De gecoördineerde grondwet van 17 februari 1994, artikel 170,§4 over de invoering van een belasting.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, gewijzigd bij decreten van 28 mei 2010 en 17 februari 2012 en het decreet programmadecreet bij de begroting 2020 van 20 december 2019.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, gewijzigd door het decreet van 8 mei 2018, artikel 40 en 41, 14° over de belastingbevoegdheid van de gemeenteraad.
De gemeenteraadsbeslissing van 28 februari 2019 inzake de goedkeuring van de belasting op de voor het publiek toegankelijke ruimten van commerciële vestigingen in het centrale winkelgebied van de stad Deinze en de grote handelszaken gelegen langs de N43 te Deinze (Promotaks).
De gemeenteraadsbeslissing van 27 augustus 2020 inzake de goedkeuring van de vrijstelling van betaling van diverse belastingen / retributies - maatregelen Corona Covid-19, in het bijzonder artikel 1 vrijstelling betaling promotaks gedurende de periodes tijdens dewelke door de overheid beperkende maatregelen voor de handelszaken zijn opgelegd.
Het adviesverslag van de vergadering van 31 maart 2021 met het Economisch Forum Deinze waarbij gunstig advies wordt gegeven over de aanpassing van de promotaks voor het jaar 2021.
Bij de opmaak van de meerjarenplanwijziging 2020-2025 (2) - kredieten voor 2021 tot en met 2025 - werd voor de ontvangsten van de promotaks rekening gehouden met een halvering van het tarief van de gemeenteraadsbeslissing van 28 februari 2019. De aanpassing van het tarief voor 2021 tot en met 2025 moet nog in een aanpassing van het belastingreglement goedgekeurd worden.
Naast deze aanpassing van belastingreglement blijft wel nog de gemeenteraadsbeslissing van 7 augustus 2020 inzake de goedkeuring van de vrijstelling van betaling van diverse belastingen / retributies - maatregelen Corona Covid-19, van toepassing, in het bijzonder artikel 1 vrijstelling betaling promotaks gedurende de periodes tijdens dewelke door de overheid beperkende maatregelen voor de handelszaken zijn opgelegd. Dit betekent dat op het gehalveerde tarief voor de promotaks van 2021 tot en met 2025, de breukvorm wordt toegepast voor de periode tijdens dewelke door de overheid beperkende corona-maatregelen zijn opgelegd.
De ontvangst van deze beslissing zal geboekt worden op:
meerjarenplan 20-25 | Exploitatie |
jaar | 2021-2025 |
beleidsitem | 002000- Fiscale aangelegenheden |
algemene rekening | 734990 promotaks |
actie | geen |
krediet | Toereikend |
Periode
Artikel 1
Voor de aanslagjaren 2021 tot en met 2025 heft de Stad Deinze een jaarlijkse belasting op de voor het publiek toegankelijke commerciële oppervlakte van individuele vestigingen in het centrale winkelgebied en de grote handelszaken (> 500 m² winkelvloeroppervlakte =WVO) gelegen langs of met zichtlocatie op de N43 in de stad Deinze, genoemd promotaks.
Belastingplichtige - belastingschuldige
Artikel 2
De belasting is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon die op 1 januari van het aanslagjaar de commerciële vestiging, waarvan de bezoekersingang binnen de vastgelegde gebiedsomschrijving is gelegen, uitbaat.
Onder commerciële vestiging, in de zin van dit reglement dient te worden verstaan : handelszaken (klein- en groothandel), commerciële dienstverstrekkers en horecazaken.
Vrijstellingen
Artikel 3
De belasting is niet verschuldigd:
Berekening en tarieven
Artikel 4
De belasting is verschuldigd per vestiging.
Deze belasting wordt berekend op basis van het aantal vierkante meter winkelvloeroppervlakte van de vestiging. Een gedeelte van een vierkante meter wordt voor een vierkante meter aanzien.
Onder commerciële oppervlakte wordt bedoeld elke ruimte, vanaf de toegangsdeur, die voor het publiek rechtstreeks of visueel toegankelijk (bvb. etalageruimte) is (excl. terrassen, sanitaire ruimten, stockageruimte en aparte inkom- en traphallen).
Voor hotels wordt de ruimte, die voor alle gasten vrij toegankelijk is, zijnde het tavernegedeelte en de receptie, voor de toepassing van dit reglement als commerciële ruimte beschouwd. Kamers en vergader- of seminariefaciliteiten vallen hier niet onder.
Het tarief bedraagt :
WVO (winkelvloeropp.) |
Tariefplan A |
Tariefplan B |
1-99 m² 100-249 m² 250-499 m² 500-999 m² 1.000-1.499 m² 1.500-1.999 m² 2.000-2.499 m² 2.500-2.999 m² ≥ 3.000 m² |
€300 €500 €700 €800 €1.000 €1.150 €1.300 €1.800 €2.500 |
€240 €400 €560 €640 €800 €920 €1.040 €1.440 €2.000 |
De belasting is steeds ondeelbaar verschuldigd voor het hele jaar. De stopzetting of vermindering van de activiteit in de loop van het aanslagjaar, evenals de vermindering van de oppervlakte tijdens dezelfde periode geven geen aanleiding tot enige belastingvermindering.
