De gecoördineerde grondwet van 17 februari 1994, artikel 173.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, en latere wijzigingen (Materialendecreet), in het bijzonder
artikel 26.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, en latere wijzigingen (VLAREMA), in het bijzonder art. 5.1.1 e.v.
Het Uitvoeringsplan Huishoudelijk Afval en Gelijkaardig Bedrijfsafval, goedgekeurd op 16 september 2016 door de Vlaamse regering, en latere wijzigingen.
Het gemeenteraadsbesluit van Deinze van 28 november 2019 over het retributiereglement op de verkoop van afvalzakken (restafval- en PMD-zakken) - verlenging en aanpassing, en aangepast door de gemeenteraad op 28 mei 2020.
De stad plant de plaatsing van ondergrondse afvalcontainers voor de inzameling van restafval, PMD en papier en karton op specifieke plaatsen. De omwonenden in een bepaalde zone rond deze afvalcontainers zullen gebruik moeten maken van deze afvalcontainers voor de inzameling van hun afval. Op deze plaatsen zal geen inzameling aan huis meer plaatsvinden. Aangezien deze inzameling in containers als vervanging dient voor de inzameling aan huis in aan te kopen zakken voor wat betreft restafval en PMD, dient een retributie geheven te worden voor de aanbreng van deze fracties naar de ondergrondse afvalcontainers. Het is wenselijk dat deze retributie evenredig is met de kosten voor de aankoop van zakken.
De ondergrondse containers voor restafval beschikken over één of twee schuiven, ofwel één van 30 liter ofwel één van 30 liter en één van 60 liter, zodat de prijs voor een volume-aanlevering van 60 liter gelijkgesteld kan worden met de prijs van een restafvalzak van 60 liter en een volume-aanlevering van 30 liter met helft daarvan, dus resp. 1,5 euro en 0,75 euro per beurt.
De ondergrondse containers voor PMD werken met een volume van 30 liter per aanlevering, zodat een retributie van 0,06 euro per aanlevering vooropgesteld wordt, naar analogie met de kostprijs van 0,125 euro per zak van 60 liter.
De aanlevering van glas en papier en karton zijn gratis.
De ontvangsten van deze beslissing zullen geboekt worden op:
meerjarenplan 20-25 |
Exploitatie |
jaar |
2021 |
beleidsitem |
030000 - Ophalen en verwerken van huishoudelijk afval |
algemene rekening |
aan te maken bij eerstvolgende wijziging meerjarenplan |
actie |
geen |
krediet |
te voorzien bij eerstvolgende wijziging meerjarenplan |
Periode
Artikel 1
Er wordt voor een termijn aanvangend op 1 april 2021 en eindigend op 31 december 2025 een retributiereglement geheven op de aanbreng van huishoudelijk afval en met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen naar de ondergrondse afvalcontainers.
Schuldenaar
Artikel 2
De retributie is verschuldigd door de perso(o)n(en), de school, instelling, vereniging, overheidsdienst, bedrijf/handelszaak aan wie een toegangskaart verleend werd, welke geregistreerd wordt bij het aanbieden van de afvalstoffen aan de ondergrondse afvalcontainers.
Tarieven
Artikel 3
De retributie wordt als volgt vastgesteld:
De eerste toegangskaart per adres is gratis. Er wordt een bijdrage gevraagd voor vervanging van een kaart bij verlies of diefstal of voor vervanging bij beschadiging door onzorgvuldig gebruik om de kosten van een nieuwe pas te dekken.
De bijdrage voor een nieuwe kaart bedraagt 10 euro (kosten kaart + administratieve kosten).
Deze bijdrage kan niet teruggevorderd worden wanneer men de oude kaart terugvindt.
Vervanging van een kaart omwille van een technisch defect dat niet het gevolg is van oneigenlijk gebruik, is gratis.
Wijze van betaling
Artikel 4
Er dient vooraf een provisie overgeschreven te worden op het daarvoor toegewezen rekeningnummer van de gemeente met vermelding van de gestructureerde mededeling. De betalingsuitnodigingen voor deze provisie worden door de stad verzonden.
Het bedrag van de eerste betalingsuitnodiging bedraagt 40 euro.
Zodra de provisie lager is dan een bepaald bedrag, het drempelbedrag, wordt een nieuwe betalingsuitnodiging verzonden. Het drempelbedrag wordt vastgesteld op 10 euro.
