De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen, meer specifiek de artikels 1, 2 en 3.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikels 40 en 41 over de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het decreet van 30 november 2007 (en latere wijzigingen) betreffende het flankerend onderwijsbeleid op lokaal niveau.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 28 februari 2023 over het subsidiekader stad en OCMW Deinze en eventuele latere wijzigingen.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 4 juli 2023 over een gedeeltelijke terugbetaling van zwembeurten in het basisonderwijs.
Het online aanvraagformulier tot het bekomen van een gedeeltelijke terugbetaling van zwembeurten in het basisonderwijs.
Het decreet flankerend onderwijsbeleid voorziet in de gelijke toegang van de scholen tot het zwembad. Omdat het niet mogelijk en niet wenselijk is om alle Deinse scholen in Palaestra te laten zwemmen, wordt de meerprijs voor toegang tot andere zwembaden verrekend voor de scholen die buiten Deinze zwemmen.
Tot nu toe gebeurde dat aan de hand van de ingediende facturen van de betreffende zwembaden. Deze werkwijze zorgt zowel bij de scholen als bij de betrokken stadsdiensten voor een grote werkbelasting, die niet in verhouding staat t.o.v. de geringe bedragen.
Een subsidiereglement zal de werkwijze aanzienlijk vereenvoudigen.
Het krediet om deze beslissing uit te voeren is voorzien op:
meerjarenplan 2020-2025 |
Exploitatie |
jaar |
2023 |
beleidsitem |
088900 - Ondersteunende diensten van het onderwijs |
algemene rekening |
649200 * - Samenwerkingsovereenkomsten |
actie |
geen |
krediet |
1.000 euro |
* Te verschuiven van 649200 naar 649150 (via aanpassing meerjarenplan 2023/2)
Periode
Artikel 1
Er wordt voor een termijn aanvangend op 1 september 2023 en eindigend op 31 december 2025 een subsidiereglement gevestigd voor het toekennen van een gedeeltelijke terugbetaling van zwembeurten in het basisonderwijs.
Begunstigden
Artikel 2
De basisscholen van Deinze die met leerlingen gaan zwemmen buiten Deinze kunnen een gedeeltelijke terugbetaling ontvangen.
Bedrag van de subsidie
Artikel 3
Het bedrag van de subsidie is gelijk aan het verschil tussen de prijs van een schoolzwembeurt in Palaestra met de prijs van een schoolzwembeurt in het zwembad waar de betrokken school gaat zwemmen, vermenigvuldigd met het aantal zwembeurten van het betreffende schooljaar.
Artikel 4
Wanneer een school zwembeurten organiseert in een eigen zwembad, bedraagt het subsidiebedrag € 0,15 per zwembeurt.
Artikel 5
De zwembeurten die vanuit het departement onderwijs (1 jaar gratis zwemmen) bekostigd worden, komen niet in aanmerking voor subsidiëring en mogen dus niet ingediend worden bij de aanvraag.
Procedure (aanvraag, beslissing, staving)
Aanvraag van de subsidie
Artikel 6
De subsidie kan per schooljaar aangevraagd worden. Deadline voor het indienen van de aanvraag is 15 september, voor het volledige voorbije schooljaar. De subsidie wordt voor 31 december van dat jaar uitbetaald.
Artikel 7
Aanvragen kunnen enkel via het daartoe bestemde online formulier dat te vinden is op www.deinze.be/onderwijs.
Artikel 8
De facturen van het zwembad gelden als bewijsstukken. De school dient deze voor te leggen wanneer het college van burgemeester en schepenen daarom verzoekt.
Betwistingen
Artikel 9
Alle betwistingen over de toepassing van onderhavig reglement worden beslecht door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 1
Er wordt voor een termijn aanvangend op 1 september 2023 en eindigend op 31 december 2025 een subsidiereglement gevestigd voor het toekennen van de gedeeltelijke terugbetaling van zwembeurten in het basisonderwijs.
Artikel 2
Het online aanvraagformulier, zoals in bijlage geviseerd, voor het bekomen van de subsidie opgenomen in artikel 1, wordt goedgekeurd.
Artikel 3
De kredieten opgenomen voor deze uitgave zullen verschoven worden van AR 649200/BI 088900 naar AR 649150/BI 088900 via aanpassing van het meerjarenplan 2023/2.
Artikel 4
Een kopie van dit besluit wordt aan de financieel directeur bezorgd en aan de betrokken dienst belast met de toepassing van dit reglement.
Artikel 5
Dit besluit en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 1 en artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).