Terug
Gepubliceerd op 02/01/2024

Besluit  gemeenteraad

do 23/11/2023 - 19:30

Verlenging en aanpassing subsidiereglement voor het toekennen van een subsidie aan startende ondernemers van handelszaken

Aanwezig: Jan Vermeulen, burgemeester-voorzitter wnd.
Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Nathalie Lambrecht, schepenen
Marleen Vanlerberghe, schepen, voorzitter BCSD
Annick Verstraete, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Freija Dhondt, Paul Soetaert, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Jan Pauwels, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Eva Martens, Carline De Paepe, Ortwin Depoortere, Kristof Van den Berghe, Peter De Maertelaere, Peter Parmentier, Els Baart, gemeenteraadsleden
Sylvie Claeys, waarnemend gemeenteraadslid
Stefanie De Vlieger, algemeen directeur
Verontschuldigd: Tess Minnens, voorzitter van de gemeenteraad
Annie Mervillie, Sabine Vermeulen, gemeenteraadsleden
Regelgeving

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.

Het bestuursdecreet van 7 december 2018.

Bijlagen

Het gemeenteraadsbesluit van 27 mei 2021 over het reglement voor het toekennen van een subsidie aan startende ondernemers van handelszaken.

Een algemeen overzicht van alle binnengekomen subsidieaanvragen (periode 2022 t/m 2/7/2023) m.b.t. de subsidies aan startende ondernemers van handelszaken.

Het ontwerp van een elektronisch aanvraagformulier voor het bekomen van een subsidie aan startende ondernemers.

Motivering

Het van kracht zijnde subsidiereglement voor het toekennen van een subsidie aan startende ondernemers van handelszaken komt te vervallen per 31 december 2023. Er wordt voorgesteld om voornoemd subsidiereglement te verlengen tot en met 2025.

Door de dienst lokale economie wordt meegedeeld dat:

  1. er sinds de opstart van voornoemd subsidiereglement 6 aanvragen zijn binnengekomen voor het bekomen van deze subsidie, waarvan er 5 werden goedgekeurd (zie algemeen overzicht in bijlage)
  2. dat er in 2023 van de 3 binnengekomen aanvragen 3 via elektronische weg werden ingediend; dat het daarom wenselijk is om de procedure voor het bekomen van de subsidie te laten verlopen via het e-loket op de website van Deinze. Dergelijke manier van werken komt ten goede aan een efficiënte behandeling en vlotte afwerking van de aanvraagdossiers.

Aan de raad wordt gevraagd om enerzijds de verlenging van het subsidiereglement goed te keuren en anderzijds een aanpassing door te voeren in het subsidiereglement die de aanvraagprocedure regelt via elektronische weg.

Financiële impact

Het krediet om deze beslissing uit te voeren is voorzien op:

 Meerjarenplan 2020-2025   Exploitatie
 Jaar  2024-2025
 Beleidsitem  050000 - Handel en middenstand
 Algemene rekening  649000 - Algemene werkingssubsidies aan personen 
 Kostenplaats  STARTHAND
 Krediet  30.000 euro
Reglementen

Periode

Artikel 1
Voor een termijn aanvangend 1 januari 2024 tot en met 31 december 2025 wordt een subsidiereglement gevestigd voor het toekennen van een subsidie aan startende ondernemers die hun handelszaak vestigen op het grondgebied van Deinze.

Begripsomschrijving - definities

Artikel 2

  • Handelszaak

Elke commerciële onderneming waarvoor een nieuwe inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen vereist is en die de uitoefening van een fysieke detailhandel of horecazaak tot doel heeft. 

  • Startende ondernemer

Natuurlijk of rechtspersoon die een onderneming start in het jaar waarin de subsidie aangevraagd wordt, en waarvoor een inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen vereist is en die een nieuwe vestiging opent op het grondgebied van stad Deinze.

  • Ondernemingsplan

Korte voorstelling en plan van aanpak van de startende onderneming en reële cijfers (bijvoorbeeld BTWaangiftes, kasboeken, resultaatsrekening, tussentijds verslag boekhouder) zodra de zelfstandige (bedrijfs)activiteit reeds zes maanden is opgestart.

