Terug
Gepubliceerd op 31/07/2024

Besluit  Besluit burgemeester

wo 31/07/2024 - 10:00

Besluit burgemeester met betrekking tot het gebruik van de tijdeljke tribune KMSK Deinze - Match 25 augustus 2024

Regelgeving

Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 63;

Bestuursdecreet van 7 december 2018;

De nieuwe gemeentewet, in zonderheid de artikelen 133 tot en met 135; 

Bijlagen

- Evacuatieplan;

- Verslag Van Hemelen;

- Verslag Vasseur; 

Motivering

Gelet op:

  • Het protocolakkoord 2023-2024, waarvan het addendum is ondertekend op 17 december 2023.
  • De politieverordening tot instelling van veiligheidsperimeters en het opleggen van een buscombiregeling voor de bezoekende supporters bij thuiswedstrijden van KMSK Deinze in de Dakota-Arena met een verhoogd veiligheidsrisico tijdens het voetbalseizoen 2023-2024, dd. 31 juli 2024.

Overwegende dat de rechtspraak eerder dit jaar de noodzaak van het gebruik van de tijdelijke tribune heeft bevestigd (tussenvonnis van 27 maart 2024 van de Rechtbank van eerste aanleg Oost-Vlaanderen (22/2129/A)). 

Overwegende dat de rechtspraak dit gebruik verantwoordt op gronden van veiligheid en openbare orde;

Overwegende dat de burgemeester van oordeel is dat de motieven die destijds op zijn verzoek aan de basis van de rechterlijke uitspraak lagen, namelijk openbare orde en veiligheid, nog steeds pertinent en actueel zijn gelet op het feit dat de rechtspraak betrekking heeft op dezelfde derbywedstrijd tussen Deinze en Zulte-Waregem en gelet op het feit dat de sportieve ambities van beide clubs niet zijn gewijzigd:

  • Door het gebruik van de tribune kunnen de supporters beter gespreid worden (ongeacht hoeveel supporters er precies aanwezig zullen zijn) en kunnen de veiligheidsrisico’s bij supportersconcentraties gemilderd worden.
  • Dat supporters daardoor met name beter kunnen worden verspreid over zowel staan- als zitplaatsen.
  • Bovendien biedt de tijdelijke tribune extra mogelijkheden tot eventuele evacuatie. Zonder de tijdelijke tribune zijn er slechts twee evacuatiewegen (ingang 6 aan de jeugdkantine en de hoofdingang aan het Schipdonkkanaal). Met de tijdelijke tribune komen er daarentegen zo’n vier extra nooduitgangen bij. In geval van calamiteiten betekent dit een wezenlijk verschil voor de veiligheid. Dit geldt des te meer nu de tijdelijke tribune ook gepaard gaat met (nood)verlichting die zonder de opheffing van de voorlopige maatregel niet kan gebruikt worden.
  • Tot slot leidt de tijdelijke zittribune ook tot een betere crowd control. Doordat de zitplaatsen zorgen voor een gestructureerde ordening van supporters, kan er sneller en efficiënter worden opgetreden door de veiligheidsdiensten. Bovendien zijn er ook veiligheidscamera’s op de tijdelijke zittribune gericht. Zonder ingebruikname van deze tribune kunnen deze camera’s niet worden ingezet met een verlaagd veiligheidsniveau tot gevolg.
  • De verhoging van de veiligheid in het stadion heeft een positieve impact op de veiligheid rond het stadion. Hoe meer gestructureerd de supporters het stadion betreden en verlaten, hoe minder chaos er ook buiten het stadion zal ontstaan.
Gelet op het feit dat de wedstrijd gespeeld wordt in een vakantieperiode en op een ogenblik dat de meeste gezinnen opnieuw in de stad verblijven (gelet op het nakende schooljaar), wordt verwacht dat deze match eind augustus als een publiekstrekker zal functioneren. 

Om al deze redenen is het noodzakelijk dat de tribune wordt gebruikt.

Overwegende de bevoegdheden van de burgemeester overeenkomstig artikel 63 Decreet Lokaal Bestuur dd. 22 december 2017 en artikel 133 Nieuwe Gemeentewet dd. 24 juni 1988 voor de uitvoering van de politiewetten, politiedecreten, politieverordeningen, politiereglementen en politiebesluiten.

Overwegende de bevoegdheid van de Burgemeester voor de uitvoering van de bestuurlijke politie op het grondgebied van de Stad.

Overwegende dat de burgemeester hoofd van de bestuurlijke politie en verantwoordelijk is voor de veiligheid op het grondgebied van de Stad Deinze.

