Terug
Gepubliceerd op 20/06/2024

Besluit  college van burgemeester en schepenen

di 11/06/2024 - 09:00

Gecoördineerd aanvullend verkeersreglement snelheidsregimes (30/50/70)

Aanwezig: Jan Vermeulen, burgemeester
Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Nathalie Lambrecht, schepenen
Marleen Vanlerberghe, schepen, voorzitter BCSD
Stefanie De Vlieger, algemeen directeur
Regelgeving

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad.

Het bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie op het wegverkeer en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en latere wijzigingen.

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald en latere wijzigingen.

Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens en latere wijzigingen.

De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van mobiliteit, sociale economie en gelijke kansen.

Het standaardbestek 250 voor de wegenbouw, hoofdstuk X.

Het Algemeen politiereglement Deinze-Zulte-Lievegem goedgekeurd 20 februari 2020.

Bijlage

Aanpassingen zone 30;
Snelheidsplan zone 30 – grondgebied Deinze;
Snelheidsplan Krommebrug;
Het Gecoördineerd aanvullend verkeersreglement snelheidsregimes (30/50/70);
Plannen per deelgemeente met aangepaste trajecten.

Motivering

Eerder werd er de principiële beslissing genomen om binnen bebouwde kom standaard zone 30 te voorzien op gemeentewegen wanneer er geen veilig (verhoogd aanliggend of vrijliggend) en voldoende breed fietspad voorzien is. Nu de meeste wijzigingen al een tijd ingevoerd zijn, dringen zich een aantal aanpassingen op. Een beperkt aantal straten zullen opnieuw een snelheidsregime van 50km/u krijgen, aangezien de plaatsgesteldheid ervoor zorgt dat naleving van de zone 30 quasi onbestaande is, en daaraan gekoppeld ook het bredere maatschappelijke draagvlak voor de uitgebreidere zones 30 op de helling zou kunnen worden geplaatst.

Daarnaast is er op vraag van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken ook een eerder cosmetische aanpassing van het aanvullend verkeersreglement, namelijk de zones met verschillende snelheidsregimes dienden duidelijker afgebakend te worden. De aanvang aan de einde van de zone dienden duidelijker omschreven te worden, meer bepaald met vermelding van het huisnummer of het kruispunt (straat x met straat y). 

Financiële impact

Deze beslissing valt niet onder de visumplicht en heeft geen financiële gevolgen.

Besluit
Artikel 1
Het college hoort de mondelinge toelichting van het diensthoofd mobiliteit. Enkele aanpassingen worden doorgevoerd, het dossier wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad van juni.
Artikel 2
Dit besluit wordt bekendgemaakt via de besluitenlijst van het college op de webtoepassing van de stad (artikel 285 § 1, 3° en § 3 en artikel 287 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).