Terug
Gepubliceerd op 01/06/2021

Besluit  gemeenteraad

do 27/05/2021 - 19:30

Reglement voor het toekennen van een subsidie aan startende ondernemers van handelszaken

Aanwezig: Tess Minnens, voorzitter van de gemeenteraad
Jan Vermeulen, burgemeester
Johan Cornelis, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Trees Van Hove, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, schepenen
Marleen Vanlerberghe, schepen, voorzitter BCSD
Annick Verstraete, Dirk Stroobandt, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Paul Soetaert, Hans Martens, Sabine Vermeulen, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Jan Pauwels, Nathalie Lambrecht, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Eva Martens, Carline De Paepe, Kristof Van den Berghe, Peter De Maertelaere, gemeenteraadsleden
Stefanie De Vlieger, algemeen directeur
Verontschuldigd: Rutger De Reu, schepenen
Bart Vandekerckhove, Ortwin Depoortere, gemeenteraadsleden
Regelgeving

De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen, meer specifiek de artikels 1, 2 en 3.

Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikels 40 en 41 over de bevoegdheid van de gemeenteraad.

Het bestuursdecreet van 7 december 2018.

Bijlagen

Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 27 april 2021 over het reglement voor het toekennen van een subsidie aan startende ondernemers van handelszaken - princiepsbeslissing.

Het aanvraagformulier voor het bekomen van een subsidie voor startende ondernemers van een handelszaak.

Het advies van 31 maart 2021 van het economisch forum.

Motivering

Elke startende ondernemer van een handelszaak kan een duwtje in de rug gebruiken. Tijdens de eerste jaren wordt er veel geïnvesteerd in de zaak. Om het financieel wat dragelijker te maken wil stad Deinze een subsidie invoeren voor elke startende ondernemer van een handelszaak om de slaagkansen van een jonge ondernemer te verhogen. Stad Deinze wilt zich verder profileren als winkelstad waarbij de beleving en de aantrekkingskracht in de stad dient verhoogd te worden.

In het strategisch commercieel plan van de stad Deinze, goedgekeurd in 2015, werden enkele maatregelen en actiepunten opgesteld om het winkelgebeuren in Deinze te versterken. De subsidie voor jonge ondernemers van een handelszaak sluit aan bij actiepunt 7: ‘actief stimuleren van nieuwe ondernemers’. Met deze subsidie wil de stad nieuwe handelaars/ondernemers aantrekken.

Omwille van de COVID-19 pandemie en de verstoorde economische situatie, dient deze subsidie mede ter ondersteuning om nieuwe ondernemingen aan te trekken.

Wat de financiële impact betreft werd eerder – in 2020 - een krediet voorzien van 375.000 euro voor het relanceplan. Dit krediet werd niet volledig benut in 2020. De kredieten zullen opnieuw voorzien worden in 2021. Van dit krediet werd reeds 131.795 euro aangewend voor het uitbetalen van een financiële tussenkomst voor het veilig openhouden van de handelszaken.

Dit impliceert dat er nog een krediet beschikbaar is van 243.205 euro.
Er wordt voorgesteld om de 75.000 euro voor voornoemde subsidies af te nemen van het nog beschikbare krediet van het relanceplan.

Voor het overige bedrag = 168.205 euro zullen er nog verdere initiatieven uitgewerkt worden.

Financiële impact

Het krediet om deze beslissing uit te voeren zal via aanpassing van het meerjarenplan voorzien worden op:

 meerjarenplan 2020-2025   Exploitatie
 jaar  2021 en volgende
 beleidsitem  050000 - handel en middenstand
 algemene rekening  649000 - Algemene werkingssubsidies aan personen 
 actie  STARTHAND
 krediet  75.000 euro (via aanpassing meerjarenplan) 
Reglementen

Periode

Artikel 1
Voor een termijn aanvangend vanaf 2021 en eindigend op 31 december 2023 wordt een subsidiereglement gevestigd voor het toekennen van een subsidie aan startende ondernemers die hun handelszaak vestigen op het grondgebied van Deinze.

Begripsomschrijving - definities

Artikel 2

  • Handelszaak

Elke commerciële onderneming waarvoor een nieuwe inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen vereist is en die de uitoefening van een fysieke detailhandel of horecazaak tot doel heeft.

  • Startende ondernemer

Natuurlijk of rechtspersoon die een onderneming start in het jaar waarin de subsidie aangevraagd wordt, en waarvoor een inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen vereist is en die een nieuwe vestiging opent op het grondgebied van stad Deinze.

  • Ondernemingsplan

Korte voorstelling en plan van aanpak van de startende onderneming en reële cijfers (bijvoorbeeld BTW-aangiftes, kasboeken, resultaatsrekening, tussentijds verslag boekhouder) zodra de zelfstandige (bedrijfs)activiteit reeds zes maanden is opgestart.

