De voorzitter opent de zitting op 23/01/2025 om 23:28.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 77 en 78 over de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
De notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 november 2024 en 5 december 2024.
De notulen van de vorige zitting worden goedgekeurd.
Enig artikel
De notulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 november 2024 en 5 december 2024 worden goedgekeurd.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikelen 77 en 78 over de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
De beslissing van het vast bureau van 16 juli 2019 en latere wijzigingen houdende vaststelling van de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel.
De beslissing van de gemeenteraad van 28 februari 2019 houdende het vaststellen van het begrip "dagelijks personeelsbeheer".
De algemeen directeur is op basis van artikel 170 van het decreet over het lokaal bestuur bevoegd voor het dagelijks personeelsbeheer. De algemeen directeur kan de uitoefening van het dagelijks personeelsbeheer toevertrouwen aan andere personeelsleden.
De raad is op grond van artikel 40§1 van hetzelfde decreet, behoudens delegatie van deze bevoegdheid aan het college, bevoegd om te bepalen wat onder het begrip "dagelijks personeelsbeheer" moet worden verstaan. Gezien de vorige vaststelling dateert van 2019 en gezien de start van een nieuwe legislatuur, is het aangewezen het begrip "dagelijks personeelsbeheer" te actualiseren.
Deze beslissing valt niet onder de visumplicht en heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1
De raad gaat akkoord met de invulling van het begrip "dagelijks personeelsbeheer":
I. Loopbaan:
- Vaststellen van functiebeschrijvingen (met uitzondering van AD, AAD, FD en AFD)
- Vorming:
- Feedback en opvolging tijdens de loopbaan
- Bevordering/interne personeelsmobiliteit
- Aanstellen van leerkrachten binnen de gemeentescholen voor korte vervangingen
II. Opdrachthouderschap en waarnemen hogere functie
- Beslissingen inzake opdrachthouderschap
- In kennis stellen van de in aanmerking komende personeelsleden
- Beoordelen van de ingediende kandidaturen
- Voorstellen personeelslid waarneming hogere functie met bijhorende waarnemingstoelage en salarisschaal
III. Salaris
- Vaststellen individuele jaarsalaris, met inbegrip van de meerekenbare diensten/ervaring en/of anciënniteiten
- Functionele loopbaan: goedkeuren van de doorschaling
- Beslissen over uitbetaling overuren bij uitdiensttreding
IV. Toelagen, vergoedingen sociale voordelen:
- Aanduiden personeelsleden met recht op toelagen voorzien in de RPR
V. Verloven en afwezigheden:
- Goedkeuren alle soorten individuele verlofaanvragen
- Goedkeuren aanvragen thematische loopbaanonderbreking, Vlaams Zorgkrediet en andere tijdelijke loopbaanmaatregelen
- Ziekte:
VI. Welzijn:
- Inschakelen van de externe dienst voor preventie en welzijn op het werk i.h.k.v. begeleiding van medewerkers door een (burn-out) coach
VII. Werkmiddelen:
- Terbeschikkingstelling van werkmiddelen:
VIII. Prestaties:
- Vaststellen en wijzigen van uurroosters van personeelsleden
- Goedkeuren van prestaties buiten het uurrooster
- Inzetten van personeel op een andere standplaats of tijdelijk andere arbeid
IX. Andere
- Nemen van maatregelen van inwendige orde met het oog op de verbetering of de verzekering van de goede werking van de diensten
- Beslissen over (onbezoldigde) stage-aanvragen
- Beslissen over onbezoldigd vrijwilligerswerk
- Beslissen over hoogdringende aanstelling jobstudenten
- Interne communicatie over personeelsaangelegenheden
- Individuele toewijzing van de bevoegdheid van een personeelslid om elektrische installaties te bedienen
Artikel 2
De algemeen directeur oefent diens bevoegdheden inzake dagelijks personeelsbeheer uit binnen de grenzen en volgens de modaliteiten bepaald in de reglementen met betrekking tot het personeel, de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement in het bijzonder. Over deze gedelegeerde bevoegdheid wordt maandelijks gerapporteerd aan het vast bureau.
Artikel 3
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn op de webtoepassing van de stad (artikel 285 § 2, 1° en § 3 en artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen).
