De voorzitter opent de zitting op 29/08/2024 om 19:32.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het ontwerp van de notulen van de gemeenteraad van 20 juni 2024.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de notulen van de gemeenteraad van 20 juni 2024 goed.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder de artikels 249, 250, 257, 259 en de artikels 285 § 1, 1° en § 3, 287 en 330.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
De e-mail van 25 juli 2024 van het Agentschap Binnenlands Bestuur waarin wordt meegedeeld dat de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (9) van de stad en het O.C.M.W. Deinze (met hierin opgenomen de aanpassing van de kredieten 2024/1 en volgende jaren) werd goedgekeurd.
De beslissing van de gemeenteraad van 20 juni 2024 inzake de vaststelling van de aanpassing 2024/1 van het meerjarenplan 2020-2025 - deel stad Deinze.
Het Agentschap Binnenlands Bestuur deelde per e-mail van 25 juli 2024 mee dat de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (9) van de stad en het O.C.M.W. Deinze (met hierin opgenomen de aanpassing van de kredieten 2024/1 en volgende jaren) werd goedgekeurd.
De gemeenteraad neemt hiervan kennis.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van de e-mail van 25 juli 2024 van het Agentschap Binnenlands Bestuur waarin wordt meegedeeld dat de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (9) van de stad en het O.C.M.W. Deinze (met hierin opgenomen de aanpassing van de kredieten 2024/1 en volgende jaren) werd goedgekeurd.
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen).
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder de artikels 41 23°, 285 § 1, 1° en § 3, 287 en 330.
De aangepaste lijst van de werkingssubsidies 2024 (nominatieve subsidies en subsidies via een samenwerkingsovereenkomst).
De gemeenteraad ging in zitting van heden akkoord met de toekenning van een éénmalige nominatieve subsidie van 18.150 euro aan Kajakclub Deinze.
Bijgevolg is het noodzakelijk dat een update van de lijst van de werkingssubsidies 2024 ter goedkeuring aan de gemeenteraad wordt voorgelegd, waarin dus ook de nominatieve subsidie aan Kajakclub Deinze is opgenomen.
Er wordt de aandacht op gevestigd dat deze lijsten enkel de nominatieve subsidies en subsidies via een samenwerkingsovereenkomst bevatten. De subsidies die via een subsidiereglement worden toegekend zijn niet in deze lijsten opgenomen, en kunnen worden geconsulteerd in de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 (8) op blz. 299-306 (werkingssubsidies) en blz. 307-309 (investeringssubsidies).
Het krediet voor de uitbetaling van de werkings- en investeringssubsidies voor 2024 is opgenomen in de aanpassing 2024/1 van het meerjarenplan 2020-2025 onder de artikels zoals vermeld naast iedere subsidie in de lijsten in bijlage. De subsidie voor de Kajakclub Deinze zal worden opgenomen in de meerjarenplanwijziging 2024/2 onder budgetsleutel 649100 / 074000.
Artikel 1
De update van de lijst van de werkingssubsidies 2024 (nominatieve subsidies en subsidies via een samenwerkingsovereenkomst), zoals gezien in bijlage, wordt goedgekeurd (hierin inbegrepen de nominatieve subsidie aan Kajakclub Deinze, waarvoor het krediet zal voorzien worden in de meerjarenaanpassing 2024/2).
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen).
Het Decreet Lokaal Bestuur, artikelen 177, 266 en 267.
Het gemeenteraadsbesluit van 24 januari 2019 met betrekking tot de uitsluiting van de visumplicht van bepaalde uitgaven.
Het visumrapport met de door de financieel directeur verleende visums op datum van het eerste semester van 2024.
De managementrapporten met het overzicht van de uitgaven (al dan niet visumplichtig) die werden geïnitieerd vanuit de aankoopdienst (van 1/1/2024 tot 30/03/2024 uitgaven >= 2.500 euro; vanaf 1/4/2024 >= 10.000 euro) tijdens het eerste semester van 2024 voor zowel exploitatie- als investeringsuitgaven.
Het Decreet Lokaal Bestuur (DLB) schrijft voor dat de financieel directeur, vooraleer uitgaven kunnen worden gedaan, onderzoekt of alles wettig en regelmatig is verlopen. Wanneer dit inderdaad zo is, dan verleent de financieel directeur een visum en kan de verbintenis worden aangegaan.
Op de gemeenteraad van 24 januari 2019 heeft de gemeenteraad bepaalde verbintenissen uitgesloten van de visumplicht; voor deze verbintenissen is er dus geen voorafgaande controle nodig. Eén van de vrijstellingen zijn investeringssubsidies onder het drempelbedrag van 10.000 euro en andere uitgaven onder het drempelbedrag van 25.000 euro exclusief BTW.
Het DLB schrijft eveneens voor dat de financieel directeur hierover in volle onafhankelijkheid rapporteert aan de gemeenteraad. Er wordt geopteerd om dit halfjaarlijks te doen.
In bijlage zijn de tijdens het eerste semester van 2024 verleende visums terug te vinden van de financieel directeur voor de stad en de managementrapporten met het overzicht van de uitgaven (al dan niet visumplichtig) die werden geïnitieerd vanuit de aankoopdienst (van 1/1/2024 tot 30/03/2024 uitgaven >= 2.500 euro; vanaf 1/4/2024 >= 10.000 euro) tijdens het eerste semester van 2024 voor zowel exploitatie- als investeringsuitgaven.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van het visumrapport en de managementrapporten van het eerste semester van 2024.
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Sylvie Claeys (raadslid), Bart Van Thuyne (schepen)
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het bestek.
De technische uitvoeringsdienst van de stad heeft dringend nood aan een nieuwe degelijke tractor die voor verschillende doeleinden kan gebruikt worden.
In het kader van de opdracht “Leveren van een nieuwe tractor voor de TUD” werd een bestek met nr. 2024/1441-TUD-tractor opgesteld door de aankoopdienst.
Wij wensen een tractor aan te kopen die oa. zwaar genoeg is (min. 150 PK) met watergekoelde 6-cilinder, 4-takt dieselmotor met min. eurofase V en vlot inzetbaar is voor alle groenonderhoud.
