere wijzigingen over het lokaal bestuur.

Publieke stemming
Aanwezig: Tess Minnens, Jan Vermeulen, Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Nathalie Lambrecht, Marleen Vanlerberghe, Annick Verstraete, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Paul Soetaert, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Jan Pauwels, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Eva Martens, Carline De Paepe, Kristof Van den Berghe, Peter De Maertelaere, Peter Parmentier, Els Baart, Stefanie De Vlieger
Voorstanders: Tess Minnens, Jan Vermeulen, Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Nathalie Lambrecht, Marleen Vanlerberghe, Annick Verstraete, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Paul Soetaert, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Jan Pauwels, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Eva Martens, Carline De Paepe, Kristof Van den Berghe, Peter De Maertelaere, Peter Parmentier, Els Baart
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1
Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd de retributies vast te stellen, binnen de voorwaarden zoals bepaald in dit gemeenteraadsbesluit, en dit vanaf 1 januari 2024 tot en met 31 december 2025.

Artikel 2
Het gemeenteraadsbesluit van 25 mei 2023 over het vaststellen van de machtiging tot het heffen van retributies en de voorwaarden ervan – aanpassing wordt opgeheven vanaf 1 januari 2024 en vervangen door dit besluit.

Artikel 3
Een kopie van dit besluit wordt aan de financieel directeur bezorgd en aan de betrokken dienst belast met de toepassing van dit reglement.

Artikel 4
Dit besluit en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 1 en artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).