Terug
Gepubliceerd op 21/12/2020

Besluit  gemeenteraad

do 17/12/2020 - 19:30

Subsidiereglement voor het toekennen van subsidie voor het nemen van handelskernversterkende maatregelen

Aanwezig: Sofie D'hondt, voorzitter
Jan Vermeulen, burgemeester
Norbert De Mey, Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Trees Van Hove, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, schepenen
Marleen Vanlerberghe, schepen, voorzitter BCSD
André Claeys, Annick Verstraete, Dirk Stroobandt, Hans Martens, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Paul Soetaert, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Nadia Sucaet, Tess Minnens, Jan Pauwels, Nathalie Lambrecht, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Eva Martens, Carline De Paepe, Kristof Van den Berghe, gemeenteraadsleden
Stefanie De Vlieger, algemeen directeur
Verontschuldigd: Sabine Vermeulen, Bart Vandekerckhove, Ortwin Depoortere, gemeenteraadsleden
Regelgeving

De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen, meer specifiek de artikels 1, 2 en 3.

Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikels 40 en 41 over de bevoegdheid van de gemeenteraad.

Het bestuursdecreet van 7 december 2018.

Bijlagen

Het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2019 over de vestiging van een subsidiereglement voor het nemen van handelskernversterkende maatregelen voor een termijn van 1 jaar (= 2020).

Aanvraagformulier voor de subsidie voor het nemen van handelskernversterkende maatregelen.

Het advies van het economisch forum van 30 november 2020.

Motivering

Het decreet integraal handelsvestigingenbeleid verwacht van de steden en gemeenten dat zij inspanningen leveren voor het voeren van een kernversterkend winkelbeleid.

In strategisch commercieel plan van 2014, goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 februari 2015, werd het kernwinkelgebied afgebakend.

Dankzij de ondersteuning van het Agentschap Innoveren & Ondernemen en de stad Deinze krijgen bestaande handelszaken in het kernwinkelgebied (Markt en Tolpoortstraat van huisnummer 1 tot en met 108) de kans om o.a. hun pand te verfraaien of aan te passen door middel van een premie.

De stad Deinze wil zich verder profileren als winkelstad waarbij de handel geconcentreerd wordt in het kernwinkelgebied (Markt en Tolpoortstraat van huisnummer 1 tot en met 108 inclusief de hoekpanden) en waar de beleving en de aantrekkingskracht van het winkelen in dit kerngebied dient verhoogd te worden.

Het is wenselijk een aantal handelskernversterkende maatregelen te nemen voor bestaande handelspanden ter bevordering van de commerciële aantrekkingskracht en het versterken van de handelspositie.

De toekenning van deze subsidie gold voor een projectperiode van 3 jaar, 2018, 2019 en 2020. Gezien de coronamaatregelen werd de projectperiode met een jaar verlengd.

Financiële impact

Het krediet om deze beslissing uit te voeren is voorzien op:

 meerjarenplan 2020-2025

 Exploitatie

 jaar

 2021

 beleidsitem

 050000 - Handel en middenstand

 algemene rekening

 649000 - Algemene werkingssubsidies aan personen

 kostenplaats

 HDKMAATR

 krediet

 50.000 euro

Reglementen

Definities

Artikel 1
Voor de toepassing van dit reglement verstaan we onder:

Handelszaak:
elke commerciële onderneming waarvoor een inschrijving in de Kruispuntbank van  Ondernemingen (KBO) is vereist en die de uitoefening van een kleinhandel tot hoofddoel heeft

Handelspand:
het onroerend goed, waarin de handelszaak wordt uitgebaat, met uitsluiting van alle delen die niet uitsluitend worden gebruikt ten behoeve van de uitbating van de handelszaak

Handelaar:
de uitbater, natuurlijke of rechtspersoon, van de handelszaak

Eigenaar:
hij die kan aantonen door aflevering van een kopie van de notariële akte of onderhandse koopovereenkomst dat hij eigenaar is of vruchtgebruiker van het bewust pand

Commerciële ruimte (of netto handelsoppervlakte):
de oppervlakte bestemd voor de verkoop en toegankelijk voor het publiek, met inbegrip van de niet overdekte oppervlakten

Gevelrenovatie:
de werkzaamheden verricht door ambachtslui en/of erkende aannemers, die tot doel hebben de voor- en/of zijgevel (uitgezonderd wachtgevel) van een bestaand handelspand binnen het doelgebied te renoveren

Renovatie:
de werkzaamheden verricht door ambachtslui en/of erkende aannemers, die tot doel hebben een bestaand handelspand binnen het doelgebied (beter) geschikt te maken voor de uitbating van een handelszaak.

