Terug
Gepubliceerd op 29/03/2024

Besluit  Besluit burgemeester

vr 29/03/2024 - 10:00

Besluit burgemeester met betrekking tot het gebruik van de tijdeljke tribune KMSK Deinze - Match 30 maart 2024

Regelgeving

Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 63;

Bestuursdecreet van 7 december 2018;

De nieuwe gemeentewet, in zonderheid de artikelen 133 tot en met 135; 

Bijlagen

- Evacuatieplan;

- Verslag Van Hemelen;

- Verslag Vasseur; 

Motivering

Gelet op:

  • Het protocolakkoord 2023-2024, waarvan het addendum is ondertekend op 17 december 2023.
  • De politieverordening tot instelling van veiligheidsperimeters en het opleggen van een buscombiregeling voor de bezoekende supporters bij thuiswedstrijden van KMSK Deinze in de Dakota-Arena met een verhoogd veiligheidsrisico tijdens het voetbalseizoen 2023-2024, dd. 17 oktober 2023.

Overwegende het bijgevoegde tussenvonnis van 27 maart 2024 van de Rechtbank van eerste aanleg Oost-Vlaanderen (22/2129/A);

Overwegende dat de rechter daarin heeft beslist een tijdelijke opheffing van de voorlopige maatregelen toe te staan van zaterdag 30 maart 2024 om 00.01uur tot en met zondag 31 maart 2024 om 12.00 en dit met het oog op de organisatie en het verloop van de voetbalwedstrijd tussen de ploegen Deinze en Zulte-Waregem en dat de tribune daarvoor kan gebruikt en aangewend worden;

Overwegende dat de rechter zijn vonnis motiveert onder meer op gronden van veiligheid en openbare orde;

Overwegende dat de rechter zijn vonnis eveneens motiveert op grond van het feit dat de club beschikt over een uitvoervoerbare omgevingsvergunning voor deze tribune;

Overwegende dat de burgemeester precies om deze opheffing had verzocht om redenen van openbare en veiligheid, tevens de motieven die onderhavig burgemeestersbesluit schragen:

  • Door het gebruik van de tribune kunnen de supporters beter gespreid worden (ongeacht hoeveel supporters er precies aanwezig zullen zijn) en kunnen de veiligheidsrisico’s bij supportersconcentraties gemilderd worden.
  • Dat supporters daardoor met name beter kunnen worden verspreid over zowel staan- als zitplaatsen.
  • Bovendien biedt de tijdelijke tribune extra mogelijkheden tot eventuele evacuatie. Zonder de tijdelijke tribune zijn er slechts twee evacuatiewegen (ingang 6 aan de jeugdkantine en de hoofdingang aan het Schipdonkkanaal). Met de tijdelijke tribune komen er daarentegen zo’n vier extra nooduitgangen bij. In geval van calamiteiten betekent dit een wezenlijk verschil voor de veiligheid. Dit geldt des te meer nu de tijdelijke tribune ook gepaard gaat met (nood)verlichting die zonder de opheffing van de voorlopige maatregel niet kan gebruikt worden.
  • Tot slot leidt de tijdelijke zittribune ook tot een betere crowd control. Doordat de zitplaatsen zorgen voor een gestructureerde ordening van supporters, kan er sneller en efficiënter worden opgetreden door de veiligheidsdiensten. Bovendien zijn er ook veiligheidscamera’s op de tijdelijke zittribune gericht. Zonder ingebruikname van deze tribune kunnen deze camera’s niet worden ingezet met een verlaagd veiligheidsniveau tot gevolg.
  • De verhoging van de veiligheid in het stadion heeft een positieve impact op de veiligheid rond het stadion. Hoe meer gestructureerd de supporters het stadion betreden en verlaten, hoe minder chaos er ook buiten het stadion zal ontstaan.

Om al deze redenen is het noodzakelijk dat de tribune, waarvan het gebruik door de rechtbank is toegestaan, wordt gebruikt.

Overwegende de bevoegdheden van de burgemeester overeenkomstig artikel 63 Decreet Lokaal Bestuur dd. 22 december 2017 en artikel 133 Nieuwe Gemeentewet dd. 24 juni 1988 voor de uitvoering van de politiewetten, politiedecreten, politieverordeningen, politiereglementen en politiebesluiten.

Overwegende de bevoegdheid van de Burgemeester voor de uitvoering van de bestuurlijke politie op het grondgebied van de Stad.

Overwegende dat de burgemeester hoofd van de bestuurlijke politie en verantwoordelijk is voor de veiligheid op het grondgebied van de Stad Deinze.