Toepassingsgebied

Artikel 3
§1 Startende ondernemer met een nieuwe handelszaak, op grondgebied van stad Deinze;

§2 Natuurlijke of rechtspersonen;

§3 Worden expliciet uitgesloten:

  • vrije beroepen, medisch- en paramedisch beroep en intellectueel beroep; (www.federatievrijeberoepen.be).
  • callshop, nachtwinkel, automatenshop, goktent, muurwikel, seksshops, peepshow, dancing, lunapark, privé-club, telefonieactiviteiten en internet.
  • financiële – of verzekeringsinstellingen, immokantoor, interimkantoor en andere kantoren
  • onderneming die voor exploitatie over een kleinhandels- vergunning dient te beschikken (oppervlakte boven 400 m2 ).
  • begrafenisondernemingen.

Algemene voorwaarden

Artikel 4
§1. De subsidie betreft enkel handelspanden:

  • die als zodanig stedenbouwkundig vergund zijn.
  • die in overeenstemming zijn met de stedenbouwkundige voorschriften.
  • die een oppervlakte beslaan van 20 m2 tot 399 m2 .
  • die conform zijn met alle wettelijke verplichtingen voor de uitoefening van een handelszaak.

§2. De startende ondernemer

  • moet zijn aanvraag binnen de 6 maanden indienen na opening van de zaak.
  • kan per vestigingseenheid slechts één starterssubsidie verkrijgen.

De startende ondernemer of zijn overnemer moet zijn activiteit minstens 3 jaar na uitbetaling van de subsidie uitvoeren. In het pand waarvoor de subsidie wordt aangevraagd, moet gedurende 3 jaar ononderbroken zich een handelszaak vestigen

Cumuleerbaarheid

Artikel 5
Deze subsidie van huidig reglement zijn niet cumuleerbaar met volgende subsidies van de stad Deinze:

  • subsidie inzake renovatie en verfraaiing van handelspanden in het centraal winkelgebied.
  • subsidie voor nieuwe handelszaken in de Tolpoortstraat.
  • subsidie voor het nemen van handelskernversterkende maatregelen.

Bedrag van de subsidie

Artikel 6
§1 Er wordt aan de starters een subsidie toegekend volgens volgende modaliteiten:

1. Inrichtingskosten

Enkel de kosten die nodig zijn voor de duurzame of langdurige onroerende investeringen die verband houden met de binneninrichting van/of de bestemming als handelszaak. Werken aan de gevel of het dak worden niet gesubsidieerd.

2. Marketing en promotiemateriaal

De kosten omvatten het design van het logo en huisstijl, de opmaak van de website en/of webshop en kosten voor promotie.

Het stadsbestuur verleent aan de starter een maximale subsidie van € 2 500. De toelagen kunnen nooit meer bedragen:

 Inrichtingskosten  Max. 60% van de aanvaarde kosten (exclusief btw) met een maximum van 1 500 euro 
 Marketing en promotiemateriaal   Max. 60% van de aanvaarde kosten (exclusief btw) met een maximum van 1 000 euro

Aanvraag van de subsidie

Artikel 7

De subsidie kan online via het e-loket op de website van stad Deinze aangevraagd worden. Bij de aanvraag zijn volgende documenten verplicht toe te voegen:

a) ondernemingsplan van de handelszaak:

Korte voorstelling en plan van aanpak van de startende onderneming en reële cijfers (bijvoorbeeld BTWaangiftes, kasboeken, resultaatsrekening, tussentijds verslag boekhouder) zodra de zelfstandige (bedrijfs)activiteit reeds zes maanden is opgestart)

b) bijlagen:

  • kopie inschrijving in de Kruispuntbank der Ondernemingen.
  • bewijs van inschrijving bij een sociale verzekeringskas voor een zelfstandige activiteit.
  • kopie van de huurovereenkomst indien van toepassing.
  • facturen: bewijsstukken tot staving van een investering in de nieuwe handelszaak of handelspand.
Inrichtingskosten Max. 60% van de aanvaarde kosten (exclusief btw) met een maximum van 1 500 euro.

Marketing en promotiemateriaal 

Max. 60% van de aanvaarde kosten (exclusief btw) met een maximum van 1 000 euro.

Artikel 8
Na ontvangst van de aanvraag wordt het dossier door de dienst Lokale Economie gecontroleerd op ontvankelijkheid op basis van huidig subsidiereglement.

Iedere ontvankelijke aanvraag wordt beoordeeld door het college van burgemeester en schepenen. Het college van burgemeester en schepenen behoudt het recht om alle onderzoeken uit te voeren die vereist zijn voor de behandeling van de aanvraag. Indien de aanvrager hierbij zijn medewerking weigert, vervalt het recht op de subsidie.