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 41, 56 en 186.
De beslissing van de OCMW-raad van 24 januari 2019 houdende de delegatie bevoegdheid organogram, personeelsformatie, rechtspositieregeling en arbeidsreglement.
Het Decreet Lokaal Bestuur voorziet in enkele delegatiemogelijkheden.
Er wordt voorgesteld om de bevoegdheid voor de vaststelling en wijziging van het organogram, de personeelsreglementen (rechtspositieregeling en arbeidsreglement) en dadingen met personeelsleden m.b.t. de beëindiging van het dienstverband te delegeren aan het vast bureau en wel om volgende redenen:
Artikel 1
Met onmiddellijke ingang wordt het vast bureau bevoegd voor de vaststelling en de wijziging van het organogram en de personeelsformatie.
Artikel 2
Met onmiddellijke ingang wordt het vast bureau bevoegd voor de vaststelling en wijziging van de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement voor het gemeentepersoneel.
Artikel 3
Met onmiddellijke ingang wordt het vast bureau bevoegd voor het aangaan van dadingen met personeelsleden m.b.t. de beëindiging van het dienstverband.
Artikel 4
Het vast bureau rapporteert jaarlijks over deze delegatiebevoegdheid via het rapport organisatiebeheersing.
Artikel 5
Deze delegatie geldt tot en met 30 juni 2031.
Artikel 6
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn op de webtoepassing van de stad (artikel 285 § 2, 1° en § 3 en artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen).
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 332 § 1 derde lid.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
De brief van 14 november 2024 van het Agentschap Binnenlands Bestuur met in bijlage het besluit van de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen over de goedkeuring van de jaarrekening 2023 van de stad en het O.C.M.W. Deinze en in een tweede bijlage de technische bemerkingen en aanbevelingen.
De O.C.M.W.-raad stelde op 20 juni 2024 de jaarrekening 2023 deel O.C.M.W. Deinze vast. De gemeenteraad keurde in zitting van 20 juni 2024 de jaarrekening 2023 deel O.C.M.W. Deinze goed, waardoor de jaarrekening 2023 in zijn geheel (stad en O.C.M.W.) definitief werd vastgesteld.
De gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen keurde de jaarrekening 2023 van de stad en het O.C.M.W. Deinze goed. Dit werd meegedeeld per brief van 14 november 2024. De O.C.M.W.-raad neemt hiervan kennis.
Artikel 1
De O.C.M.W.-raad neemt kennis van het besluit van de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen, meegedeeld per brief van 14 november 2024, over de goedkeuring van de jaarrekening 2023 van de stad en het O.C.M.W. Deinze.
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn op de webtoepassing van de stad (artikel 285 § 2, 1° en § 3 en artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen).
De statuten van het Zorgbedrijf Meetjesland vereniging van de O.C.M.W.'s van Evergem, Maldegem en Deinze, zoals opgenomen in de notariële akte ondertekend op 20 oktober 2016, en zoals voor het laatst gewijzigd bij notariële akte van 30 juni 2023, en inzonderheid artikel 14 dat de bevoegdheid tot het vaststellen van het budget van het Zorgbedrijf Meetjesland toewijst aan de Algemene Vergadering en artikel 23.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder de artikels 77, 78 en 490.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het ministerieel besluit van 30 maart 2018 tot uitvoering van de aangepaste regels over de beleids- en beheerscyclus.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
De herziening 6 van het meerjarenplan 2020-2025 van het Zorgbedrijf Meetjesland (budgetwijziging 2024 en budget 2025).
De beslissing van 27 november 2024 van de Algemene Vergadering van het Zorgbedrijf Meetjesland over de goedkeuring van de herziening 6 van het meerjarenplan 2020-2025.
De herziening 6 van het meerjarenplan 2020-2025 van het Zorgbedrijf Meetjesland (budgetwijziging 2024 en budget 2025) werd goedgekeurd door de Algemene Vergadering op 27 november 2024. De bijdrage van het O.C.M.W. Deinze bedraagt:
Deze bedragen zijn opgenomen in de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (10) van stad en O.C.M.W.
De O.C.M.W.-raad neemt kennis van de herziening 6 van het meerjarenplan 2020-2025 van het Zorgbedrijf Meetjesland (budgetwijziging 2024 en budget 2025) en van de werkings- en investeringssubsidie voor 2025.
