Terug
Gepubliceerd op 07/10/2021

Besluit  college van burgemeester en schepenen

di 28/09/2021 - 09:00

Tijdelijk verkeersreglement houdende de invoer van beperkt eenrichtingsverkeer in de Tolpoortstraat het deel gelegen tussen de N43 en de Ommegangstraat

Aanwezig: Jan Vermeulen, burgemeester
Johan Cornelis, Rutger De Reu, Bruno Dhaenens, Trees Van Hove, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, schepenen
Marleen Vanlerberghe, schepen, voorzitter BCSD
Stefanie De Vlieger, algemeen directeur
Verontschuldigd: Conny De Spiegelaere, schepen
Regelgeving

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 56 en 57 over de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.

Het bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie op het wegverkeer en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en latere wijzigingen.

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald en latere wijzigingen.

Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens en latere wijzigingen.

De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van mobiliteit, sociale economie en gelijke kansen.

Het standaardbestek 250 voor de wegenbouw, hoofdstuk X.

Het algemeen politiereglement Deinze-Zulte-Lievegem goedgekeurd 20 februari 2020.

Bijlage

Voorstel communicatieplan

Voorstel bewonersbrief

Motivering

De visie rond mobiliteit van het bestuur staat in het teken van verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid. Meer bepaald zijn het STOP-principe en het inzetten op een autoluwe binnenstad dan ook twee steunpilaren van het mobiliteitsbeleid van Deinze.

Om de veiligheid van de vele fietsers in de Tolpoortstraat tussen de N43 en de Gaversesteenweg (waaronder ook een enorme stroom kinderen en jongeren: op een gemiddelde schooldag rijden er tussen 7u30 en 8u30 meer dan 700 fietsers door dit deel van de Tolpoortstraat) en om doorgaand verkeer uit het centrum van Deinze te weren, wordt de Tolpoortstraat (tussen de N43 en Ommegangstraat) enkelrichting gemaakt. De toegelaten rijrichting wordt deze van de N43 richting het station. We merken namelijk dat de situatie met name voor de fietsers die van de Gaversesteenweg of het station richting de verkeerslichten rijden onveilig is. Te vaak moeten ze tussen auto’s laveren, zijn er conflicten tussen auto’s en fietsers of staan ze in de uitlaatgassen van wachtende auto’s te wachten om verder te kunnen rijden. Bovendien is de overgrote meerderheid van dit autoverkeer geen bestemmingsverkeer maar doorgaand verkeer zonder bestemming in de Tolpoortstraat. Het weren van dit doorgaand verkeer zorgt niet enkel voor een hogere verkeerveiligheid maar ook voor meer leefbaarheid in de straat. Er zal beslist moeten worden of bussen van De Lijn wel nog in beide richtingen mogen rijden. Het toelaten van de bussen in beide richtingen zorgt ook voor onveilige situatie voor de fietsers, maar het busverkeer meenemen in de enkelrichting zou uiteraard ook zijn impact hebben op de lijnvoering.

Belangrijk is dat door het invoeren van deze maatregel alle woningen en handelszaken bereikbaar blijven, ook met de wagen. Door de enkelrichting pas te starten voorbij de Ommegangstraat, verandert er voor de bewoners van deze straat ook niks. Het doorgaand verkeer dat via de Tolpoortstraat en Kortrijkstraat naar de Martinusrotonde rijdt, zal nu via de Volhardingslaan dienen te rijden (de route die doorgaand verkeer ook dient te volgen als we naar de wegcategorisering kijken). Voor wagens die richting Gent rijden verandert er in principe niets: dit zal nog altijd via de Georges Martensstraat kunnen gebeuren, zoals dit nu ook reeds het geval is.

Er wordt voorgesteld om de maatregel in te voeren vanaf maandag 18 oktober 2021 tot en met 31 december 2021.

Besluit

Artikel 1
In de Tolpoortstraat het deel gelegen tussen de N43 en de Ommegangstraat wordt beperkt éénrichtingsverkeer ingevoerd vanaf maandag 18 oktober tem 31 december 2021. De toegelaten rijrichting is deze van de N43 naar de Gaversesteenweg.
Fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs mogen in de beide rijrichtingen rijden. Voor de bussen geldt ook éénrichtingsverkeer.

Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de volgende verkeerssignalisatie:

  • Verkeersbord C1 (verboden richting) met onderbord M12 (= uitgezonderd fietsers, bromfietsen klasse A en speed pedelecs) in de Tolpoortstraat ter hoogte van de kruispunten overzijde Ommegangstraat en thv de Achiel Van Eechautestraat.
  • Verkeersbord F19 met onderbord M18 (=uitgezonderd fietser, bromfietser klasse A en speed pedelecs in de beide richtingen) in de Tolpoortstraat ter hoogte van de kruispunten met de N43 en thv de overzijde Achiel Van Eechautestraat.
  • Bijkomend wordt in de Tolpoortstraat op het Kruispunt Tolpoortstraat – Statieplein voor het verkeer komende van de Gaversesteenweg een vooraankondigingsbord geplaatst met opschrift: Tolpoortstraat geen doorgaand verkeer, uitgezonderd bromfietsen A, P en fietsers.

Artikel 2
De Lijn wordt geïnformeerd over deze beslissing, het voorstel van communicatieplan wordt uitgerold. Het college vraagt om ter hoogte van de Gaversesteenweg en het kruispunt Gaversesteenweg/ Volhardingslaan tijdig de nodige geleidingsborden te plaatsen ( aanduiding centrum, aanduiding parking station, ..). Het ontwerp wordt voorgelegd aan het college.

Artikel 3
Naast het overmaken aan de Vlaamse Overheid wordt tevens een afschrift van dit besluit gestuurd naar :

  • De griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg te Gent.
  • De griffie van de Politierechtbank te Gent.
  • De lokale politie, directie operaties, afdeling verkeer.
  • De provincie Oost-Vlaanderen.

Artikel 4
Dit besluit en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 1 en artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).