Betalingswijze

Artikel 9
De uitbetaling van de subsidie verloopt als volgt:

§1 Op basis van alle facturen, betalingsbewijzen en verantwoordingsstukken die het recht op toelage aantonen.

§2 De uitbetaling van de subsidie gebeurt binnen de twee maanden na goedkeuring van de ontvankelijke aanvraag door het college van burgemeester en schepenen. De aanvrager verbindt zich ertoe het stadsbestuur onmiddellijk schriftelijk op de hoogte te brengen van iedere wijziging van diens bankrekeningnummer.

Verval van recht van de subsidie

Artikel 10
Het recht op de subsidie en bij uitbreiding alle door de stad aangegane verbintenissen vervallen van rechtswege wanneer tussen de aanvraag en de uitbetaling van de opstartpremie één van volgende feiten plaatsvindt:

  • het overlijden van de aanvrager.
  • het faillissement, de gerechtelijke reorganisatie of de vereffening van de aanvrager.
  • de aangifte van faillissement door de aanvrager of het instellen van een procedure tot vereffening van de aanvrager.
  • de stopzetting van de handelszaak door de aanvrager.
  • de onteigening van de houders van zakelijke rechten op het handelspand.
  • het volledig of gedeeltelijk teniet gaan van het handelspand.

Verbintenissen en terugbetaling

Artikel 11
§1 Controle gegevens

De aanvrager geeft de toestemming aan het stadsbestuur om alle onderzoeken te laten verrichten voor, tijdens en na de procedure van de subsidieaanvraag. Weigering van medewerking aan het onderzoek breng verval van het recht op subsidie met zich mee. Het niet verstrekken van de nodige gegevens voor controle of het opgeven van onjuiste gegevens, kan leiden tot het verval van het recht op subsidie, tot een beperking van het subsidiebedrag, of tot een terugvordering van de subsidie.

§2 Terugvorderen subsidie

De aanvrager verbindt er zicht toe het bedrag van de subsidie terug te betalen indien binnen de 3 jaar na goedkeuring van de subsidie, door het college van burgemeester en schepenen, in het handelspand waarvoor de subsidie verkregen is géén handelszaak meer wordt uitgebaat.

§3 Verrekening subsidie

Indien de begunstigde van de subsidie nog openstaande schulden heeft aan het stadsbestuur, behoudt deze laatste het recht de subsidie te verrekenen met de openstaande schulden.

§ 4 Verbintenis decreet lokaal bestuur
De gesubsidieerde engageert zich om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.

Betwistingen

Artikel 12
Alle betwistingen over de toepassing van onderhavig reglement worden beslecht door het college van burgemeester en schepenen.

Publieke stemming
Aanwezig: Jan Vermeulen, Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Nathalie Lambrecht, Marleen Vanlerberghe, Annick Verstraete, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Freija Dhondt, Paul Soetaert, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Jan Pauwels, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Eva Martens, Carline De Paepe, Ortwin Depoortere, Kristof Van den Berghe, Peter De Maertelaere, Peter Parmentier, Els Baart, Sylvie Claeys, Stefanie De Vlieger
Voorstanders: Jan Vermeulen, Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Nathalie Lambrecht, Marleen Vanlerberghe, Annick Verstraete, Eric Van Huffel, Marc De Schrijver, Freija Dhondt, Paul Soetaert, Hans Martens, Gunnar Claeys, Stephanie Debeurme, Matthias Neirynck, Olaf Evrard, Sören Van de Moortele, Nadia Sucaet, Jan Pauwels, Bart Vermaercke, Alexander Adams, Eva Martens, Carline De Paepe, Ortwin Depoortere, Kristof Van den Berghe, Peter De Maertelaere, Peter Parmentier, Els Baart, Sylvie Claeys
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1
Het gemeenteraadsbesluit van 27 mei 2021 over het subsidiereglement voor het toekennen van een subsidie aan startende ondernemers van handelszaken wordt verlengd voor een termijn aanvangend op 1 januari 2024 en eindigend op 31 december 2025.

Artikel 2
Het elektronisch aanvraagformulier, zoals in bijlage geviseerd, voor het bekomen van een subsidie wordt goedgekeurd.

Artikel 3
Een kopie van dit besluit wordt aan de financieel directeur bezorgd en aan de betrokken dienst belast met de toepassing van dit reglement.

Artikel 4
Dit besluit van de gemeenteraad en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 1, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).