Volgende gunningscriteria zijn van toepassing bij de opdracht:
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 150.000 euro excl. btw of 181.500 euro incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Wij vragen aan de gemeenteraad de raming, het bestek en de gunningswijze goed te keuren.
Er is budget voorzien in het investeringsbudget 2024 van stad Deinze op budgetcode IP007 19006/32 230000 011903.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2024/1441-TUD-tractor en de raming voor de opdracht “Leveren van een nieuwe tractor voor de TUD” worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 150.000 euro excl. btw of 181.500 euro incl. 21% btw.
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt geplaatst bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen en latere wijzigingen.
Het decreet van 9 mei 2009 betreffende het Centraal Referentieadressenbestand.
Het decreet van 22 december 2017 en latere wijzigingen over het lokaal bestuur, artikels 40 en 41 over de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Gids voor het vaststellen en toekennen van adressen van 18 oktober 2021.
Situeringsplan nieuwe straten.
Detailplan.
Het verslag van de vergadering van de Erfgoedraad.
Het advies van de stedelijke Cultuurraad.
De notulen van het schepencollege van 4 juni 2024.
Het openbaar onderzoek van 10 juni 2024, 9u tot en met 10 juli 2024, 9u00.
Het proces verbaal van 15 juli 2024.
In de zitting van 7 mei 2024 heeft het schepencollege beslist dat de procedure kan gestart worden om een naam toe te kennen aan een pad in de Brielmeersen. Het betreft het pad dat loopt van de ingang aan de Tweebruggenlaan/Brielstraat naar de Stadionlaan.
De erfgoedraad heeft in zitting van 30 april 2024 3 voorstellen naar voor gebracht: Westmeers, Hoornik/Horink, Burgemeester Van De Wielepad.
Westmeers (cfr Oostmeersdreef): meers aan de Westzijde van de stad, toponiem uit “Toponymie van Deinze 1100-1600” van Martin Van Haesebroeck.
Hoornik/Horink: hoek van een straat vandaar land gelegen in zulke hoek, toponiem uit “Toponymie van Deinze 1100-1600” van Martin Van Haesebroeck.
Burgemeester Van De Wielepad: aangezien het stadion in 2021 veranderde van naam naar de Dakota-arena, is deze naam ook zeker een optie om terug in het straatbeeld te verschijnen. Toevoeging GIS: Ernest Maurits Van De Wiele (Astene, 31 december 1920 – Gent, 17 maart 1980) was burgemeester van de Belgische stad Deinze, van 1971 tot 1980. Hij was eerder gemeentesecretaris van voormalige deelgemeente Petegem-aan-de-Leie en schoonzoon van Adolf Haerens, die er burgemeester was van 1936 tot 1969.
Advies GIS-dienst:
Bij voorkeur bestaat een naam uit de straatnaam en het type weg. Dus Westmeerspad en Hoornikpad/Horinkpad is een beter optie.
Burgemeester Van De Wielepad voldoet aan de straatnaam-regels.
Het schepencollege beslist in zitting van 4 juni 2024 een openbaar onderzoek op te starten voor Burgemeester Van De Wielepad voor het pad in de Brielmeersen. Het openbaar onderzoek werd tussen 10 juni 2024, 9u en 10 juli 2024, 9u00 georganiseerd.
Op de bestuursvergadering van 19 juni heeft de Cultuurraad kennis genomen van de adviesvraag betreffende de straatnaamtoekenning voor het nieuwe pad in de Brielmeersen. De Cultuurraad gaat akkoord met de naam Burgemeester Van De Wielepad als naam voor dit pad, maar wenst graag de suggestie te maken dat een ‘pad’ misschien wat mager is om te vernoemen naar een oud-burgemeester. Kan worden bekeken of er geen (omliggend) park kan worden vernoemd naar deze oud-burgemeester, wiens naam vroeger het nabijgelegen voetbalstadion sierde?
Het proces verbaal vermeldt geen bezwaren.
Deze beslissing valt niet onder de visumplicht en heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1
De trage weg in de Brielmeersen te Deinze die loopt van de ingang aan de Tweebruggenlaan/Brielstraat naar de Stadionlaan krijgt de naam Burgemeester Van De Wielepad.
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen over het lokaal bestuur, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Gemeenteraadsbesluit van 23 mei 2024
Grafisch plan + bijhorende motivatienota van 14 december 2023
Aanvullend e-mailbericht van 23 april 2024
Foto's
uittreksel atlas buurtwegen
Uittreksel trage wegenplan
Uittreksel aankoopakte Damstr. 91 - bezwaring erfdienstbaarheid
2 getuigenverklaringen niet-gebruik
Schepencollegebesluit van 23 juli 2024
Affiche openbaar onderzoek van 19 juni 2024 t.e.m. 19 juli 2024
Aangetekende brieven aan aanpalenden
Publicatietekst Belgisch Staatsblad
Publicatie op website Stad
Adviesvraag Provinciebestuur + antwoord
Adviesvraag Adm. Wegen en Verkeer
Bezwaarschrift 27 juni 2024 buurtbewoners (ontvangstdatum 15 juli 2024)
Proces-verbaal van sluiting openbaar onderzoek
Overeenkomstig artikel 14 § 2 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen heeft iedereen het recht om een verzoekschrift in te dienen om de opheffing van een gemeenteweg of een deel ervan te vragen mits het niet-gebruik door het publiek sedert meer dan 30 jaren wordt gemotiveerd en aangetoond. Als bewijs mogen alle middelen van recht gebruikt worden.
Op datum van 14 december 2023, aangevuld op 23 april 2024, werd door een aanpalende en tevens eigenaar van de bedding van de buurtweg, een gemotiveerd verzoekschrift met bijhorend grafisch plan ingediend voor de afschaffing/opheffing van de buurtweg nr. 10, gelegen ter hoogte van Damstraat 91-93, te Sint-Martens-Leerne.
In de gemeenteraadszitting van 23 mei 2014 werd het grafisch plan tot opheffing van de bovenvermelde buurtweg voorlopig vastgesteld.
Het college van burgemeester en schepenen organiseerde van 19 juni 2024 t.e.m. 19 juli 2024 het openbaar onderzoek dat door het gemeentewegendecreet wordt voorgeschreven.