Woning:

  • het appartement dat als zelfstandige woongelegenheid hoofdzakelijk dient voor de huisvesting van één gezin en dat als dusdanig in de kadastrale documenten is opgenomen;
  • het gebouw dat, hoewel het in de kadastrale stukken niet is opgenomen als appartement, na toestemming van het college door bestemmingswijziging en na volledige verbetering hoofdzakelijk bestemd is voor de huisvesting van één gezin.

Toegankelijkheid verhogen: het uitvoeren van structurele, duurzame aanpassingswerken of het aanbrengen van middelen die de toegankelijkheid van het publieksgedeelte van het pand mogelijk maken of vergemakkelijken voor personen met een fysieke beperking

Kernwinkelgebied:
gebied binnen het centrale winkelgebied bestaande uit de Markt en de Tolpoortstraat (van huisnummer 1 tot en met 108).

TOEPASSINGSGEBIED

Begunstigden

Artikel 2
Eigenaars en uitbaters van bestaande handelspanden in het kernwinkelgebied en eigenaars of uitbaters die verhuizen naar het kernwinkelgebied. Het kernwinkelgebied bestaat uit de Markt en de Tolpoortstraat (van huisnummer 1 tot en met 108).

Algemene voorwaarden

Artikel 3

§1. De subsidie betreft enkel handelspanden:

  • die als zodanig stedenbouwkundig vergund zijn,
  • die in overeenstemming zijn met de stedenbouwkundige voorschriften,
  • die een oppervlakte beslaan van 20 m² tot 399 m²,
  • die conform zijn met alle wettelijke verplichtingen voor de uitoefening van de handelszaak,
  • waar momenteel een handelszaak is gevestigd.

§2. Het handelspand moet ten minste 3 jaar na uitkering van de subsidie zonder onderbreking een handelszaak herbergen en het handelspand of een handelsfonds mag niet verkocht worden zoniet moet de subsidie worden teruggestort.

§3. Werken komen enkel in aanmerking voor subsidiëring voor zover

  • ze in overeenstemming zijn met de stedenbouwkundige voorschriften,
  • de noodzakelijke vergunningen bekomen zijn,
  • ze in overeenstemming zijn met andere reglementen en regelgeving die van toepassing zijn.

Uitgesloten van de subsidie

Artikel 4
Komen niet in aanmerking voor de subsidie:

  1. callshop, nachtwinkel, automatenshop, muurwinkel, goktent, sexshop, peepshow, dancing, lunapark, privé-club, telefonieactiviteiten en internet;
  2. financiële- of verzekeringsinstelling, immokantoor, interimkantoor en andere kantoren;
  3. vrij beroep, medisch- & paramedisch beroep en intellectueel beroep;
  4. onderneming die voor exploitatie over een sociaal-economische vergunning dient te beschikken (opp. boven de 400 m²)
  5. frituur & pittazaak
  6. elke subsidie is uitgesloten indien het gaat om een verplaatsing van een handelszaak binnen het doelgebied met creatie van nieuwe leegstand in het verlaten handelspand
  7. nieuwbouw handelspanden

SUBSIDIE VOOR ONDERNEMERS DIE HUN HANDELSZAAK VERHUIZEN NAAR DE MARKT

Doel

Artikel 5
Deze toelage heeft als doel de stedelijke aantrekkingskracht verder te verhogen door ondernemers te  stimuleren om hun handelspand te verhuizen naar de Markt.

Het betreft hier een uitbreiding van het in de Gemeenteraad van 25/4/2017 goedgekeurde subsidiereglement voor verhuis naar de Tolpoortstraat.

De toelage wordt uitsluitend uitbetaald indien het een duurzame handelszaak betreft die de uitstraling en de kwaliteit  van het straatbeeld opwaardeert en de ruimtelijke kwaliteit van het handelsapparaat verhoogt.

Bedrag van de toelage

Artikel 6

§1. De stad Deinze verleent een éénmalige toelage van max. 80% van de aantoonbare verhuiskosten met een max. van € 10.000 aan diegene die een handelszaak op het grondgebied van Deinze verhuist van buiten het kernwinkelgebied, maar gelegen op het grondgebied van Deinze, naar de Markt van Deinze.

