Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het gemeenteraadsbesluit van 27 mei 2021 over het reglement voor het toekennen van een subsidie aan startende ondernemers van handelszaken.
Een algemeen overzicht van alle binnengekomen subsidieaanvragen (periode 2022 t/m 2/7/2023) m.b.t. de subsidies aan startende ondernemers van handelszaken.
Het ontwerp van een elektronisch aanvraagformulier voor het bekomen van een subsidie aan startende ondernemers.
Het van kracht zijnde subsidiereglement voor het toekennen van een subsidie aan startende ondernemers van handelszaken komt te vervallen per 31 december 2023. Er wordt voorgesteld om voornoemd subsidiereglement te verlengen tot en met 2025.
Door de dienst lokale economie wordt meegedeeld dat:
Aan de raad wordt gevraagd om enerzijds de verlenging van het subsidiereglement goed te keuren en anderzijds een aanpassing door te voeren in het subsidiereglement die de aanvraagprocedure regelt via elektronische weg.
Het krediet om deze beslissing uit te voeren is voorzien op:
Meerjarenplan 2020-2025 | Exploitatie |
Jaar | 2024-2025 |
Beleidsitem | 050000 - Handel en middenstand |
Algemene rekening | 649000 - Algemene werkingssubsidies aan personen |
Kostenplaats | STARTHAND |
Krediet | 30.000 euro |
Periode
Artikel 1
Voor een termijn aanvangend 1 januari 2024 tot en met 31 december 2025 wordt een subsidiereglement gevestigd voor het toekennen van een subsidie aan startende ondernemers die hun handelszaak vestigen op het grondgebied van Deinze.
Begripsomschrijving - definities
Artikel 2
Elke commerciële onderneming waarvoor een nieuwe inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen vereist is en die de uitoefening van een fysieke detailhandel of horecazaak tot doel heeft.
Natuurlijk of rechtspersoon die een onderneming start in het jaar waarin de subsidie aangevraagd wordt, en waarvoor een inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen vereist is en die een nieuwe vestiging opent op het grondgebied van stad Deinze.
Korte voorstelling en plan van aanpak van de startende onderneming en reële cijfers (bijvoorbeeld BTWaangiftes, kasboeken, resultaatsrekening, tussentijds verslag boekhouder) zodra de zelfstandige (bedrijfs)activiteit reeds zes maanden is opgestart.
Toepassingsgebied
Artikel 3
§1 Startende ondernemer met een nieuwe handelszaak, op grondgebied van stad Deinze;
§2 Natuurlijke of rechtspersonen;
§3 Worden expliciet uitgesloten:
Algemene voorwaarden
Artikel 4
§1. De subsidie betreft enkel handelspanden:
§2. De startende ondernemer
De startende ondernemer of zijn overnemer moet zijn activiteit minstens 3 jaar na uitbetaling van de subsidie uitvoeren. In het pand waarvoor de subsidie wordt aangevraagd, moet gedurende 3 jaar ononderbroken zich een handelszaak vestigen
Cumuleerbaarheid
Artikel 5
Deze subsidie van huidig reglement zijn niet cumuleerbaar met volgende subsidies van de stad Deinze:
Bedrag van de subsidie
Artikel 6
§1 Er wordt aan de starters een subsidie toegekend volgens volgende modaliteiten:
1. Inrichtingskosten
Enkel de kosten die nodig zijn voor de duurzame of langdurige onroerende investeringen die verband houden met de binneninrichting van/of de bestemming als handelszaak. Werken aan de gevel of het dak worden niet gesubsidieerd.
2. Marketing en promotiemateriaal
De kosten omvatten het design van het logo en huisstijl, de opmaak van de website en/of webshop en kosten voor promotie.