Gelet op het proces-verbaal van sluiting van het openbaar onderzoek er op 15 juli 2024 een bezwaarschrift werd ingediend door een buurtbewoner uit de Albijn van den Abeelestraat. Dit bezwaarschrift werd mede-ondertekend door buurtbewoners van de Albijn van den Abeelestraat, Achiel Cassimanstraat en Gaston Baertstraat. In dit bezwaarschrift wordt het volgende geuit:
"Wij zijn van mening dat deze weg van groot belang is voor de lokale gemeenschap omwille van de volgende redenen:
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 23 juli 2024 om deze buurtweg niet op te heffen, omwille van volgende beweegredenen:
Na bespreking.
Deze beslissing valt niet onder de visumplicht en heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1
De gemeenteraad beslist, op voorstel van het schepencollege in zitting van 23 juli 2024, om de buurtweg nr. 10 te Sint-Martens-Leerne, niet op te heffen.
Het grafisch plan, zoals voorlopig vastgesteld in de gemeenteraadszitting van 23 mei 2024, wordt aldus niet definitief vastgesteld.
Artikel 2
De aanvrager wordt in kennis gesteld van deze beslissing.
Artikel 3
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen).
Ronny Vermeulen (raadslid), Johan Cornelis (schepen)
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen, meer specifiek de artikels 1, 2 en 3.
Het decreet van 22 december 2017 en latere wijzigingen over het lokaal bestuur, artikels 40 en 41 over de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het aanvraagformulier tot het bekomen van een subsidie ter ondersteuning van particulieren bij drinkwateraansluiting waarbij de netuitbreidingskosten deels ten laste vallen van de aanvrager.
Het verslag van 12 december 2023 van de raad van Bestuur van Farys.
In Deinze zijn er op heden nog woningen die niet zijn aangesloten op het drinkwaterleidingsnet van Farys.
Vele van deze woningen bevinden zich vanaf de rooilijn op een afstand van het bestaande drinkwaterleidingsnet.
Bij de opmaak van offerten tot drinkwateraansluiting houdt Farys rekening met het reeds bestaande net, de ligging van de aan te sluiten woning(en) en de vrijwaring van de drinkwaterkwaliteit.
Een netuitbreiding is noodzakelijk als de eigenaar van een woning/perceel een aftakking (een aansluiting) op het drinkwaterleidingsnet wenst maar er nog geen drinkwaterleiding ter hoogte van de woning/het perceel aanwezig is.
De kostprijs voor netuitbreidingen hangt af van het aantal lopende meter waterleiding dat bijkomend moet aangelegd worden, alsook het aantal woningen die bij deze uitbreiding kan aangesloten worden.
Farys komt tussen in de dossiers, waarbij een netuitbreiding noodzakelijk is, per woning die effectief wordt aangesloten, voor 7.500,00 euro tussen in de kostprijs. Het resterend deel valt ten laste van de aanvrager-aansluiter.
De Stad Deinze engageert zich om de Sustainable Development Goals (SDG) van de Verenigde naties in het beleid te implementeren. Dit zijn duurzaamheidsdoelstellingen. Eén van de thema's betreft "schoon water en sanitair", en meer concreet : tegen 2030 komen tot een universele en gelijke toegang tot veilig en betaalbaar drinkwater voor iedereen.
Rekening houdende met bovenstaande overwegingen wenst de stad een subsidie te verstrekken aan particulieren die bij een vraag tot drinkwateraansluiting - via Farys - geconfronteerd worden met een kostenaandeel in de netuitbreiding ten behoeve van de aangevraagde aansluiting.
Netuitbreidingen in het kader van private bouwprojecten/verkavelingen waar 2 of meerdere wooneenheden voorzien zijn, komen niet in aanmerking voor de toekenning van de subsidie.
Het college heeft principieel beslist om in voornoemde aangelegenheid financieel tussen te komen en het kostenaandeel in de netuitbreiding van een particuliere woning bij een aanvraag tot drinkwateraansluiting te subsidiëren (na aftrek van de kosten welke Farys ten laste neemt).
Het krediet om deze beslissing uit te voeren zal voorzien worden op:
meerjarenplan 2020-2025 |
Exploitatie |
jaar |
2024 en 2025 |
beleidsitem |
031900 - Overig waterbeheer |
algemene rekening |
649000 - Algemene werkingssubsidies aan personen |
krediet |
20.000,00 euro (via aanpassing meerjarenplan 2024/2) |
Periode
Artikel 1
Er wordt voor een termijn aanvangend op 1 september 2024 en eindigend op 31 december 2025 een subsidiereglement gevestigd ter ondersteuning van particulieren die deels de netuitbreidingskost dienen te bekostigen bij een aansluiting van hun woning op het drinkwaterleidingsnet.
Toepassingsgebied - begunstigden
Artikel 2
Om in aanmerking te komen voor deze subsidie dient voldaan te worden aan onderstaande voorwaarden :
- het betreft een particuliere woning op het grondgebied van de Stad Deinze ;
- ontvangst factuur van Farys met betrekking tot de aansluiting van de particuliere woning op het drinkwaterleidingsnet waaruit blijkt dat de aanvrager nog een kostenaandeel heeft in de netuitbreiding (na aftrek van de tussenkomst van Farys ten bedrage van 7.500,00 euro).
- de werken dienen effectief uitgevoerd te zijn.
Netuitbreidingen, noodzakelijk in het kader van private bouwprojecten/verkavelingen waarbij 2 of meerdere wooneenheden voorzien zijn, komen niet in aanmerking voor de toekenning van de subsidie.
Begunstigden
Artikel 3
De subsidie wordt toegekend aan de eigenaar van de woongelegenheid. Desgevallend kan de subsidie uitgekeerd worden aan de huurder. In dat geval dient de eigenaar een schriftelijke verklaring voor te leggen waaruit blijkt dat de eigenaar van de woongelegenheid zijn rechten hiertoe overdraagt aan de huurder.
Bedrag van de subsidie
Artikel 4
De stad wenst de netuitbreidingskosten bij een aanvraag tot drinkwateraansluiting te subsidiëren, met een maximum van 15.000 euro. De kosten voor de eigenlijke drinkwateraftakking op privaat terrein blijven ten laste van de aanvrager.
