De voorzitter opent de zitting op 25/03/2021 om 22:00.
Deze raad is doorgegaan als een digitale vergadering via MS Teams en werd live gestreamd voor pers en publiek (cfr besluit burgemeester van 14 oktober 2020).
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 77 en 78 over de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
De notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 februari 2021.
De notulen van de vorige zitting worden goedgekeurd.
Enig artikel
De notulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 25 februari 2021 worden goedgekeurd.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 77 en 78 over de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 217 tot en met 220 met betrekking tot organisatiebeheersing.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het rapport organisatiebeheersing 2020.
Het positief advies van het managementteam van 4 maart 2021.
Artikel 219 uit het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat er jaarlijks aan de OCMW-raad gerapporteerd wordt over organisatiebeheersing.
De rapportering 2020 werd opgemaakt en betreft de stad, het OCMW en het AGB.
Het rapport organisatiebeheersing 2020 staat stil bij:
Deze beslissing valt niet onder de visumplicht en heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1
De OCMW-raad neemt kennis van het rapport organisatiebeheersing 2020.
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de OCMW-raad op www.deinze.be.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en in het bijzonder artikel 177.
Het kwartaalrapport van het OCMW Deinze per 31 december 2020.
De kastoestand en rekeninguittreksels per 31 december 2020.
De standopgaven van het exploitatiebudget per 31 december 2020.
De geboekte investeringsuitgaven per 31 december 2020.
De beschrijving van de financiële risico's van de stad en OCMW Deinze.
Artikel 177 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid rapporteert aan de gemeenteraad, aan de raad voor maatschappelijk welzijn, aan het college van burgemeester en schepenen, aan het vast bureau en aan de algemeen directeur over de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole, de evolutie van de budgetten en de financiële risico's.
Artikel 1
De OCMW-raad neemt kennis van het kwartaalrapport van het OCMW Deinze per 31 december 2020.
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn op de webtoepassing van de stad (artikel 285 § 2, 1° en § 3 en artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Het Decreet Lokaal Bestuur, artikelen 177, 266, 267 en 273.
Het besluit van de O.C.M.W.-raad van 24 januari 2019 met betrekking tot de uitsluiting van de visumplicht van bepaalde uitgaven.
Het visumrapport met de door de financieel directeur verleende visums op datum van 31 december 2020.
De managementrapporten met het overzicht van de uitgaven (al dan niet visumplichtig) die werden geïnitieerd vanuit de aankoopdienst (uitgaven >= 2.500 euro) tijdens het tweede semester van 2020 voor zowel exploitatie- als investeringsuitgaven.
Het Decreet Lokaal Bestuur (DLB) schrijft voor dat de financieel directeur, vooraleer uitgaven kunnen worden gedaan, onderzoekt of alles wettig en regelmatig is verlopen. Wanneer dit inderdaad zo is, dan verleent de financieel directeur een visum en kan de verbintenis worden aangegaan.
De O.C.M.W.-raad van 24 januari 2019 heeft bepaalde verbintenissen uitgesloten van de visumplicht; voor deze verbintenissen is er dus geen voorafgaande controle nodig. Eén van de vrijstellingen zijn uitgaven onder het drempelbedrag van 25.000 euro exclusief BTW.
Het DLB schrijft eveneens voor dat de financieel directeur hierover in volle onafhankelijkheid rapporteert aan de O.C.M.W.-raad. Er wordt voor geopteerd om dit halfjaarlijks te doen.
In bijlage zijn de verleende visums terug te vinden van de financieel directeur per 31 december 2020 voor het O.C.M.W. en de managementrapporten met het overzicht van de uitgaven (al dan niet visumplichtig) die werden geïnitieerd vanuit de aankoopdienst (uitgaven >= 2.500 euro) tijdens het tweede semester van 2020 voor zowel exploitatie- als investeringsuitgaven.
Artikel 1
De O.C.M.W.-raad neemt kennis van het visumrapport en de managementrapporten per 31 december 2020.
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de O.C.M.W.-raad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 2, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Dirk Stroobandt (raadslid)
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 77 en 78 over de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Uittreksel kadastraal plan en legger
Bestemmingsplan PRUP "Gaversesteenweg/Krekelstraat"
Luchtfoto
Beslissing vast bureau van 23 februari 2021
De voormalige woning bij tuincentrum Eurotuin (voormalig Van Kerrebroeck) Gaversesteenweg 224, wordt via immokantoor Rik Schepens te Deinze te koop aangeboden.