Deze uitgave is onderworpen aan het voorafgaand visum.
De investeringstoelage is in het meerjarenplan 2020-2025 op 2025 voorzien op:
meerjarenplan 2020-2025 |
investering |
jaar |
2025 |
investeringsproject |
IP007 - overig beleid |
beleidsdoelstelling |
D10 - verstrekken toelagen |
actieplan |
AP026 - buitengewone toelagen |
actie |
19034 - buitengewone toelage aan Zorgbedrijf Meetjesland |
subproject |
19034/01 - buitengewone toelage aan Zorgbedrijf Meetjesland |
095301 - woon- en zorgcentra |
|
algemene rekening |
664100 - toegestane investeringssubsidies - O.C.M.W.-verenigingen |
krediet |
76.000 + 171.600 + 25.000 euro = 272.600 euro; opgenomen in AMJP 2020-2025 (6) Zorgbedrijf : 269.600 euro |
De algemene werkingstoelage is in het meerjarenplan 2020-2025 op 2025 voorzien op:
meerjarenplan 2020-2025 |
exploitatie |
jaar |
2025 |
beleidsitem |
094990 - thuiszorgdiensten - zorgbedrijf |
algemene rekening |
649300 - algemene werkingssubsidies Zorgbedrijf Meetjesland |
krediet |
376.964 + 582.438 euro = 959.402 euro min ristorno : 64.555 euro = netto : 894.847 euro; opgenomen in AMJP 2020-2025 (6) Zorgbedrijf : 726.181 euro |
Gunstig visum 2025/2 van Sabine Vermeersch van 02 januari 2025
Artikel 1
De O.C.M.W.-raad neemt kennis van de herziening 6 van het meerjarenplan 2020-2025 van het Zorgbedrijf Meetjesland (budgetwijziging 2024 en budget 2025). De bijdrage van het O.C.M.W. Deinze bedraagt:
Artikel 2
Dit besluit wordt ter kennis gebracht aan het Zorgbedrijf Meetjesland.
Artikel 3
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn op de webtoepassing van de stad (artikel 285 § 2, 1° en § 3 en artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen).
Het decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 78 tweede lid, 9° en 10° a), en artikel 84 § 3, 4° en § 4
De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 april 2019 over de vaststelling van het begrip dagelijks bestuur
Overzicht van de impact in het aantal dossiers bij verschillende drempelbedragen
Inzake overheidsopdrachten is de raad voor maatschappelijk welzijn op basis van DLB art. 78, 2e lid, 10° bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van de overheidsopdrachten.
De raad voor maatschappelijk welzijn kan deze bevoegdheid via een delegatiereglement 'dagelijks bestuur' al dan niet gedeeltelijk delegeren naar het vast bureau.
Op de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 april 2019 werd het begrip 'dagelijks bestuur' vastgesteld. Door het vernieuwen van de raad voor maatschappelijk welzijn krijgt de raad voor maatschappelijk welzijn terug de volheid van bevoegdheid zoals dit voorzien is in het decreet lokaal bestuur, en dient het delegatiereglement 'dagelijks bestuur' vernieuwd te worden.
In de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 april 2019 werd het begrip 'dagelijks bestuur' inzake overheidsopdrachten als volgt bepaald:
Er wordt voorgesteld om het begrip 'dagelijks bestuur' opnieuw vast te stellen met dezelfde modaliteiten.
Echter, uit juridisch advies blijkt dat het vast bureau op basis van DLB art. 84, §3, 4° de volledige bevoegdheid heeft voor het voeren van de plaatsingsprocedure, het gunnen en de uitvoering van de overheidsopdrachten. Dit betekent concreet dat wanneer tijdens de uitoefening van deze bevoegdheid de initiële raming van de procedure wordt overstegen door aanpassingen die voorzien zijn in de wetgeving overheidsopdrachten dit van oorsprong de bevoegdheid is van het vast bureau en dit dus niet moet worden gedelegeerd. In die zin is artikel 2 van de raadsbeslissing van 25 april 2019 niet rechtsgeldig en wordt deze niet hernomen in het nieuwe delegatiereglement 'dagelijks bestuur'.
