Terug
Gepubliceerd op 02/04/2024

Besluit  college van burgemeester en schepenen

di 26/03/2024 - 09:00

Tijdelijke politieverordening op het verkeer houdende invoer van een rijbaankussen te Kerrebroek ter hoogte van nummer 104 en invoer van een snelheidsbeperking van 50 km/uur

Aanwezig: Jan Vermeulen, burgemeester
Johan Cornelis, Rutger De Reu, Conny De Spiegelaere, Bruno Dhaenens, Bart Van Thuyne, Filip Vervaeke, Sofie D'hondt, Nathalie Lambrecht, schepenen
Stefanie De Vlieger, algemeen directeur
Afwezig: Marleen Vanlerberghe, schepen, voorzitter BCSD
Regelgeving

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 56 en 57 over de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.

Het bestuursdecreet van 7 december 2018.

Het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie op het wegverkeer en latere wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en latere wijzigingen.

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald en latere wijzigingen.

Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens en latere wijzigingen.

De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 van de Vlaamse minister van mobiliteit, sociale economie en gelijke kansen.

Het standaardbestek 250 voor de wegenbouw, hoofdstuk X.

Het algemeen politiereglement Deinze-Zulte-Lievegem goedgekeurd 20 februari 2020.

Bijlage

De e-mail van 17 maart 2024 van de bewoner Kerrebroek 104 met onderwerp: Bezorgdheid verkeerssituatie Kerrebroek.

Het signalisatieplan Kerrebroek 104, opgemaakt door de dienst mobiliteit.

Motivering

Op heden in kader van de werken Lovelingbrug is een verlaagd snelheidsregime van 50 km/u van kracht op het deel Kerrebroek gelegen tussen Berg (t.h.v. Kerrebroek nr. 111) en de bebouwde kom te Kerrebroek (t.h.v. nr. 96).

Bovenstaand deel van Kerrebroek kan verkeerskundig niet beschreven worden als een verblijfsgebied. Het is eerder een overgangsgebied of zelfs als een buitengebied te beschrijven.
Kerrebroek is onderdeel van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF). Het voorzien van een rijbaankussen t.h.v. Kerrebroek 104 als snelheidsremmende maatregel maakt het mogelijk voor fietsers om naast het kussen te fietsen. Om de reden dat In het deel Kerrebroek gelegen tussen nr. 102 en nr. 111 op heden nog geen fietspaden zijn adviseert de dienst mobiliteit om het verlaagd snelheidsregime van 50 km/u te bestendigen bij einde v.d. werken Lovelingbrug. Door de werken Lovelingbrug fungeert Kerrebroek nu als een lokale omleidingsweg voor verkeer van Nevele richting Deinze.

Bij keuze voor een snelheidsremmende maatregel door het college van burgemeester en schepenen adviseert de dienst mobiliteit het voorzien van een rijbaankussen t.h.v. de woning Kerrebroek 104 en nabij de openbare verlichtingspaal (conform signalisatieplan Kerrebroek 104).

De bewoners Kerrebroek 104 vragen om snelheidsremmende maatregel te nemen t.h.v. hun woning.

Voor de vlotte doorgang van het verkeer en de veiligheid van de weggebruikers dringen zich bijzondere maatregelen op.

Besluit

Artikel 1
Invoer van een rijbaankussen te Kerrebroek ter hoogte van nummer 104. Dit conform het signalisatieplan Kerrebroek 104, opgemaakt door de dienst mobiliteit.

Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de volgende verkeerssignalisatie op 75m afstand van het rijbaankussen en dit in de beide richtingen:

  • Verkeersbord A51 met blauw onderbord met opschrift ‘Snelheidsremmer’ en blauw onderbord met opschrift ‘75m’.

Artikel 2
Invoer van een snelheidsbeperking van 50 km/uur te Kerrebroek ter hoogte van Kerrebroek nr. 102 rijdend richting de Heerdweg en t.h.v. nr. 111 rijdend richting de Cyriel Buyssestraat. De verkeersborden worden geplaatst conform het signalisatieplan rijbaankussen Kerrebroek 104, opgemaakt door de dienst mobiliteit.

Deze verkeersmaatregel wordt ter kennis van de weggebruikers gebracht door het plaatsen van de volgende verkeerssignalisatie:

  • Bord C43 en opdruk ‘50’.

Bovenstaande verkeersmaatregel is voor een beperkte tijd per tijdelijke politieverordening op het verkeer goed te keuren. Deze verkeersmaatregel is voor te leggen aan de Gemeenteraad voor definitieve goedkeuring en bestendiging van de maatregel per Aanvullend politiereglement op het verkeer.

Artikel 3
Naast het overmaken aan de Vlaamse Overheid wordt tevens een afschrift van dit besluit gestuurd naar :
•    De griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg te Gent.
•    De griffie van de Politierechtbank te Gent.
•    De lokale politie, directie operaties, afdeling verkeer.
•    De provincie Oost-Vlaanderen.

Artikel 4
Dit besluit en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 1 en artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).