De vraagprijs bedraagt 240.000,00 euro.
De (bedrijfs)woning is kadastraal gekend te Petegem, 3e Afd., sectie B, nr. 962h2 (opp. 440 m²).
Deze voormalige woning is mee opgenomen binnen de bestemming tuincentrum in het goedgekeurde PRUP "Gaversesteenweg/Krekelstraat" en werd als bedrijfswoning bevestigd, daar ze dermate verweven is met de kleinhandelszaak Eurotuin, zowel ruimtelijk als functioneel. Zijdelings van de woning ligt een bouwvrije strook van 4m welke dienst doet als oprit naar de achterliggende serres.
Het tuincenter/serres zijn ondertussen verkocht, maar de woning is nog steeds eigendom van de oorspronkelijke eigenaars.
Omwille van bovenvermelde redenen is de woning moeilijk vermarktbaar.
De woning is momenteel opgedeeld in 2 woonentiteiten.
Het vast bureau heeft in zitting van 23 februari 2021 beslist aan de raad voor te stellen een principiële beslissing te nemen tot aankoop van de (bedrijfs)woning en dit met het oog tot opname in het sociale huisvestingsproject Domus Donza.
Na bespreking.
Het krediet voor deze uitgave is voorzien op:
budget |
investering |
jaar |
2021 |
investeringsproject |
007 |
subproject |
19087/01 |
beleidsitem |
93000 |
algemene rekening |
221007 |
actie |
19087 |
krediet |
toereikend |
Artikel 1
De raad hecht principiële goedkeuring aan de aankoop van de (bedrijfs)woning Gaversesteenweg 224, kadastraal gekend te Petegem, 3e Afd., sectie B, nr. 962h2 (opp. 440 m²).
Artikel 2
Het vast bureau wordt gemachtigd alle nodige handelingen te stellen ter verwerving van het onder artikel 1 vermeld onroerend goed (aanstellen schatter, notaris,..).
Artikel 3
Deze aankoop voor openbaar nut te verklaren, meer bepaald in het kader van het sociale huisvestingsproject Domus Donza.
Artikel 4
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn op de webtoepassing van de stad (artikel 285 § 2, 1° en § 3 en artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 77 en 78 over de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
De landpachtwet van ' november 1969, en latere wijzigingen.
Het burgerlijk wetboek.
Uittreksel kad. plan en legger.
Schriftelijk akkoord pachter van 9 februari 2021.
Ontwerp akte pachtverbreking.
In de zitting van de raad van 23 april 2020 werd principiële goedkeuring gehecht aan de openbare verkoping van het restperceel (na ruiling van 782 m²), destijds 1e afd., sectie A, nr. 114b, gelegen langsheen de Kouter (N35).
In de zitting van 12 januari 2021 werd beslist de minnelijke beëindiging van de pachtovereenkomst voor dit perceel, thans nr. 114d, te betekenen aan de pachter.
Het perceel heeft een huidige kadastrale opp. van 8.374 m².
Dit perceel was oorspronkelijk groter maar een deel werd verkocht aan het Vlaams Gewest in het kader van het fietspadenproject N35.
Aan de pachter werd toe door het Vlaams Gewest een pachtverbrekingsvergoeding uitbetaald welke 0,70 euro/m² bedroeg.
Bij de besprekingen met de pachter tot pachtbeëindiging werd een vergoeding van 0,80 euro/m² voorgeteld.
De pachter stemde in met de pachtbeëindiging + vergoeding en ondertekende op 8 februari jl. een verklaring hiertoe., waarvan het vast bureau in zitting van 23 februari 2021 heeft kennis genomen.
De pachtverbrekingsvergoeding bedraagt in totaal 6.699,00 euro.
De verklaring van de pachter dient in een notariële akte tot pachtbeëindiging te worden opgenomen, welke aan de Raad voorligt.
Na bespreking.