De huidig geldende interne regels rond kredietbewaking bepalen dat wanneer er een kredietoverschrijding is van een investeringskrediet van 125.000 eBTW of meer dit aan de raad voor maatschappelijk welzijn moet worden voorgelegd voor het goedkeuring van een kredietverschuiving of moet worden verwerkt in een aanpassing meerjarenplan.
De wet van 17/06/2016 heeft de bevoegdheid tot afsluiten van leningen uit de toepassing van de wetgeving overheidsopdrachten gehaald. Bovendien was in het OCMW-decreet de bevoegdheid tot opnemen van leningen expliciet toegewezen aan het vast bureau, dit is niet hernomen in het decreet lokaal bestuur. Hierdoor komt in theorie de bevoegdheid hoe een leningsovereenkomst tot stand moet komen initieel bij de raad voor maatschappelijk welzijn te liggen (DLB art. 77,§1). De uitvoering van de raadsbeslissing behoort dan weer tot de bevoegdheid van het vast bureau. De kredieten van geraamde leningen zijn ingeschreven in het meerjarenplan, maar aangezien het opnemen van leningen omwille van fluctuaties op de internationale financiële markten timinggevoelig is, is het aangewezen de bevoegdheid te delegeren naar het vast bureau. Dezelfde redenering wordt gemaakt voor het plaatsen van beleggingen.
Bij hernieuwing van de raad voor maatschappelijk welzijn krijgt deze meteen volheid van bevoegdheid, dit betekent dat de delegatie 'dagelijks bestuur' instant komt te vervallen. Omdat een hernieuwing van het delegatiereglement praktisch pas kan op een eerstvolgende raad voor maatschappelijk welzijn, en dit zorgt voor een operationele grijze zone, wordt aan het nieuwe besluit een geldigheidsdatum toegevoegd tot en met de eerste zes maanden van de eerstvolgende nieuwe legislatuur.
Artikel 1
Inzake overheidsopdrachten worden beschouwd als opdrachten van dagelijks bestuur, waarvoor het vast bureau bevoegd is voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden:
Artikel 2
Als het vast bureau zijn bevoegdheden in het kader van artikel 56, § 4 van het decreet lokaal bestuur uitoefent (vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten in gevallen van dwingende en onvoorziene omstandigheden), zullen de besluiten in deze zin worden meegedeeld aan de raad voor maatschappelijk welzijn die er op zijn eerstvolgende vergadering akte van neemt.
Artikel 3
De bevoegdheid tot het aangaan van leningen en plaatsen van beleggingen, en de wijze waarop deze tot stand komen, worden gedelegeerd aan het vast bureau.
Artikel 4
Dit delegatiereglement is geldig tot en met 30 juni 2031.
Artikel 5
Dit besluit vervangt de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 april 2019 waarbij het begrip 'dagelijks bestuur' werd vastgesteld.
Artikel 6
Dit besluit zal worden opgenomen worden in het organisatiebeheersingssysteem.
Artikel 7
Dit besluit wordt in uitvoering van artikel 285 § 2 van het decreet lokaal bestuur bekend gemaakt via de lijst van de besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn op de webtoepassing van de stad.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 266.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, in het bijzonder artikel 99.
Het advies van de financieel directeur
De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24/01/2019 tot uitsluiting van de visumverplichting.
Op grond van artikel 266 van het decreet lokaal bestuur worden de voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom onderworpen aan een voorafgaand visum van de financieel directeur, die de wettigheid en regelmatigheid van de voorgenomen verbintenissen onderzoekt.
Ditzelfde artikel, derde lid, voorziet dat de raad voor maatschappelijk welzijn bepaalde categorieën van verrichtingen kan uitsluiten van deze visumverplichting, na advies van de financieel directeur en binnen de perken die vastgelegd zijn door de Vlaamse Regering.
De raad voor maatschappelijk welzijn van 24/01/2019 stelde de volgende voorgenomen verbintenissen vrij van de visumverplichting van de financieel directeur:
De voorgenomen financiële verbintenissen lager dan 25.000 euro exclusief btw. Voor het afsluiten van meerjarige opdrachten wordt voor het bepalen van de geraamde waarde van de opdracht rekening gehouden met vier jaar;
Aanstellingen van personeelsleden met een arbeidscontract van minder dan één jaar worden ook vrijgesteld van visumplicht;
Investeringstoelagen lager dan 10.000 euro.