Toepassingsgebied

Artikel 3
§1 Startende ondernemer met een nieuwe handelszaak, op grondgebied van stad Deinze;

§2 Natuurlijke of rechtspersonen;

§3 Worden expliciet uitgesloten:

  • vrije beroepen, medisch- en paramedisch beroep en intellectueel beroep; (www.federatievrijeberoepen.be).
  • callshop, nachtwinkel, automatenshop, goktent, muurwikel, seksshops, peepshow, dancing, lunapark, privé-club, telefonieactiviteiten en internet.
  • financiële – of verzekeringsinstellingen, immokantoor, interimkantoor en andere kantoren
  • onderneming die voor exploitatie over een kleinhandels- vergunning dient te beschikken (oppervlakte boven 400 m2).
  • begrafenisondernemingen.
Algemene voorwaarden

Artikel 4
§1. De subsidie betreft enkel handelspanden:

  • die als zodanig stedenbouwkundig vergund zijn.
  • die in overeenstemming zijn met de stedenbouwkundige voorschriften.
  • die een oppervlakte beslaan van 20 m2 tot 399 m2.
  • die conform zijn met alle wettelijke verplichtingen voor de uitoefening van een handelszaak.

§2. De startende ondernemer

  • moet zijn aanvraag binnen de 6 maanden indienen na opening van de zaak.
  • kan per vestigingseenheid slechts één starterssubsidie verkrijgen.

De startende ondernemer of zijn overnemer moet zijn activiteit minstens 3 jaar na uitbetaling van de subsidie uitvoeren. In het pand waarvoor de subsidie wordt aangevraagd, moet gedurende 3 jaar ononderbroken zich een handelszaak vestigen

Cumuleerbaarheid

Artikel 5
Deze subsidie van huidig reglement zijn niet cumuleerbaar met volgende subsidies van de stad Deinze:

  • subsidie inzake renovatie en verfraaiing van handelspanden in het centraal winkelgebied.
  • subsidie voor nieuwe handelszaken in de Tolpoortstraat.
  • subsidie voor het nemen van handelskernversterkende maatregelen.

Bedrag van de subsidie

Artikel 6
§1 Er wordt aan de starters een subsidie toegekend volgens volgende modaliteiten:

  1. Inrichtingskosten
Enkel de kosten die nodig zijn voor de duurzame of langdurige onroerende investeringen die verband houden met de binneninrichting van/of de bestemming als handelszaak. Werken aan de gevel of het dak worden niet gesubsidieerd.
 
      2. Marketing en promotiemateriaal

De kosten omvatten het design van het logo en huisstijl, de opmaak van de website en/of webshop en kosten voor promotie.

Het stadsbestuur verleent aan de starter een maximale subsidie van € 2 500. De toelagen kunnen nooit meer bedragen:

Inrichtingskosten

Max. 60% van de aanvaarde kosten (exclusief btw) met een maximum van

1 500 euro.

Marketing en promotiemateriaal

Max. 60% van de aanvaarde kosten (exclusief btw) met een maximum van
1 000 euro

Aanvraag van de subsidie

Artikel 7
De aanvraag kan schriftelijk ingediend worden bij het college van burgemeester en schepenen, t.a.v. Dienstencentrum Leiespiegel – dienst omgeving – afdeling lokale economie, Brielstraat 2, 9800 Deinze door middel van een aanvraagformulier, ter beschikking gesteld door het stadsbestuur.

Bij het aanvraagformulier zijn volgende documenten verplicht toe te voegen in bijlage:

a) ondernemingsplan van de handelszaak:

Korte voorstelling en plan van aanpak van de startende onderneming en reële cijfers (bijvoorbeeld BTW-aangiftes, kasboeken, resultaatsrekening, tussentijds verslag boekhouder) zodra de zelfstandige (bedrijfs)activiteit reeds zes maanden is opgestart)

b) bijlagen:

  • kopie inschrijving in de Kruispuntbank der Ondernemingen.
  • bewijs van inschrijving bij een sociale verzekeringskas voor een zelfstandige activiteit.
  • kopie van de huurovereenkomst indien van toepassing.
  • facturen: bewijsstukken tot staving van een investering in de nieuwe handelszaak of handelspand.

Inrichtingskosten

Max. 60% van de aanvaarde kosten (exclusief btw) met een maximum van
1 500 euro.

Marketing en promotiemateriaal

Max. 60% van de aanvaarde kosten (exclusief btw) met een maximum van
1 000 euro

Goedkeuring van de subsidie

Artikel 8
Na ontvangst van de aanvraag wordt het dossier door de dienst Lokale Economie gecontroleerd op ontvankelijkheid op basis van huidig subsidiereglement.