Procedure (Aanvraag, beoordeling, beslissing en uitbetaling)
Artikel 5
De subsidieaanvraag gebeurt aan de hand van het daartoe bestemde aanvraagformulier, verkrijgbaar via www.deinze.be of bij de dienst omgeving.
De aanvraag wordt ingediend op volgend adres : Dienstencentrum Leiespiegel - Dienst Omgeving - Brielstraat 2 - 9800 Deinze of via mail aan omgeving@deinze.be.
Bij de aanvraag worden onderstaande bewijsstukken toegevoegd :
De aanvrager verklaart in eer en geweten dat de aanvraag correct werd ingediend.
De dienst omgeving beoordeelt de aanvraag en vraagt bijkomende bewijsstukken op indien nodig.
De dienst omgeving adviseert het college van burgemeester en schepenen.
Het college van burgemeester en schepenen neemt de beslissing tot het al dan niet toekennen van de subsidie op basis van het advies van de dienst omgeving.
De beslissing wordt ten laatste 10 dagen na beoordeling door het college van burgemeester en schepenen bekendgemaakt aan de aanvrager.
Uitbetaling van de subsidie gebeurt, op het rekeningnummer opgegeven op het aanvraagformulier. De aanvrager verbindt er zich toe de dient omgeving schriftelijk op de hoogte te brengen bij wijzigingen, o.a. van het rekeningnummer. De uitbetaling van de subsidie zal pas gebeuren na ontvangst van de factuur van Farys en na goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan 2024/2 door de gemeenteraad.
Controles en sancties
Artikel 6
De aanvrager geeft toestemming aan het stadsbestuur om alle onderzoeken te laten verrichten vóór, tijdens en na de procedure van de subsidieaanvraag. Weigering van de medewerking aan het onderzoek brengt verval van het recht van subsidie met zich mee. Het niet verstrekken van de nodige gegevens voor controle of het opgeven van onjuiste gegevens kan leiden tot het verval van het recht op subsidie, tot een beperking van het subsidiebedrag, of tot een terugvordering van de subsidie.
Verbintenis decreet lokaal bestuur
Artikel 7
De gesubsidieerde engageert zich om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.
Betwistingen
Artikel 8
Alle betwistingen over de toepassing van onderhavig reglement worden beslecht door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 1
Er wordt voor een termijn aanvangend op 1 september 2024 en eindigend op 31 december 2025 een subsidiereglement gevestigd voor het toekennen van een subsidie aan particulieren die deels de netuitbreidingskost dienen te bekostigen bij een aansluiting van hun woning op het drinkwaterleidingsnet.
Artikel 2
Het aanvraagformulier, zoals in bijlage geviseerd, voor het bekomen van de subsidie opgenomen in artikel 1, wordt goedgekeurd.
Artikel 3
De nodige kredieten zullen opgenomen worden in de aanpassing van het meerjarenplan 2024/2. De uitbetaling van de subsidie zal pas gebeuren na goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan 2024/2 door de gemeenteraad.
Artikel 4
Een kopie van dit besluit wordt aan de financieel directeur bezorgd en aan de betrokken dienst belast met de toepassing van dit reglement.
Artikel 5
Dit besluit en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 1 en artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen).
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen, meer specifiek de artikels 1, 2 en 3.
Het decreet van 22 december 2017 en latere wijzigingen over het lokaal bestuur, artikels 40 en 41 over de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het gemeenteraadsbesluit van 26 november 2013 van Nevele over de tegemoetkoming aan handelaars voor verkoop van restafval- en PMD-zakken.
Het gemeenteraadsbesluit van 24 januari 2019 over het retributiereglement voor afvalzakken (voor de periode 01.01.2019-31.12.2019).
Het gemeenteraadsbesluit van 28 november 2019 over de verlenging en aanpassing van het retributiereglement voor de verkoop van afvalzakken, aangepast door het gemeenteraadsbesluit van 28 mei 2020.
Het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 18 juni 2024 over het principieel akkoord om aan handelaars een forfaitaire distributievergoeding van 125 euro per jaar te geven voor de verkoop van huisvuil- en PMD-zakken.
Het aanvraagformulier voor het bekomen van een forfaitaire distributievergoeding.
Verschillende handelaars verkopen PMD- en/of restafvalzakken van de stad Deinze. De verkoopprijs ligt vast op basis van het vigerende retributiereglement voor de verkoop van afvalzakken (PMD- en restafvalzakken), goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 mei 2020. De aan- en verkoopprijs voor de handelaars is dezelfde. Ze maken dus geen winst op de verkoop van de zakken.
De handelaars doen dit als service voor hun klanten, maar ook naar de stad toe is dit een gunst. Op die manier zijn er meer verkooppunten waar inwoners PMD- en/of restafvalzakken kunnen aanschaffen.
Er blijkt echter dat sommige klanten bij het winkelbezoek enkel maar een rol PMD- of restafvalzakken kopen en voor de betaling Bancontact gebruiken.
Bij gebruik van Bancontact moet de handelaar een kleine transactiekost betalen.
Volgens UNIZO schommelt de gemiddelde transactie-kostprijs voor een handelaar, bij gebruik van Bancontact, bij een aankoop van 20 euro rond 12 cent en voor Payconicq is dit 6 cent.
Steeds meer mensen betalen digitaal.
Sommige van de 14 aangesloten IVM-gemeenten voorzien een vergoeding voor handelaars die PMD- en/of restafvalzakken verkopen.
In Nevele bestond vroeger een reglement waarbij een tegemoetkoming aan de handelaars werd gegeven voor verkoop van restafval- en PMD-zakken. Op basis van dit reglement werd een vergoeding van 0,03 euro per PMD- of restafvalzak gegeven. Bij de fusie werd dit reglement opgeheven.
Vanuit het college werd gevraagd om een voorstel/simulatie op te maken met een vast/gelijk bedrag voor ieder verkooppunt, met als referentie de verkoop een kleine buurtwinkel.