Er wordt voorgesteld om met dezelfde modaliteiten de beslissing omtrent visumvrijstellingen te vernieuwen.
Bij hernieuwing van de raad voor maatschappelijk welzijn krijgt deze meteen volheid van bevoegdheid, dit betekent dat de beslissing omtrent visumvrijstellingen instant komt te vervallen. Omdat een hernieuwing van de visumvrijstellingen praktisch pas kan op een eerstvolgende raad voor maatschappelijk welzijn, en dit zorgt voor een operationele grijze zone, wordt aan het nieuwe besluit een geldigheidsdatum toegevoegd tot en met de eerste zes maanden van de eerstvolgende nieuwe legislatuur.
Artikel 1
Volgende voorgenomen verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom worden uitgesloten van voorafgaande visumplicht:
De voorgenomen financiële verbintenissen lager dan 25.000 euro exclusief btw. Voor het afsluiten van meerjarige opdrachten wordt voor het bepalen van de geraamde waarde van de opdracht rekening gehouden met vier jaar;
Aanstellingen van personeelsleden met een arbeidscontract van minder dan één jaar worden ook vrijgesteld van visumplicht;
Investeringstoelagen lager dan 10.000 euro.
Artikel 2
Dit besluit is geldig tot en met 30 juni 2031.
Artikel 3
Dit besluit vervangt de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24/01/2019 waarin de visumvrijstellingen werden bepaald.
Artikel 4
Dit besluit wordt in uitvoering van artikel 285 § 2 van het decreet lokaal bestuur bekend gemaakt via de lijst van de besluiten van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikelen 77 en 78 over de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
De statuten van EthiasCo.
De infofiche van EthiasCo.
Aan het begin van de nieuwe bestuursperiode in 2025 beslist de nieuwe raad voor maatschappelijk welzijn wie de mandaten zal invullen bij de verenigingen en instellingen waarbij ons bestuur is aangesloten.
De raad voor maatschappelijk welzijn duidt de vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger aan voor de algemene vergadering van EthiasCo.
Verschelde Delphine 22 stemmen voor, Verstraete Annick 2 stemmen voor, Claeys Gunnar 1 stem voor, Van Doorne Zoë 1 stem voor, Adams Alexander 0 stemmen voor, Baart Els 0 stemmen voor, Cocquyt Marc 0 stemmen voor, Cornelis Johan 0 stemmen voor, De Paepe Karlien 0 stemmen voor, De Reu Rutger 0 stemmen voor, De Spiegelaere Conny 0 stemmen voor, Debeurme Stephanie 0 stemmen voor, Depoortere Ortwin 0 stemmen voor, Dhanenes Bruno 0 stemmen voor, Dhondt Freija 0 stemmen voor, D'hondt Sofie 0 stemmen voor, Dobbelaere Ilse 0 stemmen voor, Evrard Olaf 0 stemmen voor, Lambrecht Nathalie 0 stemmen voor, Minnens Tess 0 stemmen voor, Neirynck Matthias 0 stemmen voor, Parmentier Peter 0 stemmen voor, Pauwels Jan 0 stemmen voor, Schaeck Hugo 0 stemmen voor, Standaert An 0 stemmen voor, Stroobandt Bram 0 stemmen voor, Thaeler Beatrice 0 stemmen voor, Van den Berghe Kristof 0 stemmen voor, Van Huffel Eric 0 stemmen voor, Van Thuyne Bart 0 stemmen voor, Vanlerberghe Marleen 0 stemmen voor, Vermaercke Bart 0 stemmen voor, Vermeulen Jan 0 stemmen voor, Vermeulen Ronny 0 stemmen voor, Vervaeke Filip 0 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 8 stemmen onthouden.
