Terug
Gepubliceerd op 22/12/2023

Besluit  gemeenteraad

do 21/12/2023 - 19:30

Retributie- en algemeen reglement op inname openbaar domein voor verhuis- en (ver)bouwactiviteiten - aanpassing

Aanwezig: Tess Minnens, voorzitter van de gemeenteraad
Jan Vermeulen, burgemeester
Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Nathalie Lambrecht, schepenen
Marleen Vanlerberghe, schepen, voorzitter BCSD
Annick Verstraete, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Paul Soetaert, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Jan Pauwels, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Eva Martens, Carline De Paepe, Kristof Van den Berghe, Peter De Maertelaere, Peter Parmentier, Els Baart, gemeenteraadsleden
Stefanie De Vlieger, algemeen directeur
Verontschuldigd: Sabine Vermeulen, Ortwin Depoortere, gemeenteraadsleden
Sylvie Claeys, waarnemend gemeenteraadslid
Regelgeving

De gecoördineerde grondwet van 17 februari 1994, artikel 173.

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2de lid, 14°, over de bevoegdheden van de gemeenteraad.

Het bestuursdecreet van 7 december 2018.

Bijlagen

Het gemeenteraadsbesluit van 20 juni 2019 over het retributie- en algemeen reglement op inname openbaar domein voor verhuis- en (ver)bouwactiviteiten - aanpassing.

Motivering

In het huidige retributie- en algemeen reglement op inname openbaar domein voor verhuis- en (ver)bouwactiviteiten wordt gesteld dat elke aanvraag minstens 14 dagen voor de inname van het openbaar domein ingediend moet worden. In de praktijk merken we, zeker in het geval van kleine innames voor bvb. verhuizen, dat deze termijn niet realistisch is en vaak niet gerespecteerd wordt.

Het reglement wordt dan ook aangepast, waarbij er een onderscheid gemaakt wordt tussen innames zonder hinder voor voetgangers, fietsers of autoverkeer en met hinder voor voetgangers, fietsers of autoverkeer. In het eerste geval dienen de aanvragen minstens 3 werkdagen op voorhand aangevraagd te worden, in het tweede geval minstens 10 werkdagen.

Daarenboven wordt er ook een spoedprocedure voorzien voor aanvragen die toch niet binnen de aangegeven termijn ingediend worden. Voor de kleine innames wordt een administratieve kost van €20 aangerekend, voor de grotere €200.

Tot slot wordt er een bepaling toegevoegd voor innames die deels of gedeeltelijk zonder vergunning gebeuren (in tijd of in ruimte), waarbij een retributie wordt vastgelegd aan een tarief dat 50% hoger ligt van de reguliere tarieven.

Financiële impact

De ontvangsten van deze beslissing zullen geboekt worden op:

 meerjarenplan 2020-2025

 Exploitatie

 jaar

 2024-2025

 beleidsitem

 005000 - Patrimonium zonder maatschappelijk doel

 algemene rekening

 701026 - Ingebruikname openbaar domein

 actie

 geen

 krediet

 toereikend

Reglementen

Periode

Artikel 1
Er wordt voor een termijn aanvangend op 1 januari 2024 en eindigend op 31 december 2025 een retributie geheven op elke inname van het openbaar domein voor verhuis- en (ver)bouwactiviteiten.

Begripsomschrijving

Artikel 2
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder :

- verhuisactiviteiten : laad- en/of losactiviteiten van een bestel- en/of vrachtwagen(s).
- (ver)bouwactiviteiten : activiteiten welke de plaatsing van werfwagens, bouwmaterialen, werfafsluitingen, bouwstellingen, werfketen, containers, betonpompen, betonmixers, torenkranen, e.a. inhouden bij de inrichting van een bouwwerf.

In volgende straten worden de plaatsing van torenkranen niet toegestaan op het openbaar domein, en dienen ze verplicht op privaat terrein geplaatst te worden: Markt, Tolpoortstraat, Gentstraat, Kortrijkstraat, Stationsplein, Guido Gezellelaan, Gaversesteenweg, Georges Martensstraat, Cyriel Buyssestraat, C.V. Der Cryssenstraat, Nevelemarkt, Kortemunt, Landegemdorp, gedeelte Vosselarestraat (tussen Veldbloemlaan en Landegemdorp), gedeelte Brouwijstraat (tussen huisnr. 12 en Landegemdorp), gedeelte Stationsstraat (tussen huisnr. 3 en Landegemdorp), gedeelte Kerkstraat (tussen huisnr. 7 en Landegemdorp), gedeelte Merendreedorp (tussen huisnr. 33 en Veldestraat), gedeelte Hansbekedorp (tussen huisnr. 10 en 33).