In de Spar Vinkt werden in 2023 volgende hoeveelheden verkocht:
HV - 60L | HV - 30L | PMD | ||
dozen | 17 | 5 | 22 | |
rollen | 340 | 150 | 220 | |
zakken | 3.400 | 1.500 | 4.400 | |
bedrag (€) | 5.100 | 1.200 | 550 | |
totaalbedrag (€) | 6.850 |
Stel dat de handelaar alle rollen individueel aan zijn klanten zou verkopen, en de klanten allen met Bancontact betalen, dan bedragen de totale transactiekosten € 85,20 (710 rollen x € 0,12).
Momenteel zijn er in Deinze een 30-tal (kleine en grotere) verkooppunten waar PMD- en/of restafvalzakken aan de inwoners verkocht worden.
Om een distributievergoeding te kunnen krijgen moet de handelaar bij de Kruispuntbank van Ondernemingen geregistreerd staan met een van volgende NACEBEL-codes (niet limitatieve opsomming):
Om de subsidie te bekomen moet de handelaar op moment van de aanvraag gedurende het kalenderjaar waarvoor de subsidie wordt aangevraagd minstens 5 dozen van een bepaalde soort PMD- of restafvalzakken aangekocht hebben.
Uit de analyse van de lijst van huidige verkooppunten blijkt dat er ook sprake is van verkooppunten gelegen buiten het grondgebied van de stad.
Voor deze uitgaven is er geen krediet opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025 in 2024 en 2025. Dit zal geregeld worden via de aanpassing van het meerjarenplan 2024/2.
Het krediet om deze beslissing uit te voeren is voorzien op:
meerjarenplan 2020-2025 |
Exploitatie |
jaar |
2024-2025 |
beleidsitem |
030000 - Ophalen en verwerken huishoudelijk afval |
algemene rekening |
649160 - Algemene werkingssubsidie aan handelaars met reglement |
actie |
geen |
krediet |
3.750 euro (via aanpassing meerjarenplan 2024/2) |
Periode
Artikel 1
Er wordt voor een termijn aanvangend op 1 september 2024 en eindigend op 31 december 2025 een subsidiereglement gevestigd voor het toekennen van een subsidie als distributievergoeding voor handelaars die PMD- en/of restafvalzakken aan de inwoners van Deinze verkopen.
Begripsomschrijving - definities
Artikel 2
Volgende definities zijn van toepassing:
Begunstigden
Artikel 3
De subsidie ondersteunt de handelaars die als service naar hun klanten PMD- en/of restafvalzakken voor het grondgebied van de stad Deinze verkopen. Dit geldt zowel voor handelaars met een verkooppunt gelegen op grondgebied van de stad Deinze als voor handelaars met een verkooppunt gelegen buiten het grondgebied van de stad Deinze.
Bedrag van de subsidie
Artikel 4
De forfaitaire distributievergoeding bedraagt € 125 per jaar en per handelaar.
Procedure (Aanvraag, beoordeling, beslissing en uitbetaling)
Aanvraag van de subsidie
Artikel 5
De subsidieaanvraag gebeurt aan de hand van het daartoe voorziene aanvraagformulier met toevoeging van de nodige bewijsstukken, beschikbaar op de website van de stad Deinze of via de dienst omgeving.
Artikel 6
Het ingevulde aanvraagformulier wordt opgestuurd, gemaild of persoonlijk afgegeven ter attentie van de dienst omgeving en dit uiterlijk op 15 december van het kalenderjaar waarvoor men de subsidie wenst te bekomen.
Algemene voorwaarden
Artikel 7
Om de subsidie te bekomen dient de handelaar met minstens 1 van onderstaande NACEBEL-codes bij de Kruispuntbank voor Ondernemingen geregistreerd te staan:
Beslissing over de subsidie
Artikel 8
Het college van burgemeester en schepenen beslist over de toekenning van de subsidie. Het bestuur behoudt zich het recht om alle onderzoeken uit te voeren die vereist zijn voor de behandeling en beoordeling van de subsidieaanvraag. Indien de aanvrager hierbij zijn medewerking weigert, vervalt het recht op de subsidie.
Uitbetaling van de subsidie
Artikel 9
§1. De subsidie kan pas uitbetaald worden als aan elk van de volgende voorwaarden is voldaan:
§2. De aanvrager wordt op de hoogte gebracht van de beslissing. De effectieve uitbetaling van de subsidie gebeurt door overschrijving op het rekeningnummer van de aanvrager dat op het aanvraagformulier is vermeld.
§3. Bij vaststelling van misbruiken, valse aangiften of verklaringen wordt aan de betrokken handelaar de subsidie ontzegd voor de resterende duur van het subsidiereglement en wordt de reeds toegekende subsidie teruggevorderd.
Verbintenis decreet lokaal bestuur
Artikel 10
De gesubsidieerde engageert zich om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteiten.
Betwistingen
Artikel 11
Alle betwistingen over de toepassing van onderhavig reglement worden beslecht door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 1
Er wordt voor een termijn aanvangend op 1 september 2024 en eindigend op 31 december 2025 een subsidiereglement gevestigd voor het toekennen van een subsidie als distributievergoeding voor handelaars die PMD- en/of restafvalzakken aan de inwoners van Deinze verkopen.
Artikel 2
Het aanvraagformulier, zoals in bijlage geviseerd, voor het bekomen van de subsidie opgenomen in artikel 1, wordt goedgekeurd.
Artikel 3
Een kopie van dit besluit wordt aan de financieel directeur bezorgd en aan de betrokken dienst belast met de toepassing van dit reglement.
Artikel 4
Dit besluit en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 1 en artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen).
De artikels 119 en 119bis van de Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het algemeen reglement betreffende de politie over het wegverkeer van 1 december 1975.
Naar aanleiding van de lokale en provinciale verkiezingen op 13 oktober bestaat de mogelijkheid dat politieke partijen en politiek geïnspireerde groeperingen publiciteit of propaganda voeren of manifestaties of optochten houden die kunnen leiden tot een verstoring van de openbare veiligheid en orde.
Om de openbare orde, veiligheid en rust te kunnen handhaven is het noodzakelijk om de nodige veiligheidsmaatregelen te treffen.
Artikel 1
Op de volgende plaatsen is het op- en afrijden van voertuigen die kiespropaganda voeren en wat de Leie betreft, het varen met boten die kiespropaganda voeren, verboden:
Artikel 2
Op de plaatsen, vermeld in artikel 1, is het verboden om voertuigen zoals lichte vrachtwagens, vrachtwagens, autobussen, autocars, kampeerwagens en aanhangwagens voorzien van kiespropaganda te parkeren. Het is eveneens verboden aangemeerde boten te voorzien van kiespropaganda.
