Terug
Gepubliceerd op 10/04/2025

Besluit  college van burgemeester en schepenen

di 01/04/2025 - 09:00

Tijdelijk verkeersreglement naar aanleiding van de Stromar Halve Triatlon Lievegem op zondag 11 mei 2025

Aanwezig: Rutger De Reu, burgemeester
Jan Vermeulen, Sofie D'hondt, Nathalie Lambrecht, Johan Cornelis, Marleen Vanlerberghe, Bart Van Thuyne, Bruno Dhaenens, schepenen
Conny De Spiegelaere, schepen, voorzitter BCSD
Stefanie De Vlieger, algemeen directeur
Regelgeving

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 56 en 57 over de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2018.

Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens en latere wijzigingen.

Het decreet van 4 april 2014 houdende de uitwisseling van informatie over een inname van het openbaar domein in het Vlaamse Gewest en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie op het wegverkeer en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 16 september 2019 tot wijziging van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement  op de technische eisen waaraan de auto’s, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen en het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Het besluit van de Vlaamse regering van 9 december 2016 houdende de uitvoering van het decreet van 4 april 2014 houdende de uitwisseling van informatie over een inname van het openbaar domein in het Vlaamse Gewest.

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald en latere wijzigingen.

Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.

De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen.

De algemene zonale politieverordening Deinze/Zulte/Lievegem – gemeenteraad Deinze van 20/02/2020.

Bijlage

Het meldingsformulier met bijlagen, ingediend op 11 februari 2025 door BROGO SPORTS VZW.

De e-mail van 10 maart 2025 + bijlagen van het Operationeel team - Directie Operaties van de Politiezone Deinze-Zulte-Lievegem met onderwerp: Stromar - De Decker Triatlon Lievegem

Het e-mailverkeer van 12 februari tussen de dienst mobiliteit en de organisator met onderwerp: RE: Halve Triatlon Lievegem - editie 2025.

Het signalisatieplan Stromar halve triatlon Lievegem, opgemaakt door de dienst mobiliteit.

Motivering

Gunstig advies van 10 maart 2025  uitgaande van het Operationeel team - Directie Operaties van de Politiezone Deinze-Zulte-Lievegem inzake de Halve Triatlon Lievegem op zondag 11 mei 2025.

Het is noodzakelijk de nodige veiligheidsmaatregelen te treffen in het belang van de deelnemers, toeschouwers en weggebruikers.

Er dienen tijdelijke politiemaatregelen getroffen te worden om het verkeer in goede banen te leiden.

De voorbije jaren werden identieke verkeersmaatregelen genomen en hebben er zich geen noemenswaardige verkeersproblemen voorgedaan.

Besluit

Artikel 1
Op zondag 11 mei 2025 van 11u30 tot omstreeks 16u gaat de Stromar halve triatlon Lievegem door dat deels loopt in Lievegem, Deinze en Aalter. De start en aankomst is aan de Duivekeetbrug (Durmstraat te Zomergem). Deze triatlon wordt georganiseerd door BRO.GO SPORTEVENTS vzw.

Parcours fietsen grondgebied Deinze: (start grondgebied Lievegem) vervolgens naar Veldestraat (Durmenbrug), Leikanttragel, Veldestraat, Zuid Tragel, Winkelputstraat, Vaart Rechts, Hansbekestraat, Oever, Eiland, Leikanttragel, Vaartstraat; vervolgens grondgebied Aalter en Lievegem. (Parcours als bijlage).

Parcours lopen grondgebied Deinze: (start grondgebied Lievegem) via Durmstraat (Lievegem) naar de Zomergemstraat (Deinze), Lamstraat en vervolgens terug grondgebied Lievegem.

Artikel 2
Er wordt een stilstaan- en parkeerverbod ingevoerd op zondag 11 mei 2025 van 9u tot 18u op de gehele omloop aan de beide zijden van de openbare weg, uitgezonderd op de jaagpaden gelegen langs de vaart aangezien op de jaagpaden geen gemotoriseerd verkeer is toegestaan.

Bijkomend wordt een stilstaan- en parkeerverbod ingevoerd op zondag 11 mei 2025 in de Leikanttragel richting het Eiland vanaf de Petendonkstraat over een lengte van 300m en dit in de beide richtingen. Deze parkeerplaatsen worden voorbehouden voor wagens van bewoners en deelnemers van de triatlon.

Artikel 3
De verkeersmaatregel uit artikel 2 wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van voldoende verkeersborden E3 met opwaartse pijl (= begin reglementering) en neerwaartse pijl (= einde reglementering) met onderbord ‘Op zondag 11 mei 2025 van 9u tot 18u’ en is zeker te herhalen als de reglementaire zone meer dan 150 meter bedraagt.