§2. Deze subsidie wordt mee mogelijk gemaakt door de steun van het Agentschap Innoveren & ondernemen

Subsidieerbare werken verhuis

Artikel 7

  • kosten verhuisfirma
  • signalisatie voor verhuis
  • aankondigingen nieuwe locatie

Voorwaarden tot uitbetaling van de toelage

Artikel 8

De subsidie kan aangevraagd worden door een natuurlijke persoon of een rechtspersoon die uitbater wordt van een nieuwe handelszaak in het doelgebied (Markt) op voorwaarde dat

  • de nieuwe handelszaak minstens 5 dagen per week geopend is;
  • de uitbater in orde is met alle vereiste vergunningen betreffende de nieuwe handelszaak en het handelspand;
  • voldaan is aan de wettelijke verplichtingen voor de uitoefening van een nieuwe handelszaak;
  • de ondernemer een ondernemings- of businessplan kan voorleggen welke minimum volgende onderdelen bevat:

         1. een projectvoorstel

         2. een commerciële nota

         3. een financiële nota

 

SUBSIDIE VOOR GEVELRENOVATIE OF RENOVATIE EN INRICHTING VAN BESTAANDE HANDELSPANDEN BINNEN HET KERNWINKELGEBIED 

Doel

Artikel 9

Deze toelage heeft als doel de stedelijke aantrekkingskracht verder te verhogen en zo de uitstraling, kwaliteit, veiligheid en toegankelijkheid van handelspanden en het openbaar domein te verbeteren.

De toelage wordt uitsluitend uitbetaald indien het een duurzame handelszaak betreft die de uitstraling en de kwaliteit  van het straatbeeld opwaardeert en de ruimtelijke kwaliteit van het handelsapparaat verhoogt.

Bedrag van de toelage

Artikel 10

§1 De stad Deinze verleent een éénmalige toelage van max. 80% van de aantoonbare kosten met een max. van € 8.000 voor gevelrenovatie of renovatie en inrichting van een bestaande handelszaak in het kernwinkelgebied en dit voor zover voldaan wordt aan de voorwaarden die in dit reglement zijn opgenomen.

§2. Deze subsidie wordt mee mogelijk gemaakt door de steun van het Agentschap Innoveren & ondernemen

Subsidieerbare werken gevelrenovatie

Artikel 11

§1. Volgende werken die de renovatie en/of verfraaiing van de gevel van een handelspand tot gevolg hebben, komen in aanmerking voor de subsidie:

  • schilderwerken
  • pleisteren
  • voegen
  • nieuwe voorgevel
  • buitenschrijnwerk (ramen, deuren, glas, veiligheidsglas op de gelijkvloerse verdieping
  • plaatsen van inkomdeuren voor commercieel gedeelte
  • openmazige rolluiken op de gelijkvloerse verdieping;
  • zichtbare zijgevel opknappen (verplicht indien vrijstaande gevel, geen wachtgevel)
  • sfeerverlichting op de voorgevel
  • geluidsisolerend glas
  • alle sloopwerken die verband houden met de renovatie van de gevel
  • alle zichtbare werken om panden samen te voegen

§2. Volgende werken worden uitdrukkelijk uitgesloten van subsidiëring:

  • Erelonen en kosten van architecten of veiligheidscoördinatie.
  • Aankoop en installatie van roerende goederen die niet onroerend worden door bestemming
  • alle werken die niet zichtbaar zijn vanaf de openbare weg
  • eigen prestaties en prestaties van niet  erkende aannemers
  • plaatsen en vervangen van garagepoorten
  • plaatsen van gesloten gevelafsluiting en gevelafsluitingen die voor minder dan 60% doorzichtig zijn

§3. Andere werken die betrekking hebben op de renovatie van de voorgevel kunnen enkel mits toestemming van het College van Burgemeester en Schepenen in aanmerking komen voor de subsidie.

Bijkomende voorwaarden

Artikel 12

§1. De gevel moet steeds in zijn totaliteit gerenoveerd worden.

§2. De aanvrager is verplicht alle niet-relevante uithangborden, onvergunde reclamepanelen en andere onvergunde gevelconstructies te verwijderen.

