Terug
Gepubliceerd op 26/10/2023

Besluit  college van burgemeester en schepenen

di 17/10/2023 - 08:45

Tijdelijke politieverordening op het verkeer houdende de invoer van beperkt eenrichtingsverkeer in de Poelstraat deel gelegen tussen Gaversesteenweg en Kouterlosstraat - verlenging

Aanwezig: Jan Vermeulen, burgemeester
Johan Cornelis, Rutger De Reu, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, schepenen
Marleen Vanlerberghe, schepen, voorzitter BCSD
Stefanie De Vlieger, algemeen directeur
Afwezig: Conny De Spiegelaere, Trees Van Hove, schepenen
Regelgeving

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 56 en 57 over de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.

Het bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie op het wegverkeer en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en latere wijzigingen.

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald en latere wijzigingen.

Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens en latere wijzigingen.

De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van mobiliteit, sociale economie en gelijke kansen.

Het standaardbestek 250 voor de wegenbouw, hoofdstuk X.

Het algemeen politiereglement Deinze-Zulte-Lievegem goedgekeurd 20 februari 2020.

Bijlage

Het collegebesluit van 22 juni 2023 betreffende de Tijdelijke politieverordening op het verkeer houdende de invoer van beperkt eenrichtingsverkeer in de Poelstraat deel gelegen tussen Gaversesteenweg en Kouterlosstraat.

Presentatie evaluatie

Verkeerstelling Krekelstraat 161 okt '22

Verkeerstelling Krekelstraat 161 sep '23

Verkeerstelling Krekelstraat nabij Gaversesteenweg sep '23

Voorstel bewonersbrief

Motivering

Op 22 juni 2023 werd bij wijze van proefproject eenrichtingsverkeer ingevoerd in de Poelstraat (tussen Gaversesteenweg en Kouterlosstraat) t.e.m. 27 oktober. Er dient m.a.w. een beslissing genomen te worden over een eventuele verlenging van deze maatregelen.

Voor de evaluatie van de invoering van het eenrichtingsverkeer in de Poelstraat werd samengewerkt met Telraam (een onderdeel van T&M Leuven). Hun bevindingen o.b.v. geplaatste telraamtoestellen in de Poelstraat, Krekelstraat, Ten Rodelaan en Kerselaarlaan werden samengevat in de presentatie in bijlage. Samengevat: er is een verwachte daling (halvering, tot 100 auto's per uur) van het autoverkeer in de Poelstraat waardoor de modal split (verhouding voetgangers/fietsers en autoverkeer) veel positiever is dan voor de invoering van het eenrichtingsverkeer. Hoewel de V85 iets stijgt in de Poelstraat, valt deze stijging eigenlijk binnen de foutenmarge. In de Ten Rodelaan is er een toename van ongeveer 30 auto's per uur. Meer dan waarschijnlijk gaat het hier over lokaal verkeer dat vroeger ontsloot via de Ten Rodelaan en blijft het doorgaand sluipverkeer op de gewestweg (gezien de verhouding afname Poelstraat en toename Ten Rodelaan). In de Krekelstraat is er ook een daling van het autoverkeer waargenomen. Hoewel hier deels de impact van de werken in de Karrewegstraat einde juni zal zijn, lijkt het wel meer dan waarschijnlijk dat het autoverkeer in de Krekelstraat niet significant is toegenomen sinds de invoer van het eenrichtingsverkeer in de Poelstraat. T.h.v. de Kerselaarslaan werden er geen veranderingen opgemerkt.

Daarnaast werden er door de dienst nog een aantal bijkomende metingen en observaties uitgevoerd. Zo bleek bijvoorbeeld dat de hoeveelheid verkeer in de Krekelstraat t.h.v. de Gampelaeredreef gelijk is gebleven. Het sluipverkeer heeft zich m.a.w. niet verplaats naar de route Astene - Krekelstraat. Daarnaast werd ook een meettoestel gehangen in de Krekelstraat tussen Ten Rodelaan en Gaversesteenweg (op vraag van de wijkambassadeurs). Vergelijking met gegevens van het Telraam iets verderop in de Krekelstraat toont aan dat de cijfers op beide locaties grosso modo gelijk zijn. Er werden wel iets meer auto's gemeten in het gedeelte tussen de Ten Rodelaan en de Gaversesteenweg, maar gezien de beperkte toename kan er ook hier vanuit gegaan worden dat dit vooral over lokale ontsluiting gaat.

Daarnaast werd ook een telling/observatie van fietsers uitgevoerd t.h.v. het kruispunt Krekelstraat/Gaversesteenweg (zie bijlage). Over het algemeen werden geen gevaarlijke situaties tussen fietsers en auto's geobserveerd. Om de duidelijkheid voor alle weggebruikers daar te vergroten, zal er wel geopteerd worden om het fietspad ook als dusdanig te laten markeren.

Gezien de positieve resultaten, wordt voorgesteld om het eenrichtingsverkeer te verlengen tot eind januari '24. Op die manier kan ook de aankomende winterperiode (met de eventuele impact op fiets- en autoverkeer) meegenomen worden in de definitieve evaluatie. Dit zal gecommuniceerd worden naar de bewoners middels de bewonersbrief in bijlage. Indien we wijkambassadeurs apart hierover geïnformeerd dienen te worden, zal beslist moeten worden op welke manier dit dient te gebeuren. Het lijkt aangewezen om deze communicatie aansluitend bij het bedelen van de bewonersbrief te doen.

Voor de verdere evaluatie zal de keuze gemaakt moeten worden of hierbij verder beroep gedaan wordt op Telraam (en er een bijkomende opdracht gegund zal worden), dan wel of dit door de eigen diensten zal gebeuren (uiteraard op basis van de resultaten van de telraamtoestellen).

Besluit

Artikel 1
In de Poelstraat deel gelegen tussen Gaversesteenweg en Kouterlosstraat wordt beperkt éénrichtingsverkeer ingevoerd. De toegelaten rijrichting is deze van Gaversesteenweg naar de Kouterlosstraat. Fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs mogen in de beide rijrichtingen rijden.

Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de volgende verkeerssignalisatie:

  • Verkeersbord C1 (verboden richting) met onderbord M12 (uitgezonderd fietsers, bromfietsen klasse A en speed pedelecs) in de Poelstraat met de Kouterlosstraat alsook in de Poelstraat thv perceelsgrens nrs 51 -53.
  • Verkeersbord F19 met onderbord M18 in de Poelstraat met de Gaversesteenweg alsook in de Poelstraat nr 52 (= thv doodlopende zijtak Poelstraat).

Bovenstaande verkeersmaatregel is voor een beperkte tijd te verlengen (= proefperiode) tot en met woensdag 31 januari 2024.

Artikel 2
Bestendigen van het parkeer- en stilstaanverbod op de N43 thv het kruispunt met de Gampelaeredreef richting Gent gedurende de proefperiode beschreven in bovenstaand artikel 1. T.h.v. de bushalte op de N43 gelegen voor de Gampelaeredreef is parkeren verboden, dit conform artikel 25.1.2° van de wegcode.

Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van verkeersborden E3 met opwaartse pijl (begin reglementering) en neerwaartse pijl (einde reglementering).

Artikel 3
Naast het overmaken aan de Vlaamse Overheid wordt tevens een afschrift van dit besluit gestuurd naar :
•    De griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg te Gent.
•    De griffie van de Politierechtbank te Gent.
•    De lokale politie, directie operaties, afdeling verkeer.
•    De provincie Oost-Vlaanderen.

Artikel 4
Dit besluit en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 1 en artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).