In de Leikanttragel richting het Eiland vanaf de Petendonkstraat over een lengte van 300m, dit in de beide richtingen, plaatsen van voldoende verkeersborden E3 met opwaartse pijl (= begin reglementering) en neerwaartse pijl (= einde reglementering) met blauw onderbord met opschrift ‘Op zondag 11 mei 2025 – uitgezonderd bewoners en deelnemers triatlon’.

Artikel 4
Op zondag 11 mei 2025 van 11u tot omstreeks 18u is de omloop afgesloten voor alle verkeer. Uitzonderingen op de afgesloten omloop zijn de volgende locaties:

  • De Veldestraat t.h.v. de brug over het kanaal waar éénrichtingsverkeer over één rijstrook mogelijk zal zijn voor het verkeer komende van Merendree richting Lievegem. Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van het verkeersbord F19 in de Veldestraat t.h.v. het kruispunt Veldestraat – Leikanttragel. Op grondgebied Lievegem wordt het bord C1 voorzien. De rijbaan bestaande uit twee rijstroken wordt gescheiden door middel van rood/ wit bakens met een tussenafstand van +/- 20m. Tevens zal de politie instaan voor verkeersgeleiding op het kruispunt Veldestraat – Leikanttragel zodat verkeer van en naar Eiland mogelijk is.
  • De Hansbekestraat namelijk de brug over het kanaal waar een parkeerverbod zal worden ingevoerd waar kan op gefietst worden. De politie zal ook instaan voor verkeersgeleiding. Idem zoals voor de jaarlijkse triatlon van Deinze.
  • De politie zal ook instaan voor verkeersgeleiding op het kruispunt Eiland – Leikanttragel zodat verkeer via Leikanttragel mogelijk is tussen Eiland en de Veldestraat.

Artikel 5
De verkeersmaatregel uit artikel 4 dat de omloop afgesloten zal zijn voor alle verkeer wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van signalisatiehek met verkeersbord C3 waar nodig aangevuld met nadarhekken over de gehele breedte van de weg. Deze verkeersborden dienen herhaald te worden na iedere aansluiting.

Artikel 6
Om het verkeer op het grondgebied Deinze naar het parcours toe te beperken wordt op de volgende kruispunten, gelegen buiten het traject, een signalisatiehek met verkeersbord C3 en onderbord ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’ + het bord F45 (doodlopende weg) geplaatst:  

  • Olmweg – Lambroekstraat
  • Oever – Lambroekstraat
  • Lokestraat – Hammestraat
  • Eiland – Leikanttragel
  • Leikanttragel – Petendonkstraat

Artikel 7
De kruispunten zullen bezet worden door signaalgevers of politieagenten, die de nodige richtlijnen aan de weggebruikers zullen geven.

Artikel 8
De nodige signalisatie, hekken en rood/wit bakens zal gegroepeerd in Merendree gebracht alsook terug opgehaald worden door de technische uitvoeringsdienst (TUD) van de stad Deinze. De TUD neemt contact op met de organisatie om de nodige afspraken te maken i.v.m. de levering van deze signalisatie.

De organisatie BRO.GO SPORTEVENTS vzw dient de signalisatie, hekken en rood/wit bakens correct te plaatsen bij aanvang van het event en terug te centraliseren op de afgesproken locaties bij einde van het event. Op diverse plaatsen worden er hekken of rood/wit bakens geplaatst om de deelnemers te begeleiden. Borden die in tegenstrijd zijn met onderhavig verkeersreglement dienen te worden afgedekt.

Artikel 9
De inrichters dienen alle langs het traject omwonenden en de sportclubs ter hoogte van de brug Hansbekestraat (tennis en voetbal) alsook de bewoners v.d. straten die doodlopend zijn richting het parcours ten minste één week op voorhand schriftelijk op de hoogte te brengen van de geplande manifestatie en van de tijdelijke verkeerssituatie.

Artikel 10
De beheerder van de openbare weg kan niet aansprakelijk worden gesteld voor ongevallen te wijten aan de staat van de wegverharding bij gebruik ervan voor de inrichting van deze manifestatie.

Artikel 11
Indien er schade aan het openbaar domein (weg en aanhorigheden) wordt vastgesteld, rechtstreeks of onrechtstreeks voortkomende uit de hier bovenvermelde manifestatie, moet deze hersteld worden tot voldoening van het gemeentebestuur.

Artikel 12
Deze verordening treedt in werking na de bekendmaking ervan overeenkomstig artikel 286 §1 1° en artikel 287 van het decreet lokaal bestuur via de webtoepassing van de stad.

Artikel 13
Afschrift van dit besluit wordt gestuurd naar: de griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg in Gent, de griffie van de Politierechtbank te Gent, de lokale politie directie Operaties en dienst Verkeer en de inrichters.