De voorzitter opent de zitting om 21:05.
Deze raad is doorgegaan als een digitale vergadering via MS Teams en werd live gestreamd voor pers en publiek (cfr besluit burgemeester van 14 oktober 2020).
De zitting wordt geschorst om 21.22 uur na de behandeling van het punt 'Bepalen van de basishuurprijzen voor de 24 sociale appartementen in Donzapark 2 in Deinze'.
De zitting wordt opnieuw geopend om 00:34 uur.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikels 249, 250, 257, 259, 286 § 1 3°, 287 en 330.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (2) waarin ook de kredieten 2021 worden vastgesteld van stad en O.C.M.W. Deinze.
De omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (2), waarin ook de kredieten voor 2021 worden vastgesteld, is opgemaakt volgens de bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen en de regels, schema's en rekeningstelsels volgens het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (2) bestaat uit een strategische nota, een financiële nota en een toelichting. Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 voorziet in een geïntegreerde planning van het beleid van de gemeente en het O.C.M.W. Dit beleidsrapport omvat dus de beleidsdoelstellingen en ramingen van zowel de stad als het O.C.M.W., maar beide hebben hiervoor wel afzonderlijke kredieten. Gezien beide entiteiten als aparte rechtspersonen blijven bestaan, stemmen de gemeenteraad en de O.C.M.W.-raad in uitvoering van artikel 249 § 3 van het decreet lokaal bestuur elk over hun deel van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (2), waarna de gemeenteraad het deel van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (2), vastgesteld door de O.C.M.W.-raad, goedkeurt. Hierdoor is het geïntegreerde beleidsrapport definitief vastgesteld. De goedkeuring door de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes van de O.C.M.W.-raad.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (2) is financieel in evenwicht (schema M2) gezien het geraamde beschikbaar budgettair resultaat voor 2025 groter is dan 0. Ook de autofinancieringsmarge en gecorrigeerde autofinancieringsmarge voor 2025 zijn positief. Aangezien de stad en het O.C.M.W. een geïntegreerd aangepast meerjarenplan 2020-2025 (2) hebben opgemaakt, is het financiële evenwicht beoordeeld voor de stad en het O.C.M.W. samen. Bij de berekening van het geconsolideerd financieel evenwicht is rekening gehouden met de cijfers van het aangepaste meerjarenplan 2020-2025 (2) van het AGB stad Deinze.
De O.C.M.W.-raad stelt het deel van het O.C.M.W. van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (2) vast.
Artikel 1
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (2) deel O.C.M.W. Deinze, waarin ook de kredieten voor 2021 worden vastgesteld, wordt vastgesteld zoals gezien in bijlage.
Artikel 2
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (2) zal in uitvoering van artikel 250 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 in digitale vorm aan de Vlaamse Regering worden bezorgd na goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (2) deel O.C.M.W. Deinze door de gemeenteraad van de stad Deinze, en deze beslissing zal in uitvoering van artikel 286 § 1 3° van het decreet lokaal bestuur bekend gemaakt worden via de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking in uitvoering van artikel 330 van het decreet lokaal bestuur.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 77 en 78 over de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
De notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 oktober 2020.
De notulen van de vorige zitting worden goedgekeurd.
Enig artikel
De notulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 oktober 2020 worden goedgekeurd.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikels 249, 250, 260, 261, 262, 285 § 2 1°, 287, 330 en 332 § 1 derde lid.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
De brief van 23 november 2020 van het Agentschap Binnenlands Bestuur met in bijlage het besluit van de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen over de goedkeuring van de jaarrekening 2019 van de stad en het O.C.M.W. Deinze.
De O.C.M.W.-raad stelde op 24 juni 2020 de jaarrekening 2019 deel O.C.M.W. Deinze vast. De gemeenteraad keurde in zitting van 24 juni 2020 de jaarrekening 2019 deel O.C.M.W. Deinze goed, waardoor de jaarrekening 2019 in zijn geheel (stad en O.C.M.W.) definitief werd vastgesteld.
De gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen keurde de jaarrekening 2019 van de stad en het O.C.M.W. Deinze goed. Dit werd meegedeeld per brief van 23 november 2020. De gemeenteraad neemt hiervan kennis.
Artikel 1
De O.C.M.W.-raad neemt kennis van het besluit van de gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen, meegedeeld per brief van 23 november 2020, over de goedkeuring van de jaarrekening 2019 van de stad en het O.C.M.W. Deinze.
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn op de webtoepassing van de stad (artikel 285 § 2, 1° en § 3 en artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en in het bijzonder artikel 177.
Het kwartaalrapport van het OCMW Deinze per 30 september 2020.
De kastoestand en rekeninguittreksels per 30 september 2020.
De standopgaven van het exploitatiebudget per 30 september 2020.
De geboekte investeringsuitgaven en -ontvangsten per 30 september 2020.
De beschrijving van de financiële risico's van de stad en OCMW Deinze.
Artikel 177 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid rapporteert aan de gemeenteraad, aan de raad voor maatschappelijk welzijn, aan het college van burgemeester en schepenen, aan het vast bureau en aan de algemeen directeur over de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole, de evolutie van de budgetten en de financiële risico's.
Artikel 1
De OCMW-raad neemt kennis van het kwartaalrapport van het OCMW Deinze per 30 september 2020.
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn op de webtoepassing van de stad (artikel 285 § 2, 1° en § 3 en artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 103
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
De brief van de heer Eddy Donné.
Er wordt kennis genomen van de brief van 9 december 2020 waarin de heer Eddy Donné zijn ontslag indient als lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst.
Artikel 103 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat het lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst dat ontslag wil nemen, dat schriftelijk meedeelt aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het ontslag is definitief zodra de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn de kennisgeving ontvangt. Het lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst blijft zijn mandaat uitoefenen tot zijn opvolger is geïnstalleerd, behalve als het ontslag het gevolg is van een onverenigbaarheid.
Artikel 1
De OCMW-raad neemt kennis van het ontslag van de heer Eddy Donné als lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 92, 94, 96 §1, 103, 105 §1
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
De initiële voordrachtsakte van de fractie GroenRood.
De geloofsbrieven van mevrouw Hadewijch Claus.
De OCMW-raad heeft kennis genomen van het ontslag van de heer Eddy Donné als lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst.
Het lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst dat ontslag heeft genomen wordt vervangen door zijn opvolger.
De initiële voordracht van 21 december 2018 van de kandidaat-leden van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst vermeldt mevrouw Hadewijch Claus als eerste opvolger van de heer Eddy Donné.
Mevrouw Hadewijch Claus voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden en bevindt zich niet in één van de gevallen van onverenigbaarheid.
De voorzitter van de OCMW-raad stelt vast dat de geloofsbrieven van mevrouw Hadewijch Claus kunnen goedgekeurd worden.
Het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst bestaat uit personen van verschillend geslacht.
Uitgezonderd een algehele vernieuwing, gebeurt elke andere eedaflegging alleen ten overstaan van de voorzitter van de de raad voor maatschappelijk welzijn en in aanwezigheid van de algemeen directeur.
Artikel 1
De geloofsbrieven van het kandidaat-lid, mevrouw Hadewijch Claus, worden goedgekeurd.
Artikel 2
De OCMW-raad neemt kennis dat mevrouw Hadewijch Claus verkozen wordt verklaard als lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst.
Artikel 3
Zij zal de eed afleggen ten overstaan van de voorzitter van de OCMW-raad en in aanwezigheid van de algemeen directeur.
Artikel 4
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn op de webtoepassing van de stad (artikel 285 § 2, 1° en § 3 en artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 77 en 78 over de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het decreet lokaal sociaal beleid van 9 februari 2018, in het bijzonder hoofdstuk 4 betreffende de toegankelijkheid van sociale hulp- en dienstverlening en de aanpak van onderbescherming.