Artikel 3
Op de plaatsen, vermeld in artikel 1, is om het even welke optocht of stoet, het gebruik van muziekinstrumenten of luidsprekers verboden.
Artikel 4
Het verbod in de voorgaande artikelen van dit besluit geldt van zaterdag 12 oktober om 22 uur tot en met zondag 13 oktober 2024 om 20 uur.
Artikel 5
Inbreuken op dit politiereglement worden bestraft met een administratieve geldboete.
Een administratieve geldboete bedraagt maximaal 175 of 350 euro, naargelang de overtreder minderjarig of meerderjarig is.
De administratieve sanctie is proportioneel in functie van de zwaarte van de feiten die haar verantwoorden en in functie van de eventuele herhaling. Herhaling bestaat wanneer de overtreder reeds werd gesanctioneerd voor eenzelfde inbreuk binnen de vierentwintig maanden voorafgaand aan de nieuwe vaststelling van de inbreuk. De vaststelling van meerdere samenlopende inbreuken op dezelfde reglementen of verordeningen, geeft aanleiding tot één enkele administratieve sanctie, in verhouding tot de ernst van het geheel van de feiten.
Een administratieve geldboete wordt opgelegd voor zover wetten, decreten, besluiten, algemene en provinciereglementen of verordeningen niet in andere straffen voorzien.
Artikel 6
Deze verordening treedt in werking de vijfde dag na de bekendmaking ervan overeenkomstig artikel 288 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 7
Dit besluit wordt in uitvoering van artikel 286 §1 van het decreet lokaal bestuur bekend gemaakt via de lijst van de besluiten van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad.
Artikel 8
Afschrift van dit besluit wordt eveneens gestuurd naar:
Het decreet van 22 december 2017 en latere wijzigingen over het lokaal bestuur, artikels 40 en 41 over de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het emailbericht van 15 juli 2024 van de heer Ronny Verbiest namens de Deinse Kajak Club vzw (aanvraag met motivatie, offerte voor de huur van containers en het overzicht met integratie en plaatsing).
Kajakclub_sanitair.
Beslissing van het college van 23 juli 2024 over de tijdelijke container voor Kajak Deinze.
Kajakclub Deinze meldt problemen met hun sanitair. Zij vragen op korte termijn een oplossing, gezien de vele activiteiten gedurende de zomer.
Op het investeringsbudget zijn middelen voorzien voor de realisatie van een nieuw lokaal voor de Kajakclub Deinze.
De Kajakclub werkte een voorstel uit voor de tijdelijke plaatsing van containers (zie bijlagen). De dienst omgeving stelt dat de inplanting ruimtelijk aanvaardbaar is, mits men voldoet aan een aantal voorwaarden.
Een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen is niet nodig voor de tijdelijke plaatsing van constructies, met uitzondering van publiciteitsinrichtingen, op voorwaarde dat aan de volgende voorwaarden voldaan is:
Er werd geïnformeerd voor de huur, transport en plaatsing van containers in afwachting van de realisatie van het nieuwe lokaal. De kostprijs bedraagt 18.150 euro BTW inclusief.
Het college stelt voor om aan de Kajakclub Deinze een gewone nominatieve subsidie toe te kennen, ten bedrage van 18.150 euro, inclusief btw voor de huur, plaatsing en transport van de tijdelijke containers (zie beslissing college van 23 juli 2024 opgenomen als bijlage).
Deze beslissing valt onder de visumplicht.
Het krediet om deze beslissing uit te voeren is niet voorzien maar zal opgenomen worden in de aanpassing van het meerjarenplan 2024/2 onder:
meerjarenplan 2020-2025 |
exploitatie |
jaar |
2024 |
beleidsitem |
074000 - Sportsector- en verenigingsondersteuning |
algemene rekening |
649100 - Algemene werkingssubsidies aan verenigingen |
kostenplaats |
CONTAINER |
krediet |
18 150 euro |
visum onder voorbehoud goedkeuring aanpassing mjp 2024/2
Gunstig visum 2024/228 van Sabine Vermeersch van 09 augustus 2024
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de éénmalige nominatieve subsidie, van 18.150 euro inclusief 21% btw, goed, ter ondersteuning van de Deinse Kajakclub vzw voor de huur, transport en plaatsing van containers in afwachting van de realisatie van het nieuwe lokaal.
Artikel 2
De nodige kredieten voor de financiële tussenkomst, waarvan sprake in artikel 1, zullen opgenomen worden in de aanpassing van het meerjarenplan 2024/2 onder (BI 074000/AR 649100).
Artikel 3
Kopie van dit besluit wordt overgemaakt aan de dienst financiën.
Artikel 4
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen).
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
De wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen en latere wijzigingen.
De wet van 18 december 2002 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
Het decreet van 27 maart 1991 over de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding en latere wijzigingen.
Het decreet van 23 oktober 1991 en latere wijzigingen betreffende de medezeggenschap in het gesubsidieerd onderwijs.
De wet van 19 december 1974 en latere wijzigingen tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van har personeel.
Het arbeidsreglement van de gemeentescholen.
Het verslag van het vakbondsoverleg van 25 juni 2024.
Na onderhandeling met de vakbonden is het de bevoegdheid van de gemeenteraad om het arbeidsreglement voor het gesubsidieerd personeel van de gemeentescholen goed te keuren. Alle personen die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs moeten geïnformeerd worden over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn.
Wijzigingen ten opzichte van de vorige versie zijn geel gemarkeerd.
Deze beslissing is niet onderworpen aan de visumplicht en heeft geen financiële implicaties.
Artikel 1
Het arbeidsreglement voor de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeenteschool De Vaart (Nevele) met instellingsnummer 131953 en de gemeenteschool 't Wilgennest (Landegem) met instellingsnummer 24679, wordt goedgekeurd.
Artikel 2
De personeelsleden van de gemeentescholen worden in kennis gesteld over waar het arbeidsreglement en de reglementaire teksten waarnaar het verwijst, kunnen geraadpleegd worden.