Het stadsbestuur verleent aan de starter een maximale subsidie van € 2 500. De toelagen kunnen nooit meer bedragen:
Inrichtingskosten | Max. 60% van de aanvaarde kosten (exclusief btw) met een maximum van 1 500 euro |
Marketing en promotiemateriaal | Max. 60% van de aanvaarde kosten (exclusief btw) met een maximum van 1 000 euro |
Aanvraag van de subsidie
Artikel 7
De subsidie kan online via het e-loket op de website van stad Deinze aangevraagd worden. Bij de aanvraag zijn volgende documenten verplicht toe te voegen:
a) ondernemingsplan van de handelszaak:
Korte voorstelling en plan van aanpak van de startende onderneming en reële cijfers (bijvoorbeeld BTWaangiftes, kasboeken, resultaatsrekening, tussentijds verslag boekhouder) zodra de zelfstandige (bedrijfs)activiteit reeds zes maanden is opgestart)
b) bijlagen:
Inrichtingskosten | Max. 60% van de aanvaarde kosten (exclusief btw) met een maximum van 1 500 euro. |
Marketing en promotiemateriaal |
Max. 60% van de aanvaarde kosten (exclusief btw) met een maximum van 1 000 euro. |
Artikel 8
Na ontvangst van de aanvraag wordt het dossier door de dienst Lokale Economie gecontroleerd op ontvankelijkheid op basis van huidig subsidiereglement.
Iedere ontvankelijke aanvraag wordt beoordeeld door het college van burgemeester en schepenen. Het college van burgemeester en schepenen behoudt het recht om alle onderzoeken uit te voeren die vereist zijn voor de behandeling van de aanvraag. Indien de aanvrager hierbij zijn medewerking weigert, vervalt het recht op de subsidie.
Betalingswijze
Artikel 9
De uitbetaling van de subsidie verloopt als volgt:
§1 Op basis van alle facturen, betalingsbewijzen en verantwoordingsstukken die het recht op toelage aantonen.
§2 De uitbetaling van de subsidie gebeurt binnen de twee maanden na goedkeuring van de ontvankelijke aanvraag door het college van burgemeester en schepenen. De aanvrager verbindt zich ertoe het stadsbestuur onmiddellijk schriftelijk op de hoogte te brengen van iedere wijziging van diens bankrekeningnummer.
Verval van recht van de subsidie
Artikel 10
Het recht op de subsidie en bij uitbreiding alle door de stad aangegane verbintenissen vervallen van rechtswege wanneer tussen de aanvraag en de uitbetaling van de opstartpremie één van volgende feiten plaatsvindt:
Verbintenissen en terugbetaling
Artikel 11
§1 Controle gegevens
De aanvrager geeft de toestemming aan het stadsbestuur om alle onderzoeken te laten verrichten voor, tijdens en na de procedure van de subsidieaanvraag. Weigering van medewerking aan het onderzoek breng verval van het recht op subsidie met zich mee. Het niet verstrekken van de nodige gegevens voor controle of het opgeven van onjuiste gegevens, kan leiden tot het verval van het recht op subsidie, tot een beperking van het subsidiebedrag, of tot een terugvordering van de subsidie.
§2 Terugvorderen subsidie
De aanvrager verbindt er zicht toe het bedrag van de subsidie terug te betalen indien binnen de 3 jaar na goedkeuring van de subsidie, door het college van burgemeester en schepenen, in het handelspand waarvoor de subsidie verkregen is géén handelszaak meer wordt uitgebaat.
§3 Verrekening subsidie
Indien de begunstigde van de subsidie nog openstaande schulden heeft aan het stadsbestuur, behoudt deze laatste het recht de subsidie te verrekenen met de openstaande schulden.
§ 4 Verbintenis decreet lokaal bestuur
De gesubsidieerde engageert zich om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.
Betwistingen
Artikel 12
Alle betwistingen over de toepassing van onderhavig reglement worden beslecht door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 1
Het gemeenteraadsbesluit van 27 mei 2021 over het subsidiereglement voor het toekennen van een subsidie aan startende ondernemers van handelszaken wordt verlengd voor een termijn aanvangend op 1 januari 2024 en eindigend op 31 december 2025.
Artikel 2
Het elektronisch aanvraagformulier, zoals in bijlage geviseerd, voor het bekomen van een subsidie wordt goedgekeurd.
Artikel 3
Een kopie van dit besluit wordt aan de financieel directeur bezorgd en aan de betrokken dienst belast met de toepassing van dit reglement.
Artikel 4
Dit besluit van de gemeenteraad en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 1, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).