Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie op het wegverkeer en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en latere wijzigingen.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald en latere wijzigingen.
Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens en latere wijzigingen.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van mobiliteit, sociale economie en gelijke kansen.
Het standaardbestek 250 voor de wegenbouw, hoofdstuk X.
Het algemeen politiereglement Deinze-Zulte-Lievegem goedgekeurd 20 februari 2020.
Het collegebesluit van 9 februari 2021 houdende de Tijdelijke politieverordening op het verkeer: invoer van een knip in de Peperstraat ter hoogte van nummer 33.
De bewonersbrief van 10 februari 2021.
De e-mail van 15 februari 2021 van de Brandweerzone Centrum met onderwerp: RE: Verkeershinder invoer knip Peperstraat nr. 33.
Het e-mailverkeer bewoner 1 Peperstraat met onderwerp: RE: "knip" doorgaand verkeer Peperstraat.
De e-mail van 11 februari 2021 bewoner 2 Peperstraat met onderwerp: knip Peperstraat.
Het e-mailverkeer bewoner Schipdonkstraat met onderwerp: Re: Uw schrijven dd. 10/02/21 i.v.m. knip in de Peperstraat.
Voor de veiligheid van de weggebruikers en de verkeersleefbaarheid in de Peperstraat kan een knip als verkeersmaatregel worden ingevoerd.
De Peperstraat is een straat waar de toegang in beide richtingen voor ieder bestuurder verboden is, uitgezonderd plaatselijk verkeer (= Verkeersborden C3 met blauw onderbord ‘Uitgezonderd plaatselijk verkeer’).
Tijdens de proefperiode formuleerde de brandweer volgende bemerking: waarom midden in een straat aangezien in deze straat dit om problemen vragen is voor de hulpdiensten (geen of weinig mogelijkheden om de draaien).
Twee bewoners van de Peperstraat reageerden waarbij één bewoner vroeg om de tijdelijke “knip” terug af te voeren tot er een overleg heeft plaats gehad met alle betrokken bewoners. Dan pas kan eventueel de noodzaak van de maatregel objectief beoordeeld worden en indien “de knip” er dan toch zou moeten komen, de locatie ervan samen met alle bewoners vastgelegd worden. Reactie van bewoner twee was de vraag tot bestendigen van deze knip, dit na jaren van sluipverkeer aan hoge snelheden kwam er eindelijk terug wat rust in onze straat.
Er was één bewoner van de Schipdonkstraat die schreef een sterke toename van sluipverkeer te vrezen in de Schipdonkstraat door de knip in de Peperstraat. De verkeersmeting in de Schipdonkstraat, na invoer knip, toonde aan dat dagelijks er 342 voertuigen voorbij rijden (inclusief -/+ 15% fietsers). Dat cijfer geeft weer dat de verkeersintensiteit in de Schipdonkstraat niet hoog is.
Artikel 1
In de Peperstraat ter hoogte van nummer 33 wordt een hindernis over de volledige breedte van de rijbaan aangebracht. Deze hindernis is wel toegankelijk voor voetgangers, fietsers, bromfietsers en speed pedelecs.
Artikel 2
De verkeersmaatregel uit artikel 1 wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de hiernavolgende verkeerssignalisatie:
Verkeersbord F45b doodlopende weg, uitgezonderd voor voetgangers en fietsers:
F45b
De hindernissen die de knip vormen worden voorzien van reflectoren en van retroreflecterende elementen (rood-witte bakens).
Artikel 3
Naast het overmaken aan de Vlaamse Overheid wordt tevens een afschrift van dit besluit gestuurd naar :
Artikel 4
Dit besluit en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 1 en artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).