Algemeen

Artikel 3
Voor het uitvoeren van werken, zoals omschreven onder artikel 2, waarbij een gedeelte van het openbaar domein ingenomen wordt, dient een (signalisatie)vergunning aangevraagd te worden via het standaard aanvraagformulier.

Artikel 4
Elke aanvraag voor het innemen van het openbaar domein dient schriftelijk te gebeuren. Voor iedere vernieuwing, verlenging of aanpassing dient er nieuwe schriftelijke aanvraag te gebeuren. Bij gebreke van een aanvraag of bij onvolledigheid, onjuiste of onnauwkeurige aanvraag wordt de aanvrager belast volgens de gegevens waarover het stadsbestuur beschikt.

Artikel 5
Aanvragen voor innames openbaar domein zonder hinder voor voetgangers, fietsers of autoverkeer dienen minstens 3 werkdagen op voorhand (de dag van de aanvraag en dag van uitvoering niet inbegrepen) aangevraagd te worden.

Voor aanvragen voor innames openbaar domein die deze termijnen niet respecteren, is een spoedprocedure mogelijk. Hierbij wordt een administratieve kost van €20 aangerekend.

Artikel 6
Aanvragen voor innames openbaar domein met hinder voor voetgangers, fietsers of autoverkeer dienen minstens 10 werkdagen op voorhand (de dag van de aanvraag en dag van uitvoering niet inbegrepen) aangevraagd te worden.

Aanvragen voor innames openbaar domein die deze termijnen niet respecteren, zal een bijkomende administratieve kost van €200 aangerekend worden. Aanvragen ingediend binnen 5 werkdagen voor de geplande inname (de dag van de aanvraag en dag van uitvoering niet inbegrepen) worden niet behandeld.

Artikel 7
Er moet bij de inname altijd een vrije doorgang van 1,5 m gegarandeerd worden op het voetpad. Mits grondige motivatie van de aanvrager kan hierop een uitzondering toegestaan worden. In dit geval moet de aanvrager een gedetailleerd plan met de signalisatie en eventuele omleiding aan het stadsbestuur bezorgen.

Artikel 8
Wanneer er meer oppervlakte van het openbaar domein wordt ingenomen, dient er een nieuwe vergunning aangevraagd te worden. Wanneer er minder oppervlakte van het openbaar domein wordt ingenomen, dient de aanvrager dit op eigen initiatief te melden.

Artikel 9
De toelating voor het innemen van openbaar domein wordt verleend op naam van de aanvrager.

Artikel 10
De toelating voor het innemen van het openbaar domein is beperkt in tijd.

Artikel 11
Het stadsbestuur kan altijd bijkomende voorwaarden opleggen aan de aanvrager.

Artikel 12
Het signaleren van inname van het openbaar domein is een verantwoordelijkheid van de aanvrager en dient te gebeuren volgens de geldende wetgeving.

Artikel 13
De toelating voor het innemen van het openbaar domein kan door het college van burgemeester en schepenen ingetrokken of voor een bepaalde duur geschorst worden indien dit noodzakelijk geacht wordt. De intrekking of tijdelijke schorsing geeft geen enkel recht op enige schadevergoeding.

Artikel 14
Ingeval er na het einde van de inname beschadiging of verontreiniging vastgesteld wordt, wordt de aanvrager ertoe gehouden om de aangebrachte schade te herstellen of te vergoeden.

Artikel 15
Het stadsbestuur is altijd gerechtigd controle uit te voeren met het oog op een correcte toepassing van deze reglementering. Hiertoe dient de door het college van burgemeester en schepenen afgeleverde vergunning tot ingebruikname van het openbaar domein op het verhuisadres/werf aanwezig te zijn.

Schuldenaar

Artikel 16
De retributie is verschuldigd door de aanvrager van de inname van het openbaar domein voor verhuis en (ver)bouwactiviteit op privé-domein zoals omgeschreven onder artikel 2, en bij ontstentenis van een aanvraag, door de uitvoerder van de werken of de innemer van het openbaar domein.

