Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 56 en 57 over de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2018.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens en latere wijzigingen.
Het decreet van 4 april 2014 houdende de uitwisseling van informatie over een inname van het openbaar domein in het Vlaamse Gewest en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie op het wegverkeer en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 16 september 2019 tot wijziging van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto’s, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen en het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het koninklijk besluit van 28 juni 2019 tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de alle-terreinwedstrijden en latere wijzigingen.
De omzendbrief OOP 45 van 5 november 2019 ter begeleiding van het koninklijk besluit van 28 juni 2019.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse regering van 9 december 2016 houdende de uitvoering van het decreet van 4 april 2014 houdende de uitwisseling van informatie over een inname van het openbaar domein in het Vlaamse Gewest.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald en latere wijzigingen.
Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen.
Het algemeen politiereglement Deinze-Zulte-Lievegem goedgekeurd 20 februari 2020.
De vergunningsaanvraag en grondplan van de organisatie ‘Feest- en Sportcomité Vinkt’ tot het doortrekken van de wielerwedstrijd ‘Parochianenwedstrijd te Vinkt’ op zaterdag 24 augustus 2024 van 14u tot omstreeks 16u;
Het advies van 08 juli 2024 uitgaande van het Operationeel team - Directie Operaties van de Politiezone Deinze-Zulte-Lievegem, inzake de wielerwedstrijd Parochianenwedstrijd te Vinkt op zaterdag 24 augustus 2024.
Het advies uitgaande van de Provinciale Commissie voor dringende geneeskundige hulpverlening.
De vraag uitgaande van de organisatie feest- en sportcomité Vinkt tot het doortrekken van de wielerwedstrijd voor ‘Parochianenwedstrijd te Vinkt’ op zaterdag 24 augustus 2024.
Het gunstig advies van 08 juli 2024 uitgaande van het Operationeel team - Directie Operaties van de Politiezone Deinze-Zulte-Lievegem, inzake de wielerwedstrijd Parochianenwedstrijd te Vinkt op zaterdag 24 augustus 2024.
Het gunstig advies uitgaande van de Provinciale Commissie voor dringende geneeskundige hulpverlening.
De vraag uitgaande van het College van burgemeester en schepenen tot het opstellen van een tijdelijk verkeersreglement inzake de wielerwedstrijd voor ‘Parochianenwedstrijd te Vinkt’ op zaterdag 24 augustus 2024.
Het is noodzakelijk de nodige veiligheidsmaatregelen te treffen in het belang van de deelnemers, toeschouwers en weggebruikers.
Er dienen tijdelijke politiemaatregelen getroffen te worden om het verkeer in goede banen te leiden.
Artikel 1
Op zaterdag 24 augustus 2024 van 14u tot omstreeks 16u gaat er een wielerwedstrijd door voor Parochianen te Vinkt’. De start en aankomst zijn in de Sint-Pieterslaan t.h.v. +/- woning nr. 24,
Er worden 10 ronden gereden van 3,6 km (= 36 km). De renners volgen het hiernavolgende traject:
Artikel 2
Er wordt nadarhekken geplaatst ter hoogte van de aankomst, meer bepaald 100 meter waarvan 50 meter voor de eindstreep en 50 meter na de eindstreep.
Artikel 3
Er wordt een stilstaan- en parkeerverbod ingevoerd op zaterdag 24 augustus 2024 vanaf 12u tot 17u op de gehele omloop, aan de beide zijden van de openbare weg.
Artikel 4
De verkeersmaatregel uit artikel 3 wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van voldoende verkeersborden E3 met opwaartse pijl (begin reglementering) en neerwaartse pijl (einde reglementering) met onderbord “Op zaterdag 24 augustus 2024 vanaf 12u tot 17u” en herhaald als de reglementaire zone meer dan 75 meter bedraagt.
Artikel 5
Er wordt éénrichtingsverkeer ingevoerd op de gehele omloop. De toegelaten rijrichting is deze met de renners mee.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de verkeersborden C1 en F19.
Deze verkeersborden worden, naargelang de plaatsgesteldheid, geplaatst op signalisatiehek of op paal. Deze verkeersborden dienen herhaald te worden na iedere aansluiting.
Artikel 6
Door het invoeren van het éénrichtingsverkeer op de omloop van de renners wordt er een verkeersbord C3 met onderbord ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’ en bord F45 geplaatst op de hiernavolgende plaatsen:
Artikel 7
Voor het verkeer komende van Aarsele op de Aarseleweg wordt een wegomleiding voorzien via de Kanegemstraat, Sterrenstraat, Weg naar Poeke, Weverstraat en de Lotenhullestraat
Verkeer dat de wegomlegging werken N409 volgt dient de Aarseleweg te blijven volgen richting Lammekesstraat en mag zeker niet de Groendreef insturen. De seingever zal hier aandacht moeten voor hebben.
Artikel 8
De nodige signalisatie zal geplaatst en opgehaald worden door de technische uitvoeringsdienst van de stad Deinze.
De organisatie staat in voor het plaatsen en terug wegzetten van de signalisatie bij aanvang en einde event. Borden die in tegenstrijd zijn met onderhavig verkeersreglement dienen te worden afgedekt door de organisatie.
Artikel 9
De inrichters dienen alle langs het traject omwonenden ten minste één week op voorhand op de hoogte te brengen van de geplande manifestatie en van de tijdelijke verkeerssituatie.
Artikel 10
De beheerder van de openbare weg kan niet aansprakelijk worden gesteld voor ongevallen te wijten aan de staat van de wegverharding bij gebruik ervan voor de inrichting van deze manifestatie.
Artikel 11
Indien er schade aan het openbaar domein (weg en aanhorigheden) wordt vastgesteld, rechtstreeks of onrechtstreeks voortkomende uit de hier bovenvermelde manifestatie, moet deze hersteld worden tot voldoening van het gemeentebestuur.
Artikel 12
Deze verordening treedt in werking na de bekendmaking ervan overeenkomstig artikel 286 §1 1° en artikel 287 van het decreet lokaal bestuur via de webtoepassing van de stad.
Artikel 13
Afschrift van dit besluit wordt gestuurd naar: de griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg in Gent, de griffie van de Politierechtbank te Gent, de lokale politie zone Deinze-Zulte-Lievegem directie Operaties en de dienst Verkeer, de technische uitvoeringsdienst en de inrichters.
Artikel 14
Dit besluit en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking. (artikel 286 § 1, 1°, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen).