Terug
Gepubliceerd op 29/06/2022

Besluit  college van burgemeester en schepenen

di 21/06/2022 - 09:00

Tijdelijk verkeersreglement houdende de invoer van beperkt eenrichtingsverkeer in de Tolpoortstraat het deel gelegen tussen de N43 en de Ommegangstraat - verlenging

Aanwezig: Jan Vermeulen, burgemeester
Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Trees Van Hove, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, schepenen
Marleen Vanlerberghe, schepen, voorzitter BCSD
Stefanie De Vlieger, algemeen directeur
Regelgeving

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 56 en 57 over de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.

Het bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie op het wegverkeer en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en latere wijzigingen

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald en latere wijzigingen.

Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens en latere wijzigingen.

De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van mobiliteit, sociale economie en gelijke kansen.

Het standaardbestek 250 voor de wegenbouw, hoofdstuk X.

Het algemeen politiereglement Deinze-Zulte-Lievegem goedgekeurd 20 februari 2020.

Bijlage

Het collegebesluit van 15 maart 2022 betreffende het Tijdelijk verkeersreglement houdende de invoer van beperkt eenrichtingsverkeer in de Tolpoortstraat het deel gelegen tussen de N43 en de Ommegangstraat - verlenging.

Motivering

Sinds maandag 18 oktober 2021 geldt in de Tolpoortstraat - het gedeelte tussen de N43 en de Ommegangstraat - enkelrichtingsverkeer. De toegelaten rijrichting is deze van de N43 richting de Ommegangstraat. Het huidige reglement loopt t.e.m. 30 juni 2022, dus dient het college zich over een eventuele verlenging van de maatregel uit te spreken.

Aangezien één van de redenen tot invoer van de enkelrichting de werf op de hoek met de Achiel Van Eechautestraat was (met uiteraard alle bijhorende werfverkeer) en deze werf nog altijd niet aflopen is, lijkt het aangewezen om de enkelrichting te verlengen. Bovendien is de veiligheid van de fietsers (waaronder veel kinderen en jongeren) sterk verbeterd in dit gedeelte van de Tolpoortstraat. Gezien er door de drukke evenementenzomer ook heel wat fietsers verwacht worden, lijkt het aangewezen om de enkelrichting ook gedurende de zomervakantie te behouden.

Aan de andere kant dient gezegd te worden dat de filelast voor wagens wel wat toegenomen is (en dan vooral t.h.v. het Statieplein/Georges Martensstraat en op de N35 Gaversesteenweg), met daarbij de kanttekening dat op spitsmomenten hier ook al een duidelijke filevorming was voor de invoering van het enkelrichtingsverkeer in de Tolpoortstraat. Vanuit mobiliteitsoogpunt is het beleidsmatig aangewezen om de toegenomen veiligheid voor fietsers in het algemeen en de noodzaak tot extra maatregelen om de veiligheid van zachte weggebruikers te verhogen naar aanleiding van de werf op de hoek met de Achiel Van Eechautestraat in het bijzonder zwaarder te laten doorwegen in de overweging om de enkelrichting te verlengen.

Er is ook een overleg geweest met De Lijn over de doorstroming naar aanleiding van de ingevoerde enkelrichting. Hoewel De Lijn wel degelijk een aantal problemen m.b.t. de doorstroming opmerkt, pleiten zij uitdrukkelijk niet voor het opnieuw invoeren van tweerichtingsverkeer. Ook zij merken namelijk de sterk toegenomen verkeersveiligheid met name voor fietsers op. Wel zal De Lijn, ook op vraag van de stad, de aanpassing van de lichtenregeling op het kruispunt Georges Martensstraat/Guido Gezellelaan/N43 opnemen. Dit zal niet enkel positief zijn voor de doorstroming van de bus, te verwachten valt dat ook de doorstroming van het gewoon autoverkeer in de Georges Martensstraat hierdoor vlotter zal lopen. Ook het in concessie nemen van de stationsparking aan de Gaversesteenweg sinds 1 maart kan een positieve impact hebben op de hoeveelheid verkeer. Aangezien uit observaties van De Lijn blijkt dat 75% van het verkeer in de Georges Martensstraat doorgaand verkeer is, zal bekeken worden of er nog bijkomende maatregelen dienen/kunnen genomen worden om de filelast hier nog verder te drukken.

Dit alles in acht genomen wordt geadviseerd om de enkelrichting in het gedeelte Tolpoortstraat tussen de N43 en de Ommegangstraat nogmaals te verlengen tot en met 31 augustus. Er wordt ook voorgesteld om de invoer van enkelrichting in dit stuk van de Tolpoortstraat voor te leggen aan de gemeenteraad van augustus om de situatie permanent te bestendigen. Hiertoe zal de enkelrichting in de Tolpoortstraat nog ter advisering voorgelegd worden aan de verkeerscommissie.

Financiële impact

Deze beslissing valt niet onder de visumplicht en heeft geen financiële gevolgen

Besluit

Artikel 1
In de Tolpoortstraat het deel gelegen tussen de N43 en de Ommegangstraat wordt het beperkt éénrichtingsverkeer verlengd tem 31 augustus 2022. De toegelaten rijrichting is deze van de N43 naar de Gaversesteenweg.
Fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs mogen in de beide rijrichtingen rijden. Voor de bussen geldt ook éénrichtingsverkeer.

Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de volgende verkeerssignalisatie:
•    Verkeersbord C1 (verboden richting) met onderbord M12 (= uitgezonderd fietsers, bromfietsen klasse A en speed pedelecs) in de Tolpoortstraat ter hoogte van de kruispunten overzijde Ommegangstraat en t.h.v. de Achiel Van Eechautestraat.
•    Verkeersbord F19 met onderbord M18 (=uitgezonderd fietser, bromfietser klasse A en speed pedelecs in de beide richtingen) in de Tolpoortstraat ter hoogte van de kruispunten met de N43 en t.h.v. de overzijde Achiel Van Eechautestraat.
•    Bijkomend wordt in de Tolpoortstraat op het Kruispunt Tolpoortstraat – Statieplein voor het verkeer komende van de Gaversesteenweg een vooraankondigingsbord geplaatst met opschrift: Tolpoortstraat geen doorgaand verkeer, uitgezonderd bromfietsen A, P en fietsers.

Artikel 2
De Lijn wordt geïnformeerd over deze beslissing, het voorstel van communicatieplan wordt uitgerold. Het college vraagt om ter hoogte van de Gaversesteenweg en het kruispunt Gaversesteenweg/ Volhardingslaan tijdig de nodige geleidingsborden te plaatsen ( aanduiding centrum, aanduiding parking station, ..). Het ontwerp wordt voorgelegd aan het college.

Artikel 3
De handelaars en de buurtbewoners worden geïnformeerd over deze beslissing.

Artikel 4
Naast het overmaken aan de Vlaamse Overheid wordt tevens een afschrift van dit besluit gestuurd naar :
•    De griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg te Gent.
•    De griffie van de Politierechtbank te Gent.
•    De lokale politie, directie operaties, afdeling verkeer.
•    De provincie Oost-Vlaanderen.

Artikel 5
Dit besluit en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 1 en artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).