Subsidieerbare werken voor renovatie en inrichting

Artikel 13

§1. Volgende werken die de renovatie en/of inrichting van een bestaand handelspand tot gevolg hebben, komen in aanmerking voor de subsidie:

  • aanpassingswerken die een duurzame/langdurige investering beogen zoals herindeling van de beschikbare ruimtes, installatie van een toonbank, opwaardering van de beschikbare ruimte;
  • installatie van een milieuvriendelijk ventilatiesysteem;
  • elektriciteitswerken op voorwaarde dat een conformiteitsattest wordt afgeleverd;
  • verwarming en verwarmingsinstallaties;
  • vloerisolatie;
  • plaatsen of vervangen van sanitair in de publiek toegankelijke ruimte  op voorwaarde dat het ook toegankelijk is voor personen met een fysieke beperking;
  • maatregelen met betrekking tot inbraakbeveiliging en brandveiligheid met uitsluiting van de aanschaf en het plaatsen van gesloten rolluiken;

§2. Volgende werken worden uitdrukkelijk uitgesloten van subsidiëring;

  • verlichting;
  • schilder- & behangwerken;
  • aankoop en installatie van roerende goederen die niet onroerend worden door bestemming
  • werken die niet verricht zijn aan het gebouw zelf;
  • eigen prestaties en prestaties van niet erkende aannemers;
  • erelonen en kosten van architecten of veiligheidscoördinatie;


SUBSIDIE WONEN/WERKEN BOVEN WINKELS BINNEN HET KERNWINKELGEBIED

Doel

Artikel 14

Deze toelage heeft als doel de verdiepingen boven winkels toegankelijk te maken en geschikt voor bewoning.

Voorwaarden

Artikel 15

Werkzaamheden die in aanmerking komen voor het verkrijgen van de subsidie:

  • Verbouwingswerken die de ruimten boven winkels toegankelijk maken door een aparte ingang te voorzien die door de bewoners onafhankelijk van de handelszaak gebruikt kan worden.
  • Werkzaamheden die de inrichting van één of meerdere volwaardige nieuwe woongelegenheden op de bovenverdiepingen mogelijk maken of die het herstel van de woonfunctie beogen.

Beperkingen

Artikel 16

Volgende beperkingen gelden:

1. het te verbouwen handelspand is als handelshuis geregistreerd bij het kadaster

2. de subsidie is niet van toepassing op nieuwbouw

Bedrag van de toelage

Artikel 17

§1. De stad Deinze verleent een éénmalige toelage van max. 80% van de aantoonbare kosten met een max. van € 4.000 voor het wonen/werken boven een bestaande handelszaak in het kernwinkelgebied en dit voor zover voldaan wordt aan de voorwaarden die in dit reglement zijn opgenomen.

§2. Deze subsidie wordt mee mogelijk gemaakt door de steun van het Agentschap Innoveren & ondernemen

Subsidieerbare werken

Artikel 18

§1. Volgende werken komen in aanmerking voor de subsidie:

  • het toegankelijk maken van de bovenverdieping vanaf de openbare weg of publieke ruimte;
  • het vernieuwen van onstabiele, te steile of slecht gesitueerde trappen naar bewoonbare verdiepingen;
  • het plaatsen van binnenmuren
  • het plaatsen van deuren
  • noodzakelijke werken ten behoeve van de brandveiligheid

§2. Volgende werken worden uitdrukkelijk uitgesloten van subsidiëring;

  • tegelwerken
  • domotica
  • meubilair of ingemaakte kasten
  • schilder- & behangwerken
  • dakwerken
  • keuken- en badkamermeubilair of toestellen
  • huur van gereedschap, werktuigen, machines
  • het aansluiten op het openbaar rioleringsnet
  • het plaatsen van buitenschrijnwerk met hoog rendementsglas
  • het installeren van sanitair, elektriciteit, gas, radio en tv-distributie en waterleiding

§3. De werken moeten uitgevoerd worden in overeenstemming met de decretale en reglementaire voorschriften.

De ingerichte woongelegenheid moet voldoen aan de decretale en reglementaire normen inzake kwaliteit en veiligheid.

De woongelegenheden moeten beschikken over afzonderlijke meters voor het opnemen van elektriciteit-, gas- en waterverbruik.