Vrijstelling

Artikel 17
Er wordt vrijstelling van retributie verleend voor de ingenomen oppervlakte in volgende gevallen :
- bij verhuis- of (ver)bouwactiviteiten door of voor rekening van het gewest, provincie, stad, openbare instellingen of erkende instellingen van openbaar nut;
- bij mobiele werkplaatsen voor de aanleg van openbare nutsleidingen;
- bij inname van het openbaar domein langer dan 1 dag langsheen gewestwegen (N-wegen) waarop de retributie van het Vlaams Gewest van toepassing is.

Tarieven

Artikel 18
De retributie wordt als volgt vastgesteld :

- inname voor verhuisactiviteiten en (ver)bouwactiviteiten in straten met regime betalend parkeren/blauwe zone : 1,00 euro/m²/dag.

- inname voor verhuisactiviteiten en (ver)bouwactiviteiten in overige straten : 0,50 euro/m²/dag.

In straten waar de parkeerplaatsen afgebakend gemarkeerd zijn, worden volledige parkeerplaatsen (12 m²) aangerekend, ook al worden deze slechts gedeeltelijk ingenomen.
Voor de berekening van de retributie bij een werfinrichting wordt de oppervlakte beschouwd van de omschreven veelhoek begrensd door enerzijds de rooilijn of ontworpen rooilijn en anderzijds de uiterste punten van de werfinrichting welke het voorwerp van de inname uitmaakt. indien een rooilijn ontbreekt, geldt de inname vanaf de grens met de privé-eigendommen. Elk gedeelte van een vierkante meter wordt als een volle vierkante meter beschouwd.

Indien de inname van het openbaar domein een afsluiting of een circulatiewijziging (invoeren éénrichtingsverkeer, en andere...) van de openbare weg noodzaakt, dan wordt bijkomend 100 euro/dag aangerekend.

De retributie is ondeelbaar en voor gans de aangevraagde en goedgekeurde periode verschuldigd. Iedere begonnen dag wordt gerekend als een volle dag.

Voor de inname zonder vergunning, of dat deel van de oppervlakte/tijdsduur dat niet in de vergunning is voorzien, wordt een retributie vastgelegd aan een tarief dat 50% hoger ligt dan bovengenoemde tarieven.

Inning

Artikel 19
Aan de retributieplichtige wordt een factuur met het verschuldigde bedrag toegezonden. Het verschuldigde bedrag wordt betaald binnen dertig dagen vanaf de verzending van de factuur.

Artikel 20
Bij weigering of nalatigheid om de retributie te betalen, geschiedt de invordering volgens de regels van de burgerlijke rechtspleging voor het betwiste gedeelte.

Voor het niet- betwiste gedeelte van de niet-fiscale vorderingen geschiedt de invordering overeenkomstig artikel 177 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

Publieke stemming
Aanwezig: Tess Minnens, Jan Vermeulen, Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Nathalie Lambrecht, Marleen Vanlerberghe, Annick Verstraete, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Paul Soetaert, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Jan Pauwels, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Eva Martens, Carline De Paepe, Kristof Van den Berghe, Peter De Maertelaere, Peter Parmentier, Els Baart, Stefanie De Vlieger
Voorstanders: Tess Minnens, Jan Vermeulen, Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Nathalie Lambrecht, Marleen Vanlerberghe, Annick Verstraete, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Paul Soetaert, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Jan Pauwels, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Eva Martens, Carline De Paepe, Kristof Van den Berghe, Peter De Maertelaere, Peter Parmentier, Els Baart
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1
Er wordt voor een termijn aanvangend op 1 januari 2024 en eindigend op 31 december 2025 een retributiereglement geheven op inname openbaar domein voor verhuis- en (ver)bouwactiviteiten.

Artikel 2
Het gemeenteraadsbesluit van 20 juni 2019 over het retributiereglement op inname openbaar domein voor verhuis- en (ver)bouwactiviteiten - aanpassing, wordt opgeheven vanaf 1 januari 2024 en vervangen door dit besluit.

Artikel 3
Een kopie van dit besluit wordt aan de financieel directeur bezorgd en aan de betrokken dienst belast met de toepassing van dit reglement.

Artikel 4
Dit besluit en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 1 en artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).