Deze beslissing valt niet onder de visumplicht. Het krediet om deze beslissing uit te voeren is voorzien op
exploitatie |
|
jaar |
2021 |
beleidsitem |
005000 |
algemene rekening |
613040 |
actie |
|
krediet |
te voorzien bij interne kredietverschuiving |
Artikel 1
De raad hecht goedkeuring aan het ontwerp van pachtverbreking af te sluiten met de pachter voor het perceel landbouwgrond langsheen de Kouter, kad. gekend te Deinze, 1e Afd., sectie A, nr. 114d (8.374 m²), mits de som van 6.699,00 euro.
Artikel 2
De voorzitter en de algemeen directeur zijn gemachtigd de akte pachtverbreking te ondertekenen.
Artikel 3
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn op de webtoepassing van de stad (artikel 285 § 2, 1° en § 3 en artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Annick Verstraete (raadslid), Marleen Vanlerberghe (schepen)
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 77 en 78 over de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
De organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2012 houdende bepaling van de erkennings- en subsidievoorwaarden van sociale verhuurkantoren, artikel 7.
Het ministerieel besluit van 25 oktober 2019 waarbij SVK Domus Donza werd erkend als sociaal verhuurkantoor.
Het inhoudelijk jaarverslag 2020 van het SVK Domus Donza.
Aanvullende cijfers bij het jaarverslag 2020 van het SVK Domus Donza (periode 1/11/2020 tem 31/12/2020)
Het Sociaal Verhuurkantoor (hierna SVK) Domus Donza werd erkend door de Vlaamse overheid met ingang van 1 november 2019. Elk SVK moet jaarlijks een jaarverslag indienen. Dit jaarverslag geeft een overzicht van het aantal verhuurde woningen, het aantal nieuwe woningen, het aantal nieuwe verhuringen en het aantal kandidaat-huurders. Het wordt aangevuld met een inhoudelijk jaarverslag waarbij de wijzigingen t.o.v. het vorige jaar wordt beschreven op het vlak van de samenwerking met andere diensten, het toewijzingsreglement, het intern huurreglement en de huurdersbegeleiding.
Deze beslissing valt niet onder de visumplicht en heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1
De raad keurt het jaarverslag 2020 van het erkend SVK Domus Donza goed.
Artikel 2
Dit besluit wordt ten kennis gebracht van de coördinator van het SVK die het indient bij het Agentschap Wonen-Vlaanderen en de ondersteuningsstructuur Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen.
Artikel 3
Dit besluit en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 2, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Eva Martens (raadslid), Marleen Vanlerberghe (schepen)
Raadslid Eva Martens
Huurpremie
Kandidaat-huurders die al minstens vier jaar op een wachtlijst staan voor een sociale woning, kunnen in aanmerking komen voor een Vlaamse huurpremie. Afgelopen jaar (2020) bleek dat maar vier op de tien mensen die recht hebben op zo'n premie, effectief een aanvraag deden.
Het agentschap Wonen-Vlaanderen heeft enkel van de stad Antwerpen de vraag gekregen om op periodieke basis een overzicht te bezorgen van de kandidaat-huurders die niet reageerden op de melding dat zij vier jaar ingeschreven zijn bij een SHM. Met het oog op de gegevensuitwisseling werd hiertoe een protocol uitgewerkt. Daarnaast ging een overleg door met de VVSG en de Data Protection Officer van agentschap Wonen-Vlaanderen. Tijdens dit overleg werden de te vervullen voorwaarden overlopen die nodig zijn voor de gegevensuitwisseling m.b.t. de premies die het agentschap beheert.
Kan vanuit de Stad Deinze ook op regelmatige basis bij het agentschap Wonen-Vlaanderen een periodiek overzicht opgevraagd worden, met de gegevens van de mensen die niet reageerden op het bericht van het agentschap dat ze 4 jaar ingeschreven zijn bij een sociale huisvestingsmaatschappij?
Kunnen de rechthebbenden door het OCMW begeleid worden om hun huurpremie te verkrijgen in afwachting van de toekenning van een sociale woning?
Kan de procedure herhaald worden, zolang er geen automatische rechtentoekenning is?
Enig artikel
De mondelinge vragen worden beantwoord.
De voorzitter sluit de zitting op 25/03/2021 om 22:09.
Namens OCMW-raad,
Stefanie De Vlieger
algemeen directeur
Tess Minnens
voorzitter