 

SUBSIDIE VOOR HET AANPASSEN OF VERBOUWEN VAN HANDELSZAKEN IN HET KERNWINKELGEBIED IN FUNCTIE VAN HET VERHOGEN VAN DE TOEGANKELIJKHEID VOOR PERSONEN MET EEN FYSIEKE BEPERKING

Doel

Artikel 19

Deze toelage heeft als doel de handelszaken zowel vanop het openbaar domein als binnenin toegankelijk te maken voor mensen met een fysieke beperking.

Voorwaarden

Artikel 20

Voldaan werd aan de volgende criteria voor toilet:

  • het toilet is bereikbaar voor rolstoelgebruikers;
  • de draairichting van de toegangsdeur voor het toilet is links naar buiten toe;
  • er is een vrije doorgangsbreedte van min. 0,90m;
  • de wc-ruimte moet minimum 2.20 m x 2.20 m zijn;
  • het toilet zelf is geschikt voor personen met een handicap;
  • de hoogte van het toilet bedraagt minimum 50 cm;
  • er zijn handgrepen voorzien.

Voldaan wordt aan het volgende criterium voor inkom:

  • ter hoogte van de inkomdeur van de handelsruimte moet een minimum vrije bewegingsruimte zijn van 1.20m;
  • de vrije doorgangsbreedte van de deur moet minstens 0.90 m. zijn;
  • er is geen draaihek of draaikruis aanwezig: indien nodig wordt het vervangen door een hek met vleugeldeuren.

Voldaan wordt aan de volgende criteria voor dorpel:

  • ter hoogte van de inkom is een maximale opstap van 2 cm;
  • ter hoogte van de inkom is een helling van maximum 7%.

Bedrag van de toelage

Artikel 21

§1. Binnen de perken van het in de begroting voorziene krediet, verleent de stad Deinze een éénmalige toelage van éénmalige toelage van max. 80% van de aantoonbare kosten met een max. van € 4.000 voor het aanpassen of verbouwen van een bestaande handelszaak in het kernwinkelgebied in functie van de toegankelijkheid voor personen met een fysieke beperking en dit voor zover voldaan wordt aan de voorwaarden die in dit reglement zijn opgenomen.

§2. Deze subsidie wordt mee mogelijk gemaakt door de steun van het Agentschap Innoveren & ondernemen

Subsidieerbare werken

Artikel 22

§1. Volgende werken komen in aanmerking voor de subsidie:

  • het voorzien van een toilet voor rolstoelgebruikers
  • het toegankelijk maken van de handelsruimte voor rolstoelgebruikers door het vernieuwen of verbouwen van de inkomdeur/etalage
  • het toegankelijk maken van de handelsruimte voor rolstoelgebruikers door het verlagen van de inkomdorpel of het voorzien van een helling binnen de rooilijn

 

AANVRAAGPROCEDURE VOOR ALLE SUBSIDIES UIT DIT REGLEMENT

Aanvraagdossier

Artikel 23

§ 1. De subsidie kan enkel aangevraagd worden via het daartoe voorziene aanvraagformulier.
Dit formulier kan verkregen worden op de dienst Omgeving - afdeling lokale economie (Dienstencentrum Leiespiegel – Brielstraat 2 – 9800 Deinze)  of online via de website van de stad Deinze.

§2. Het aanvraagformulier dient volgende documenten en gegevens te bevatten:

1) kopieën van de gedetailleerde rechtsgeldige facturen (op naam van de aanvrager) die betrekking hebben op de werken die uitgevoerd zijn door een aannemer of op de aankoop van materialen die door de aanvrager zelf zijn verwerkt of geplaatst.
De facturen worden aanvaard indien de werken en/of materialen en de daarbij behorende afzonderlijke bedragen in detail worden weergegeven;

2) betalingsbewijzen: enkel bankafschriften naar het rekeningnummer van de aannemer die factureert of een bankafschrift in geval van betaling met bancontact (bv. Betaling bij een doe-het-zelfzaak) worden aanvaard;

3) gedetailleerde oplijsting en prijsaanduiding van de verschillende werken en/of materialen

4) genummerde kleurenfoto’s van het pand vóór en na de werken;

5) ondernemingsnummer van de operationele handelszaak met inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen met een vestiging op het adres van het gerenoveerde pand;

6) kopie van de handelshuurovereenkomst, indien van toepassing;

7) indien de aanvrager de huurder-handelaar is:

  • een origineel attest afgeleverd door de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid waaruit blijkt dat de handelaar voldaan heeft aan zijn sociale verplichtingen tot en met het laatst verschuldigde kwartaal;
  • een origineel getuigschrift van de administratie van de directe belastingen niet ouder dan twee maanden waaruit blijkt dat de handelaar geen directe belastingschulden en nalatigheidsinteresten en vervolgingskosten schuldig blijft.