Artikel 3
Deze beslissing wordt voor kennisgeving overgemaakt aan de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeentescholen en aan de FOD Werkgelegenheid, Directie toezicht op de sociale wetten.
Artikel 4
Dit besluit van de gemeenteraad en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 1, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).
Peter Parmentier (raadslid), Bart Van Thuyne (schepen)
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Mensen die een bewonerskaart hebben kunnen die verlengen bij lange wegenwerken in hun straat
Motivatie:
Mensen die een bewonerskaart kopen kunnen tijdens wegenwerken in hun straat deze kaart soms een hele periode niet gebruiken. Dat zijn dure centen die geen nut hebben. Daarom zouden we voorstellen dat een bewonerskaart verlengd zal worden als er werken zijn in een straat. We stellen voor om deze verlenging mogelijk te maken als de werken langer dan een maand duren. Logischerwijs gaat het ook enkel over werken waarbij de parkeerplaatsen niet bruikbaar zijn.
Financiële impact:
verlenging, dus geen direct affect
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het principe goed dat de bewonerskaart verlengd wordt met de termijn van de wegenwerken in de straat van de bewoner. Dit kan voor werken die minimaal 1 maand duren en op voorwaarde dat de parkeerplaatsen in die straat niet bruikbaar zijn.
Artikel 2
De nodige regelgeving wordt uitgewerkt. Regelgeving Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Artikel 1
Na debat wordt het agendapunt niet ter stemming voorgelegd.
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van de gemeenteraad op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 285 § 1, 1° en § 3, artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen).
Sylvie Claeys (raadslid), Bart Van Thuyne (schepen), Olaf Evrard (raadslid), Johan Cornelis (schepen), Jan Vermeulen (burgemeester), Bart Vermaercke (raadslid), Karlien De Paepe, Matthias Neirynck (raadsleden), Conny De Spiegelaere (schepen), Peter Parmentier (raadslid)
Raadslid Karlien De Paepe
Brug van Baarle (1)
De situatie rond de Brug van Baarle, inclusief de problemen met de te smalle bochten voor vrachtverkeer, de knip, en de veranderde omleidingen, is inderdaad complex en heeft tot veel ongemak geleid, vooral ook voor inwoners van Deinze.
Zoals ik vorig jaar heb voorspeld, zoeken vele bestuurders via sluipwegen het op-en afrittencomplex in Baarle en zijn minder geneigd om 5 km verder naar Nevele te rijden.
De nieuwe verkeersstromen gaan nu via de Raapstraat in Drongen en via de Moorstraat en Haarkenstraat in Landegem. Welke de leefbaarheid in die straten er niet op verbeteren!
De Moorstraat en de Haarkenstraat zijn zo smal dat ze feitelijk als een eenbaansweg functioneren, ondanks dat er tweerichtingsverkeer is toegestaan. Wanneer auto’s elkaar kruisen, heb je de bermen of de voortuinen nodig welke dan ook leiden tot schade van de eigendommen. De inwoners hebben de voorbije 2 jaar al veel moeten inboeten omwille van het vele vrachtverkeer die daar weer eens klemreed, of toch via gps verder reden richting oprit E40.
Ik begrijp nog steeds niet de knip tussen Halewijnkouter en Baarleveldestraat, zoals zoveel inwoners van Merendree en Landegem.
Het stadsbestuur van Deinze heeft vermoedelijk al enkele stappen ondernomen om de situatie aan te kaarten bij het stadsbestuur van Gent.
Raadslid Olaf Evrard
Straat “Heiste” (Landegem) (2)
In 2019 stelde ik een MV over de lamentabele toestand van de straat “Heiste” in Landegem. Schepen Cornelis antwoordde mij toen dat deze straat opgenomen was in de planning om in 2020 aangepakt te worden. Quod non …
In 2021 stelde ik deze vraag opnieuw. Het probleem "Heiste" bleek toen opnieuw van de planning afgevoerd te zijn.
In januari 2024 stelde ik nogmaals een MV. Het wegdek bevond zich toen in een zo mogelijk nog slechtere toestand. Heel af en toe worden er symbolische putjes gevuld maar na een paar weken is het effect niet meer te zien.
We zijn nu augustus 2024 en nog steeds is er niets veranderd. Intussen betalen de bewoners van "Heiste" nog steeds belastingen.
Cultuurhuis Hansbeke (3)
Momenteel is men volop bezig met de realisatie en de uitbreiding van het Cultuurhuis van Hansbeke. Op de bouwwerf staan aan de kant van het dorp 4 vlaggenmasten met daaraan 3 ‘restanten’ van vlaggen. Niet onmiddellijk een zicht dat je associeert met een prestigieus Cultuurhuis …
Vraag:
• Is het mogelijk om deze vlaggen ofwel te vervangen door nieuwe exemplaren ofwel de restanten van deze vlaggen te verwijderen? Niets is in dit geval beter dan iets.
Fietskluis Koningin Astridstraat 73 (4)
Wat was de initiële bedoeling van de fietskluizen? In gebouwen waar meerdere gezinnen wonen, staan fietsen vaak in de gemeenschappelijke ruimtes zoals de hal en dat zorgt voor overlast. Daarom installeert het stadsbestuur op vraag van meerdere inwoners op enkele locaties fietskluizen. Het gaat o.a. over de Koningin Astridstraat, de Sint-Hubertstraat, de Ommegangstraat, de Bullenstraat en de Azalealaan.
In de Koningin Astridstraat werd een fietskluis geïnstalleerd ter hoogte van het huisnummer 73. Nu, het minste dat men kan zeggen is dat deze fietskluis toch op een bijzonder ongelukkige locatie werd neergezet. Dit blijkt uit de foto’s die bij deze vraag werden gevoegd. Zoals men kan zien, betekent deze fietskluis een gevaar voor het verkeer. De fietskluis blokkeert immers het in- en uitrijden van het witte hekje. Met een motorfiets raak je er niet meer in. De fietskluis belemmert ook het zicht bij het uitrijden van de (lange) oprit van de buren. Deze fietskluis zorgt dus helaas door haar inplanting voor gevaar voor de weggebruikers in deze straat. Inmiddels werd er wel al een waarschuwingsbord geplaatst maar dit is duidelijk niet voldoende.
