De gecoördineerde grondwet van 17 februari 1994, artikel 173.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2de lid, 14°, over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid (DABM) (artikelen 16.1.2., 2° en art 16.6.3, §2).
Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Materialendecreet) (artikel 12).
Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA);
De algemene zonale politieverordening van Deinze / Zulte / Lievegem.
Het gemeenteraadsbesluit van 28 november 2019 van Deinze betreffende het weghalen door het gemeentebestuur van zowel bedrijfs- als niet bedrijfsafvalstoffen achtergelaten op niet-reglementaire plaatsen of tijdstippen of in niet-reglementaire recipiënten .
Het advies van Mooimakers inzake opmaak van een retributiereglement voor het wegnemen van sluikstort.
Het sjabloon van Mooimakers van een retributiereglement voor het wegnemen van sluikstort.
Afval in de openbare ruimte veroorzaakt zeer veel ergernis. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen zwerfvuil en sluikstort. Zwerfvuil is klein afval dat buitenshuis wordt achtergelaten op een plaats waar het niet hoort. Dat kan bewust of onbewust zijn. Voorbeelden zijn sigarettenpeuken, kauwgom, blikjes, etc.
Sluikstorters ontwijken bewust de ophaling van huisvuil of bedrijfsafval. Het gaat dan om afvalstoffen die gestort of achtergelaten worden op plaatsen waar het niet mag, op momenten waarop het niet is toegelaten of in verkeerde recipiënten. In Deinze zijn er in 2022 289 meldingen geregistreerd voor sluikstort.
Het politiereglement bevat een verbod op het achterlaten van afval in de openbare ruimte of op onbebouwde gronden.
Handhaving op sluikstort omvat 2 sporen, t.t.z. beboeting en opruiming.
a) Het achterlaten van afval is een GAS-1 inbreuk. Op basis van een GAS vaststelling kan de sanctionerend ambtenaar een GAS boete uitschrijven.
b) Het verwijderen van het afval door de stadsdiensten wordt beschouwd als dienstverlening, waarbij de kosten kunnen aangerekend worden aan de veroorzaker van het sluikstort (voor zover de identiteit gekend is).
De stad beschikt over een retributiereglement om de kosten voor afval verwijdering van sluikstort te verhalen. De milieudienst en de gemeenschapswachten stellen vast dat dat retributiereglement evenwel niet altijd geschikt is.
a) Sluikstort in straatvuilnisbakken gaat gewoonlijk om niet gevaarlijk afval in kleine hoeveelheden. Het retributiereglement in de huidige vorm laat alleen toe om arbeidsuren door te rekenen. In de praktijk is er echter ook coördinatie door de gemeenschapswachten en de milieudienst. Die kosten kunnen momenteel niet doorgerekend worden.
b) Het retributiereglement voorziet in de registratie van ingezette manuren van de technische dienst, inzet van vervoermiddelen en weging van afgevoerd afval. Dit komt mooi overeen met het principe 'de vervuiler betaalt', maar erg praktisch is dit niet. De technische uitvoeringsdienst is immers niet voorzien om de nodige registraties te doen en het afval te wegen.
c) In het retributiereglement is voorzien om de verwerkingskost door te rekenen op basis van de tarieven voor afvoer naar het recyclagepark. Het is evenwel niet toegelaten om restafval en PMD af te voeren naar het recyclagepark, zodat daar momenteel geen tarieven voor zijn.
d) Het retributiereglement gaat alleen uit van de afvoer van sluikstort door de eigen stadsdiensten. In bepaalde gevallen kan het evenwel wenselijk zijn om een gespecialiseerde firma in te schakelen om afval te verwijderen en af te voeren. Denk bijvoorbeeld aan sluikstort van gevaarlijk afval, afvoer van slachtafval, lachgas, e.a..
Een aanpassing van het retributiereglement is derhalve aangewezen.
De milieudienst heeft enkele retributiereglementen bekeken van andere steden en gemeenten. We merkten op dat de meeste zijn opgemaakt op basis van een doorrekening van werkelijke prestaties. In Gent hanteert men evenwel een forfaitair bedrag. Er is door de milieudienst advies gevraagd aan Mooimakers over dit verschil. Mooimakers antwoordde aan de hand van een advies van het ministerie van binnenlands bestuur dat stelt dat een retributie de verrekening moet zijn van een geleverde dienst, cfr. het principe 'de vervuiler betaalt'. Andere vormen van verrekening worden beschouwd als een belasting.