8) Indien de aanvrager een rechtspersoon is:

  • De identiteit, het adres, het telefoonnummer en het e-mailadres van de gemandateerde bestuurder of van de door de raad van bestuur aangestelde gevolmachtigden die namens de rechtspersoon ook de aanvraag ondertekent;
  • Het bankrekeningnummer van de rechtspersoon.

9) Indien de aanvrager een natuurlijk persoon is:

  • De identiteit, het adres, het telefoonnummer en het e-mailadres van de aanvrager, die de aanvraag ondertekent en persoonlijk verantwoordelijk is voor de aanvraag en de verdere opvolging en verantwoording van de aanwending van de toelage;
  • Het bankrekeningnummer van de aanvrager.

10) Een projectvoorstel, een commerciële nota en een financiële nota indien het een aanvraag betreft m.b.t. de verhuispremie.

Ontvankelijkheid

Artikel 24

Het aanvraagdossier is ontvankelijk als het volledig ingevuld en ondertekend is en alle gevraagde documenten en gegevens werden bijgevoegd. De ontvankelijkheidsverklaring wordt binnen de 15 werkdagen na indiening van het dossier aan de aanvrager bezorgd.


BEOORDELING VAN DE AANVRAAG

Beslissing

Artikel 25

§1. Het College van Burgemeester en Schepenen beslist op advies van de bevoegde stedelijke dienst Omgeving de aanvraag principieel goed te keuren of te weigeren, en deelt binnen 2 maanden na indiening van de ontvankelijke aanvraag zijn beslissing schriftelijk mee aan de aanvrager.

§2. Het College van Burgemeester en Schepenen behoudt zich het recht voor om alle onderzoeken uit te voeren die vereist zijn voor de behandeling van de aanvraag. Indien de aanvrager hierbij zijn medewerking weigert, vervalt het recht op de subsidie.

 

AANVRAAGTERMIJN SUBSIDIE

Aanvang

Artikel 26

Voor de aanvraag van een subsidie voor een verhuis van een handelszaak naar de Markt: max. 3 maand na opening op de nieuwe locatie.

Voor de aanvragen van de andere subsidies: max. 6 maand na het beëindigen van de werken.

 

BEREKENING SUBSIDIE

Subsidiebedrag

Artikel 27

§1. Het feitelijke subsidiebedrag wordt berekend op basis van de voorgelegde en aanvaarde facturen, exclusief btw.

§2. Sommige facturen kunnen (gedeeltelijk) geweigerd worden omdat de werkzaamheden waarop ze betrekking hebben niet in aanmerking komen. Daarom is het belangrijk dat de aanvrager op de facturen aanduidt welke werken in aanmerking komen. Facturen die onduidelijk zijn of waarvan niet af te leiden valt over welke werken het precies gaat worden niet aanvaard.

§3. Kastickets, bewijzen van cashbetalingen, bestelbons ed. worden niet aanvaard.

§4.  De feitelijke subsidie kan nooit hoger zijn dan de oorspronkelijk berekende maximale subsidie (op basis van de voorgelegde offertes)

§5. De facturen mogen niet ouder zijn dan 1 jaar (te rekenen vanaf de datum van indiening).

UITBETALING

Artikel 28

§1. De subsidie kan pas uitbetaald worden als aan elk van volgende voorwaarden is voldaan:

  • De aanvraag tot het bekomen van de subsidie werd principieel goedgekeurd;
  • Controles ter verifiëring van de uitgevoerde werken werden toegelaten;
  • De uitvoering van de werken is gebeurd volgens de goedkeuring en de geldende bepalingen van dit reglement;
  • De aanvraag tot uitbetaling van de subsidie werd goedgekeurd

§2.  Na een positieve beslissing wordt de subsidie voor zover een goedgekeurd budget dit toelaat, binnen de 2 maanden  uitbetaald door overschrijving op het rekeningnummer van de gerechtigde(n).