Vragen
Vuilnisbakken station / stopplaats Hansbeke (5)
Er staan momenteel nog steeds geen vuilnisbakken in de onmiddellijke omgeving van het station en/of stopplaats Hansbeke en ook niet in het ondergronds gedeelte. Schepen Cornelis beloofde nochtans al meermaals om deze boodschap over te brengen aan de verantwoordelijke, met name Infrabel.
Niet respecteren van de rijssnelheid in de Rostraat (Hansbeke) (7)
In de Rostraat mag er niet sneller dan 50 km/u gereden worden. Niettemin respecteren heel wat bestuurders van personenwagens, bestelwagens en zelfs vrachtwagens deze snelheidsbeperking niet op deze kasseibaan.
Dorpsweide Astene (8)
Op 9 juli besliste het college om over te gaan tot de heraanleg van de dorpsweide in Astene. (14.000 euro excl BTW) Het betreft een stuk bouwgrond eigendomvan het OCMW dat volledig ingesloten is tussen bestaande bebouwing (Mozaiëk, Vrouwenstraat, Dorppsstraat) Voor de aanleg staat de stad in voor de grondwerken, de heraanleg van de weide en de wandelpaden, beplanting en het straatmeubilair. Ook de groenaanleg zal in eigen regie gebeuren. In het verleden zijn meermaals klachten geweest van overlast en schade waardoor de “dorpsweide” nu niet meer publiek toegankelijk is.
Martinusvijver (9)
De Martiusvijver is een recreatieve plaats waar sportvissers gebruik van maken. Maar er is blijkbaar een probleem. Stropers vissen ’s nachts de vijver “leeg” en nemen de buit dan mee naar huis? De sportvissers trekken aan de alarmbel maar vangen blijkbaar bot bij het college en de politie die niet ingrijpt. Op de avondmarkt en de ballonmeeting zouden er meldingen geweest zijn die genegeerd werden. De dieren zouden ook niet naar behoren behandeld worden.
1. Is het college en de politie op de hoogte van deze praktijken?
2. Zijn er plannen om dit te onderzoeken of tegen te gaan?
Dekenij Deinze en erfgoedsites (10)
Onlangs ontstond ophef over het al dan niet afbreken van de “Dekenij”. Tot nu blijkt het om een denkpiste te gaan en werden nog geen plannen ingediend.
1. Is er met de stad overleg geweest over plannen of ontwerpen van plannen betreffende de site?
2. Wat is de visie van het college over deze locatie?
3. In de Tolpoortstraat staat een oude kaarsenfabriek te verkommeren. Naar het schijnt staan daar nog productiemachines. Is de Erfgoedraad om advies gevraagd over de herbestemming van deze locatie. Wat zijn de plannen met dit stuk erfgoed?
4. Randvraag: waar bevind zich de te herbouwen beschermde gevel van site" ex-doehetzelf Vankerkhove" die na een storm tegen de vlakte ging en wie is verantwoordelijk voor de bewaring hiervan?
De Ceder Astene (11)
De Ceder (Astene) blijft er verkommerd bijstaan maar er zouden plannen zijn om heel binnenkort te heropenen, met een horecazaak ed.
1. Is de stad betrokken bij de plannen van deze site?
2. Is er controle op (brand)veiligheid?
3. Enige tijd geleden kwam de vraag om mee te participeren in het zwembad aldaar. Is daar enige vordering in gemaakt?
Raadslid Karlien De Paepe
Verkeerslichten defect? (12)
Verkeerslichten defect ter hoogte van de gemeenteschool in Landegem: De slimme verkeerslichten bij de gemeenteschool in Landegem werken niet meer sinds het begin van de grote vakantie . Een defect of een beleidskeuze? Slimme verkeerslichten worden soms aangepast of uitgeschakeld tijdens perioden van verminderde verkeersdrukte, zoals schoolvakanties, om energie te besparen of onderhoudswerkzaamheden uit te voeren.
Kunnen jullie verklaren waarom de lichten niet werken , en zullen ze terug werken op maandag 2 september?
Raadslid Matthias Neirynck
Straatnaambordjes (13)
Het is mij de laatste maanden opgevallen dat de straatnaambordjes van de fusiegemeente Deinze, het land van Nevele al een stuk minder zichtbaar zijn door onder andere de invloed van de zon. Wellicht zijn deze niet UV-bestendig? Op termijn kan dit nefast zijn voor hulpdiensten maar ook voor andere weggebruikers.
Heeft de stad een garantie voor deze straatnaambordjes bij de leverancier?
Kan de stad stappen ondernemen om dit in de toekomst te voorkomen?
Wanneer worden de bordjes opnieuw vervangen?
AED-toestellen aanduiden (14)
De stad Deinze heeft een serieuze inspanning gedaan om AED toestellen aan te kopen. Deze toestellen hangen aan vaak aan gemeenschapszalen maar zijn niet altijd zichtbaar vanop afstand. Ook op https://mijnhartritme.be/ zijn deze nog niet terug te vinden. Vandaar mijn vragen.
Kan de stad een aanduiding/wegwijzer vanop de weg naar het AED toestel plaatsen? Dit kan in de vorm van een AED wegwijzer of van een ander soort bord.
Kan de stad werk maken van het aangeven van alle AED toestellen op mijnhartritme.be?
Raadslid Peter Parmentier
Veiligheid Kerrebroek (15)
In de GR van mei beloofde het stadsbestuur om bijkomende maatregelen te nemen voor de veiligheid in Kerrebroek. Waaronder:
1. Duidelijk markeren van tonnage beperking.
2. Slimme camera's om dit verbod te controleren.
3. Duidelijkere markeringen van Zone 30 aanbrengen (grotere borden + markeringen op straat).
4. Een permanent digitaal snelheidsbord. (of toch voor een heel lange tijd)
5. Meer controles op snelheid en tonnage beperking.
Welke maatregelen zijn hier drie maand later reeds genomen?
Enig artikel
De mondelinge vragen worden beantwoord.
De voorzitter sluit de zitting op 29/08/2024 om 20:19.
Namens gemeenteraad,
Stefanie De Vlieger
algemeen directeur
Tess Minnens
voorzitter van de gemeenteraad