Voor de aanslagjaren 2021 t/m 2025 worden deze tarieven gehalveerd.
Gebiedsomschrijving
Artikel 5
Het kerngebied met tariefplan A betreft:
Het tariefplan A is ook van toepassing op:
Alle grote handelspanden ( > 500 m² WVO) gelegen langs of gericht op de N43 in Deinze zijnde:
Het omliggend winkelgebied met tariefplan B betreft m.u.v. het kerngebied:
Alle straten gelegen binnen de stadsring N35, N466, Guido Gezellelaan, Georges Martensstraat en het station zijnde:
En volgende uitlopers van de stadsring:
Alle commerciële vestigingen gelegen langsheen deze straten of binnen deze afbakening maken deel uit van het centraal winkelgebied.
Aangifteplicht
Artikel 6
De bij artikel 2 van dit reglement vernoemde belastingplichtigen ontvangen vanwege het stadsbestuur een aangifteformulier dat door hen, behoorlijk ingevuld en ondertekend, binnen de vijftien dagen moet worden teruggestuurd. Hierbij geldt de postdatum als bewijs.
Zij die geen aangifteformulier ontvangen hebben en belastingplichtig blijken te zijn, zijn niettemin verplicht voor 1 maart van het aanslagjaar spontaan de nodige gegevens aan het stadsbestuur te bezorgen om de aanslag te kunnen vaststellen.
Artikel 7
Bij gebrek aan aangifte binnen de in artikel 7 gestelde termijn, of in geval van onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte vanwege de belastingplichtige, kan de belasting ambtshalve worden ingekohierd.
Vooraleer wordt overgegaan tot de ambtshalve vaststelling van de belastingaanslag betekent het college van burgemeester en schepenen aan de belastingplichtige per aangetekend schrijven de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting.
De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig dagen te rekenen vanaf de derde werkdag die volgt op de verzending van die betekening om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.
De ambtshalve vaststelling van de belastingaanslag kan slechts geldig worden ingekohierd gedurende een periode van drie jaar volgend op 1 januari van het aanslagjaar. Deze termijn wordt met twee jaar verlengd bij overtreding van de belastingverordening met het oogmerk te bedriegen of met de bedoeling schade te berokkenen.
Artikel 8
De ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met 10%. Het bedrag van deze verhoging wordt ook ingekohierd.
Artikel 9
De overtredingen op dit reglement worden vastgesteld door de aangestelde beëdigde ambtenaren van de Stad Deinze. De door hen opgestelde processen-verbaal hebben bewijskracht tot bewijs van het tegendeel.
Wijze van invordering
Artikel 10
De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar wordt verklaard door het college van burgemeester en schepenen.
De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet.
Artikel 11
De belasting wordt ingekohierd op naam van de natuurlijke persoon of rechtspersoon, die volgens artikel 2 van deze belastingverordening belastingplichtig is.
Geschillen en bezwaren
Artikel 12
De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen.
Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet.
Bezwaarschriften kunnen via duurzame drager (e-mail) worden ingediend binnen de termijnen en onder de voorwaarden vermeld in het tweede lid. De contactgegevens voor het op deze wijze indienen van bezwaarschriften zijn: gemeentebelastingen@deinze.be.
Het college van burgemeester en schepenen of het orgaan dat zij speciaal daarvoor aanwijst, stuurt schriftelijk of via duurzame drager binnen vijftien kalenderdagen na de verzending of de indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding naar de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger.
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger die wenst gehoord te worden, vermeldt dit uitdrukkelijk in het bezwaarschrift. In voorkomend geval zal hij uitgenodigd worden op een hoorzitting.
Verwijzingsregel
Artikel 13
Zonder afbreuk te doen aan de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008, zijn van overeenkomstige toepassing op deze belasting :
Artikel 1
Voor de aanslagenjaren 2021 tot en met 2025 wordt een aanpassing goedgekeurd van de jaarlijkse belasting op de voor het publiek toegankelijke commerciële oppervlakte van individuele vestigingen in het centrale winkelgebied en de grote handelszaken (> 500 m² winkelvloeroppervlakte =WVO) gelegen langs of met zichtlocatie op de N43 in de stad Deinze, genoemd promotaks. De tarieven zoals opgenomen in het belastingreglement van 28 februari 2019 worden voor de aanslagjaren 2021 tot en met 2025 gehalveerd. Onder het reglement staat de gecoördineerde versie die geldig is vanaf 1 januari 2021.
Artikel 2
Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2021.
Artikel 3
De gemeenteraadsbeslissing van 27 augustus 2020 inzake de goedkeuring van de vrijstelling van betaling van diverse belastingen / retributies - maatregelen Corona Covid-19, artikel 1 inzake de vrijstelling van de betaling van de promotaks gedurende de periodes tijdens dewelke door de overheid beperkende maatregelen voor de handelszaken zijn opgelegd, wordt van toepassing gesteld op het aangepaste belastingreglement over de promotaks.
Artikel 4
Een kopie van dit besluit wordt aan de financieel directeur bezorgd en aan de betrokken dienst belast met de toepassing van dit reglement.
Artikel 5
Dit besluit en de inhoud ervan wordt bekendgemaakt op de webtoepassing van de stad. De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking (artikel 286 § 1, 1° en § 3 en artikel 287 en artikel 330 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017).