Overwegende dat een adequaat veiligheidsbeleid in een stad van een burgemeester vereist dat hij in gelijke omstandigheden op gelijke wijze handelt en optreedt in het algemeen belang van zijn stad. 

Overwegende het ‘adviserend veiligheidsonderzoek van een vastopgestelde tribune overeenkomstig de voorschriften betreffende de veiligheid van producten en diensten in toepassing van de Europese Richtlijn inzake algemene productveiligheid (KB van 09.02.1994 laatst gewijzigd door KB van 25.04.2004)’ , dd. 7 maart 2024, waarvan het besluit luidt: “De onderzochte uitrusting(en) bevindt(en) zich in goede staat en mag(mogen) in alle veiligheid gebruikt worden mits de naleving van de instructies van de fabrikant. Er moet evenwel binnen de kortst mogelijke tijd verholpen worden aan vermelde inbreuk(en) / opmerking(en).”

Overwegende het positief verslag “tijdelijke tribune. controle rekennota’s” opgemaakt door Bureau Vasseur, dd. 18 maart 2024 met betrekking tot de stabiliteit van de tijdelijke tribune, waarin onder meer wordt gesteld “dat de structuur (zoals voorzien volgens de rekennota met ref. 22-054-01 / GDA – KMSK Deinze) voldoet aan de norm NBN EN 13200-6:2006” (norm opgelegd door de voetbalbond).

Om al deze redenen afzonderlijk beslist de burgemeester om het gebruik van de tijdelijke tribune voor de match tussen KMSK Deinze en Zulte Waregem, op zondag 25 augustus 2024, om 16u, op te leggen aan KMSK Deinze, Stadionlaan 5, 9800 Deinze.

Besluit

Artikel 1
De burgemeester beveelt om veiligheidsredenen het gebruik van de tijdelijke tribune, gelegen Stadionlaan 5, voor de match van KMSK Deinze tegen Zulte Waregem, op zondag 25 augustus 2024. De spreiding van de supporters dient maximaal te worden gewaarborgd door gebruik van de tijdelijke tribune met de volledige capaciteit van de tribunevakken, rekening houdend met de wettelijk toegestane capaciteit en met inachtname van de neutrale zone buitenzijde stadion. De zitjes in het vijfde en zesde tribunevak, die zich boven de noodtrappen bevinden, zijn uitgesloten van gebruik. 

Artikel 2
De voetbalclub krijgt het bevel om minimaal volgende veiligheidseisen te respecteren:

  • Alle noodzakelijke infrastructuur dient aangelegd en voldoende onderhouden te zijn die nodig is voor een vlotte evacuatie van de tribune.
  • Het veiligheidsdossier dient ter inzage voorgelegd te worden. 
  • De tribunevloer dient te worden gereinigd voor gebruik teneinde het risico tot uitglijden te vermijden.
  • Alle stoelen dienen stevig bevestigd.

Artikel 3
Het als bijlage goedgekeurde evacuatieplan dient strikt te worden opgevolgd en uitgevoerd door de club. Alle wettelijk verplichte signalisatie dient te worden aangebracht.

Artikel 4
Het dranken-afhaalpunt links van de tribune (“CORGAS”) wordt gesloten op 1 minuut tachtig teneinde de eventuele evacuatiestromen ongehinderd te laten verlopen.

Artikel 5
De club dient de noodzakelijke veiligheidsmaatregelen in acht te nemen om thuis-en uitsupporters voldoende veilig van elkaar te scheiden. 

Artikel 6
De club dient bij de organisatie van de wedstrijd strikt de bepalingen op te volgen van het protocolakkoord 2023-2024, waarvan het addendum is ondertekend op 17 december 2023.

Artikel 7
De club dient bij de organisatie van de wedstrijd strikt de bepalingen op te volgen van de Politieverordening tot instelling van veiligheidsperimeters en het opleggen van een buscombiregeling voor de bezoekende supporters bij thuiswedstrijden van KMSK Deinze in de Dakota-Arena met een verhoogd veiligheidsrisico tijdens het voetbalseizoen 2024-2025, dd. 31 juli 2024.

Artikel 8
De club dient strikt alle opmerkingen in acht te nemen dewelke voortkomen uit de meest actuele keuringsverslagen. 

Artikel 9
Dit besluit wordt bekendgemaakt door aanplakking op de gebruikelijke aanplakplaats voor de officiële bekendmakingen en door publicatie op de stedelijke website www.deinze.be.