Terug
Gepubliceerd op 28/12/2023

Besluit  college van burgemeester en schepenen

do 21/12/2023 - 13:30

Tijdelijk verkeersreglement i.k.v de werken Lovelingbrug (voetgangers- en fietsbrug te Nevele)

Aanwezig: Jan Vermeulen, burgemeester
Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, schepenen
Marleen Vanlerberghe, schepen, voorzitter BCSD
Stefanie De Vlieger, algemeen directeur
Afwezig: Nathalie Lambrecht, schepen
Regelgeving

Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 56 over de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.

Het bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie op het wegverkeer en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en latere wijzigingen.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald en latere wijzigingen.

Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.

De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen.

Het algemeen politiereglement Deinze-Zulte-Lievegem goedgekeurd 20 februari 2020.

Bijlage

Het plan houdende omleidingen te Nevele en Meigem.

Het plan houdende snelheidsregime op de omleidingswegen te Nevele en Meigem.

Het plan houdende omleiding voor + 3,5t (= idem traject omleiding i.k.v werken N409).

Motivering

De werken Lovelingbrug (voetgangers- en fietsbrug te Nevele) hervatten +/- op 05 februari 2024. De werken herstarten eerst op Vaart Rechts vervolgens op Vaart Links.

Voor de veiligheid van de weggebruikers dringen zich bijzondere verkeersmaatregelen op.

Besluit

Artikel 1
Het college gaat akkoord met (herhaling) van de omleiding te Nevele en Meigem bij aanvang van de werken op Vaart Links. Plan als bijlage.

Hierbij wordt de omleiding voorzien via Weg naar de Vaart – Berg – Lange Akkerstraat – Meigemstraat voor verkeer komende van Deinze richting Nevele.

Hierbij wordt de omleiding voorzien via Cyriel Buyssestraat – Kerrebroek – Berg – Weg naar de Vaart voor verkeer komende van Nevele richting Deinze.

Hierbij wordt een omleiding voorzien voor fietsers via de trage weg lopend langs de gemeenteschool van Nevele.

Artikel 2
Het college gaat akkoord om beperkt éénrichtingsverkeer (fietsers, bromfietsen klasse A en speed pedelecs wel in de beide richtingen) in te voeren in de Lange Akkerstraat, Meigemstraat en in de Gasthuisstraat gedurende de werken op Vaart Links. Plan als bijlage.

Artikel 3
Het college gaat akkoord met een snelheidsregime van 30 km/u in de Lange Akkerstraat, Meigemstraat en in de Gasthuisstraat.

Het college gaat akkoord met een snelheidsregime van 30 km/u (= huidige zone 30) binnen bebouwde kom te Kerrebroek.

Het college gaat akkoord met een snelheidsregime van 50 km/u (= verlagen huidig snelheidsregime) buiten de bebouwde kom in Kerrebroek het deel dat onderdeel is van de wegomleiding alsook in Berg het deel gelegen buiten de bebouwde kom.

Het college gaat akkoord met een snelheidsregime van 30 km/u (= huidige zone 30) binnen bebouwde kom te Berg.

Onderstaand plan tevens als bijlage (PNG-bestand).

Artikel 4
Het college gaat akkoord met verboden toegang voor bestuurders van voertuigen + 3,5t – uitgezonderd plaatselijk verkeer (UPV) in de Ijsbeerlaan en in deeltje De Akker/ Camille Van der Cruyssenstraat komende van de Biebuyckstraat (N437) richting dorpskern Nevele. Plan als bijlage.

Bijkomend zal op de N437 t.h.v. de Ijsbeerlaan alsook op de N437 t.h.v. De Akker/ Camille Van der Cruyssenstraat voorzien worden in borden C31b (pijl verbod rechts) met onderborden + 3,5t en UPV voor verkeer komende van de E40.

Ook zal op de N437 t.h.v. de Ijsbeerlaan alsook op de N437 t.h.v. De Akker/ Camille Van der Cruyssenstraat voorzien worden in borden C31a (pijl verbod links) met onderborden + 3,5t en UPV voor verkeer komende van de Damstraat (N437).

T.h.v. de Ijsbeerlaan met de N437 alsook t.h.v. De Akker/ Camille Van der Cruyssenstraat met de N437 zal tevens voorzien worden in borden F41 ‘Deinze + 3,5t’.

Artikel 5
Het college gaat akkoord dat vervoer +3,5t de bestaande (grote) omleiding (WO) volgt i.k.v de werken N409 nl. via de Biebuyckstraat (N437) – Damstraat (N347) – Leernsesteenweg (N466) – Filliersdreef – Vaart Rechteroever – Stadionlaan. Plan WO +3,5t als bijlage.

Artikel 6
Het college gaat akkoord om gedurende de werken op Vaart Rechts een omleiding voor fietsers te voorzien via Langemunt – Zeistraat – Parking sporthal Oostbroek.

Artikel 7
Deze verordening treedt in werking na de bekendmaking ervan overeenkomstig artikel 286 §1 1° en artikel 287 van het decreet lokaal bestuur via de webtoepassing van de stad.

Artikel 8
Afschrift van dit besluit wordt gestuurd naar: de griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg in Gent, de griffie van de Politierechtbank te Gent, de lokale politie, directie Operaties, dienst Verkeer en de aannemer v.d. werken N409.