Het bedrag van de nieuwe betalingsuitnodiging is afhankelijk van de afvalhistoriek:
Bedrag van de nieuwe betalingsuitnodiging | |
afvalhistoriek < 3 maanden | bedrag van de eerste betalingsuitnodiging + negatieve saldo van de provisie |
afvalhistoriek > 3 maanden | bedrag is gebaseerd op het geraamde gebruik voor 1 jaar + negatieve saldo van de provisie |
Ook zonder deze betalingsuitnodiging kan (vroegtijdig) een provisie overgeschreven worden met vermelding van de persoonlijke gestructureerde mededeling.
Het minimum te storten bedrag is 10 euro.
Bij onvoldoende provisie wordt de toegang tot de ondergrondse container geweigerd.
Het is de verantwoordelijkheid van de kaarthouder om de sorteerpas tijdig te voorzien van een toereikend saldo en hierbij rekening te houden met de verwerkingstijd van de betaling.
Kosten voor een nieuwe kaart worden afgetrokken van de provisie.
Gratis saldo
Artikel 5
Vanaf 1 april 2021 biedt de stad Deinze éénmaal per jaar, een gratis saldo ter waarde van 20 volume-aanleveringen van 60 liter, zijnde 30 euro, aan ten behoeve van personen met een bepaald ziektebeeld.
Onder personen met een ziektebeeld wordt verstaan:
De persoon moet in het betrokken jaar (op 1 januari) gedomicilieerd zijn in Deinze (in de bevolkingsregisters of het vreemdelingenregister). Hij/zij moet thuis verzorgd worden en hij/zij verblijft niet permanent in een instelling.
De persoon, die aan bovenvermelde voorwaarden voldoet, kan jaarlijks en uiterlijk op 31 december van het desbetreffende jaar, mits het voorleggen van een medisch attest, dit gratis saldo aanvragen bij:
Artikel 6
Na aanvraag en goedkeuring kunnen leefloongerechtigden en equivalent leefloongerechtigden die gedurende 3 maanden effectief het leefloon ontvangen, via het Sociaal Huis Deinze (voor de inwoners van de deelgemeenten oud-Deinze) en het Sociaal Huis Nevele (voor de inwoners van de deelgemeenten van oud-Nevele) jaarlijks een gratis saldo ontvangen, afhankelijk van het aantal gezinsleden:
Indien het leefloon niet gedurende het volledige jaar uitgekeerd wordt, zal het saldo à rato verminderd worden.
Artikel 7
Elke locatie gezins- en groepsopvang waar onthaalouders op zelfstandige basis werken of aangesloten zijn bij de stedelijke dienst, bij Partena of bij Ferm, krijgt jaarlijks een gratis saldo ter waarde van 30 volume-aanleveringen van 60 liter, zijnde 45 euro.
Terugbetaling
Artikel 8
Een terugbetaling wordt enkel uitgevoerd indien er een valabele reden is zoals een bijvoorbeeld een verhuis naar buiten een zone met ondergrondse afvalcontainers of andere uitzonderlijke gevallen.
Toegekende gratis saldo's (artikels 5, 6 en 7) worden niet terugbetaald.
Artikel 9
Ingeval van overlijden van de kaarthouder zal de kaart geblokkeerd worden. Een wettige erfgenaam kan een terugbetaling aanvragen op vertoon van zijn identiteitskaart en een akte van erfopvolging.
Artikel 1
Er wordt voor een termijn aanvangend op 1 april 2021 en eindigend op 31 december 2025 een retributiereglement geheven op de aanbreng van huishoudelijk afval en met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen naar de ondergrondse afvalcontainers.
Artikel 2
Een afschrift van dit besluit wordt aan de financieel directeur bezorgd en aan de betrokken dienst belast met de toepassing van dit reglement.
Artikel 3
Het gemeenteraadsbesluit en het concrete retributiereglement zullen, overeenkomstig artikel 286, § 1, 1° en §3 en artikel 287 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, bekendgemaakt worden op de webtoepassing van de gemeente.
Artikel 4
Overeenkomstig art. 330 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur zal de toezichthoudende overheid in kennis gesteld worden van de bekendmaking van dit besluit op de webtoepassing van de gemeente.