 

VERVAL VAN RECHT OP SUBSIDIE

Vervalbepalingen

Artikel 29

Het recht op de subsidie en bij uitbreiding alle door de stad aangegane verbintenissen, vervallen van rechtswege wanneer tussen de aanvraag en de uitbetaling van de subsidie één van volgende feiten plaatsvindt:

  • Het faillissement, de gerechtelijke reorganisatie of de vereffening van de aanvrager;
  • De aangifte van faillissement door de aanvrager of het instellen van een procedure tot vereffening van de aanvrager;
  • De stopzetting van de handelszaak door de aanvrager;
  • De onteigening van de houders van zakelijke rechten op het handelspand;
  • Het volledig of gedeeltelijk teniet gaan van het handelspand m.uv. oorzaak door heirkrachten


VERBINTENISSEN EN TERUGBETALING

Artikel 30

§1 Controle gegevens

De aanvrager geeft toestemming aan het Stadsbestuur om alle onderzoeken te laten verrichten vóór, tijdens en na de procedure van de subsidieaanvraag. Weigering van medewerking aan het onderzoek brengt verval van het recht op subsidie met zich mee.
Het niet verstrekken van de nodige gegevens voor controle of het opgeven van onjuiste gegevens, kan leiden tot het verval van het recht op subsidie, tot een beperking van het subsidiebedrag, of tot een terugvordering van de subsidie.

§2. Terugvorderen subsidie

De aanvrager verbindt er zich toe het bedrag van de subsidie terug te betalen indien er binnen de 3 jaar na goedkeuring van de subsidie door het college van burgemeester en schepenen in het handelspand geen handelszaak meer aanwezig is.

§3.  Verrekening subsidie

Indien de begunstigde van de subsidie nog openstaande schulden heeft aan het Stadsbestuur, behoudt deze laatste het recht de subsidie te verrekenen met de openstaande schuld.

 

CUMULEERBAARHEID

Artikel 31

Volgende subsidies van huidig reglement zijn cumuleerbaar:

De subsidies zoals besproken in hoofdstuk 1.1, 1.2, 1.3 en 1.4 zijn cumuleerbaar.

De subsidies  zoals besproken in hoofdstuk 1.2, 1.3, en 1.4 zijn cumuleerbaar met het huidig subsidiereglement van 25/4/2017 houdende ‘Reglement voor het toekennen van een subsidie voor nieuwe handelszaken in de Tolpoortstraat – wijzigingen en coördinatie’.

In geval van cumulatie bedraagt de subsidie maximum  € 15.000 (excl. btw).

 

GELDIGHEIDSDUUR

Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2021 en is geldig tot en met 31 december 2021.

 

Publieke stemming
Aanwezig: Sofie D'hondt, Jan Vermeulen, Norbert De Mey, Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Trees Van Hove, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Marleen Vanlerberghe, André Claeys, Annick Verstraete, Dirk Stroobandt, Hans Martens, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Paul Soetaert, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Nadia Sucaet, Tess Minnens, Jan Pauwels, Nathalie Lambrecht, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Eva Martens, Carline De Paepe, Kristof Van den Berghe, Stefanie De Vlieger
Voorstanders: Sofie D'hondt, Jan Vermeulen, Norbert De Mey, Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Trees Van Hove, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Marleen Vanlerberghe, André Claeys, Annick Verstraete, Dirk Stroobandt, Hans Martens, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Paul Soetaert, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Nadia Sucaet, Tess Minnens, Jan Pauwels, Nathalie Lambrecht, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Eva Martens, Carline De Paepe, Kristof Van den Berghe
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1
Er wordt voor een termijn aanvangend op 1 januari 2021 en eindigend op 31 december 2021 een subsidiereglement, gevestigd voor het toekennen van een subsidie voor het nemen van handelskernversterkende maatregelen.

Artikel 2
Het aanvraagformulier, zoals in bijlage geviseerd, voor het bekomen van de subsidie opgenomen in artikel 1, wordt goedgekeurd.

Artikel 3
Het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2019 over het subsidiereglement voor het toekennen van een subsidie voor het nemen van handelskernversterkende maatregelen wordt opgeheven vanaf 1 januari 2021 en vervangen door dit besluit.

Artikel 5
Een kopie van dit besluit wordt aan de financieel directeur bezorgd en aan de betrokken dienst belast met de toepassing van dit reglement.

Artikel 6
Dit besluit en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 1 en artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).