Hierbij wordt dus een voorstel gedaan voor aanpassing van het vigerende retributiereglement op het weghalen door het gemeentebestuur van zowel bedrijfs- als niet bedrijfsafvalstoffen achtergelaten op niet-reglementaire plaatsen of tijdstippen of in niet-reglementaire recipiënten met als doelstellingen om kosten voor verwijdering van sluikstort te kunnen verrekenen op een werkbare manier.
Deze beslissing valt niet onder de visumplicht.
De ontvangsten van het retributiereglement sluikstort zullen geboekt worden op:
meerjarenplan 2020-2025 |
ontvangsten |
jaar |
2023 - 2025 |
beleidsitem |
overige milieubescherming |
algemene rekening |
703050 |
actie |
geen |
Periode
Artikel 1
Er wordt voor een termijn aanvangend op 1 november 2023 en eindigend op 31 december 2025 een retributiereglement geheven op op het weghalen door het gemeentebestuur of in opdracht van het gemeentebestuur, van zowel bedrijfs- als niet bedrijfsafvalstoffen achtergelaten op niet-reglementaire plaatsen of tijdstippen of in niet-reglementaire recipiënten.
Schuldenaar
Artikel 2
De retributie is verschuldigd door de persoon die de afvalstoffen achtergelaten heeft.
De persoon die de opdracht of de toelating gaf of de eigenaar van de afvalstoffen is hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de retributie.
Wat betreft hondenpoep is de begeleider of diegene die voor het dier burgerlijk aansprakelijk is, de retributie verschuldigd.
Tarieven
Artikel 3
De retributie wordt als volgt berekend en vastgesteld:
a) loonkosten van werknemers van de stad i.f.v. het verwijderen van achtergelaten afvalstoffen: 30 EUR/uur/personeelslid;
b) inzetten van een voertuig (vrachtwagen, kraan, e.d.) inclusief chauffeur tijdens het verwijderen van de achtergelaten afvalstoffen: 40 EUR/uur;
c) vervoerskosten transport afvalstoffen: 1 EUR/km;
d) opslag, overslag en verwerken:
e) Verbruikte goederen en/of materiaal: tegen aankoopprijs.
f) In geval van verwijdering en/of verwerking door een externe firma op verzoek van de gemeente: aanrekening aan de werkelijke kostprijs volgens de factuur van de externe firma.
Artikel 4
Voormelde bedragen zijn verschuldigd per aangevangen uur en/of ingezamelde kilogram en/of begonnen kilometer.
Wijze van betaling
Artikel 5
Aan de retributieplichtige wordt een factuur met het verschuldigde bedrag toegezonden. Het verschuldigde bedrag wordt betaald binnen dertig dagen vanaf de verzending van de factuur.
Maatregelen bij weigering van betaling
Artikel 6
Bij weigering of nalatigheid om de retributie te betalen, geschiedt de invordering volgens de regels van de burgerlijke rechtspleging voor het betwiste gedeelte.
Voor het niet-betwiste gedeelte van de niet-fiscale vorderingen geschiedt de invordering overeenkomstig artikel 177 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Artikel 1
Er wordt voor een termijn aanvangend op 1 november 2023 en eindigend op 31 december 2025 een retributiereglement geheven op het weghalen door het gemeentebestuur, of in opdracht van het gemeentebestuur, van zowel bedrijfs- als niet bedrijfsafvalstoffen achtergelaten op niet-reglementaire plaatsen of tijdstippen of in niet-reglementaire recipiënten.
Artikel 2
Het gemeenteraadsbesluit van 28 november 2019 van Deinze over het retributiereglement op het weghalen door het gemeentebestuur van zowel bedrijfs- als niet bedrijfsafvalstoffen achtergelaten op niet-reglementaire plaatsen of tijdstippen of in niet-reglementaire recipiënten wordt opgeheven vanaf 1 november 2023 en vervangen door dit besluit.
Artikel 3
Een kopie van dit besluit wordt aan de financieel directeur bezorgd en aan de betrokken dienst belast met de toepassing van dit reglement.
Artikel 4
Dit besluit en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 1 en artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).