Claeys Gunnar 22 stemmen voor, Van Doorne Zoë 1 stem voor, Vermeulen Jan 1 stem voor, Verstraete Annick 1 stem voor, Adams Alexander 0 stemmen voor, Baart Els 0 stemmen voor, Cocquyt Marc 0 stemmen voor, Cornelis Johan 0 stemmen voor, De Paepe Karlien 0 stemmen voor, De Reu Rutger 0 stemmen voor, De Spiegelaere Conny 0 stemmen voor, Debeurme Stephanie 0 stemmen voor, Depoortere Ortwin 0 stemmen voor, Dhaenens Bruno 0 stemmen voor, Dhondt Freija 0 stemmen voor, D'hondt Sofie 0 stemmen voor, Dobbelaere Ilse 0 stemmen voor, Evrard Olaf 0 stemmen voor, Lambrecht Nathalie 0 stemmen voor, Minnens Tess 0 stemmen voor, Neirynck Matthias 0 stemmen voor, Parmentier Peter 0 stemmen voor, Pauwels Jan 0 stemmen voor, Schaeck Hugo 0 stemmen voor, Standaert An 0 stemmen voor, Sroobandt Bram 0 stemmen voor, Thaler Beatrice 0 stemmen voor, Van den Berghe Kristof 0 stemmen voor, Van Huffel Eric 0 stemmen voor, Van Thuyne Bart 0 stemmen voor, Vanlerberghe Marleen 0 stemmen voor, Vermaercke Bart 0 stemmen voor, Vermeulen Ronny 0 stemmen voor, Verschelde Delphine 0 stemmen voor, Vervaeke Filip 0 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 9 stemmen onthouden.
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn duidt mevrouw Delphine Verschelde aan als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van EthiasCo.
Artikel 2
De raad voor maatschappelijk welzijn duidt de heer Gunnar Claeys aan als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van EthiasCo.
Artikel 3
Indien de raad voor maatschappelijk welzijn het besluit voor de aanstelling van de vertegenwoordiger van de algemene vergadering niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende vernieuwing van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Artikel 4
EthiasCo krijgt een kopie van deze beslissing.
Artikel 5
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn op de webtoepassing van de stad (artikel 285 § 2, 1° en § 3 en artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen).
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikelen 77 en 78 over de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
De statuten van Zorgbedrijf Meetjesland.
Het huishoudelijk reglement en corporate goverance handvest Zorgbedrijf Meetjesland welzijnsvereniging, onderworpen aan het decreet lokaal bestuur van 21 december 2017 en inzonderheid deel 3, titel 4, hoofdstuk 2.
De wijziging aan de beheersovereenkomst tussen het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn Evergem, het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn Maldegem, het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn Deinze, het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn Lievegem en het zorgbedrijf Meetjesland.
De e-mail van het Zorgbedrijf Meetjesland van 5 december 2024 over de installatie van de nieuwe vertegenwoordigers van het Zorgbedrijf Meetjesland.
De algemene vergadering wordt samengesteld door leden uit de raad voor maatschappelijk welzijn, overeenkomstig de bepalingen van artikel 11 van de statuten. Voor OCMW Deinze worden 9 leden verkozen. Deze leden worden door de raad van maatschappelijk welzijn aangewezen bij geheime stemming en in één enkele stemronde. Elk lid van de raad voor maatschappelijk welzijn beschikt daarbij over één stem. Bij staking van stemmen is de jongste kandidaat in jaren verkozen. Wat de leden van de algemene vergadering betreft geldt geen gender-vereiste.
Er worden geen plaatsvervangers voorzien voor de algemene vergadering. Er is wel een systeem van volmachten. In de beheersovereenkomst werd afgesproken dat de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst zou worden opgenomen in de delegatie van elke OCMW in de algemene vergadering.
De raad van bestuur wordt eveneens samengesteld door leden uit de raad voor maatschappelijk welzijn, overeenkomstig de bepalingen van artikel 15 van de statuten. Voor OCMW Deinze worden 3 bestuurders verkozen.
In de beheersovereenkomst werd afgesproken dat de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst zou worden opgenomen in de delegatie van elke OCMW in de raad van bestuur.
Deze bestuurders worden door de raad voor maatschappelijk welzijn aangewezen bij geheime stemming in in één enkele stemronde. Elk lid van de raad voor maatschappelijk welzijn beschikt daarbij over één stem. Bij staking van stemmen is de jongste kandidaat in jaren verkozen.
Er worden geen plaatsvervangers voorzien.