Het besluit van de Vlaamse regering van 30 november 2018 over het lokaal sociaal beleid.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
De omzendbrief "Vlaamse beleidsprioriteit inzake het realiseren van de functies van het geïntegreerd breed onthaal: Meerjarenplanning 2020-2025".
De princiepsbeslissing van de gemeente- en OCMW-raad van 26 september 2019 voor samenwerking met het oog op de realisatie van een Geïntegreerd Breed Onthaal.(te raadplegen via "Relaties").
De beslissing van de gemeente- en OCMW-raad van 19 december 2019 tot wijzigen van de beslissing van 26 september 2019(te raadplegen via "Relaties").
Het ontwerp van lokale samenwerkingsovereenkomst.
Het door Vlaanderen goedgekeurde projectdossier.(bijlage 1 van de samenwerkingsovereenkomst)
De functiebeschrijving van de GBO-coördinator.(bijlage 2 van de samenwerkingsovereenkomst)
De partnerschapsovereenkomst kernactoren.
De gemeente- en OCMW-raad beslisten op 26 september 2019 om samen met de lokale besturen van De Pinte, Nazareth, Sint-Martens-Latem en Zulte, de diensten maatschappelijk werk van de mutualiteiten en het CAW Oost-Vlaanderen een samenwerkingsverband Geïntegreerd Breed Onthaal op te richten.
Deze samenwerking is gericht op twee belangrijke doelstellingen:
Artikel 1
De OCMW-raad keurt de lokale samenwerkingsovereenkomst tussen de samenwerkende (kern)partners van het GBO-samenwerkingsverband Schelde en Leie en de lokale besturen, goed.
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn op de webtoepassing van de stad (artikel 285 § 2, 1° en § 3 en artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 77 en 78 over de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 12 oktober 2007 tot reglementering van het sociale huurstelsel ter uitvoering van titel VII van de Vlaamse Wooncode
Artikel 69 en 78, §1 en §2 van het KSH (overgangsbepaling inwerkingtreding van de huurprijsberekening conform het KSH en de regeling indien de woning wordt overgedragen;
Artikel 1, 10°, 12°, 13°, 16° (definities) van het BVR van 29 september 1994;
Hoofdstuk III (huurprijsberekening) van het BVR van 29 september 1994;
Artikel 25 (indexatieregels) van het BVR van 29 september 1994.
Het verslag van 14 december 2020 opgemaakt door een medewerker van Domus Donza.
De berekening van de geschatte huurwaarden van de 24 nieuwbouwappartementen: excel gelijkvloers, eerste en tweede verdieping.
De basishuurprijs voor de 24 sociale nieuwbouwappartementen in Donzapark 2 dient vastgelegd te worden.
Het gaat over 24 nieuwbouwappartementen met 1 slaapkamer.
Per bouwlaag zijn er 8 appartementen.
Er is een lift aanwezig.
Alle appartementen hebben een terras.
Bus 0.1 tem Bus 0.8: gelijkvloers
Bus 1.1 tem Bus 1.8: 1ste verdieping
Bus 2.1 tem Bus 2.8: 2de verdieping
De appartementen zijn voorbehouden voor 65+ en max. 8 appartementen van de 24 kunnen toegewezen worden aan personen die zorgbehoevend, maar zelfredzaam zijn.
De huurprijzen voor de huurders wordt berekend op basis van hun inkomen en hun gezinssituatie. Daarvoor moet dus eerst de basishuurprijs gekend zijn.
De basishuurprijs moet voldoen aan drie criteria:
- De basishuur moet tussen de 3 % en 7,5 % van de kostprijs van de woning liggen.
- De basishuur mag niet hoger zijn dan de normale huurwaarde.
- De basishuur moet minimum KI x 6,34 bedragen.
De vermelde geschatte huurwaarde, zoals in bijlage (excel) kunnen dus als basishuurprijzen gebruikt worden.