Overwegende het ‘adviserend veiligheidsonderzoek van een vastopgestelde tribune overeenkomstig de voorschriften betreffende de veiligheid van producten en diensten in toepassing van de Europese Richtlijn inzake algemene productveiligheid (KB van 09.02.1994 laatst gewijzigd door KB van 25.04.2004)’ , dd. 7 maart 2024, waarvan het besluit luidt: “De onderzochte uitrusting(en) bevindt(en) zich in goede staat en mag(mogen) in alle veiligheid gebruikt worden mits de naleving van de instructies van de fabrikant. Er moet evenwel binnen de kortst mogelijke tijd verholpen worden aan vermelde inbreuk(en) / opmerking(en).”

Overwegende het positief verslag “tijdelijke tribune. controle rekennota’s” opgemaakt door Bureau Vasseur, dd. 18 maart 2024 met betrekking tot de stabiliteit van de tijdelijke tribune, waarin onder meer wordt gesteld “dat de structuur (zoals voorzien volgens de rekennota met ref. 22-054-01 / GDA – KMSK Deinze) voldoet aan de norm NBN EN 13200-6:2006” (norm opgelegd door de voetbalbond).

Om al deze redenen afzonderlijk beslist de burgemeester om, gelet op het tussengekomen vonnis op zijn verzoek, dd. 27 maart 2024, het gebruik van de tijdelijke tribune voor de match tussen KMSK Deinze en Zulte Waregem, op zaterdag 30 maart 2024, om 20u, op te leggen aan KMSK Deinze, Stadionlaan 5, 9800 Deinze.

Besluit

Artikel 1
De burgemeester beveelt om veiligheidsredenen het gebruik van de tijdelijke tribune, gelegen Stadionlaan 5, voor de match van KMSK Deinze tegen Zulte Waregem, op zaterdag 30 maart 2024. De spreiding van de supporters dient maximaal te worden gewaarborgd door gebruik van de tijdelijke tribune met de volledige capaciteit van vier tribunevakken, rekening houdend met de wettelijk toegestane capaciteit en met inachtname van de neutrale zone buitenzijde stadion. 

Artikel 2
De voetbalclub krijgt het bevel om minimaal volgende ingrepen te doen voorafgaand aan de match:

  • alle noodzakelijke verharde tegelpaden aan te leggen tussen de evacuatietrap van de tribune en het veld.
  • Het veiligheidsdossier ter inzage voor te leggen.
  • De tribunevloer dient te worden gereinigd voor gebruik teneinde het risico tot uitglijden te vermijden.
  • Alle stoelen stevig te bevestigen.

Artikel 3
Het als bijlage goedgekeurde evacuatieplan dient strikt te worden opgevolgd en uitgevoerd door de club. Alle wettelijk verplichte signalisatie dient te worden aangebracht.
Artikel 4
Het dranken-afhaalpunt links van de tribune (“CORGAS”) wordt gesloten op 1 minuut tachtig teneinde de eventuele evacuatiestromen ongehinderd te laten verlopen.

Artikel 5
De club moet te allen tijde vermijden dat de niet – toegankelijke delen van de tribune zouden worden gebruikt. Zij moet daarbij een bufferzone in acht nemen en minimaal nadarhekkens en stewards inzetten op de vanuit veiligheidsoogpunt meest efficiënte plaatsen op en rond de tijdelijke tribune.

Artikel 6
De club moet, teneinde het uit-vak maximaal af te scheiden van de tijdelijke thuistribune, een bijkomende buffering door middel van nadarhekkens voorzien.

Artikel 7
De club dient bij de organisatie van de wedstrijd strikt de bepalingen op te volgen van het protocolakkoord 2023-2024, waarvan het addendum is ondertekend op 17 december 2023.

Artikel 8
De club dient bij de organisatie van de wedstrijd strikt de bepalingen op te volgen van de Politieverordening tot instelling van veiligheidsperimeters en het opleggen van een buscombiregeling voor de bezoekende supporters bij thuiswedstrijden van KMSK Deinze in de Dakota-Arena met een verhoogd veiligheidsrisico tijdens het voetbalseizoen 2023-2024, dd. 17 oktober 2023.

Artikel 9
De club dient strikt alle opmerkingen in acht te nemen dewelke voortkomen uit de verslagen van Bureau Vasseur, dd. 18 maart 2024, en van het verslag van het keuringsorganisme Van Hemelen, dd. 7 maart 2024.
Artikel 10
Dit besluit wordt bekendgemaakt door aanplakking op de gebruikelijke aanplakplaats voor de officiële bekendmakingen en door publicatie op de stedelijke website www.deinze.be.