Voor de raad van bestuur geldt nu ook de decretale verplichting dat maximaal twee derde van de bestuurders van hetzelfde geslacht zouden zijn. Dit betekent dat van de 12 leden van de raad van bestuur, er maximaal 8 van hetzelfde geslacht mogen zijn. Het is dus aangewezen dat de genderdiversiteit gewaarborgd wordt binnen de delegatie van ons bestuur.
Pauwels Jan 13 stemmen voor, De Spiegelaere Conny 10 stemmen voor, Vanlerberghe Marleen 9 stemmen voor, Depoortere Ortwin 2 stemmen voor, Adams Alexander 0 stemmen voor, Baart Els 0 stemmen voor, Claeys Gunnar 0 stemmen voor, cocquyt Marc 0 stemmen voor, Cornelis Johan 0 stemmen voor, De Paepe Karlien 0 stemmen voor, De Reu Rutger 0 stemmen voor, Debeurme Stephanie 0 stemmen voor, Dhaenens Bruno 0 stemmen voor, Dhondt Freija 0 stemmen voor, D'hondt Sofie 0 stemmen voor, Dobbelaere Ilse 0 stemmen voor, Evard Olaf 0 stemmen voor, Lambrecht Nathalie 0 stemmen voor, Minnens Tess 0 stemmen voor, Neirynck Matthias 0 stemmen voor, Parmentier Peter 0 stemmen voor, Schaeck Hugo 0 stemmen voor, Standaert An 0 stemmen voor, Stroobandt Bram 0 stemmen voor, Thaler Beatrice 0 stemmen voor, Van den Berghe Kristof 0 stemmen voor, Van Doorne Zoë 0 stemmen voor, Van Huffel Eric 0 stemmen voor, Van Thuyne Bart 0 stemmen voor, Vermaercke Bart 0 stemmen voor, Vermeulen Jan 0 stemmen voor, Vermeulen Ronny 0 stemmen voor, Verschelde Delphine 0 stemmen voor, Verstraete Annick 0 stemmen voor, Vervaeke Filip 0 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Baart Els 4 stemmen voor, Claeys Gunnar 4 stemmen voor, De Spiegelaere Conny 4 stemmen voor, Pauwels Jan 4 stemmen voor, Thaler Beatrice 4 stemmen voor, Vervaeke Filip 4 stemmen voor, Adams Alexander 3 stemmen voor, Verstraete Annick 3 stemmen voor, Dhondt Freija 2 stemmen voor, Evrard Olaf 2 stemmen voor, Cocquyt Marc 0 stemmen voor, Cornelis Johan 0 stemmen voor, De Paepe Karlien 0 stemmen voor, De Reu Rutger 0 stemmen voor, Debeurme Stephanie 0 stemmen voor, Depoortere Ortwin 0 stemmen voor, Dhaenens Bruno 0 stemmen voor, D'hondt Sofie 0 stemmen voor, Dobbelaere Ilse 0 stemmen voor, Lambrecht Nathalie 0 stemmen voor, Minnens Tess 0 stemmen voor, Neirycnk Matthias 0 stemmen voor, Parmentier Peter 0 stemmen voor, Schaeck Hugo 0 stemmen voor, Standaert An 0 stemmen voor, Stroobandt Bram 0 stemmen voor, Van den Berghe Kristof 0 stemmen voor, Van Doorne Zoë 0 stemmen voor, Van Huffel Eric 0 stemmen voor, Van Thuyne Bart 0 stemmen voor, Vanlerberghe Marleen 0 stemmen voor, Vermaercke Bart 0 stemmen voor, Vermeulen Jan 0 stemmen voor, Vermeulen Ronny 0 stemmen voor, Verschelde Delphine 0 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Artikel 1
Volgende leden van de raad voor maatschappelijk welzijn zijn aangewezen als lid van de algemene vergadering van het Zorgbedrijf Meetjesland:
Artikel 3
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn op de webtoepassing van de stad (artikel 285 § 2, 1° en § 3 en artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen).
Enig artikel
Er werden geen mondelinge vragen ingediend.
De voorzitter sluit de zitting op 23/01/2025 om 23:49.
Namens OCMW-raad,
Stefanie De Vlieger
algemeen directeur
Tess Minnens
voorzitter