Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 56 en 57 over de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens en latere wijzigingen.
Het decreet van 4 april 2014 houdende de uitwisseling van informatie over een inname van het openbaar domein in het Vlaamse Gewest en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie op het wegverkeer en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 16 september 2019 tot wijziging van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto’s, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen en het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse regering van 9 december 2016 houdende de uitvoering van het decreet van 4 april 2014 houdende de uitwisseling van informatie over een inname van het openbaar domein in het Vlaamse Gewest.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald en latere wijzigingen.
Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen.
De algemene zonale politieverordening Deinze/Zulte/Lievegem – gemeenteraad Deinze van 20/02/2020.
Het collegebesluit van 27 februari 2023 houdende het tijdelijk verkeersreglement naar aanleiding van de Lifestyle tuinbeurs in het kasteel van Ooidonk van zaterdag 30 maart 2024 tot en met maandag 01 april 2024 – aanpassing.
Tijdens de veiligheidscel van 11 maart 2024 werd in overleg met de organisatie afgesproken om in de della Failledreef het beperkt éénrichtingsverkeer (= CBS-besluit 27-02-24) niet toe te passen. Zodat alle bewoners della Failledreef in de beide rijrichtingen van en naar hun woning kunnen rijden.
Het is noodzakelijk de nodige veiligheidsmaatregelen te treffen in het belang van de deelnemers, toeschouwers en weggebruikers.
Er dienen tijdelijke politiemaatregelen getroffen te worden om verkeer op die plaats te weren.
De verkeersmaatregelen hebben enkel betrekking op gemeentewegen.
Artikel 1
Op zaterdag 30 maart 2024 van 10u tot 18u, op zondag 31 maart 2024 alsook op maandag 01 april 2024 telkens van 10u00 tot 18u gaat er in het kasteel van Ooidonk de jaarlijkse Lifestyle Tuinbeurs door.
Artikel 2
Zaterdag 30 maart 2024 tot en met maandag 01 april 2024 van 8u00 tot 18u30, wordt er stilstaan- en parkeerverbod ingevoerd:
• in de Tweekoningenstraat, aan beide zijden van de openbare weg
• in de della Failledreef langs beide zijden van de openbare weg
• in de Montmorencydreef langs beide zijden van de openbare weg
• in de Graaf Henridreef blijft het permanent stilstaan- en parkeerverbod van kracht
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de verkeersborden E3 met opwaartse pijl (begin reglementering), dubbele pijl (herhaling reglementering) en neerwaartse pijl (einde reglementering) voorzien van onderborden met het opschrift van de desbetreffende data en tijdstippen.
Artikel 3
Zaterdag 30 maart 2024 tot en met maandag 01 april 2024 telkens van 10u00 tot 18u30, wordt er éénrichtingsverkeer met uitzondering voor fietsers, speed pedelecs en bromfietsers klasse A ingevoerd in de:
• Graaf Henridreef
• Ooidonkdreef, begrepen tussen de Graaf Henridreef en de Tweekoningenstraat
De toegelaten rijrichting is deze van de Graaf Henridreef naar de Ooidonkdreef toe.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de verkeersborden C1 met onderborden M12 en de borden F19 met onderborden M18. Deze verkeersborden dienen herhaald te worden na iedere aansluiting van de openbare weg waar het beperkt éénrichtingsverkeer geldt.
Er wordt een signalisatiehek, voorzien van verlichting, met het verkeersbord C1 en het onderbord M12 geplaatst aan de aansluiting van de Ooidonkdreef met de Tweekoningenstraat (niet naar het kasteel toe). Er wordt tevens een verkeersbord C31a (verboden links af) met onderbord M12 geplaatst in de Tweekoningenstraat met betrekking tot de Ooidonkdreef.
Er wordt een verkeersbord D1 geplaatst aan de uitrit van het voetbalplein en aan de uitrit van de parking van het vroegere containerpark alsook (nieuwe) parking in de Graaf Henridreef.
Artikel 4
Er wordt een bijkomende aanduiding gemaakt aan het kruispunt Ooidonkdreef – oude Leernsesteenweg (dorp) door het plaatsen van het verkeersbord “Deinze-Gent + symbool pijl wijzend naar rechts “.
Tevens worden volgende verkeersborden geplaatst:
• Signalisatiehek met borden C3 en ‘UPV’ aan de oude Leernsesteenweg (dorp), kant Smissestraat
• Borden C31a en C31b met onderbord ‘UPV’ op de N466 Leernsesteenweg met betrekking op de oude Leernsesteenweg (dorp), kant Smissestraat
• Borden C31a en C31b met onderbord ‘UPV’ op de oude Leernsesteenweg (dorp) met betrekking op de Ooidonkdreef
• Bord C1 met onderbord ‘200m’ in de Ooidonkdreef
Artikel 5
Nabij de ingang van het kasteeldomein Ooidonk worden 5 parkeerplaatsen ingericht voorbehouden voor personen met een beperking.
Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van het verkeersbord E9a (5x) voorzien van pictogram rolstoelgebruiker.
Artikel 6
De inrichters staan in voor het plaatsen van voldoende grote borden met de verwijzing naar de parkings van deze manifestatie.
Artikel 7
De omwonenden van de straten waar er éénrichtingsverkeer wordt ingevoerd worden door de inrichters, minstens één week op voorhand, ingelicht omtrent de tijdelijke verkeerssituatie.
Artikel 8
De nodige signalisatie zal geplaatst en verwijderd worden door de technische uitvoeringsdienst van de stad Deinze. De verkeersborden die in strijd zijn met onderhavig verkeersreglement worden afgedekt.
Tevens worden de voorwegwijzers, die verwijzen naar het kasteel van Ooidonk via de oude Leernsesteenweg afgedekt.
Artikel 9
De beheerder van de openbare weg kan niet aansprakelijk worden gesteld voor ongevallen te wijten aan de staat van de wegverharding bij gebruik ervan voor de inrichting van deze manifestatie.
Artikel 10
Indien er schade aan het openbaar domein (weg en aanhorigheden) wordt vastgesteld, rechtstreeks of onrechtstreeks voortkomende uit de hierboven vermelde manifestatie, moet deze hersteld worden tot voldoening van het gemeentebestuur.
Artikel 11
Deze verordening treedt in werking na de bekendmaking ervan overeenkomstig artikel 286 §1 1° en artikel 287 van het decreet lokaal bestuur via de webtoepassing van de stad.
Artikel 12
Afschrift van dit besluit wordt gestuurd naar: de griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg in Gent, de griffie van de Politierechtbank te Gent, de lokale politie, directie Operaties, dienst Verkeer, de technische uitvoeringsdienst en de inrichters.