De basishuurprijs moet ieder jaar bepaald worden. Dit is het eenvoudigst door indexering toe te passen.
Meer informatie over de berekening van de basishuurprijzen is terug te vinden in het sociaal verslag van 14 december 2020.
Deze beslissing valt niet onder de visumplicht en heeft geen financiële gevolgen.
budget |
exploitatie |
jaar |
2021 |
beleidsitem |
093000 |
algemene rekening |
701020 verhuur onroerend goed |
actie |
/ |
krediet |
toereikend |
Artikel 1
De basishuur voor de appartementen in Donzapark 2 te 9800 Deinze worden als volgt bepaald:
Bus 0.1: € 596
Bus 0.2 tem 0.5: € 605
Bus 0.6: € 558
Bus 0.7: € 597
Bus 0.8: € 610
Bus 1.1 en Bus 1.7: € 603
Bus 1.2 tem Bus 1.5: € 612
Bus 1.6: € 623
Bus 1.8: € 617
Bus 2.1 en Bus 2.7: € 601
Bus 2.2 tem Bus 2.5: € 609
Bus 2.6: € 621
Bus 2.8: € 614
De basishuurprijzen worden jaarlijks geactualiseerd door middel van indexering.
Artikel 2
De verhuur start zodra alle afwerkingswerken gedaan zijn, het EPC of EPB beschikbaar is en alles getest is.
Artikel 3
De 24 appartementen worden opgenomen in de lijst van aangepaste woningen, bijlage van het intern huurreglement, en worden dus voorbehouden aan kandidaat - huurders die 65 + en / of zorgbehoevend, maar zelfredzaam zijn.
Artikel 4
Een afschrift van dit besluit wordt ter kennis gebracht van de medewerkers van Domus Donza, de adjunct financieel directeur, de technische dienst en de toezichthouder.
Freija Dhondt (raadslid), Marleen Vanlerberghe (schepen)
Raadslid Freija Dhondt
2. REMI (Referentie Menswaardig Inkomen)
De nieuwe federale regering is van plan om het REMI-systeem te promoten bij de OCMW’s. Het gaat om een systeem dat nagaat welk inkomen mensen nodig hebben om menswaardig te kunnen leven. Je kan wel een job hebben, maar als je noodzakelijk uitgaven bijvoorbeeld voor de huishuur, voor de dokter of voor school hoog liggen, dan kan je op het einde van de maand toch in de problemen raken. REMI bekijkt hoeveel je over hebt om van te leven, en waar te weinig is om menswaardig mee rond te komen, dat zouden de OCMW’s moeten bijpassen via de aanvullende financiële steun die zij kunnen verlenen. De federale regering is van plan om dit systeem gratis ter beschikking te stellen van de OCMW’s. Het is echter aan de lokale besturen om te beslissen of en hoe zij ermee aan de slag gaan. Het gebruik van het systeem kan echter voor heel veel mensen in armoede een groot verschil maken.
3. Menstruatie-armoede
Uit een bevraging van Caritas Vlaanderen blijkt dat 12% van de ondervraagde meisjes tussen 12 jaar en 25 jaar aangeeft soms geen geld te hebben om menstruatieproducten te kopen. Wanneer het gaat over meisjes die al in armoede leven, gaat het om bijna 45%. 5% onder hen heeft al eens school gemist omdat ze geen menstruatie-producten had en 4% schrapt al eens vrijetijdsplannen. Dit zou niet mogen. Caritas formuleerde daarom een aantal beleidsadviezen, waaruit blijkt dat we ook lokaal ons steentje kunnen bijdragen. De bevraging inspireerde ook 2 Deinze zussen die de actie Let It Bleed opzetten om materiaal in te zamelen die ze doneren aan het Contactcentrum.
Enig artikel
De mondelinge vragen worden beantwoord.
De voorzitter sluit de zitting om 23:00.
Namens OCMW-raad,
Stefanie De Vlieger
algemeen directeur
Sofie D'hondt
voorzitter