Iedere ontvankelijke aanvraag wordt beoordeeld door het college van burgemeester en schepenen. Het college van burgemeester en schepenen behoudt het recht om alle onderzoeken uit te voeren die vereist zijn voor de behandeling van de aanvraag. Indien de aanvrager hierbij zijn medewerking weigert, vervalt het recht op de subsidie.

Betalingswijze

Artikel 9
De uitbetaling van de subsidie verloopt als volgt:

§1 Op basis van alle facturen, betalingsbewijzen en verantwoordingsstukken die het recht op toelage aantonen.

§2 De uitbetaling van de subsidie gebeurt binnen de twee maanden na goedkeuring van de ontvankelijke aanvraag door het college van burgemeester en schepenen. De aanvrager verbindt zich ertoe het stadsbestuur onmiddellijk schriftelijk op de hoogte te brengen van iedere wijziging van diens bankrekeningnummer.

Verval van recht van de subsidie

Artikel 10
Het recht op de subsidie en bij uitbreiding alle door de stad aangegane verbintenissen vervallen van rechtswege wanneer tussen de aanvraag en de uitbetaling van de opstartpremie één van volgende feiten plaatsvindt:

  • het overlijden van de aanvrager.
  • het faillissement, de gerechtelijke reorganisatie of de vereffening van de aanvrager.
  • de aangifte van faillissement door de aanvrager of het instellen van een procedure tot vereffening van de aanvrager.
  • de stopzetting van de handelszaak door de aanvrager.
  • de onteigening van de houders van zakelijke rechten op het handelspand.
  • het volledig of gedeeltelijk teniet gaan van het handelspand.

Verbintenissen en terugbetaling

Artikel 11
§1 Controle gegevens

De aanvrager geeft de toestemming aan het stadsbestuur om alle onderzoeken te laten verrichten voor, tijdens en na de procedure van de subsidieaanvraag. Weigering van medewerking aan het onderzoek breng verval van het recht op subsidie met zich mee.

Het niet verstrekken van de nodige gegevens voor controle of het opgeven van onjuiste gegevens, kan leiden tot het verval van het recht op subsidie, tot een beperking van het subsidiebedrag, of tot een terugvordering van de subsidie.

§2 Terugvorderen subsidie

De aanvrager verbindt er zicht toe het bedrag van de subsidie terug te betalen indien binnen de 3 jaar na goedkeuring van de subsidie, door het college van burgemeester en schepenen, in het handelspand waarvoor de subsidie verkregen is géén handelszaak meer wordt uitgebaat.

§3 Verrekening subsidie

Indien de begunstigde van de subsidie nog openstaande schulden heeft aan het stadbestuur, behoudt deze laatste het recht de subsidie te verrekenen met de openstaande schulden.

Betwistingen

Artikel 12
Alle betwistingen over de toepassing van onderhavig reglement worden beslecht door het college van burgemeester en schepenen.

Publieke stemming
Aanwezig: Tess Minnens, Jan Vermeulen, Johan Cornelis, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Trees Van Hove, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Marleen Vanlerberghe, Annick Verstraete, Dirk Stroobandt, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Paul Soetaert, Hans Martens, Sabine Vermeulen, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Jan Pauwels, Nathalie Lambrecht, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Eva Martens, Carline De Paepe, Kristof Van den Berghe, Peter De Maertelaere, Stefanie De Vlieger
Voorstanders: Tess Minnens, Jan Vermeulen, Johan Cornelis, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Trees Van Hove, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Marleen Vanlerberghe, Annick Verstraete, Dirk Stroobandt, Marc De Schrijver, Annie Mervillie, Freija Dhondt, Paul Soetaert, Hans Martens, Sabine Vermeulen, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Jan Pauwels, Nathalie Lambrecht, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Eva Martens, Carline De Paepe, Kristof Van den Berghe, Peter De Maertelaere
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1
Voor een termijn aanvangend vanaf 2021 en eindigend op 31 december 2023 wordt een subsidiereglement gevestigd voor het toekennen van een subsidie aan startende ondernemers die hun handelszaak vestigen op het grondgebied van Deinze.

Artikel 2
Het aanvraagformulier, zoals in bijlage geviseerd, voor het bekomen van de subsidie opgenomen in artikel 1, wordt goedgekeurd.

Artikel 3
De nodige kredieten zullen voorzien worden via aanpassing van het meerjarenplan.

Artikel 4
Een kopie van dit besluit wordt aan de financieel directeur bezorgd en aan de betrokken dienst belast met de toepassing van dit reglement.

Artikel 5
Dit besluit en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 1 en artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).